მსოფლიო
სამხედრო

24

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის ოცდამეშვიდე დღე დაიწყება 03:34-ზე, მთვარე კუროში გადაბრძანდება 21:35-ზე – კარგი დღეა ახალი საქმეების დასაწყებად. შანსი მოგეცემათ მოაგვაროთ ძველი პრობლემები. კარგი დღეა ბიზნესისა და სავაჭრო საქმეებისთვის; უფროს თაობასთან ურთიერთობისთვის. მათგან რჩევის მიღება. ურთიერთობის, საქმეების გარჩევას არ გირჩევთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამუშაო ადგილის შესაცვლელად. კარგია მოგზაურობის დაწყება. მცირე ფიზიკური დატვირთვა არ გაწყენთ, კარგი დღეა საოჯახო საქმეების შესასრულებლად, ყვავილების დასარგავად; ქორწინებისა და ნიშნობისათვის. ამ დღეს ადამიანი მეტად მგრძნობიარეა საკვების მიმართ. ნუ გადატვირთავ კუჭს, მაგრამ ნურც იშიმშილებთ. მიიღეთ ჯანსაღი საკვები.
სამართალი
სპორტი
საზოგადოება
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
მეცნიერება
წიგნები
Faceამბები
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ფულის გათეთრება ქართულ შოუბიზნესში და "გადაგდებული" მომღერლები
ფულის გათეთრება ქართულ შოუბიზნესში და "გადაგდებული" მომღერლები

რო­კჯ­გუ­ფი THE SANDA 20 წე­ლია, არ­სე­ბობს და თა­ვის დამ­კვიდ­რე­ბას ცდი­ლობს. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ არა­ერ­თი კარ­გი სიმ­ღე­რა აქვთ, არა­ერ­თი სოლო კონ­ცერ­ტი გა­მარ­თეს და რამ­დე­ნი­მე ფეს­ტი­ვა­ლის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რე­ბიც იყ­ვნენ, დღეს მუ­სი­კო­სე­ბის­თვის სა­ქარ­თვე­ლო­ში ყვე­ლა კარი და­ხუ­რუ­ლია - ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, თა­ვად ჯგუ­ფის წევ­რებს ასე მი­აჩ­ნი­ათ და ამი­ტო­მაც იყო, რომ ცოტა ხნის წინ თა­ვი­ან­თი პრო­ტეს­ტი და­ა­ფიქ­სი­რეს: გა­მარ­თეს აქ­ცია, "დის­კრი­მი­ნა­ცია და ძა­ლა­დო­ბა ქარ­თულ თა­ნა­მედ­რო­ვე მუ­სი­კა­ში".

თუ რა სატ­კი­ვა­რი აქვთ ჯგუ­ფის წევ­რებს, ვინ ცდი­ლობს მათ "დაბ­ლოკ­ვას", რა­ტომ წა­არ­თვეს იდეა, რომ­ლის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის უფ­ლე­ბა მათ 2 წლის წინ, თავ­დაც­ვის სა­მი­ნის­ტრომ არ მის­ცა - ამ და სხვა სა­კი­თხებ­ზე სა­ლა­პა­რა­კოდ ჯგუ­ფის წევ­რებ­მა სტუ­დი­ა­ში მი­მიწ­ვი­ეს, რო­მელ­საც თურ­მე თა­ვის დრო­ზე სა­რე­პე­ტი­ცი­ოდ იყე­ნებ­დნენ: ირაკ­ლი ჩარ­კვი­ა­ნი, ნიაზ დი­ა­სა­მი­ძე, აჩი­კო გუ­ლე­და­ნი და სხვე­ბი.

სოსო საყ­ვა­რე­ლი­ძე (ბასი, გი­ტა­რა, ვო­კა­ლი):

- ჯგუ­ფი 1993 წელს ჩა­მო­ვა­ყა­ლი­ბეთ. ძვე­ლი წევ­რე­ბი­დან მე და ირაკ­ლი ლომ­სა­ძე (რო­ი­ა­ლი, ვო­კა­ლი) შე­მოვ­რჩით; 20-წლი­ა­ნი მოღ­ვა­წე­ო­ბის პე­რი­ოდ­ში ჯგუ­ფი­დან ვი­ღა­ცე­ბი მი­დი­ოდ­ნენ და მო­დი­ოდ­ნენ. ნა­თია ნამ­გა­ლა­უ­რი (ვო­კა­ლი) 1994 წელს შე­მოგ­ვი­ერ­თდა, მერე ვანო ხიმ­ში­აშ­ვი­ლი (ბასი), ზურა ლან­ჩა­ვა (გი­ტა­რა), ნიკა მარ­გვე­ლაშ­ვი­ლი (და­სარ­ტყა­მი ინ­სტრუ­მენ­ტე­ბი) მო­ვიდ­ნენ და დღეს­დღე­ო­ბით, ჩვე­ნი "სას­ტა­ვი" სწო­რედ ამ ადა­მი­ა­ნე­ბის­გან შედ­გე­ბა.

- იყო პე­რი­ო­დი, როცა ჯგუ­ფი და­ი­შა­ლა - ეს მოხ­და 1997 წელს...

- ვიდ­რე შე­მოქ­მე­დე­ბით პა­უ­ზას ავი­ღებ­დით, "სან­და" საკ­მა­ოდ პრო­დუქ­ტი­უ­ლად მუ­შა­ობ­და, ბევ­რი კონ­ცერ­ტი გვქონ­და: რო­გორც სოლო, ისე შე­რე­უ­ლი ტი­პის, ვა­ტა­რებ­დით ფეს­ტი­ვა­ლებს. პირ­ვე­ლი ფეს­ტი­ვა­ლი, რო­მელ­შიც ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დით, ფი­ლარ­მო­ნი­ა­ში გა­ი­მარ­თა, სა­ხელ­წო­დე­ბით - "არა ძა­ლა­დო­ბას" (1993 წელს); შემ­დეგ, 1995 წელს კი­ნო­თე­ატ­რში "ყაზ­ბე­გი", ჩვე­ნი­ვე ორ­გა­ნი­ზე­ბით ჩა­ტარ­და დიდი ფეს­ტი­ვა­ლი "ხე­ლე­ბი", რო­მელ­შიც მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა ჰქონ­დათ რო­გორც ძვე­ლი, ისე ახა­ლი თა­ო­ბის წარ­მო­მად­გენ­ლებს. გა­მო­დი­ოდ­ნენ საკ­მა­ოდ სე­რი­ო­ზუ­ლი მუ­სი­კო­სე­ბი. თითო დღე თითო მუ­სი­კა­ლურ ჟანრს ეძღვნე­ბო­და. მა­გა­ლი­თად, გვქონ­და ჯა­ზის, რო­კის, ალ­ტერ­ნა­ტი­ვის, პო­პის დღე და ა.შ. ბევ­რი "სტა­რი" გა­ვი­და სცე­ნა­ზე: ლელა წურ­წუ­მია, "ფლე­ში", ნინო სურ­გუ­ლა­ძე... 1996 წელს ვა­კის პარკში, ღია ცის ქვეშ ჩა­ტარ­და ფეს­ტი­ვა­ლი "მარ­გა­რი­ტა". იქაც ყვე­ლას ჰქონ­და მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის შე­საძ­ლე­ბო­ბა.

ირაკ­ლი:

- ეს პე­რი­ო­დი ჩვენ­თვის "ოქ­როს ხანა" იყო. სხვა­თა შო­რის, მა­შინ ჟი­უ­რის თავ­მჯდო­მა­რე ევ­გე­ნი მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი გახ­ლდათ, ყვე­ლა­ზე დიდი ფი­გუ­რა სა­ქარ­თვე­ლო­ში, რო­გორც მუ­სი­კა­ლუ­რი კრი­ტი­კო­სი.

სოსო:

- მერე მა­ტე­რი­ა­ლუ­რად გაგ­ვი­ჭირ­და. ვი­ნა­ი­დან მუ­სი­კა ჩვენ­თვის შე­მო­სავ­ლის წყა­როდ ვერ იქცა და სხვა სახ­სრე­ბიც არ გვქონ­და, თავი რომ გვერ­ჩი­ნა, ინ­სტრუ­მენ­ტე­ბი გაგ­ვე­ახ­ლე­ბი­ნა, შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი პა­უ­ზა ავი­ღეთ.

ირაკ­ლი:

- "მარ­გა­რი­ტა" რომ ჩა­ვა­ტა­რეთ, იმ პე­რი­ოდ­ში არ­სე­ბობ­და ასე­თი "ბან­კი": სა­ინ­ვეს­ტი­ციო ჯგუ­ფი "ოქ­როს თასი", რო­მელ­მაც სპე­ცი­ა­ლუ­რი პრი­ზი მოგ­ვა­ნი­ჭა: კლი­პის გა­და­ღე­ბა შე­მოგ­ვთა­ვა­ზა (იმ პე­რი­ოდ­ში ეს სას­წა­უ­ლი იყო) და მოგ­ვცა 12-ათას­დო­ლა­რი­ა­ნი ჩეკი. ის ჩეკი დღემ­დე სახ­ლში მაქვს და ვი­საც უნდა, ვა­ჩუ­ქებ (იღი­მის). ცხა­დია, არც კლი­პი გა­და­უ­ღი­ათ ჩვენ­თვის... ხან­გრძლი­ვი პა­უ­ზის შემ­დეგ, ჯგუ­ფის წევ­რებ­მა რა­ღაც თან­ხა შე­ვაგ­რო­ვეთ, აპა­რა­ტუ­რა გან­ვა­ახ­ლეთ და ისევ შე­ვიკ­რი­ბეთ.

- ე.ი. პრო­დი­უ­სე­რი არას­დროს გყო­ლი­ათ...

- პრო­დი­უ­სე­რი კი არა, უან­გა­როდ არას­დროს არა­ვინ დაგ­ვხმა­რე­ბია. ერ­თა­დერ­თხელ დაგ­ვას­პონსო­რა თბი­ლი­სის მე­რი­ამ: დიდი წვა­ლე­ბის შემ­დეგ, 11-დღი­ა­ნი ფეს­ტი­ვა­ლის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად გა­მოგ­ვი­ყო 150 ლარი, რო­მე­ლიც უკან და­ვუბ­რუ­ნეთ და ვურ­ჩი­ეთ: და­ე­ხურ­და­ვე­ბი­ნათ თეთ­რი­ა­ნე­ბად და შე­სა­ბა­მის მღვი­მე­ებ­ში მო­ე­თავ­სე­ბი­ნათ...

სოსო:

- 11-დღი­ან ფეს­ტი­ვალ­ში 150 ლარს რომ გთა­ვა­ზო­ბენ, ეს სა­სა­ცი­ლოც აღარ არის, ამით უბ­რა­ლოდ, შე­უ­რა­ცხყო­ფას გა­ყე­ნე­ბენ.

ირაკ­ლი:

- არა­და, ამ ფეს­ტი­ვალს ის დატ­ვირ­თვაც ჰქონ­და, რომ ჩა­მოგ­ვყავ­და სო­ხუ­მე­ლი მე­გობ­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც სა­ქარ­თვე­ლო­ში იმ­ღე­რებ­დნენ. იქ მა­ხინ­ჯი პრო­პა­გან­და მიმ­დი­ნა­რე­ობს და ხალ­ხს აში­ნე­ბენ: ქარ­თვე­ლე­ბი კა­ცი­ჭა­მი­ე­ბი, სა­ში­ნე­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი არი­ა­ნო. გვინ­დო­და, მათ­თვის დაგ­ვემ­ტკი­ცე­ბი­ნა, რომ ასე არ არის, მაგ­რამ ამა­ში არა­ვინ შეგ­ვი­წყო ხელი. მარ­თა­ლია, ჩვენ­მა მე­გობ­რებ­მა მა­ინც გა­და­წყვი­ტეს და ჩა­მო­ვიდ­ნენ, აქა­უ­რო­ბა­სა და ჩვენ­ზე კარ­გი წარ­მოდ­გე­ნაც შე­ექ­მნათ, სა­ქარ­თვე­ლო შე­ვაყ­ვა­რეთ, მაგ­რამ უკე­თე­სი იქ­ნე­ბო­და, ამ საქ­მე­ში სხვე­ბიც ამოგ­ვდგო­მოდ­ნენ მხარ­ში. წას­ვლის წინ სო­ხუ­მელ­მა ბიჭ­მა გვი­თხრა: ყვე­ლას ვე­ტყვი, რომ თქვენ­ზე ტყუ­ილს ამ­ბო­ბე­ნო. ჩვე­ნი სა­ხე­ლის რე­ა­ბი­ლი­ტა­ცი­ა­ზეა ლა­პა­რა­კი, მაგ­რამ ესეც არა­ვის აინ­ტე­რე­სებს... ბო­ლოს და ბო­ლოს, იმა­ზე მა­ინც ხომ უნდა იზ­რუ­ნონ, რომ ახალ­გაზ­რდებს სტი­მუ­ლი მის­ცენ, რათა "კრა­კა­დი­ლის" ხარ­შვის ნაც­ვლად, ერთი აკორ­დი აი­ღონ, ის აკე­თონ, რისი ნი­ჭიც აქვთ, - ეს ხომ ქარ­თვე­ლი ერის გა­დარ­ჩე­ნა იქ­ნე­ბა, მაგ­რამ არა, "მო­ჯა­დო­ე­ბულ წრე­ზე" ვტრი­ა­ლებთ, ყველ­გან ერ­თსა და იმა­ვე ადა­მი­ა­ნებს უთ­მო­ბენ სცე­ნას, ამ­ღე­რე­ბენ... საფ­რან­გე­თი­დან გვაქვს მი­ღე­ბუ­ლი მიწ­ვე­ვა. უკვე რამ­დე­ნი­მე წე­ლია, გვეხ­ვე­წე­ბი­ან, ჩა­მო­დი­თო. არ გვინ­და, ჩვე­ნი ოჯა­ხე­ბი ფეს­ვებს მოს­წყდეს, გვინ­და, კარ­გი საქ­მე აქ ვა­კე­თოთ, მაგ­რამ ხელ­შე­წყო­ბის ნაც­ვლად, ყველ­გან პრობ­ლე­მა გვხვდე­ბა. მოთ­მი­ნე­ბა­საც აქვს სა­ზღვა­რი: თუ ჟანგბადს გა­დაგ­ვი­კე­ტა­ვენ, იძუ­ლე­ბუ­ლე­ბი გავ­ხდე­ბით, წა­ვი­დეთ.

სოსო:

- ადა­მი­ანს იმ­დე­ნად "გა­იგ­ნო­რე­ბენ", ვი­თომც არ არ­სე­ბობ...

- თქვე­ნი აზ­რით, მა­ინც რა არის ამ "და­იგ­ნო­რე­ბის" მი­ზე­ზი?

ირაკ­ლი:

- არას­წო­რი და­გეგ­მა­რე­ბაა სა­ზო­გა­დო­ე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბის გზის. ვინც ამ ყვე­ლა­ფერს გეგ­მავს, მას ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის­თვის კარ­გი რომ არ უნდა, ეს ფაქ­ტია. არ მინ­და, ისე გა­მო­ვი­დეს, თით­ქოს ჩვენ ყვე­ლა­ზე მაგ­რე­ბი ვართ, ყუ­რა­დღე­ბა­სა და უზარ­მა­ზარ თან­ხებს ვი­თხოვთ. უბ­რა­ლოდ, ბევრ რა­მე­ზე გვწყდე­ბა გული; გულ­და­სა­წყვე­ტია, რო­დე­საც არის პრო­ექ­ტი სა­ქარ­თვე­ლო­ში 11-დღი­ა­ნი ფეს­ტი­ვა­ლის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად, რო­მელ­შიც სხვა­დას­ხვა რე­გი­ო­ნი­დან ჩა­მო­სუ­ლი მუ­სი­კო­სე­ბიც მი­ი­ღე­ბენ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბას და მხო­ლოდ 10 ათა­სი ლა­რია სა­ჭი­რო, მაგ­რამ ამ თან­ხის მო­ცე­მა უჭირთ, და­ფი­ნან­სე­ბა­ზე უარს გვე­უბ­ნე­ბი­ან. სა­მა­გი­ე­როდ, მი­ლი­ო­ნო­ბით ლარს ხარ­ჯა­ვენ ერ­თდღი­ა­ნი ფეს­ტი­ვა­ლე­ბის და­გეგ­მა­რე­ბა­ზე, ჩა­მოჰ­ყავთ ვთქვათ, ლა­ი­მა ვა­ი­კუ­ლე და ა.შ.

სოსო:

- ირაკ­ლი, ის ხომ "სტა­რია"?!

ირაკ­ლი:

- ნამ­დვი­ლად "სტა­რია", ოღონდ, რუ­სუ­ლი გა­გე­ბით... მა­იკლ დე­ვი­ზი რომ ჩა­მო­ეყ­ვა­ნათ, კი, ბა­ტო­ნო, ღირ­და ფუ­ლის ხარ­ჯვა.

სოსო:

- ისე, ვა­ი­კუ­ლე­საც ჰყავს თა­ვის მსმე­ნე­ლი... ჩვენ მიერ, ქარ­თვე­ლე­ბის მიერ შექ­მნი­ლი მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის პრო­დუქ­ცი­ა­ზე ტე­ლე­ვი­ზია გვე­უბ­ნე­ბა, - არ გა­ვუშ­ვებ­თო, სა­მა­გი­ე­როდ, აპი­ა­რე­ბენ გა­ურ­კვე­ველ ჟან­რებს, ლა­ი­მა ვა­ი­კუ­ლეს, უცხო­ელ ვი­თომ "სტა­რებს" და ა.შ.

ნა­თია:

- ახლა აქ­ტუ­ა­ლუ­რია სი­ტყვა "ფორ­მა­ტუ­ლო­ბა". ამ­ბო­ბენ: ფორ­მატ­ში ვერ ჯდე­ბა თქვე­ნი მუ­სი­კაო და ასე გვი­შო­რე­ბენ თა­ვი­დან. როცა ვუს­ვამთ კი­თხვას: "რა­ტომ ვერ ჯდე­ბა?" - პა­სუ­ხი არა­ვის აქვს. აქ ხელს კრა­ვენ გე­მოვ­ნე­ბი­ან მუ­სი­კას, სა­მა­გი­ე­როდ, მა­ღალ დო­ნე­ზე ხდე­ბა რეს­ტორ­ნე­ბის, ქე­ი­ფის პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცია. კი, ბა­ტო­ნო, არ­სე­ბო­ბის უფ­ლე­ბა ყვე­ლა ჟანრს აქვს, მაგ­რამ თუ და­სავ­ლეთ­თან ინ­ტეგ­რი­რე­ბა გვინ­და, ისეთ მუ­სი­კა­საც უნდა მივ­ცეთ არ­სე­ბო­ბის შან­სი, რო­გო­რიც და­სავ­ლეთ­შია პო­პუ­ლა­რუ­ლი. ბო­ლოს და ბო­ლოს, სა­ზღვრებს მიღ­მა უამ­რა­ვი ფეს­ტი­ვა­ლი ტარ­დე­ბა. ჩვე­ნი კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო უბ­რა­ლოდ, უნდა და­ინ­ტე­რეს­დეს ამ ფეს­ტი­ვა­ლე­ბით და სა­ქარ­თვე­ლო­ში გა­მო­ა­ცხა­დოს კას­ტინ­გი მათ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის მი­სა­ღე­ბად. მერ­წმუ­ნეთ, ამის შემ­დეგ უამ­რავ კარგ ჯგუფს აღ­მო­ვა­ჩენთ ჩვენც და უცხო­ე­ლე­ბიც. ჩვენ სა­ზღგ­ვარ­გა­რეთ ინ­ტერ­ნე­ტის სა­შუ­ა­ლე­ბით გვიც­ნო­ბენ გარ­კვე­უ­ლი ჯგუ­ფე­ბი, მაგ­რამ ვი­ნა­ი­დან პრო­დი­უ­სე­რი, მე­ნე­ჯე­რი არ გვყავს, ურ­თი­ერ­თო­ბის ინ­ტე­რესს კარ­გა­ვენ. ნე­ბის­მი­ე­რი ფეს­ტი­ვა­ლის ორ­გა­ნი­ზა­ტორს სურ­ვი­ლი აქვს, და­ე­ლა­პა­რაკს არა ჯგუ­ფის გი­ტა­რისტს, არა­მედ - პრო­დი­უ­სერს.

ირაკ­ლი:

- ხომ იცით, სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა რის ხარ­ჯზე ხდე­ბა? ჩვენს ბა­ზარ­ზე ქარ­თუ­ლი პო­მი­დო­რი გაქ­რა, სა­მა­გი­ე­როდ, შე­მო­აქვთ გენ­მო­დი­ფი­ცი­რე­ბუ­ლი პრო­დუქ­ტი თურ­ქე­თი­დან, ირა­ნი­დან... ჰოდა, იგი­ვე ხდე­ბა ხე­ლოვ­ნე­ბა­შიც - ად­გი­ლობ­რი­ვი პრო­დუქ­ტის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე არა­ვინ ზრუ­ნავს, ჩამ­კვდა­რია ყვე­ლა­ფე­რი. ახლა რის სა­ფუძ­ველ­ზე არ­სე­ბობს ვი­თომ შო­უ­ბიზ­ნე­სი? არ­სე­ბობს იმა­ვე სა­ხინ­კლის, რეს­ტორ­ნის სა­ფუძ­ველ­ზე, ეს და­წე­სე­ბუ­ლე­ბე­ბი კი მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ყო­ველ­თვის სავ­სეა ხალ­ხით.

ზურა:

- არ­სე­ბობს რამ­დე­ნი­მე პო­პუ­ლა­რუ­ლი რო­კჯ­გუ­ფი, მაგ­რამ მათი პო­პუ­ლა­რუ­ლო­ბა ზო­გა­დად შო­უ­ბიზ­ნე­სის კა­ნო­ნე­ბით არ არის გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლი. მათ­ზე მო­თხოვ­ნა არის იმი­ტომ, რომ ხალ­ხს არ­ჩე­ვა­ნი არ აქვს. პი­რა­დი ნაც­ნო­ბო­ბა, გა­რი­გე­ბე­ბი, ფული, ჰო­ნო­რა­რის "გა­თეთ­რე­ბა" ბევრ რა­მეს წყვეტს. ერთხელ მო­მე­ცა სა­შუ­ა­ლე­ბა ე.წ. და­ფი­ნან­სე­ბულ კონ­ცერ­ტში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის. მო­მა­წე­რი­ნეს ხელი ფურ­ცელ­ზე, სა­დაც ეწე­რა, რომ ბევ­რნუ­ლი­ა­ნი ჰო­ნო­რა­რი უნდა ამე­ღო, მაგ­რამ სი­ნამ­დვი­ლე­ში, თან­ხას ორი ნული ჩა­მო­აკ­ლეს და 200 ლარი მომ­ცეს... ვინც დღეს კონ­ცერ­ტებს აწყობს, მას ურ­ჩევ­ნია, ნდო­ბით აღ­ჭურ­ვი­ლი პი­რე­ბი შე­მო­იკ­რი­ბოს, რომ­ლე­ბიც ფუ­ლის გა­თეთ­რე­ბის ამ­ბავ­ში არ ჩა­უშ­ვე­ბენ.

ირაკ­ლი:

- ამი­ტო­მაც არის, რომ და­ბა­ლი ხა­რის­ხის პრო­დუქ­ტის პრო­პა­გან­და ხდე­ბა. როცა წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში გე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ მა­ინ­ცდა­მა­ინც ეს რა­ღაც არის კარ­გი, ძა­ლა­უ­ნე­ბუ­რად იჯე­რებ. არის ერთი სა­ტე­ლე­ვი­ზიო შოუ, ძა­ლი­ან პო­პუ­ლა­რუ­ლი, სა­დაც და­მა­ვი­წყდა, მე­რამ­დე­ნედ ვნა­ხე ერთი და იმა­ვე ადა­მი­ა­ნე­ბის ღრე­ო­ბა. ბო­ლოს, სტუ­დი­ა­ში 4 სუფ­რაც კი გა­ი­შა­ლა და აი, სწო­რედ ეს არის სა­ში­ნე­ლე­ბა. ისეთ ქვე­ყა­ნა­ში, სა­დაც მო­სახ­ლე­ო­ბის 90% შიმ­ში­ლობს, ეთერს ვი­ღა­ცე­ბის დროს ტა­რე­ბას უთ­მო­ბენ. ჰოდა, მერე გვიკ­ვირს, რა­ტომ ბო­როტ­დე­ბა ადა­მი­ა­ნიო? ამას წი­ნათ დი­ღომ­ში, ერთ-ერთ ბან­კში შე­ვარ­და ნიღ­ბი­ა­ნი და 7 ლარი გა­ი­ტა­ცა. წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, რა დღე­ში უნდა იყოს ადა­მი­ა­ნი, რომ შუა დღეს ყა­ჩა­ღო­ბა ჩა­ი­დი­ნოს, ასე გა­რის­კოს. ვბრა­ზობ, როცა დი­ლით ვი­ღა­ცე­ბი ტე­ლე­ეკ­რა­ნი­დან, მში­ე­რი ქვეყ­ნის მო­სახ­ლე­ო­ბას მი­მარ­თა­ვენ: სახ­ლში თუ არა­ფე­რი გაქვთ, მა­შინ მა­ცივ­რი­დან ხბოს ხორ­ცის ფილე გა­მო­ი­ღეთ, მო­ას­ხით კურ­დღლის ქონი, მო­ა­ჭე­რით აქ­ლე­მის რა­ღაც და ა.შ. ასეთ დროს სა­ში­ნე­ლი რე­აქ­ცია მაქვს...

სოსო:

- ჩვენ ვქმნით თა­ნა­მედ­რო­ვე ევ­რო­პულ მუ­სი­კას და გვაქვს პრე­ტენ­ზია, რომ ხა­რის­ხით არ ჩა­მო­ვუ­ვარ­დე­ბით ევ­რო­პელ შემ­სრუ­ლებ­ლებს. ქარ­თვე­ლე­ბის მიერ შექ­მნი­ლი ასე­თი პრო­დუქ­ცია თუ გაქვს, არ მეს­მის, რა­ტომ უნდა დაბ­ლო­კო? ჩვე­ნი სიმ­ღე­რე­ბი დევს ჩვენ­სა­ვე სა­იტ­ზე - სან­და.გე და თუ ვცდე­ბით, კარგ პრო­დუქტს არ ვქმნით, შე­გიძ­ლი­ათ თა­ვად­ვე შე­ა­ფა­სოთ, მოგ­ვწე­როთ.

ნა­თია:

- და­მი­კავ­შირ­და ადა­მი­ა­ნი, რო­მე­ლიც წარ­მო­შო­ბით იტა­ლი­ე­ლია, მაგ­რამ საფ­რან­გეთ­ში ცხოვ­რობს. იტა­ლი­უ­რი რა­დი­ოს ერთ-ერთი დე­პარ­ტა­მენ­ტის ხელ­მძღვა­ნე­ლია და პლუს, ფრან­გულ-იტა­ლი­უ­რი ასო­ცი­ა­ცი­ის - "არა ძა­ლა­დო­ბას" პრე­ზი­დენ­ტი გახ­ლავთ. რო­დე­საც ინ­ტერ­ნეტ­ში ჩვე­ნი მუ­სი­კა მო­ის­მი­ნა, მოგ­ვწე­რა: მინ­და პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა, რო­მელ­შიც მო­ნა­წი­ლე­ო­ბას მი­ი­ღე­ბენ იტა­ლი­ე­ლე­ბი, ფრან­გე­ბი და სურ­ვი­ლი მაქვს, თქვენც ჩა­მოხ­ვი­დე­თო. ვკი­თხე: კი, მაგ­რამ ჩვე­ნი მუ­სი­კა მოს­მე­ნი­ლი გაქვთ-მეთ­ქი? - რა თქმა უნდა, მო­ვის­მი­ნე და აღვფრ­თო­ვან­დი, ზუს­ტად ის არის, რაც მჭირ­დე­ბაო. მოკ­ლედ, ისეთ მუ­სი­კა­ზე, რო­გორ­საც ჩვენ ვა­კე­თებთ, მო­თხოვ­ნა არის. ჩვენ დავ­წე­რეთ სიმ­ღე­რა ძა­ლა­დო­ბა­ზე, ძვე­ლი რე­პერ­ტუ­ა­რი­დან 4 სიმ­ღე­რაც შე­ვარ­ჩი­ეთ და საფ­რან­გეთ­ში გავ­გზავ­ნეთ. გა­ნი­ხი­ლეს და ძა­ლი­ან მო­ე­წო­ნათ. სამ­წუ­ხა­როა, რომ სა­კუ­თარ ქვე­ყა­ნა­ში სიმ­ღე­რის სა­შუ­ა­ლე­ბას აღარ გვაძ­ლე­ვენ. ძა­ლი­ან ბევ­რი ფეს­ტი­ვა­ლი ტარ­დე­ბა, სა­დაც ჰო­ნო­რა­რი არ რიგ­დე­ბა ან ერ­თსა და იმა­ვე "სას­ტავს" ატ­რი­ა­ლე­ბენ, მათ უხ­დი­ან ჰო­ნო­რარს, შენ კი უფუ­ლოდ გამ­ღე­რე­ბენ. ჰოდა, იმის გამო, რომ სცე­ნა­ზე დგო­მა გინ­და, ამა­ზეც თან­ხმდე­ბი... მე­ო­რე მო­მენ­ტიც არის: როცა ფეს­ტი­ვა­ლი ტარ­დე­ბა, ხში­რად ასეთ ფრა­ზას გვე­უბ­ნე­ბი­ან: თქვენ ისე­დაც პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბი ხართ და ფეს­ტი­ვალ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა რაში გჭირ­დე­ბა­თო?! პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბი რომ ვართ, სიმ­ღე­რის უფ­ლე­ბა აღარ გვაქვს თუ რა­შია საქ­მე? იმა­საც გვე­უბ­ნე­ბი­ან: ასა­კი არ გი­წყობთ ხელ­სო. რას ნიშ­ნავს ეს ასა­კობ­რი­ვი შე­ზღუდ­ვა? ასე­თი რამ არც ერთ ნორ­მა­ლურ ქვე­ყა­ნა­ში არ ხდე­ბა. მა­შინ არც ე.წ. ვარ­სკვლა­ვებ­მა უნდა იმ­ღე­რონ, მაგ­რამ მათ­თვის ყვე­ლა კონ­ცერ­ტი ხელ­მი­საწ­ვდო­მია...

- და მა­ინც, ვერ მი­ვი­ღე პა­სუ­ხი კი­თხვა­ზე: მა­ინ­ცდა­მა­ინც თქვენ რა­ტომ იბ­ლო­კე­ბით? ამის მი­ზე­ზი ის ხომ არ არის, რომ რო­კე­რე­ბად მი­გი­ჩე­ვენ, რო­კე­რებ­ზე კი სა­ქარ­თვე­ლო­ში სხვა­ნა­ი­რი შე­ხე­დუ­ლე­ბა აქვთ...

ირაკ­ლი:

- უვი­ცო­ბის, უცო­დი­ნა­რო­ბის ბრა­ლია ის, რომ როკი სა­შიშ მუ­სი­კად მი­აჩ­ნი­ათ. როკი და ზო­გა­დად, ნე­ბის­მი­ე­რი ჟან­რის მუ­სი­კა არის სიყ­ვა­რუ­ლი... სა­ში­ნე­ლე­ბა ის არის, რომ არა­ვინ ცდი­ლობს, ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით გა­იღ­რმა­ვოს ცოდ­ნა...

ნა­თია:

- ჩვენ ვმღე­რით პოპ­როკს, გვაქვს ელექტრო­ნუ­ლი მუ­სი­კის ნა­ზა­ვი, პან­კის ნა­ზა­ვი, ჯა­ზუ­რი თე­მე­ბი... სა­ქარ­თვე­ლო­ში ბოლო დროს გა­მარ­თუ­ლი ფეს­ტი­ვა­ლის შემ­დეგ მივ­ხვდით, რომ ჩვე­ნი გა­მო­ჩე­ნა არ აძ­ლევთ ხელს არა იმი­ტომ, რომ მუ­სი­კა­ლუ­რად გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლე­ბი არ ვართ, არა­მედ იმი­ტომ, რომ ვი­ღა­ცას თვალ­ში ვე­ჩხი­რე­ბით.

- რას გუ­ლის­ხმობ?

- ცოტა ხნის წინ ფეს­ტი­ვალ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა შე­მოგ­ვთა­ვა­ზეს. და­ვი­წყეთ მუ­შა­ო­ბა 40-წუ­თი­ან პროგ­რა­მა­ზე, მაგ­რამ ისე გა­მო­ვი­და, რომ ტყუ­ი­ლად გვაწ­ვა­ლეს - ჩვენს ნაც­ვლად ეს ფეს­ტი­ვა­ლი გახ­სნა დათო ლო­მი­ძემ თა­ვის ბედნ­თან ერ­თად. არა­ვის მი­მართ არ გვაქვს აგ­რე­სია, მაგ­რამ ასეთ საქ­ცი­ელს მი­თხა­რით, რა ჰქვია?

ზურა:

- ცნო­ბი­სათ­ვის: დათო ლო­მი­ძე არის კომ­პა­ნია "სტეპ რე­კორ­დის" ერთ-ერთი პრო­ტეჟე. ამ კომ­პა­ნი­ის ფეს­ტი­ვა­ლი მე­რი­ამ იცით, რამ­დე­ნი ლა­რით და­ა­ფი­ნან­სა? მი­ლი­ო­ნებ­ზე იყო ლა­პა­რა­კი.

სოსო:

- ჩვე­ნი ფეს­ტი­ვა­ლი, რომ გავ­წე­ლოთ და რე­გი­ონ­შიც გა­ვი­დეთ, მაქ­სი­მუმ, 30 ათა­სი დაჯ­დე­ბა, მათი ერ­თდღი­ა­ნი ფეს­ტი­ვა­ლი მხო­ლოდ თბი­ლი­სის მას­შტა­ბით, თურ­მე მი­ლი­ო­ნე­ბი ღირს. ნა­მუ­სი აღარ არის?! ამ თან­ხად ერ­თწ­ლი­ან ფეს­ტი­ვალს გა­ვა­კე­თებ­დით და რე­გი­ო­ნებ­საც მო­ვი­ცავ­დით.

- სცე­ნის წყურ­ვილს რო­გორ იკ­ლავთ?

- სა­კუ­თა­რი სახ­სრე­ბი­თა და ენ­თუ­ზი­აზ­მით, ყო­ველ წე­ლი­წადს, და­ახ­ლო­ე­ბით 4 სოლო კონ­ცერტს ვა­ტა­რებთ. ჩვენს სახ­ლში - სტუ­დი­ა­ში ვმუ­შა­ობთ და ასე ვიკ­ლავთ სცე­ნა­ზე გას­ვლის წყურ­ვილს.

ზურა:

- ეს სტუ­დია ბევრ დამ­წყებ მომ­ღე­რალს ეხ­მა­რე­ბა. აქ მო­დი­ან სა­რე­პე­ტი­ცი­ოდ, სიმ­ღე­რე­ბის ჩა­სა­წე­რად. სხვა­თა შო­რის, 90-იან წლებ­ში "სან­და" და ეს სტუ­დია ეხ­მა­რე­ბო­და ისეთ ადა­მი­ა­ნებს, რო­გო­რე­ბიც არი­ან: ნიაზ დი­ა­სა­მი­ძე, აჩი­კო გუ­ლე­და­ნი და ა.შ. ამ სტუ­დი­ა­ში სა­რე­პე­ტი­ცი­ოდ და­დი­ო­და ირაკ­ლი ჩარ­კვი­ა­ნიც...

ნა­თია:

- და­ახ­ლო­ე­ბით ორი წლის წინ თავ­და­ცის სა­მი­ნის­ტრო­ში ვი­ყა­ვით მი­სუ­ლე­ბი. გვქონ­და იდეა და სურ­ვი­ლი, კონ­ცერ­ტი გაგ­ვე­მარ­თა ყან­და­ა­რი­სა და ჰილ­მენ­დის პრო­ვინ­ცი­ებ­ში, სამ­ხედ­რო ბა­ზებ­ზე. გა­ვა­კე­თეთ პროგ­რა­მა, მაგ­რამ თავ­და­ცის სა­მი­ნის­ტრომ უარი გვი­თხრა: ეს ძა­ლი­ან "ცხე­ლი წერ­ტი­ლია" და გვაქვს მი­თი­თე­ბა, რომ იქ სა­მო­ქა­ლა­ქო პი­რე­ბის გაშ­ვე­ბა არ შე­იძ­ლე­ბა; ისე, ეს რომც მო­ხერ­ხდეს, თქვენ­თან ერ­თად უნდა წა­მო­ვიდ­ნენ სხვა ცნო­ბი­ლი ქარ­თვე­ლი მომ­ღერ­ლე­ბიო. ამის სა­წი­ნა­აღ­მდე­გო არა­ფე­რი გვქონ­და, მაგ­რამ სა­ბო­ლო­ოდ მა­ინც უარი გვი­თხრეს. ჰოდა, გული დაგ­ვწყდა, რო­დე­საც გა­ვი­გეთ, რომ ჯგუფ­მა "ელდრა­ინ­მა", "ბრა­ვო რე­ქორდსთან" ერ­თად ჩა­წე­რა ალ­ბო­მი, გა­მარ­თა პრე­ზენ­ტა­ცია და ახლა სწო­რედ "ცხელ წერ­ტილ­ში" აპი­რე­ბენ კონ­ცერ­ტის გა­მარ­თვას, თან, ამ­ბო­ბენ: ეს იდეა გა­უჩ­ნდა ბა­ტონ ზაზა შენ­გე­ლი­ა­სო. მინ­და, ამ ადა­მი­ანს მივ­მარ­თო: ეს არ არის ახა­ლი იდეა. ეს იდეა ეკუთ­ვნის ჯგუფს - "სან­და", მაგ­რამ მხო­ლოდ იმი­ტომ ვერ გან­ვა­ხორ­ცი­ე­ლეთ, რომ პატ­რო­ნი არ გვყავ­და.

ირაკ­ლი:

- ამ საქ­მე­ში ჩარ­თუ­ლი იყო ჩვე­ნი მე­გო­ბა­რი - ბი­ჭი­კო ოსი­პო­ვი. სხვა­თა შო­რის, მან ერთ-ერთ ამე­რი­კელ გე­ნე­რალს გა­უგ­ზავ­ნა წე­რი­ლი, - ბი­ჭებს ასე­თი სურ­ვი­ლი აქ­ვთო. იმ კაცს გა­უ­ხარ­და: რა მა­გა­რი პრო­ექ­ტია და იმე­დია, მის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა­ზე თავ­დაც­ვის სა­მი­ნის­ტრო უარს არ გე­ტყვი­თო. როცა უარი მი­ვი­ღეთ, ლა­მის გა­და­ი­რია...

- იქ­ნებ ამ ყვე­ლაფ­რის შე­სა­ხებ ზაზა შენ­გე­ლი­ამ არა­ფე­რი იცის? არ გიც­დი­ათ, რომ მი­სუ­ლი­ყა­ვით და და­ლა­პა­რა­კე­ბო­დით?

სოსო:

- თუ არ იცის, ახლა ვე­უბ­ნე­ბით და კარ­გი იქ­ნე­ბა, თუ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნე­ბენ...

ლიკა ქა­ჯა­ია

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ჩრდილოეთ კორეის ახალმა სამხედრო ხომალდმა კატასტროფა განიცადა

ფულის გათეთრება ქართულ შოუბიზნესში და "გადაგდებული" მომღერლები

ფულის გათეთრება ქართულ შოუბიზნესში და "გადაგდებული" მომღერლები

როკჯგუფი THE SANDA 20 წელია, არსებობს და თავის დამკვიდრებას ცდილობს. მიუხედავად იმისა, რომ არაერთი კარგი სიმღერა აქვთ, არაერთი სოლო კონცერტი გამართეს და რამდენიმე ფესტივალის ორგანიზატორებიც იყვნენ, დღეს მუსიკოსებისთვის საქართველოში ყველა კარი დახურულია - ყოველ შემთხვევაში, თავად ჯგუფის წევრებს ასე მიაჩნიათ და ამიტომაც იყო, რომ ცოტა ხნის წინ თავიანთი პროტესტი დააფიქსირეს: გამართეს აქცია, "დისკრიმინაცია და ძალადობა ქართულ თანამედროვე მუსიკაში".

თუ რა სატკივარი აქვთ ჯგუფის წევრებს, ვინ ცდილობს მათ "დაბლოკვას", რატომ წაართვეს იდეა, რომლის განხორციელების უფლება მათ 2 წლის წინ, თავდაცვის სამინისტრომ არ მისცა - ამ და სხვა საკითხებზე სალაპარაკოდ ჯგუფის წევრებმა სტუდიაში მიმიწვიეს, რომელსაც თურმე თავის დროზე სარეპეტიციოდ იყენებდნენ: ირაკლი ჩარკვიანი, ნიაზ დიასამიძე, აჩიკო გულედანი და სხვები.

სოსო საყვარელიძე (ბასი, გიტარა, ვოკალი):

- ჯგუფი 1993 წელს ჩამოვაყალიბეთ. ძველი წევრებიდან მე და ირაკლი ლომსაძე (როიალი, ვოკალი) შემოვრჩით; 20-წლიანი მოღვაწეობის პერიოდში ჯგუფიდან ვიღაცები მიდიოდნენ და მოდიოდნენ. ნათია ნამგალაური (ვოკალი) 1994 წელს შემოგვიერთდა, მერე ვანო ხიმშიაშვილი (ბასი), ზურა ლანჩავა (გიტარა), ნიკა მარგველაშვილი (დასარტყამი ინსტრუმენტები) მოვიდნენ და დღესდღეობით, ჩვენი "სასტავი" სწორედ ამ ადამიანებისგან შედგება.

- იყო პერიოდი, როცა ჯგუფი დაიშალა - ეს მოხდა 1997 წელს...

- ვიდრე შემოქმედებით პაუზას ავიღებდით, "სანდა" საკმაოდ პროდუქტიულად მუშაობდა, ბევრი კონცერტი გვქონდა: როგორც სოლო, ისე შერეული ტიპის, ვატარებდით ფესტივალებს. პირველი ფესტივალი, რომელშიც ვმონაწილეობდით, ფილარმონიაში გაიმართა, სახელწოდებით - "არა ძალადობას" (1993 წელს); შემდეგ, 1995 წელს კინოთეატრში "ყაზბეგი", ჩვენივე ორგანიზებით ჩატარდა დიდი ფესტივალი "ხელები", რომელშიც მონაწილეობის საშუალება ჰქონდათ როგორც ძველი, ისე ახალი თაობის წარმომადგენლებს. გამოდიოდნენ საკმაოდ სერიოზული მუსიკოსები. თითო დღე თითო მუსიკალურ ჟანრს ეძღვნებოდა. მაგალითად, გვქონდა ჯაზის, როკის, ალტერნატივის, პოპის დღე და ა.შ. ბევრი "სტარი" გავიდა სცენაზე: ლელა წურწუმია, "ფლეში", ნინო სურგულაძე... 1996 წელს ვაკის პარკში, ღია ცის ქვეშ ჩატარდა ფესტივალი "მარგარიტა". იქაც ყველას ჰქონდა მონაწილეობის შესაძლებობა.

ირაკლი:

- ეს პერიოდი ჩვენთვის "ოქროს ხანა" იყო. სხვათა შორის, მაშინ ჟიურის თავმჯდომარე ევგენი მაჭავარიანი გახლდათ, ყველაზე დიდი ფიგურა საქართველოში, როგორც მუსიკალური კრიტიკოსი.

სოსო:

- მერე მატერიალურად გაგვიჭირდა. ვინაიდან მუსიკა ჩვენთვის შემოსავლის წყაროდ ვერ იქცა და სხვა სახსრებიც არ გვქონდა, თავი რომ გვერჩინა, ინსტრუმენტები გაგვეახლებინა, შემოქმედებითი პაუზა ავიღეთ.

ირაკლი:

- "მარგარიტა" რომ ჩავატარეთ, იმ პერიოდში არსებობდა ასეთი "ბანკი": საინვესტიციო ჯგუფი "ოქროს თასი", რომელმაც სპეციალური პრიზი მოგვანიჭა: კლიპის გადაღება შემოგვთავაზა (იმ პერიოდში ეს სასწაული იყო) და მოგვცა 12-ათასდოლარიანი ჩეკი. ის ჩეკი დღემდე სახლში მაქვს და ვისაც უნდა, ვაჩუქებ (იღიმის). ცხადია, არც კლიპი გადაუღიათ ჩვენთვის... ხანგრძლივი პაუზის შემდეგ, ჯგუფის წევრებმა რაღაც თანხა შევაგროვეთ, აპარატურა განვაახლეთ და ისევ შევიკრიბეთ.

- ე.ი. პროდიუსერი არასდროს გყოლიათ...

- პროდიუსერი კი არა, უანგაროდ არასდროს არავინ დაგვხმარებია. ერთადერთხელ დაგვასპონსორა თბილისის მერიამ: დიდი წვალების შემდეგ, 11-დღიანი ფესტივალის ჩასატარებლად გამოგვიყო 150 ლარი, რომელიც უკან დავუბრუნეთ და ვურჩიეთ: დაეხურდავებინათ თეთრიანებად და შესაბამის მღვიმეებში მოეთავსებინათ...

სოსო:

- 11-დღიან ფესტივალში 150 ლარს რომ გთავაზობენ, ეს სასაცილოც აღარ არის, ამით უბრალოდ, შეურაცხყოფას გაყენებენ.

ირაკლი:

- არადა, ამ ფესტივალს ის დატვირთვაც ჰქონდა, რომ ჩამოგვყავდა სოხუმელი მეგობრები, რომლებიც საქართველოში იმღერებდნენ. იქ მახინჯი პროპაგანდა მიმდინარეობს და ხალხს აშინებენ: ქართველები კაციჭამიები, საშინელი ადამიანები არიანო. გვინდოდა, მათთვის დაგვემტკიცებინა, რომ ასე არ არის, მაგრამ ამაში არავინ შეგვიწყო ხელი. მართალია, ჩვენმა მეგობრებმა მაინც გადაწყვიტეს და ჩამოვიდნენ, აქაურობასა და ჩვენზე კარგი წარმოდგენაც შეექმნათ, საქართველო შევაყვარეთ, მაგრამ უკეთესი იქნებოდა, ამ საქმეში სხვებიც ამოგვდგომოდნენ მხარში. წასვლის წინ სოხუმელმა ბიჭმა გვითხრა: ყველას ვეტყვი, რომ თქვენზე ტყუილს ამბობენო. ჩვენი სახელის რეაბილიტაციაზეა ლაპარაკი, მაგრამ ესეც არავის აინტერესებს... ბოლოს და ბოლოს, იმაზე მაინც ხომ უნდა იზრუნონ, რომ ახალგაზრდებს სტიმული მისცენ, რათა "კრაკადილის" ხარშვის ნაცვლად, ერთი აკორდი აიღონ, ის აკეთონ, რისი ნიჭიც აქვთ, - ეს ხომ ქართველი ერის გადარჩენა იქნება, მაგრამ არა, "მოჯადოებულ წრეზე" ვტრიალებთ, ყველგან ერთსა და იმავე ადამიანებს უთმობენ სცენას, ამღერებენ... საფრანგეთიდან გვაქვს მიღებული მიწვევა. უკვე რამდენიმე წელია, გვეხვეწებიან, ჩამოდითო. არ გვინდა, ჩვენი ოჯახები ფესვებს მოსწყდეს, გვინდა, კარგი საქმე აქ ვაკეთოთ, მაგრამ ხელშეწყობის ნაცვლად, ყველგან პრობლემა გვხვდება. მოთმინებასაც აქვს საზღვარი: თუ ჟანგბადს გადაგვიკეტავენ, იძულებულები გავხდებით, წავიდეთ.

სოსო:

- ადამიანს იმდენად "გაიგნორებენ", ვითომც არ არსებობ...

- თქვენი აზრით, მაინც რა არის ამ "დაიგნორების" მიზეზი?

ირაკლი:

- არასწორი დაგეგმარებაა საზოგადოების განვითარების გზის. ვინც ამ ყველაფერს გეგმავს, მას ქართველი ხალხისთვის კარგი რომ არ უნდა, ეს ფაქტია. არ მინდა, ისე გამოვიდეს, თითქოს ჩვენ ყველაზე მაგრები ვართ, ყურადღებასა და უზარმაზარ თანხებს ვითხოვთ. უბრალოდ, ბევრ რამეზე გვწყდება გული; გულდასაწყვეტია, როდესაც არის პროექტი საქართველოში 11-დღიანი ფესტივალის ჩასატარებლად, რომელშიც სხვადასხვა რეგიონიდან ჩამოსული მუსიკოსებიც მიიღებენ მონაწილეობას და მხოლოდ 10 ათასი ლარია საჭირო, მაგრამ ამ თანხის მოცემა უჭირთ, დაფინანსებაზე უარს გვეუბნებიან. სამაგიეროდ, მილიონობით ლარს ხარჯავენ ერთდღიანი ფესტივალების დაგეგმარებაზე, ჩამოჰყავთ ვთქვათ, ლაიმა ვაიკულე და ა.შ.

სოსო:

- ირაკლი, ის ხომ "სტარია"?!

ირაკლი:

- ნამდვილად "სტარია", ოღონდ, რუსული გაგებით... მაიკლ დევიზი რომ ჩამოეყვანათ, კი, ბატონო, ღირდა ფულის ხარჯვა.

სოსო:

- ისე, ვაიკულესაც ჰყავს თავის მსმენელი... ჩვენ მიერ, ქართველების მიერ შექმნილი მაღალი ხარისხის პროდუქციაზე ტელევიზია გვეუბნება, - არ გავუშვებთო, სამაგიეროდ, აპიარებენ გაურკვეველ ჟანრებს, ლაიმა ვაიკულეს, უცხოელ ვითომ "სტარებს" და ა.შ.

ნათია:

- ახლა აქტუალურია სიტყვა "ფორმატულობა". ამბობენ: ფორმატში ვერ ჯდება თქვენი მუსიკაო და ასე გვიშორებენ თავიდან. როცა ვუსვამთ კითხვას: "რატომ ვერ ჯდება?" - პასუხი არავის აქვს. აქ ხელს კრავენ გემოვნებიან მუსიკას, სამაგიეროდ, მაღალ დონეზე ხდება რესტორნების, ქეიფის პოპულარიზაცია. კი, ბატონო, არსებობის უფლება ყველა ჟანრს აქვს, მაგრამ თუ დასავლეთთან ინტეგრირება გვინდა, ისეთ მუსიკასაც უნდა მივცეთ არსებობის შანსი, როგორიც დასავლეთშია პოპულარული. ბოლოს და ბოლოს, საზღვრებს მიღმა უამრავი ფესტივალი ტარდება. ჩვენი კულტურის სამინისტრო უბრალოდ, უნდა დაინტერესდეს ამ ფესტივალებით და საქართველოში გამოაცხადოს კასტინგი მათში მონაწილეობის მისაღებად. მერწმუნეთ, ამის შემდეგ უამრავ კარგ ჯგუფს აღმოვაჩენთ ჩვენც და უცხოელებიც. ჩვენ საზღგვარგარეთ ინტერნეტის საშუალებით გვიცნობენ გარკვეული ჯგუფები, მაგრამ ვინაიდან პროდიუსერი, მენეჯერი არ გვყავს, ურთიერთობის ინტერესს კარგავენ. ნებისმიერი ფესტივალის ორგანიზატორს სურვილი აქვს, დაელაპარაკს არა ჯგუფის გიტარისტს, არამედ - პროდიუსერს.

ირაკლი:

- ხომ იცით, სოფლის მეურნეობის განვითარება რის ხარჯზე ხდება? ჩვენს ბაზარზე ქართული პომიდორი გაქრა, სამაგიეროდ, შემოაქვთ გენმოდიფიცირებული პროდუქტი თურქეთიდან, ირანიდან... ჰოდა, იგივე ხდება ხელოვნებაშიც - ადგილობრივი პროდუქტის განვითარებაზე არავინ ზრუნავს, ჩამკვდარია ყველაფერი. ახლა რის საფუძველზე არსებობს ვითომ შოუბიზნესი? არსებობს იმავე სახინკლის, რესტორნის საფუძველზე, ეს დაწესებულებები კი მოგეხსენებათ, ყოველთვის სავსეა ხალხით.

ზურა:

- არსებობს რამდენიმე პოპულარული როკჯგუფი, მაგრამ მათი პოპულარულობა ზოგადად შოუბიზნესის კანონებით არ არის განპირობებული. მათზე მოთხოვნა არის იმიტომ, რომ ხალხს არჩევანი არ აქვს. პირადი ნაცნობობა, გარიგებები, ფული, ჰონორარის "გათეთრება" ბევრ რამეს წყვეტს. ერთხელ მომეცა საშუალება ე.წ. დაფინანსებულ კონცერტში მონაწილეობის. მომაწერინეს ხელი ფურცელზე, სადაც ეწერა, რომ ბევრნულიანი ჰონორარი უნდა ამეღო, მაგრამ სინამდვილეში, თანხას ორი ნული ჩამოაკლეს და 200 ლარი მომცეს... ვინც დღეს კონცერტებს აწყობს, მას ურჩევნია, ნდობით აღჭურვილი პირები შემოიკრიბოს, რომლებიც ფულის გათეთრების ამბავში არ ჩაუშვებენ.

ირაკლი:

- ამიტომაც არის, რომ დაბალი ხარისხის პროდუქტის პროპაგანდა ხდება. როცა წლების განმავლობაში გეუბნებიან, რომ მაინცდამაინც ეს რაღაც არის კარგი, ძალაუნებურად იჯერებ. არის ერთი სატელევიზიო შოუ, ძალიან პოპულარული, სადაც დამავიწყდა, მერამდენედ ვნახე ერთი და იმავე ადამიანების ღრეობა. ბოლოს, სტუდიაში 4 სუფრაც კი გაიშალა და აი, სწორედ ეს არის საშინელება. ისეთ ქვეყანაში, სადაც მოსახლეობის 90% შიმშილობს, ეთერს ვიღაცების დროს ტარებას უთმობენ. ჰოდა, მერე გვიკვირს, რატომ ბოროტდება ადამიანიო? ამას წინათ დიღომში, ერთ-ერთ ბანკში შევარდა ნიღბიანი და 7 ლარი გაიტაცა. წარმოიდგინეთ, რა დღეში უნდა იყოს ადამიანი, რომ შუა დღეს ყაჩაღობა ჩაიდინოს, ასე გარისკოს. ვბრაზობ, როცა დილით ვიღაცები ტელეეკრანიდან, მშიერი ქვეყნის მოსახლეობას მიმართავენ: სახლში თუ არაფერი გაქვთ, მაშინ მაცივრიდან ხბოს ხორცის ფილე გამოიღეთ, მოასხით კურდღლის ქონი, მოაჭერით აქლემის რაღაც და ა.შ. ასეთ დროს საშინელი რეაქცია მაქვს...

სოსო:

- ჩვენ ვქმნით თანამედროვე ევროპულ მუსიკას და გვაქვს პრეტენზია, რომ ხარისხით არ ჩამოვუვარდებით ევროპელ შემსრულებლებს. ქართველების მიერ შექმნილი ასეთი პროდუქცია თუ გაქვს, არ მესმის, რატომ უნდა დაბლოკო? ჩვენი სიმღერები დევს ჩვენსავე საიტზე - სანდა.გე და თუ ვცდებით, კარგ პროდუქტს არ ვქმნით, შეგიძლიათ თავადვე შეაფასოთ, მოგვწეროთ.

ნათია:

- დამიკავშირდა ადამიანი, რომელიც წარმოშობით იტალიელია, მაგრამ საფრანგეთში ცხოვრობს. იტალიური რადიოს ერთ-ერთი დეპარტამენტის ხელმძღვანელია და პლუს, ფრანგულ-იტალიური ასოციაციის - "არა ძალადობას" პრეზიდენტი გახლავთ. როდესაც ინტერნეტში ჩვენი მუსიკა მოისმინა, მოგვწერა: მინდა პროექტის განხორციელება, რომელშიც მონაწილეობას მიიღებენ იტალიელები, ფრანგები და სურვილი მაქვს, თქვენც ჩამოხვიდეთო. ვკითხე: კი, მაგრამ ჩვენი მუსიკა მოსმენილი გაქვთ-მეთქი? - რა თქმა უნდა, მოვისმინე და აღვფრთოვანდი, ზუსტად ის არის, რაც მჭირდებაო. მოკლედ, ისეთ მუსიკაზე, როგორსაც ჩვენ ვაკეთებთ, მოთხოვნა არის. ჩვენ დავწერეთ სიმღერა ძალადობაზე, ძველი რეპერტუარიდან 4 სიმღერაც შევარჩიეთ და საფრანგეთში გავგზავნეთ. განიხილეს და ძალიან მოეწონათ. სამწუხაროა, რომ საკუთარ ქვეყანაში სიმღერის საშუალებას აღარ გვაძლევენ. ძალიან ბევრი ფესტივალი ტარდება, სადაც ჰონორარი არ რიგდება ან ერთსა და იმავე "სასტავს" ატრიალებენ, მათ უხდიან ჰონორარს, შენ კი უფულოდ გამღერებენ. ჰოდა, იმის გამო, რომ სცენაზე დგომა გინდა, ამაზეც თანხმდები... მეორე მომენტიც არის: როცა ფესტივალი ტარდება, ხშირად ასეთ ფრაზას გვეუბნებიან: თქვენ ისედაც პროფესიონალები ხართ და ფესტივალში მონაწილეობა რაში გჭირდებათო?! პროფესიონალები რომ ვართ, სიმღერის უფლება აღარ გვაქვს თუ რაშია საქმე? იმასაც გვეუბნებიან: ასაკი არ გიწყობთ ხელსო. რას ნიშნავს ეს ასაკობრივი შეზღუდვა? ასეთი რამ არც ერთ ნორმალურ ქვეყანაში არ ხდება. მაშინ არც ე.წ. ვარსკვლავებმა უნდა იმღერონ, მაგრამ მათთვის ყველა კონცერტი ხელმისაწვდომია...

- და მაინც, ვერ მივიღე პასუხი კითხვაზე: მაინცდამაინც თქვენ რატომ იბლოკებით? ამის მიზეზი ის ხომ არ არის, რომ როკერებად მიგიჩევენ, როკერებზე კი საქართველოში სხვანაირი შეხედულება აქვთ...

ირაკლი:

- უვიცობის, უცოდინარობის ბრალია ის, რომ როკი საშიშ მუსიკად მიაჩნიათ. როკი და ზოგადად, ნებისმიერი ჟანრის მუსიკა არის სიყვარული... საშინელება ის არის, რომ არავინ ცდილობს, ამ მიმართულებით გაიღრმავოს ცოდნა...

ნათია:

- ჩვენ ვმღერით პოპროკს, გვაქვს ელექტრონული მუსიკის ნაზავი, პანკის ნაზავი, ჯაზური თემები... საქართველოში ბოლო დროს გამართული ფესტივალის შემდეგ მივხვდით, რომ ჩვენი გამოჩენა არ აძლევთ ხელს არა იმიტომ, რომ მუსიკალურად განვითარებულები არ ვართ, არამედ იმიტომ, რომ ვიღაცას თვალში ვეჩხირებით.

- რას გულისხმობ?

- ცოტა ხნის წინ ფესტივალში მონაწილეობა შემოგვთავაზეს. დავიწყეთ მუშაობა 40-წუთიან პროგრამაზე, მაგრამ ისე გამოვიდა, რომ ტყუილად გვაწვალეს - ჩვენს ნაცვლად ეს ფესტივალი გახსნა დათო ლომიძემ თავის ბედნთან ერთად. არავის მიმართ არ გვაქვს აგრესია, მაგრამ ასეთ საქციელს მითხარით, რა ჰქვია?

ზურა:

- ცნობისათვის: დათო ლომიძე არის კომპანია "სტეპ რეკორდის" ერთ-ერთი პროტეჟე. ამ კომპანიის ფესტივალი მერიამ იცით, რამდენი ლარით დააფინანსა? მილიონებზე იყო ლაპარაკი.

სოსო:

- ჩვენი ფესტივალი, რომ გავწელოთ და რეგიონშიც გავიდეთ, მაქსიმუმ, 30 ათასი დაჯდება, მათი ერთდღიანი ფესტივალი მხოლოდ თბილისის მასშტაბით, თურმე მილიონები ღირს. ნამუსი აღარ არის?! ამ თანხად ერთწლიან ფესტივალს გავაკეთებდით და რეგიონებსაც მოვიცავდით.

- სცენის წყურვილს როგორ იკლავთ?

- საკუთარი სახსრებითა და ენთუზიაზმით, ყოველ წელიწადს, დაახლოებით 4 სოლო კონცერტს ვატარებთ. ჩვენს სახლში - სტუდიაში ვმუშაობთ და ასე ვიკლავთ სცენაზე გასვლის წყურვილს.

ზურა:

- ეს სტუდია ბევრ დამწყებ მომღერალს ეხმარება. აქ მოდიან სარეპეტიციოდ, სიმღერების ჩასაწერად. სხვათა შორის, 90-იან წლებში "სანდა" და ეს სტუდია ეხმარებოდა ისეთ ადამიანებს, როგორებიც არიან: ნიაზ დიასამიძე, აჩიკო გულედანი და ა.შ. ამ სტუდიაში სარეპეტიციოდ დადიოდა ირაკლი ჩარკვიანიც...

ნათია:

- დაახლოებით ორი წლის წინ თავდაცის სამინისტროში ვიყავით მისულები. გვქონდა იდეა და სურვილი, კონცერტი გაგვემართა ყანდაარისა და ჰილმენდის პროვინციებში, სამხედრო ბაზებზე. გავაკეთეთ პროგრამა, მაგრამ თავდაცის სამინისტრომ უარი გვითხრა: ეს ძალიან "ცხელი წერტილია" და გვაქვს მითითება, რომ იქ სამოქალაქო პირების გაშვება არ შეიძლება; ისე, ეს რომც მოხერხდეს, თქვენთან ერთად უნდა წამოვიდნენ სხვა ცნობილი ქართველი მომღერლებიო. ამის საწინააღმდეგო არაფერი გვქონდა, მაგრამ საბოლოოდ მაინც უარი გვითხრეს. ჰოდა, გული დაგვწყდა, როდესაც გავიგეთ, რომ ჯგუფმა "ელდრაინმა", "ბრავო რექორდსთან" ერთად ჩაწერა ალბომი, გამართა პრეზენტაცია და ახლა სწორედ "ცხელ წერტილში" აპირებენ კონცერტის გამართვას, თან, ამბობენ: ეს იდეა გაუჩნდა ბატონ ზაზა შენგელიასო. მინდა, ამ ადამიანს მივმართო: ეს არ არის ახალი იდეა. ეს იდეა ეკუთვნის ჯგუფს - "სანდა", მაგრამ მხოლოდ იმიტომ ვერ განვახორციელეთ, რომ პატრონი არ გვყავდა.

ირაკლი:

- ამ საქმეში ჩართული იყო ჩვენი მეგობარი - ბიჭიკო ოსიპოვი. სხვათა შორის, მან ერთ-ერთ ამერიკელ გენერალს გაუგზავნა წერილი, - ბიჭებს ასეთი სურვილი აქვთო. იმ კაცს გაუხარდა: რა მაგარი პროექტია და იმედია, მის განხორციელებაზე თავდაცვის სამინისტრო უარს არ გეტყვითო. როცა უარი მივიღეთ, ლამის გადაირია...

- იქნებ ამ ყველაფრის შესახებ ზაზა შენგელიამ არაფერი იცის? არ გიცდიათ, რომ მისულიყავით და დალაპარაკებოდით?

სოსო:

- თუ არ იცის, ახლა ვეუბნებით და კარგი იქნება, თუ გაითვალისწინებენ...

ლიკა ქაჯაია

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება