მსოფლიო
კულტურა/შოუბიზნესი
სამართალი
მოზაიკა
პოლიტიკა
კონფლიქტები
Faceამბები
საზოგადოება
მეცნიერება
წიგნები
სამხედრო
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორი", რომელსაც თეატრალურ პრემიაზე მეტოქე არ ჰყავს
"საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორი", რომელსაც თეატრალურ პრემიაზე მეტოქე არ ჰყავს

თე­ატ­რა­ლუ­რი პრე­მია "დუ­რუ­ჯის" და­ჯილ­დო­ე­ბა ივ­ნი­სის მი­წუ­რულს მე­ხუ­თედ გა­ი­მარ­თე­ბა, თუმ­ცა "სა­უ­კე­თე­სო ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რის" ნო­მი­ნა­ცი­ა­ში გა­მარ­ჯვე­ბუ­ლი უკვე ცხა­დია, ვინ იქ­ნე­ბა: 23 წლის მი­ხე­ილ ჩარ­კვი­ა­ნი ერ­თა­დერ­თი გახ­ლავთ, ვინც აღ­ნიშ­ნულ ნო­მი­ნა­ცი­ა­შია წარ­დგე­ნი­ლი. გა­სარ­კვე­ვი მხო­ლოდ ის დარ­ჩა, თუ რო­მე­ლი სპექ­ტაკ­ლით გა­ი­მარ­ჯვებს - რა­ი­ნერ ვერ­ნერ ფას­ბინ­დე­რის "კატ­ცელ­მა­ხე­რით" თუ - და­ვით გა­ბუ­ნი­ას "საპ­ნის ოპუ­სით"?

მი­ხე­ილ ჩარ­კვი­ა­ნის თე­ატ­რი­სად­მი სიყ­ვა­რუ­ლი თო­ჯი­ნე­ბის თე­ატ­რი­დან და­ი­წყო. შემ­დეგ პი­ე­სებს აქ­ტი­უ­რად კი­თხუ­ლობ­და. ცოტა ხანს მსა­ხი­ო­ბო­ბა­ზეც ფიქ­რობ­და, მაგ­რამ 3 თვე­ში მიხ­ვდა, რომ რე­ჟი­სო­რო­ბა სურ­და. მი­აჩ­ნია, რომ თე­ატ­რი გა­სარ­თო­ბი ად­გი­ლი არ არის და თუ იქ მუ­შა­ობ, უფ­ლე­ბა არ გაქვს, რა­ღა­ცე­ბი "გა­ა­ტა­რო". მისი აზ­რით, თე­ატ­რი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ცნო­ბი­ე­რე­ბის ამაღ­ლე­ბა­ზე უნდა ზრუ­ნავ­დეს.

- სა­სი­ა­მოვ­ნოა, როცა რა­ღაც პრე­მი­ის ლა­უ­რე­ა­ტი ხდე­ბი. გარ­და ამი­სა, სამ­წუ­ხა­როდ, სა­ქარ­თვე­ლო­ში ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რე­ბის­თვის სა­დად­გმო ბი­უ­ჯე­ტის მო­პო­ვე­ბა იოლი სუ­ლაც არ არის. შე­სა­ბა­მი­სად, ჩემ­თვის ორ­მა­გად სა­სი­ხა­რუ­ლოა, რომ ახა­ლი სპექ­ტაკ­ლის­თვის ბი­უ­ჯე­ტი უკვე არ­სე­ბობს - ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რის ფუ­ლა­დი პრე­მია ახა­ლი სპექ­ტაკ­ლის დად­გმას ხმარ­დე­ბა. ჩემი აზ­რით, ეს სწო­რი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბაა...

- იმ 2 სპექ­ტაკ­ლის შე­სა­ხებ გვი­ამ­ბეთ, რომ­ლი­თაც "დუ­რუ­ჯზე" "სა­უ­კე­თე­სო ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რის" ნო­მი­ნა­ცი­ა­ში ხართ წარ­დგე­ნი­ლი.

- რა­ი­ნერ ვერ­ნერ ფას­ბინ­დე­რის პი­ე­სა "კატ­ცელ­მა­ხე­რი" 60-იანი წლე­ბის ბო­ლოს შე­იქ­მნა. თა­ვის დრო­ზე დიდი გა­მოხ­მა­უ­რე­ბა მოჰ­ყვა. ფას­ბინ­დერ­მა ჯერ სპექ­ტაკ­ლი დად­გა, შემ­დეგ ფილ­მი გა­და­ი­ღო. ფილ­მი გერ­მა­ნი­ის ნაკ­ლო­ვა­ნე­ბებ­ზე პირ­და­პირ "ლა­პა­რა­კობ­და". დრა­მა­ტურ­გმა დათო გა­ბუ­ნი­ამ "კატ­ცელ­მა­ხე­რის" დად­გმა შე­მომ­თა­ვა­ზა. ფილ­მი ნა­ნა­ხი მქონ­და. ვერ აღ­ვიქ­ვი, რად­გან დრა­მა­ტურ­გი­უ­ლი წყო­ბის არ­ქო­ნის გამო ვერ მივ­ხვდი, რა უნდა გა­მე­კე­თე­ბი­ნა. შემ­დეგ პი­ე­სა წა­ვი­კი­თხე და შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი ჯგუ­ფი შე­მო­ვიკ­რი­ბე. "კატ­ცელ­მა­ხე­რი" ჩემ­თვის ერთ-ერთი საყ­ვა­რე­ლი სპექ­ტაკ­ლია, "სა­მე­ფო უბ­ნის თე­ატ­რი" კი - სა­ქარ­თვე­ლო­ში ყვე­ლა­ზე საყ­ვა­რე­ლი თე­ატ­რი: ყო­ველ­თვის აქ­ტუ­ა­ლურ თე­მებ­ზე მუ­შა­ობს... იქ რე­ჟი­სო­რის­თვის მაქ­სი­მა­ლუ­რი კომ­ფორ­ტია შექ­მნი­ლი, რად­გან ყვე­ლა - მსა­ხი­ო­ბი­დან და­წყე­ბუ­ლი, და­რა­ჯით დამ­თავ­რე­ბუ­ლი - ცდი­ლობს, რომ კარ­გი "პრო­დუქ­ტი" გა­მო­ვი­დეს, რად­გან ეს თე­ატ­რი ყვე­ლა თა­ნამ­შრო­მელს სი­გი­ჟემ­დე უყ­ვარს. სპექ­ტაკ­ლი თვე-ნა­ხე­ვარ­ში დავ­დგით. ყვე­ლა­ფე­რი ჩვე­ნი ხე­ლით გა­ვა­კე­თეთ. ნი­ჭი­ე­რი ხალ­ხთან ვი­მუ­შა­ვე. ყვე­ლა­ნი ჩემი მე­გობ­რე­ბი არი­ან...

- აღ­ნიშ­ნა­ვენ, რომ ამ სპექ­ტაკლში კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფი­უ­ლი ხერ­ხე­ბი გაქვთ გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლი...

- ეს თვით­მი­ზა­ნი არ ყო­ფი­ლა, მაგ­რამ მეც ვე­თან­ხმე­ბი. არა­თე­ატ­რა­ლუ­რი გა­ნა­თე­ბა მიყ­ვარს - მონ­ტა­ჟის ეფექტს ვი­ღებთ...

- ძა­ლე­ბის მო­სინ­ჯვას კი­ნო­შიც ხომ არ აპი­რებთ?

- ჯერ­ჯე­რო­ბით, ამა­ზე არ ვფიქ­რობ. თე­ატ­რი ყო­ველ­თვის სინ­თე­ზუ­რი ხე­ლოვ­ნე­ბა იყო. ბოლო დროს მას კი­ნო­ხერ­ხე­ბი შე­ე­მა­ტა. ამის ნა­თე­ლი მა­გა­ლი­თი გერ­მა­ნუ­ლი თე­ატ­რი გახ­ლავთ. ადრე თუ გვი­ან, თე­ატ­რის მი­მართ ინ­ტე­რე­სი გაქ­რე­ბა, მაგ­რამ უნდა ვე­ცა­დოთ, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მო­თხოვ­ნებს ფეხი მაქ­სი­მა­ლუ­რად ავუ­წყოთ - თე­ატ­რში რა­ღა­ცით და­ვა­ინ­ტე­რე­სოთ. თუ კი­ნოს სფე­რო­ში წა­ვალ, ვიცი, რომ იქაც თე­ატრს "გა­ვა­კე­თებ". ამი­ტომ ჯო­ბია, თე­ატ­რში დავ­რჩე და თუ სა­ჭი­როა, კი­ნო­ხერ­ხე­ბი გა­მო­ვი­ყე­ნო. მარ­თა­ლია, კი­ნო­მა­ნი ვარ, მაგ­რამ ამ სფე­რო­ში სა­კუ­თა­რი თავი ვერ წარ­მო­მიდ­გე­ნია - მკვეთ­რად გა­მო­ხა­ტუ­ლი თე­ატ­რის რე­ჟი­სო­რი ვარ! სი­გი­ჟემ­დე მიყ­ვარს მულ­ტფილ­მე­ბი. შე­იძ­ლე­ბა, მო­მა­ვალ­ში ანი­მა­ცია შევ­ქმნა...

- "დუ­რუ­ჯზე" ნო­მი­ნი­რე­ბულ მე­ო­რე სპექ­ტაკლ - "საპ­ნის ოპუს­ზე" რაც გვე­ტყვით?

- შარ­შან, და­ახ­ლო­ე­ბით ამ დროს, კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრომ ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რებს (ლე­ვან წუ­ლა­ძის სა­ხე­ლოს­ნო) სა­დიპ­ლო­მო ნა­მუ­შევ­რე­ბის რე­გი­ო­ნებ­ში დად­გმა შე­მოგ­ვთა­ვა­ზა. ბა­თუ­მის თე­ატ­რის მა­შინ­დელ­მა მმარ­თველ­მა - ზაზა ხალ­ვაშ­მა სურ­ვი­ლი გა­მოთ­ქვა, რომ სპექ­ტაკ­ლი ბა­თუმ­ში და­მედ­გა. გა­მი­ხარ­და, რად­გან იქ ნი­ჭი­ე­რი მსა­ხი­ო­ბე­ბი მუ­შა­ო­ბენ. ვი­ფიქ­რე, - "საპ­ნის ოპუსს" დავ­დგამ-მეთ­ქი. თან, პი­ე­სის ავ­ტორს - დათო გა­ბუ­ნი­ას უწე­რია, რომ მოქ­მე­დე­ბა სცე­ნა­ზე არ უნდა ხდე­ბო­დეს. ამ სპექ­ტაკლს ალ­ტერ­ნა­ტი­უ­ლი სივ­რცე სჭირ­დე­ბა.

გა­მახ­სენ­და, რომ ბა­თუ­მის თე­ატ­რში სცე­ნის თავ­ზე უზარ­მა­ზა­რი სივ­რცეა, უკან - დიდი ვიტ­რა­ჟით. მუ­სი­კა ნიკა ფა­სურ­მა შექ­მნა, მხატ­ვა­რი ლე­ვან ოჩხი­კი­ძე გახ­ლდათ. არ ვიცი, სცე­ნამ გა­მო­იწ­ვია თუ სხვა მი­ზე­ზი იყო, მაგ­რამ ფაქ­ტია, რომ მთელ შე­მოქ­მე­დე­ბით ჯგუფს მეტი კრე­ა­ტი­უ­ლი თა­ვი­სუფ­ლე­ბა მოგ­ვე­ცა - ძა­ლი­ან ექ­სპე­რი­მენ­ტუ­ლი სპექ­ტაკ­ლი გა­მო­ვი­და. ბა­თუ­მის თე­ატ­რის დასი ძა­ლი­ან მიყ­ვარს, მაგ­რამ არ შე­მიძ­ლია, რომ არ ვთქვა: სპექ­ტაკლში სა­ნიტ­რის როლს ლია აბუ­ლა­ძე თა­მა­შობს. მსგავ­სი პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი არა­სო­დეს შემ­ხვედ­რია. მას ყო­ველ­თვის ზუს­ტად ეს­მის ის, რისი გა­კე­თე­ბაც მინ­და. ეს სპექ­ტაკ­ლი ცოტა ავან­ტი­უ­რა იყო: მსა­ხი­ო­ბე­ბი ვა­ი­ძუ­ლეთ, მა­ყუ­რებ­ლებ­თან ახ­ლოს მი­სუ­ლიყ­ვნენ. ჩემი აზ­რით, მათ ამ საქ­მეს თავი კარ­გად გა­არ­თვეს. აქვე აღ­ვნიშ­ნავ, რომ სამ­სა­ხი­ო­ბო და სამ­ხატ­ვრო ხა­რის­ხით, ბა­თუ­მის თე­ატ­რი თბი­ლი­სის რო­მე­ლი­მე თე­ატრს არაფ­რით ჩა­მო­უ­ვარ­დე­ბა.

- თქვე­ნი სპექ­ტაკ­ლე­ბით - "კატ­ცელ­მა­ხე­რი" და "საპ­ნის ოპუ­სი" რა პრობ­ლე­მე­ბის წარ­მო­ჩე­ნა გსურ­დათ?

- ფას­ბინ­დე­რის "კატ­ცელ­მა­ხერ­ში" ერთ-ერთი მთა­ვა­რი პრობ­ლე­მა ქსე­ნო­ფო­ბია გახ­ლავთ. ჩემს სპექ­ტაკლში უსაქ­მუ­რი ადა­მი­ა­ნე­ბის ცხოვ­რე­ბის პრობ­ლე­მა წინ წა­მოვ­წიე: თუკი ადა­მი­ა­ნი ფი­ზი­კუ­რად, გო­ნებ­რი­ვად, მო­რა­ლუ­რად და­კა­ვე­ბუ­ლი არ არის, შე­იძ­ლე­ბა, მა­ნი­ა­კი გახ­დეს; "საპ­ნის ოპუს­ში" კი გა­დავ­წყვი­ტე, "მე­ლა­პა­რა­კა", თუ რა არის გმი­რო­ბა? აქვს თუ არა მას დი­ა­პა­ზო­ნი? შე­იძ­ლე­ბა თუ არა, რომ ერთი მხრივ, გმი­რი იყოს ის, ვინც თა­ნა­მებ­რძო­ლე­ბის გა­და­სარ­ჩე­ნად, ფრონ­ტის წინა ხაზ­ზე თავი აი­ფეთ­ქა, და მე­ო­რე მხრივ - ის, ვინც მო­ხუ­ცი ქალი ავ­ტო­ბუ­სის და­ჯა­ხე­ბის­გან გა­და­არ­ჩი­ნა? ვე­რა­ვის და­ვუმ­ტკი­ცებთ, თუ "რამ­ხე­ლაა" გმი­რო­ბა: ყვე­ლა­ფე­რი იმა­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, თუ რა სა­შუ­ა­ლე­ბა მოგ­ვე­ცე­მა მის გა­მო­სავ­ლე­ნად. დათო გა­ბუ­ნი­ას მიერ, "საპ­ნის ოპუ­სი" ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო "ის­ტო­რი­უ­ლი გა­ყალ­ბე­ბაა": სპექ­ტაკლში II მსოფ­ლიო ომი ჰიტ­ლერ­მა მო­ი­გო, სა­ქარ­თვე­ლო­ში სტა­ლი­ნი ძა­ლი­ან სა­სა­ცი­ლოდ, მე­ტე­ხის წინ მოკ­ლეს. პი­ე­სის მი­ხედ­ვით, რჩე­უ­ლი ქარ­თვე­ლი ქა­ლე­ბი აბას­თუმ­ნის ობ­სერ­ვა­ტო­რი­ა­ში მიჰ­ყავთ, სა­დაც სა­კონ­ცენ­ტრა­ციო ბა­ნა­კია - გერ­მა­ნე­ლი ჯა­რის­კა­ცე­ბი მოჰ­ყავთ და ქა­ლებს აორ­სუ­ლე­ბენ, რად­გან გერ­მა­ნუ­ლი რასა თით­ქმის გა­ნად­გურ­და და გა­ნახ­ლე­ბა სჭირ­დე­ბა... ქა­ლე­ბი არ ბა­ნა­ო­ბენ, რად­გან საპ­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც მათ­თვის მი­აქვთ, ქმრე­ბის მუც­ლის ქო­ნის­გა­ნაა დამ­ზა­დე­ბუ­ლი. ქა­ლე­ბი ამ­ბო­ბენ, - ქარ­თვე­ლო­ბა თუ კი­დევ შეგ­ვრჩე­ნია, არ უნდა ვი­ბა­ნა­ო­თო. ეს გმი­რო­ბაა (იღი­მის)? ჩემი აზ­რით - კი... სპექ­ტაკლში ქალ­თა უფ­ლე­ბებ­ზე, ძა­ლა­დო­ბა­ზე­ცაა სა­უ­ბა­რი, რაც ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში ძა­ლი­ან მა­წუ­ხებს. დროა, ამა­ზე ვი­ღა­ცებ­მა ვი­ლა­პა­რა­კოთ...

- რამ­დე­ნი ხა­ნია, რაც თე­ატ­რა­ლურ სფე­რო­ში მუ­შა­ობთ?

- ალ­ბათ - ბავ­შვო­ბი­დან. წარ­მო­შო­ბით ქუ­თა­ი­სი­დან ვარ. ჩემს თა­ნა­მო­აზ­რე­ებ­თან ერ­თად, იქ რამ­დე­ნი­მე ექ­სპე­რი­მენ­ტუ­ლი თე­ატ­რი მქონ­და. შემ­დეგ, შოთა რუს­თა­ვე­ლის სა­ხე­ლო­ბის თე­ატ­რი­სა და კი­ნოს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, ლე­ვან წუ­ლა­ძის სა­ხე­ლოს­ნო­ში, დრა­მის სა­რე­ჟი­სო­რო ფა­კულ­ტეტ­ზე ვსწავ­ლობ­დი. მე­ო­რე კურ­სი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი, სპექ­ტაკ­ლებს ვდგამ­დი. ყო­ველ­თვის ბევ­რს ვმუ­შა­ობ­დი. ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში გა­დამ­წყვე­ტი მო­მენ­ტი "არ­დი­ფეს­ტი" (25-წუ­თი­ა­ნი სპექ­ტაკ­ლე­ბის ფეს­ტი­ვა­ლი) იყო. "არ­დი­ფეს­ტის" არ­სე­ბო­ბა უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სია, რად­გან იმ ბა­ზას გვიჩ­ვე­ნეს, თუ რა ხდე­ბა სა­ქარ­თვე­ლო­ში ახალ­გაზ­რდებს შო­რის. სწო­რედ ამ ფეს­ტი­ვალ­ზე კომ­პო­ზი­ტო­რი ნი­კუ­შა ფა­სუ­რი და ის მსა­ხი­ო­ბე­ბი გა­ვი­ცა­ნი, რომ­ლებ­თა­ნაც მას მერე ვთა­ნამ­შრომ­ლობ. გა­ნათ­ლე­ბი­სა და "სქი­ლე­ბის" (უნარ-ჩვე­ვე­ბი) გარ­და, რე­ჟი­სო­რის­თვის აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, თე­ატ­რში თა­ნა­მო­აზ­რე გუნ­დი ჰყავ­დეს. "არ­დი­ფეს­ტის" მერე, ისე­თი სპექ­ტაკ­ლე­ბის დად­გმა და­ვი­წყე, რომ­ლე­ბიც უკვე წა­ა­გავ­და სპექ­ტაკ­ლებს (იცი­ნის).

- "არ­დი­ფესტზე" რა წარ­მა­ტე­ბა გხვდათ წი­ლად?

- მო­ნოს­პექ­ტაკ­ლი - სემ შვარც უმ­ცრო­სის "კაცი, რო­მელ­საც სა­კუ­თა­რი კატა შე­უყ­ვარ­და" დავ­დგით, რო­მელ­საც სა­მუ­შაო ჯგუფ­მა "მიაუ" და­ვარ­ქვით. ეს სპექ­ტაკ­ლი კა­ცი­სა და კა­ტის ამა­ღელ­ვე­ბე­ლი სიყ­ვა­რუ­ლის შე­სა­ხე­ბაა. მას­ში გაგა ში­ში­ნაშ­ვი­ლი თა­მა­შობს, რო­მე­ლიც "სა­უ­კე­თე­სო მსა­ხი­ო­ბად" და­ა­სა­ხე­ლეს. ალ­ბათ, ამით უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა, სა­კუ­თარ თავ­თან ჩემი ამო­ცა­ნა შე­ვას­რუ­ლე, რად­გან როცა მო­ნო­პი­ე­სას დგამ, მთა­ვა­რი მსა­ხი­ო­ბია... ბო­ლოს სპექ­ტაკ­ლი გერ­მა­ნი­ა­ში, კი­ოლ­ნის თე­ატ­რში დავ­დგი. თავ­და­პირ­ვე­ლად, ნა­ხე­ვარ­სა­ა­თი­ა­ნი სპექ­ტაკ­ლი უნდა და­მედ­გა, მო­მა­ვალ­ში, რომ თე­ატრთან მე­თა­ნამ­შრომ­ლა. ყვე­ლა­ფე­რი იმით დას­რულ­და, რომ 2014 წლის ივ­ნის­ში, კი­ოლნში კი­დევ გა­ვემ­გზავ­რე­ბი და დიდ სპექ­ტაკლს დავ­დგამ.

- თავ­და­პირ­ვე­ლად, კი­ოლნში რო­გორ მოხ­ვდით?

- კი­ოლნში ნი­ჭი­ე­რი მსა­ხი­ო­ბი თა­მა­რა ბურ­დუ­ლი (ბა­თუ­მის თე­ატ­რის მსა­ხი­ობ მა­რი­ნა ბურ­დუ­ლის და) მუ­შა­ობს. იქ გამ­გზავ­რე­ბა სწო­რედ თა­მარ­მა შე­მომ­თა­ვა­ზა. რა თქმა უნდა, დიდი სი­ხა­რუ­ლით დავ­თან­ხმდი. გა­ვემ­გზავ­რე და ავ­გუსტ სტრინ­დბერ­გის "მას­ზე ძლი­ე­რი" დავ­დგი. დიდი გა­მოც­დი­ლე­ბა შე­ვი­ძი­ნე. იქ თე­ატ­რი სამ­სა­ხუ­რი უფ­როა, ვიდ­რე - შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი პრო­ცე­სი. მა­გა­ლი­თად, 12-ის ნა­ხე­ვარ­ზე უნდა შეხ­ვი­დე და 2 სა­ათ­ზე თუ არ გა­მოხ­ვალ, პრობ­ლე­მე­ბი შე­გექ­მნე­ბა (იცი­ნის). სა­მა­გი­ე­როდ, ძა­ლი­ან მო­წეს­რი­გე­ბუ­ლი სტრუქ­ტუ­რა იყო: ტექ­ნი­კუ­რი ჯგუ­ფი, მსა­ხი­ო­ბე­ბი, პი­არჯგუ­ფი - ყვე­ლა­ნი სწო­რად მუ­შა­ობ­დნენ. 2014 წელს, გერ­მა­ნი­ა­ში ალ­ბათ, შექ­სპი­რის რო­მე­ლი­მე კო­მე­დი­ას დავ­დგამ...

- სა­ქარ­თვე­ლო­ში სა­მუ­შაო გრა­ფიკს რო­გორ გეგ­მავთ? მსა­ხი­ო­ბებ­თან მუ­შა­ო­ბი­სას რო­გო­რი ხართ?

- მირ­ჩევ­ნია, რე­პე­ტი­ცი­ე­ბი სის­ხამ დი­ლას და­ვი­წყო, რად­გან მგო­ნია, რომ ამ დროს უკეთ ვაზ­როვ­ნებ, მაგ­რამ ყვე­ლას თა­ვი­სი "ბი­ო­ლო­გი­უ­რი დილა" აქვს. ამი­ტომ კომ­პრო­მის­ზე წას­ვლა მი­წევს. მსა­ხი­ო­ბე­ბი მიყ­ვარს, გან­სა­კუთ­რე­ბით - ისი­ნი, ვინც ჩემს სპექ­ტაკ­ლებ­ში თა­მა­შო­ბენ. მგო­ნია, რომ მათ­გან და­ვა­ლე­ბუ­ლი ვარ: შე­უძ­ლე­ბე­ლია, არ გიყ­ვარ­დეს ადა­მი­ა­ნი, რო­მე­ლიც გა­და­წყვეტს, თა­ვი­სი ცხოვ­რე­ბის თვე-ნა­ხე­ვა­რი და­გით­მოს - ბრმად გენ­დო­ბა, შე­მო­თა­ვა­ზე­ბას თან­ხმდე­ბა და მუ­შა­ობს, რომ კარ­გი სპექ­ტაკ­ლი გა­მო­ვი­დეს. მსა­ხი­ო­ბებ­საც ვუყ­ვარ­ვარ. რთუ­ლად შე­სა­გუ­ე­ბე­ლი რე­ჟი­სო­რი არ ვარ. უბ­რა­ლოდ, არ მიყ­ვარს, როცა რე­პე­ტი­ცი­ა­ზე იგ­ვი­ა­ნე­ბენ. სა­ბედ­ნი­ე­როდ, იშ­ვი­ა­თად მქო­ნია შემ­თხვე­ვა, ვი­ღაც რომ უპა­სუ­ხის­მგებ­ლოდ იქ­ცე­ო­და... ცოტა "სხვა დრო­ის" (ასაკს არ ვგუ­ლის­ხმობ) ხალ­ხთან სა­მუ­შა­ოდ ში­ნა­გა­ნად მზად არ ვარ. რა პრობ­ლე­მაც მა­წუ­ხებს, შე­საძ­ლოა, უფ­რო­სი თა­ო­ბის წარ­მო­მად­გე­ნელს ისე "ცო­ცხლად" არ აწუ­ხებ­დეს. არ ვიცი, ყნოს­ვა მაქვს თუ მე­დი­უ­მი ვარ, მაგ­რამ მსა­ხი­ო­ბებს ყო­ველ­თვის ინ­ტუ­ი­ცი­ით ვარ­ჩევ (იღი­მის). იმე­დი ჯერ არა­სო­დეს გამცრუ­ე­ბია...

ეთო ყორ­ღა­ნაშ­ვი­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ნიკა მელია სასამართლო სხდომაზე გამოცხადებას და გირაოს გადახდას არ აპირებს

"საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორი", რომელსაც თეატრალურ პრემიაზე მეტოქე არ ჰყავს

"საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორი", რომელსაც თეატრალურ პრემიაზე მეტოქე არ ჰყავს

თეატრალური პრემია "დურუჯის" დაჯილდოება ივნისის მიწურულს მეხუთედ გაიმართება, თუმცა "საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორის" ნომინაციაში გამარჯვებული უკვე ცხადია, ვინ იქნება: 23 წლის მიხეილ ჩარკვიანი ერთადერთი გახლავთ, ვინც აღნიშნულ ნომინაციაშია წარდგენილი. გასარკვევი მხოლოდ ის დარჩა, თუ რომელი სპექტაკლით გაიმარჯვებს - რაინერ ვერნერ ფასბინდერის "კატცელმახერით" თუ - დავით გაბუნიას "საპნის ოპუსით"?

მიხეილ ჩარკვიანის თეატრისადმი სიყვარული თოჯინების თეატრიდან დაიწყო. შემდეგ პიესებს აქტიურად კითხულობდა. ცოტა ხანს მსახიობობაზეც ფიქრობდა, მაგრამ 3 თვეში მიხვდა, რომ რეჟისორობა სურდა. მიაჩნია, რომ თეატრი გასართობი ადგილი არ არის და თუ იქ მუშაობ, უფლება არ გაქვს, რაღაცები "გაატარო". მისი აზრით, თეატრი საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაზე უნდა ზრუნავდეს.

- სასიამოვნოა, როცა რაღაც პრემიის ლაურეატი ხდები. გარდა ამისა, სამწუხაროდ, საქართველოში ახალგაზრდა რეჟისორებისთვის სადადგმო ბიუჯეტის მოპოვება იოლი სულაც არ არის. შესაბამისად, ჩემთვის ორმაგად სასიხარულოა, რომ ახალი სპექტაკლისთვის ბიუჯეტი უკვე არსებობს - ახალგაზრდა რეჟისორის ფულადი პრემია ახალი სპექტაკლის დადგმას ხმარდება. ჩემი აზრით, ეს სწორი გადაწყვეტილებაა...

- იმ 2 სპექტაკლის შესახებ გვიამბეთ, რომლითაც "დურუჯზე" "საუკეთესო ახალგაზრდა რეჟისორის" ნომინაციაში ხართ წარდგენილი.

- რაინერ ვერნერ ფასბინდერის პიესა "კატცელმახერი" 60-იანი წლების ბოლოს შეიქმნა. თავის დროზე დიდი გამოხმაურება მოჰყვა. ფასბინდერმა ჯერ სპექტაკლი დადგა, შემდეგ ფილმი გადაიღო. ფილმი გერმანიის ნაკლოვანებებზე პირდაპირ "ლაპარაკობდა". დრამატურგმა დათო გაბუნიამ "კატცელმახერის" დადგმა შემომთავაზა. ფილმი ნანახი მქონდა. ვერ აღვიქვი, რადგან დრამატურგიული წყობის არქონის გამო ვერ მივხვდი, რა უნდა გამეკეთებინა. შემდეგ პიესა წავიკითხე და შემოქმედებითი ჯგუფი შემოვიკრიბე. "კატცელმახერი" ჩემთვის ერთ-ერთი საყვარელი სპექტაკლია, "სამეფო უბნის თეატრი" კი - საქართველოში ყველაზე საყვარელი თეატრი: ყოველთვის აქტუალურ თემებზე მუშაობს... იქ რეჟისორისთვის მაქსიმალური კომფორტია შექმნილი, რადგან ყველა - მსახიობიდან დაწყებული, დარაჯით დამთავრებული - ცდილობს, რომ კარგი "პროდუქტი" გამოვიდეს, რადგან ეს თეატრი ყველა თანამშრომელს სიგიჟემდე უყვარს. სპექტაკლი თვე-ნახევარში დავდგით. ყველაფერი ჩვენი ხელით გავაკეთეთ. ნიჭიერი ხალხთან ვიმუშავე. ყველანი ჩემი მეგობრები არიან...

- აღნიშნავენ, რომ ამ სპექტაკლში კინემატოგრაფიული ხერხები გაქვთ გამოყენებული...

- ეს თვითმიზანი არ ყოფილა, მაგრამ მეც ვეთანხმები. არათეატრალური განათება მიყვარს - მონტაჟის ეფექტს ვიღებთ...

- ძალების მოსინჯვას კინოშიც ხომ არ აპირებთ?

- ჯერჯერობით, ამაზე არ ვფიქრობ. თეატრი ყოველთვის სინთეზური ხელოვნება იყო. ბოლო დროს მას კინოხერხები შეემატა. ამის ნათელი მაგალითი გერმანული თეატრი გახლავთ. ადრე თუ გვიან, თეატრის მიმართ ინტერესი გაქრება, მაგრამ უნდა ვეცადოთ, რომ თანამედროვე საზოგადოების მოთხოვნებს ფეხი მაქსიმალურად ავუწყოთ - თეატრში რაღაცით დავაინტერესოთ. თუ კინოს სფეროში წავალ, ვიცი, რომ იქაც თეატრს "გავაკეთებ". ამიტომ ჯობია, თეატრში დავრჩე და თუ საჭიროა, კინოხერხები გამოვიყენო. მართალია, კინომანი ვარ, მაგრამ ამ სფეროში საკუთარი თავი ვერ წარმომიდგენია - მკვეთრად გამოხატული თეატრის რეჟისორი ვარ! სიგიჟემდე მიყვარს მულტფილმები. შეიძლება, მომავალში ანიმაცია შევქმნა...

- "დურუჯზე" ნომინირებულ მეორე სპექტაკლ - "საპნის ოპუსზე" რაც გვეტყვით?

- შარშან, დაახლოებით ამ დროს, კულტურის სამინისტრომ ახალგაზრდა რეჟისორებს (ლევან წულაძის სახელოსნო) სადიპლომო ნამუშევრების რეგიონებში დადგმა შემოგვთავაზა. ბათუმის თეატრის მაშინდელმა მმართველმა - ზაზა ხალვაშმა სურვილი გამოთქვა, რომ სპექტაკლი ბათუმში დამედგა. გამიხარდა, რადგან იქ ნიჭიერი მსახიობები მუშაობენ. ვიფიქრე, - "საპნის ოპუსს" დავდგამ-მეთქი. თან, პიესის ავტორს - დათო გაბუნიას უწერია, რომ მოქმედება სცენაზე არ უნდა ხდებოდეს. ამ სპექტაკლს ალტერნატიული სივრცე სჭირდება.

გამახსენდა, რომ ბათუმის თეატრში სცენის თავზე უზარმაზარი სივრცეა, უკან - დიდი ვიტრაჟით. მუსიკა ნიკა ფასურმა შექმნა, მხატვარი ლევან ოჩხიკიძე გახლდათ. არ ვიცი, სცენამ გამოიწვია თუ სხვა მიზეზი იყო, მაგრამ ფაქტია, რომ მთელ შემოქმედებით ჯგუფს მეტი კრეატიული თავისუფლება მოგვეცა - ძალიან ექსპერიმენტული სპექტაკლი გამოვიდა. ბათუმის თეატრის დასი ძალიან მიყვარს, მაგრამ არ შემიძლია, რომ არ ვთქვა: სპექტაკლში სანიტრის როლს ლია აბულაძე თამაშობს. მსგავსი პროფესიონალი არასოდეს შემხვედრია. მას ყოველთვის ზუსტად ესმის ის, რისი გაკეთებაც მინდა. ეს სპექტაკლი ცოტა ავანტიურა იყო: მსახიობები ვაიძულეთ, მაყურებლებთან ახლოს მისულიყვნენ. ჩემი აზრით, მათ ამ საქმეს თავი კარგად გაართვეს. აქვე აღვნიშნავ, რომ სამსახიობო და სამხატვრო ხარისხით, ბათუმის თეატრი თბილისის რომელიმე თეატრს არაფრით ჩამოუვარდება.

- თქვენი სპექტაკლებით - "კატცელმახერი" და "საპნის ოპუსი" რა პრობლემების წარმოჩენა გსურდათ?

- ფასბინდერის "კატცელმახერში" ერთ-ერთი მთავარი პრობლემა ქსენოფობია გახლავთ. ჩემს სპექტაკლში უსაქმური ადამიანების ცხოვრების პრობლემა წინ წამოვწიე: თუკი ადამიანი ფიზიკურად, გონებრივად, მორალურად დაკავებული არ არის, შეიძლება, მანიაკი გახდეს; "საპნის ოპუსში" კი გადავწყვიტე, "მელაპარაკა", თუ რა არის გმირობა? აქვს თუ არა მას დიაპაზონი? შეიძლება თუ არა, რომ ერთი მხრივ, გმირი იყოს ის, ვინც თანამებრძოლების გადასარჩენად, ფრონტის წინა ხაზზე თავი აიფეთქა, და მეორე მხრივ - ის, ვინც მოხუცი ქალი ავტობუსის დაჯახებისგან გადაარჩინა? ვერავის დავუმტკიცებთ, თუ "რამხელაა" გმირობა: ყველაფერი იმაზეა დამოკიდებული, თუ რა საშუალება მოგვეცემა მის გამოსავლენად. დათო გაბუნიას მიერ, "საპნის ოპუსი" ძალიან საინტერესო "ისტორიული გაყალბებაა": სპექტაკლში II მსოფლიო ომი ჰიტლერმა მოიგო, საქართველოში სტალინი ძალიან სასაცილოდ, მეტეხის წინ მოკლეს. პიესის მიხედვით, რჩეული ქართველი ქალები აბასთუმნის ობსერვატორიაში მიჰყავთ, სადაც საკონცენტრაციო ბანაკია - გერმანელი ჯარისკაცები მოჰყავთ და ქალებს აორსულებენ, რადგან გერმანული რასა თითქმის განადგურდა და განახლება სჭირდება... ქალები არ ბანაობენ, რადგან საპნები, რომლებიც მათთვის მიაქვთ, ქმრების მუცლის ქონისგანაა დამზადებული. ქალები ამბობენ, - ქართველობა თუ კიდევ შეგვრჩენია, არ უნდა ვიბანაოთო. ეს გმირობაა (იღიმის)? ჩემი აზრით - კი... სპექტაკლში ქალთა უფლებებზე, ძალადობაზეცაა საუბარი, რაც ჩვენს ქვეყანაში ძალიან მაწუხებს. დროა, ამაზე ვიღაცებმა ვილაპარაკოთ...

- რამდენი ხანია, რაც თეატრალურ სფეროში მუშაობთ?

- ალბათ - ბავშვობიდან. წარმოშობით ქუთაისიდან ვარ. ჩემს თანამოაზრეებთან ერთად, იქ რამდენიმე ექსპერიმენტული თეატრი მქონდა. შემდეგ, შოთა რუსთაველის სახელობის თეატრისა და კინოს უნივერსიტეტში, ლევან წულაძის სახელოსნოში, დრამის სარეჟისორო ფაკულტეტზე ვსწავლობდი. მეორე კურსიდან მოყოლებული, სპექტაკლებს ვდგამდი. ყოველთვის ბევრს ვმუშაობდი. ჩემს ცხოვრებაში გადამწყვეტი მომენტი "არდიფესტი" (25-წუთიანი სპექტაკლების ფესტივალი) იყო. "არდიფესტის" არსებობა უმნიშვნელოვანესია, რადგან იმ ბაზას გვიჩვენეს, თუ რა ხდება საქართველოში ახალგაზრდებს შორის. სწორედ ამ ფესტივალზე კომპოზიტორი ნიკუშა ფასური და ის მსახიობები გავიცანი, რომლებთანაც მას მერე ვთანამშრომლობ. განათლებისა და "სქილების" (უნარ-ჩვევები) გარდა, რეჟისორისთვის აუცილებელია, თეატრში თანამოაზრე გუნდი ჰყავდეს. "არდიფესტის" მერე, ისეთი სპექტაკლების დადგმა დავიწყე, რომლებიც უკვე წააგავდა სპექტაკლებს (იცინის).

- "არდიფესტზე" რა წარმატება გხვდათ წილად?

- მონოსპექტაკლი - სემ შვარც უმცროსის "კაცი, რომელსაც საკუთარი კატა შეუყვარდა" დავდგით, რომელსაც სამუშაო ჯგუფმა "მიაუ" დავარქვით. ეს სპექტაკლი კაცისა და კატის ამაღელვებელი სიყვარულის შესახებაა. მასში გაგა შიშინაშვილი თამაშობს, რომელიც "საუკეთესო მსახიობად" დაასახელეს. ალბათ, ამით უპირველეს ყოვლისა, საკუთარ თავთან ჩემი ამოცანა შევასრულე, რადგან როცა მონოპიესას დგამ, მთავარი მსახიობია... ბოლოს სპექტაკლი გერმანიაში, კიოლნის თეატრში დავდგი. თავდაპირველად, ნახევარსაათიანი სპექტაკლი უნდა დამედგა, მომავალში, რომ თეატრთან მეთანამშრომლა. ყველაფერი იმით დასრულდა, რომ 2014 წლის ივნისში, კიოლნში კიდევ გავემგზავრები და დიდ სპექტაკლს დავდგამ.

- თავდაპირველად, კიოლნში როგორ მოხვდით?

- კიოლნში ნიჭიერი მსახიობი თამარა ბურდული (ბათუმის თეატრის მსახიობ მარინა ბურდულის და) მუშაობს. იქ გამგზავრება სწორედ თამარმა შემომთავაზა. რა თქმა უნდა, დიდი სიხარულით დავთანხმდი. გავემგზავრე და ავგუსტ სტრინდბერგის "მასზე ძლიერი" დავდგი. დიდი გამოცდილება შევიძინე. იქ თეატრი სამსახური უფროა, ვიდრე - შემოქმედებითი პროცესი. მაგალითად, 12-ის ნახევარზე უნდა შეხვიდე და 2 საათზე თუ არ გამოხვალ, პრობლემები შეგექმნება (იცინის). სამაგიეროდ, ძალიან მოწესრიგებული სტრუქტურა იყო: ტექნიკური ჯგუფი, მსახიობები, პიარჯგუფი - ყველანი სწორად მუშაობდნენ. 2014 წელს, გერმანიაში ალბათ, შექსპირის რომელიმე კომედიას დავდგამ...

- საქართველოში სამუშაო გრაფიკს როგორ გეგმავთ? მსახიობებთან მუშაობისას როგორი ხართ?

- მირჩევნია, რეპეტიციები სისხამ დილას დავიწყო, რადგან მგონია, რომ ამ დროს უკეთ ვაზროვნებ, მაგრამ ყველას თავისი "ბიოლოგიური დილა" აქვს. ამიტომ კომპრომისზე წასვლა მიწევს. მსახიობები მიყვარს, განსაკუთრებით - ისინი, ვინც ჩემს სპექტაკლებში თამაშობენ. მგონია, რომ მათგან დავალებული ვარ: შეუძლებელია, არ გიყვარდეს ადამიანი, რომელიც გადაწყვეტს, თავისი ცხოვრების თვე-ნახევარი დაგითმოს - ბრმად გენდობა, შემოთავაზებას თანხმდება და მუშაობს, რომ კარგი სპექტაკლი გამოვიდეს. მსახიობებსაც ვუყვარვარ. რთულად შესაგუებელი რეჟისორი არ ვარ. უბრალოდ, არ მიყვარს, როცა რეპეტიციაზე იგვიანებენ. საბედნიეროდ, იშვიათად მქონია შემთხვევა, ვიღაც რომ უპასუხისმგებლოდ იქცეოდა... ცოტა "სხვა დროის" (ასაკს არ ვგულისხმობ) ხალხთან სამუშაოდ შინაგანად მზად არ ვარ. რა პრობლემაც მაწუხებს, შესაძლოა, უფროსი თაობის წარმომადგენელს ისე "ცოცხლად" არ აწუხებდეს. არ ვიცი, ყნოსვა მაქვს თუ მედიუმი ვარ, მაგრამ მსახიობებს ყოველთვის ინტუიციით ვარჩევ (იღიმის). იმედი ჯერ არასოდეს გამცრუებია...

ეთო ყორღანაშვილი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება