საზოგადოება
მსოფლიო

19

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ხუთშაბათი, მთვარის ოცდამესამე დღე დაიწყება 01:35-ზე, მთვარე ვერძში გადავა 03:07-ზე – მოერიდეთ აჩქარებას და გაღიზიანებას. არ არის რეკომენდებული მოლაპარაკებების წარმოება. აზრებისა და იდეების სხვებისთვის გაზიარება. დღეს გაწყვეტილი კავშირები არასოდეს აღდგება და ადამიანები ძალიან სწრაფად ივიწყებენ ერთმანეთს. უარი თქვით ხორცზე, ყავასა და ალკოჰოლზე. ჭარბმა კვებამ შესაძლოა კუჭ-ნაწლავის დაავადებები გამოიწვიოს.
მოზაიკა
სამხედრო
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რაში ადანაშაულებს დათო ფორჩხიძე ქართველ საზოგადოებას
რაში ადანაშაულებს დათო ფორჩხიძე ქართველ საზოგადოებას

"ახა­ლი სა­ბავ­შვო ხმის" ჟი­უ­რის წევ­რი - მუ­სი­კო­სი და პრო­დი­უ­სე­რი დათო ფორჩხი­ძე მი­იჩ­ნევს, რომ ქარ­თველ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი აზ­რე­ბის მი­ღე­ბა გვი­ჭირს და ვერ ვხვდე­ბით, რომ არ­სე­ბო­ბის უფ­ლე­ბა სხვის გე­მოვ­ნე­ბა­საც აქვს. ის ინ­ფორ­მა­ცი­ის მი­სა­ღე­ბად უპი­რა­ტე­სო­ბას ტე­ლე­ვი­ზორს ანი­ჭებს. უყ­ვარს ტრა­დი­ცი­უ­ლი ქარ­თუ­ლი კერ­ძე­ბი.

- ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი გე­მოვ­ნე­ბი­ა­ნად მი­იჩ­ნევს თავს. პი­რა­დად მე, ყო­ველ­თვის მომ­წონ­და, როცა პი­როვ­ნე­ბა სხვე­ბის­გან რა­ღა­ცით გა­მორ­ჩე­უ­ლი იყო. ჩემი აზ­რით, გე­მოვ­ნე­ბა ზო­მი­ე­რე­ბას გუ­ლის­ხმობს: ზო­მი­ე­რი თუ ხარ, ე.ი. გე­მოვ­ნე­ბი­ა­ნიც იქ­ნე­ბი.

- რო­გორ ყა­ლიბ­დე­ბო­და თქვე­ნი მუ­სი­კა­ლუ­რი გე­მოვ­ნე­ბა?

- ჩემი ბავ­შვო­ბა კო­მუ­ნის­ტურ სა­ქარ­თვე­ლოს უკავ­შირ­დე­ბა. მა­შინ და­სავ­ლე­თი­დან რაც შე­მო­დი­ო­და, ეს მაქ­სი­მუმ, იტა­ლი­უ­რი ესტრა­და გახ­ლდათ და სან-რე­მოს მუ­სი­კა­ლუ­რი ფეს­ტი­ვა­ლი პო­პინ­დუსტრი­ის მწვერ­ვა­ლი გვე­გო­ნა. იმ დროს კლა­სი­კურ მუ­სი­კა­ლურ გა­ნათ­ლე­ბას (ფორ­ტე­პი­ა­ნოს გან­ხრით) ვი­ღებ­დი და მივ­ხვდი, რომ ეს მომ­წონ­და. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით იმა­საც მივ­ხვდი, რომ ქარ­თუ­ლი ხალ­ხუ­რი სიმ­ღე­რე­ბი გა­მორ­ჩე­უ­ლად კარ­გი იყო. შემ­დეგ, ახლა უკვე ცნო­ბი­ლი ქარ­თუ­ლი ჯგუ­ფე­ბი გა­მოჩ­ნდა და "ვია 75"-ს რომ მო­ვუს­მი­ნე, მე­სი­ა­მოვ­ნა. რა­ღაც პე­რი­ო­დის მერე მშობ­ლებ­მა და უფ­რო­სი ასა­კის ახ­ლობ­ლებ­მა ამე­რი­კუ­ლი მუ­სი­კა მო­მა­ს­მე­ნი­ნეს, ბრი­ტა­ნუ­ლის მოს­მე­ნა კი მოგ­ვი­ა­ნე­ბით და­ვი­წყე, როცა უკვე მუ­სი­კო­სად ჩა­მოვ­ყა­ლიბ­დი. ვი­ცო­დი, სა­ლა­მუ­რი ან ფან­დუ­რი რა იყო, მაგ­რამ როცა და­სარ­ტყამ ინ­სტრუ­მენტს, ბასს, სინ­თე­ზა­ტორს გა­ვე­ცა­ნი, მივ­ხვდი, მათი მოს­მე­ნა უფრო მე­ტად მსი­ა­მოვ­ნებ­და... ვფიქ­რობ, არ­სე­ბობს მუ­სი­კა, რო­მე­ლიც მე არ უნდა "გა­ვა­კე­თო" და არც ვუ­გულ­შე­მატ­კივ­რო, თუმ­ცა იმა­შიც გა­მო­გი­ტყდე­ბით, რომ გე­მოვ­ნე­ბა ხში­რად მეც­ვლე­ბა. ხომ იცით, ნი­ჭი­ერ ადა­მი­ა­ნებს აზ­რე­ბის "გა­და­ფა­სე­ბა" ახა­სი­ა­თებთ. შე­იძ­ლე­ბა, ერთი და იგი­ვე მუ­სი­კა სხვა­დას­ხვა გა­რე­მო­ში სხვა­დას­ხვა აკუს­ტი­კით, სხვა­დას­ხვა ადა­მი­ა­ნებ­თან ერ­თად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლად წარ­მო­ჩინ­დეს. ჩემი პრო­ფე­სია მო­ი­თხოვს, ხალ­ხის გე­მოვ­ნე­ბას "გა­ვარ­ტყა", მაგ­რამ ისე, რომ პი­რა­დი ღირ­სე­ბა არ შე­მე­ლა­ხოს. თუმ­ცა, სამ­წუ­ხა­როდ თუ სა­ბედ­ნი­ე­როდ, ხალ­ხის გე­მოვ­ნე­ბას ვე­რა­ფე­რი გა­ვუ­გე: ვგრძნობ, რომ ჩვე­უ­ლებ­რივ მსმე­ნელს ხში­რად, ძა­ლი­ან მა­გა­რი რა­ღაც მოს­წონს. ამ დროს ვფიქ­რობ, - ხალ­ხი მუ­სი­კას ადეკ­ვა­ტუ­რად აფა­სებს-მეთ­ქი, მაგ­რამ მო­უ­ლოდ­ნე­ლად, ძა­ლი­ან ცუდ რა­ღა­ცა­ზეც ამ­ბო­ბენ, - კარ­გი­აო. მიკ­ვირს, ამას რო­გორ ახერ­ხე­ბენ?

- ბო­ლოს რო­მელ­მა ფაქ­ტმა გა­გა­ო­ცათ?

- პერ­სო­ნი­ფი­კა­ცი­ის­გან თავს შე­ვი­კა­ვებ. ხალ­ხის გა­მოს­წო­რე­ბას როცა ვცდი­ლობ­დი და ვამ­ბობ­დი, - ეს ცუ­დია-მეთ­ქი, მივ­ხვდი, რომ ჩემ მიერ ამის "ღა­ღა­დი" არაფ­რის მომ­ტა­ნი იყო. უბ­რა­ლოდ, სი­მარ­თლის თქმით ვი­ღა­ცებს თავს ვა­ზი­ზღებ­დი. სა­ქარ­თვე­ლო­ში ვინ­მეს თუ ვაკ­რი­ტი­კებ, ხალ­ხის 80% მი­იჩ­ნევს, რომ იმ კონ­კრე­ტულ პი­როვ­ნე­ბას ვლან­ძღავ და ცუდი ვარ. არა­და, ჩემი მი­ზა­ნია, სტუ­დი­ა­ში, სა­კონ­ცერ­ტო დარ­ბაზ­სა თუ მუ­სი­კა­ლურ პრო­ექ­ტში მუ­სი­კო­სის ამ­პლუ­ა­ში მყოფ­მა, სა­ზო­გა­დო­ე­ბას ჩემი გე­მოვ­ნე­ბა აგ­რე­სი­უ­ლად მო­ვახ­ვიო თავს და ის მო­ვა­წო­ნო, რაც თა­ვად მომ­წონს - სხვაგ­ვა­რად მუ­სი­კო­სის ფუნ­ქცი­ას ვერ ვხე­დავ. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ამ­ჟა­მად მუ­სი­კა­ლურ პრო­ექ­ტში ჟი­უ­რის წევ­რი გახ­ლა­ვართ. იქაც ხში­რად ხდე­ბა, რომ ხალ­ხი გე­ნი­ოსს კარ­გად მი­ი­ღებს, "ხელ­ში აი­ტა­ცებს", მაგ­რამ უცებ, მას გვერ­დით აბ­სო­ლუ­ტურ უნი­ჭო­ბას უყე­ნებს.

- ერთ-ერთი კონ­კურ­სან­ტის შე­სა­ხებ გკი­თხავთ, რომ­ლის ნამ­ღე­რი­თაც თით­ქოს, ჟი­უ­რის ყვე­ლა წევ­რი აღ­ფრთო­ვან­და, მაგ­რამ წი­თე­ლი ღი­ლა­კის­თვის ეკა კა­ხი­ანს რომ არ და­ე­ჭი­რა ხელი, ბი­ჭუ­ნა პრო­ექტს მიღ­მა დარ­ჩე­ბო­და...

- მე მისი ნამ­ღე­რით არ აღვფრ­თო­ვა­ნე­ბულ­ვარ და აღ­ვნიშ­ნე კი­დეც: შე­იძ­ლე­ბა, ეს ბავ­შვი "ახა­ლი ხმა" გახ­დეს, მაგ­რამ ეს ხმა ძა­ლი­ან ძვე­ლია-მეთ­ქი. როცა ვუს­მენ­დი, მე­გო­ნა, დიდი ბიჭი მღე­რო­და, შე­მოვტრი­ალ­დი და პა­ტა­რა და­ვი­ნა­ხე. ეს ეგ­ზო­ტი­კა იყო! მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ეს კონ­კურ­სან­ტი ხალ­ხს მოს­წონს, დიდ სცე­ნა­ზე მის მო­მა­ვალს ვერ ვხე­დავ, რად­გან ის უკვე დიდი კა­ცი­ვით მღე­რის. ეს სტი­ლი მო­დუ­რი მა­მა­ჩე­მის ახალ­გაზ­რდო­ბა­ში იყო და არ ვე­ლო­დი, ხალ­ხს ასე თუ მო­ე­წო­ნე­ბო­და. თუკი უგე­მოვ­ნო და "უს­მე­ნო" ვარ, ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი მსმე­ნე­ლე­ბი კი - პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბი არი­ან, მათ გა­უ­მარ­ჯოთ!.. რა თქმა უნდა, ყვე­ლა ბავ­შვი შე­მებ­რა­ლა, ვინც პრო­ექ­ტი­დან "გა­ვარ­და". ვიცი, ხალ­ხს მა­შინ ვუყ­ვარ­ვარ, როცა იმას ვა­კე­თებ, რაც მათ მოს­წონთ, მაგ­რამ როცა ჩვე­ნი გე­მოვ­ნე­ბა ერ­თმა­ნეთს არ ემ­თხვე­ვა, ფიქ­რო­ბენ, რომ ცუ­დად ვიქ­ცე­ვი. არა­და, ღმერ­თმა იცის, რომ ყვე­ლას­თან მარ­თა­ლი ვარ...

- სხვა ქარ­თულ მუ­სი­კა­ლურ პრო­ექ­ტებს თუ უყუ­რებთ?

- ბევრ პრო­ექტს ვუ­ყუ­რებ. მგო­ნი, სა­ქარ­თვე­ლო­ში უფრო მეტი ნი­ჭი­ე­რი მომ­ღე­რა­ლი გვყავს, ვიდ­რე მათი მი­ღე­ბის, შე­ფა­სე­ბის "გა­მოკ­ვე­ბის" სა­შუ­ა­ლე­ბა გვაქვს. ამ­დე­ნი ნი­ჭი­ე­რი ბავ­შვი სად "წა­ვი­ღოთ", რაში გა­მო­ვი­ყე­ნოთ, არ ვი­ცით.

- არ­სე­ბობს მუ­სი­კა­ლუ­რი ჟან­რი, რო­მელ­შიც არა­სო­დეს იმუ­შა­ვებთ?

- ბავ­შვო­ბა­ში ბე­ბი­ას და ბა­ბუ­ას იმე­რეთ­ში, ყო­ველ შა­ბათ-კვი­რას ვსტუმ­რობ­დი. გზად, რო­მე­ლი­მე "ზა­ვი­დე­ნი­ე­ში" ღვეზ­ლის სა­ყიდ­ლად შე­სულს სულ ფა­ნო­ღუ­რი სიმ­ღე­რე­ბი მეს­მო­და. და­ვინ­ტე­რეს­დი, - ასე­თი სიმ­ღე­რე­ბი მხო­ლოდ ამ­გვარ და­წე­სე­ბუ­ლე­ბებ­ში რა­ტომ არის-მეთ­ქი? - შვი­ლო, ეს გო­ი­მო­ბა­აო, - მშობ­ლებ­მა ამიხ­სნეს. დღეს ასეთ სიმ­ღე­რებს ტე­ლე­ვი­ზი­ებ­ში, რა­დი­ო­ებ­ში "ატ­რი­ა­ლე­ბენ"! ამას წი­ნათ, ტე­ლე­გა­და­ცე­მას ვუ­ყუ­რებ­დი, სა­დაც შე­სა­ბა­მის სა­მოს­ში გა­მო­წყო­ბი­ლი "ქსოვ­რე­ლე­ბი" ტივ­ზე ის­ხდნენ, მღე­როდ­ნენ, თან - მწვადს წვავ­დნენ. ეს ერ­თმა­ნეთს ისე ორ­გა­ნუ­ლად ერ­წყმო­და, რომ დავ­ფიქ­რდი, - მათ­თან ყოფ­ნა მერ­ჩივ­ნა თუ მა­გა­ლი­თად, ბელ­გი­ა­ში, ელექტრო­ნუ­ლი მუ­სი­კის ზე­იმ­ზე? ჟან­რი ჟან­რად არ ჩა­მო­ყა­ლიბ­დე­ბო­და, თუკი მას­ში გე­ნი­ო­სე­ბი არ იმუ­შა­ვებ­დნენ. მა­გა­ლი­თად, რე­გეი არ მომ­წონს, მაგ­რამ ბობ მარ­ლი მიყ­ვარს. ფა­ნოღ­შიც იყ­ვნენ მა­გა­რი ტი­პე­ბი, მაგ­რამ დღეს აღარ არი­ან. ფოლკ­ლო­რი უნდა გვქონ­დეს, რად­გან ის ჩვენს იდენ­ტუ­რო­ბას და თვითმყო­ფა­დო­ბას უს­ვამს ხაზს, მაგ­რამ თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბა­საც აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა ავუ­წყოთ ფეხი; რად­გან ცი­ვი­ლი­ზე­ბუ­ლი სამ­ყა­როს ნა­წი­ლი ვართ, კარ­გად და გე­მოვ­ნე­ბით უნდა ვა­კე­თებ­დეთ იმას, რაც დღეს მთელ მსოფ­ლი­ოს მოს­წონს.

- რად­გან ჩვე­ნი სა­უბ­რის ძი­რი­თა­დი თემა გე­მოვ­ნე­ბა გახ­ლავთ, თქვენს იმიჯ­ზეც გვი­თხა­რით რამე...

- 1998 წელს თმა შე­ვი­ღე­ბე, ეს კი მა­შინ სკან­და­ლუ­რი ნა­ბი­ჯი იყო! რო­კის სტილ­ში რომ მემ­ღე­რა, სხვა­ნა­ი­რად ჩა­ვიც­ვამ­დი, მაგ­რამ მე არენ­ბის ვმღე­რო­დი, "ბოის თუ მენს", "ქე­ი­სი და ჯო­ჯოს" ვუ­ყუ­რებ­დი. ძა­ლი­ან მომ­წონს "ჯა­მი­რო­ქუ­ა­ის" სო­ლის­ტის ქუ­დე­ბი, მაგ­რამ მე ასეთ ბუმ­ბუ­ლე­ბი­ან ქუ­დებს ვერ და­ვი­ხუ­რავ.

- წიგ­ნებს თუ კი­თხუ­ლობთ?

- დიდი ხა­ნია, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბი არ წა­მი­კი­თხავს. დამ­ცი­ნი­ან - ინ­ტერ­ნეტს არ აღი­ა­რე­ბო; რა ვქნა, "ტე­ლე­ვი­ზი­ის კაცი" ვარ. ერთხელ ავი­ა­ინ­დუსტრი­ის წარ­მო­მად­გე­ნელს ვე­სა­უბ­რე­ბო­დი. მისი სფე­რო­დან ისე­თი დე­ტა­ლე­ბი ვი­ცო­დი, რომ თა­ნა­მო­სა­უბ­რეს გა­უკ­ვირ­და, - სა­ი­დან იციო? - "დის­ქა­ვერს" ვუ­ყუ­რებ და ინ­ტერ­ნე­ტი­და­ნაც ბევრ ინ­ფორ­მა­ცი­ას ვი­ღებ-მეთ­ქი... ფილმზე - "ვი­ღა­ცამ გუ­გუ­ლის ბუ­დეს გა­და­უფ­რი­ნა" "ჭკუა მე­კე­ტე­ბა"! არა­და, წიგ­ნის ავ­ტორ­მა პრო­ტეს­ტი გა­მოთ­ქვა, - ფილ­მი ცუ­დად გა­და­ი­ღე­სო. დღეს ადა­მი­ა­ნის­თვის კომ­ფორ­ტის შექ­მნას ცდი­ლო­ბენ და ჩვენ მათი "მძევ­ლე­ბი" ვხდე­ბით... რო­გორ ფიქ­რობთ, - ტე­ლე­ვი­ზი­ის ჟურ­ნა­ლის­ტი უფრო მე­ტად პრეს­ტი­ჟუ­ლია თუ პრე­სის?

- ალ­ბათ ინ­ფორ­მა­ცი­ას და მისი გად­მო­ცე­მის ხა­რისხს გა­აჩ­ნია.

- მაგ­რამ პრე­სა­ში ბევრ უსი­ა­მოვ­ნო რა­ღა­ცას ვკი­თხუ­ლობ. მა­გა­ლი­თად, ის ინ­ფორ­მა­ცია, რო­მე­ლიც "დის­ქა­ვერ­ზე" მქონ­და მოს­მე­ნი­ლი, ქარ­თულ ჟურ­ნალ­ში და­მა­ხინ­ჯე­ბუ­ლად და­წე­რი­ლი წა­მი­კი­თხავს. ქარ­თველ ტე­ლეჟურ­ნა­ლის­ტებ­ზეც იმა­ვეს თქმა შე­მიძ­ლია: რო­გორც მე "ვა­კე­თებ" ცუდ მუ­სი­კას, ისე­თი­ვე ცუდი ჟურ­ნა­ლე­ბი და ტე­ლე­ვი­ზი­ე­ბი გვაქვს.

- მი­იჩ­ნევთ, რომ ცუდ მუ­სი­კას ქმნით?

- დიახ, რად­გან ამე­რი­კე­ლე­ბი და ევ­რო­პე­ლე­ბი გა­ცი­ლე­ბით უკე­თესს "აკე­თე­ბენ"!

- სა­ქარ­თვე­ლო­ში თქვენ მიერ შექ­მნილ მუ­სი­კა­ზე უკე­თესს ვინ "აკე­თებს"?

- არ მინ­და, ქარ­თვე­ლებს შო­რის მა­გა­რი ვიყო - ეგ ეტა­პი გა­ვი­ა­რე. ბევ­რი კო­ლე­გა მყავს და უკე­თეს მუ­სი­კას ხან ისი­ნი "აკე­თე­ბენ", ხან - მე, მაგ­რამ ერთ დო­ნე­ზე ვართ... ამ თვალ­საზ­რი­სით, უცხო­ე­ლე­ბი ჩვენ­ზე მაღ­ლა დგა­ნან.

- დათო, შვი­ლე­ბის გე­მოვ­ნე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა­ზე რო­გორ ზრუ­ნავთ?

- მი­მა­ჩია, რომ ზო­გა­დად, ქარ­თვე­ლე­ბი ცუდი მშობ­ლე­ბი ვართ. ვცდი­ლობთ, შვი­ლებს და­მო­უ­კი­დებ­ლად ცხოვ­რე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა არ მივ­ცეთ და სხვა ერის წარ­მო­მად­გენ­ლებს დავ­ცი­ნით, - 18 წლის მერე, შვი­ლებს სახ­ლი­დან აგ­დე­ბე­ნო. ქარ­თვე­ლი მშო­ბე­ლი შვილს ცხოვ­რე­ბის ბო­ლომ­დე უკან დას­დევს; თა­ვად რა­ღაც რომ და­აკ­ლდა, ამას შვილ­ში "დებს". ჩემ­თან მო­სუ­ლი ბავ­შვე­ბის მშობ­ლე­ბის 90%-ს თა­ვის დრო­ზე სიმ­ღე­რა უნ­დო­და, მაგ­რამ არ გა­მო­უ­ვი­და და ახლა შვი­ლებ­ზე ზრუ­ნა­ვენ, პე­და­გო­გებ­თან დაჰ­ყვე­ბი­ან... ხან­და­ხან ზედ­მე­ტი მოს­დით. მშობ­ლე­ბის საქ­ცი­ე­ლის გამო, შვი­ლე­ბი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბას ვერ ეჩ­ვე­ვი­ან და მარ­ტო დარ­ჩე­ნი­ლე­ბი, უსუ­სუ­რე­ბი არი­ან.

არ ვამ­ბობ, რომ ძა­ლი­ან ავად­მყო­ფი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ვართ, მაგ­რამ ბევრ რა­ღა­ცა­ზე არას­წო­რად ვფიქ­რობთ და გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი აზ­რის მი­ღე­ბა გვი­ჭირს. უფ­რო­სი შვი­ლის­თვის, რო­მე­ლიც 12 წლის გახ­ლავთ, კერ­პი ვარ. ზედ­მე­ტად ცდი­ლობს, თავი მო­მა­წო­ნოს და რაც მე მომ­წონს, ის მო­ი­წო­ნოს. ამა­ზე ვჩხუ­ბობთ ხოლ­მე. მე­უბ­ნე­ბა, - შენ მომ­წონ­ხარ, მა­გა­რი მა­მი­კო ხარო! იმ­დე­ნად ბევ­რი რჩე­ვა მი­ვე­ცი, რომ დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, მი­უ­ღე­ბელს არა­ფერს ჩა­ი­დენს. ალ­ბათ ისე­თი იქ­ნე­ბა, რო­გო­რიც მინ­და რომ იყოს, რად­გან შე­სა­ბა­მის გა­რე­მო­ში ვზრდი. მა­მას­თან ასე­თი პრობ­ლე­მა მქონ­და: სიმ­ღე­რა რომ ავირ­ჩიე, მე­კი­თხე­ბო­და, - ჟურ­ნა­ლის­ტი­კა აღარ გინ­დაო? კონ­სერ­ვა­ტო­რი­ა­ში ხომ არ ჩა­ვა­ბა­რო­თო? ბო­ლოს ვუ­თხა­რი, - ცო­ლიც ერ­თად ხომ არ შე­ვირ­თოთ-მეთ­ქი? ყო­ველ­თვის გვერ­დში მედ­გა. ვე­უბ­ნე­ბო­დი, - მარ­ტო დამ­ტო­ვე, რად­გან ოდეს­მე პრობ­ლე­მის წი­ნა­შე მარ­ტოც აღ­მოვ­ჩნდე­ბი-მეთ­ქი. ეს ამ­ბა­ვი შვი­ლებ­თან მო­ყო­ლი­ლი მაქვს და იმე­დია, მათ ყვე­ლა­ფერ­ზე სა­კუ­თა­რი აზრი ექ­ნე­ბათ. შე­იძ­ლე­ბა, მათი შე­ხე­დუ­ლე­ბა ჩემ­სას და­ემ­თხვეს, მაგ­რამ როცა სა­წი­ნა­აღ­მდე­გოს იტყვი­ან, მინ­და, არ­გუ­მენ­ტე­ბით ახ­სნან, თუ რა­ტომ ფიქ­რო­ბენ ასე...

ეთო ყორ­ღა­ნაშ­ვი­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
რა მიზეზით იბარებენ ხელმეორედ საგამოძიებო კომისიაზე ოპოზიციონერ პოლიტიკოსებს და როგორია მხარეთა პოზიციები

რაში ადანაშაულებს დათო ფორჩხიძე ქართველ საზოგადოებას

რაში ადანაშაულებს დათო ფორჩხიძე ქართველ საზოგადოებას

"ახალი საბავშვო ხმის" ჟიურის წევრი - მუსიკოსი და პროდიუსერი დათო ფორჩხიძე მიიჩნევს, რომ ქართველ საზოგადოებას განსხვავებული აზრების მიღება გვიჭირს და ვერ ვხვდებით, რომ არსებობის უფლება სხვის გემოვნებასაც აქვს. ის ინფორმაციის მისაღებად უპირატესობას ტელევიზორს ანიჭებს. უყვარს ტრადიციული ქართული კერძები.

- ყველა ადამიანი გემოვნებიანად მიიჩნევს თავს. პირადად მე, ყოველთვის მომწონდა, როცა პიროვნება სხვებისგან რაღაცით გამორჩეული იყო. ჩემი აზრით, გემოვნება ზომიერებას გულისხმობს: ზომიერი თუ ხარ, ე.ი. გემოვნებიანიც იქნები.

- როგორ ყალიბდებოდა თქვენი მუსიკალური გემოვნება?

- ჩემი ბავშვობა კომუნისტურ საქართველოს უკავშირდება. მაშინ დასავლეთიდან რაც შემოდიოდა, ეს მაქსიმუმ, იტალიური ესტრადა გახლდათ და სან-რემოს მუსიკალური ფესტივალი პოპინდუსტრიის მწვერვალი გვეგონა. იმ დროს კლასიკურ მუსიკალურ განათლებას (ფორტეპიანოს განხრით) ვიღებდი და მივხვდი, რომ ეს მომწონდა. მოგვიანებით იმასაც მივხვდი, რომ ქართული ხალხური სიმღერები გამორჩეულად კარგი იყო. შემდეგ, ახლა უკვე ცნობილი ქართული ჯგუფები გამოჩნდა და "ვია 75"-ს რომ მოვუსმინე, მესიამოვნა. რაღაც პერიოდის მერე მშობლებმა და უფროსი ასაკის ახლობლებმა ამერიკული მუსიკა მომასმენინეს, ბრიტანულის მოსმენა კი მოგვიანებით დავიწყე, როცა უკვე მუსიკოსად ჩამოვყალიბდი. ვიცოდი, სალამური ან ფანდური რა იყო, მაგრამ როცა დასარტყამ ინსტრუმენტს, ბასს, სინთეზატორს გავეცანი, მივხვდი, მათი მოსმენა უფრო მეტად მსიამოვნებდა... ვფიქრობ, არსებობს მუსიკა, რომელიც მე არ უნდა "გავაკეთო" და არც ვუგულშემატკივრო, თუმცა იმაშიც გამოგიტყდებით, რომ გემოვნება ხშირად მეცვლება. ხომ იცით, ნიჭიერ ადამიანებს აზრების "გადაფასება" ახასიათებთ. შეიძლება, ერთი და იგივე მუსიკა სხვადასხვა გარემოში სხვადასხვა აკუსტიკით, სხვადასხვა ადამიანებთან ერთად განსხვავებულად წარმოჩინდეს. ჩემი პროფესია მოითხოვს, ხალხის გემოვნებას "გავარტყა", მაგრამ ისე, რომ პირადი ღირსება არ შემელახოს. თუმცა, სამწუხაროდ თუ საბედნიეროდ, ხალხის გემოვნებას ვერაფერი გავუგე: ვგრძნობ, რომ ჩვეულებრივ მსმენელს ხშირად, ძალიან მაგარი რაღაც მოსწონს. ამ დროს ვფიქრობ, - ხალხი მუსიკას ადეკვატურად აფასებს-მეთქი, მაგრამ მოულოდნელად, ძალიან ცუდ რაღაცაზეც ამბობენ, - კარგიაო. მიკვირს, ამას როგორ ახერხებენ?

- ბოლოს რომელმა ფაქტმა გაგაოცათ?

- პერსონიფიკაციისგან თავს შევიკავებ. ხალხის გამოსწორებას როცა ვცდილობდი და ვამბობდი, - ეს ცუდია-მეთქი, მივხვდი, რომ ჩემ მიერ ამის "ღაღადი" არაფრის მომტანი იყო. უბრალოდ, სიმართლის თქმით ვიღაცებს თავს ვაზიზღებდი. საქართველოში ვინმეს თუ ვაკრიტიკებ, ხალხის 80% მიიჩნევს, რომ იმ კონკრეტულ პიროვნებას ვლანძღავ და ცუდი ვარ. არადა, ჩემი მიზანია, სტუდიაში, საკონცერტო დარბაზსა თუ მუსიკალურ პროექტში მუსიკოსის ამპლუაში მყოფმა, საზოგადოებას ჩემი გემოვნება აგრესიულად მოვახვიო თავს და ის მოვაწონო, რაც თავად მომწონს - სხვაგვარად მუსიკოსის ფუნქციას ვერ ვხედავ. მოგეხსენებათ, ამჟამად მუსიკალურ პროექტში ჟიურის წევრი გახლავართ. იქაც ხშირად ხდება, რომ ხალხი გენიოსს კარგად მიიღებს, "ხელში აიტაცებს", მაგრამ უცებ, მას გვერდით აბსოლუტურ უნიჭობას უყენებს.

- ერთ-ერთი კონკურსანტის შესახებ გკითხავთ, რომლის ნამღერითაც თითქოს, ჟიურის ყველა წევრი აღფრთოვანდა, მაგრამ წითელი ღილაკისთვის ეკა კახიანს რომ არ დაეჭირა ხელი, ბიჭუნა პროექტს მიღმა დარჩებოდა...

- მე მისი ნამღერით არ აღვფრთოვანებულვარ და აღვნიშნე კიდეც: შეიძლება, ეს ბავშვი "ახალი ხმა" გახდეს, მაგრამ ეს ხმა ძალიან ძველია-მეთქი. როცა ვუსმენდი, მეგონა, დიდი ბიჭი მღეროდა, შემოვტრიალდი და პატარა დავინახე. ეს ეგზოტიკა იყო! მიუხედავად იმისა, რომ ეს კონკურსანტი ხალხს მოსწონს, დიდ სცენაზე მის მომავალს ვერ ვხედავ, რადგან ის უკვე დიდი კაცივით მღერის. ეს სტილი მოდური მამაჩემის ახალგაზრდობაში იყო და არ ველოდი, ხალხს ასე თუ მოეწონებოდა. თუკი უგემოვნო და "უსმენო" ვარ, ჩვეულებრივი მსმენელები კი - პროფესიონალები არიან, მათ გაუმარჯოთ!.. რა თქმა უნდა, ყველა ბავშვი შემებრალა, ვინც პროექტიდან "გავარდა". ვიცი, ხალხს მაშინ ვუყვარვარ, როცა იმას ვაკეთებ, რაც მათ მოსწონთ, მაგრამ როცა ჩვენი გემოვნება ერთმანეთს არ ემთხვევა, ფიქრობენ, რომ ცუდად ვიქცევი. არადა, ღმერთმა იცის, რომ ყველასთან მართალი ვარ...

- სხვა ქართულ მუსიკალურ პროექტებს თუ უყურებთ?

- ბევრ პროექტს ვუყურებ. მგონი, საქართველოში უფრო მეტი ნიჭიერი მომღერალი გვყავს, ვიდრე მათი მიღების, შეფასების "გამოკვების" საშუალება გვაქვს. ამდენი ნიჭიერი ბავშვი სად "წავიღოთ", რაში გამოვიყენოთ, არ ვიცით.

- არსებობს მუსიკალური ჟანრი, რომელშიც არასოდეს იმუშავებთ?

- ბავშვობაში ბებიას და ბაბუას იმერეთში, ყოველ შაბათ-კვირას ვსტუმრობდი. გზად, რომელიმე "ზავიდენიეში" ღვეზლის საყიდლად შესულს სულ ფანოღური სიმღერები მესმოდა. დავინტერესდი, - ასეთი სიმღერები მხოლოდ ამგვარ დაწესებულებებში რატომ არის-მეთქი? - შვილო, ეს გოიმობააო, - მშობლებმა ამიხსნეს. დღეს ასეთ სიმღერებს ტელევიზიებში, რადიოებში "ატრიალებენ"! ამას წინათ, ტელეგადაცემას ვუყურებდი, სადაც შესაბამის სამოსში გამოწყობილი "ქსოვრელები" ტივზე ისხდნენ, მღეროდნენ, თან - მწვადს წვავდნენ. ეს ერთმანეთს ისე ორგანულად ერწყმოდა, რომ დავფიქრდი, - მათთან ყოფნა მერჩივნა თუ მაგალითად, ბელგიაში, ელექტრონული მუსიკის ზეიმზე? ჟანრი ჟანრად არ ჩამოყალიბდებოდა, თუკი მასში გენიოსები არ იმუშავებდნენ. მაგალითად, რეგეი არ მომწონს, მაგრამ ბობ მარლი მიყვარს. ფანოღშიც იყვნენ მაგარი ტიპები, მაგრამ დღეს აღარ არიან. ფოლკლორი უნდა გვქონდეს, რადგან ის ჩვენს იდენტურობას და თვითმყოფადობას უსვამს ხაზს, მაგრამ თანამედროვეობასაც აუცილებლად უნდა ავუწყოთ ფეხი; რადგან ცივილიზებული სამყაროს ნაწილი ვართ, კარგად და გემოვნებით უნდა ვაკეთებდეთ იმას, რაც დღეს მთელ მსოფლიოს მოსწონს.

- რადგან ჩვენი საუბრის ძირითადი თემა გემოვნება გახლავთ, თქვენს იმიჯზეც გვითხარით რამე...

- 1998 წელს თმა შევიღებე, ეს კი მაშინ სკანდალური ნაბიჯი იყო! როკის სტილში რომ მემღერა, სხვანაირად ჩავიცვამდი, მაგრამ მე არენბის ვმღეროდი, "ბოის თუ მენს", "ქეისი და ჯოჯოს" ვუყურებდი. ძალიან მომწონს "ჯამიროქუაის" სოლისტის ქუდები, მაგრამ მე ასეთ ბუმბულებიან ქუდებს ვერ დავიხურავ.

- წიგნებს თუ კითხულობთ?

- დიდი ხანია, ლიტერატურული ნაწარმოები არ წამიკითხავს. დამცინიან - ინტერნეტს არ აღიარებო; რა ვქნა, "ტელევიზიის კაცი" ვარ. ერთხელ ავიაინდუსტრიის წარმომადგენელს ვესაუბრებოდი. მისი სფეროდან ისეთი დეტალები ვიცოდი, რომ თანამოსაუბრეს გაუკვირდა, - საიდან იციო? - "დისქავერს" ვუყურებ და ინტერნეტიდანაც ბევრ ინფორმაციას ვიღებ-მეთქი... ფილმზე - "ვიღაცამ გუგულის ბუდეს გადაუფრინა" "ჭკუა მეკეტება"! არადა, წიგნის ავტორმა პროტესტი გამოთქვა, - ფილმი ცუდად გადაიღესო. დღეს ადამიანისთვის კომფორტის შექმნას ცდილობენ და ჩვენ მათი "მძევლები" ვხდებით... როგორ ფიქრობთ, - ტელევიზიის ჟურნალისტი უფრო მეტად პრესტიჟულია თუ პრესის?

- ალბათ ინფორმაციას და მისი გადმოცემის ხარისხს გააჩნია.

- მაგრამ პრესაში ბევრ უსიამოვნო რაღაცას ვკითხულობ. მაგალითად, ის ინფორმაცია, რომელიც "დისქავერზე" მქონდა მოსმენილი, ქართულ ჟურნალში დამახინჯებულად დაწერილი წამიკითხავს. ქართველ ტელეჟურნალისტებზეც იმავეს თქმა შემიძლია: როგორც მე "ვაკეთებ" ცუდ მუსიკას, ისეთივე ცუდი ჟურნალები და ტელევიზიები გვაქვს.

- მიიჩნევთ, რომ ცუდ მუსიკას ქმნით?

- დიახ, რადგან ამერიკელები და ევროპელები გაცილებით უკეთესს "აკეთებენ"!

- საქართველოში თქვენ მიერ შექმნილ მუსიკაზე უკეთესს ვინ "აკეთებს"?

- არ მინდა, ქართველებს შორის მაგარი ვიყო - ეგ ეტაპი გავიარე. ბევრი კოლეგა მყავს და უკეთეს მუსიკას ხან ისინი "აკეთებენ", ხან - მე, მაგრამ ერთ დონეზე ვართ... ამ თვალსაზრისით, უცხოელები ჩვენზე მაღლა დგანან.

- დათო, შვილების გემოვნების ჩამოყალიბებაზე როგორ ზრუნავთ?

- მიმაჩია, რომ ზოგადად, ქართველები ცუდი მშობლები ვართ. ვცდილობთ, შვილებს დამოუკიდებლად ცხოვრების საშუალება არ მივცეთ და სხვა ერის წარმომადგენლებს დავცინით, - 18 წლის მერე, შვილებს სახლიდან აგდებენო. ქართველი მშობელი შვილს ცხოვრების ბოლომდე უკან დასდევს; თავად რაღაც რომ დააკლდა, ამას შვილში "დებს". ჩემთან მოსული ბავშვების მშობლების 90%-ს თავის დროზე სიმღერა უნდოდა, მაგრამ არ გამოუვიდა და ახლა შვილებზე ზრუნავენ, პედაგოგებთან დაჰყვებიან... ხანდახან ზედმეტი მოსდით. მშობლების საქციელის გამო, შვილები დამოუკიდებლობას ვერ ეჩვევიან და მარტო დარჩენილები, უსუსურები არიან.

არ ვამბობ, რომ ძალიან ავადმყოფი საზოგადოება ვართ, მაგრამ ბევრ რაღაცაზე არასწორად ვფიქრობთ და განსხვავებული აზრის მიღება გვიჭირს. უფროსი შვილისთვის, რომელიც 12 წლის გახლავთ, კერპი ვარ. ზედმეტად ცდილობს, თავი მომაწონოს და რაც მე მომწონს, ის მოიწონოს. ამაზე ვჩხუბობთ ხოლმე. მეუბნება, - შენ მომწონხარ, მაგარი მამიკო ხარო! იმდენად ბევრი რჩევა მივეცი, რომ დარწმუნებული ვარ, მიუღებელს არაფერს ჩაიდენს. ალბათ ისეთი იქნება, როგორიც მინდა რომ იყოს, რადგან შესაბამის გარემოში ვზრდი. მამასთან ასეთი პრობლემა მქონდა: სიმღერა რომ ავირჩიე, მეკითხებოდა, - ჟურნალისტიკა აღარ გინდაო? კონსერვატორიაში ხომ არ ჩავაბაროთო? ბოლოს ვუთხარი, - ცოლიც ერთად ხომ არ შევირთოთ-მეთქი? ყოველთვის გვერდში მედგა. ვეუბნებოდი, - მარტო დამტოვე, რადგან ოდესმე პრობლემის წინაშე მარტოც აღმოვჩნდები-მეთქი. ეს ამბავი შვილებთან მოყოლილი მაქვს და იმედია, მათ ყველაფერზე საკუთარი აზრი ექნებათ. შეიძლება, მათი შეხედულება ჩემსას დაემთხვეს, მაგრამ როცა საწინააღმდეგოს იტყვიან, მინდა, არგუმენტებით ახსნან, თუ რატომ ფიქრობენ ასე...

ეთო ყორღანაშვილი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება