მსოფლიო
პოლიტიკა
სამართალი

13

აგვისტო

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის ოცდამეერთე დღე დაიწყება 22:07-ზე, მთვარე ვერძშია – რეკომენდებულია ფინანსური საკითხების მოგვარება. კონტაქტი უფროსებთან და საზოგადო მოღვაწეებთან. იმუშავეთ როგორც ინდივიდუალურად, ასევე გუნდურად, ერთობლივად გადაჭერით საინტერესო საკითხები. იყავით ყურადღებიანი კრეატიული იდეების მიმართ. კარგია ხელშეკრულებებისა და კონტრაქტების გაფორმება, მივლინებაში წასვლა. ჩაერთეთ შემოქმედებით საქმიანობაში მოაწყვეთ შემოქმედებითი საღამო, კონცერტი, გამოფენა. შეგიძლიათ დაიწყოთ ახალი საქმეები. დღეს ყველაფერი შეიძლება მიირთვათ, მთავარია ღვიძლი არ გადაიტვირთოთ, აი ტკბილეულს კი მოერიდეთ.
საზოგადოება
Faceამბები
სამხედრო
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სპორტი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ნატო დუმბაძე: "ბაზარი შოუბიზნესის ნაცვლად პოლიტიკამ დაიკავა"
ნატო დუმბაძე: "ბაზარი შოუბიზნესის ნაცვლად პოლიტიკამ დაიკავა"

"ყვე­ლა­ნა­ი­რი მომ­ღე­რა­ლი მყო­ლია", - ამ­ბობს პრო­დი­უ­სე­რი ნატო დუმ­ბა­ძე, რო­მელ­საც წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში მარ­თლაც არა­ერთ ცნო­ბილ ქარ­თველ მომ­ღე­რალ­თან უმუ­შა­ვია და არც ისე ცუდი შე­დე­გე­ბი ჰქო­ნია... შემ­დგომ, მის ცხოვ­რე­ბა­ში, ნე­ბით თუ უნებ­ლი­ედ შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი პა­უ­ზის პე­რი­ო­დი დად­გა... ბევ­რს დღემ­დე ჰგო­ნია, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­დან სა­ცხოვ­რებ­ლად უცხო­ეთ­ში წა­ვი­და, მაგ­რამ ეს ასე არ არის: ნა­ტოს არას­დროს ჰქო­ნია სხვა­გან წას­ვლის სურ­ვი­ლი. ის თა­ვის საქ­მი­ა­ნო­ბას ხან­გრძლი­ვი პა­უ­ზის შემ­დეგ ისევ და­უბ­რუნ­და, - ხელი მოჰ­კი­და გა­მორ­ჩე­უ­ლი ვო­კა­ლის მქო­ნე ახალ­გაზ­რდა მომ­ღე­რალს, ნინი ცნო­ბი­ლა­ძეს.

- ქარ­თუ­ლი შო­უ­ბიზ­ნე­სი წლე­ბის წინ გან­ვი­თა­რე­ბის კუ­თხით, სე­რი­ო­ზულ ნა­ბი­ჯებს დგამ­და. მუ­სი­კო­სე­ბი აქ­ტი­უ­რად მუ­შა­ობ­დნენ: კონ­ცერ­ტებს მარ­თავ­დნენ, კლი­პებს იღებ­დნენ, ალ­ბო­მე­ბი იწე­რე­ბო­და, პრე­ზენ­ტა­ცი­ე­ბი იმარ­თე­ბო­და... მერე ის ეტა­პი დას­რულ­და... ამ­ბო­ბენ, ამ სფე­როს დაკ­ნი­ნე­ბის პე­რი­ო­დი პო­ლი­ტი­კას უკავ­შირ­დე­ბა, პო­ლი­ტი­კას, რო­მე­ლიც 2004 წლი­დან სა­ქარ­თვე­ლო­ში "ვარ­დე­ბის რე­ვო­ლუ­ცი­ამ" მო­ი­ტა­ნაო. ამ სფე­რო­ში დღემ­დე თით­ქმის არა­ფე­რი შეც­ვლი­ლა. მე­თან­ხმე­ბით?

- გარ­კვე­ულ­წი­ლად გე­თან­ხმე­ბით. ის კი არა, ზო­გა­დად კონ­ცერ­ტზე მა­ყუ­რებ­ლის მის­ვლი­სა და დიდ დარ­ბა­ზებ­სა და არე­ნებ­ზე ბი­ლე­თის ყიდ­ვის კულ­ტუ­რაც და­ი­კარ­გა. პრინ­ციპ­ში, ერ­თა­დერ­თი ასე­თი ად­გი­ლი მა­ინც სპორ­ტის სა­სახ­ლეა, რო­მე­ლიც მა­სის­თვის არის გან­კუთ­ვნი­ლი და ბოლო რამ­დე­ნი წე­ლია, იქ კონ­ცერ­ტი არა­ვის გა­უ­მარ­თავს... ისე, ჩვენ­ში რა­ღაც-რა­ღაც კონ­ცერ­ტე­ბი კი ტარ­დე­ბო­და, მაგ­რამ ისი­ნი მე­რი­ის ხელ­შე­წყო­ბით იმარ­თე­ბო­და... ასეთ სი­ტუ­ა­ცი­ა­ში, რო­გორც და­მო­უ­კი­დე­ლი პრო­დი­უ­სე­რი, ხელს ვერ მოვ­კი­დებ­დი რა­ი­მე დიდი პრო­ექტს (კონ­ცერ­ტის გა­მარ­თვას)... ამას­თან, გა­ი­ზარ­და დარ­ბა­ზის და­ქი­რა­ვე­ბის ხარ­ჯებ­მაც. ადრე სპორ­ტის სა­სახ­ლის და­ქი­რა­ვე­ბა 5.000 ლარი ჯდე­ბო­და; ზუს­ტი ციფ­რი არ მახ­სოვს, მაგ­რამ ფი­ლარ­მო­ნი­აც, დღე­ვან­დელ ფა­სებ­თან შე­და­რე­ბით, 2-ჯერ ნაკ­ლე­ბი ღირ­და. დღეს მის და­ქი­რა­ვე­ბას 8.000 ლარი უნდა.

- რო­გორც ვიცი, შო­უ­ბიზ­ნეს­ში ფუ­ლის ჩა­დე­ბა კერ­ძო კომ­პა­ნი­ებ­საც უჭირთ...

- აქამ­დე ძნე­ლი იყო ამა თუ იმ ღო­ნის­ძი­ე­ბის­თვის სპონ­სო­რის მო­ძებ­ნა. იმე­დი მაქვს, სი­ტუ­ა­ცია ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბი­თაც გა­მოს­წორ­დე­ბა. ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, ვი­ღა­ცამ უნდა და­არ­წმუ­ნოს სპონ­სო­რე­ბი იმა­ში, რომ ამ სფე­რო­ში ფული ჩა­დონ და არა სა­ტე­ლე­ვი­ზიო რეკ­ლა­მა­ში, რო­მე­ლიც საკ­მა­ოდ ძვი­რი ღირს; დიახ, და­ა­ფი­ნან­სონ ესა თუ ის კონ­ცერ­ტი, მომ­ღე­რა­ლი და ხელი შე­უ­წყონ ახალ­ბე­და თუ ძველ მუ­სი­კო­სებს. მე­რი­აც, სა­ჭი­რო­ე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში, უნდა აფი­ნან­სებ­დეს მათ.

- ისე, ადრე არ­სე­ბობ­და მუ­სი­კა­ლუ­რი ტე­ლე­არ­ხე­ბი, რომ­ლე­ბიც მომ­ღერ­ლე­ბის ნა­მუ­შევ­რებს პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცი­ას უწევ­დნენ. ბოლო დროს კი თით­ქმის ყვე­ლა არხი პო­ლი­ტი­კუ­რი გახ­და და ვფიქ­რობ, შო­უ­ბიზ­ნე­სის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ამა­ნაც იქო­ნია უარ­ყო­ფი­თი გავ­ლე­ნა.

- დიახ, ასეა. აღარ დაგ­ვი­ტო­ვეს გა­სარ­თობ-მუ­სი­კა­ლუ­რი ტე­ლე­ვი­ზი­ე­ბი... ამ ყვე­ლაფ­რის გამო ფაქ­ტობ­რი­ვად, უსაქ­მოდ დავ­რჩით... ახლა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით "მა­ესტრო" აპი­რებს ამუ­შა­ვე­ბას, რაც სა­სი­ხა­რუ­ლო ფაქ­ტია.

- არა­და, 2004 წლი­დან, რო­დე­საც ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ახა­ლი ძალა მო­ვი­და, თით­ქოს ყვე­ლა­ფე­რი სა­სი­კე­თოდ უნდა შეც­ვლი­ლი­ყო ...

- უკეთ მხო­ლოდ იმ კუ­თხით წა­რი­მარ­თა, რომ სა­კონ­ცერ­ტო სივ­რცე­ე­ბი მა­ღალ დო­ნე­ზე გა­რე­მონტდა და აღი­ჭურ­ვა...

- სა­სი­კე­თოდ შეც­ვლა­ში მომ­ღერ­ლე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი აქ­ტი­უ­რო­ბა ვი­გუ­ლის­ხმე (მეტი კონ­ცერ­ტი, კლი­პი, დის­კი...).

- კი, მაგ­რამ სა­კუ­თა­რი ნა­მუ­შევ­რე­ბი (კლი­პე­ბი) რო­მელ ტე­ლე­არხზე მი­ე­ტა­ნათ? პო­ლი­ტი­კურ ტოქ-შო­უ­ში ხომ არ მი­ი­ტან­დნენ? ადრე კლი­პის რო­ტა­ცია მუ­სი­კა­ლურ არ­ხებ­ზე ხდე­ბო­და. მერე მომ­ღე­რა­ლი მო­რი­გი ახა­ლი კლი­პის გა­და­სა­ღე­ბად, სიმ­ღე­რის ჩა­სა­წე­რად ემ­ზა­დე­ბო­და. პრო­დი­უ­სე­რი კი იმას გეგ­მავ­და, რო­გორ გა­ე­პო­პუ­ლა­რუ­ლე­ბი­ნა მომ­ღე­რა­ლი. მომ­ღე­რალს ვე­რა­ნა­ი­რი ბილ­ბორ­დი ვერ უშ­ვე­ლის, თუ მან მა­სას სა­კუ­თა­რი რე­პერ­ტუ­ა­რი არ გა­აც­ნო... რა­შიც ტე­ლე­ვი­ზი­ე­ბი უნდა და­ეხ­მა­რონ... კარ­გია, როცა სა­კონ­ცერ­ტო დარ­ბა­ზე­ბი რე­მონტდე­ბა, იქ სა­მუ­შა­ოდ უკე­თე­სი პი­რო­ბე­ბი იქ­მნე­ბა, მაგ­რამ ასეთ დროს ქი­რის თან­ხე­ბიც ხომ იზ­რდე­ბა? რა­შიც ვერ მი­ე­და­ვე­ბი...

- მოკ­ლედ, პო­ლი­ტი­კამ მოკ­ლა შო­უ­ბიზ­ნე­სი...

- ყვე­ლა­ფერს პო­ლი­ტი­კას ვერ და­ვაბ­რა­ლებ, მაგ­რამ ასე გა­მო­დის: ბა­ზა­რი შო­უ­ბიზ­ნე­სის ნაც­ვლად პო­ლი­ტი­კამ და­ი­კა­ვა!

- აქ შე­იძ­ლე­ბა ვი­ღაც შე­მოგ­ვე­და­ვოს: საქ­მე რო­გორ არ კეთ­დე­ბა, როცა ამ­დე­ნი სა­ტე­ლე­ვი­ზიო მუ­სი­კა­ლუ­რი პრო­ექ­ტი არ­სე­ბობ­სო. კი, მაგ­რამ იქ წარ­მო­ჩე­ნი­ლი ნი­ჭი­ე­რი ადა­მი­ა­ნე­ბი­დან შემ­დგომ სა­კუ­თა­რი თა­ვის რე­ა­ლი­ზა­ცი­ას ცოტა თუ ახერ­ხებს. ხომ მე­თან­ხმე­ბით?

- მუ­სი­კა­ლუ­რი პრო­ექ­ტე­ბი ტე­ლე­ვი­ზი­ე­ბის რე­ი­ტინ­გე­ბის­თვის არ­სე­ბობს, რომ მა­ყუ­რე­ბე­ლი სახ­ლში ტე­ლე­ვი­ზორ­თან დას­ვას... მარ­თა­ლია, იქ წარ­მო­ჩე­ნი­ლი ნი­ჭი­ე­რი ადა­მი­ა­ნე­ბის შემ­დე­გო­მი გან­ვი­თა­რე­ბას არ ხდე­ბა. მათი უმ­რავ­ლე­სო­ბა ჩემ­თან მო­დის და დახ­მა­რე­ბას მთხოვს ხოლ­მე. მაგ­რამ ჩემი პო­ზი­ცია ასე­თია: ძა­ლი­ან უნდა და­მა­ინ­ტე­რე­სოს მომ­ღე­რალ­მა, რომ მას­თან კონ­ტრაქ­ტი გა­ვა­ფორ­მო. მე­ო­რეც არის, კლიპს იმის­თვის ხომ არ გა­და­ვა­ღე­ბი­ნებ მომ­ღე­რალს, რომ შემ­დგომ სახ­ლში და­დოს?

- ისე, ზო­გი­ერ­თი არ ეპუ­ე­ბა არ­სე­ბულ სი­ტუ­ა­ცი­ას და კლი­პის გა­და­ღე­ბას მა­ინც რის­კავს...

- ამას ისი­ნი აკე­თე­ბენ, ვინც უკვე პო­პუ­ლა­რუ­ლე­ბი არი­ან... ახალ თა­ო­ბას ამის ფუ­ფუ­ნე­ბა არ აქვს.

- მოკ­ლედ, ასე თუ ისე, გარ­კვე­უ­ლი პე­რი­ო­დის მან­ძილ­ზე, საყ­ვა­რელ საქ­მეს ჩა­მო­შორ­დით. არა­და, მა­ნამ­დე ჩვენ­ში არა­ერ­თი ცნო­ბი­ლი მომ­ღერ­ლის (ჯგუ­ფი "ქუ­ჩის ბი­ჭე­ბი", დათო ხუ­ჯა­ძე, თიკა ჯამ­ბუ­რია, ჯაბა ქარ­სე­ლა­ძე, ბუკა მა­ნა­გა­ძე, ჯგუ­ფი "სე­ი­შე­ნი", ქეთა თო­ფუ­რია...) პრო­დი­უ­სე­რი იყა­ვით...

- კი, ბოლო წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში მარ­თლაც ჩრდილ­შიც გახ­ლდი, ამას­თან, უმუ­შე­ვა­რი და ყვე­ლას­გან და­ვი­წყე­ბუ­ლიც. თუმ­ცა­ღა სახ­ლშიც კომ­ფორ­ტუ­ლად და ბევ­რად კარ­გად ვგრძნობ­დი თავს...

- და­ვი­წყე­ბულ­ში რას გუ­ლის­ხმობთ?

- ჩვე­უ­ლებ­რი­ვად, ყვე­ლას­გან და­ვი­წყე­ბუ­ლი... ვი­ღა­ცე­ბი რო­დე­საც მხვდე­ბი­ან, უჩ­ნდე­ბათ კი­თხვა, - თბი­ლის­ში ხარ?.. რა­ტომ­ღაც ჰგო­ნი­ათ, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­დან წა­ვე­დი. არა­და, არ­სად არ წავ­სულ­ვარ. ვინც გაკ­ვირ­ვე­ბუ­ლი მე­უბ­ნე­ბა, - ნატო, აქ ხარო? ვპა­სუ­ხობ: - და­მი­რე­კე და არ გი­პა­სუ­ხე-მეთ­ქი? დიახ, თბი­ლის­ში ვარ. ზოგ­ჯერ ქვეყ­ნი­დან გას­ვლა იმის გამო მი­წევს, რომ შვი­ლი უცხო­ეთ­ში მო­ვი­ნა­ხუ­ლო, - თა­ვის ოჯახ­თან ერ­თად, ევ­რო­პა­ში ცხოვ­რობს... აქე­დან სხვა ქვე­ყა­ნა­ში სა­ცხოვ­რებ­ლად ვერ წა­ვალ, რად­გა­ნაც ჩემი თბი­ლი­სი და სა­ქარ­თვე­ლო ყვე­ლა ქა­ლაქ­სა და ქვე­ყა­ნას მირ­ჩევ­ნია! და­ვი­წყე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი-მეთ­ქი, რომ ვთქვი, ამა­ში იცით, რას ვგუ­ლის­ხმობ? რო­დე­საც ესა თუ ის სა­ტე­ლე­ვი­ზიო მუ­სი­კა­ლუ­რი პრო­ექ­ტი იწყე­ბა, ადა­მი­ა­ნე­ბი, რო­მელ­ბიც მე და ჩემს გან­ვლილ გზას პა­ტივს სცე­მენ, მე­კი­თხე­ბი­ან, - შენ რა­ტომ არ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბო? გა­სა­გე­ბია, რომ ჟი­უ­რის წევ­რებს პრო­ექ­ტის პრო­დი­უ­სე­რი არ­ჩევს, მაგ­რამ არ­სე­ბო­ბენ ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლებ­საც სურ­ვი­ლი აქვთ, ჟი­უ­რი­ში ხან­და­ხან მეც მი­ხი­ლონ. მაგ­რამ ვი­ღა­ცებს ეს არ უნ­დათ, ან ჩემ გვერ­დით ჯდო­მა ზო­გი­ერთს ჩრდილს მი­ა­ყე­ნებს...

- ჩვენს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ცოტა ხნის წინ იყ­ვნენ აკ­რძა­ლუ­ლი მომ­ღერ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც ამა თუ იმ კრე­ბით კონ­ცერ­ტებ­ზე არ მო­ნა­წი­ლე­ობ­დნენ. ე.ი. თქვენ აკ­რძა­ლუ­ლი პრო­დი­უ­სე­რი იყა­ვით?

- არ ვიცი, ვინ აკ­რძა­ლა ჩემი რო­მე­ლი­მე პრო­ექ­ტში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა, მაგ­რამ ფაქ­ტია, რომ არ­სად არ მე­პა­ტი­ჟე­ბოდ­ნენ. მაგ­რამ ყვე­ლა­ფე­რი მა­ინც იმა­ზე იყო და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, რომ ყვე­ლას ტა­შის დამ­კვრე­ლი არ ვარ, რად­გა­ნაც ეს არ შე­მიძ­ლია. მაქვს ჩემი პო­ზი­ცია, პრინ­ცი­პე­ბი. ამი­ტომ მირ­ჩევ­ნია, ჩრდილ­ში ვიყო და და ღირ­სე­ბა შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნო.

- რას იტყვით ახა­ლი თა­ო­ბის მომ­ღერ­ლებ­ზე?

- რა­ღაც სხვა­ნა­ი­რი ახლა თა­ო­ბა წა­მო­ვი­და, მუ­სი­კას უფრო ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რად უს­მენ­დნენ, კომ­პი­უ­ტერ­მა ყვე­ლას თა­ვის გე­მოვ­ნე­ბა ჩა­მო­უ­ყა­ლი­ბა. ისე ძლი­ე­რი და ნი­ჭი­ე­რი ახალ­გაზ­რდე­ბი კი არი­ან... ადრე მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა ჩვენს მომ­ღერ­ლებ­ზე იყო, დღეს ურ­ჩევ­ნი­ათ, უცხო­ურ მუ­სი­კას, შემ­სრუ­ლებ­ლებს მო­უს­მი­ნონ და მათ მა­გა­ლი­თებ­ზე გა­ი­ზარ­დონ... ისე, კი ყვე­ლა­ფე­რი მა­ინც ფი­ნან­სებ­თან მი­დის. ადრე შე­იძ­ლე­ბო­და 3-4 ათა­სად კარ­გი, ხა­რის­ხი­ა­ნი კლი­პი გა­და­გე­ღო. ახლა ეს თან­ხა ერთი ორად გა­ი­ზარ­და: კლი­პი 8-10.000 და მე­ტიც ჯდე­ბა. ამ­ხე­ლა თან­ხას რომ და­ხარ­ჯავ, იმ ნა­მუ­შე­ვარ­მა მუ­სი­კა­ლურ არხზე მთე­ლი თვე ხომ უნდა იტ­რი­ა­ლოს, რომ მსმე­ნელ­მა ნა­ხოს, შე­ფა­სოს, - კრი­ტი­კაც მი­ვი­ღოთ და მო­წო­ნე­ბაც...

მი­მაჩ­ნია, რომ ამ ეტაპ­ზე, ტე­ლეპ­რო­ექ­ტე­ბი­დან "ახალ­მა ხმამ" გა­ა­მარ­თლა. ეს რომ ასეა, ის ფაქ­ტიც კა­მა­რა, რომ "იურ­მა­ლას" შე­სარ­ჩევ ტურ­ზე, 30 მომ­ღერ­ლი­დან, ის ორი გო­გო­ნა (სა­ლო­მე ქა­თა­მა­ძე და ნინი ცნო­ბი­ლა­ძე) აირ­ჩი­ეს, რომ­ლებ­საც აღ­ნიშ­ნულ ტე­ლეპ­რო­ექ­ტში წი­ლად ხვდათ წარ­მა­ტე­ბა. ნინი ცნო­ბი­ლა­ძეს მე შევ­თა­ვა­ზე "ახალ ხმა­ში" მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა. ამი­ტომ ყო­ველ­თვის სა­ჭი­როა ადა­მი­ა­ნი, ტე­ლე­ვი­ზია, ვი­ღაც, რომ ახალ­გაზ­რდებს გან­ვი­თა­რე­ბა­ში ხელი შე­უ­წყოს. რა თქმა უნდა, პრე­სის რო­ლიც მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია ამ საქ­მე­ში. სა­ნამ მუ­სი­კა­ლუ­რი არხი, მა­ს­მე­დია, კერ­ძო სექ­ტო­რი ყვე­ლა­ნი ერ­თად არ ამუ­შავ­დე­ბი­ან, ამ სფე­რო­ში პრობ­ლე­მა მა­ნამ არ მოგ­ვარ­დე­ბა. ჩემი დიდი თხოვ­ნა იქ­ნე­ბა, და­ვაბ­რუ­ნოთ "გა­ზა­ფხუ­ლი!"

- სა­ბო­ლო­ოდ, შე­ფა­სე­ბა რომ გა­ვუ­კე­თოთ ყვე­ლა­ფერს, - ერ­თმა­ნეთს "ძვე­ლი" და "ახა­ლი" დრო რომ შე­ვა­და­როთ...

- ადრე რამ­დე­ნი­მე პრო­დი­უ­სე­რი (მე, მა­მუ­ლი­ჩა, მა­მუ­კა ღლონ­ტი) ვმუ­შა­ობ­დით. უფრო ად­რე­ულ პე­რი­ოდ­ში შალ­ვა რა­მიშ­ვი­ლი და კოკა ყან­დი­აშ­ვი­ლი საქ­მი­ა­ნობ­დნენ. თი­თო­ე­უ­ლი ჩვენ­გა­ნი თავს არ ზო­გავ­და და აქ­ტი­უ­რად ვმუ­შა­ობ­დით. შე­დე­გიც გვქონ­და. მა­მუ­ლი­ჩას გარ­და (ის ამ სფე­რო­დან არ წა­სუ­ლა), ყვე­ლას ვურ­ჩევ, რომ დაბ­რუნ­დეს შო­უ­ბიზ­ნეს­ში! თი­თო­ე­ულს უდი­დეს პა­ტივს ვცემ. ჩვენ შო­რის ჯან­სა­ღი კონ­კუ­რენ­ცია იყო... რაც შე­ე­ხე­ბა პე­რი­ო­დე­ბის შე­ფა­სე­ბას, 90-ია­ნე­ბის ბო­ლო­დან 2004 წლმდე იყო აქ­ტი­უ­რო­ბის ხანა, შემ­დე­გომ კი პა­სი­უ­რო­ბის ეტა­პი და­ი­წყო...

- თუმ­ცა 2004 წლი­დან პრო­დი­უ­სე­რე­ბად სტე­ფა­ნე და კა­ხუ­ჩე­ლა მოგ­ვევ­ლინ­ნენ. ისი­ნი სა­ა­ხალ­წლოდ ქუ­ჩის მთა­ვარ კონ­ცერტს უკე­თებ­დნენ ხოლ­მე ორ­გა­ნი­ზე­ბას.

- ის უფა­სო კონ­ცერ­ტე­ბი იყო, მა­ყუ­რე­ბე­ლი მას­ში თან­ხას არ იხ­დი­და, რა­ზეც უკვე ვთქვი, რომ ასეთ­მა კონ­ცერ­ტებ­მა ჩვენ საქ­მეს ავნო, ადა­მი­ა­ნე­ბი კონ­ცერ­ტზე სი­ა­რულ­სა და ბი­ლე­თის ყიდ­ვის კულ­ტუ­რას გა­და­აჩ­ვია... სტე­ფა­ნეს და კა­ხუ­ჩე­ლას კი ჰქონ­დათ სა­ხელ­მწი­ფო დაკ­ვე­თა და მუ­შა­ოდ­ნენ. ის არ იყო მათი შე­მოქ­მე­დე­ბა...

- რა არის სა­ჭი­რო იმის­თვის, რომ შო­უ­ბიზ­ნე­სი გა­მო­ცო­ცხლდეს სა­ქარ­თვე­ლო­ში?

- სა­ჭი­როა კერ­ძო პი­რე­ბის, ბიზ­ნეს­სექ­ტო­რის თა­ნად­გო­მა, რად­გა­ნაც შო­უ­ბიზ­ნესს არც ერთ ქვე­ყა­ნა­ში სა­ხელ­მწი­ფო არ აფი­ნან­სებს. დიახ, ეს კერ­ძო სექ­ტო­რის საქ­მეა, - ბიზ­ნეს­მე­ნე­ბის, პი­რე­ბის, რომ­ლე­ბიც ამ საქ­მე­ში თან­ხას ჩა­დე­ბენ. მათ ამ სფე­როს გან­ვი­თა­რე­ბას ხელი უნდა შე­უ­წყონ. და­ეხ­მა­რონ.

- ისე, ამ სფე­რო­ში სა­ო­ცა­რი ინ­ტრი­გე­ბი კი იხ­ლარ­თე­ბა ხოლ­მე...

- ყვე­ლა მიყ­ვარს, არა­ვის წყე­ნი­ნე­ბა არ მინ­და, მაგ­რამ გა­მუდ­მე­ბით მეს­მის, - იმან ჩა­ა­წყო, ამან ჩა­ა­წყო... ის, რაც სა­ქარ­თვე­ლო­ში კონ­კურ­სებ­ზე ხდე­ბა, ასე­თი რამ იშ­ვი­ა­თია. ასე­თი ინ­ტრი­გე­ბი აქ რომ იხ­ლარ­თე­ბა, სხვა ქვეყ­ნის მუ­სი­კო­სებს არ და­ე­სიზ­მრე­ბათ, მაგ­რამ ალ­ბათ ესეც ჩვე­ნი ტემ­პე­რა­მენ­ტის ბრა­ლია... ზოგს მხო­ლოდ პო­ლუ­ლა­რო­ბა უნდა, რად­გა­ნაც ში­ნა­გა­ნად მუ­სი­კო­სი არ არის და ყვე­ლა­ფერ­ზე მი­დის...

პრო­დი­უ­სე­რე­ბი ვწუ­წუ­ნებთ, რომ არ გვაქვს მუ­შა­ო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა, მაგ­რამ მომ­ღე­რალ­მა თვი­თო­ნაც ხომ უნდა იმუ­შა­ოს?! მას ევა­ლე­ბა სა­კუ­თა­რი საქ­მე აკე­თოს! გულ­დას­მით ხალ­ხის­თვის იმუ­შა­ოს... ყვე­ლას წარ­მა­ტე­ბა მინ­და ვუ­სურ­ვო!

ლალი ფა­ცია

სპე­ცი­ა­ლუ­რად "ამ­ბე­ბი.გე"-სთვის

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
რამდენი ადამიანი იღებს 100 ლარზე ნაკლებ და 100 ათას ლარზე მეტ თვიურ ხელფასს

ნატო დუმბაძე: "ბაზარი შოუბიზნესის ნაცვლად პოლიტიკამ დაიკავა"

ნატო დუმბაძე: "ბაზარი შოუბიზნესის ნაცვლად პოლიტიკამ დაიკავა"

"ყველანაირი მომღერალი მყოლია", - ამბობს პროდიუსერი ნატო დუმბაძე, რომელსაც წლების განმავლობაში მართლაც არაერთ ცნობილ ქართველ მომღერალთან უმუშავია და არც ისე ცუდი შედეგები ჰქონია... შემდგომ, მის ცხოვრებაში, ნებით თუ უნებლიედ შემოქმედებითი პაუზის პერიოდი დადგა... ბევრს დღემდე ჰგონია, რომ საქართველოდან საცხოვრებლად უცხოეთში წავიდა, მაგრამ ეს ასე არ არის: ნატოს არასდროს ჰქონია სხვაგან წასვლის სურვილი. ის თავის საქმიანობას ხანგრძლივი პაუზის შემდეგ ისევ დაუბრუნდა, - ხელი მოჰკიდა გამორჩეული ვოკალის მქონე ახალგაზრდა მომღერალს, ნინი ცნობილაძეს.

- ქართული შოუბიზნესი წლების წინ განვითარების კუთხით, სერიოზულ ნაბიჯებს დგამდა. მუსიკოსები აქტიურად მუშაობდნენ: კონცერტებს მართავდნენ, კლიპებს იღებდნენ, ალბომები იწერებოდა, პრეზენტაციები იმართებოდა... მერე ის ეტაპი დასრულდა... ამბობენ, ამ სფეროს დაკნინების პერიოდი პოლიტიკას უკავშირდება, პოლიტიკას, რომელიც 2004 წლიდან საქართველოში "ვარდების რევოლუციამ" მოიტანაო. ამ სფეროში დღემდე თითქმის არაფერი შეცვლილა. მეთანხმებით?

- გარკვეულწილად გეთანხმებით. ის კი არა, ზოგადად კონცერტზე მაყურებლის მისვლისა და დიდ დარბაზებსა და არენებზე ბილეთის ყიდვის კულტურაც დაიკარგა. პრინციპში, ერთადერთი ასეთი ადგილი მაინც სპორტის სასახლეა, რომელიც მასისთვის არის განკუთვნილი და ბოლო რამდენი წელია, იქ კონცერტი არავის გაუმართავს... ისე, ჩვენში რაღაც-რაღაც კონცერტები კი ტარდებოდა, მაგრამ ისინი მერიის ხელშეწყობით იმართებოდა... ასეთ სიტუაციაში, როგორც დამოუკიდელი პროდიუსერი, ხელს ვერ მოვკიდებდი რაიმე დიდი პროექტს (კონცერტის გამართვას)... ამასთან, გაიზარდა დარბაზის დაქირავების ხარჯებმაც. ადრე სპორტის სასახლის დაქირავება 5.000 ლარი ჯდებოდა; ზუსტი ციფრი არ მახსოვს, მაგრამ ფილარმონიაც, დღევანდელ ფასებთან შედარებით, 2-ჯერ ნაკლები ღირდა. დღეს მის დაქირავებას 8.000 ლარი უნდა.

- როგორც ვიცი, შოუბიზნესში ფულის ჩადება კერძო კომპანიებსაც უჭირთ...

- აქამდე ძნელი იყო ამა თუ იმ ღონისძიებისთვის სპონსორის მოძებნა. იმედი მაქვს, სიტუაცია ამ მიმართულებითაც გამოსწორდება. ყოველ შემთხვევაში, ვიღაცამ უნდა დაარწმუნოს სპონსორები იმაში, რომ ამ სფეროში ფული ჩადონ და არა სატელევიზიო რეკლამაში, რომელიც საკმაოდ ძვირი ღირს; დიახ, დააფინანსონ ესა თუ ის კონცერტი, მომღერალი და ხელი შეუწყონ ახალბედა თუ ძველ მუსიკოსებს. მერიაც, საჭიროების შემთხვევაში, უნდა აფინანსებდეს მათ.

- ისე, ადრე არსებობდა მუსიკალური ტელეარხები, რომლებიც მომღერლების ნამუშევრებს პოპულარიზაციას უწევდნენ. ბოლო დროს კი თითქმის ყველა არხი პოლიტიკური გახდა და ვფიქრობ, შოუბიზნესის განვითარებაზე ამანაც იქონია უარყოფითი გავლენა.

- დიახ, ასეა. აღარ დაგვიტოვეს გასართობ-მუსიკალური ტელევიზიები... ამ ყველაფრის გამო ფაქტობრივად, უსაქმოდ დავრჩით... ახლა ამ მიმართულებით "მაესტრო" აპირებს ამუშავებას, რაც სასიხარულო ფაქტია.

- არადა, 2004 წლიდან, როდესაც ხელისუფლებაში ახალი ძალა მოვიდა, თითქოს ყველაფერი სასიკეთოდ უნდა შეცვლილიყო ...

- უკეთ მხოლოდ იმ კუთხით წარიმართა, რომ საკონცერტო სივრცეები მაღალ დონეზე გარემონტდა და აღიჭურვა...

- სასიკეთოდ შეცვლაში მომღერლების შემოქმედებითი აქტიურობა ვიგულისხმე (მეტი კონცერტი, კლიპი, დისკი...).

- კი, მაგრამ საკუთარი ნამუშევრები (კლიპები) რომელ ტელეარხზე მიეტანათ? პოლიტიკურ ტოქ-შოუში ხომ არ მიიტანდნენ? ადრე კლიპის როტაცია მუსიკალურ არხებზე ხდებოდა. მერე მომღერალი მორიგი ახალი კლიპის გადასაღებად, სიმღერის ჩასაწერად ემზადებოდა. პროდიუსერი კი იმას გეგმავდა, როგორ გაეპოპულარულებინა მომღერალი. მომღერალს ვერანაირი ბილბორდი ვერ უშველის, თუ მან მასას საკუთარი რეპერტუარი არ გააცნო... რაშიც ტელევიზიები უნდა დაეხმარონ... კარგია, როცა საკონცერტო დარბაზები რემონტდება, იქ სამუშაოდ უკეთესი პირობები იქმნება, მაგრამ ასეთ დროს ქირის თანხებიც ხომ იზრდება? რაშიც ვერ მიედავები...

- მოკლედ, პოლიტიკამ მოკლა შოუბიზნესი...

- ყველაფერს პოლიტიკას ვერ დავაბრალებ, მაგრამ ასე გამოდის: ბაზარი შოუბიზნესის ნაცვლად პოლიტიკამ დაიკავა!

- აქ შეიძლება ვიღაც შემოგვედავოს: საქმე როგორ არ კეთდება, როცა ამდენი სატელევიზიო მუსიკალური პროექტი არსებობსო. კი, მაგრამ იქ წარმოჩენილი ნიჭიერი ადამიანებიდან შემდგომ საკუთარი თავის რეალიზაციას ცოტა თუ ახერხებს. ხომ მეთანხმებით?

- მუსიკალური პროექტები ტელევიზიების რეიტინგებისთვის არსებობს, რომ მაყურებელი სახლში ტელევიზორთან დასვას... მართალია, იქ წარმოჩენილი ნიჭიერი ადამიანების შემდეგომი განვითარებას არ ხდება. მათი უმრავლესობა ჩემთან მოდის და დახმარებას მთხოვს ხოლმე. მაგრამ ჩემი პოზიცია ასეთია: ძალიან უნდა დამაინტერესოს მომღერალმა, რომ მასთან კონტრაქტი გავაფორმო. მეორეც არის, კლიპს იმისთვის ხომ არ გადავაღებინებ მომღერალს, რომ შემდგომ სახლში დადოს?

- ისე, ზოგიერთი არ ეპუება არსებულ სიტუაციას და კლიპის გადაღებას მაინც რისკავს...

- ამას ისინი აკეთებენ, ვინც უკვე პოპულარულები არიან... ახალ თაობას ამის ფუფუნება არ აქვს.

- მოკლედ, ასე თუ ისე, გარკვეული პერიოდის მანძილზე, საყვარელ საქმეს ჩამოშორდით. არადა, მანამდე ჩვენში არაერთი ცნობილი მომღერლის (ჯგუფი "ქუჩის ბიჭები", დათო ხუჯაძე, თიკა ჯამბურია, ჯაბა ქარსელაძე, ბუკა მანაგაძე, ჯგუფი "სეიშენი", ქეთა თოფურია...) პროდიუსერი იყავით...

- კი, ბოლო წლების განმავლობაში მართლაც ჩრდილშიც გახლდი, ამასთან, უმუშევარი და ყველასგან დავიწყებულიც. თუმცაღა სახლშიც კომფორტულად და ბევრად კარგად ვგრძნობდი თავს...

- დავიწყებულში რას გულისხმობთ?

- ჩვეულებრივად, ყველასგან დავიწყებული... ვიღაცები როდესაც მხვდებიან, უჩნდებათ კითხვა, - თბილისში ხარ?.. რატომღაც ჰგონიათ, რომ საქართველოდან წავედი. არადა, არსად არ წავსულვარ. ვინც გაკვირვებული მეუბნება, - ნატო, აქ ხარო? ვპასუხობ: - დამირეკე და არ გიპასუხე-მეთქი? დიახ, თბილისში ვარ. ზოგჯერ ქვეყნიდან გასვლა იმის გამო მიწევს, რომ შვილი უცხოეთში მოვინახულო, - თავის ოჯახთან ერთად, ევროპაში ცხოვრობს... აქედან სხვა ქვეყანაში საცხოვრებლად ვერ წავალ, რადგანაც ჩემი თბილისი და საქართველო ყველა ქალაქსა და ქვეყანას მირჩევნია! დავიწყებული ვიყავი-მეთქი, რომ ვთქვი, ამაში იცით, რას ვგულისხმობ? როდესაც ესა თუ ის სატელევიზიო მუსიკალური პროექტი იწყება, ადამიანები, რომელბიც მე და ჩემს განვლილ გზას პატივს სცემენ, მეკითხებიან, - შენ რატომ არ მონაწილეობო? გასაგებია, რომ ჟიურის წევრებს პროექტის პროდიუსერი არჩევს, მაგრამ არსებობენ ადამიანები, რომლებსაც სურვილი აქვთ, ჟიურიში ხანდახან მეც მიხილონ. მაგრამ ვიღაცებს ეს არ უნდათ, ან ჩემ გვერდით ჯდომა ზოგიერთს ჩრდილს მიაყენებს...

- ჩვენს საზოგადოებაში ცოტა ხნის წინ იყვნენ აკრძალული მომღერლები, რომლებიც ამა თუ იმ კრებით კონცერტებზე არ მონაწილეობდნენ. ე.ი. თქვენ აკრძალული პროდიუსერი იყავით?

- არ ვიცი, ვინ აკრძალა ჩემი რომელიმე პროექტში მონაწილეობა, მაგრამ ფაქტია, რომ არსად არ მეპატიჟებოდნენ. მაგრამ ყველაფერი მაინც იმაზე იყო დამოკიდებული, რომ ყველას ტაშის დამკვრელი არ ვარ, რადგანაც ეს არ შემიძლია. მაქვს ჩემი პოზიცია, პრინციპები. ამიტომ მირჩევნია, ჩრდილში ვიყო და და ღირსება შევინარჩუნო.

- რას იტყვით ახალი თაობის მომღერლებზე?

- რაღაც სხვანაირი ახლა თაობა წამოვიდა, მუსიკას უფრო ინდივიდუალურად უსმენდნენ, კომპიუტერმა ყველას თავის გემოვნება ჩამოუყალიბა. ისე ძლიერი და ნიჭიერი ახალგაზრდები კი არიან... ადრე მოთხოვნილება ჩვენს მომღერლებზე იყო, დღეს ურჩევნიათ, უცხოურ მუსიკას, შემსრულებლებს მოუსმინონ და მათ მაგალითებზე გაიზარდონ... ისე, კი ყველაფერი მაინც ფინანსებთან მიდის. ადრე შეიძლებოდა 3-4 ათასად კარგი, ხარისხიანი კლიპი გადაგეღო. ახლა ეს თანხა ერთი ორად გაიზარდა: კლიპი 8-10.000 და მეტიც ჯდება. ამხელა თანხას რომ დახარჯავ, იმ ნამუშევარმა მუსიკალურ არხზე მთელი თვე ხომ უნდა იტრიალოს, რომ მსმენელმა ნახოს, შეფასოს, - კრიტიკაც მივიღოთ და მოწონებაც...

მიმაჩნია, რომ ამ ეტაპზე, ტელეპროექტებიდან "ახალმა ხმამ" გაამართლა. ეს რომ ასეა, ის ფაქტიც კამარა, რომ "იურმალას" შესარჩევ ტურზე, 30 მომღერლიდან, ის ორი გოგონა (სალომე ქათამაძე და ნინი ცნობილაძე) აირჩიეს, რომლებსაც აღნიშნულ ტელეპროექტში წილად ხვდათ წარმატება. ნინი ცნობილაძეს მე შევთავაზე "ახალ ხმაში" მონაწილეობა. ამიტომ ყოველთვის საჭიროა ადამიანი, ტელევიზია, ვიღაც, რომ ახალგაზრდებს განვითარებაში ხელი შეუწყოს. რა თქმა უნდა, პრესის როლიც მნიშვნელოვანია ამ საქმეში. სანამ მუსიკალური არხი, მასმედია, კერძო სექტორი ყველანი ერთად არ ამუშავდებიან, ამ სფეროში პრობლემა მანამ არ მოგვარდება. ჩემი დიდი თხოვნა იქნება, დავაბრუნოთ "გაზაფხული!"

- საბოლოოდ, შეფასება რომ გავუკეთოთ ყველაფერს, - ერთმანეთს "ძველი" და "ახალი" დრო რომ შევადაროთ...

- ადრე რამდენიმე პროდიუსერი (მე, მამულიჩა, მამუკა ღლონტი) ვმუშაობდით. უფრო ადრეულ პერიოდში შალვა რამიშვილი და კოკა ყანდიაშვილი საქმიანობდნენ. თითოეული ჩვენგანი თავს არ ზოგავდა და აქტიურად ვმუშაობდით. შედეგიც გვქონდა. მამულიჩას გარდა (ის ამ სფეროდან არ წასულა), ყველას ვურჩევ, რომ დაბრუნდეს შოუბიზნესში! თითოეულს უდიდეს პატივს ვცემ. ჩვენ შორის ჯანსაღი კონკურენცია იყო... რაც შეეხება პერიოდების შეფასებას, 90-იანების ბოლოდან 2004 წლმდე იყო აქტიურობის ხანა, შემდეგომ კი პასიურობის ეტაპი დაიწყო...

- თუმცა 2004 წლიდან პროდიუსერებად სტეფანე და კახუჩელა მოგვევლინნენ. ისინი საახალწლოდ ქუჩის მთავარ კონცერტს უკეთებდნენ ხოლმე ორგანიზებას.

- ის უფასო კონცერტები იყო, მაყურებელი მასში თანხას არ იხდიდა, რაზეც უკვე ვთქვი, რომ ასეთმა კონცერტებმა ჩვენ საქმეს ავნო, ადამიანები კონცერტზე სიარულსა და ბილეთის ყიდვის კულტურას გადააჩვია... სტეფანეს და კახუჩელას კი ჰქონდათ სახელმწიფო დაკვეთა და მუშაოდნენ. ის არ იყო მათი შემოქმედება...

- რა არის საჭირო იმისთვის, რომ შოუბიზნესი გამოცოცხლდეს საქართველოში?

- საჭიროა კერძო პირების, ბიზნესსექტორის თანადგომა, რადგანაც შოუბიზნესს არც ერთ ქვეყანაში სახელმწიფო არ აფინანსებს. დიახ, ეს კერძო სექტორის საქმეა, - ბიზნესმენების, პირების, რომლებიც ამ საქმეში თანხას ჩადებენ. მათ ამ სფეროს განვითარებას ხელი უნდა შეუწყონ. დაეხმარონ.

- ისე, ამ სფეროში საოცარი ინტრიგები კი იხლართება ხოლმე...

- ყველა მიყვარს, არავის წყენინება არ მინდა, მაგრამ გამუდმებით მესმის, - იმან ჩააწყო, ამან ჩააწყო... ის, რაც საქართველოში კონკურსებზე ხდება, ასეთი რამ იშვიათია. ასეთი ინტრიგები აქ რომ იხლართება, სხვა ქვეყნის მუსიკოსებს არ დაესიზმრებათ, მაგრამ ალბათ ესეც ჩვენი ტემპერამენტის ბრალია... ზოგს მხოლოდ პოლულარობა უნდა, რადგანაც შინაგანად მუსიკოსი არ არის და ყველაფერზე მიდის...

პროდიუსერები ვწუწუნებთ, რომ არ გვაქვს მუშაობის საშუალება, მაგრამ მომღერალმა თვითონაც ხომ უნდა იმუშაოს?! მას ევალება საკუთარი საქმე აკეთოს! გულდასმით ხალხისთვის იმუშაოს... ყველას წარმატება მინდა ვუსურვო!

ლალი ფაცია

სპეციალურად "ამბები.გე"-სთვის

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება