პოლიტიკა
მსოფლიო
Faceამბები

24

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

სამშაბათი, მთვარის ოცდამერვე დღე დაიწყება 02:47-ზე, მთვარე ტყუპშია – შეგიძლიათ დაიწყოთ ნებისმიერი საქმე. განსაკუთრებით მიწისა და უძრავი ქონების შესაძენად. აკეთეთ ბიზნესი და იმუშავეთ. დაიწყეთ ახალი საქმეები. მოაგვარეთ ფინანსური საკითხები. გააფორმეთ მნიშვნელოვანი დოკუმენტები, ხელშეკრულებები და კონტრაქტები. შეინარჩუნეთ სიმშვიდე და კეთილგანწყობა ყველა საკითხში. საიდუმლოდ შეინახეთ თქვენი წარმატებები და მიღწევები. უხვად მიირთვით მწვანილი, ხილი და ბოსტნეული. უმჯობესია რაციონიდან გამორიცხოთ მარცვლეული და ცხოველური საკვები.
მოზაიკა
სპორტი
სამხედრო
საზოგადოება
მეცნიერება
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ჯოჯოხეთგამოვლილი მწერალი ხვამლის ციხე-ქვაბულში
ჯოჯოხეთგამოვლილი მწერალი ხვამლის ციხე-ქვაბულში

"გზის" დღე­ვან­დელ და მომ­დევ­ნო ნო­მერ­თან ერ­თად პრო­ექტ "ჩემი რჩე­უ­ლის" ლე­ვან გო­თუ­ას 7-ტო­მე­უ­ლი სრულ­დე­ბა. მე­ექ­ვსე-მეშ­ვი­დე ტო­მე­ბი ეთ­მო­ბა ის­ტო­რი­ულ რო­მანს - "მით­რი­და­ტეს", რომ­ლის მხო­ლოდ პირ­ვე­ლი ნა­წი­ლის და­წე­რა მო­ას­წრო მწე­რალ­მა და სა­დაც I სა­უ­კუ­ნე­ში ქარ­თვე­ლუ­რი ტო­მე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბი­სათ­ვის ბრძო­ლაა მო­თხრო­ბი­ლი. მწე­რალ როს­ტომ ჩხე­ი­ძის თქმით, "მით­რი­და­ტე" თუნ­დაც და­უმ­თავ­რე­ბე­ლი სა­ხით... მომ­ხიბ­ლა­ვი სა­თავ­გა­და­სავ­ლო სუ­რა­თის გარ­და შთამ­ბეჭ­და­ვი სუ­რა­თია ამაღ­ლე­ბუ­ლი ოც­ნე­ბის და გა­უ­ტე­ხე­ლი რწმე­ნი­სა". ასე­ვე, გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნეთ ქარ­თვე­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბუ­ლით გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი და­ინ­ტე­რე­სე­ბა და ლე­ვან გო­თუ­ას მეშ­ვი­დე ტომ­ში "მით­რი­და­ტეს­თან" ერ­თად მო­ნოგ­რა­ფია "ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბუ­ლიც" შე­ვი­ტა­ნეთ.

"სა­ქარ­თვე­ლო­ში ბევ­რი არ მო­ი­ძებ­ნე­ბა ისე­თი ტან­ჯვა-ნა­გე­მი, ნა­წა­მე­ბი, მაგ­რამ გა­უ­ტე­ხე­ლი და თა­ვის ქვე­ყა­ნა­ზე უსა­ზღვროდ შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნი, რო­გო­რიც ლე­ვან გო­თუა იყო", - ამ­ბობს ლე­გენ­დად ქცე­უ­ლი მთამ­სვლე­ლე­ბის, ალექ­სან­დრე (ალი­ო­შა) და ალექ­სან­დრა ჯა­ფა­რი­ძე­ე­ბის ძმის­შვი­ლი, და­ვით აღ­მა­შე­ნებ­ლი­სა და ნიკო ნი­კო­ლა­ძის პრე­მი­ე­ბის ლა­უ­რე­ა­ტი, გე­ო­ლო­გი­ურ მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი ივა­ნე ჯა­ფა­რი­ძე. ბა­ტონ ვა­ნი­კოს, რო­მელ­თან ერ­თად მარ­თლაც გა­სა­ო­ცარ და იდუ­მალ ხვამ­ლის მთა­ზე წლე­ბის წინ ვი­მოგ­ზა­უ­რე, სწო­რედ ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბულ­სა და ლე­ვან გო­თუ­ა­ზე სა­სა­უბ­როდ მი­ვა­კი­თხე, უპირ­ვე­ლე­სად კი, ალი­ო­შა და ალექ­სან­დრა ჯა­ფა­რი­ძე­ებ­თან მწერ­ლის და­ახ­ლო­ე­ბის ამ­ბა­ვი გა­მოვ­კი­თხე.

ივა­ნე ჯა­ფა­რი­ძე:

- ლე­ვან გო­თუა შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მთამ­სვლე­ლი იყო და დიდ მთამ­სვლე­ლურ მიღ­წე­ვებს თა­ვი­სი "ოც­ნე­ბის დიდი მო­ზი­ა­რის", ქარ­თუ­ლი ალ­პი­ნიზ­მის აღი­ა­რე­ბუ­ლი ლი­დე­რის - ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის სა­ხელს უკავ­ში­რებ­და, ხოლო ალ­პი­ნის­ტუ­რი მოღ­ვა­წე­ო­ბის და­სა­წყი­სად 1937 წელს მი­იჩ­ნევ­და.

"მა­ნამ­დე მე ერთი გზა­გა­უ­კი­თხა­ვი, მარ­ტო­ხე­ლა მო­ხე­ტი­ა­ლე მოგ­ზა­უ­რი ვი­ყა­ვი. ხევ­ში მოგ­ზა­უ­რო­ბი­სას ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის სა­ხე­ლო­ვან ხმას ავ­ყე­ვი და მე­ტე­ო­სად­გურ­ში ავე­დი. ნამ­დვი­ლი მთამ­სვლე­ლო­ბა, ყვე­ლა წე­სე­ბი­თა და სიძ­ნე­ლე­ე­ბით, ხდეს ხე­ო­ბა­ში, შა­ვა­ნა­ზე ვნა­ხე და აღვწე­რე კი­დე­ვაც. ასე და­ი­წყო ჩემი და ალი­ო­შას და­მე­გობ­რე­ბა. ჩვენ არა მარ­ტო თოკი და ძნელ­სა­ვა­ლი გვა­ახ­ლო­ებ­და. განა მარ­ტო მწვერ­ვა­ლე­ბი­სა და ბუ­ნე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლი. ჩვენ­ში მთამ­სვლე­ლო­ბა მარ­ტო მთა­ზე მსვლე­ლო­ბა არა­სო­დეს არ ყო­ფი­ლა, იგი ჩვე­ნი ეროვ­ნუ­ლი ყო­ფით, ის­ტო­რი­ი­თა და გე­ოგ­რა­ფი­ით ნა­კარ­ნა­ხე­ვი ვაჟ­კა­ცუ­რი მოღ­ვა­წე­ო­ბა იყო და არის! ალი­ო­შას მეშ­ვე­ო­ბით ჩემს ან­გა­რიშ­ზეც მომ­რავ­ლდა მწვერ­ვა­ლე­ბი, გა­და­სავ­ლე­ბი, მი­უ­ვა­ლი გა­მოქ­ვა­ბუ­ლე­ბი. მე თა­ვის დრო­ზე­ვე ვე­ცა­დე ეს და­უ­ვი­წყა­რი გზე­ბი და დღე­ე­ბი კალ­მი­თა და წე­რა­ყი­ნით აღ­მე­ბეჭ­და ჩემს ნარ­კვე­ვებ­ში. ასე იშვა "ხდე­და­ლე­ულ­ნი", "თეთ­რი სა­ვა­ლი", "ვა­ჟას სამ­ყა­რო­ში", "ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბუ­ლი", "კა­ცხის სვე­ტის სა­ი­დუმ­ლო" და სხვა. ამ ნარ­კვე­ვე­ბის კა­ლა­მი თუ მე მე­კუთ­ვნის, წე­რა­ყი­ნი და სული უსა­თუ­ოდ ალი­ო­შა­სია!" ალი­ო­შას­თან ერ­თად ბა­ტონ­მა ლე­ვან­მა მრა­ვა­ლი მი­უ­ვა­ლი მღვი­მე-გა­მოქ­ვა­ბუ­ლი გა­მო­იკ­ვლია და კავ­კა­სი­ო­ნის ურ­თუ­ლე­სი მწვერ­ვა­ლე­ბი და­ლაშ­ქრა. სწო­რედ მათი დამ­სა­ხუ­რე­ბაა, რომ დღეს კავ­კა­სი­ონ­ზე არის ილი­ას, აკა­კის, ვა­ჟას, სულ­ხან-საბა ორ­ბე­ლი­ა­ნის, ნი­ნოშ­ვი­ლი­სა და მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის მწვერ­ვა­ლე­ბი.

1945 წელს ლე­ვან გო­თუ­ამ, რო­მელ­საც ბავ­შვო­ბი­დან­ვე აინ­ტე­რე­სებ­და ხვამ­ლის შე­სა­ხებ არ­სე­ბუ­ლი ლე­გენ­და-თქმუ­ლე­ბე­ბი და სა­თა­ნა­დოდ ჰქონ­და და­მუ­შა­ვე­ბუ­ლი ვა­ხუშ­ტი­სა თუ სხვა ავ­ტორ­თა მა­სა­ლე­ბი, ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის მო­წა­დი­ნე­ბით, და-ძმა ჯა­ფა­რი­ძე­ებ­თან, არ­ქე­ო­ლოგ გი­ორ­გი ლომ­თა­თი­ძეს­თან, მხატ­ვარ ვერა ბე­ლეც­კა­ი­ას­თან, გე­ოგ­რაფ ელე­ნე აბა­ში­ძეს­თან, პა­ლე­ონ­ტო­ლოგ ნი­კო­ლოზ ბურ­ჩაკ-აბ­რა­მო­ვიჩ­თან, მთამ­სვლე­ლებ­თან: ალექ­სან­დრე ნემ­სიწ­ვე­რი­ძეს­თან, გოგი ჯა­ფა­რი­ძეს­თან, ვა­ლია ნა­სო­ნო­ვა­სა და სი­მონ შხვა­ცა­ბა­ი­ას­თან ერ­თად ყო­ველ­მხრივ გა­მო­იკ­ვლია ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბუ­ლი და ამ მოვ­ლე­ნას შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ნარ­კვე­ვიც მი­უ­ძღვნა. ძი­რი­თად ქვა­ბულ­ში მათ არ­ქე­ო­ლო­გი­უ­რი გა­თხრე­ბიც ჩა­ა­ტა­რეს, მაგ­რამ გა­მოქ­ვა­ბუ­ლი "სა­ქარ­თვე­ლოს ავ­ბე­დი­თი ის­ტო­რი­ის რო­მე­ლი­ღაც მო­ნაკ­ვეთ­ში სრუ­ლე­ბით გა­პარ­ტა­ხე­ბუ­ლა. მტრებს, მძარ­ცვე­ლებს, დროს - ყვე­ლას ბე­ჯი­თად უმუ­შავ­ნი­აო", - და­წე­რა მოგ­ვი­ა­ნე­ბით.

- ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბულ­ზე მით­ქმა-მოთ­ქმა დღემ­დე გრძელ­დე­ბა. მა­ინც რით არის ასე გა­მორ­ჩე­უ­ლი?

- XVIII სა­უ­კუ­ნის გა­მო­ჩე­ნი­ლი გე­ოგ­რა­ფი და ის­ტო­რი­კო­სი ვა­ხუშ­ტი ბაგ­რა­ტი­ო­ნი თა­ვის უკ­ვდავ წიგნ­ში "აღ­წე­რა სა­მე­ფო­სა სა­ქარ­თვე­ლო­სა", ლე­ჩხუ­მის აღ­წე­რი­სას წერს: "რი­ო­ნის და­სავ­ლე­თით, მთის ძირს, არს ხომ­ლის კლდე, ფრი­ად მა­ღა­ლი. მო­ი­გო ამან სა­ხე­ლი ესე სი­მაღ­ლით, ხომ­ლის ვარ­სკვლა­ვის სწო­რო­ბით. ამ კლდე­ში არს ქვა­ბი გა­მოკ­ვე­თი­ლი, მტრი­სა­გან შე­უ­ა­ლი, მე­ფე­თა სა­გან­ძურთ სა­დე­ბი". ხოლო "ქარ­თლის ცხოვ­რე­ბა" გვა­უ­წყებს: "ოდეს ქვე­ყა­ნას გა­უ­ჭირ­დეს, ხომ­ლის მთამ არ­ჩი­ნოს". "ქარ­თლის ცხოვ­რე­ბა­ში" ისიც წე­რია, და­ვით ნა­რინ­მა და და­ვით ულუმ 1243 წელს ამერ-იმე­რი რომ გა­ი­ნა­წი­ლეს, "...გაჰ­ყვეს სა­მე­ფო და სა­ჭურ­ჭლე­ნი ორად გარ­ნა ხვამ­ლი­სა ქვაბ­სა, რო­მე­ლი იდვა, მცი­რე რამ გა­მო­ი­ღეს და გაჰ­ყვეს და უფ­რო­სი ქვაბ­სა­ვე და­უ­ტე­ვეს". იქვე ვკი­თხუ­ლობთ, რომ ხვამ­ლი უკვე და­ვით აღ­მა­შე­ნებ­ლის დრო­ი­დან მი­აჩ­ნდათ სა­ქარ­თვე­ლოს მთა­ვარ განძსა­ცა­ვად, რო­გორც სა­ი­მე­დო, მი­უდ­გო­მე­ლი და და­ცუ­ლი ად­გი­ლი. ცნო­ბი­ლია აგ­რეთ­ვე, რომ, როცა რუ­სუ­დან დე­დო­ფალ­მა მონ­ღო­ლე­ბის შე­მო­სე­ვის დროს თა­ვი­სი რე­ზი­დენ­ცია ქუ­თა­ის­ში გა­და­ი­ტა­ნა, მთე­ლი სა­ხელ­მწი­ფო გან­ძე­უ­ლი უჯარ­მი­დან წა­ი­ღო და ხვამ­ლის მთა­ში მო­აქ­ცია. ხვამ­ლი­სად­მი ინ­ტე­რე­სი სა­უ­კუ­ნე­ე­ბი­სა და წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში იზ­რდე­ბო­და და ხან­და­ხან მას­ზე მი­თე­ბიც კი იქ­მნე­ბო­და. მისი ის­ტო­რი­ულ-არ­ქე­ო­ლო­გი­უ­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბი­დან და ძნე­ლად მი­სად­გო­მო­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ინ­ტე­რე­სი გაჩ­ნდა ალ­პი­ნის­ტურ წრე­ებ­შიც.

1935 წლი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი, ქარ­თვე­ლი ალ­პი­ნის­ტე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს მუ­ზე­უ­მი­სა და გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის წი­ნა­შე თით­ქმის ყო­ველ­წლი­უ­რად სვამ­დნენ ხვამ­ლის შემ­სწავ­ლე­ლი ექ­სპე­დი­ცი­ის მო­წყო­ბის სა­კითხს, მაგ­რამ ამ იდე­ის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა ვერ მო­ხერ­ხდა 1939 წლამ­დე, ვიდ­რე საქ­მეს ხელი არ მოჰ­კი­და სა­ქარ­თვე­ლოს კულ­ტუ­რის ძეგლ­თა გან­ყო­ფი­ლე­ბამ. სწო­რედ მან გაგ­ზავ­ნა ხვამ­ლი­სა და ორხვის გა­მოქ­ვა­ბუ­ლე­ბის გა­მო­საკ­ვლე­ვად ექ­სპე­დი­ცია ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბით. ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძე ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი მუ­შა­ო­ბის შე­სა­ხებ 1939 წლის 15 დე­კემ­ბერს წარ­დგე­ნილ ან­გა­რიშ­ში (ინა­ხე­ბა ოჯა­ხის არ­ქივ­ში) წერს: "არც ერთი ქვე­ყა­ნა ალ­ბათ ისე მდი­და­რი არ არის ის­ტო­რი­უ­ლი გა­მოქ­ვა­ბუ­ლე­ბით, რო­გორც სა­ქარ­თვე­ლო, მაგ­რამ ეს სიმ­დიდ­რე ჩვენ­ში ჯერ ოდ­ნა­ვა­დაც არაა ხელ­შე­ხე­ბუ­ლი და დღემ­დე მხო­ლოდ ნიავ-ქარ­თა სა­თა­რე­შო­დაა მი­ტო­ვე­ბუ­ლი... აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, 1940 წლის ზა­ფხულ­ში ჩა­ტარ­დეს ხვამ­ლის გა­მოქ­ვა­ბულ­ში გა­თხრე­ბი, რაც სა­ბო­ლო­ოდ გა­მო­არ­კვევს მის მრა­ვალ­სა­უ­კუ­ნო­ვან სა­ი­დუმ­ლო­ე­ბას". ასეც მოხ­და და უდი­დე­სი სიძ­ნე­ლე­ე­ბის გა­და­ლახ­ვი­სა და უმაღ­ლე­სი ალ­პი­ნის­ტუ­რი ტექ­ნი­კის გა­მო­ყე­ნე­ბით, აღ­ნიშ­ნულ­მა ექ­სპე­დი­ცი­ამ ორი დღის შემ­დეგ შე­აღ­წია გა­მოქ­ვა­ბულ­ში, ზუს­ტად აზო­მა მას­ში გა­მოჭ­რი­ლი ოთა­ხე­ბი, დუ­ღა­ბით ამო­შე­ნე­ბუ­ლი კედ­ლე­ბი და ყვე­ლა და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი დე­ტა­ლი აღ­ბეჭ­და კი­ნო­ფირ­ზე. მომ­დევ­ნო წელს გან­ზრა­ხულ ახა­ლი ექ­სპე­დი­ცი­ის მო­წყო­ბას კი ომმა შე­უ­შა­ლა ხელი... 1945 წელს ხვამ­ლზე უფრო დიდი ექ­სპე­დი­ცია მო­ე­წყო, რომ­ლის შე­მად­გენ­ლო­ბაც სა­უბ­რის და­სა­წყის­ში და­ვა­სა­ხე­ლე. ექ­სპე­დი­ცი­ას ახ­ლდა სა­ქარ­თვე­ლოს კი­ნოქ­რო­ნი­კის ოპე­რა­ტო­რი ალექ­სან­დრე აჯი­ბე­გაშ­ვი­ლი, რო­მელ­მაც ფირ­ზე აღ­ბეჭ­და და სა­მუ­და­მოდ უკ­ვდავ­ყო ამ უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი ექ­სპე­დი­ცი­ის სა­ინ­ტე­რე­სო მო­მენ­ტე­ბი. ექ­სპე­დი­ცი­ის წევ­რე­ბის დას­ტუ­რით, ხვამ­ლის ქვა­ბულ­ში გან­ძის კვა­ლი არ იყო, მაგ­რამ ბუ­ნებ­რი­ვი, უაღ­რე­სად ძნელ­მი­საწ­ვდო­მი ქვა­ბუ­ლის შე­სას­ვლელ­ში ქვიტ­კი­რის კა­პი­ტა­ლუ­რი კარ-სარ­კმლი­ა­ნი კედ­ლის ამო­შე­ნე­ბა, ხოლო მის ქვე­მოთ 35 მეტ­რი სიგ­რძი­სა და 2-3 მეტ­რის სი­გა­ნის თა­რა­ზუ­ლი ბაქ­ნის გა­მოკ­ვე­თა, მას­ში კლდი­სა­ვე სწო­რი ტიხ­რე­ბის და­ტო­ვე­ბა და გა­რე­დან ქვიტ­კი­რის კედ­ლის და­ყო­ლე­ბა ისეთ გრან­დი­ო­ზულ ღო­ნის­ძი­ე­ბად ჩან­და, რო­გორ­საც მხო­ლოდ დიდი სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ვი მნიშ­ვნე­ლო­ბის საქ­მის­თვის თუ გას­წევ­დნენ. სა­ვა­რა­უ­დოდ, ამ მოზ­რდი­ლი ქვა­ბუ­ლის ამო­შე­ნე­ბით სავ­სე­ბით სა­ი­მე­დო სა­ცა­ვი შე­იქ­მნა. ალ­ბათ მცვე­ლი რაზ­მი დე­და­ბა­ქან­ზე, კლდე­ში ნაკ­ვეთ ოთა­ხებ­ში იცხოვ­რებ­და და უდა­რა­ჯებ­და ძვირ­ფას გან­ძე­ულს. კლდე იმ­დე­ნად ძნე­ლი ასავ­ლე­ლია, რომ ოცი­ო­დე მარ­ჯვე მე­ცი­ხოვ­ნე ად­ვი­ლად აღ­კვეთ­და მტრის მიერ ქვა­ბუ­ლის მიწ­ვდო­მის ყო­ველ­გვარ ცდას. შე­საძ­ლოა, სწო­რედ მე­ცი­ხოვ­ნე­თა ხელს ეკუთ­ვნო­დეს ბაქ­ნის ერთ-ერთი ოთა­ხის ტიხ­რებს შო­რის უკა­ნა კე­დელ­ზე წი­თე­ლი სა­ღე­ბა­ვით შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი პრი­მი­ტი­უ­ლი, მაგ­რამ სა­ინ­ტე­რე­სო სუ­რა­თი, რო­მე­ლიც მშვილ­დო­სა­ნი მხედ­რე­ბის ნა­დი­რო­ბას გა­მო­ხა­ტავს.

- ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის და­ღუპ­ვა­სა და ლე­ვან გო­თუ­ას გა­და­სახ­ლე­ბა­საც ზო­გი­ერ­თი სწო­რედ ხვამ­ლის ექ­სპე­დი­ცი­ას უკავ­ში­რებ­და...

- ეს არის სრუ­ლი სი­სუ­ლე­ლე, სხვას ვე­რა­ფერს ვუ­წო­დებ. მსოფ­ლი­ომ იცის, რო­გორ და სად და­ი­ღუ­პა ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძე! ასე­ვე უცხა­დე­სია ლე­ვან გო­თუ­ას გა­ნა­წა­მე­ბი ცხოვ­რე­ბაც. იმა­საც გე­ტყვით, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­ში ბოლო პე­რი­ოდ­ში მე­ტად სა­ვა­ლა­ლო ტენ­დენ­ცია დამ­კვიდ­რდა - ესა თუ ის ჯგუ­ფი ან პირი რა­ი­მე საქ­მეს ხელს რომ მოჰ­კი­დებს, ჰგო­ნია, ის არის პირ­ვე­ლი ამ საქ­მე­ში და არად და­გი­დევთ მათ ღვაწლ­სა და დამ­სა­ხუ­რე­ბას, ვი­საც გა­ცი­ლე­ბით ადრე უკე­თე­ბია ეს საქ­მე. "ახა­ლი დრო­ის რა­ინ­დებს" თა­ვი­ან­თი "პირ­ვე­ლო­ბის" წარ­მო­ჩე­ნა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თვის თვალ­ში ნაც­რის შეყ­რა სურთ. გან­სა­კუთ­რე­ბით მი­უ­ღე­ბე­ლია ასე­თი ქმე­დე­ბე­ბი მეც­ნი­ე­რე­ბა­ში, სა­დაც ზნე­ობ­რი­ვი და მო­რა­ლუ­რი კრი­ტე­რი­უ­მე­ბი ყო­ველ­თვის მა­ღა­ლი და შე­უ­ბღა­ლა­ვი იყო. მკვლევ­რი­სა და მეც­ნი­ე­რის სა­ხე­ლი წე­სი­ე­რე­ბი­სა და პა­ტი­ოს­ნე­ბის სი­ნო­ნი­მად აღიქ­მე­ბო­და. ამ შე­სა­ვალს იმი­ტომ ვა­კე­თებ, რომ ბოლო ხანს დიდი აჟი­ო­ტა­ჟია ატე­ხი­ლი ხვამ­ლის მა­სივ­ში გა­მოკ­ვე­თილ ციხე-ქვა­ბულ­თან და­კავ­ში­რე­ბით. სამ­წუ­ხა­როდ, ალი­ო­შა ჯა­ფა­რი­ძის ექ­სპე­დი­ცი­ის მიერ ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი კვლე­ვის შე­დე­გებს უგუ­ლე­ბელ­ყოფს და ჩქმა­ლავს გარ­კვე­უ­ლი ჯგუ­ფი, რაც უზ­ნე­ო­ბა და უკად­რი­სი საქ­ცი­ე­ლია. არ შე­მიძ­ლია თვა­ლი დავ­ხუ­ჭო სიც­რუ­ის, სი­ყალ­ბი­სა და ხვამ­ლის პირ­ველმკვლე­ვარ­თა შე­უ­რა­ცხყო­ფის იმ კო­რი­ან­ტელ­ზე, რა­საც არ­ცთუ იშ­ვი­ა­თად ვხვდე­ბი სა­ინ­ფორ­მა­ციო სა­შუ­ა­ლე­ბებ­ში. ვაი-მკვლე­ვარ­თა ერთი ჯგუ­ფი აცხა­დებს, თით­ქოს ზე­მოთ აღ­წე­რი­ლი ექ­სპე­დი­ცი­ე­ბის მო­ნა­წი­ლე­ე­ბი სტა­ლი­ნის და­ვა­ლე­ბით შე­სუ­ლან ხვამ­ლის ციხე-ქვა­ბულ­ში და ამის­თვის ექ­სპე­დი­ცი­ის ხელ­მძღვა­ნელს ოქ­როს მე­და­ლი მი­უ­ღია. ეს არის სა­ში­ნე­ლი ცი­ლის­წა­მე­ბა და ისე­თი ტყუ­ი­ლი, ფან­ტას­ტი­კის სფე­როს რომ გა­ნე­კუთ­ვნე­ბა. ამის შე­სა­ხებ აქ სი­ტყვას აღარ გა­ვაგ­რძე­ლებ, რად­გან მათ სა­თა­ნა­დო პა­სუ­ხი გა­ვე­ცი 2008 წლის 6-30 ოქ­ტომ­ბრის #14 "მწერ­ლის გა­ზეთ­ში" გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბულ სტა­ტი­ა­ში - "დი­ლე­ტან­ტიზ­მი, უვი­ცო­ბა, მი­ზან­მი­მარ­თუ­ლი სიც­რუე თუ... ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თად".

ვი­ტყვი მხო­ლოდ ერთს. დიდი მად­ლო­ბა ჟურ­ნალ "გზას" და მთელ შე­მოქ­მე­დე­ბით ჯგუფს, რო­მელ­თაც სა­ფუძ­ვე­ლი ჩა­უ­ყა­რეს ჩვე­ნი შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მწერ­ლე­ბის სა­უ­კე­თე­სო ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის გა­მო­ცე­მას, რო­მელ­თა შო­რის ალ­მა­სი­ვით ბრწყი­ნავს ლე­ვან გო­თუ­ას რო­მა­ნე­ბი "გმირ­თა ვა­რა­მი" და "მით­რი­და­ტე", ხოლო მისი "მგზავ­რუ­ლი კრი­ა­ლო­სა­ნი" სა­ქარ­თვე­ლოს გულ­წრფე­ლი სიყ­ვა­რუ­ლის გა­მო­ხატ­ვის ბრწყინ­ვა­ლე ნი­მუ­შია.

ირმა ხარ­ში­ლა­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

გიორგი
0

ლევან გოთუა ვინ იყო , ანდა ვის აინტერესებს დღევანდელ საქართველოში? დღეს ხომ "ღვთაებრივი" ქართველების - სააკიანის, ვახო სანაიას და მაქარაშვილ-მარქარიანის ეპოქაა!!

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ზურაბ ჯაფარიძეს საგამოძიებო კომისიის მოთხოვნის შეუსრულებლობის საქმეზე, 7 თვით თავისუფლების აღკვეთა მიესაჯა, ასევე აეკრძალა 2 წლის ვადით თანამდებობის დაკავება

ჯოჯოხეთგამოვლილი მწერალი ხვამლის ციხე-ქვაბულში

ჯოჯოხეთგამოვლილი მწერალი ხვამლის ციხე-ქვაბულში

"გზის" დღევანდელ და მომდევნო ნომერთან ერთად პროექტ "ჩემი რჩეულის" ლევან გოთუას 7-ტომეული სრულდება. მეექვსე-მეშვიდე ტომები ეთმობა ისტორიულ რომანს - "მითრიდატეს", რომლის მხოლოდ პირველი ნაწილის დაწერა მოასწრო მწერალმა და სადაც I საუკუნეში ქართველური ტომების გაერთიანებისათვის ბრძოლაა მოთხრობილი. მწერალ როსტომ ჩხეიძის თქმით, "მითრიდატე" თუნდაც დაუმთავრებელი სახით... მომხიბლავი სათავგადასავლო სურათის გარდა შთამბეჭდავი სურათია ამაღლებული ოცნების და გაუტეხელი რწმენისა". ასევე, გავითვალისწინეთ ქართველი საზოგადოების ხვამლის ციხე-ქვაბულით განსაკუთრებული დაინტერესება და ლევან გოთუას მეშვიდე ტომში "მითრიდატესთან" ერთად მონოგრაფია "ხვამლის ციხე-ქვაბულიც" შევიტანეთ.

"საქართველოში ბევრი არ მოიძებნება ისეთი ტანჯვა-ნაგემი, ნაწამები, მაგრამ გაუტეხელი და თავის ქვეყანაზე უსაზღვროდ შეყვარებული ადამიანი, როგორიც ლევან გოთუა იყო", - ამბობს ლეგენდად ქცეული მთამსვლელების, ალექსანდრე (ალიოშა) და ალექსანდრა ჯაფარიძეების ძმისშვილი, დავით აღმაშენებლისა და ნიკო ნიკოლაძის პრემიების ლაურეატი, გეოლოგიურ მეცნიერებათა დოქტორი ივანე ჯაფარიძე. ბატონ ვანიკოს, რომელთან ერთად მართლაც გასაოცარ და იდუმალ ხვამლის მთაზე წლების წინ ვიმოგზაურე, სწორედ ხვამლის ციხე-ქვაბულსა და ლევან გოთუაზე სასაუბროდ მივაკითხე, უპირველესად კი, ალიოშა და ალექსანდრა ჯაფარიძეებთან მწერლის დაახლოების ამბავი გამოვკითხე.

ივანე ჯაფარიძე:

- ლევან გოთუა შესანიშნავი მთამსვლელი იყო და დიდ მთამსვლელურ მიღწევებს თავისი "ოცნების დიდი მოზიარის", ქართული ალპინიზმის აღიარებული ლიდერის - ალიოშა ჯაფარიძის სახელს უკავშირებდა, ხოლო ალპინისტური მოღვაწეობის დასაწყისად 1937 წელს მიიჩნევდა.

"მანამდე მე ერთი გზაგაუკითხავი, მარტოხელა მოხეტიალე მოგზაური ვიყავი. ხევში მოგზაურობისას ალიოშა ჯაფარიძის სახელოვან ხმას ავყევი და მეტეოსადგურში ავედი. ნამდვილი მთამსვლელობა, ყველა წესებითა და სიძნელეებით, ხდეს ხეობაში, შავანაზე ვნახე და აღვწერე კიდევაც. ასე დაიწყო ჩემი და ალიოშას დამეგობრება. ჩვენ არა მარტო თოკი და ძნელსავალი გვაახლოებდა. განა მარტო მწვერვალებისა და ბუნების სიყვარული. ჩვენში მთამსვლელობა მარტო მთაზე მსვლელობა არასოდეს არ ყოფილა, იგი ჩვენი ეროვნული ყოფით, ისტორიითა და გეოგრაფიით ნაკარნახევი ვაჟკაცური მოღვაწეობა იყო და არის! ალიოშას მეშვეობით ჩემს ანგარიშზეც მომრავლდა მწვერვალები, გადასავლები, მიუვალი გამოქვაბულები. მე თავის დროზევე ვეცადე ეს დაუვიწყარი გზები და დღეები კალმითა და წერაყინით აღმებეჭდა ჩემს ნარკვევებში. ასე იშვა "ხდედალეულნი", "თეთრი სავალი", "ვაჟას სამყაროში", "ხვამლის ციხე-ქვაბული", "კაცხის სვეტის საიდუმლო" და სხვა. ამ ნარკვევების კალამი თუ მე მეკუთვნის, წერაყინი და სული უსათუოდ ალიოშასია!" ალიოშასთან ერთად ბატონმა ლევანმა მრავალი მიუვალი მღვიმე-გამოქვაბული გამოიკვლია და კავკასიონის ურთულესი მწვერვალები დალაშქრა. სწორედ მათი დამსახურებაა, რომ დღეს კავკასიონზე არის ილიას, აკაკის, ვაჟას, სულხან-საბა ორბელიანის, ნინოშვილისა და მარჯანიშვილის მწვერვალები.

1945 წელს ლევან გოთუამ, რომელსაც ბავშვობიდანვე აინტერესებდა ხვამლის შესახებ არსებული ლეგენდა-თქმულებები და სათანადოდ ჰქონდა დამუშავებული ვახუშტისა თუ სხვა ავტორთა მასალები, ალიოშა ჯაფარიძის მოწადინებით, და-ძმა ჯაფარიძეებთან, არქეოლოგ გიორგი ლომთათიძესთან, მხატვარ ვერა ბელეცკაიასთან, გეოგრაფ ელენე აბაშიძესთან, პალეონტოლოგ ნიკოლოზ ბურჩაკ-აბრამოვიჩთან, მთამსვლელებთან: ალექსანდრე ნემსიწვერიძესთან, გოგი ჯაფარიძესთან, ვალია ნასონოვასა და სიმონ შხვაცაბაიასთან ერთად ყოველმხრივ გამოიკვლია ხვამლის ციხე-ქვაბული და ამ მოვლენას შესანიშნავი ნარკვევიც მიუძღვნა. ძირითად ქვაბულში მათ არქეოლოგიური გათხრებიც ჩაატარეს, მაგრამ გამოქვაბული "საქართველოს ავბედითი ისტორიის რომელიღაც მონაკვეთში სრულებით გაპარტახებულა. მტრებს, მძარცველებს, დროს - ყველას ბეჯითად უმუშავნიაო", - დაწერა მოგვიანებით.

- ხვამლის ციხე-ქვაბულზე მითქმა-მოთქმა დღემდე გრძელდება. მაინც რით არის ასე გამორჩეული?

- XVIII საუკუნის გამოჩენილი გეოგრაფი და ისტორიკოსი ვახუშტი ბაგრატიონი თავის უკვდავ წიგნში "აღწერა სამეფოსა საქართველოსა", ლეჩხუმის აღწერისას წერს: "რიონის დასავლეთით, მთის ძირს, არს ხომლის კლდე, ფრიად მაღალი. მოიგო ამან სახელი ესე სიმაღლით, ხომლის ვარსკვლავის სწორობით. ამ კლდეში არს ქვაბი გამოკვეთილი, მტრისაგან შეუალი, მეფეთა საგანძურთ სადები". ხოლო "ქართლის ცხოვრება" გვაუწყებს: "ოდეს ქვეყანას გაუჭირდეს, ხომლის მთამ არჩინოს". "ქართლის ცხოვრებაში" ისიც წერია, დავით ნარინმა და დავით ულუმ 1243 წელს ამერ-იმერი რომ გაინაწილეს, "...გაჰყვეს სამეფო და საჭურჭლენი ორად გარნა ხვამლისა ქვაბსა, რომელი იდვა, მცირე რამ გამოიღეს და გაჰყვეს და უფროსი ქვაბსავე დაუტევეს". იქვე ვკითხულობთ, რომ ხვამლი უკვე დავით აღმაშენებლის დროიდან მიაჩნდათ საქართველოს მთავარ განძსაცავად, როგორც საიმედო, მიუდგომელი და დაცული ადგილი. ცნობილია აგრეთვე, რომ, როცა რუსუდან დედოფალმა მონღოლების შემოსევის დროს თავისი რეზიდენცია ქუთაისში გადაიტანა, მთელი სახელმწიფო განძეული უჯარმიდან წაიღო და ხვამლის მთაში მოაქცია. ხვამლისადმი ინტერესი საუკუნეებისა და წლების განმავლობაში იზრდებოდა და ხანდახან მასზე მითებიც კი იქმნებოდა. მისი ისტორიულ-არქეოლოგიური მნიშვნელობიდან და ძნელად მისადგომობიდან გამომდინარე, განსაკუთრებული ინტერესი გაჩნდა ალპინისტურ წრეებშიც.

1935 წლიდან მოყოლებული, ქართველი ალპინისტები საქართველოს მუზეუმისა და გეოგრაფიული საზოგადოების წინაშე თითქმის ყოველწლიურად სვამდნენ ხვამლის შემსწავლელი ექსპედიციის მოწყობის საკითხს, მაგრამ ამ იდეის განხორციელება ვერ მოხერხდა 1939 წლამდე, ვიდრე საქმეს ხელი არ მოჰკიდა საქართველოს კულტურის ძეგლთა განყოფილებამ. სწორედ მან გაგზავნა ხვამლისა და ორხვის გამოქვაბულების გამოსაკვლევად ექსპედიცია ალიოშა ჯაფარიძის ხელმძღვანელობით. ალიოშა ჯაფარიძე ჩატარებული მუშაობის შესახებ 1939 წლის 15 დეკემბერს წარდგენილ ანგარიშში (ინახება ოჯახის არქივში) წერს: "არც ერთი ქვეყანა ალბათ ისე მდიდარი არ არის ისტორიული გამოქვაბულებით, როგორც საქართველო, მაგრამ ეს სიმდიდრე ჩვენში ჯერ ოდნავადაც არაა ხელშეხებული და დღემდე მხოლოდ ნიავ-ქართა სათარეშოდაა მიტოვებული... აუცილებელია, 1940 წლის ზაფხულში ჩატარდეს ხვამლის გამოქვაბულში გათხრები, რაც საბოლოოდ გამოარკვევს მის მრავალსაუკუნოვან საიდუმლოებას". ასეც მოხდა და უდიდესი სიძნელეების გადალახვისა და უმაღლესი ალპინისტური ტექნიკის გამოყენებით, აღნიშნულმა ექსპედიციამ ორი დღის შემდეგ შეაღწია გამოქვაბულში, ზუსტად აზომა მასში გამოჭრილი ოთახები, დუღაბით ამოშენებული კედლები და ყველა დამახასიათებელი დეტალი აღბეჭდა კინოფირზე. მომდევნო წელს განზრახულ ახალი ექსპედიციის მოწყობას კი ომმა შეუშალა ხელი... 1945 წელს ხვამლზე უფრო დიდი ექსპედიცია მოეწყო, რომლის შემადგენლობაც საუბრის დასაწყისში დავასახელე. ექსპედიციას ახლდა საქართველოს კინოქრონიკის ოპერატორი ალექსანდრე აჯიბეგაშვილი, რომელმაც ფირზე აღბეჭდა და სამუდამოდ უკვდავყო ამ უმნიშვნელოვანესი ექსპედიციის საინტერესო მომენტები. ექსპედიციის წევრების დასტურით, ხვამლის ქვაბულში განძის კვალი არ იყო, მაგრამ ბუნებრივი, უაღრესად ძნელმისაწვდომი ქვაბულის შესასვლელში ქვიტკირის კაპიტალური კარ-სარკმლიანი კედლის ამოშენება, ხოლო მის ქვემოთ 35 მეტრი სიგრძისა და 2-3 მეტრის სიგანის თარაზული ბაქნის გამოკვეთა, მასში კლდისავე სწორი ტიხრების დატოვება და გარედან ქვიტკირის კედლის დაყოლება ისეთ გრანდიოზულ ღონისძიებად ჩანდა, როგორსაც მხოლოდ დიდი სახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საქმისთვის თუ გასწევდნენ. სავარაუდოდ, ამ მოზრდილი ქვაბულის ამოშენებით სავსებით საიმედო საცავი შეიქმნა. ალბათ მცველი რაზმი დედაბაქანზე, კლდეში ნაკვეთ ოთახებში იცხოვრებდა და უდარაჯებდა ძვირფას განძეულს. კლდე იმდენად ძნელი ასავლელია, რომ ოციოდე მარჯვე მეციხოვნე ადვილად აღკვეთდა მტრის მიერ ქვაბულის მიწვდომის ყოველგვარ ცდას. შესაძლოა, სწორედ მეციხოვნეთა ხელს ეკუთვნოდეს ბაქნის ერთ-ერთი ოთახის ტიხრებს შორის უკანა კედელზე წითელი საღებავით შესრულებული პრიმიტიული, მაგრამ საინტერესო სურათი, რომელიც მშვილდოსანი მხედრების ნადირობას გამოხატავს.

- ალიოშა ჯაფარიძის დაღუპვასა და ლევან გოთუას გადასახლებასაც ზოგიერთი სწორედ ხვამლის ექსპედიციას უკავშირებდა...

- ეს არის სრული სისულელე, სხვას ვერაფერს ვუწოდებ. მსოფლიომ იცის, როგორ და სად დაიღუპა ალიოშა ჯაფარიძე! ასევე უცხადესია ლევან გოთუას განაწამები ცხოვრებაც. იმასაც გეტყვით, რომ საქართველოში ბოლო პერიოდში მეტად სავალალო ტენდენცია დამკვიდრდა - ესა თუ ის ჯგუფი ან პირი რაიმე საქმეს ხელს რომ მოჰკიდებს, ჰგონია, ის არის პირველი ამ საქმეში და არად დაგიდევთ მათ ღვაწლსა და დამსახურებას, ვისაც გაცილებით ადრე უკეთებია ეს საქმე. "ახალი დროის რაინდებს" თავიანთი "პირველობის" წარმოჩენა და საზოგადოებისთვის თვალში ნაცრის შეყრა სურთ. განსაკუთრებით მიუღებელია ასეთი ქმედებები მეცნიერებაში, სადაც ზნეობრივი და მორალური კრიტერიუმები ყოველთვის მაღალი და შეუბღალავი იყო. მკვლევრისა და მეცნიერის სახელი წესიერებისა და პატიოსნების სინონიმად აღიქმებოდა. ამ შესავალს იმიტომ ვაკეთებ, რომ ბოლო ხანს დიდი აჟიოტაჟია ატეხილი ხვამლის მასივში გამოკვეთილ ციხე-ქვაბულთან დაკავშირებით. სამწუხაროდ, ალიოშა ჯაფარიძის ექსპედიციის მიერ ჩატარებული კვლევის შედეგებს უგულებელყოფს და ჩქმალავს გარკვეული ჯგუფი, რაც უზნეობა და უკადრისი საქციელია. არ შემიძლია თვალი დავხუჭო სიცრუის, სიყალბისა და ხვამლის პირველმკვლევართა შეურაცხყოფის იმ კორიანტელზე, რასაც არცთუ იშვიათად ვხვდები საინფორმაციო საშუალებებში. ვაი-მკვლევართა ერთი ჯგუფი აცხადებს, თითქოს ზემოთ აღწერილი ექსპედიციების მონაწილეები სტალინის დავალებით შესულან ხვამლის ციხე-ქვაბულში და ამისთვის ექსპედიციის ხელმძღვანელს ოქროს მედალი მიუღია. ეს არის საშინელი ცილისწამება და ისეთი ტყუილი, ფანტასტიკის სფეროს რომ განეკუთვნება. ამის შესახებ აქ სიტყვას აღარ გავაგრძელებ, რადგან მათ სათანადო პასუხი გავეცი 2008 წლის 6-30 ოქტომბრის #14 "მწერლის გაზეთში" გამოქვეყნებულ სტატიაში - "დილეტანტიზმი, უვიცობა, მიზანმიმართული სიცრუე თუ... ყველაფერი ერთად".

ვიტყვი მხოლოდ ერთს. დიდი მადლობა ჟურნალ "გზას" და მთელ შემოქმედებით ჯგუფს, რომელთაც საფუძველი ჩაუყარეს ჩვენი შესანიშნავი მწერლების საუკეთესო ნაწარმოებების გამოცემას, რომელთა შორის ალმასივით ბრწყინავს ლევან გოთუას რომანები "გმირთა ვარამი" და "მითრიდატე", ხოლო მისი "მგზავრული კრიალოსანი" საქართველოს გულწრფელი სიყვარულის გამოხატვის ბრწყინვალე ნიმუშია.

ირმა ხარშილაძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)