საზოგადოება
მსოფლიო

16

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეოცე დღე დაიწყება 01:14-ზე, მთვარე მერწყულშია – რეკომენდებულია კოლექტიური მუშაობა, ერთობლივი პრობლემების გადაჭრა. ფინანსური საკითხების მოგვარება. მშენებლობის დაწყება. ძველი კავშირების გაძლიერება. გამოავლინეთ ლიდერის თვისებები. არ არის რეკომენდებული შურისა და ბოროტების გამოვლენა. ეგოიზმის და საკუთარი შესაძლებლობების გადაჭარბებული შეფასება. გაუფრთხილდით ხერხემალს. დღე კარგია მარხვისთვის. კარგია რომანტიკული შეხვედრა წყნარ ატმოსფეროში.
სამართალი
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
სამხედრო
მოზაიკა
მეცნიერება
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ია ჩანტლაძე: "წიგნი შიმშილს ვერ გააყუჩებს..."
ია ჩანტლაძე: "წიგნი შიმშილს ვერ გააყუჩებს..."

მომ­ღე­რა­ლი, ახლა კი უკვე "ბიზ­ნეს­ვუ­მე­ნი" ია ჩანტლა­ძე 18 წლის იყო, როცა მისი სიმ­ღე­რა - "არ მიყ­ვარ­ხარ" გა­ჰიტ­და და ჯერ კი­დევ მო­ზარ­დი, პო­პუ­ლა­რულ, წარ­მა­ტე­ბულ მომ­ღერ­ლად იქცა. მა­შინ ყვე­ლას ეგო­ნა, რომ ია მთე­ლი ცხოვ­რე­ბა სცე­ნა­ზე იქ­ნე­ბო­და და მხო­ლოდ ამ სფე­როს მი­უ­ძღვნი­და თავს, მაგ­რამ მერე ისე მოხ­და, რომ მომ­ღე­რალ­მა სულ სხვა გზა აირ­ჩია და თაყ­ვა­ნის­მცემ­ლებს გული დას­წყვი­ტა.

- ძა­ლი­ან კარ­გი ბავ­შვო­ბა მქონ­და. თბი­ლის­ში და­ვი­ბა­დე და გა­ვი­ზარ­დე. ვი­ყა­ვი ძა­ლი­ან მხი­ა­რუ­ლი, კო­მუ­ნი­კა­ბე­ლუ­რი, აქ­ტი­უ­რი. რაც თავი მახ­სოვს, სცე­ნა­ზე ვი­დე­ქი და ვმღე­რო­დი, კონ­ცერ­ტებ­ში ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დი. გას­ტრო­ლე­ბი, ფეს­ტი­ვა­ლე­ბი ჩემ­თვის უცხო ხილი არ იყო, ეს ყვე­ლა­ფე­რი კი მშობ­ლე­ბის დამ­სა­ხუ­რე­ბა გახ­ლავთ; მა­თაც უყ­ვართ ხე­ლოვ­ნე­ბა და რა გა­საკ­ვი­რია, რომ ყვე­ლა­ნა­ი­რად მი­წყობ­დნენ ხელს... მერე მახ­სოვს ის ცუდი პე­რი­ო­დი, როცა ქვე­ყა­ნა­ში იყო უშუ­ქო­ბა. მახ­სოვს სან­თლის შუქ­ზე მე­ცა­დი­ნე­ო­ბა, "კე­რა­სინ­კა", ომი, 9 აპ­რი­ლი... მერე იყო სტუ­დენ­ტო­ბის წლე­ბი, როცა ბევ­რი რა­მის სწავ­ლა შევ­ძე­ლი და ბევ­რი რა­მეც გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რე.

- სა­ინ­ტე­რე­სოა, ომის პე­რი­ოდ­მა, უშუ­ქო­ბამ და ა.შ. რა გას­წავ­ლა?

- მა­შინ ძა­ლი­ან პა­ტა­რა ვი­ყა­ვი ამ ყვე­ლაფ­რის გა­საც­ნო­ბი­ე­რებ­ლად. უბ­რა­ლოდ, ვხე­დავ­დი, რომ მთე­ლი სა­ქარ­თვე­ლო ცუ­დად ცხოვ­რობ­და. გე­ნე­რა­ტო­რი თუ ჰქონ­და ვინ­მეს და სახ­ლს გა­ა­ნა­თებ­და ან ტე­ლე­ვი­ზო­რის ყუ­რე­ბა შე­ეძ­ლო, ეს იმას ნიშ­ნავ­და, რომ ფუ­ფუ­ნე­ბა ჰქონ­და... წლე­ბის შემ­დეგ, როცა სა­ზღვარ­გა­რეთ მო­მიხ­და გამ­გზავ­რე­ბა, სწო­რედ მა­შინ მივ­ხვდი, რომ უცხო­ე­ლი თა­ნა­ტო­ლე­ბის­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი. მე და ჩემს რამ­დე­ნი­მე მე­გო­ბარს ყვე­ლა ერ­თსა და იმა­ვეს გვე­უბ­ნე­ბო­და: რა­ღაც სხვა­ნა­ი­რე­ბი ხართ, მაგ­რამ რო­გო­რე­ბი, ამას ვერ აგიხ­სნი­თო. მერე გა­მო­ი­ტა­ნეს დას­კვნა: ძა­ლი­ან სიღ­რმი­სე­უ­ლე­ბი ხარ­თო. ჩვე­ნი ევ­რო­პე­ლი თა­ნა­ტო­ლე­ბი სხვა­ნა­ირ ცხოვ­რე­ბას არი­ან მიჩ­ვე­უ­ლე­ბი. მათ ის გზა არ გა­უვ­ლი­ათ, რისი გავ­ლაც და გა­და­ტა­ნაც ჩვენ მოგ­ვიხ­და. ამ ყვე­ლა­ფერ­მა ისე­თი კვა­ლი დაგ­ვამ­ჩნია, რო­მე­ლიც შე­იძ­ლე­ბა, ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბა­ში არ ჩანს, მაგ­რამ უცხო­ე­ლე­ბი ამას ამ­ჩნე­ვენ. ჩვენ უფრო მეტი ცხოვ­რე­ბი­სე­უ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა გვაქვს და სა­კუ­თა­რი თა­ვის გა­დარ­ჩე­ნის ინ­სტინ­ქტიც გა­მოგ­ვი­მუ­შავ­და.

- ბავ­შვო­ბა­ში, გარ­და სიმ­ღე­რი­სა და თა­მა­ში­სა, კი­დევ რით იყა­ვი და­კა­ვე­ბუ­ლი?

- უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა, სწავ­ლით ვი­ყა­ვი და­კა­ვე­ბუ­ლი და ძა­ლი­ან კარ­გი მოს­წავ­ლეც გახ­ლდით. ვსწავ­ლობ­დი უცხო ენებს, მუ­სი­კას; დავ­დი­ო­დი ფორ­ტე­პი­ა­ნო­ზეც და ყვე­ლას ეგო­ნა, რომ მო­მა­ვალ­ში პი­ა­ნის­ტი გავ­ხდე­ბო­დი, მაგ­რამ სიმ­ღე­რა უფრო ახ­ლოს აღ­მოჩ­ნდა ჩემ­თან... პი­ა­ნის­ტო­ბას ძა­ლი­ან დიდი შრო­მა სჭირ­დე­ბა, მე კი ვაც­ნო­ბი­ე­რებ­დი, რომ სმე­ნით ვუკ­რავ­დი ბახს და მო­ცარტს, ნო­ტე­ბის გარ­ჩე­ვა კი მე­ზა­რე­ბო­და; ვცდი­ლობ­დი, სმე­ნის, ნი­ჭის ხარ­ჯზე გა­მოვმძვრა­ლი­ყა­ვი...

- რო­გორც ვიცი, კლა­სი­კურ ვო­კალ­შიც ემ­ზა­დე­ბო­დი.

- ყო­ველ­თვის ძა­ლი­ან მა­ინ­ტე­რე­სებ­და ის სა­ი­დუმ­ლო­ე­ბე­ბი, რაც არის კლა­სი­კურ ვო­კალ­ში. ვგუ­ლის­ხმობ სწო­რად სუნ­თქვას და იმ დე­ტა­ლებს, რაც შე­საძ­ლოა, ესტრა­დის მომ­ღე­რალ­მა არც იცო­დეს. ჰოდა, ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბის და­საკ­მა­ყო­ფი­ლებ­ლად, ეს სკო­ლაც გა­ვი­ა­რე. მზია და­ვი­თაშ­ვი­ლი მა­მე­ცა­დი­ნებ­და. მა­საც გა­ვუც­რუე იმე­დი, როცა ამ საქ­მეს შე­ვეშ­ვი. ჩემს პე­და­გოგს ჰქონ­და უდი­დე­სი სურ­ვი­ლი იმი­სა, რომ ამ სფე­რო­ში მე­ცა­და ბედი და დღე­საც, და­მი­ნა­ხავს თუ არა, მე­უბ­ნე­ბა: ნე­ტავ, იცო­დე, რა და­კარ­გა კლა­სი­კურ­მა მუ­სი­კამ შენი სა­ხი­თო (იღი­მის). რა მექ­ნა, სა­კუ­თა­რი თავი კლა­სი­კურ ვო­კალ­ში ვერ და­ვი­ნა­ხე. თან, მა­შინ უკვე ორი პრო­ფე­სია მქონ­და და ვი­ფიქ­რე, კი­დევ 5 წელი უნდა ვის­წავ­ლო კონ­სერ­ვა­ტო­რი­ა­ში და მერე ან გა­მო­ვა ჩემ­გან რამე, ან არ-მეთ­ქი და ხელი ჩა­ვიქ­ნიე...

- ამ­ბობ, - გა­მორ­ჩე­უ­ლი მოს­წავ­ლე ვი­ყა­ვიო. ყვე­ლა სა­განს ერ­თნა­ი­რად კარ­გად სწავ­ლობ­დი?

- ე.წ. წარ­ჩი­ნე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბის და­ფა­ზე ჩემი სუ­რა­თიც იყო გა­მოკ­რუ­ლი. თა­ვის სა­ქებ­რად არ ვამ­ბობ, მაგ­რამ თით­ქმის ყვე­ლა სა­განს კარ­გად ვსწავ­ლობ­დი. გა­მო­ნაკ­ლი­სი იყო მხო­ლოდ ფი­ზი­კა. ალ­ბათ, როცა ამ საგ­ნის სწავ­ლა და­ვი­წყეთ, სა­დღაც რა­ღაც გა­მოვ­ტო­ვე და ფი­ზი­კა ჩემ­თვის დღე­საც ჩი­ნუ­რი­ვი­თაა. ვიცი, რომ ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო სა­გა­ნია, მაგ­რამ არ მა­ინ­ტე­რე­სებ­და... ახ­ლაც "ინ­ფორ­მა­ცი­ის ჭია" ვარ. ვგიჟ­დე­ბი თე­ატრზე, მხატ­ვრო­ბა­ზე, არ­ქი­ტექ­ტუ­რა­ზე. მოკ­ლედ, ხე­ლოვ­ნე­ბა ჩემი სფე­როა, მაგ­რამ სხვა რა­ღა­ცე­ბიც მა­ინ­ტე­რე­სებ­და. მე სო­ცი­ა­ლურ მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა მა­გის­ტრი ვარ. დოქ­ტუ­რან­ტუ­რა­ში მინ­დო­და ჩა­მე­ბა­რე­ბი­ნა. ძა­ლი­ან მა­ინ­ტე­რე­სებ­და სო­ცი­ო­ლო­გია და კულ­ტუ­რო­ლო­გია, საკ­მა­ოდ კარ­გი იდე­აც მქონ­და, რა­შიც შე­იძ­ლე­ბო­და, სა­დოქ­ტო­რო და­მეც­ვა, მაგ­რამ გარ­კვე­უ­ლი მი­ზე­ზე­ბის გამო, გა­და­ვი­ფიქ­რე... სხვა­თა შო­რის, ჩემი ლექ­ტო­რის დამ­სა­ხუ­რე­ბა გახ­ლავთ, სო­ცი­ო­ლო­გია რომ მა­ინ­ტე­რე­სებს.

- ე.ი. მი­იჩ­ნევ, რომ პე­და­გოგ­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, მოს­წავ­ლე მის სა­განს ის­წავ­ლის თუ არა.

- ამა­ში აბ­სო­ლუ­ტუ­რად გე­თან­ხმე­ბი. პი­რა­დად მე, მა­გის­ტრა­ტუ­რა­ში სულ სხვა მი­მარ­თუ­ლე­ბით მინ­დო­და წას­ვლა, მაგ­რამ პრო­ფე­სორ გია ჟორ­ჟო­ლი­ანს ლექ­ცი­ე­ბით (ის დე­მოკ­რა­ტი­ზა­ცი­ას გვას­წავ­ლი­და) ისე მო­ვი­ხიბ­ლე, რომ აზრი შე­ვიც­ვა­ლე და თემა მას­თან და­ვი­ცა­ვი.

- უკვე პო­პუ­ლა­რულ მომ­ღე­რალს ლექ­ტო­რე­ბი, სტუ­დენ­ტე­ბი ან­გა­რიშს თუ გი­წევ­დნენ?

- ლექ­ტო­რებს ჩემ მი­მართ კუ­რი­ო­ზუ­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ჰქონ­დათ. რას ვგუ­ლის­ხმობ? მა­გა­ლი­თად, მე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ: რად გინ­და სწავ­ლა? ასე კარ­გად მღე­რი, კა­რი­ე­რა გაქვს და თავს რა­ტომ იკ­ლავ მე­ცა­დი­ნე­ო­ბი­თო? ლა­მის გა­გიჟ­დნენ, მა­გის­ტრა­ტუ­რა­ში რომ ჩა­ვა­ბა­რე. არ მეს­მის, რა­ტომ არ შე­იძ­ლე­ბა ადა­მი­ა­ნი შო­უ­ბიზ­ნეს­ში წარ­მა­ტე­ბუ­ლი იყო და სხვა რა­მეც გა­ინ­ტე­რე­სებ­დეს?

- ბევ­რს აქვს ცნო­ბილ ადა­მი­ან­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის კომ­პლექ­სი...

- ამ­ქვეყ­ნად უკომ­პლექ­სო არა­ვი­ნაა... მეც მიგ­რძნია, რომ ჩემი პო­პუ­ლა­რო­ბის გამო ვი­ღა­ცე­ბი თავს მა­რი­დებ­დნენ, აგ­რე­სი­უ­ლად იყ­ვნენ გან­წყო­ბი­ლე­ბი; ისიც არ მომ­წონ­და, როცა ჩემ­თან მხო­ლოდ იმის გამო მე­გობ­რობ­დნენ, რომ ცნო­ბი­ლი ვი­ყა­ვი. ვფიქ­რობ, მომ­ღე­რა­ლი, მსა­ხი­ო­ბი ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ადა­მი­ა­ნია. უბ­რა­ლოდ, მას აქვს იმის სა­შუ­ა­ლე­ბა, რომ თა­ვი­სი ნა­მუ­შე­ვა­რი სამ­ზე­ო­ზე, ფარ­თო მა­სე­ბის წი­ნა­შე გა­მო­ი­ტა­ნოს, სხვე­ბი კი საქ­მეს ჩუ­მად აკე­თე­ბენ...

- წარ­ჩი­ნე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლე პე­და­გო­გებს სი­ცელ­ქის გამო მა­ინც არ და­უს­ჯი­ხართ?

- ასე­თი შემ­თხვე­ვა არ მახ­სენ­დე­ბა. მხო­ლოდ ერთი პე­რი­ო­დი ვი­ღებ­დი შე­ნიშ­ვნებს: როცა სკო­ლა­ში შე­მიყ­ვა­ნეს, ასო­ე­ბის ცნო­ბა უკვე ვი­ცო­დი და მას­წავ­ლე­ბე­ლი ან­ბანს სხვებს რომ ას­წავ­ლი­და, მე ერთ ად­გი­ლას ვერ ვჩერ­დე­ბო­დი, სულ რა­ღა­ცას ვა­კე­თებ­დი, ვერ­თო­ბო­დი. ბო­ლოს, როცა ყვე­ლა­ფე­რი წა­მარ­თვეს, თი­თე­ბით და­ვი­წყე თა­მა­ში... სხვა­თა შო­რის, ან­ბა­ნი ჩე­მით ვის­წავ­ლე. მშობ­ლე­ბი ცდი­ლობ­დნენ, არ ეს­წავ­ლე­ბი­ნათ, მაგ­რამ ამის სურ­ვი­ლი მქონ­და და ჩემს წი­ნა­აღ­მდეგ ვე­რა­ფერს გახ­დნენ (იცი­ნის). ბოლო კლა­სებ­ში საკ­ლა­სო ჟურ­ნა­ლი მე ჩა­მა­ბა­რეს. ჰოდა, როცა "შა­ტა­ლო­ზე" მივ­დი­ო­დით, ჟურ­ნა­ლიც თან მიმ­ქონ­და.

- სა­ინ­ტე­რე­სოა, რო­გორ ერ­თო­ბო­დით ხოლ­მე?

- იცი, ახლა რომ ვაკ­ვირ­დე­ბი, დღე­ვან­დე­ლი თი­ნე­ი­ჯე­რე­ბის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, ჩემი თა­ო­ბა ძა­ლი­ან ბავ­შვუ­რი იყო. თო­ჯი­ნე­ბი, მან­ქა­ნე­ბი, "რე­ზი­ნო­ბა­ნა", "შვიდ­ქვა­ო­ბა­ნა", "წრე­ში ბურ­თი" - აი, ეს იყო ჩვე­ნი გა­სარ­თო­ბი. ახლა კი მო­ზარ­დებს ასე­თი თა­მა­შე­ბი აღარ იზი­დავს, მათ ხომ მო­ბი­ლუ­რი ტე­ლე­ფო­ნი, კომ­პი­უ­ტე­რი აქვთ...

- ამ­ბო­ბენ, რომ ის გა­სარ­თო­ბი სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც შენ ჩა­მოთ­ვა­ლე, ბავ­შვე­ბის ფან­ტა­ზი­ის გან­ვი­თა­რე­ბას უწყობ­და ხელს, თა­ნა­მედ­რო­ვე ტექ­ნი­კა კი მათ ყვე­ლა­ფერს მზამ­ზა­რე­უ­ლად აწ­ვდის და ბევ­რი ფიქ­რი, რა­ღა­ცის გა­მო­გო­ნე­ბა არ სჭირ­დე­ბათ...

- ამ მო­საზ­რე­ბას ვერ და­ვე­თან­ხმე­ბი ისე­ვე, რო­გორც იმ ამ­ბავს, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე ბავ­შვე­ბი უფრო მე­ტად ნი­ჭი­ე­რე­ბი არი­ან, ვიდ­რე მათ ასაკ­ში ჩვენ ან ჩვე­ნი მშობ­ლე­ბი ვი­ყა­ვით. ზოგი ტრა­ბა­ხობს: ჩემ­მა ორი წლის შვილ­მა უკვე კომ­პი­უ­ტე­რის ჩარ­თვა იცის. მის ასაკ­ში კი მე ამ­დენს ვერ მო­ვა­ხერ­ხებ­დიო. ეცო­დი­ნე­ბა, აბა, რა იქ­ნე­ბა? ჩვენ დროს სად იყო ასე­თი ტექ­ნი­კა? მე რომ ვთა­მა­შობ­დი თო­ჯი­ნით, ახლა - რო­ბო­ტი აქვთ, მე ტე­ლე­ვი­ზო­რის ყუ­რე­ბით თუ ვერ­თო­ბო­დი, ესე­ნი კომ­პი­უ­ტერ­თან სხე­დან. რა­ტომ არის, რომ ჩვე­ნი მშობ­ლე­ბის თა­ო­ბის ბევ­რმა წარ­მო­მად­გე­ნელ­მა მო­ბი­ლურ­საც ვერ აუღო ალღო, ვე­რაფ­რით ის­წავ­ლა "ესე­მე­სის" აკ­რე­ფა, გაგ­ზავ­ნა? იმი­ტომ, რომ მათი ტვი­ნი სხვა­ნა­ი­რად არის მო­წყო­ბი­ლი. მოკ­ლედ, ინ­ტერ­ნე­ტის ავ­კარ­გი­ა­ნო­ბა­ზე ლა­პა­რა­კი შორს წაგ­ვიყ­ვანს...

- ჩვენს თა­ო­ბას ბევ­რი უწიგ­ნურს ეძახ­და...

- უწიგ­ნუ­რე­ბი ყვე­ლა თა­ო­ბა­ში იყ­ვნენ. ბო­დი­ში, მაგ­რამ ბავ­შვო­ბი­დან­ვე ომის კად­რე­ბის ყუ­რე­ბა რომ გი­წევს, როცა ქვე­ყა­ნა­ში გა­მუდ­მე­ბით მი­ტინ­გია, ის­მის "გა­და­დექ-გად­მო­დე­ქი", როცა სა­ცო­და­ო­ბა გვჭირს, როცა ხალ­ხს შია, მა­პა­ტი­ეთ და რო­მელ გა­ნათ­ლე­ბა­ზე, წიგ­ნის კი­თხვა­ზეა ლა­პა­რა­კი? რა­ტომ გვიკ­ვირს, რომ ასეთ ქვე­ყა­ნა­ში შე­საძ­ლოა, ვი­ღა­ცას წიგ­ნის მი­მართ ინ­ტე­რე­სი არ ჰქონ­დეს? და კი­დევ, ჩემი აზ­რით, არ შე­იძ­ლე­ბა, ყვე­ლა ერთ ქვაბ­ში მო­ხარ­შო.

- წიგ­ნი შიმ­შილს არ აყუ­ჩებს?

- ნამ­დვი­ლად ვერ გა­ა­ყუ­ჩებს. როცა სახ­ლში მში­ე­რი შევ­დი­ვარ, წიგ­ნი კი არა, საჭ­მე­ლი თუ არ დამ­ხვდე­ბა, შე­იძ­ლე­ბა, დე­დაც არ მო­მინ­დეს (იცი­ნის).

- შენ­თვის ინ­ტერ­ნეტ­სივ­რცე ბევ­რს ნიშ­ნავს, არა?

- ასეა! ჯერ ერთი, მა­ზოგ­ვი­ნებს დროს, ფულს. თუმ­ცა, დრო­საც მა­კარ­გვი­ნებს ხოლ­მე. ამ­ბო­ბენ: ამ "ფე­ის­ბუკ­ში" რომ "ზი­ხარ", წადი და ადა­მი­ა­ნი პი­რა­დად ნა­ხეო. ინ­ტერ­ნე­ტის წყა­ლო­ბით, სულ რა­ღაც ერთი "კლი­კით" უამ­რა­ვი ადა­მი­ა­ნის მო­კი­თხვაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი, ამ­დენ ადა­მი­ანს კი ერთ დღე­ში, "რე­ალ­ში" ვე­რაფ­რით ნა­ხავ. თა­ნაც - ჩემი ბევ­რი მე­გო­ბა­რი სა­ზღვარ­გა­რეთ ცხოვ­რობს და არც კი ვიცი, კომ­პი­უ­ტე­რი რომ არ გვქონ­დეს, ერ­თმა­ნე­თის მო­კი­თხვას რო­გორ ან რო­დის შევ­ძლებ­დით... მიკ­ვირს, წლე­ბის წინ ამ ტექ­ნი­კის გა­რე­შე რო­გორ ვცხოვ­რობ­დით? ერთხელ მო­ბი­ლუ­რი ტე­ლე­ფო­ნი სახ­ლში დამ­რჩა და მთე­ლი დღე ისე­თი შეგ­რძნე­ბა მქონ­და, თით­ქოს ცალი ხელი არ მქონ­და. კომ­პი­უ­ტერ­ზეც მი­ჯაჭ­ვუ­ლი ვარ. ასე მგო­ნია, ეს ყვე­ლა­ფე­რი რომ არ მქონ­დეს, ქვე­ყა­ნა და­იქ­ცე­ვა.

- რას იტყვი ვირ­ტუ­ა­ლურ მე­გობ­რო­ბა­ზე, ფლირტზე?..

- ყო­ფი­ლა შემ­თხვე­ვა, როცა "ვირ­ტში" და­წყე­ბუ­ლი მე­გობ­რო­ბა რე­ა­ლურ ურ­თი­ერ­თო­ბა­ში გა­დაზ­რდი­ლა. ჩემი აზ­რით, არა­ნა­ი­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბა არ აქვს იმას, თუ სად გა­იც­ნობ ადა­მი­ანს. მთა­ვა­რია, ეს ურ­თი­ერ­თო­ბა მუდ­მი­ვად ვირ­ტუ­ა­ლუ­რი არ იყოს. თუ ასეთ ნაც­ნო­ბო­ბას და­სას­რუ­ლი არ ექ­ნე­ბა, გა­მო­დის, რომ ეს არა­ჯან­სა­ღი ნაც­ნო­ბო­ბაა.

- გარ­და კომ­პი­უ­ტე­რი­სა და მო­ბი­ლუ­რი ტე­ლე­ფო­ნი­სა, კი­დევ, რაზე ხარ და­მო­კი­დე­ბუ­ლი?

- ბლოკ­ნოტ­ზე. ეს არის ჩემი ტვი­ნი. მას­ში დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში რა­ი­მე რომ არ ჩავ­წე­რო, ჩათ­ვა­ლე, რომ ის დღე ცა­რი­ე­ლია...

- გა­იხ­სე­ნე დღე, რო­მელ­მაც თი­ნე­ი­ჯერ იაზე წა­რუშ­ლე­ლი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა...

- მახ­სოვს ერთი დღე, როცა ჩემ­თვის სამ­ყა­რო გა­იხ­სნა და და­ვი­წყე დღი­უ­რის წერა: მა­შინ 15 წლის გახ­ლდით. მე­გობ­რის და­ბა­დე­ბის დღე­ზე ვი­ყა­ვი, როცა ჩემ­თვის საყ­ვა­რელ ადა­მი­ა­ნებს შო­რის რა­ღაც გა­უ­გებ­რო­ბა მოხ­და და შინ მი­სუ­ლი ამ ყვე­ლა­ფერ­ზე დიდ­ხანს ვფიქ­რობ­დი. სწო­რედ მა­შინ მივ­ხვდი, რომ ამ­ქვეყ­ნად ყვე­ლა­ფე­რი ისე­თი არ არის, რო­გო­რიც მა­ნამ­დე მე­გო­ნა და "ვარ­დის­ფე­რი სათ­ვა­ლე" მო­ვიხ­სე­ნი. და­ვი­წყე ფიქ­რი იმა­ზე, რომ სამ­ყა­რო არ­ცთუ ისე სა­მარ­თლი­ა­ნია...

- მშობ­ლე­ბი რა­ი­მე­ში გზღუ­დავ­დნენ თუ არა?

- ისი­ნი თით­ქმის არა­ფერს მიკ­რძა­ლავ­დნენ; პრინ­ციპ­ში, ისეთს არა­ფერს ვა­კე­თებ­დი, რომ მათ­თვის რა­ი­მე ცუ­დის გა­ფიქ­რე­ბის სა­ფუძ­ვე­ლი მი­მე­ცა. თან, მა­შინ არც კლუ­ბე­ბი იყო, გა­სარ­თო­ბად შუა ღა­მემ­დე რომ წავ­სუ­ლი­ყა­ვი. მე­გობ­რე­ბის სახ­ლში წას­ვლა და სე­ირ­ნო­ბა კი ჩემ­თვის პრობ­ლე­მა არ იყო.

- დედ-მა­მას­თან არ მე­გობ­რობ­დი?

- კი, მაგ­რამ მა­ინც, მშო­ბელ­სა და შვილს შო­რის, რო­გორც უნდა მე­გობ­რობ­დნენ, მა­ინც არის რა­ღაც ბა­რი­ე­რი. პი­რა­დად მე, იმას, რაც ძა­ლი­ან ჩე­მია, არა მარ­ტო მშო­ბელს, არა­მედ მე­გობ­რებ­საც კი არ ვუმ­ხელ. ოღონდ, არა იმი­ტომ, რომ რა­ღაც და­სა­მა­ლი მაქვს, არა­მედ ამა­ზე უბ­რა­ლოდ, ვერ ვი­ლა­პა­რა­კებ!

- ალ­ბათ, გარ­და­ტე­ხის ასაკ­ში შენც იყა­ვი ვი­ღა­ცის ფანი. სა­ინ­ტე­რე­სოა, უკვე პო­პუ­ლა­რულს, ისე­თი ადა­მი­ა­ნის გაც­ნო­ბის შან­სი თუ მო­გე­ცა, რო­მელ­საც პა­ტა­რა­ო­ბი­სას ჰბა­ძავ­დი?

- სხვა­თა შო­რის, როცა ის ადა­მი­ა­ნე­ბი გა­ვი­ცა­ნი, ვინც წლე­ბის წინ ჩემ­თვის მი­უწ­ვდო­მე­ლი იყო, სა­ო­ცა­რი გრძნო­ბა და­მე­უფ­ლა. მერე ზო­გი­ერთ მათ­განს და­ვუ­მე­გობ­რდი, ზოგ­თან უბ­რა­ლოდ, თა­ნამ­შრომ­ლო­ბა, დუ­ე­ტი მა­კავ­ში­რებ­და... ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, რომ ყვე­ლა მო­ზარ­დი და­ფიქ­რდეს იმა­ზე, თუ რო­გო­რი უნდა, რომ მისი ცხოვ­რე­ბა იყოს. როცა წარ­სულ­ზე ვფიქ­რობ, ვხვდე­ბი, რომ დღეს ჩემი ცხოვ­რე­ბა ისე­თია, რო­გო­რიც ქვეც­ნო­ბი­ე­რის დო­ნე­ზე მინ­დო­და, მქო­ნო­და. ყვე­ლა უნდა დავ­ფიქ­რდეთ, თუ რა გვინ­და და მერე მიზ­ნის­კენ ვი­ა­როთ; და­სა­ხუ­ლის მი­საღ­წე­ვად ყო­ველ­დღე ერთი პა­ტა­რა აგუ­რი უნდა დადო, სხვა­ნა­ი­რად არა­ფე­რი გა­მო­ვა, ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თდრო­უ­ლად არ მოვა. დღეს უნდა დარ­გო ხე, რო­მე­ლიც ნა­ყოფს მარ­თა­ლია, ვთქვათ, 5 წლის შემ­დეგ, მაგ­რამ მა­ინც მოგ­ცემს...

ძა­ლი­ან გა­მი­ხარ­და რა­შელ ფე­რე­რის გაც­ნო­ბა. ამ ქა­ლის მუ­სი­კას პირ­ვე­ლად რომ მო­ვუს­მი­ნე, ცუ­დად გავ­ხდი. მისი ალ­ბო­მი და­ახ­ლო­ე­ბით, 13 წლის წინ ჩა­მი­ვარ­და ხელ­ში და შოკ­ში ჩავ­ვარ­დი, ემო­ცი­ე­ბის­გან გული ცუ­დად გა­მიხ­და. სხვა­თა შო­რის, მისი დის­კი მა­თხო­ვეს, მე კი მთელ თბი­ლისს მოვ­დე; ყვე­ლას რა­შელ ფე­რე­რი­ზე ვე­ლა­პა­რა­კე­ბო­დი. მის კონ­ცერ­ტზე მოხ­ვედ­რა ჩემ­თვის ბევ­რს ნიშ­ნავ­და და ამის შან­სიც მო­მე­ცა. კონ­ცერ­ტის შემ­დეგ კუ­ლი­სებ­ში შე­ვე­დი და ცხა­დია, ავ­ტოგ­რა­ფიც ვთხო­ვე, ვეტ­რფი­ა­ლე...

- როცა ძა­ლი­ან პო­პუ­ლა­რუ­ლი იყა­ვი, თაყ­ვა­ნის­მცემ­ლებს შენი გაც­ნო­ბის შანსს თუ აძ­ლევ­დი?

- წლე­ბის წინ კონ­ცერ­ტი ხში­რად იმარ­თე­ბო­და, თაყ­ვა­ნის­მცემ­ლე­ბი კი კუ­ლი­სებ­ში შე­მო­დი­ოდ­ნენ და გვე­ლა­პა­რა­კე­ბოდ­ნენ; ტარ­დე­ბო­და შეხ­ვედ­რე­ბიც. მოკ­ლედ, მომ­ღე­რალ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა მა­ში­ნაც ყვე­ლას ჰქონ­და და დღე­საც აქვთ. უბ­რა­ლოდ, ახლა ესეც გა­მარ­ტივ­და: პი­რა­დად მე, ინ­ტერ­ნე­ტის სა­შუ­ა­ლე­ბით ძა­ლი­ან ბევ­რი ადა­მი­ა­ნი მწერს. უმე­ტე­სო­ბას არ ვიც­ნობ, მაგ­რამ მათ ე.წ. მე­გობ­რე­ბის სი­ა­ში მა­ინც ვა­მა­ტებ.

- იმ პე­რი­ოდ­ში, როცა ქვე­ყა­ნა­ში არე­უ­ლო­ბა იყო, გო­გო­ნებს რა­ტომ­ღაც, "ძვე­ლი ბი­ჭე­ბი", ე.წ. "ბირ­ჟა­ვი­კე­ბი" უფრო მე­ტად მოს­წონ­დათ...

- ეს კა­ტას­ტრო­ფა იყო. მაგ­რამ პი­რა­დად მე, უსაქ­მუ­რი ბი­ჭე­ბი არას­დროს მომ­წონ­და. შე­უ­რა­ცხყო­ფას არა­ვის ვა­ყე­ნებ, მაგ­რამ მი­ვე­სალ­მე­ბი იმ ფაქტს, რომ დღეს­დღე­ო­ბით, გო­გო­ნებს საქ­მი­ა­ნი, მი­ზან­და­სა­ხუ­ლი მა­მა­კა­ცე­ბი მე­ტად მოს­წონთ. არა­და, ადრე სწავ­ლაც "ტე­ხავ­და"; ბიჭი ქუ­ჩა­ში გი­ტა­რით, ვი­ო­ლი­ნო­თი ვერ გა­მო­ვი­დო­და...

- და­ბო­ლოს, შენი აზ­რით, რა არის სა­ჭი­რო იმის­თვის, რომ მო­ზარ­დმა თავი და­მო­უ­კი­დე­ბელ ადა­მი­ა­ნად იგ­რძნოს?

- ში­ნა­გა­ნი თა­ვი­სუფ­ლე­ბა სხვა რამ არის, და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა კი იმას ნიშ­ნავს, როცა მა­ტე­რი­ა­ლუ­რა­დაც არ ხარ სხვა­ზე და­მო­კი­დე­ბუ­ლი. სამ­წუ­ხა­როდ, ქარ­თველ მშობ­ლებს შვი­ლის "გაშ­ვე­ბა" უჭირთ. არ უნ­დათ, რომ მათ პა­ტა­რას რა­ი­მე ეტ­კი­ნოს. არა­და, ვფიქ­რობ, გარ­კვე­ულ ეტაპ­ზე, ადა­მი­ან­მა უნდა და­უშ­ვას შეც­დო­მა იმის­თვის, რომ ცხოვ­რე­ბი­სე­უ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა მი­ი­ღოს, კარ­გი­სა და ცუ­დის ერ­თმა­ნე­თის­გან გარ­ჩე­ვა ის­წავ­ლოს. ია­პო­ნე­ლებს აქვთ ბავ­შვე­ბის აღ­ზრდის მშვე­ნი­ე­რი მე­თო­დი: პა­ტა­რამ ცე­ცხლში თითი რომ შე­ყოს, ამას არ და­უშ­ლი­ან. ამ­ბო­ბენ, მან თითი ერთხელ მა­ინც უნდა და­იწ­ვას, რომ მიხ­ვდეს, ცე­ცხლი რო­გო­რი სა­ში­ში­აო.

ლიკა ქა­ჯა­ია

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
როგორ მიმდინარეობს საქალაქო სასამართლოში „სტრატეგია აღმაშენებლის“ ლიდერის, გიორგი ვაშაძის პროცესი

ია ჩანტლაძე: "წიგნი შიმშილს ვერ გააყუჩებს..."

ია ჩანტლაძე: "წიგნი შიმშილს ვერ გააყუჩებს..."

მომღერალი, ახლა კი უკვე "ბიზნესვუმენი" ია ჩანტლაძე 18 წლის იყო, როცა მისი სიმღერა - "არ მიყვარხარ" გაჰიტდა და ჯერ კიდევ მოზარდი, პოპულარულ, წარმატებულ მომღერლად იქცა. მაშინ ყველას ეგონა, რომ ია მთელი ცხოვრება სცენაზე იქნებოდა და მხოლოდ ამ სფეროს მიუძღვნიდა თავს, მაგრამ მერე ისე მოხდა, რომ მომღერალმა სულ სხვა გზა აირჩია და თაყვანისმცემლებს გული დასწყვიტა.

- ძალიან კარგი ბავშვობა მქონდა. თბილისში დავიბადე და გავიზარდე. ვიყავი ძალიან მხიარული, კომუნიკაბელური, აქტიური. რაც თავი მახსოვს, სცენაზე ვიდექი და ვმღეროდი, კონცერტებში ვმონაწილეობდი. გასტროლები, ფესტივალები ჩემთვის უცხო ხილი არ იყო, ეს ყველაფერი კი მშობლების დამსახურება გახლავთ; მათაც უყვართ ხელოვნება და რა გასაკვირია, რომ ყველანაირად მიწყობდნენ ხელს... მერე მახსოვს ის ცუდი პერიოდი, როცა ქვეყანაში იყო უშუქობა. მახსოვს სანთლის შუქზე მეცადინეობა, "კერასინკა", ომი, 9 აპრილი... მერე იყო სტუდენტობის წლები, როცა ბევრი რამის სწავლა შევძელი და ბევრი რამეც გავაცნობიერე.

- საინტერესოა, ომის პერიოდმა, უშუქობამ და ა.შ. რა გასწავლა?

- მაშინ ძალიან პატარა ვიყავი ამ ყველაფრის გასაცნობიერებლად. უბრალოდ, ვხედავდი, რომ მთელი საქართველო ცუდად ცხოვრობდა. გენერატორი თუ ჰქონდა ვინმეს და სახლს გაანათებდა ან ტელევიზორის ყურება შეეძლო, ეს იმას ნიშნავდა, რომ ფუფუნება ჰქონდა... წლების შემდეგ, როცა საზღვარგარეთ მომიხდა გამგზავრება, სწორედ მაშინ მივხვდი, რომ უცხოელი თანატოლებისგან განსხვავებული ვიყავი. მე და ჩემს რამდენიმე მეგობარს ყველა ერთსა და იმავეს გვეუბნებოდა: რაღაც სხვანაირები ხართ, მაგრამ როგორები, ამას ვერ აგიხსნითო. მერე გამოიტანეს დასკვნა: ძალიან სიღრმისეულები ხართო. ჩვენი ევროპელი თანატოლები სხვანაირ ცხოვრებას არიან მიჩვეულები. მათ ის გზა არ გაუვლიათ, რისი გავლაც და გადატანაც ჩვენ მოგვიხდა. ამ ყველაფერმა ისეთი კვალი დაგვამჩნია, რომელიც შეიძლება, ყოველდღიურობაში არ ჩანს, მაგრამ უცხოელები ამას ამჩნევენ. ჩვენ უფრო მეტი ცხოვრებისეული გამოცდილება გვაქვს და საკუთარი თავის გადარჩენის ინსტინქტიც გამოგვიმუშავდა.

- ბავშვობაში, გარდა სიმღერისა და თამაშისა, კიდევ რით იყავი დაკავებული?

- უპირველეს ყოვლისა, სწავლით ვიყავი დაკავებული და ძალიან კარგი მოსწავლეც გახლდით. ვსწავლობდი უცხო ენებს, მუსიკას; დავდიოდი ფორტეპიანოზეც და ყველას ეგონა, რომ მომავალში პიანისტი გავხდებოდი, მაგრამ სიმღერა უფრო ახლოს აღმოჩნდა ჩემთან... პიანისტობას ძალიან დიდი შრომა სჭირდება, მე კი ვაცნობიერებდი, რომ სმენით ვუკრავდი ბახს და მოცარტს, ნოტების გარჩევა კი მეზარებოდა; ვცდილობდი, სმენის, ნიჭის ხარჯზე გამოვმძვრალიყავი...

- როგორც ვიცი, კლასიკურ ვოკალშიც ემზადებოდი.

- ყოველთვის ძალიან მაინტერესებდა ის საიდუმლოებები, რაც არის კლასიკურ ვოკალში. ვგულისხმობ სწორად სუნთქვას და იმ დეტალებს, რაც შესაძლოა, ესტრადის მომღერალმა არც იცოდეს. ჰოდა, ცნობისმოყვარეობის დასაკმაყოფილებლად, ეს სკოლაც გავიარე. მზია დავითაშვილი მამეცადინებდა. მასაც გავუცრუე იმედი, როცა ამ საქმეს შევეშვი. ჩემს პედაგოგს ჰქონდა უდიდესი სურვილი იმისა, რომ ამ სფეროში მეცადა ბედი და დღესაც, დამინახავს თუ არა, მეუბნება: ნეტავ, იცოდე, რა დაკარგა კლასიკურმა მუსიკამ შენი სახითო (იღიმის). რა მექნა, საკუთარი თავი კლასიკურ ვოკალში ვერ დავინახე. თან, მაშინ უკვე ორი პროფესია მქონდა და ვიფიქრე, კიდევ 5 წელი უნდა ვისწავლო კონსერვატორიაში და მერე ან გამოვა ჩემგან რამე, ან არ-მეთქი და ხელი ჩავიქნიე...

- ამბობ, - გამორჩეული მოსწავლე ვიყავიო. ყველა საგანს ერთნაირად კარგად სწავლობდი?

- ე.წ. წარჩინებული მოსწავლეების დაფაზე ჩემი სურათიც იყო გამოკრული. თავის საქებრად არ ვამბობ, მაგრამ თითქმის ყველა საგანს კარგად ვსწავლობდი. გამონაკლისი იყო მხოლოდ ფიზიკა. ალბათ, როცა ამ საგნის სწავლა დავიწყეთ, სადღაც რაღაც გამოვტოვე და ფიზიკა ჩემთვის დღესაც ჩინურივითაა. ვიცი, რომ ძალიან საინტერესო საგანია, მაგრამ არ მაინტერესებდა... ახლაც "ინფორმაციის ჭია" ვარ. ვგიჟდები თეატრზე, მხატვრობაზე, არქიტექტურაზე. მოკლედ, ხელოვნება ჩემი სფეროა, მაგრამ სხვა რაღაცებიც მაინტერესებდა. მე სოციალურ მეცნიერებათა მაგისტრი ვარ. დოქტურანტურაში მინდოდა ჩამებარებინა. ძალიან მაინტერესებდა სოციოლოგია და კულტუროლოგია, საკმაოდ კარგი იდეაც მქონდა, რაშიც შეიძლებოდა, სადოქტორო დამეცვა, მაგრამ გარკვეული მიზეზების გამო, გადავიფიქრე... სხვათა შორის, ჩემი ლექტორის დამსახურება გახლავთ, სოციოლოგია რომ მაინტერესებს.

- ე.ი. მიიჩნევ, რომ პედაგოგზეა დამოკიდებული, მოსწავლე მის საგანს ისწავლის თუ არა.

- ამაში აბსოლუტურად გეთანხმები. პირადად მე, მაგისტრატურაში სულ სხვა მიმართულებით მინდოდა წასვლა, მაგრამ პროფესორ გია ჟორჟოლიანს ლექციებით (ის დემოკრატიზაციას გვასწავლიდა) ისე მოვიხიბლე, რომ აზრი შევიცვალე და თემა მასთან დავიცავი.

- უკვე პოპულარულ მომღერალს ლექტორები, სტუდენტები ანგარიშს თუ გიწევდნენ?

- ლექტორებს ჩემ მიმართ კურიოზული დამოკიდებულება ჰქონდათ. რას ვგულისხმობ? მაგალითად, მეუბნებოდნენ: რად გინდა სწავლა? ასე კარგად მღერი, კარიერა გაქვს და თავს რატომ იკლავ მეცადინეობითო? ლამის გაგიჟდნენ, მაგისტრატურაში რომ ჩავაბარე. არ მესმის, რატომ არ შეიძლება ადამიანი შოუბიზნესში წარმატებული იყო და სხვა რამეც გაინტერესებდეს?

- ბევრს აქვს ცნობილ ადამიანთან ურთიერთობის კომპლექსი...

- ამქვეყნად უკომპლექსო არავინაა... მეც მიგრძნია, რომ ჩემი პოპულარობის გამო ვიღაცები თავს მარიდებდნენ, აგრესიულად იყვნენ განწყობილები; ისიც არ მომწონდა, როცა ჩემთან მხოლოდ იმის გამო მეგობრობდნენ, რომ ცნობილი ვიყავი. ვფიქრობ, მომღერალი, მსახიობი ჩვეულებრივი ადამიანია. უბრალოდ, მას აქვს იმის საშუალება, რომ თავისი ნამუშევარი სამზეოზე, ფართო მასების წინაშე გამოიტანოს, სხვები კი საქმეს ჩუმად აკეთებენ...

- წარჩინებული მოსწავლე პედაგოგებს სიცელქის გამო მაინც არ დაუსჯიხართ?

- ასეთი შემთხვევა არ მახსენდება. მხოლოდ ერთი პერიოდი ვიღებდი შენიშვნებს: როცა სკოლაში შემიყვანეს, ასოების ცნობა უკვე ვიცოდი და მასწავლებელი ანბანს სხვებს რომ ასწავლიდა, მე ერთ ადგილას ვერ ვჩერდებოდი, სულ რაღაცას ვაკეთებდი, ვერთობოდი. ბოლოს, როცა ყველაფერი წამართვეს, თითებით დავიწყე თამაში... სხვათა შორის, ანბანი ჩემით ვისწავლე. მშობლები ცდილობდნენ, არ ესწავლებინათ, მაგრამ ამის სურვილი მქონდა და ჩემს წინააღმდეგ ვერაფერს გახდნენ (იცინის). ბოლო კლასებში საკლასო ჟურნალი მე ჩამაბარეს. ჰოდა, როცა "შატალოზე" მივდიოდით, ჟურნალიც თან მიმქონდა.

- საინტერესოა, როგორ ერთობოდით ხოლმე?

- იცი, ახლა რომ ვაკვირდები, დღევანდელი თინეიჯერებისგან განსხვავებით, ჩემი თაობა ძალიან ბავშვური იყო. თოჯინები, მანქანები, "რეზინობანა", "შვიდქვაობანა", "წრეში ბურთი" - აი, ეს იყო ჩვენი გასართობი. ახლა კი მოზარდებს ასეთი თამაშები აღარ იზიდავს, მათ ხომ მობილური ტელეფონი, კომპიუტერი აქვთ...

- ამბობენ, რომ ის გასართობი საშუალებები, რომლებიც შენ ჩამოთვალე, ბავშვების ფანტაზიის განვითარებას უწყობდა ხელს, თანამედროვე ტექნიკა კი მათ ყველაფერს მზამზარეულად აწვდის და ბევრი ფიქრი, რაღაცის გამოგონება არ სჭირდებათ...

- ამ მოსაზრებას ვერ დავეთანხმები ისევე, როგორც იმ ამბავს, რომ თანამედროვე ბავშვები უფრო მეტად ნიჭიერები არიან, ვიდრე მათ ასაკში ჩვენ ან ჩვენი მშობლები ვიყავით. ზოგი ტრაბახობს: ჩემმა ორი წლის შვილმა უკვე კომპიუტერის ჩართვა იცის. მის ასაკში კი მე ამდენს ვერ მოვახერხებდიო. ეცოდინება, აბა, რა იქნება? ჩვენ დროს სად იყო ასეთი ტექნიკა? მე რომ ვთამაშობდი თოჯინით, ახლა - რობოტი აქვთ, მე ტელევიზორის ყურებით თუ ვერთობოდი, ესენი კომპიუტერთან სხედან. რატომ არის, რომ ჩვენი მშობლების თაობის ბევრმა წარმომადგენელმა მობილურსაც ვერ აუღო ალღო, ვერაფრით ისწავლა "ესემესის" აკრეფა, გაგზავნა? იმიტომ, რომ მათი ტვინი სხვანაირად არის მოწყობილი. მოკლედ, ინტერნეტის ავკარგიანობაზე ლაპარაკი შორს წაგვიყვანს...

- ჩვენს თაობას ბევრი უწიგნურს ეძახდა...

- უწიგნურები ყველა თაობაში იყვნენ. ბოდიში, მაგრამ ბავშვობიდანვე ომის კადრების ყურება რომ გიწევს, როცა ქვეყანაში გამუდმებით მიტინგია, ისმის "გადადექ-გადმოდექი", როცა საცოდაობა გვჭირს, როცა ხალხს შია, მაპატიეთ და რომელ განათლებაზე, წიგნის კითხვაზეა ლაპარაკი? რატომ გვიკვირს, რომ ასეთ ქვეყანაში შესაძლოა, ვიღაცას წიგნის მიმართ ინტერესი არ ჰქონდეს? და კიდევ, ჩემი აზრით, არ შეიძლება, ყველა ერთ ქვაბში მოხარშო.

- წიგნი შიმშილს არ აყუჩებს?

- ნამდვილად ვერ გააყუჩებს. როცა სახლში მშიერი შევდივარ, წიგნი კი არა, საჭმელი თუ არ დამხვდება, შეიძლება, დედაც არ მომინდეს (იცინის).

- შენთვის ინტერნეტსივრცე ბევრს ნიშნავს, არა?

- ასეა! ჯერ ერთი, მაზოგვინებს დროს, ფულს. თუმცა, დროსაც მაკარგვინებს ხოლმე. ამბობენ: ამ "ფეისბუკში" რომ "ზიხარ", წადი და ადამიანი პირადად ნახეო. ინტერნეტის წყალობით, სულ რაღაც ერთი "კლიკით" უამრავი ადამიანის მოკითხვაა შესაძლებელი, ამდენ ადამიანს კი ერთ დღეში, "რეალში" ვერაფრით ნახავ. თანაც - ჩემი ბევრი მეგობარი საზღვარგარეთ ცხოვრობს და არც კი ვიცი, კომპიუტერი რომ არ გვქონდეს, ერთმანეთის მოკითხვას როგორ ან როდის შევძლებდით... მიკვირს, წლების წინ ამ ტექნიკის გარეშე როგორ ვცხოვრობდით? ერთხელ მობილური ტელეფონი სახლში დამრჩა და მთელი დღე ისეთი შეგრძნება მქონდა, თითქოს ცალი ხელი არ მქონდა. კომპიუტერზეც მიჯაჭვული ვარ. ასე მგონია, ეს ყველაფერი რომ არ მქონდეს, ქვეყანა დაიქცევა.

- რას იტყვი ვირტუალურ მეგობრობაზე, ფლირტზე?..

- ყოფილა შემთხვევა, როცა "ვირტში" დაწყებული მეგობრობა რეალურ ურთიერთობაში გადაზრდილა. ჩემი აზრით, არანაირი მნიშვნელობა არ აქვს იმას, თუ სად გაიცნობ ადამიანს. მთავარია, ეს ურთიერთობა მუდმივად ვირტუალური არ იყოს. თუ ასეთ ნაცნობობას დასასრული არ ექნება, გამოდის, რომ ეს არაჯანსაღი ნაცნობობაა.

- გარდა კომპიუტერისა და მობილური ტელეფონისა, კიდევ, რაზე ხარ დამოკიდებული?

- ბლოკნოტზე. ეს არის ჩემი ტვინი. მასში დღის განმავლობაში რაიმე რომ არ ჩავწერო, ჩათვალე, რომ ის დღე ცარიელია...

- გაიხსენე დღე, რომელმაც თინეიჯერ იაზე წარუშლელი შთაბეჭდილება მოახდინა...

- მახსოვს ერთი დღე, როცა ჩემთვის სამყარო გაიხსნა და დავიწყე დღიურის წერა: მაშინ 15 წლის გახლდით. მეგობრის დაბადების დღეზე ვიყავი, როცა ჩემთვის საყვარელ ადამიანებს შორის რაღაც გაუგებრობა მოხდა და შინ მისული ამ ყველაფერზე დიდხანს ვფიქრობდი. სწორედ მაშინ მივხვდი, რომ ამქვეყნად ყველაფერი ისეთი არ არის, როგორიც მანამდე მეგონა და "ვარდისფერი სათვალე" მოვიხსენი. დავიწყე ფიქრი იმაზე, რომ სამყარო არცთუ ისე სამართლიანია...

- მშობლები რაიმეში გზღუდავდნენ თუ არა?

- ისინი თითქმის არაფერს მიკრძალავდნენ; პრინციპში, ისეთს არაფერს ვაკეთებდი, რომ მათთვის რაიმე ცუდის გაფიქრების საფუძველი მიმეცა. თან, მაშინ არც კლუბები იყო, გასართობად შუა ღამემდე რომ წავსულიყავი. მეგობრების სახლში წასვლა და სეირნობა კი ჩემთვის პრობლემა არ იყო.

- დედ-მამასთან არ მეგობრობდი?

- კი, მაგრამ მაინც, მშობელსა და შვილს შორის, როგორც უნდა მეგობრობდნენ, მაინც არის რაღაც ბარიერი. პირადად მე, იმას, რაც ძალიან ჩემია, არა მარტო მშობელს, არამედ მეგობრებსაც კი არ ვუმხელ. ოღონდ, არა იმიტომ, რომ რაღაც დასამალი მაქვს, არამედ ამაზე უბრალოდ, ვერ ვილაპარაკებ!

- ალბათ, გარდატეხის ასაკში შენც იყავი ვიღაცის ფანი. საინტერესოა, უკვე პოპულარულს, ისეთი ადამიანის გაცნობის შანსი თუ მოგეცა, რომელსაც პატარაობისას ჰბაძავდი?

- სხვათა შორის, როცა ის ადამიანები გავიცანი, ვინც წლების წინ ჩემთვის მიუწვდომელი იყო, საოცარი გრძნობა დამეუფლა. მერე ზოგიერთ მათგანს დავუმეგობრდი, ზოგთან უბრალოდ, თანამშრომლობა, დუეტი მაკავშირებდა... ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ ყველა მოზარდი დაფიქრდეს იმაზე, თუ როგორი უნდა, რომ მისი ცხოვრება იყოს. როცა წარსულზე ვფიქრობ, ვხვდები, რომ დღეს ჩემი ცხოვრება ისეთია, როგორიც ქვეცნობიერის დონეზე მინდოდა, მქონოდა. ყველა უნდა დავფიქრდეთ, თუ რა გვინდა და მერე მიზნისკენ ვიაროთ; დასახულის მისაღწევად ყოველდღე ერთი პატარა აგური უნდა დადო, სხვანაირად არაფერი გამოვა, ყველაფერი ერთდროულად არ მოვა. დღეს უნდა დარგო ხე, რომელიც ნაყოფს მართალია, ვთქვათ, 5 წლის შემდეგ, მაგრამ მაინც მოგცემს...

ძალიან გამიხარდა რაშელ ფერერის გაცნობა. ამ ქალის მუსიკას პირველად რომ მოვუსმინე, ცუდად გავხდი. მისი ალბომი დაახლოებით, 13 წლის წინ ჩამივარდა ხელში და შოკში ჩავვარდი, ემოციებისგან გული ცუდად გამიხდა. სხვათა შორის, მისი დისკი მათხოვეს, მე კი მთელ თბილისს მოვდე; ყველას რაშელ ფერერიზე ველაპარაკებოდი. მის კონცერტზე მოხვედრა ჩემთვის ბევრს ნიშნავდა და ამის შანსიც მომეცა. კონცერტის შემდეგ კულისებში შევედი და ცხადია, ავტოგრაფიც ვთხოვე, ვეტრფიალე...

- როცა ძალიან პოპულარული იყავი, თაყვანისმცემლებს შენი გაცნობის შანსს თუ აძლევდი?

- წლების წინ კონცერტი ხშირად იმართებოდა, თაყვანისმცემლები კი კულისებში შემოდიოდნენ და გველაპარაკებოდნენ; ტარდებოდა შეხვედრებიც. მოკლედ, მომღერალთან ურთიერთობის საშუალება მაშინაც ყველას ჰქონდა და დღესაც აქვთ. უბრალოდ, ახლა ესეც გამარტივდა: პირადად მე, ინტერნეტის საშუალებით ძალიან ბევრი ადამიანი მწერს. უმეტესობას არ ვიცნობ, მაგრამ მათ ე.წ. მეგობრების სიაში მაინც ვამატებ.

- იმ პერიოდში, როცა ქვეყანაში არეულობა იყო, გოგონებს რატომღაც, "ძველი ბიჭები", ე.წ. "ბირჟავიკები" უფრო მეტად მოსწონდათ...

- ეს კატასტროფა იყო. მაგრამ პირადად მე, უსაქმური ბიჭები არასდროს მომწონდა. შეურაცხყოფას არავის ვაყენებ, მაგრამ მივესალმები იმ ფაქტს, რომ დღესდღეობით, გოგონებს საქმიანი, მიზანდასახული მამაკაცები მეტად მოსწონთ. არადა, ადრე სწავლაც "ტეხავდა"; ბიჭი ქუჩაში გიტარით, ვიოლინოთი ვერ გამოვიდოდა...

- დაბოლოს, შენი აზრით, რა არის საჭირო იმისთვის, რომ მოზარდმა თავი დამოუკიდებელ ადამიანად იგრძნოს?

- შინაგანი თავისუფლება სხვა რამ არის, დამოუკიდებლობა კი იმას ნიშნავს, როცა მატერიალურადაც არ ხარ სხვაზე დამოკიდებული. სამწუხაროდ, ქართველ მშობლებს შვილის "გაშვება" უჭირთ. არ უნდათ, რომ მათ პატარას რაიმე ეტკინოს. არადა, ვფიქრობ, გარკვეულ ეტაპზე, ადამიანმა უნდა დაუშვას შეცდომა იმისთვის, რომ ცხოვრებისეული გამოცდილება მიიღოს, კარგისა და ცუდის ერთმანეთისგან გარჩევა ისწავლოს. იაპონელებს აქვთ ბავშვების აღზრდის მშვენიერი მეთოდი: პატარამ ცეცხლში თითი რომ შეყოს, ამას არ დაუშლიან. ამბობენ, მან თითი ერთხელ მაინც უნდა დაიწვას, რომ მიხვდეს, ცეცხლი როგორი საშიშიაო.

ლიკა ქაჯაია

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება