პოლიტიკა
მსოფლიო
საზოგადოება

30

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 07:11-ზე, მთვარე ვერძშია კარგი დღეა ნებისმიერი საქმის დასაწყებად; ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; ვაჭრობისთვის. არ იკამათოთ, გადადეთ სასამართლო საქმეები. კარგ დღეა შემოქმედებითი და სამეცნიერო საქმეებისთვის. სწავლისთვის და გამოცდების ჩასაბარებლად. უფროსთან შეხვედრა სიკეთეს არ მოგიტანთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. თამამად გაემგზავრეთ სამოგზაუროდ, მივლინებაში. სხვა დღისთვის გადადეთ ნიშნობა და ქორწინება. შეამცირეთ ალკოჰოლისა და სასმლის დოზა. მოერიდეთ ყოველგვარ ოპერაციასა და პროცედურას: თვალებზე, პირის ღრუში, ყურებზე; აგრეთვე დიდხანს კითხვასა და ტელევიზორის ყურებას.
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რა წიგნები დაჰქონდა დიდი ჩანთით თემურ ქორიძეს
რა წიგნები დაჰქონდა დიდი ჩანთით თემურ ქორიძეს

სამ ძმას შო­რის შუ­ა­თა­ნაა. ჰუ­მა­ნი­ტა­რე­ბის გა­რე­მოც­ვა­ში გაზ­რდი­ლი­სათ­ვის წიგ­ნი უცხო ხილი არა­სო­დეს ყო­ფი­ლა. ვერც წარ­მო­ედ­გი­ნა, რომ წიგ­ნის გა­რე­შე რო­მე­ლი­მე დღე გა­ლე­უ­ლი­ყო, თუმ­ცა ამ­ბობს, რომ ამ თვალ­საზ­რი­სით ის გა­მორ­ჩე­უ­ლი არ ყო­ფი­ლა. "ჩვე­ნი თა­ო­ბა გარ­კვე­ულ­წი­ლად და­ხუ­რულ სივ­რცე­ში ვცხოვ­რობ­დით და მთე­ლი ენერ­გია მი­მარ­თუ­ლი იყო წიგ­ნის­კენ, მის­გან ვი­ღებ­დით ყვე­ლა­ფერს, რაც სულს სურ­და. ჩემი თა­ო­ბის ადა­მი­ა­ნე­ბის­თვის ეს ნაც­ნო­ბი გრძნო­ბაა და მგო­ნი, ამა­ში გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი არა­ფე­რია", - მი­თხრა სა­უბ­რის და­სა­წყის­ში ლი­ტე­რა­ტორ­მა, სა­ქარ­თვე­ლოს უზე­ნა­ე­სი საბ­ჭოს ყო­ფილ­მა წევ­რმა და გა­ნათ­ლე­ბის კო­მი­ტე­ტის თავ­მჯდო­მა­რე თე­მურ ქო­რი­ძემ, რო­მე­ლიც ყო­ველ­თვის სა­ინ­ტე­რე­სო მო­სა­უბ­რეა...

- წერა-კი­თხვა სკო­ლა­ში ვის­წავ­ლე. ეს იყო სამ­ტრე­დი­ის #2 სკო­ლა, რო­მე­ლიც შემ­დეგ რკი­ნიგ­ზის 24-ე სკო­ლა გახ­და. იმა­ვე სკო­ლა­ში გა­ი­ზარ­და ზვი­ად ძი­ძი­გუ­რი, დღე­ვან­დე­ლი სა­ზო­გა­დე­ო­ბის­თვის ცნო­ბი­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი მოღ­ვა­წე და კი­დევ ბევ­რი სხვა. დე­ტა­ლუ­რად ვერ ვიხ­სე­ნებ, რა წიგ­ნი წა­ვი­კი­თხე პირ­ვე­ლად, მაგ­რამ ეს ზღაპ­რე­ბის სამ­ყა­რო იყო. თუმ­ცა, იმა­ზე უფრო ადრე მომ­ბეზ­რდა მათი კი­თხვა, ვიდ­რე ეს უნდა მომ­ხდა­რი­ყო. ჩემი პრო­ფე­სი­უ­ლი ინ­ტე­რე­სის გამო, ზრდას­რულ ასაკ­ში მო­მიხ­და ფოლკ­ლო­რი­სა და მისი სამ­ყა­როს სა­გან­გე­ბო შეს­წავ­ლა. ზღაპ­რე­ბის კი­თხვის შე­წყვე­ტის შემ­დეგ, რო­მა­ნუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის სა­ო­ცა­რი ინ­ტე­რე­სი გა­მიჩ­ნდა. აღ­ფრთო­ვა­ნე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი სტენ­და­ლი­სა და ჰი­უ­გოს შე­მოქ­მე­დე­ბით და, რა თქმა უნდა, "ვე­ფხის­ტყა­ოს­ნით", რომ­ლის კი­თხვა საკ­მა­ოდ ადრე და­ვი­წყე და დღემ­დე ვკი­თხუ­ლობ. პო­ე­მა თით­ქმის ზე­პი­რად ვიცი და არა­ერ­თხელ ყო­ფი­ლა, რომ შუ­ა­ღა­მი­სას ლო­გი­ნი­დან ავ­მდგარ­ვარ და მისი სტრო­ფე­ბი წა­მი­კი­თხავს. სა­ერ­თოდ, წიგნ­თან მის­ვლას დიდი ძა­ლის­ხმე­ვა არ სჭირ­დე­ბა, სა­ა­მი­სოდ არც სა­დღაც მა­ღა­რო­ში ჩას­ვლა გი­წევს და არც დიდი ფი­ზი­კუ­რი ენერ­გი­ის და­ხარ­ჯვა. წიგ­ნებს თა­ვის­თან მიხ­მო­ბის უნა­რი აქვთ. ძა­ლი­ან გთხოვთ, ამას თა­ვის მო­წო­ნე­ბად ნუ ჩა­მო­მარ­თმევთ. ვფიქ­რობ, რომ ფი­ლო­ლო­გი­ურ სამ­ყა­რო­ში და არამ­ხო­ლოდ, ეს ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ნორ­მა და ცხოვ­რე­ბის წე­სია.

- ბავ­შვო­ბა­ში, რო­მე­ლი­მე წიგ­ნი გან­სა­კუთ­რე­ბით რომ მოგ­ვწონს, გვინ­და, იმ ეპო­ქა­ში, იმ პერ­სო­ნა­ჟე­ბის გვერ­დით ვცხოვ­რობ­დეთ. თქვენ­თვის რო­მე­ლი ქვე­ყა­ნა და ეპო­ქა იყო ასე­თი?

- მეტ­წი­ლად ეს იყო XIX სა­უ­კუ­ნის ფრან­გუ­ლი მწერ­ლო­ბა და მთე­ლი მისი პერ­სო­ნა­ლი­ე­ბი. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, რომ XIX სა­უ­კუ­ნე­ში მსოფ­ლი­ო­ში ფრან­გუ­ლი მწერ­ლო­ბა ბა­ტო­ნობს, რო­მელ­საც მოჰ­ყვე­ბა დიდი რუ­სუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა. ეს იყო ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო პე­რი­ო­დი მწერ­ლო­ბის გან­ვი­თა­რე­ბი­სა. არ შე­იძ­ლე­ბა, ადა­მი­ა­ნი გა­ტა­ცე­ბუ­ლი არ იყოს მიშ­კი­ნის პერ­სო­ნა­ჟით. ასე­ვე გან­სა­კუთ­რე­ბით სა­ინ­ტე­რე­სო იყო ჩემ­თვის "და­ნა­შა­უ­ლი­სა და სას­ჯე­ლის" პერ­სო­ნა­ჟი რას­კოლ­ნი­კო­ვი. დოს­ტო­ევ­სკი უნი­კა­ლუ­რი მწე­რა­ლია. ვერ ვი­ტყვი, რომ ის მხო­ლოდ რუ­სუ­ლი კულ­ტუ­რის ნა­ყო­ფია, არა­მედ ევ­რო­პუ­ლი­ცაა. მა­შინ სა­ოც­რად შე­ერ­წყა ერ­თმა­ნეთს რუ­სუ­ლი და ევ­რო­პუ­ლი კულ­ტუ­რე­ბი და რომ არა ეს ფაქ­ტი, მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში არ გაჩ­ნდე­ბო­და ისე­თი ღრმა ფსო­ქო­ლო­გი­უ­რი შრე­ე­ბის მქო­ნე პერ­სო­ნა­ჟი, რო­გო­რიც დოს­ტო­ევ­სკის რას­კოლ­ნი­კო­ვია.

- რო­მე­ლია პერ­სო­ნა­ჟი, რო­მელ­მაც თქვენ­ში დიდი აგ­რე­სია, ან­ტი­პა­თია გა­მო­იწ­ვია...

- (იღი­მის) რა თქმა უნდა, ასე­თე­ბი იყ­ვნენ, მაგ­რამ რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნი მეტ-ნაკ­ლე­ბად და­უ­ახ­ლოვ­დე­ბა ლი­ტე­რა­ტუ­რას, პერ­სო­ნა­ჟე­ბი მსგავს გან­ცდებს აღარ იწ­ვე­ვენ. შემ­დეგ­ში უკვე ადა­მი­ა­ნი ყუ­რა­დღე­ბას ამახ­ვი­ლებს არა იმა­ზე, თუ რას ამ­ბობს პერ­სო­ნა­ჟი და რო­გორ იქ­ცე­ვა, არა­მედ იმა­ზე, თუ რო­გორ ხა­ტავს მას ავ­ტო­რი და რო­გორ წარ­მო­ა­ჩენს. შე­უძ­ლე­ბე­ლია, რო­მე­ლი­მე მკი­თხვე­ლი დიდი სიმ­პა­თი­ით გა­ნიმსჭვა­ლოს მაკ­ბე­ტის მი­მართ, მაგ­რამ ისე ბრწყინ­ვა­ლედ აქვს შექ­სპირს და­ხა­ტუ­ლი, რომ არ შე­იძ­ლე­ბა, ვინ­მე არ მო­ი­ხიბ­ლოს. მწერ­ლო­ბა­ში სწო­რედ ესაა მთა­ვა­რი - სა­მარ­თებ­ლის პირ­ზე გა­სავ­ლე­ლი პე­რი­ო­დი, რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნი ან აღი­ა­რებ მწერ­ლო­ბას რო­გორც თვითმყო­ფად სფე­როს ჩვე­ნი სუ­ლი­ე­რი ცხოვ­რე­ბი­სა, ანდა შენ მას მი­იჩ­ნევ რა­ღაც ნა­ტუ­რა­ლის­ტურ გან­ცდე­ბად. ასე რომ, ვერ გე­ტყვით, გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ან­ტი­პა­თია რო­მე­ლი­მე პერ­სო­ნა­ჟის მი­მართ მქონ­დეს. კი, შემ­ზა­რა­ვია ზო­გი­ერ­თი პერ­სო­ნა­ჟი, უფრო სწო­რად, ის, თუ რო­გორ წარ­მო­ა­ჩენს ავ­ტო­რი ადა­მი­ან­თა ვნე­ბე­ბის ზო­გი­ერთ ბნელ მხა­რეს, მაგ­რამ ეს მხო­ლოდ მწერ­ლის ოს­ტა­ტო­ბის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა. ბო­ლოს და ბო­ლოს, გა­ვიხ­სე­ნოთ ბოდ­ლე­რი და მისი "ბო­რო­ტე­ბის ყვა­ვი­ლე­ბი".

- ვინ არი­ან ის ავ­ტო­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც ყვე­ლა­ზე კარ­გად იც­ნო­ბენ ადა­მი­ა­ნის ფსი­ქო­ლო­გი­ას...

- ასე­თე­ბი ძა­ლი­ან ბევ­რნი არი­ან და სხვა­თა შო­რის, რომ არა მწერ­ლო­ბა, ვერ ჩა­მო­ყა­ლიბ­დე­ბო­და აზ­როვ­ნე­ბის ისე­თი დარ­გი, რო­გო­რი­ცაა ფსი­ქო­ა­ნა­ლი­ტი­კა. მე ვენ­დო­ბი ერთ სა­ინ­ტე­რე­სო ავ­ტორს, რო­მე­ლიც წერ­და, ის­ტო­რი­ას უნდა წერ­დნენ არა ის­ტო­რი­კო­სე­ბი, არა­მედ პო­ე­ტე­ბი და მოგ­ზა­უ­რე­ბი; ყვე­ლა­ზე თავ­ზე­ხე­ლა­ღე­ბუ­ლი თავ­გა­და­სავ­ლე­ბის მოყ­ვა­რუ­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი, იმი­ტომ, რომ მათ­ში არის ისე­თი ღრმა რო­მან­ტი­კა და ოც­ნე­ბის ღრმა მას­შტა­ბე­ბი, რო­მელ­თა გა­რე­შე სამ­ყა­როს აღ­ქმა იქ­ნე­ბო­და ძა­ლი­ან არას­რულ­ფა­სო­ვა­ნი. ამის თქმის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას ჩემს ასაკ­ში დაგ­რო­ვი­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა მაძ­ლევს. ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი ასეა, გარ­კვე­უ­ლი ასა­კის შემ­დეგ იწყე­ბა დაგ­რო­ვი­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბით საგ­ნე­ბის, მოვ­ლე­ნე­ბი­სა და პრო­ცე­სე­ბის სხვაგ­ვა­რი აღ­ქმა.

- რამ­დე­ნი წლის ბრძან­დე­ბით, ბა­ტო­ნო თე­მურ?

- საკ­მა­ოდ ხან­დაზ­მუ­ლი ვარ, ასაკს რომ არ ეკი­თხე­ბი­ან, იმ ასაკ­ში (იღი­მის). ერთი მხრივ, ასაკს არ ეკი­თხე­ბი­ან ძა­ლი­ან ახალ­გაზ­რდებს და მე­ო­რე, საკ­მა­ოდ ასა­კო­ვან ადა­მი­ა­ნებს. ახლა ერთი მშვე­ნი­ე­რი ლექ­სი მახ­სენ­დე­ბა, რო­მელ­შიც პო­ე­ტი კი­თხუ­ლობს "რამ­დე­ნი წლის ვარ?!" და შემ­დეგ აგ­რძე­ლებს: "თექ­ვსმე­ტის გინ­დათ? თექ­ვსმე­ტი წლის ვარ, ოთხმო­ცის გინ­დათ? ოთხმო­ცი წლის ვარ. რამ­დე­ნიც გინ­დათ იმ­დე­ნი წლის ვარ". ახლა ძა­ლი­ან მინ­და, 80 წლის ვიყო და გე­ტყვით, რომ 80 წლის ვარ (იღი­მის).

- რა­ტომ? არ ჯო­ბია 16-ის იყოთ?

- კი, მაგ­რამ ზოჯგერ ძა­ლი­ან გინ­და ადა­მი­ანს, იმა­ზე მეტი იცო­დე, ვიდ­რე ამას შენი რე­სურ­სე­ბი და ასა­კი გაძ­ლევს. ხომ ვი­ცით, რომ ძა­ლი­ან დიდი ფასი აქვს გა­მოც­დი­ლე­ბას, ამი­ტომ ხან­და­ხან ღრმა სი­ბე­რე მე­ნატ­რე­ბა, რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნებ­მა უკვე ძა­ლი­ან ბევ­რი რამ იცი­ან. ადა­მი­ა­ნი მხო­ლოდ წიგ­ნით ვერ შე­ი­ძენს იმ ცოდ­ნას, რა­საც სა­კუ­თა­რი გა­მოც­დი­ლე­ბით მო­ი­პო­ვებს.

- ალ­ბათ, სა­უ­კე­თე­სო ვა­რი­ან­ტია ღრმა სი­ბე­რის გა­მოც­დი­ლე­ბა 16 წლის ასაკ­ში...

- ოოო, მაგ­რამ ასეთ ცდო­მი­ლე­ბებს არ უშ­ვებს გან­გე­ბა და ბუ­ნე­ბა. ამის თა­ო­ბა­ზე შო­პე­ნ­ჰა­უ­ე­რი მახ­სენ­დე­ბა. ის ძა­ლი­ან კარ­გად წერ­და, ნა­ხეთ, რო­გორ ამ­ზა­დებს სიკ­ვდი­ლი­სათ­ვის ადა­მი­ანს გან­გე­ბა, ჯერ ვნე­ბებს და­უ­ცხრობს, მერე გა­ახ­მობს, და­ა­ჭკნობს, და შემ­დეგ როცა უკვე მას­ში ყვე­ლა­ფე­რი ჩამ­ცხრა­ლია, ძა­ლი­ან ეი­ო­ლე­ბა სი­ცო­ცხლეს­თან გა­მომ­შვი­დო­ბე­ბა. ხომ მარ­თა­ლია?! არის ამა­ში ცხვრე­ბი­სე­უ­ლი სიბ­რძნე, რო­მე­ლიც თა­ვად თუ არ გა­მოს­ცა­დე, ძნე­ლი იქ­ნე­ბა რე­ა­ლო­ბად მი­ი­ღო. თქვენ ძა­ლი­ან ახალ­გაზ­რდა ხართ და ახლა ამის მი­ღე­ბა შე­იძ­ლე­ბა გა­გი­ჭირ­დეთ (იღი­მის).

- არ­ცთუ ისე, რამ­დე­ნი­მე დღის წინ 31 წლის გავ­ხდი...

- რას ლა­პა­რა­კობთ? არ გახ­სოვთ, ცნო­ბი­ლი პო­ე­ტის ლექ­სი, რო­მე­ლიც წერს, რომ 30 წელი სიყ­ვა­რუ­ლის ასა­კია?! თან შემ­თხვე­ვით არ არ­სე­ბობს ფრა­ზა ლი­ტე­რა­ტუ­რი­დან "ბალ­ზა­კის ასა­კის ქალ­ბა­ტო­ნი", რო­მე­ლიც ჩვენს ცნო­ბი­ე­რე­ბა­ში დარ­ჩა. მა­შინ ეს 40 წელი იყო, დღე­ვან­დელ ცი­ვი­ლი­ზა­ცი­ა­ში რომ გად­მო­ვი­ტა­ნოთ, ეს და­ახ­ლო­ე­ბით 50-55 წელი იქ­ნე­ბა. ასე რომ, ყვე­ლა­ფე­რი წინ გაქვთ. ქა­ლუ­რი შეგ­რძნე­ბე­ბი­სა და ბედ­ნი­ე­რე­ბის მთე­ლი პა­ლიტ­რაა თქვენ წინ გა­დაშ­ლი­ლი. და­მი­ჯე­რეთ, 30 წელი არა­ფე­რია. ეს კომ­პლი­მენ­ტი არ არის, არა­მედ ფაქ­ტია.

- კარ­გი, ახლა პო­ე­ზი­ა­ზე გკი­თხავთ. რა ასაკ­ში და­ინ­ტე­რეს­დით ლექ­სე­ბით? ვფიქ­რობ, მათი წა­კი­თხვის სურ­ვი­ლი ბავ­შვო­ბა­ში ნაკ­ლე­ბია, სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რი­სა და რო­მა­ნე­ბის კი­თხვა გვირ­ჩევ­ნია...

- ამას ჩემი და ჩემ­ზე უფ­რო­სი თა­ო­ბე­ბი და­მი­დას­ტუ­რე­ბენ, რომ ოჯახ­ში ყვე­ლა­ზე კარგ ტო­ნად ით­ვლე­ბო­და, როცა ბავ­შვე­ბი ლექ­სებს წარ­მოთ­ქვამ­დნენ. არა მხო­ლოდ იმის­თვის, რომ მშობ­ლებს თავი მო­ე­წო­ნე­ბი­ნათ სტუმ­რე­ბის წი­ნა­შე, არა­მედ ამით ზრდიდ­ნენ ბავ­შვებ­ში "მა­ღალ", სა­სი­ა­მოვ­ნო გრძნო­ბებს. პო­ე­ზი­ა­ში ემო­ცია ყო­ველ­თვის დევს. შე­იძ­ლე­ბა, ყრმო­ბი­სას მისი აზ­რობ­რი­ვი ში­ნა­არ­სი ბო­ლომ­დე არ გვეს­მო­დეს, მაგ­რამ მა­ინც კარ­გად ფეთ­ქავ­და ჩვენ­ში, რო­დე­საც ვკი­თხუ­ლობ­დით. გან­სა­კუთ­რე­ბით პატ­რი­ო­ტულ ლექ­სებს, სა­ო­მარ-მი­ლი­ტა­რის­ტუ­ლი ხა­სი­ა­თის პო­ე­ზი­ას. ოჯახ­ში სამი ძმა ვიზ­რდე­ბო­დით და ყვე­ლამ ვი­ცო­დით ასე­თი ლექ­სე­ბი. ეს ტრა­დი­ცია ყვე­ლა ოჯახ­ში იყო და მი­ხა­რია, რომ დღემ­დეა - ბავ­შვებს ამ­ღე­რე­ბენ, აცეკ­ვე­ბენ ან ლექსს ათ­ქმე­ვი­ნე­ბენ ხოლ­მე. ბავ­შვო­ბი­დან­ვე უნდა აღი­ზარ­დოს ადა­მი­ან­ში ეს­თე­ტი და ამის გა­რე­შე, უბ­რა­ლოდ, წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია ადა­მი­ა­ნის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა. თქვენ რო­გორ გაზ­რდით თქვენს შვი­ლებს?

- ბავ­შვე­ბის­თვის სა­ბავ­შვო ლექ­სე­ბი არ­სე­ბობს, უბ­რა­ლოდ, არა მგო­ნია, პა­ტა­რამ პატ­რი­ო­ტუ­ლი ში­ნა­არ­სის პო­ე­ზი­ის აღ­ქმა შეძ­ლოს...

- იცით, ჩვენ ლექ­სებს კურ­დღლებ­სა და ბა­ჭი­ებ­ზე არ ვკი­თხუ­ლობ­დით. ვი­ცო­დით ლექ­სე­ბი ჰე­რო­ი­კულ და ამაღ­ლე­ბულ მო­ტი­ვებ­ზე და ეს იყო გან­სხვა­ვე­ბა.

- შე­იძ­ლე­ბა ეს და­დე­ბი­თად მოქ­მე­დებს ბავ­შვის ქვეც­ნო­ბი­ერ­ზე, ვერ გე­ტყვით...

- კი, და­დე­ბი­თად მოქ­მე­დებს. მო­დით ნუ ვიქ­ნე­ბით რო­მის პაპ­ზე მე­ტად კა­თო­ლი­კე­ნი. ნუ ვი­ტყვით, რომ ეს ჩა­მორ­ჩე­ნი­ლო­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლია. პი­რი­ქით, ეს სუ­ლი­ერ ამაღ­ლე­ბუ­ლო­ბას და ჰე­რო­ი­ზა­ცი­ას უწყობს ხელს.

- სა­ინ­ტე­რე­სოა, ვინ და რო­გორ ზრუ­ნავ­და თქვე­ნი სა­ო­ჯა­ხო ბიბ­ლი­ო­თე­კის გამ­დიდ­რე­ბა­ზე?

- ოჯა­ხის ყვე­ლა წევ­რი. წიგ­ნებს ბავ­შვო­ბი­დან­ვე ვი­ძენ­დი. მე­ტიც, იმ­დე­ნად გა­მი­ტა­ცა ამ ყვე­ლა­ფერ­მა, რომ გა­დავ­წყვი­ტეთ, ჩვენს კლასს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კა გვქო­ნო­და და ეს მო­ვა­ხერ­ხეთ კი­დეც. მა­შინ 12-13 წლი­სა­ნი ვი­ყა­ვით, როცა გან­სა­კუთ­რე­ბით ცხო­ველ­დე­ბა ინ­ტე­რე­სი სამ­ყა­როს მი­მართ. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, იმ დროს არ­ცთუ ისე იოლი იყო ამა თუ იმ ლი­ტე­რა­ტუ­რის მო­პო­ვე­ბა და ჩვენ ეს მა­ინც შევ­ძე­ლით. ბიბ­ლი­ო­თე­კას სახ­ლე­ბი­დან მო­ტა­ნი­ლი წიგ­ნე­ბით ვავ­სებ­დით. ის იყო აღ­მაფ­რე­ნის წლე­ბი, რო­მე­ლიც ყვე­ლა ბავ­შვს უნდა ჰქონ­დეს. ვი­საც ამ­გვა­რი ცხო­ვე­ლი ინ­ტე­რე­სი არ გა­ნუც­დია, ალ­ბათ ბავ­შვო­ბის რო­მან­ტი­კის შეგ­რძნე­ბა ბო­ლომ­დე არ აქვს გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბუ­ლი. სა­ერ­თოდ, ძა­ლი­ან მად­ლი­ე­რი ვარ ჩემი მშობ­ლე­ბის, რომ­ლებ­საც ძა­ლი­ან უყ­ვარ­დათ წიგ­ნი და მი­სად­მი ინ­ტე­რე­სით გაგვზარ­დეს. შემ­დეგ­შიც წი­ლად მხვდა ბედ­ნი­ე­რე­ბა, მქო­ნო­და ურ­თი­ერ­თო­ბა წიგ­ნი­ერ ადა­მი­ა­ნებ­სა და ღრმა ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლებ­თან.

- მათ­გან გა­მორ­ჩე­უ­ლე­ბიც დაგ­ვი­სა­ხე­ლეთ...

- აკა­კი გა­წე­რე­ლია, ჩემ­თვის უძ­ვირ­ფა­სე­სი ადა­მი­ა­ნი. 25 წლის ვი­ყა­ვი, ის 75-ის, მაგ­რამ ჩვენ დიდი მე­გობ­რე­ბი გახ­ლდით. მას ჩემს ყვე­ლა­ზე დიდ მას­წავ­ლებ­ლად მი­ვიჩ­ნევ, არა მხო­ლოდ ფი­ლო­ლო­გი­ა­ში, არა­მედ ცხოვ­რე­ბა­შიც. ვცდი­ლობ, მას რა­ღა­ცით მა­ინც ვგავ­დე, სი­ბე­რე­ში მა­ინც, მაგ­რამ ვერ ვა­ხერ­ხებ, რად­გან ის ყვე­ლა­ნა­ი­რად დენ­დი იყო, ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი არის­ტოკ­რა­ტი და დიდი პი­როვ­ნე­ბა. შემ­დეგ მი­სი­ვე ნათ­ლუ­ლი ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დია, რო­მე­ლიც ასე­ვე დიდი ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლი გახ­ლდათ. და­ვა­ნე­ბოთ თავი ყვე­ლა იმ პო­ლი­ტი­კურ ორომ­ტრი­ალს, რაც მოხ­და, მაგ­რამ არ შე­იძ­ლე­ბა არ ით­ქვას, რომ ის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი პი­როვ­ნე­ბა იყო. ბევ­რს არ სი­ა­მოვ­ნებს ამ კუ­თხით მას­ზე სა­უ­ბა­რი, მაგ­რამ ალ­ბათ მალე და­ვი­წყებთ ძა­ლი­ან სე­რი­ო­ზულ ლა­პა­რაკს, თუ რა ფე­ნო­მე­ნი იყო ეს კაცი, რო­გორც ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლი, ღრმად მო­აზ­როვ­ნე პი­როვ­ნე­ბა და ქარ­თუ­ლი სუ­ლი­ე­რე­ბის წარ­მო­მად­გე­ნე­ლი სა­ქარ­თვე­ლო­ში. მას არ შე­ეძ­ლო სა­უ­ბა­რი იმ თე­მა­ზე, რაც მის­თვის ში­ნა­გა­ნად გან­ცდი­ლი და გა­აზ­რე­ბუ­ლი არ იყო. მა­გა­ლი­თის­თვის შე­მიძ­ლია და­გი­სა­ხე­ლოთ მისი "ვე­ფხის­ტყა­ოს­ნის" სა­ხის­მე­ტყვე­ლე­ბა". პრე­ტენ­ზი­ის მქო­ნე ნე­ბის­მი­ერ­მა პი­როვ­ნე­ბამ ჯერ ბიბ­ლი­ოგ­რა­ფი­ას ჩა­ხე­დოს და მხო­ლოდ ამის მერე ილა­პა­რა­კოს ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ა­ზე. უნი­კა­ლუ­რი ბიბ­ლი­ოგ­რა­ფი­აა, ანუ იმ წიგ­ნე­ბის ჩა­მო­ნათ­ვა­ლი, რაც მას ამ ერთი წიგ­ნის და­სა­წე­რად დას­ჭირ­და.

- შინ დიდი ბიბ­ლი­ო­თე­კა გაქვთ, რო­მე­ლი ავ­ტო­რი თუ ჟან­რი ჭარ­ბობს თა­რო­ებ­ზე?

- სამ­წუ­ხა­როდ, თბი­ლის­ში წიგ­ნე­ბის ნა­წი­ლი მაქვს. პა­ტა­რა ოთახ­ში ყვე­ლა­ფერს ვერ ვა­თავ­სებ. იმე­რეთ­ში, დე­ი­და­ჩე­მის სახ­ლშია დიდი ბიბ­ლი­ო­თე­კა, მაგ­რამ შინ მაქვს ყვე­ლა­ფე­რი, რაც ჩემი ასა­კის ადა­მი­ანს სჭირ­დე­ბა. მხატ­ვრუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა ისე­თი სამ­ყა­როა, რო­მელ­საც ვერც ერთი ბიბ­ლი­ო­თე­კა ვერ და­ი­ტევს და იმ წიგ­ნებს ჩვენ უკვე გუ­ლი­თა და სუ­ლით ვა­ტა­რებთ. ყვე­ლას გვაქვს ჩვე­ნი გუ­ლის მწერ­ლო­ბა, პო­ე­ზია, ზე­პირ­სი­ტყვი­ე­რე­ბა... ხან­და­ხან შე­იძ­ლე­ბა გვა­ვი­წყდე­ბა, არ გვახ­სოვს, მაგ­რამ ისეთ დროს ამო­ტივ­ტივ­დე­ბა ხოლ­მე, რომ ვერ ვი­გებთ, ეს რო­გორ და რა­ნა­ი­რად ხდე­ბა. თქვენს კი­თხვას რომ მი­ვუბ­რუნ­დეთ, გე­ტყვით, რომ თა­რო­ებ­ზე მეტ­წი­ლად ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი და ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი კლა­სი­კა ჭარ­ბობს. ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნის ცხოვ­რე­ბა­ში პა­ტა­რა საქ­მი­სა თუ ღრმად ინ­ტი­მუ­რი პრო­ცე­სე­ბის გა­აზ­რე­ბის ეტა­პი დგე­ბა და ამას ვე­რა­ვინ უარ­ყოფს. იმი­სათ­ვის, რომ გა­ვაც­ნო­ბი­ე­როთ რა იყო, რა­ტომ და საით მი­დის ეს ყვე­ლა­ფე­რი. ამი­თაა ცხოვ­რე­ბა სა­ინ­ტე­რე­სო და მიმ­ზიდ­ვე­ლი. თუკი ვინ­მე­ში ეს პრო­ცე­სე­ბი არ და­წყე­ბუ­ლა, ის ჯერ არ არის მომ­წი­ფე­ბუ­ლი იმის­თვის, რომ სე­რი­ო­ზუ­ლი ადა­მი­ა­ნი ერ­ქვას. ყვე­ლას ვუ­სურ­ვებ­დი, ჰქონ­დეს სწრაფ­ვა, შეგ­რძნე­ბა, მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა ბრძნუ­ლად, ანუ ფი­ლო­სო­ფი­უ­რად გა­ი­აზ­როს თა­ვი­სი ცხოვ­რე­ბა და ბი­ოგ­რა­ფია. სი­ცო­ცხლე ძა­ლი­ან ხან­მოკ­ლეა და ამის შეგ­რძნე­ბა ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნის­თვის აუ­ცი­ლე­ბე­ლია.

- სა­ჩუქ­რად მორ­თმე­უ­ლი წიგ­ნე­ბი...

- ასე­თიც უამ­რა­ვია. ახ­ლა­ხან ბა­ტონ­მა ბა­ჩა­ნა ბრეგ­ვა­ძემ თა­ვი­სი უნი­კა­ლუ­რი ოთხტო­მე­უ­ლი მო­მი­ძღვნა. მა­ნამ­დე გა­მო­ცე­მუ­ლი ორ­ტო­მე­უ­ლიც მი­სახ­სოვ­რა და პა­ტივ­მოყ­ვა­რე რომ ვიყო, ალ­ბათ თავს მაღ­ლა ამა­ყად ავ­წევ­დი იმ მო­ძღვნი­სათ­ვის, რო­მე­ლიც წიგნს სა­ტი­ტუ­ლო გვერ­დზე აწე­რია. მი­მაჩ­ნია, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე სა­ქარ­თვე­ლო­ში ბა­ჩა­ნა ბრეგ­ვა­ძე უნი­კა­ლუ­რი მოვ­ლე­ნაა. მეტ­საც გე­ტყვით, ათი სა­უ­კუ­ნის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ექ­ვთი­მე და გი­ორ­გი ათო­ნე­ლის შემ­დეგ, სა­ქარ­თვე­ლო­ში ასე­თი ფე­ნო­მე­ნი არ ყო­ფი­ლა. გა­ოგ­ნე­ბუ­ლი ვარ და ჩვე­ნი სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი კრი­ზი­სის ყვე­ლა­ზე დიდ არ­გუ­მენ­ტად ბა­ჩა­ნა ბრეგ­ვა­ძი­სად­მი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა მი­მაჩ­ნია. მხო­ლოდ ამის მი­ხედ­ვით შე­იძ­ლე­ბა მთე­ლი ჩვე­ნი დღე­ვან­დე­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბის დი­აგ­ნო­ზის დას­მა და ამას არა მხო­ლოდ ფი­ლო­ლო­გი, არა­მედ ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი მკი­თხვე­ლი მო­გახ­სე­ნებთ. სა­ერ­თოდ, ძა­ლი­ან ძვირ­ფა­სია და მაქვს უამ­რა­ვი წიგ­ნი ავ­ტო­რი­სე­უ­ლი ხელ­მო­წე­რით. მათ შო­რი­საა: აკა­კი გა­წე­რე­ლია, ზვი­ა­დი, მურ­მან ლე­ნა­ბი­ძე, ანა კა­ლა­ნა­ძე, მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი, ჯე­მალ აჯი­აშ­ვი­ლი... ძვირ­ფა­სია მათი გაკ­რუ­ლი ხე­ლით და­წე­რი­ლი სი­ტყვე­ბი. თან გა­აჩ­ნია რას წე­რენ. "პა­ტი­ვის­ცე­მით ამას და ამას" - სა­ვალ­დე­ბუ­ლო ეტი­კე­ტია, მაგ­რამ მიყ­ვარს როცა ავ­ტო­რი გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის ხაზ­გას­მას ახ­დენს, ეს ჩემ­ში თბილ გრძნო­ბებ­სა და სიყ­ვა­რულს აღ­ძრავს.

- თა­ნა­მედ­რო­ვე ახალ­გაზ­რდა ავ­ტო­რე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბას თუ ეც­ნო­ბით?

- ახალ­გაზ­რდა რომ ვი­ყა­ვი, ყვე­ლა­ფერს ვკი­თხუ­ლობ­დი, გან­სა­კუთ­რე­ბით ჩემი თა­ო­ბის ავ­ტორ­თა შე­მოქ­მე­დე­ბას. აკა­კი გა­წე­რე­ლი­ას ამა თუ იმ მწე­რალს რომ ვუხ­სე­ნებ­დი, ბრძენ­კა­ცის ირო­ნი­ით ჩა­ი­ქირ­ქი­ლებ­და ხოლ­მე: 30 წე­ლია "ნე­ტა­რი ავ­გუს­ტი­ნეს" ქვე­ვით არ ჩა­მოვ­სულ­ვარ და მა­გას რა წა­მა­კი­თხებ­სო?! ახლა ვხვდე­ბი, რას ნიშ­ნავ­და მისი ეს სი­ტყვე­ბი. როცა ადა­მი­ანს ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი ეს­თე­ტი­კუ­რი სამ­ყა­რო გაქვს, თუ რამე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი არ მოხ­და, თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რებს არ ვკი­თხუ­ლობ. რაც ვიცი და რა­საც თვალ­ყურს ვა­დევ­ნებ, ძა­ლი­ან მდა­რეა. მწერ­ლო­ბა­ში დიდი კრი­ზი­სი გვაქვს და ეს არა მხო­ლოდ სა­ქარ­თვე­ლოს, არა­მედ გლო­ბა­ლუ­რი პრობ­ლე­მაა. ეს, რა თქმა უნდა, გა­ივ­ლის. სხვაგ­ვა­რად წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია. აქვე გე­ტყვით იმა­საც, რომ ახ­ლა­ხან გა­მო­ვი­და ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო ალ­მა­ნა­ხი "ამერ-იმე­რი". ეს ჩემ­თვის სა­სი­ა­მოვ­ნო მო­უ­ლოდ­ნე­ლო­ბა იყო და მწერ­ლო­ბით და­ინ­ტე­რე­სე­ბულ ყვე­ლა მკი­თხველს ვურ­ჩევ, "ამერ-იმერ­ში" ჩა­ი­ხე­დოს.

- გულ­და­სა­წყვე­ტია, როცა წიგ­ნებს აღარ გვიბ­რუ­ნე­ბენ. ასე­თი შემ­თხვე­ვე­ბიც გექ­ნე­ბათ...

- არის ასე­თი კაცი - ბი­ძი­ნა გი­ორ­გო­ბი­ა­ნი, რო­მე­ლიც თა­ვის დრო­ზე ჩვე­ნი დე­პუ­ტა­ტი იყო. შემ­დეგ გერ­მა­ნი­ა­ში წა­ვი­და, იქი­დან დაბ­რუ­ნე­ბუ­ლი კი სა­ა­კაშ­ვი­ლის მთავ­რო­ბა­ში მთა­ვა­რი მე­ტყე­ვე გახ­და. ახლა არ ვიცი, სა­ქარ­თვე­ლო­შია თუ არა. მას ჩემ­გან ძა­ლი­ან ბევ­რი წიგ­ნი აქვს წა­ღე­ბუ­ლი. ადრე რა­ღა­ცა­ზე წა­მე­კინ­კლა­ვა, თუმ­ცა მი­ზე­ზი არ ვიცი. არ გე­გო­ნოთ, შუ­რის­ძი­ე­ბას ვე­წე­ვი, არც მას­თან პო­ლე­მი­კას ვა­პი­რებ, მაგ­რამ პო­ლი­ტი­კა­ში ხე­ტი­ალს, ჯობს ზრდი­ლო­ბი­ა­ნად მო­იქ­ცეს და მინ­და, მას ნა­ხევ­რად ხუმ­რო­ბით ვუ­თხრა, ჩემ­გან წა­ღე­ბუ­ლი წიგ­ნე­ბი და­აბ­რუ­ნოს.

- ყვე­ლა­ზე მე­ტად ამ გზით და­კარ­გულ, რო­მელ წიგნ­ზე გწყდე­ბათ გული?

- ასე­თი რამ ხში­რად არ ხდე­ბო­და. რაც მეტი დრო გა­დის, მე­გობ­რე­ბის წრე ვიწ­როვ­დე­ბა, მაგ­რამ მყარ­დე­ბა და უფრო ღირ­სე­უ­ლი ხდე­ბა. მცი­რედ­ნი და რჩე­ულ­ნი არი­ან და წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია, მათ­გან ვი­ღა­ცამ წიგ­ნი მო­ი­პა­როს, ან წა­ი­ღოს და უკა­ნა აღარ და­აბ­რუ­ნოს. ასე­თი ფაქ­ტე­ბი ჩვენს ცხოვ­რე­ბა­ში აღარ ხდე­ბა. მე მაქვს რამ­დე­ნი­მე წიგ­ნი, რო­მე­ლიც, სა­დაც უნდა წა­ვი­დე, სულ თან და­მაქვს. 90-იან წლებ­ში, რო­დე­საც ერთი კვი­რაც კი არ ხერ­ხდე­ბო­და ჩემი შინ ყოფ­ნა (და ამით თავს არ ვი­წო­ნებ და ზო­გი­ერ­თე­ბი­ვით ღრმა დევ­ნი­ლის პო­ზი­ცი­ი­დან თავს არ წარ­მო­ვა­ჩენ), როცა ერთი ად­გი­ლი­დან მე­ო­რე­ზე გა­დას­ვლა გვი­წევ­და, ყო­ველ­თვის თან დამ­ქონ­და ერთი ჩან­თა, რო­მე­ლიც ად­გი­ლი­დან ად­გილ­ზე, სას­ტუმ­რო­ებ­სა თუ სახ­ლებ­ში და­ვა­ტა­რებ­დი. იმ წიგ­ნებს შო­რის არის უნი­კა­ლუ­რი მსოფ­ლიო ცი­ვი­ლი­ზა­ცი­ის ტო­მე­ბი, გა­მო­ვარ­ჩევ­დი III ტომს - "ცე­ზა­რი და ქრის­ტე". ეს უნი­კა­ლუ­რი კულ­ტუ­რო­ლო­გი­უ­რი ნაშ­რო­მია, რო­მე­ლიც არ შე­იძ­ლე­ბა, ყო­ველ­დღე არ გი­ზი­დავ­დეს. სა­ერ­თოდ, წიგ­ნე­ბის გა­რე­შე გა­ტა­რე­ბუ­ლი ერთი დღეც კი და­კარ­გუ­ლად მი­მაჩ­ნია.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

რა წიგნები დაჰქონდა დიდი ჩანთით თემურ ქორიძეს

რა წიგნები დაჰქონდა დიდი ჩანთით თემურ ქორიძეს

სამ ძმას შორის შუათანაა. ჰუმანიტარების გარემოცვაში გაზრდილისათვის წიგნი უცხო ხილი არასოდეს ყოფილა. ვერც წარმოედგინა, რომ წიგნის გარეშე რომელიმე დღე გალეულიყო, თუმცა ამბობს, რომ ამ თვალსაზრისით ის გამორჩეული არ ყოფილა. "ჩვენი თაობა გარკვეულწილად დახურულ სივრცეში ვცხოვრობდით და მთელი ენერგია მიმართული იყო წიგნისკენ, მისგან ვიღებდით ყველაფერს, რაც სულს სურდა. ჩემი თაობის ადამიანებისთვის ეს ნაცნობი გრძნობაა და მგონი, ამაში განსაკუთრებული არაფერია", - მითხრა საუბრის დასაწყისში ლიტერატორმა, საქართველოს უზენაესი საბჭოს ყოფილმა წევრმა და განათლების კომიტეტის თავმჯდომარე თემურ ქორიძემ, რომელიც ყოველთვის საინტერესო მოსაუბრეა...

- წერა-კითხვა სკოლაში ვისწავლე. ეს იყო სამტრედიის #2 სკოლა, რომელიც შემდეგ რკინიგზის 24-ე სკოლა გახდა. იმავე სკოლაში გაიზარდა ზვიად ძიძიგური, დღევანდელი საზოგადეობისთვის ცნობილი პოლიტიკური მოღვაწე და კიდევ ბევრი სხვა. დეტალურად ვერ ვიხსენებ, რა წიგნი წავიკითხე პირველად, მაგრამ ეს ზღაპრების სამყარო იყო. თუმცა, იმაზე უფრო ადრე მომბეზრდა მათი კითხვა, ვიდრე ეს უნდა მომხდარიყო. ჩემი პროფესიული ინტერესის გამო, ზრდასრულ ასაკში მომიხდა ფოლკლორისა და მისი სამყაროს საგანგებო შესწავლა. ზღაპრების კითხვის შეწყვეტის შემდეგ, რომანული ლიტერატურის საოცარი ინტერესი გამიჩნდა. აღფრთოვანებული ვიყავი სტენდალისა და ჰიუგოს შემოქმედებით და, რა თქმა უნდა, "ვეფხისტყაოსნით", რომლის კითხვა საკმაოდ ადრე დავიწყე და დღემდე ვკითხულობ. პოემა თითქმის ზეპირად ვიცი და არაერთხელ ყოფილა, რომ შუაღამისას ლოგინიდან ავმდგარვარ და მისი სტროფები წამიკითხავს. საერთოდ, წიგნთან მისვლას დიდი ძალისხმევა არ სჭირდება, საამისოდ არც სადღაც მაღაროში ჩასვლა გიწევს და არც დიდი ფიზიკური ენერგიის დახარჯვა. წიგნებს თავისთან მიხმობის უნარი აქვთ. ძალიან გთხოვთ, ამას თავის მოწონებად ნუ ჩამომართმევთ. ვფიქრობ, რომ ფილოლოგიურ სამყაროში და არამხოლოდ, ეს ჩვეულებრივი ნორმა და ცხოვრების წესია.

- ბავშვობაში, რომელიმე წიგნი განსაკუთრებით რომ მოგვწონს, გვინდა, იმ ეპოქაში, იმ პერსონაჟების გვერდით ვცხოვრობდეთ. თქვენთვის რომელი ქვეყანა და ეპოქა იყო ასეთი?

- მეტწილად ეს იყო XIX საუკუნის ფრანგული მწერლობა და მთელი მისი პერსონალიები. მოგეხსენებათ, რომ XIX საუკუნეში მსოფლიოში ფრანგული მწერლობა ბატონობს, რომელსაც მოჰყვება დიდი რუსული ლიტერატურა. ეს იყო ძალიან საინტერესო პერიოდი მწერლობის განვითარებისა. არ შეიძლება, ადამიანი გატაცებული არ იყოს მიშკინის პერსონაჟით. ასევე განსაკუთრებით საინტერესო იყო ჩემთვის "დანაშაულისა და სასჯელის" პერსონაჟი რასკოლნიკოვი. დოსტოევსკი უნიკალური მწერალია. ვერ ვიტყვი, რომ ის მხოლოდ რუსული კულტურის ნაყოფია, არამედ ევროპულიცაა. მაშინ საოცრად შეერწყა ერთმანეთს რუსული და ევროპული კულტურები და რომ არა ეს ფაქტი, მსოფლიო ლიტერატურაში არ გაჩნდებოდა ისეთი ღრმა ფსოქოლოგიური შრეების მქონე პერსონაჟი, როგორიც დოსტოევსკის რასკოლნიკოვია.

- რომელია პერსონაჟი, რომელმაც თქვენში დიდი აგრესია, ანტიპათია გამოიწვია...

- (იღიმის) რა თქმა უნდა, ასეთები იყვნენ, მაგრამ როდესაც ადამიანი მეტ-ნაკლებად დაუახლოვდება ლიტერატურას, პერსონაჟები მსგავს განცდებს აღარ იწვევენ. შემდეგში უკვე ადამიანი ყურადღებას ამახვილებს არა იმაზე, თუ რას ამბობს პერსონაჟი და როგორ იქცევა, არამედ იმაზე, თუ როგორ ხატავს მას ავტორი და როგორ წარმოაჩენს. შეუძლებელია, რომელიმე მკითხველი დიდი სიმპათიით განიმსჭვალოს მაკბეტის მიმართ, მაგრამ ისე ბრწყინვალედ აქვს შექსპირს დახატული, რომ არ შეიძლება, ვინმე არ მოიხიბლოს. მწერლობაში სწორედ ესაა მთავარი - სამართებლის პირზე გასავლელი პერიოდი, როდესაც ადამიანი ან აღიარებ მწერლობას როგორც თვითმყოფად სფეროს ჩვენი სულიერი ცხოვრებისა, ანდა შენ მას მიიჩნევ რაღაც ნატურალისტურ განცდებად. ასე რომ, ვერ გეტყვით, განსაკუთრებული ანტიპათია რომელიმე პერსონაჟის მიმართ მქონდეს. კი, შემზარავია ზოგიერთი პერსონაჟი, უფრო სწორად, ის, თუ როგორ წარმოაჩენს ავტორი ადამიანთა ვნებების ზოგიერთ ბნელ მხარეს, მაგრამ ეს მხოლოდ მწერლის ოსტატობის დამსახურებაა. ბოლოს და ბოლოს, გავიხსენოთ ბოდლერი და მისი "ბოროტების ყვავილები".

- ვინ არიან ის ავტორები, რომლებიც ყველაზე კარგად იცნობენ ადამიანის ფსიქოლოგიას...

- ასეთები ძალიან ბევრნი არიან და სხვათა შორის, რომ არა მწერლობა, ვერ ჩამოყალიბდებოდა აზროვნების ისეთი დარგი, როგორიცაა ფსიქოანალიტიკა. მე ვენდობი ერთ საინტერესო ავტორს, რომელიც წერდა, ისტორიას უნდა წერდნენ არა ისტორიკოსები, არამედ პოეტები და მოგზაურები; ყველაზე თავზეხელაღებული თავგადასავლების მოყვარული ადამიანები, იმიტომ, რომ მათში არის ისეთი ღრმა რომანტიკა და ოცნების ღრმა მასშტაბები, რომელთა გარეშე სამყაროს აღქმა იქნებოდა ძალიან არასრულფასოვანი. ამის თქმის შესაძლებლობას ჩემს ასაკში დაგროვილი გამოცდილება მაძლევს. ყველა ადამიანი ასეა, გარკვეული ასაკის შემდეგ იწყება დაგროვილი გამოცდილებით საგნების, მოვლენებისა და პროცესების სხვაგვარი აღქმა.

- რამდენი წლის ბრძანდებით, ბატონო თემურ?

- საკმაოდ ხანდაზმული ვარ, ასაკს რომ არ ეკითხებიან, იმ ასაკში (იღიმის). ერთი მხრივ, ასაკს არ ეკითხებიან ძალიან ახალგაზრდებს და მეორე, საკმაოდ ასაკოვან ადამიანებს. ახლა ერთი მშვენიერი ლექსი მახსენდება, რომელშიც პოეტი კითხულობს "რამდენი წლის ვარ?!" და შემდეგ აგრძელებს: "თექვსმეტის გინდათ? თექვსმეტი წლის ვარ, ოთხმოცის გინდათ? ოთხმოცი წლის ვარ. რამდენიც გინდათ იმდენი წლის ვარ". ახლა ძალიან მინდა, 80 წლის ვიყო და გეტყვით, რომ 80 წლის ვარ (იღიმის).

- რატომ? არ ჯობია 16-ის იყოთ?

- კი, მაგრამ ზოჯგერ ძალიან გინდა ადამიანს, იმაზე მეტი იცოდე, ვიდრე ამას შენი რესურსები და ასაკი გაძლევს. ხომ ვიცით, რომ ძალიან დიდი ფასი აქვს გამოცდილებას, ამიტომ ხანდახან ღრმა სიბერე მენატრება, როდესაც ადამიანებმა უკვე ძალიან ბევრი რამ იციან. ადამიანი მხოლოდ წიგნით ვერ შეიძენს იმ ცოდნას, რასაც საკუთარი გამოცდილებით მოიპოვებს.

- ალბათ, საუკეთესო ვარიანტია ღრმა სიბერის გამოცდილება 16 წლის ასაკში...

- ოოო, მაგრამ ასეთ ცდომილებებს არ უშვებს განგება და ბუნება. ამის თაობაზე შოპენჰაუერი მახსენდება. ის ძალიან კარგად წერდა, ნახეთ, როგორ ამზადებს სიკვდილისათვის ადამიანს განგება, ჯერ ვნებებს დაუცხრობს, მერე გაახმობს, დააჭკნობს, და შემდეგ როცა უკვე მასში ყველაფერი ჩამცხრალია, ძალიან ეიოლება სიცოცხლესთან გამომშვიდობება. ხომ მართალია?! არის ამაში ცხვრებისეული სიბრძნე, რომელიც თავად თუ არ გამოსცადე, ძნელი იქნება რეალობად მიიღო. თქვენ ძალიან ახალგაზრდა ხართ და ახლა ამის მიღება შეიძლება გაგიჭირდეთ (იღიმის).

- არცთუ ისე, რამდენიმე დღის წინ 31 წლის გავხდი...

- რას ლაპარაკობთ? არ გახსოვთ, ცნობილი პოეტის ლექსი, რომელიც წერს, რომ 30 წელი სიყვარულის ასაკია?! თან შემთხვევით არ არსებობს ფრაზა ლიტერატურიდან "ბალზაკის ასაკის ქალბატონი", რომელიც ჩვენს ცნობიერებაში დარჩა. მაშინ ეს 40 წელი იყო, დღევანდელ ცივილიზაციაში რომ გადმოვიტანოთ, ეს დაახლოებით 50-55 წელი იქნება. ასე რომ, ყველაფერი წინ გაქვთ. ქალური შეგრძნებებისა და ბედნიერების მთელი პალიტრაა თქვენ წინ გადაშლილი. დამიჯერეთ, 30 წელი არაფერია. ეს კომპლიმენტი არ არის, არამედ ფაქტია.

- კარგი, ახლა პოეზიაზე გკითხავთ. რა ასაკში დაინტერესდით ლექსებით? ვფიქრობ, მათი წაკითხვის სურვილი ბავშვობაში ნაკლებია, სათავგადასავლო ლიტერატურისა და რომანების კითხვა გვირჩევნია...

- ამას ჩემი და ჩემზე უფროსი თაობები დამიდასტურებენ, რომ ოჯახში ყველაზე კარგ ტონად ითვლებოდა, როცა ბავშვები ლექსებს წარმოთქვამდნენ. არა მხოლოდ იმისთვის, რომ მშობლებს თავი მოეწონებინათ სტუმრების წინაშე, არამედ ამით ზრდიდნენ ბავშვებში "მაღალ", სასიამოვნო გრძნობებს. პოეზიაში ემოცია ყოველთვის დევს. შეიძლება, ყრმობისას მისი აზრობრივი შინაარსი ბოლომდე არ გვესმოდეს, მაგრამ მაინც კარგად ფეთქავდა ჩვენში, როდესაც ვკითხულობდით. განსაკუთრებით პატრიოტულ ლექსებს, საომარ-მილიტარისტული ხასიათის პოეზიას. ოჯახში სამი ძმა ვიზრდებოდით და ყველამ ვიცოდით ასეთი ლექსები. ეს ტრადიცია ყველა ოჯახში იყო და მიხარია, რომ დღემდეა - ბავშვებს ამღერებენ, აცეკვებენ ან ლექსს ათქმევინებენ ხოლმე. ბავშვობიდანვე უნდა აღიზარდოს ადამიანში ესთეტი და ამის გარეშე, უბრალოდ, წარმოუდგენელია ადამიანის ჩამოყალიბება. თქვენ როგორ გაზრდით თქვენს შვილებს?

- ბავშვებისთვის საბავშვო ლექსები არსებობს, უბრალოდ, არა მგონია, პატარამ პატრიოტული შინაარსის პოეზიის აღქმა შეძლოს...

- იცით, ჩვენ ლექსებს კურდღლებსა და ბაჭიებზე არ ვკითხულობდით. ვიცოდით ლექსები ჰეროიკულ და ამაღლებულ მოტივებზე და ეს იყო განსხვავება.

- შეიძლება ეს დადებითად მოქმედებს ბავშვის ქვეცნობიერზე, ვერ გეტყვით...

- კი, დადებითად მოქმედებს. მოდით ნუ ვიქნებით რომის პაპზე მეტად კათოლიკენი. ნუ ვიტყვით, რომ ეს ჩამორჩენილობის მაჩვენებელია. პირიქით, ეს სულიერ ამაღლებულობას და ჰეროიზაციას უწყობს ხელს.

- საინტერესოა, ვინ და როგორ ზრუნავდა თქვენი საოჯახო ბიბლიოთეკის გამდიდრებაზე?

- ოჯახის ყველა წევრი. წიგნებს ბავშვობიდანვე ვიძენდი. მეტიც, იმდენად გამიტაცა ამ ყველაფერმა, რომ გადავწყვიტეთ, ჩვენს კლასს განსაკუთრებული ბიბლიოთეკა გვქონოდა და ეს მოვახერხეთ კიდეც. მაშინ 12-13 წლისანი ვიყავით, როცა განსაკუთრებით ცხოველდება ინტერესი სამყაროს მიმართ. მოგეხსენებათ, იმ დროს არცთუ ისე იოლი იყო ამა თუ იმ ლიტერატურის მოპოვება და ჩვენ ეს მაინც შევძელით. ბიბლიოთეკას სახლებიდან მოტანილი წიგნებით ვავსებდით. ის იყო აღმაფრენის წლები, რომელიც ყველა ბავშვს უნდა ჰქონდეს. ვისაც ამგვარი ცხოველი ინტერესი არ განუცდია, ალბათ ბავშვობის რომანტიკის შეგრძნება ბოლომდე არ აქვს გაცნობიერებული. საერთოდ, ძალიან მადლიერი ვარ ჩემი მშობლების, რომლებსაც ძალიან უყვარდათ წიგნი და მისადმი ინტერესით გაგვზარდეს. შემდეგშიც წილად მხვდა ბედნიერება, მქონოდა ურთიერთობა წიგნიერ ადამიანებსა და ღრმა ინტელექტუალებთან.

- მათგან გამორჩეულებიც დაგვისახელეთ...

- აკაკი გაწერელია, ჩემთვის უძვირფასესი ადამიანი. 25 წლის ვიყავი, ის 75-ის, მაგრამ ჩვენ დიდი მეგობრები გახლდით. მას ჩემს ყველაზე დიდ მასწავლებლად მივიჩნევ, არა მხოლოდ ფილოლოგიაში, არამედ ცხოვრებაშიც. ვცდილობ, მას რაღაცით მაინც ვგავდე, სიბერეში მაინც, მაგრამ ვერ ვახერხებ, რადგან ის ყველანაირად დენდი იყო, ინტელექტუალური არისტოკრატი და დიდი პიროვნება. შემდეგ მისივე ნათლული ზვიად გამსახურდია, რომელიც ასევე დიდი ინტელექტუალი გახლდათ. დავანებოთ თავი ყველა იმ პოლიტიკურ ორომტრიალს, რაც მოხდა, მაგრამ არ შეიძლება არ ითქვას, რომ ის განსაკუთრებული პიროვნება იყო. ბევრს არ სიამოვნებს ამ კუთხით მასზე საუბარი, მაგრამ ალბათ მალე დავიწყებთ ძალიან სერიოზულ ლაპარაკს, თუ რა ფენომენი იყო ეს კაცი, როგორც ინტელექტუალი, ღრმად მოაზროვნე პიროვნება და ქართული სულიერების წარმომადგენელი საქართველოში. მას არ შეეძლო საუბარი იმ თემაზე, რაც მისთვის შინაგანად განცდილი და გააზრებული არ იყო. მაგალითისთვის შემიძლია დაგისახელოთ მისი "ვეფხისტყაოსნის" სახისმეტყველება". პრეტენზიის მქონე ნებისმიერმა პიროვნებამ ჯერ ბიბლიოგრაფიას ჩახედოს და მხოლოდ ამის მერე ილაპარაკოს ზვიად გამსახურდიაზე. უნიკალური ბიბლიოგრაფიაა, ანუ იმ წიგნების ჩამონათვალი, რაც მას ამ ერთი წიგნის დასაწერად დასჭირდა.

- შინ დიდი ბიბლიოთეკა გაქვთ, რომელი ავტორი თუ ჟანრი ჭარბობს თაროებზე?

- სამწუხაროდ, თბილისში წიგნების ნაწილი მაქვს. პატარა ოთახში ყველაფერს ვერ ვათავსებ. იმერეთში, დეიდაჩემის სახლშია დიდი ბიბლიოთეკა, მაგრამ შინ მაქვს ყველაფერი, რაც ჩემი ასაკის ადამიანს სჭირდება. მხატვრული ლიტერატურა ისეთი სამყაროა, რომელსაც ვერც ერთი ბიბლიოთეკა ვერ დაიტევს და იმ წიგნებს ჩვენ უკვე გულითა და სულით ვატარებთ. ყველას გვაქვს ჩვენი გულის მწერლობა, პოეზია, ზეპირსიტყვიერება... ხანდახან შეიძლება გვავიწყდება, არ გვახსოვს, მაგრამ ისეთ დროს ამოტივტივდება ხოლმე, რომ ვერ ვიგებთ, ეს როგორ და რანაირად ხდება. თქვენს კითხვას რომ მივუბრუნდეთ, გეტყვით, რომ თაროებზე მეტწილად ფილოსოფიური და ლიტერატურული კლასიკა ჭარბობს. ყველა ადამიანის ცხოვრებაში პატარა საქმისა თუ ღრმად ინტიმური პროცესების გააზრების ეტაპი დგება და ამას ვერავინ უარყოფს. იმისათვის, რომ გავაცნობიეროთ რა იყო, რატომ და საით მიდის ეს ყველაფერი. ამითაა ცხოვრება საინტერესო და მიმზიდველი. თუკი ვინმეში ეს პროცესები არ დაწყებულა, ის ჯერ არ არის მომწიფებული იმისთვის, რომ სერიოზული ადამიანი ერქვას. ყველას ვუსურვებდი, ჰქონდეს სწრაფვა, შეგრძნება, მოთხოვნილება ბრძნულად, ანუ ფილოსოფიურად გაიაზროს თავისი ცხოვრება და ბიოგრაფია. სიცოცხლე ძალიან ხანმოკლეა და ამის შეგრძნება ყველა ადამიანისთვის აუცილებელია.

- საჩუქრად მორთმეული წიგნები...

- ასეთიც უამრავია. ახლახან ბატონმა ბაჩანა ბრეგვაძემ თავისი უნიკალური ოთხტომეული მომიძღვნა. მანამდე გამოცემული ორტომეულიც მისახსოვრა და პატივმოყვარე რომ ვიყო, ალბათ თავს მაღლა ამაყად ავწევდი იმ მოძღვნისათვის, რომელიც წიგნს სატიტულო გვერდზე აწერია. მიმაჩნია, რომ თანამედროვე საქართველოში ბაჩანა ბრეგვაძე უნიკალური მოვლენაა. მეტსაც გეტყვით, ათი საუკუნის განმავლობაში, ექვთიმე და გიორგი ათონელის შემდეგ, საქართველოში ასეთი ფენომენი არ ყოფილა. გაოგნებული ვარ და ჩვენი საზოგადოებრივი კრიზისის ყველაზე დიდ არგუმენტად ბაჩანა ბრეგვაძისადმი დამოკიდებულება მიმაჩნია. მხოლოდ ამის მიხედვით შეიძლება მთელი ჩვენი დღევანდელი მდგომარეობის დიაგნოზის დასმა და ამას არა მხოლოდ ფილოლოგი, არამედ ჩვეულებრივი მკითხველი მოგახსენებთ. საერთოდ, ძალიან ძვირფასია და მაქვს უამრავი წიგნი ავტორისეული ხელმოწერით. მათ შორისაა: აკაკი გაწერელია, ზვიადი, მურმან ლენაბიძე, ანა კალანაძე, მუხრან მაჭავარიანი, ჯემალ აჯიაშვილი... ძვირფასია მათი გაკრული ხელით დაწერილი სიტყვები. თან გააჩნია რას წერენ. "პატივისცემით ამას და ამას" - სავალდებულო ეტიკეტია, მაგრამ მიყვარს როცა ავტორი განსაკუთრებული ურთიერთობების ხაზგასმას ახდენს, ეს ჩემში თბილ გრძნობებსა და სიყვარულს აღძრავს.

- თანამედროვე ახალგაზრდა ავტორების შემოქმედებას თუ ეცნობით?

- ახალგაზრდა რომ ვიყავი, ყველაფერს ვკითხულობდი, განსაკუთრებით ჩემი თაობის ავტორთა შემოქმედებას. აკაკი გაწერელიას ამა თუ იმ მწერალს რომ ვუხსენებდი, ბრძენკაცის ირონიით ჩაიქირქილებდა ხოლმე: 30 წელია "ნეტარი ავგუსტინეს" ქვევით არ ჩამოვსულვარ და მაგას რა წამაკითხებსო?! ახლა ვხვდები, რას ნიშნავდა მისი ეს სიტყვები. როცა ადამიანს ჩამოყალიბებული ესთეტიკური სამყარო გაქვს, თუ რამე განსაკუთრებული არ მოხდა, თანამედროვე ავტორებს არ ვკითხულობ. რაც ვიცი და რასაც თვალყურს ვადევნებ, ძალიან მდარეა. მწერლობაში დიდი კრიზისი გვაქვს და ეს არა მხოლოდ საქართველოს, არამედ გლობალური პრობლემაა. ეს, რა თქმა უნდა, გაივლის. სხვაგვარად წარმოუდგენელია. აქვე გეტყვით იმასაც, რომ ახლახან გამოვიდა ძალიან საინტერესო ალმანახი "ამერ-იმერი". ეს ჩემთვის სასიამოვნო მოულოდნელობა იყო და მწერლობით დაინტერესებულ ყველა მკითხველს ვურჩევ, "ამერ-იმერში" ჩაიხედოს.

- გულდასაწყვეტია, როცა წიგნებს აღარ გვიბრუნებენ. ასეთი შემთხვევებიც გექნებათ...

- არის ასეთი კაცი - ბიძინა გიორგობიანი, რომელიც თავის დროზე ჩვენი დეპუტატი იყო. შემდეგ გერმანიაში წავიდა, იქიდან დაბრუნებული კი სააკაშვილის მთავრობაში მთავარი მეტყევე გახდა. ახლა არ ვიცი, საქართველოშია თუ არა. მას ჩემგან ძალიან ბევრი წიგნი აქვს წაღებული. ადრე რაღაცაზე წამეკინკლავა, თუმცა მიზეზი არ ვიცი. არ გეგონოთ, შურისძიებას ვეწევი, არც მასთან პოლემიკას ვაპირებ, მაგრამ პოლიტიკაში ხეტიალს, ჯობს ზრდილობიანად მოიქცეს და მინდა, მას ნახევრად ხუმრობით ვუთხრა, ჩემგან წაღებული წიგნები დააბრუნოს.

- ყველაზე მეტად ამ გზით დაკარგულ, რომელ წიგნზე გწყდებათ გული?

- ასეთი რამ ხშირად არ ხდებოდა. რაც მეტი დრო გადის, მეგობრების წრე ვიწროვდება, მაგრამ მყარდება და უფრო ღირსეული ხდება. მცირედნი და რჩეულნი არიან და წარმოუდგენელია, მათგან ვიღაცამ წიგნი მოიპაროს, ან წაიღოს და უკანა აღარ დააბრუნოს. ასეთი ფაქტები ჩვენს ცხოვრებაში აღარ ხდება. მე მაქვს რამდენიმე წიგნი, რომელიც, სადაც უნდა წავიდე, სულ თან დამაქვს. 90-იან წლებში, როდესაც ერთი კვირაც კი არ ხერხდებოდა ჩემი შინ ყოფნა (და ამით თავს არ ვიწონებ და ზოგიერთებივით ღრმა დევნილის პოზიციიდან თავს არ წარმოვაჩენ), როცა ერთი ადგილიდან მეორეზე გადასვლა გვიწევდა, ყოველთვის თან დამქონდა ერთი ჩანთა, რომელიც ადგილიდან ადგილზე, სასტუმროებსა თუ სახლებში დავატარებდი. იმ წიგნებს შორის არის უნიკალური მსოფლიო ცივილიზაციის ტომები, გამოვარჩევდი III ტომს - "ცეზარი და ქრისტე". ეს უნიკალური კულტუროლოგიური ნაშრომია, რომელიც არ შეიძლება, ყოველდღე არ გიზიდავდეს. საერთოდ, წიგნების გარეშე გატარებული ერთი დღეც კი დაკარგულად მიმაჩნია.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს