სპორტი
სამხედრო
პოლიტიკა

26

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის ოცდამეშვიდე დღე დაიწყება 06:43-ზე, მთვარე თევზებში გადავა 23:28-ზე კარგი დღეა ახალი საქმეების დასაწყებად. შანსი მოგეცემათ მოაგვაროთ ძველი პრობლემები. კარგი დღეა ბიზნესისა და სავაჭრო საქმეებისთვის; უფროს თაობასთან ურთიერთობისთვის, მათგან რჩევის მიღება. ურთიერთობის, საქმეების გარჩევას არ გირჩევთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამუშაო ადგილის შესაცვლელად. კარგია მოგზაურობის დაწყება. მცირე ფიზიკური დატვირთვა არ გაწყენთ, კარგი დღეა საოჯახო საქმეების შესასრულებლად. მოერიდეთ დიდი რაოდენობით სითხის, განსაკუთრებით ალკოჰოლის მიღებას. გაუფრთხილდით ფეხებს.
მსოფლიო
კულტურა/შოუბიზნესი
Faceამბები
კონფლიქტები
სამართალი
საზოგადოება
მეცნიერება
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
როდის მალავდა მიწაში ავთო ვარსიმაშვილი თავის ლექსებს
როდის მალავდა მიწაში ავთო ვარსიმაშვილი თავის ლექსებს

ორი წლით უფ­რო­სი ძმის შემ­ხედ­ვა­რემ, წერა-კი­თხვა სკო­ლა­ში შეს­ვლამ­დე უკვე იცო­და. ბიბ­ლი­ო­თე­კის ხიბ­ლი ჯერ კი­დევ სკო­ლა­ში სწავ­ლი­სას შე­იგ­რძნო და მას შემ­დეგ სტუ­დენ­ტო­ბის დიდი ნა­წი­ლი სა­ჯა­რო ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში აქვს გა­ტა­რე­ბუ­ლი. რე­ჟი­სო­რი ავთო ვარ­სი­მაშ­ვი­ლი მცი­რე და­ფიქ­რე­ბის შემ­დეგ იხ­სე­ნებს, რომ პირ­ვე­ლი წიგ­ნი, რო­მე­ლიც სა­კუ­თა­რი შე­მო­სავ­ლით იყი­და, სალ­ვა­დორ და­ლის რეპ­რო­დუქ­ცი­ე­ბი იყო. იმ დრო­ის­თვის ეს საკ­მა­ოდ დე­ფი­ცი­ტუ­რი წიგ­ნი მოს­კოვ­ში შე­ი­ძი­ნა. მა­შინ სტუ­დენ­ტი გახ­ლდათ და არ­და­დე­გე­ბის დროს მა­მას­თან ერ­თად მოს­კოვ­ში გა­ემ­გზავ­რა. მშობ­ლის მი­ცე­მუ­ლი მთე­ლი თან­ხა და­უ­ფიქ­რებ­ლად გა­და­ი­ხა­და და­ლის რეპ­რო­დუქ­ცი­ებ­ში.

დღეს სა­ო­ჯა­ხო ბიბ­ლი­ო­თე­კის გამ­დიდ­რე­ბა­ზე უმ­თავ­რე­სად ის და მე­უღ­ლე ზრუ­ნა­ვენ. ამ­ბობს, რომ თა­ვი­სი მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის წიგ­ნე­ბი ხში­რად ჩა­მო­აქვს. ახ­ლა­ხან ვანო ხუ­ციშ­ვილს ფრან­გუ­ლი დრა­მა­ტურ­გი­ის ან­თო­ლო­გია აჩუ­ქა, ხოლო მაია დო­ბორჯგი­ნი­ძეს - ბრი­ტა­ნუ­ლი დრა­მა­ტურ­გი­ის. თა­ვად თა­ვის პრო­ფე­სი­ას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რით უმ­თავ­რე­სად გოგი მარ­გვე­ლაშ­ვი­ლი ანე­ბივ­რებს.

ავთო ვარ­სი­მაშ­ვი­ლი ხში­რად ეც­ნო­ბა რო­გორც თა­ნა­მედ­რო­ვე ქარ­თულ, ისე და­სავ­ლურ ლი­ტე­რა­ტუ­რას. თუმ­ცა ამ­ბობს, რომ მის ცხოვ­რე­ბა­ში ძა­ლი­ან აქ­ტი­უ­რი როლი რუ­სულ­მა ლი­ტე­რა­ტუ­რამ ითა­მა­შა. გე­ნი­ა­ლუ­რი რუსი ავ­ტო­რე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბას­თან ერ­თად რუ­სულ ენა­ზე კი­თხუ­ლობ­და უცხო­ელ ავ­ტო­რებ­საც.

ნა­ხე­ვა­რი წლის წინ "ახა­ლი ავ­ტო­რი" აღ­მო­ა­ჩი­ნა და ეს ინ­გლი­სე­ლი მწე­რა­ლი პი­ტერ აკ­რო­ი­დია. პირ­ვე­ლად მისი "შექ­სპი­რი-ბი­ოგ­რა­ფია" წა­ი­კი­თხა და შემ­დეგ აკ­რო­ი­დის სხვა ნა­წარ­მო­ე­ბებ­ზეც გა­და­ი­ნაც­ვლა. სხვა­დას­ხვა ეპო­ქის წარ­მო­მად­გენ­ლებ­ზე შექ­მნი­ლი ბი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი რო­მა­ნე­ბი დო­კუ­მენ­ტურ ქრო­ნი­კებ­თა­ნაა გა­ზა­ვე­ბუ­ლი, თუმ­ცა უდი­დე­სი ნა­წი­ლი გა­მო­გო­ნი­ლია. დღემ­დე გა­ტა­ცე­ბით კი­თხუ­ლობს პი­ტერ აკ­რო­ი­დის ლი­ტე­რა­ტუ­რას და ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში მისი თხუთ­მე­ტამ­დე წიგ­ნი შე­ი­ძი­ნა...

- ბავ­შვო­ბა­ში სა­ბავ­შვო ლი­ტე­რა­ტუ­რას დედ-მამა მაწ­ვდი­და და ვფიქ­რობ, ამ თვალ­საზ­რი­სით ორი­გი­ნა­ლუ­რი არ ვარ. პირ­ველ წიგ­ნებს მშობ­ლე­ბის კარ­ნა­ხი­თა და რჩე­ვით ვკი­თხუ­ლობ­დი. დღემ­დე მახ­სოვს წიგ­ნი, რო­მე­ლიც და­მო­უ­კი­დებ­ლად თა­ვი­დან ბო­ლომ­დე წა­ვი­კი­თხე, ეს "ლურ­სმა­ნას თავ­გა­და­სა­ვა­ლი" გახ­ლდათ. ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში იყო პე­რი­ო­დი, როცა გაჩ­ნდა დი­უ­მა და, რა თქმა უნდა, "სამი მუშ­კე­ტე­რი", თა­ვი­სი გაგ­რძე­ლე­ბე­ბით. მახ­სოვს, ამ ნა­წარ­მო­ე­ბის კი­თხვი­სას ისე ვი­ყა­ვი "ან­თე­ბუ­ლი", რომ ერთ-ერთ ღა­მეს, სა­ბან­გა­და­ფა­რე­ბუ­ლი, წიგნს ფარ­ნით ვკი­თხუ­ლობ­დი. მე­ო­რე დი­ლას სკო­ლა­ში რომ არ წავ­სუ­ლი­ყა­ვი, მო­ვი­ტყუე, ავად ვარ-მეთ­ქი და ამ­გვა­რად მშობ­ლებს თავი სახ­ლში და­ვა­ტო­ვე­ბი­ნე. ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი თა­ვი­დან­ვე ძა­ლი­ან მო­მე­წო­ნა. რა­ტომ­ღაც ყო­ველ­თვის ყვე­ლა­ზე მე­ტად ათო­სი მომ­წონ­და, ძა­ლი­ან კე­თილ­შო­ბი­ლი პერ­სო­ნა­ჟია. დ"არ­ტა­ნი­ა­ნიც მომ­წონ­და, მაგ­რამ გა­გი­ჟე­ბით ნამ­დვი­ლად არა. ვი­სურ­ვებ­დი, რომ ათო­სი ვყო­ფი­ლი­ყა­ვი. შემ­დეგ­ში კი ასე­თი პერ­სო­ნა­ჟი დონ კი­ხო­ტი იყო.

- სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რას დე­ტექ­ტი­ვე­ბი ანაც­ვლებს ხოლ­მე. ეს ჟან­რი თუ გი­ტა­ცებ­დათ?

- კი, რო­გორ არა. თუმ­ცა ძა­ლი­ან დიდი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში ვკი­თხუ­ლობ­დი სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რას. ჩემი საყ­ვა­რე­ლი მწე­რა­ლი გახ­და მაინ რიდი თა­ვი­სი "უთა­ვო მხე­და­რით", შემ­დეგ ის ჟიულ ვერნ­მა ჩა­ა­ნაც­ვლა. დე­ტექ­ტი­ვე­ბი საკ­მა­ოდ გვი­ან შე­მო­ვი­და ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში. რა თქმა უნდა, ამ ჟანრ­ში ჩემი პირ­ვე­ლი წიგ­ნი "შერ­ლოკ ჰოლმსი" იყო, ალ­ბათ ისე­ვე, რო­გორც ჩემი თა­ო­ბის ყვე­ლა ბავ­შვი­სათ­ვის. შემ­დეგ ედ­გარ ალან პო იყო, რო­მელ­საც სტუ­დენ­ტო­ბის პე­რი­ოდ­ში ვეც­ნო­ბო­დი.

- და იმავდრო­უ­ლად იქ­ნე­ბო­და პი­ე­სე­ბიც...

- მე­ა­თე კლა­სი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი, როცა თე­ატ­რა­ლურ ინ­სტი­ტუ­ტში ჩა­ბა­რე­ბა გა­დავ­წყვი­ტე, ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში პი­ე­სე­ბი და პრო­ფე­სი­უ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა შე­მო­ვი­და. პირ­ველ რიგ­ში, ეს გახ­ლდათ შექ­სპი­რი, რო­მე­ლიც დღემ­დე ჩემს ერთ-ერთ საყ­ვა­რელ მწერ­ლად რჩე­ბა. ეს ის ავ­ტო­რია, რო­მელ­საც მე­ო­რედ მოს­ვლის ჟამს გა­და­ვარ­ჩენ­დი. იმა­ვე პე­რი­ოდ­ში და­ვი­წყე დოს­ტო­ევ­სკის კი­თხვა და თით­ქმის მე­ო­რე-მე­სა­მე კურ­სზე სწავ­ლი­სას, უკვე ყვე­ლა­ფე­რი წა­კი­თხუ­ლი მქონ­და. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, რა­ღა­ცე­ბი არ მეს­მო­და, მაგ­რამ დოს­ტო­ევ­სკის ცოდ­ნით თავს ვი­წო­ნებ­დი. თუმ­ცა რაც უფრო მეტი დრო გა­დის და ამ ავ­ტორს მეტს ვკი­თხუ­ლობ, ვგრძნობ, რომ დოს­ტო­ევ­სკი დღე­საც ბო­ლომ­დე არ ვიცი და ბო­ლომ­დე ვერც ვე­რა­სო­დეს გა­ვი­გებ.

- როცა რე­ჟი­სო­რო­ბა გა­და­წყვი­ტეთ, ალ­ბათ ფიქ­რობ­დით, რას დად­გამ­დით პირ­ვე­ლად სცე­ნა­ზე...

- ამ შემ­თხვე­ვა­ში ბა­ნა­ლუ­რი პა­სუ­ხი მექ­ნე­ბა, რო­გორც ყვე­ლა რე­ჟი­სორს. ეს იყო "ჰამ­ლე­ტი". როცა შექ­სპირ­ზე ხარ შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი, "ჰამ­ლე­ტი" შენი გმი­რი ხდე­ბა და გიჩ­ნდე­ბა სურ­ვი­ლი, მისი სა­ხით შენს ტკი­ვი­ლებ­ზე ილა­პა­რა­კო. ეს იმ­დე­ნად გე­ნი­ა­ლუ­რი გმი­რია, რომ ვფიქ­რობ, ყვე­ლა ეპო­ქი­სა და თა­ო­ბის ადა­მი­ანს აქვს სა­შუ­ა­ლე­ბა, ჰამ­ლეტ­ში სა­კუ­თა­რი თავი იპო­ვოს.

- რო­გო­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა გაქვთ პო­ე­ზი­ის მი­მართ?

- ერთი პე­რი­ო­დი პო­ე­ზი­ით ძა­ლი­ან ვი­ყა­ვი გა­ტა­ცე­ბუ­ლი და გა­ლა­კტი­ო­ნი "აღ­მო­ვა­ჩი­ნე". ჩემ­და სამ­წუ­ხა­როდ, ეს უკვე სტუ­დენ­ტო­ბის დროს მოხ­და. გა­ლა­კტი­ო­ნი, ვაჟა-ფშა­ვე­ლა, ოთარ ჭი­ლა­ძე, მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი და პუშ­კი­ნი დღემ­დე ძა­ლი­ან მიყ­ვარს. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ლექ­სებს დღე­საც ვკი­თხუ­ლობ, მაგ­რამ, სამ­წუ­ხა­როდ, ვერ ვი­ტყვი, რომ ბოლო ათი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში რო­მე­ლი­მე ავ­ტორ­მა ისე შემძრა, რომ მისი ფანი გავმხდა­რი­ყა­ვი. მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი ძა­ლი­ან მიყ­ვარ­და და თე­ატ­რა­ლურ ინ­სტი­ტუ­ტში ჩა­ბა­რე­ბი­სას მისი რამ­დე­ნი­მე ლექ­სი მქონ­და მომ­ზა­დე­ბუ­ლი. მე­რეც, მის ლექ­სებს მთე­ლი ცხოვ­რე­ბა ვკი­თხუ­ლობ­დი. შემ­დეგ­ში ამ ადა­მი­ანს არა­ერ­თხელ შევ­ხვედ­რი­ვარ, მაგ­რამ როცა პირ­ვე­ლად ის არ­გვეთ­ში ვნა­ხე, მას რამ­დე­ნი­მე ლექ­სი წა­ვუ­კი­თხე. ბა­ტო­ნი მუხ­რა­ნი ძა­ლი­ან ბედ­ნი­ე­რი იყო და ერთ-ერ­თზე ისიც კი მი­თხრა, რას ლა­პა­რა­კობ, ეს მე დავ­წე­რეო (იცი­ნის)?!

- თა­ვად თუ გიც­დი­ათ წერა?

- ვფიქ­რობ, ეს ყვე­ლა ადა­მი­ანს უც­დია. ლექ­სიც და­მი­წე­რია და მო­თხრო­ბაც.

- მა­ლავ­დით თუ ვინ­მეს აკით­ხებ­დით?

- მახ­სოვს, IV-V კლას­ში რამ­დე­ნი­მე ლექ­სი დავ­წე­რე. არ მინ­დო­და, ვინ­მეს ენა­ხა და წა­ე­კი­თხა. გა­დავ­წყვი­ტე და­მე­მა­ლა. შინ დიდი საყ­ვა­ვი­ლე გვედ­გა, მი­წა­ში ალოე იყო ჩარ­გუ­ლი და ჩემი ლექ­სე­ბი მი­წა­ში ჩავფლე. მერე ისი­ნი ყვა­ვი­ლე­ბის მოვ­ლი­სას დე­და­ჩემ­მა აღ­მო­ა­ჩი­ნა და მი­წი­დან ამო­აძ­ვრი­ნა (იღი­მის).

- რო­გო­რი რე­აქ­ცია ჰქონ­და, გი­საყ­ვე­დუ­რათ თუ პი­რი­ქით?

- ძა­ლი­ან დე­ლი­კა­ტუ­რი მშობ­ლე­ბი მყავ­დნენ. დე­დამ ლექ­სე­ბი და­მიბ­რუ­ნა და მი­თხრა, რად გინ­და, მი­წა­ში რომ ფლავ, მა­გი­დის უჯ­რა­ში ან კა­რა­და­ში შე­ი­ნა­ხე.

- წე­რის გაგ­რძე­ლე­ბის სურ­ვი­ლი არ გქონ­დათ?

- შემ­დეგ­ში პრო­ფე­სი­უ­ლი მიდ­გო­მა გაჩ­ნდა ამ სა­კი­თხის მი­მართ. პი­ე­სებს ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში თა­ვი­დან ვწერ­დი და დღე­საც ასე ვარ. თა­ვი­სუ­ფალ თე­ატ­რში, პრაქ­ტი­კუ­ლად, ყვე­ლა სპექ­ტაკ­ლი, რაც დად­გმუ­ლი მაქვს, რო­მე­ლი­ღაც ავ­ტო­რის მი­ხედ­ვი­თაა და შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, თა­ვი­დან ვწერ. მაქვს რამ­დე­ნი­მე და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი პი­ე­სა, საკ­მა­ოდ ბევ­რი სცე­ნა­რი. და­წე­რი­ლი მაქვს და დღემ­დე ვწერ ესე­ებს, მაგ­რამ ალ­ბათ 25 წე­ლი­წად­ზე მე­ტია, მო­თხრო­ბა არ და­მი­წე­რია. ძა­ლი­ან დიდი ხა­ნია მინ­და, წიგ­ნი გა­მოვ­ცე, სა­დაც წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში დაგ­რო­ვი­ლი ჩემი ჩა­ნა­ხა­ტე­ბი და წე­რი­ლე­ბი შევა. ჩა­ნა­ხა­ტე­ბი წიგ­ნად გა­მო­სა­ცე­მად მზად იყო ათი წლის წინ, მაგ­რამ სულ რა­ღაც ემა­ტე­ბა, ემა­ტე­ბა და ვე­რაფ­რით გა­მოვ­ნა­ხე იმის დრო, რომ ერთხე­ლაც ყვე­ლა­ფერს მო­ვუ­ყა­რო თავი. ვიცი, წიგ­ნი რო­გო­რი ფორ­მის, სტრუქ­ტუ­რის იქ­ნე­ბა და ისიც, რომ მას "კო­მე­დი­ან­ტის ჩა­ნა­ხა­ტე­ბი" ერ­ქმე­ვა. გა­მო­ცე­მა თვით­მიზ­ნად არ მაქვს, მაგ­რამ ალ­ბათ ოდეს­მე მო­ვიც­ლი სა­ა­მი­სო­დაც.

- წიგ­ნე­ბი ავ­ტო­რი­სე­უ­ლი ხელ­მო­წე­რით ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში გან­სა­კუთ­რე­ბით ძვირ­ფა­სია...

- ასე­თი წიგ­ნი ბევ­რი მაქვს, არ ჩა­მოვ­თვლი, რად­გან არ მინ­და, რო­მე­ლი­მე ავ­ტო­რი გა­მომ­რჩეს და შე­იძ­ლე­ბა, მათ ეწყი­ნოთ.

- მათ შო­რის ნიკო გო­მე­ლა­უ­რის წიგ­ნე­ბიც იქ­ნე­ბა...

- ნიკო გო­მე­ლა­უ­რი ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში ცალ­კე თემა და მოვ­ლე­ნაა. ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი ვი­ყა­ვი, ვი­საც მან თა­ვი­სი პირ­ვე­ლი ლექ­სე­ბი წა­უ­კი­თხა. მისი სიკ­ვდი­ლის შემ­დეგ აღ­მო­ვა­ჩი­ნე რამ­დე­ნი­მე ლექ­სი, რომ­ლე­ბიც მა­ნამ­დე არ მე­ნა­ხა. ნი­კოს თა­ვი­სი ყვე­ლა ლექ­სი პი­რა­დად ჩემ­თვის აქვს წა­კი­თხუ­ლი და ეს ხში­რად ხდე­ბო­და. ლექ­სებს რომ წერ­და, პირ­ვე­ლად ძა­ლი­ან მოკ­რძა­ლე­ბით მი­თხრა. იმ დღი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი დღემ­დე ნიკო ჩემი საყ­ვა­რე­ლი პო­ე­ტია. გა­სა­გე­ბია, რომ შე­ფა­სე­ბი­სას ძა­ლი­ან ბევრ რა­მე­ში სუ­ბი­ექ­ტუ­რი ვარ, მაგ­რამ ვარ და რა ვქნა?!

- თუ ეთან­ხმე­ბით მო­საზ­რე­ბას, რომ ავ­ტო­რე­ბი თა­ვი­ანთ ლექ­სებს უკე­თე­სად კი­თხუ­ლო­ბენ, ვიდ­რე მსა­ხი­ო­ბე­ბი ან სხვა პრო­ფე­სი­ის ად­ამი­ა­ნე­ბი?

- ვერ და­ვე­თან­ხმე­ბი, ყვე­ლა ავ­ტო­რი თა­ვის ლექსს კარ­გად ვერ კი­თხუ­ლობს. ვი­ღა­ცამ შე­იძ­ლე­ბა, ლექ­სი ისე წა­ი­კი­თხოს, რომ მსგავ­სად ვე­რა­ვინ ვე­რა­სო­დეს შეძ­ლებს. ვი­ღა­ცას სა­ერ­თოდ არ შე­უძ­ლია ლექ­სის წა­კი­თხვა და ამა­ში სა­ში­ნე­ლე­ბა არა­ფე­რია. ბევ­რი ავ­ტო­რის მა­გივ­რად, ჯობს, ლექ­სი სხვამ წა­ი­კი­თხოს, მაგ­რამ რო­გორც ნიკო კი­თხუ­ლობ­და თა­ვის ლექ­სებს, ისე ვე­რა­ვინ კი­თხუ­ლობს. სხვა­დას­ხვა სა­ღა­მო­სა თუ შეხ­ვედ­რებ­ზე, რომ­ლებ­ზეც ჩემი მსა­ხი­ო­ბე­ბი და­დი­ან, ვე­უბ­ნე­ბი ხოლ­მე, მო­უს­მი­ნეთ, რო­გორ კი­თხუ­ლობ­და ნიკო, თქვენ არ შე­გიძ­ლი­ათ მისი ლექ­სე­ბის კი­თხვა-მეთ­ქი. მეს­მის, რომ ეს რთუ­ლია, ალ­ბათ ამი­ტომ ამ ტი­პის შეხ­ვედ­რებ­ზე არ დავ­დი­ვარ.

- და მა­ინც, თქვე­ნი აზ­რით, ნი­კოს ლექ­სებს ვინ კი­თხუ­ლობს ყვე­ლა­ზე კარ­გად?

- არა­ვინ. შე­იძ­ლე­ბა იმი­ტომ, რომ ჩემ­ში დღემ­დე დო­მი­ნი­რებს ნი­კოს კი­თხვის მა­ნე­რა და ხმა. საქ­მე ისაა, რომ ნი­კოს ჰქონ­და მე­ტყვე­ლე­ბის დე­ფექ­ტი, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან ცოტა ვინ­მემ იცო­და. მერე ის ჩვენ ერ­თად ვარ­ჩი­ეთ მი­სე­უ­ლი მე­ტყვე­ლე­ბის მა­ნე­რად, რო­მე­ლიც შემ­დეგ ლექ­სის კი­თხვი­სას გა­მო­ი­ყე­ნა, თა­ვი­სი პა­უ­ზე­ბით, აქ­ცენ­ტი­რე­ბით და ა.შ. ნი­კოს ხმა დღე­საც ყურ­ში მეს­მის. ჩემს მან­ქა­ნა­ში ნა­ხავთ დისკს, რო­მელ­ზეც ნი­კოს ლექ­სე­ბია და მას ხში­რად ვუს­მენ. ეს ხმა ჩემ­ზე მაგ­ნი­ტი­ვით მოქ­მე­დებს და ამი­ტომ არ შე­მიძ­ლია მო­ვის­მი­ნო, როცა მის ლექ­სებს სხვე­ბი კი­თხუ­ლო­ბენ. სულ ვამ­ბობ, რომ ეს არის ბრწყინ­ვა­ლე პო­ე­ზია, რო­მე­ლიც უნდა იკი­თხო და შენს თავ­ში აღ­მო­ა­ჩი­ნო მისი მე­ლო­დია...

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
სალომე ზურაბიშვილი საზოგადოებას 31 მარტს დაანონსებულ აქციაზე მისვლისკენ მოუწოდებს - რა პასუხი აქვს "ქართულ ოცნებას"

როდის მალავდა მიწაში ავთო ვარსიმაშვილი თავის ლექსებს

როდის მალავდა მიწაში ავთო ვარსიმაშვილი თავის ლექსებს

ორი წლით უფროსი ძმის შემხედვარემ, წერა-კითხვა სკოლაში შესვლამდე უკვე იცოდა. ბიბლიოთეკის ხიბლი ჯერ კიდევ სკოლაში სწავლისას შეიგრძნო და მას შემდეგ სტუდენტობის დიდი ნაწილი საჯარო ბიბლიოთეკაში აქვს გატარებული. რეჟისორი ავთო ვარსიმაშვილი მცირე დაფიქრების შემდეგ იხსენებს, რომ პირველი წიგნი, რომელიც საკუთარი შემოსავლით იყიდა, სალვადორ დალის რეპროდუქციები იყო. იმ დროისთვის ეს საკმაოდ დეფიციტური წიგნი მოსკოვში შეიძინა. მაშინ სტუდენტი გახლდათ და არდადეგების დროს მამასთან ერთად მოსკოვში გაემგზავრა. მშობლის მიცემული მთელი თანხა დაუფიქრებლად გადაიხადა დალის რეპროდუქციებში.

დღეს საოჯახო ბიბლიოთეკის გამდიდრებაზე უმთავრესად ის და მეუღლე ზრუნავენ. ამბობს, რომ თავისი მოსწავლეებისთვის წიგნები ხშირად ჩამოაქვს. ახლახან ვანო ხუციშვილს ფრანგული დრამატურგიის ანთოლოგია აჩუქა, ხოლო მაია დობორჯგინიძეს - ბრიტანული დრამატურგიის. თავად თავის პროფესიასთან დაკავშირებული ლიტერატურით უმთავრესად გოგი მარგველაშვილი ანებივრებს.

ავთო ვარსიმაშვილი ხშირად ეცნობა როგორც თანამედროვე ქართულ, ისე დასავლურ ლიტერატურას. თუმცა ამბობს, რომ მის ცხოვრებაში ძალიან აქტიური როლი რუსულმა ლიტერატურამ ითამაშა. გენიალური რუსი ავტორების შემოქმედებასთან ერთად რუსულ ენაზე კითხულობდა უცხოელ ავტორებსაც.

ნახევარი წლის წინ "ახალი ავტორი" აღმოაჩინა და ეს ინგლისელი მწერალი პიტერ აკროიდია. პირველად მისი "შექსპირი-ბიოგრაფია" წაიკითხა და შემდეგ აკროიდის სხვა ნაწარმოებებზეც გადაინაცვლა. სხვადასხვა ეპოქის წარმომადგენლებზე შექმნილი ბიოგრაფიული რომანები დოკუმენტურ ქრონიკებთანაა გაზავებული, თუმცა უდიდესი ნაწილი გამოგონილია. დღემდე გატაცებით კითხულობს პიტერ აკროიდის ლიტერატურას და ამ ხნის განმავლობაში მისი თხუთმეტამდე წიგნი შეიძინა...

- ბავშვობაში საბავშვო ლიტერატურას დედ-მამა მაწვდიდა და ვფიქრობ, ამ თვალსაზრისით ორიგინალური არ ვარ. პირველ წიგნებს მშობლების კარნახითა და რჩევით ვკითხულობდი. დღემდე მახსოვს წიგნი, რომელიც დამოუკიდებლად თავიდან ბოლომდე წავიკითხე, ეს "ლურსმანას თავგადასავალი" გახლდათ. ჩემს ცხოვრებაში იყო პერიოდი, როცა გაჩნდა დიუმა და, რა თქმა უნდა, "სამი მუშკეტერი", თავისი გაგრძელებებით. მახსოვს, ამ ნაწარმოების კითხვისას ისე ვიყავი "ანთებული", რომ ერთ-ერთ ღამეს, საბანგადაფარებული, წიგნს ფარნით ვკითხულობდი. მეორე დილას სკოლაში რომ არ წავსულიყავი, მოვიტყუე, ავად ვარ-მეთქი და ამგვარად მშობლებს თავი სახლში დავატოვებინე. ეს ნაწარმოები თავიდანვე ძალიან მომეწონა. რატომღაც ყოველთვის ყველაზე მეტად ათოსი მომწონდა, ძალიან კეთილშობილი პერსონაჟია. დ''არტანიანიც მომწონდა, მაგრამ გაგიჟებით ნამდვილად არა. ვისურვებდი, რომ ათოსი ვყოფილიყავი. შემდეგში კი ასეთი პერსონაჟი დონ კიხოტი იყო.

- სათავგადასავლო ლიტერატურას დეტექტივები ანაცვლებს ხოლმე. ეს ჟანრი თუ გიტაცებდათ?

- კი, როგორ არა. თუმცა ძალიან დიდი ხნის განმავლობაში ვკითხულობდი სათავგადასავლო ლიტერატურას. ჩემი საყვარელი მწერალი გახდა მაინ რიდი თავისი "უთავო მხედარით", შემდეგ ის ჟიულ ვერნმა ჩაანაცვლა. დეტექტივები საკმაოდ გვიან შემოვიდა ჩემს ცხოვრებაში. რა თქმა უნდა, ამ ჟანრში ჩემი პირველი წიგნი "შერლოკ ჰოლმსი" იყო, ალბათ ისევე, როგორც ჩემი თაობის ყველა ბავშვისათვის. შემდეგ ედგარ ალან პო იყო, რომელსაც სტუდენტობის პერიოდში ვეცნობოდი.

- და იმავდროულად იქნებოდა პიესებიც...

- მეათე კლასიდან მოყოლებული, როცა თეატრალურ ინსტიტუტში ჩაბარება გადავწყვიტე, ჩემს ცხოვრებაში პიესები და პროფესიული ლიტერატურა შემოვიდა. პირველ რიგში, ეს გახლდათ შექსპირი, რომელიც დღემდე ჩემს ერთ-ერთ საყვარელ მწერლად რჩება. ეს ის ავტორია, რომელსაც მეორედ მოსვლის ჟამს გადავარჩენდი. იმავე პერიოდში დავიწყე დოსტოევსკის კითხვა და თითქმის მეორე-მესამე კურსზე სწავლისას, უკვე ყველაფერი წაკითხული მქონდა. რასაკვირველია, რაღაცები არ მესმოდა, მაგრამ დოსტოევსკის ცოდნით თავს ვიწონებდი. თუმცა რაც უფრო მეტი დრო გადის და ამ ავტორს მეტს ვკითხულობ, ვგრძნობ, რომ დოსტოევსკი დღესაც ბოლომდე არ ვიცი და ბოლომდე ვერც ვერასოდეს გავიგებ.

- როცა რეჟისორობა გადაწყვიტეთ, ალბათ ფიქრობდით, რას დადგამდით პირველად სცენაზე...

- ამ შემთხვევაში ბანალური პასუხი მექნება, როგორც ყველა რეჟისორს. ეს იყო "ჰამლეტი". როცა შექსპირზე ხარ შეყვარებული, "ჰამლეტი" შენი გმირი ხდება და გიჩნდება სურვილი, მისი სახით შენს ტკივილებზე ილაპარაკო. ეს იმდენად გენიალური გმირია, რომ ვფიქრობ, ყველა ეპოქისა და თაობის ადამიანს აქვს საშუალება, ჰამლეტში საკუთარი თავი იპოვოს.

- როგორი დამოკიდებულება გაქვთ პოეზიის მიმართ?

- ერთი პერიოდი პოეზიით ძალიან ვიყავი გატაცებული და გალაკტიონი "აღმოვაჩინე". ჩემდა სამწუხაროდ, ეს უკვე სტუდენტობის დროს მოხდა. გალაკტიონი, ვაჟა-ფშაველა, ოთარ ჭილაძე, მუხრან მაჭავარიანი და პუშკინი დღემდე ძალიან მიყვარს. რასაკვირველია, ლექსებს დღესაც ვკითხულობ, მაგრამ, სამწუხაროდ, ვერ ვიტყვი, რომ ბოლო ათი წლის განმავლობაში რომელიმე ავტორმა ისე შემძრა, რომ მისი ფანი გავმხდარიყავი. მუხრან მაჭავარიანი ძალიან მიყვარდა და თეატრალურ ინსტიტუტში ჩაბარებისას მისი რამდენიმე ლექსი მქონდა მომზადებული. მერეც, მის ლექსებს მთელი ცხოვრება ვკითხულობდი. შემდეგში ამ ადამიანს არაერთხელ შევხვედრივარ, მაგრამ როცა პირველად ის არგვეთში ვნახე, მას რამდენიმე ლექსი წავუკითხე. ბატონი მუხრანი ძალიან ბედნიერი იყო და ერთ-ერთზე ისიც კი მითხრა, რას ლაპარაკობ, ეს მე დავწერეო (იცინის)?!

- თავად თუ გიცდიათ წერა?

- ვფიქრობ, ეს ყველა ადამიანს უცდია. ლექსიც დამიწერია და მოთხრობაც.

- მალავდით თუ ვინმეს აკით­ხებდით?

- მახსოვს, IV-V კლასში რამდენიმე ლექსი დავწერე. არ მინდოდა, ვინმეს ენახა და წაეკითხა. გადავწყვიტე დამემალა. შინ დიდი საყვავილე გვედგა, მიწაში ალოე იყო ჩარგული და ჩემი ლექსები მიწაში ჩავფლე. მერე ისინი ყვავილების მოვლისას დედაჩემმა აღმოაჩინა და მიწიდან ამოაძვრინა (იღიმის).

- როგორი რეაქცია ჰქონდა, გისაყვედურათ თუ პირიქით?

- ძალიან დელიკატური მშობლები მყავდნენ. დედამ ლექსები დამიბრუნა და მითხრა, რად გინდა, მიწაში რომ ფლავ, მაგიდის უჯრაში ან კარადაში შეინახე.

- წერის გაგრძელების სურვილი არ გქონდათ?

- შემდეგში პროფესიული მიდგომა გაჩნდა ამ საკითხის მიმართ. პიესებს ხშირ შემთხვევაში თავიდან ვწერდი და დღესაც ასე ვარ. თავისუფალ თეატრში, პრაქტიკულად, ყველა სპექტაკლი, რაც დადგმული მაქვს, რომელიღაც ავტორის მიხედვითაა და შეიძლება ითქვას, თავიდან ვწერ. მაქვს რამდენიმე დამოუკიდებელი პიესა, საკმაოდ ბევრი სცენარი. დაწერილი მაქვს და დღემდე ვწერ ესეებს, მაგრამ ალბათ 25 წელიწადზე მეტია, მოთხრობა არ დამიწერია. ძალიან დიდი ხანია მინდა, წიგნი გამოვცე, სადაც წლების განმავლობაში დაგროვილი ჩემი ჩანახატები და წერილები შევა. ჩანახატები წიგნად გამოსაცემად მზად იყო ათი წლის წინ, მაგრამ სულ რაღაც ემატება, ემატება და ვერაფრით გამოვნახე იმის დრო, რომ ერთხელაც ყველაფერს მოვუყარო თავი. ვიცი, წიგნი როგორი ფორმის, სტრუქტურის იქნება და ისიც, რომ მას "კომედიანტის ჩანახატები" ერქმევა. გამოცემა თვითმიზნად არ მაქვს, მაგრამ ალბათ ოდესმე მოვიცლი საამისოდაც.

- წიგნები ავტორისეული ხელმოწერით ხშირ შემთხვევაში განსაკუთრებით ძვირფასია...

- ასეთი წიგნი ბევრი მაქვს, არ ჩამოვთვლი, რადგან არ მინდა, რომელიმე ავტორი გამომრჩეს და შეიძლება, მათ ეწყინოთ.

- მათ შორის ნიკო გომელაურის წიგნებიც იქნება...

- ნიკო გომელაური ჩემს ცხოვრებაში ცალკე თემა და მოვლენაა. ერთ-ერთი პირველი ვიყავი, ვისაც მან თავისი პირველი ლექსები წაუკითხა. მისი სიკვდილის შემდეგ აღმოვაჩინე რამდენიმე ლექსი, რომლებიც მანამდე არ მენახა. ნიკოს თავისი ყველა ლექსი პირადად ჩემთვის აქვს წაკითხული და ეს ხშირად ხდებოდა. ლექსებს რომ წერდა, პირველად ძალიან მოკრძალებით მითხრა. იმ დღიდან მოყოლებული დღემდე ნიკო ჩემი საყვარელი პოეტია. გასაგებია, რომ შეფასებისას ძალიან ბევრ რამეში სუბიექტური ვარ, მაგრამ ვარ და რა ვქნა?!

- თუ ეთანხმებით მოსაზრებას, რომ ავტორები თავიანთ ლექსებს უკეთესად კითხულობენ, ვიდრე მსახიობები ან სხვა პროფესიის ად­ამიანები?

- ვერ დავეთანხმები, ყველა ავტორი თავის ლექსს კარგად ვერ კითხულობს. ვიღაცამ შეიძლება, ლექსი ისე წაიკითხოს, რომ მსგავსად ვერავინ ვერასოდეს შეძლებს. ვიღაცას საერთოდ არ შეუძლია ლექსის წაკითხვა და ამაში საშინელება არაფერია. ბევრი ავტორის მაგივრად, ჯობს, ლექსი სხვამ წაიკითხოს, მაგრამ როგორც ნიკო კითხულობდა თავის ლექსებს, ისე ვერავინ კითხულობს. სხვადასხვა საღამოსა თუ შეხვედრებზე, რომლებზეც ჩემი მსახიობები დადიან, ვეუბნები ხოლმე, მოუსმინეთ, როგორ კითხულობდა ნიკო, თქვენ არ შეგიძლიათ მისი ლექსების კითხვა-მეთქი. მესმის, რომ ეს რთულია, ალბათ ამიტომ ამ ტიპის შეხვედრებზე არ დავდივარ.

- და მაინც, თქვენი აზრით, ნიკოს ლექსებს ვინ კითხულობს ყველაზე კარგად?

- არავინ. შეიძლება იმიტომ, რომ ჩემში დღემდე დომინირებს ნიკოს კითხვის მანერა და ხმა. საქმე ისაა, რომ ნიკოს ჰქონდა მეტყველების დეფექტი, რომელიც ძალიან ცოტა ვინმემ იცოდა. მერე ის ჩვენ ერთად ვარჩიეთ მისეული მეტყველების მანერად, რომელიც შემდეგ ლექსის კითხვისას გამოიყენა, თავისი პაუზებით, აქცენტირებით და ა.შ. ნიკოს ხმა დღესაც ყურში მესმის. ჩემს მანქანაში ნახავთ დისკს, რომელზეც ნიკოს ლექსებია და მას ხშირად ვუსმენ. ეს ხმა ჩემზე მაგნიტივით მოქმედებს და ამიტომ არ შემიძლია მოვისმინო, როცა მის ლექსებს სხვები კითხულობენ. სულ ვამბობ, რომ ეს არის ბრწყინვალე პოეზია, რომელიც უნდა იკითხო და შენს თავში აღმოაჩინო მისი მელოდია...

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს