პოლიტიკა
სამართალი
მსოფლიო

29

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

30 მაისი, პარასკევი, მთვარის მეოთხე დღე დაიწყება 07:23-ზე, მთვარე ლომში გადაბრძანდება 23:58-ზე – ნუ აჰყვებით პროვოკაციებს, მოერიდეთ კამათსა და კონფლიქტს. კარგია ახალი ინფორმაციის შეგროვება და დამუშავება. წარმოების გაზრდა. არ არის შესაფერისი დღე მოგზაურობის დასაწყებად ან მივლინებაში წასასვლელად. დღის ენერგიამ შეიძლება გამოიწვიოს გაურკვევლობა, ადამიანებში იმატებს კომპრომისზე წასვლის უუნარობა. ასევე, არ არის მიზანშეწონილი რომანტიკული პაემანი. კარგია ოთახების მოლამაზება. ინტერიერის განახლება. აგრეთვე სადილის მომზადება და ცხობა. საუკეთესოა თმის შეჭრა და შეღებვა. გაიკეთეთ თმისა და სახის ნიღაბი. მოუფრთხილდით გულს, სისხლის მიმოქცევის სისტემას, არტერიებს, ზურგს, დიაფრაგმას.
მოზაიკა
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
საზოგადოება
Faceამბები
წიგნები
სამხედრო
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ცოტნე გამსახურდია: "მამა ძალზე კეთილი და, ცოტა არ იყოს, გულუბრყვილო კაცი იყო"
ცოტნე გამსახურდია: "მამა ძალზე კეთილი და, ცოტა არ იყოს, გულუბრყვილო კაცი იყო"

გთა­ვა­ზობთ ინ­ტერ­ვი­უს სა­ქარ­თვე­ლოს პირ­ვე­ლი პრე­ზი­დენ­ტის, ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას ვაჟ ცოტ­ნე გამ­სა­ხურ­დი­ას­თან, რო­მე­ლიც სამ­წლი­ა­ნი პა­ტიმ­რო­ბის შემ­დეგ, ამა წლის 23 ოქ­ტომ­ბერს, პატ­რი­არ­ქის შუ­ამ­დგომ­ლო­ბით სა­პყრო­ბი­ლი­დან გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლეს.

- "სა­პყრო­ბი­ლე სი­ცო­ცხლის შემ­დეგ ცხოვ­რე­ბაა", - წერ­და პო­ე­ტი იო­სიფ ბროდსკი. ცოტ­ნე, რა მოგ­ცა და რა წა­გარ­თვა სამ­წლი­ან­მა პა­ტიმ­რო­ბამ, იძუ­ლე­ბით­მა "სივ­რცის ნაკ­ლე­ბო­ბამ და დრო­ის სი­ჭარ­ბემ"?

- პირ­ველ რიგ­ში, დიდი გა­მოც­დი­ლე­ბა შემ­ძი­ნა. შორს ვარ იმ აზ­რის­გან, რომ ციხე ცხოვ­რე­ბის აკა­დე­მი­აა და იქ რამე კარ­გის სწავ­ლა შე­იძ­ლე­ბა. ფსი­ქი­კა მდგრა­დი რომ არ მქო­ნო­და, ადა­მი­ა­ნე­ბი სა­მუ­და­მოდ შემ­ძულ­დე­ბო­და. იქ პა­ტიმ­რე­ბის, გნე­ბავთ, ბად­რა­გე­ბის ისე­თი საქ­ცი­ე­ლი, ისე­თი და­ცე­მა და სულმდაბ­ლო­ბა მაქვს ნა­ნა­ხი, იმას­თან იუდა ის­კა­რი­ო­ტე­ლიც კი დიდ ვაჟ­კა­ცად მო­გეჩ­ვე­ნე­ბათ. პა­ტიმ­რო­ბის წლებ­მა მომ­ცა ში­ნა­გა­ნი გა­მოც­დი­ლე­ბა, ეგ­ზის­ტენ­ცი­უ­რი, რე­ლი­გი­უ­რი, ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი პრინ­ცი­პე­ბის და­დას­ტუ­რე­ბა პრაქ­ტი­კა­ში, რა­მაც, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, გა­და­მარ­ჩი­ნა.

- ახლა რას აპი­რებ?

- ვა­პი­რებ ვიმ­კურ­ნა­ლო და, ამას­თა­ნა­ვე, ვეც­დე­ბი, მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა მი­ვი­ღო სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ცხოვ­რე­ბა­ში, იქ­ნე­ბა ეს ძვე­ლი სის­ტე­მის დე­მონ­ტა­ჟი, ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვა თუ სხვა.

- ბა­ტონ ზვი­ადს და თქვენ ტრა­გი­კუ­ლი და წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბე­ბით აღ­სავ­სე ბედი გარ­გუ­ნათ ღმერ­თმა - დევ­ნა, და­პა­ტიმ­რე­ბა...

- მე ვე­რა­ვის ვამ­სგავ­სებ სა­კუ­თარ თავს და ზედ­მე­ტა­დაც მი­მაჩ­ნია ვინ­მეს ვინ­მეს­თან მიმსგავ­სე­ბა - ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რია. ცხოვ­რე­ბა გარ­კვე­ულ დაღს ას­ვამს ადა­მი­ა­ნებს. ვარ ისე­თი, რო­გო­რიც ვარ. ყვე­ლა­ფერს ვა­კე­თებ­დი იმი­სათ­ვის, რომ ადა­მი­ა­ნად დავ­რჩე­ნი­ლი­ყა­ვი. არც გმი­რად მი­მაჩ­ნია სა­კუ­თა­რი თავი და არც იმას ვფიქ­რობ, რომ რამე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მაქვს გა­კე­თე­ბუ­ლი.

- რო­გო­რი ურ­თი­ერ­თო­ბა გქონ­დათ მა­მას­თან? შვი­ლე­ბი­დან რო­მე­ლი უფრო ახ­ლობ­ლობ­დით მას­თან?

- ძა­ლი­ან გთხოვთ, ძმებ­ზე ნუ­რა­ფერს მკი­თხავთ... ჩემს უფ­როს ძმა­ზე 15 წლით უმ­ცრო­სი ვარ და მას რო­გო­რი ურ­თი­ერ­თო­ბა ჰქონ­და მა­მას­თან, არ ვიცი. მე კი მა­მას­თან მოკ­რძა­ლე­ბუ­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა მქონ­და.

- რა­ტომ, მკაც­რი იყო?

- არა, არ იყო მკაც­რი, მაგ­რამ ძა­ლი­ან მე­რი­დე­ბო­და მისი. მას უკ­ვირ­და ჩემი, ამ­ბობ­და, რა­ღაც­ნა­ი­რი გულ­ჩა­თხრო­ბი­ლი­აო. მამა ძალ­ზე კე­თი­ლი და, ცოტა არ იყოს, გუ­ლუბ­რყვი­ლო კაცი იყო...

- ცოტ­ნე, სა­ზო­გა­დო­ე­ბას დღემ­დე არ აქვს პა­სუ­ხი კი­თხვა­ზე - ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დია მოკ­ლეს თუ თავი მო­იკ­ლა. თქვე­ნი აზ­რით, რა მოხ­და და ხომ არ აპი­რებთ ამ საქ­მის გა­მო­ძი­ე­ბის მო­თხოვ­ნით მი­მარ­თოთ გე­ნე­რა­ლურ პრო­კუ­რა­ტუ­რას?

- რა თქმა უნდა, მისი გარ­დაც­ვა­ლე­ბა იყო ძა­ლა­დობ­რი­ვი. ამის და­დას­ტუ­რე­ბას მე ვერ შევ­ძლებ, თუმ­ცა ვიცი ყვე­ლა­ფე­რი, რა და რო­გორ მოხ­და. გე­ტყვით მხო­ლოდ იმას, რომ იმ 8-9 ნა­ძი­რა­ლა­დან, ვინც ამ პრო­ცეს­ში მო­ნა­წი­ლე­ობ­და, რამ­დე­ნი­მე ცო­ცხა­ლი აღარ არის და ვინც დარ­ჩე­ნი­ლია, ისი­ნი სა­კად­რის პა­სუხს მი­ი­ღე­ბენ. ჩემი აზ­რით, ეს სა­ხელ­მწი­ფოს პრეს­ტი­ჟის საქ­მეა და, ალ­ბათ, ამ კი­თხვას, ისე­ვე რო­გორც სხვა კი­თხვებს, პა­სუ­ხი გა­ე­ცე­მა.

- სა­ტე­ლე­ვი­ზიო ეთერ­ში ე.წ. ზვი­ა­დის­ტებს წარ­სულ დრო­ში ჩარ­ჩე­ნი­ლე­ბი უწო­დე და, ალ­ბათ, აწყე­ნი­ნე...

- ასე ყვე­ლას­თვის არ მი­წო­დე­ბია, მაგ­რამ დღე­საც გა­ვი­მე­ო­რებ - ეს არის რე­ა­ლიზმს მოკ­ლე­ბუ­ლი პო­ზი­ცია. ნე­ბის­მი­ერ გა­მო­ჩე­ნილ ადა­მი­ანს, ვინც უნდა იყოს, სა­კუ­თა­რი როლი, მი­სია და ფუნ­ქცია აკის­რია, მაგ­რამ მას­ზე მი­ჯაჭ­ვა და ფიქ­რი, რომ ზვი­ა­დის იქით არა­ფე­რი აღა­რაა და ცხოვ­რე­ბა დამ­თავ­რდა, სი­სუ­ლე­ლეა. გულ­სატ­კე­ნი არა­ფე­რი მით­ქვამს. რაც უნდა იყოს - გინდ რწმე­ნა, გინდ პატ­რი­ო­ტიზ­მი, ნე­ბის­მი­ე­რი ფა­სე­უ­ლო­ბა, ფსი­ქო­ზამ­დე არ უნდა მი­ვი­დეს. ან რას ჰქვია "ზვი­ა­დის­ტი", ზვი­ა­დის მომ­ხრე? რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა, 20 წლის წინ გარ­დაც­ვლი­ლი პო­ლი­ტი­კო­სის მომ­ხრე იყო? მით უმე­ტეს, მა­მა­ჩე­მი ყო­ველ­თვის წი­ნა­აღ­მდე­გი იყო მისი გა­ფე­ტი­შე­ბის. სი­ნამ­დვი­ლე­ში, მა­მა­ჩემს ერ­თა­დერ­თი იდე­ო­ლო­გია ჰქონ­და - მას უსა­ზღვროდ და უან­გა­როდ უყ­ვარ­და თა­ვი­სი ქვე­ყა­ნა, რო­მე­ლიც, მე თუ მკი­თხავთ, მა­ინ­ცდა­მა­ინც მხო­ლოდ სიყ­ვა­რულს არ იმ­სა­ხუ­რებ­და. დღეს ეს უნდა ით­ქვას, ავად­მყოფს სწო­რი დი­აგ­ნო­ზი თუ არ და­უს­ვი, ვერ გან­კურ­ნავ. ჩემი აზ­რით, პატ­რი­ო­ტიზ­მის ცნე­ბა­ში უნდა შე­მო­ვი­დეს უფრო მეტი პრაგ­მა­ტუ­ლი კომ­პო­ნენ­ტი და არა ხბოს აღ­ტა­ცე­ბა. უპირ­ვე­ლე­სი ღი­რე­ბუ­ლე­ბა კი არის ადა­მი­ა­ნი, ყვე­ლა და­ნარ­ჩე­ნი - ზედ­ნა­შე­ნი. ძა­ლი­ან მიყ­ვარს მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი და მისი ლექ­სი "შენ, სის­ხლო ჩემო", მაგ­რამ ჩემს სის­ხლს არ აწე­რია სა­ხე­ლი, გვა­რი და ეროვ­ნე­ბა. ეროვ­ნე­ბა არის მენ­ტა­ლი­ტე­ტი, ში­ნა­გა­ნი მდგო­მა­რე­ო­ბა და მე­ო­რე მხრივ, პო­ლი­ტი­კუ­რი თვით­შეგ­ნე­ბა. შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ პრაგ­მა­ტიზ­მის უქონ­ლო­ბამ და იდე­ა­ლის­ტურ­მა, ემო­ცი­ურ­მა და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბამ და­ღუ­პა კი­დეც მამა.

- თქვენ საკ­მაო ხანს ცხოვ­რობ­დით ჩეჩ­ნეთ­ში... ემიგ­რა­ცი­ა­ში მყოფ­მა მათე ცი­ხე­საშ­ვილ­მა, რო­მე­ლიც ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას ახ­ლდა ჩეჩ­ნეთ­ში, "ყვე­ლა სი­ახ­ლის­თვის" მი­ცე­მულ ინ­ტერ­ვი­უ­ში აღ­ნიშ­ნა, ვა­ი­ნა­ხე­ბი ამ ოპე­რა­ცი­ის დამ­კვეთ-შემ­სრუ­ლებ­ლებ­ზე, კონ­კრე­ტუ­ლად - სა­ა­კაშ­ვილ­ზე შუ­რის­ძი­ე­ბის­თვის ემ­ზა­დე­ბი­ა­ნო. რე­ა­ლუ­რი გეჩ­ვე­ნე­ბა ეს?

- თქვენ წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, რე­ა­ლუ­რად მი­მაჩ­ნია. ჩეჩ­ნეთ­ში სის­ხლის აღე­ბის წესი არის ბუ­ნე­ბის მიერ ჩა­დე­ბუ­ლი მე­ქა­ნიზ­მი მცი­რე ერის გა­და­სარ­ჩე­ნად. ლა­ფან­ყუ­რის ინ­ცი­დენტს რაც შე­ე­ხე­ბა, ამ სპე­ცო­პე­რა­ცი­ამ, ისე­ვე რო­გორც ცი­ხის კად­რებ­მა, სა­ა­კაშ­ვი­ლის რე­ჟი­მის სახე წარ­მო­ა­ჩი­ნა. მე ჩემი ვერ­სია მაქვს: შე­საძ­ლოა ეს ხალ­ხი მარ­თლაც ჩეჩ­ნეთ­ში გა­და­საყ­ვა­ნად ჰყავ­დათ მომ­ზა­დე­ბუ­ლი და არ მგო­ნია, რომ ეს მხო­ლოდ სა­ქარ­თვე­ლოს ინ­ტე­რე­სი ყო­ფი­ლი­ყო. ისი­ნი სა­ზღვარ­თან მი­იყ­ვა­ნეს, სა­ო­მა­რი მოქ­მე­დე­ბე­ბის ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე გა­და­სას­ხმე­ლად, სა­დაც მათ უნდა გა­ნე­ხორ­ცი­ე­ლე­ბი­ნათ გარ­კვე­უ­ლი ოპე­რა­ცი­ე­ბი, მაგ­რამ შემ­დეგ ვი­ღა­ცამ ეს გა­და­ი­ფიქ­რა - სიგ­ნა­ლი მი­ი­ღეს მოს­კო­ვი­დან და ვე­ღარ გა­ბე­დეს. სა­ა­კაშ­ვილ­მა კარ­გად იცო­და, რომ მისი ერთი ად­გი­ლით ჩა­მო­კი­დე­ბის შანსს პუ­ტი­ნი ხე­ლი­დან არ გა­უშ­ვებ­და. იგი ისე­თი მში­შა­რა ადა­მი­ა­ნია, არე­უ­ლო­ბას ვერ გა­ბე­დავ­და და მათი გეგ­მა რომ არ გახ­მა­უ­რე­ბუ­ლი­ყო, ეს ადა­მი­ა­ნე­ბი ჩა­ხო­ცეს.

- ახ­ლა­ხან გუ­რამ შა­რა­ძის მკვლე­ლო­ბის­თვის გა­სა­მარ­თლე­ბულ­მა ბა­რა­თელ­მა დუ­მი­ლი და­არ­ღვია და თქვა, რომ აკა­დე­მი­კო­სი მას არ მო­უკ­ლავს. ახა­ლი მთა­ვა­რი პრო­კუ­რო­რი ამ საქ­მის ხე­ლა­ხალ გა­მო­ძი­ე­ბას აპი­რებს...

- პირ­ველ რიგ­ში, ვი­ტყვი, რომ ბა­ტო­ნი გუ­რა­მი ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის, სა­ზო­გა­დოდ, ქარ­თუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის უდი­დე­სი მო­ა­მა­გე გახ­ლდათ. სწო­რედ ამით აიხ­სნე­ბა მისი მო­მე­ტე­ბუ­ლი კონ­სერ­ვა­ტიზ­მი. ამ ლე­გენ­დუ­რი ადა­მი­ა­ნის ია­რა­ღი იყო მისი კა­ლა­მი, სი­ტყვა და ნა­თე­ლია, რომ გუ­რამ შა­რა­ძის ლიკ­ვი­და­ცია მის მოღ­ვა­წე­ო­ბას უკავ­შირ­დე­ბა, მაგ­რამ ჩნდე­ბა ლო­გი­კუ­რი კი­თხვა: იყო კი მისი საქ­მი­ა­ნო­ბა ისე­თი სა­ში­ში მა­ვან­თათ­ვის, რომ ამ ფორ­მით გა­ე­ნე­იტ­რა­ლე­ბი­ნათ იგი? ამი­ტომ მკვლე­ლო­ბის რე­ა­ლუ­რი მი­ზე­ზე­ბი გა­მო­ძი­ე­ბამ უნდა და­ად­გი­ნოს. ბა­ტო­ნი გუ­რამ შა­რა­ძის მკვლე­ლო­ბა, სხვა გახ­მა­უ­რე­ბულ მკვლე­ლო­ბებ­თან ერ­თად, ნაც­მოძ­რა­ო­ბის გა­ნა­ჩე­ნად უნდა იქ­ცეს. სხვა­თა შო­რის, ცნო­ბი­ლია, რომ იგი სას­ტი­კად ეწი­ნა­აღ­მდე­გე­ბო­და ქარ­თუ­ლი სა­გან­ძუ­რის გა­ნი­ა­ვე­ბას, რა­საც გეგ­მავ­და ე.წ. ბო­კე­რია-რა­მიშ­ვი­ლის გუნ­დი. სწო­რედ ეს ვერ­სია მი­მაჩ­ნია ყვე­ლა­ზე რე­ა­ლის­ტუ­რად და მინ­და, მის ქა­ლიშ­ვილს, ქალ­ბა­ტონ რუ­სუ­დანს თა­ნად­გო­მა გა­მო­ვუ­ცხა­დო.

- ცოტ­ნე, მახ­სენ­დე­ბა კონ­სტან­ტი­ნე გამ­სა­ხურ­დი­ას "დი­ო­ნი­სოს ღი­მი­ლის" მთა­ვა­რი გმი­რი - კონ­სტან­ტი­ნე სა­ვარ­სა­მი­ძე და რა­ღა­ცით გამ­სგავ­სებ კი­დეც მას. ეს პერ­სო­ნა­ჟი ყვე­ლა ქვე­ყა­ნა­ში თა­ვის სამ­შობ­ლოს და სა­კუ­თარ ად­გილს ეძებს. "ხომ აუ­ტა­ნე­ლია, ქვე­ყა­ნა­ზე სა­კუ­თა­რი "შინ" არ გქონ­დეს"? - სვამს კი­თხვას მარ­ტო­სუ­ლი სა­ვარ­სა­მი­ძე. მგო­ნია, რომ შენც სა­კუ­თა­რი ად­გი­ლი­სა და სამ­შობ­ლოს ძი­ე­ბა­ში ხარ. შენც გაქვს ნათ­ქვა­მი ასე­თი ფრა­ზა - "მარ­ტო­კა­ცი ვარ". გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლად ხომ არ გეჩ­ვე­ნე­ბა ასე­თი პა­რა­ლე­ლი?

- ეს, ალ­ბათ, სხვის­თვის უფრო ად­ვი­ლი და­სა­ნა­ხია, რა გი­თხრათ... იო­სიფ ბროდსკის აქვს ერთი ძა­ლი­ან კარ­გი ლექ­სი, რო­მე­ლიც ასე იწყე­ბა: "ია ვხა­დილ ვმეს­ტა დი­კა­ვა ზვე­რია ვკლეტ­კუ..." ("მე გა­ლი­ა­ში მხე­ცის ნაც­ვლად შე­ვე­დი"), მას­ში მხო­ლოდ ცი­ხე­ზე არ არის ლა­პა­რა­კი... ჩემს ცხოვ­რე­ბას უფრო ამ ლექსთან კავ­შირ­ში გან­ვი­ხი­ლავ.

ნანა ფი­ცხე­ლა­უ­რი

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

sponsored by ContentRoom
დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
გიორგი ბაჩიაშვილი - საქართველოს წარმომადგენლებმა, ივანიშვილის დავალებით, მიმართეს ბანდიტურ გზას და მოტაცებით ჩამომიყვანეს საქართველოში

ცოტნე გამსახურდია: "მამა ძალზე კეთილი და, ცოტა არ იყოს, გულუბრყვილო კაცი იყო"

ცოტნე გამსახურდია: "მამა ძალზე კეთილი და, ცოტა არ იყოს, გულუბრყვილო კაცი იყო"

გთავაზობთ ინტერვიუს საქართველოს პირველი პრეზიდენტის, ზვიად გამსახურდიას ვაჟ ცოტნე გამსახურდიასთან, რომელიც სამწლიანი პატიმრობის შემდეგ, ამა წლის 23 ოქტომბერს, პატრიარქის შუამდგომლობით საპყრობილიდან გაათავისუფლეს.

- "საპყრობილე სიცოცხლის შემდეგ ცხოვრებაა", - წერდა პოეტი იოსიფ ბროდსკი. ცოტნე, რა მოგცა და რა წაგართვა სამწლიანმა პატიმრობამ, იძულებითმა "სივრცის ნაკლებობამ და დროის სიჭარბემ"?

- პირველ რიგში, დიდი გამოცდილება შემძინა. შორს ვარ იმ აზრისგან, რომ ციხე ცხოვრების აკადემიაა და იქ რამე კარგის სწავლა შეიძლება. ფსიქიკა მდგრადი რომ არ მქონოდა, ადამიანები სამუდამოდ შემძულდებოდა. იქ პატიმრების, გნებავთ, ბადრაგების ისეთი საქციელი, ისეთი დაცემა და სულმდაბლობა მაქვს ნანახი, იმასთან იუდა ისკარიოტელიც კი დიდ ვაჟკაცად მოგეჩვენებათ. პატიმრობის წლებმა მომცა შინაგანი გამოცდილება, ეგზისტენციური, რელიგიური, ფილოსოფიური პრინციპების დადასტურება პრაქტიკაში, რამაც, შეიძლება ითქვას, გადამარჩინა.

- ახლა რას აპირებ?

- ვაპირებ ვიმკურნალო და, ამასთანავე, ვეცდები, მონაწილეობა მივიღო საზოგადოებრივ ცხოვრებაში, იქნება ეს ძველი სისტემის დემონტაჟი, ადამიანის უფლებების დაცვა თუ სხვა.

- ბატონ ზვიადს და თქვენ ტრაგიკული და წინააღმდეგობებით აღსავსე ბედი გარგუნათ ღმერთმა - დევნა, დაპატიმრება...

- მე ვერავის ვამსგავსებ საკუთარ თავს და ზედმეტადაც მიმაჩნია ვინმეს ვინმესთან მიმსგავსება - ყველა ადამიანი ინდივიდუალურია. ცხოვრება გარკვეულ დაღს ასვამს ადამიანებს. ვარ ისეთი, როგორიც ვარ. ყველაფერს ვაკეთებდი იმისათვის, რომ ადამიანად დავრჩენილიყავი. არც გმირად მიმაჩნია საკუთარი თავი და არც იმას ვფიქრობ, რომ რამე განსაკუთრებული მაქვს გაკეთებული.

- როგორი ურთიერთობა გქონდათ მამასთან? შვილებიდან რომელი უფრო ახლობლობდით მასთან?

- ძალიან გთხოვთ, ძმებზე ნურაფერს მკითხავთ... ჩემს უფროს ძმაზე 15 წლით უმცროსი ვარ და მას როგორი ურთიერთობა ჰქონდა მამასთან, არ ვიცი. მე კი მამასთან მოკრძალებული დამოკიდებულება მქონდა.

- რატომ, მკაცრი იყო?

- არა, არ იყო მკაცრი, მაგრამ ძალიან მერიდებოდა მისი. მას უკვირდა ჩემი, ამბობდა, რაღაცნაირი გულჩათხრობილიაო. მამა ძალზე კეთილი და, ცოტა არ იყოს, გულუბრყვილო კაცი იყო...

- ცოტნე, საზოგადოებას დღემდე არ აქვს პასუხი კითხვაზე - ზვიად გამსახურდია მოკლეს თუ თავი მოიკლა. თქვენი აზრით, რა მოხდა და ხომ არ აპირებთ ამ საქმის გამოძიების მოთხოვნით მიმართოთ გენერალურ პროკურატურას?

- რა თქმა უნდა, მისი გარდაცვალება იყო ძალადობრივი. ამის დადასტურებას მე ვერ შევძლებ, თუმცა ვიცი ყველაფერი, რა და როგორ მოხდა. გეტყვით მხოლოდ იმას, რომ იმ 8-9 ნაძირალადან, ვინც ამ პროცესში მონაწილეობდა, რამდენიმე ცოცხალი აღარ არის და ვინც დარჩენილია, ისინი საკადრის პასუხს მიიღებენ. ჩემი აზრით, ეს სახელმწიფოს პრესტიჟის საქმეა და, ალბათ, ამ კითხვას, ისევე როგორც სხვა კითხვებს, პასუხი გაეცემა.

- სატელევიზიო ეთერში ე.წ. ზვიადისტებს წარსულ დროში ჩარჩენილები უწოდე და, ალბათ, აწყენინე...

- ასე ყველასთვის არ მიწოდებია, მაგრამ დღესაც გავიმეორებ - ეს არის რეალიზმს მოკლებული პოზიცია. ნებისმიერ გამოჩენილ ადამიანს, ვინც უნდა იყოს, საკუთარი როლი, მისია და ფუნქცია აკისრია, მაგრამ მასზე მიჯაჭვა და ფიქრი, რომ ზვიადის იქით არაფერი აღარაა და ცხოვრება დამთავრდა, სისულელეა. გულსატკენი არაფერი მითქვამს. რაც უნდა იყოს - გინდ რწმენა, გინდ პატრიოტიზმი, ნებისმიერი ფასეულობა, ფსიქოზამდე არ უნდა მივიდეს. ან რას ჰქვია "ზვიადისტი", ზვიადის მომხრე? როგორ შეიძლება, 20 წლის წინ გარდაცვლილი პოლიტიკოსის მომხრე იყო? მით უმეტეს, მამაჩემი ყოველთვის წინააღმდეგი იყო მისი გაფეტიშების. სინამდვილეში, მამაჩემს ერთადერთი იდეოლოგია ჰქონდა - მას უსაზღვროდ და უანგაროდ უყვარდა თავისი ქვეყანა, რომელიც, მე თუ მკითხავთ, მაინცდამაინც მხოლოდ სიყვარულს არ იმსახურებდა. დღეს ეს უნდა ითქვას, ავადმყოფს სწორი დიაგნოზი თუ არ დაუსვი, ვერ განკურნავ. ჩემი აზრით, პატრიოტიზმის ცნებაში უნდა შემოვიდეს უფრო მეტი პრაგმატული კომპონენტი და არა ხბოს აღტაცება. უპირველესი ღირებულება კი არის ადამიანი, ყველა დანარჩენი - ზედნაშენი. ძალიან მიყვარს მუხრან მაჭავარიანი და მისი ლექსი "შენ, სისხლო ჩემო", მაგრამ ჩემს სისხლს არ აწერია სახელი, გვარი და ეროვნება. ეროვნება არის მენტალიტეტი, შინაგანი მდგომარეობა და მეორე მხრივ, პოლიტიკური თვითშეგნება. შეიძლება ითქვას, რომ პრაგმატიზმის უქონლობამ და იდეალისტურმა, ემოციურმა დამოკიდებულებამ დაღუპა კიდეც მამა.

- თქვენ საკმაო ხანს ცხოვრობდით ჩეჩნეთში... ემიგრაციაში მყოფმა მათე ციხესაშვილმა, რომელიც ზვიად გამსახურდიას ახლდა ჩეჩნეთში, "ყველა სიახლისთვის" მიცემულ ინტერვიუში აღნიშნა, ვაინახები ამ ოპერაციის დამკვეთ-შემსრულებლებზე, კონკრეტულად - სააკაშვილზე შურისძიებისთვის ემზადებიანო. რეალური გეჩვენება ეს?

- თქვენ წარმოიდგინეთ, რეალურად მიმაჩნია. ჩეჩნეთში სისხლის აღების წესი არის ბუნების მიერ ჩადებული მექანიზმი მცირე ერის გადასარჩენად. ლაფანყურის ინციდენტს რაც შეეხება, ამ სპეცოპერაციამ, ისევე როგორც ციხის კადრებმა, სააკაშვილის რეჟიმის სახე წარმოაჩინა. მე ჩემი ვერსია მაქვს: შესაძლოა ეს ხალხი მართლაც ჩეჩნეთში გადასაყვანად ჰყავდათ მომზადებული და არ მგონია, რომ ეს მხოლოდ საქართველოს ინტერესი ყოფილიყო. ისინი საზღვართან მიიყვანეს, საომარი მოქმედებების ტერიტორიაზე გადასასხმელად, სადაც მათ უნდა განეხორციელებინათ გარკვეული ოპერაციები, მაგრამ შემდეგ ვიღაცამ ეს გადაიფიქრა - სიგნალი მიიღეს მოსკოვიდან და ვეღარ გაბედეს. სააკაშვილმა კარგად იცოდა, რომ მისი ერთი ადგილით ჩამოკიდების შანსს პუტინი ხელიდან არ გაუშვებდა. იგი ისეთი მშიშარა ადამიანია, არეულობას ვერ გაბედავდა და მათი გეგმა რომ არ გახმაურებულიყო, ეს ადამიანები ჩახოცეს.

- ახლახან გურამ შარაძის მკვლელობისთვის გასამართლებულმა ბარათელმა დუმილი დაარღვია და თქვა, რომ აკადემიკოსი მას არ მოუკლავს. ახალი მთავარი პროკურორი ამ საქმის ხელახალ გამოძიებას აპირებს...

- პირველ რიგში, ვიტყვი, რომ ბატონი გურამი ქართული კულტურის, საზოგადოდ, ქართული მემკვიდრეობის უდიდესი მოამაგე გახლდათ. სწორედ ამით აიხსნება მისი მომეტებული კონსერვატიზმი. ამ ლეგენდური ადამიანის იარაღი იყო მისი კალამი, სიტყვა და ნათელია, რომ გურამ შარაძის ლიკვიდაცია მის მოღვაწეობას უკავშირდება, მაგრამ ჩნდება ლოგიკური კითხვა: იყო კი მისი საქმიანობა ისეთი საშიში მავანთათვის, რომ ამ ფორმით გაენეიტრალებინათ იგი? ამიტომ მკვლელობის რეალური მიზეზები გამოძიებამ უნდა დაადგინოს. ბატონი გურამ შარაძის მკვლელობა, სხვა გახმაურებულ მკვლელობებთან ერთად, ნაცმოძრაობის განაჩენად უნდა იქცეს. სხვათა შორის, ცნობილია, რომ იგი სასტიკად ეწინააღმდეგებოდა ქართული საგანძურის განიავებას, რასაც გეგმავდა ე.წ. ბოკერია-რამიშვილის გუნდი. სწორედ ეს ვერსია მიმაჩნია ყველაზე რეალისტურად და მინდა, მის ქალიშვილს, ქალბატონ რუსუდანს თანადგომა გამოვუცხადო.

- ცოტნე, მახსენდება კონსტანტინე გამსახურდიას "დიონისოს ღიმილის" მთავარი გმირი - კონსტანტინე სავარსამიძე და რაღაცით გამსგავსებ კიდეც მას. ეს პერსონაჟი ყველა ქვეყანაში თავის სამშობლოს და საკუთარ ადგილს ეძებს. "ხომ აუტანელია, ქვეყანაზე საკუთარი "შინ" არ გქონდეს"? - სვამს კითხვას მარტოსული სავარსამიძე. მგონია, რომ შენც საკუთარი ადგილისა და სამშობლოს ძიებაში ხარ. შენც გაქვს ნათქვამი ასეთი ფრაზა - "მარტოკაცი ვარ". გადაჭარბებულად ხომ არ გეჩვენება ასეთი პარალელი?

- ეს, ალბათ, სხვისთვის უფრო ადვილი დასანახია, რა გითხრათ... იოსიფ ბროდსკის აქვს ერთი ძალიან კარგი ლექსი, რომელიც ასე იწყება: "ია ვხადილ ვმესტა დიკავა ზვერია ვკლეტკუ..." ("მე გალიაში მხეცის ნაცვლად შევედი"), მასში მხოლოდ ციხეზე არ არის ლაპარაკი... ჩემს ცხოვრებას უფრო ამ ლექსთან კავშირში განვიხილავ.

ნანა ფიცხელაური

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

LIVE: გია ხუხაშვილი "ნიუსრუმიდან"

"ანტიგმირი უნდა დამალო" -  გია ხუხაშვილი  პარლამენტიდან ვანო ზარდიაშვილის წასვლაზე

უკრაინის პროკურატურამ მიხეილ სააკაშვილის მიმართვაზე საქმე აღძრა