საქართველოში ხელისუფლების გადაბარება დასრულდა. ბიძინა ივანიშვილმა მოსახლეობას დანაპირების ერთი ნაწილი შეუსრულა - რევოლუციის გარეშე, არჩევნების გზით, დაამარცხა "ნაციონალური მოძრაობა", გახდა პრემიერ-მინისტრი და პარლამენტში ჰყავს უმრავლესობა. ამჯერად პრემიერ ივანიშვილის პოლიტიკურ კარიერაში იწყება უფრო რთული ეტაპი. მან მოსახლეობას დაპირებების მეორე ეტაპიც უნდა შეუსრულოს - მოგვარდეს სოციალური პრობლემები და გამოძიებულ იქნეს გახმაურებული საქმეების თუ ძველი ხელისუფლების მაღალჩინოსნების დანაშაულები.
ეს მართლაც რთული ამოცანაა, - ჯერ ერთი, მოსახლეობა ამ ყველაფრის ასრულებას სწრაფად მოითხოვს და მეორეც, ყოფილი მთავრობა წასვლისას, სავარაუდოდ, პატარ-პატარა "ნაღმებს" დატოვებდა. არც ის უნდა დაგვავიწყდეს, რომ "ნაციონალები" ინარჩუნებენ მძლავრ ბერკეტებს გაოპოზიციონერებული პრეზიდენტის, თბილისის მერის, საკრებულოებისა თუ გუბერნატორების სახით. გარდა ამისა, ივანიშვილს ძალაუფლებასთან დაკავშირებული არაერთი ცდუნების დაძლევა მოუწევს. პოლიტოლოგი არჩილ გეგეშიძე მიიჩნევს, რომ ყველა გამოწვევის მიუხედავად, ახალ მთავრობას საქართველოს წინაშე მდგარი რთული ამოცანების დაძლევა ძალუძს.
- მთავრობა ძირითადად პროფესიონალებით არის დაკომპლექტებული, პირველ რიგში ეს ეხება ეკონომიკურ გუნდს, საგარეო საქმეთა, იუსტიციის, თავდაცვისა და რეინტეგრაციის სამინისტროების ხელმძღვანელებს. მართალია, მთავრობის ზოგიერთი წევრი თავისი პროფესიით კონკრეტული სისტემის პროფილს არ შეესაბამება, მაგრამ საერთო ჯამში, დღევანდელ პირობებში, ეს მთავრობა ცუდი არ არის. ვფიქრობ, იგი აშკარად იმედის მომცემია იმ თვალსაზრისით, რომ გაართმევს თავს იმ რთულ ამოცანებს, რომლებიც ისედაც იდგა საქართველოს წინაშე. ახალ მთავრობას, როგორც ჩანს, არცთუ სახარბიელო მემკვიდრეობა ერგო წინა ხელისუფლებისგან. არ გამოვრიცხავ, რომ ასეთ ვითარებაში ზოგიერთმა მინისტრმა ისე ვერ იმუშაოს, როგორი იმედი და სურვილიც გვაქვს, მაგრამ ახალი აღმასრულებელი ხელისუფლება თავის წვლილს შეიტანს საქართველოს განვითარების გზაზე ერთი ნაბიჯის წინ გადადგმაში.
- ბიძინა ივანიშვილმა განაცხადა, რომ პროექტები, რომლებსაც ბიუჯეტი ვერ გასწვდება, "კანონიერი გზებით გამოძებნილი სახსრებით დაფინანსდება". რამდენად მისაღებია, რომ პრემიერმა სახელმწიფო პროექტების დასაფინანსებლად პირადი თანხები დახარჯოს?
- რატომ არ უნდა იყოს მისაღები? შეიძლება ზოგიერთმა ოპონენტმა მოიყვანოს არგუმენტი, - სხვაგან ასეთი რამ არ მომხდარაო. მერე რა, რომ სხვაგან არ მომხდარა, საქართველოში ასეთი რესურსი ადრეც გამოყენებულა. შეგახსენებთ, რომ "ვარდების რევოლუციის" გარიჟრაჟზე ხაზინა ცარიელი იყო და სახელმწიფო მოხელეებს ძირითადად ბიძინა ივანიშვილის პირადი რესურსებიდან ეძლეოდათ ხელფასები, - ეს შენიღბული იყო გაეროს განვითარების პროგრამით, სოროსის თუ სხვა ფონდებით. ამდენად, პრეცედენტი უკვე არსებობს. არ ვიცი, დღეს ამას როგორი სამართლებრივი საფუძველი მიეცემა და როგორ შეიფუთება, მაგრამ ბიძინა ივანიშვილის კერძო რესურსების გამოყენება, რათა "ქართულმა ოცნებამ" შეძლოს ქვეყნისთვის საჭირო გადაწყვეტილების მიღება და დანაპირების შესრულება, მიუთითებს, რომ ეს ადამიანი მზად არის, თავისი ქვეყნისთვის ყველაფერი გააკეთოს. სხვათა შორის, სწორედ ასეთმა რეპუტაციამ გაამარჯვებინა ივანიშვილს არჩევნებში.
- მთავრობის დამტკიცების წინ საპარლამენტო ოპოზიცია "ნაციონალების" სახით დაჟინებით ითხოვდა ივანიშვილისგან, რომ დაესახელებინა, როდის რას გააკეთებდა. უმცირესობა ივანიშვილის პროგრამას განუხორციელებლად მიიჩნევდა და აცხადებდა, რომ "ქართული ოცნების" წინასაარჩევნო დაპირებები და ახალი მთავრობის პროგრამა ერთმანეთისგან განსხვავდება.
- ოპოზიცია რისი ოპოზიციაა, თუ ამგვარი კითხვები არ დასვა. სხვა საკითხია, ამ კითხვებზე არსებობს თუ არა პასუხი და მათ დასმას აქვს თუ არა საფუძველი. ვადების დასახელება იმ კალენდრის სიზუსტით, რომელიც "ნაციონალურმა მოძრაობამ" წინასაარჩევნოდ შექმნა, მსოფლიოში არსად ხდება. დარწმუნებული ვარ, "ნაციონალებს" რომ გაემარჯვათ, ეს კალენდარი ძალიან მალე ფუჭ ქაღალდად იქცეოდა. გასაგები მიზეზების გამო, ახალმა მთავრობამ არ იცის ის სასტარტო პოზიციები, რომელიც ერგო მემკვიდრეობით და არ შეუძლია მეტ-ნაკლები სიზუსტით განსაზღვროს დანაპირების შესრულების ვადები. ჯერ კიდევ ღიად რჩება საკითხი, რა თანხა ხვდება ახალ ხელისუფლებას ხაზინაში. ყოფილი პრემიერი ვანო მერაბიშვილი ამტკიცებს, რომ ბიუჯეტში 2 მილიარდია, ახალი ფინანსთა მინისტრი კი 200 მილიონს ასახელებს. ეს საკითხი გაირკვევა და შედგება ბიუჯეტი, სადაც განსაზღვრული იქნება პრიორიტეტები. ამის შემდეგ შეგვიძლია ვიმსჯელოთ კონკრეტულ ვადებზე.
ეს არცთუ ისე შორეული მომავლის საქმეა, რადგან, როგორც ვიცით, პარლამენტში ბიუჯეტის პროექტის შესვლა ნოემბრის თვეს არ უნდა გადასცდეს. "ნაციონალური მოძრაობა", ანუ ახალი უმცირესობა ამბობს, რომ არ არის ჩასაფრებული, მაგრამ რეალურად ასე წარმოჩნდნენ, რადგან ხელში ეკავათ პროგრამა და თითოეულ სიტყვასა და წერტილს ჩაჰკირკიტებდნენ. თუმცა მათ კითხვებს აზრი არ ჰქონდა, როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ხსენებულ საკითხზე საგნობრივი საუბარი მხოლოდ ნოემბერში იქნება შესაძლებელი.
- უკვე შეგვიძლია დასკვნების გაკეთება, როგორი ოპოზიციაა "ნაციონალური მოძრაობა"?
- ჯერ ადრეა საუბარი. სიტყვიერი რიტორიკის დონეზე, კონსტრუქციული და ცივილიზებული ოპოზიციის იმიჯს იმკვიდრებენ. რამდენად მოახერხებენ კონსტრუქციულ ოპოზიციად დარჩენას, ეს გამოჩნდება. სამწუხაროდ, ჩვენი გამოცდილება დამოუკიდებლობის აღდგენის პერიოდიდან მოყოლებული, ამის იმედს არ იძლევა. ჩვენ ახლა ვსწავლობთ ხელისუფლების გადაბარებას არჩევნების გზით და ახლა ყალიბდება ორი, ფაქტობრივად ასიმეტრიული, მაგრამ მეტ-ნაკლებად თანაზომიერი პოლიტიკური ძალის თანაარსებობის ტრადიციები. არ ვიცით, ეს პროცესი რამდენად მდგრადი იქნება და რამდენად არ შეუწყობს ხელს ახალი კრიზისული ვითარებების ჩამოყალიბებას. ყოველ შემთხვევაში, მე როგორც საქართველოს მოქალაქე, ვისურვებდი, რომ ქვეყანაში ცივილიზებული, ურთიერთგამწონასწორებელი, ნამდვილი ევროპული სტანდარტების პოლიტიკური სპექტრი ჩამოყალიბდეს და ქვეყანა შეუქცევადად დაადგეს ჭეშმარიტი დემოკრატიული ინსტიტუტების მშენებლობის გზას.