პოლიტიკა
მსოფლიო
სამხედრო

1

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეექვსე დღე დაიწყება 10:27-ზე, მთვარე ლომშია – მარტოობისა და თავმდაბლობის დღეა. ინტუიცია მძაფრდება. კარგია სუნთქვითი ვარჯიში და არომათერაპია. კარგია ზედა სასუნთქი გზებისა და ბრონქების გაწმენდა. რეკომენდებულია: მოაგვარეთ მატერიალური და ფულადი საკითხები. აკეთეთ საქმე. გამოავლინეთ თქვენი უნარები და ნიჭი. წარმატების მიღწევა ბევრ სფეროში შეიძლება. უმჯობესია თავი შეიკავოთ როგორც გრძელი, ასევე მოკლე მოგზაურობისგან. ეს დღე განკუთვნილია დასვენებისთვის.
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
საზოგადოება
მოზაიკა
Faceამბები
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
გიგა ლორთქიფანიძე: "მადლობა უფალს, რომ ცვლილებას მოვესწარი, თორემ დარდი გულს გამომჭამდა"
გიგა ლორთქიფანიძე: "მადლობა უფალს, რომ ცვლილებას მოვესწარი, თორემ დარდი გულს გამომჭამდა"

"ბოლო 9 წელ­მა ძა­ლი­ან დიდი დაღი და­მას­ვა. ამ ახალ­გაზ­რდებ­მა ჩვენ წი­ნა­აღ­მდეგ სხვა­ნა­ი­რი, ყვე­ლა­ზე სას­ტი­კი ია­რა­ღი გა­მო­ი­ყე­ნეს - თქვენ არა­ვის სჭირ­დე­ბი­თო! ეს ნამ­დვილ ია­რაღ­ზე სა­ში­ნე­ლი ყო­ფი­ლა", - ამ­ბობს ჩვენ­თან სა­უ­ბარ­ში რე­ჟი­სო­რი გიგა ლორ­თქი­ფა­ნი­ძე გუ­ლის­ტკი­ვი­ლით, თუმ­ცა სი­ხა­რუ­ლით დას­ძენს, რომ არ­ჩევ­ნე­ბის შემ­დეგ თით­ქმის და­კარ­გუ­ლი იმე­დი და­უბ­რუნ­და...

- სა­ქარ­თვე­ლო ყო­ველ­თვის იყო სა­ინ­ტე­რე­სო კულ­ტუ­რის ქვე­ყა­ნა, არა მხო­ლოდ საბ­ჭო­თა კავ­შირ­ში, არა­მედ მსოფ­ლი­ო­ში. ჩვე­ნი კინო ერთ-ერთ სა­უ­კე­თე­სოდ იყო აღი­ა­რე­ბუ­ლი და ქარ­თულ თე­ატრსაც მსოფ­ლი­ო­ში ძა­ლი­ან აფა­სებ­დნენ. ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე დიდი და ძლი­ე­რი დარ­ტყმა, რო­მე­ლიც ამ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ქარ­თულ კულ­ტუ­რას მი­ა­ყე­ნა, თან­და­თან გა­მოც­ლი­ლი საყ­რდე­ნი იყო, ისე­თი საყ­რდე­ნი, რო­გო­რიც იყო რო­ბი­კო სტუ­რუა. სა­უ­ბე­დუ­როდ, თა­ვად ქვეყ­ნის ხელ­მძღვა­ნელს ია­ფ­ფა­სი­ა­ნი, და­ბა­ლი დო­ნის, ვი­თომ გა­თა­ნა­მედ­რო­ვე­ბუ­ლი კულ­ტუ­რა მოს­წონ­და.

- კონ­კრე­ტუ­ლად რას გუ­ლის­ხმობთ, ბა­ტო­ნო გიგა?

- იცით, მე შემ­ზა­რა, როცა "ქეთო და კო­ტეს" თა­ნა­მედ­რო­ვე ვერ­სია ვნა­ხე. "ქეთო და კოტე" მშვე­ნი­ე­რი ნა­წარ­მო­ე­ბია, მაგ­რამ არ შე­იძ­ლე­ბა, ის ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის ძი­რი­თად მი­მარ­თუ­ლე­ბად მი­ვიჩ­ნი­ოთ. კულ­ტუ­რის სა­წი­ნა­აღ­მდე­გო ქმე­დე­ბის ყვე­ლა­ზე ავად­მყო­ფუ­რი და სა­ში­ნე­ლი ფორ­მა იყო თუნ­დაც ის, რომ ქარ­თულ თე­ატრს წა­არ­თვეს რო­ბერტ სტუ­რუა. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა, ამას შე­ვე­გუო? რო­გორც ჩემ­თვის, ისე ნე­ბის­მი­ე­რი ქარ­თვე­ლის­თვის ეს დარ­ტყმა იყო, ოღონდ გა­აჩ­ნია, ვის რო­გორ ეს­მის ეს შე­მო­ტე­ვა... ეს არის კაცი, რო­მე­ლიც ჭეშ­მა­რიტ ქარ­თულ კულ­ტუ­რას უკა­ნას­კნე­ლი მო­ჰი­კა­ნი­ვით შე­მორ­ჩა და ისიც გა­აქ­ცი­ეს. მად­ლო­ბა ღმერ­თს, ახლა რა­ღა­ცე­ბი შე­იც­ვა­ლა და ალ­ბათ რო­ბერ­ტიც დაბ­რუნ­დე­ბა, სხვა­ნა­ი­რად ვერც წარ­მო­მიდ­გე­ნია. იმე­დია, ისევ გვექ­ნე­ბა ერთ-ერთი სა­უ­კე­თე­სო თე­ატ­რი. იმე­დია, კი­ნოც თან­და­თან ამო­ი­ქა­ჩე­ბა. როცა კულ­ტუ­რის სხვა სფე­რო­ებს გა­დავ­ხე­დავთ, მივ­ხვდე­ბით, რომ, ჩვენ­და სა­უ­ბე­დუ­როდ, მარ­ტო რო­ბი­კოს პერ­სო­ნას არ ებ­რძოდ­ნენ. ისი­ნი მთლი­ა­ნად ქარ­თულ კულ­ტუ­რა­სა და ცნო­ბი­ე­რე­ბას ებ­რძოდ­ნენ. გა­სა­გე­ბია, რომ ქვე­ყა­ნას უჭირს და კი­ნოს ძა­ლი­ან დიდი თან­ხე­ბი სჭირ­დე­ბა, მაგ­რამ რა­ტომ ფერ­ხდე­ბო­და კი­ნო­ინ­დუსტრია მა­შინ, როცა მი­ლი­ო­ნე­ბი იხარ­ჯე­ბო­და ვი­ღაც უგე­მოვ­ნო მომ­ღერ­ლე­ბის ჩა­მოყ­ვა­ნა­ში? მეტი რა გაგ­ვაჩ­ნია, რომ უარი ვთქვათ ქარ­თულ კი­ნო­ზე, რო­მელ­მაც უამ­რა­ვი წარ­მა­ტე­ბა და სი­ხა­რუ­ლი მო­უ­ტა­ნა ჩვენს ქვე­ყა­ნას?

- ახლა, როცა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა შე­იც­ვა­ლა, სა­ი­დან უნდა და­ი­წყოს ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის აღ­მავ­ლო­ბა?

- მე უკვე მჯე­რა, რომ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა კულ­ტუ­რის მი­მარ­თაც შე­იც­ვლე­ბა. მე არ ვარ ის კაცი, რო­მე­ლიც ვი­ღა­ცის მი­მართ კომ­პლი­მენ­ტებს და­უ­ფიქ­რებ­ლად ამ­ბობს, მაგ­რამ თა­მა­მად შე­მიძ­ლია ვთქვა, რომ მა­შინ, როცა ეს მას სუ­ლაც არ ეხე­ბო­და, ისე პატ­რო­ნობ­და ქარ­თულ კულ­ტუ­რას. ჩვენ ყვე­ლა­ნი მისი მფარ­ვე­ლო­ბის ქვეშ ვი­ყა­ვით. ახლა, როცა ის ქვეყ­ნის სა­თა­ვე­ში მო­ვი­და, მჯე­რა, რომ კულ­ტუ­რა­საც ეშ­ვე­ლე­ბა. თუმ­ცა ცი­დან არ ჩა­მოვ­ვარ­დნილ­ვარ, მე აქ ქვეყ­ნის შვი­ლი ვარ და მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ გა­რეთ გას­ვლას ვერ ვა­ხერ­ხებ, მუდ­მი­ვად მი­ჯაჭ­ვუ­ლი ვარ ტე­ლე­ვი­ზორს და კარ­გად ვიცი, რა ხდე­ბა გა­რეთ, რო­გორ უჭირს ხალ­ხს. იმე­დი მაქვს, ამა­საც ეშ­ვე­ლე­ბა, რად­გან რო­გორც წინა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა გვე­უბ­ნე­ბო­და, ზარ­მა­ცე­ბი კი არ ვართ და მი­წის და­მუ­შა­ვე­ბა სხვამ კი არ უნდა გვას­წავ­ლოს, უბ­რა­ლოდ, იმ­დე­ნად დაგ­ვა­ჩა­ჩა­ნა­კეს, რომ ყვე­ლაფ­რის სტი­მუ­ლი და ხა­ლი­სი დაგ­ვი­კარ­გეს, მათ შო­რის მი­წის და­მუ­შა­ვე­ბი­სა და ვა­ზის მოვ­ლის... მე არ მინ­და მა­ღა­ლი დო­ნის ცხოვ­რე­ბა სა­ქარ­თვე­ლო­ში, თუ კულ­ტუ­რა ვერ გან­ვი­თარ­დე­ბა. არ მინ­და ისე­თი ქარ­თვე­ლე­ბი, რომ­ლებ­საც და­ბა­ლი დო­ნის კინო და თე­ატ­რი შე­დევ­რად მი­აჩ­ნი­ათ და ყი­ჟი­ნით ხვდე­ბი­ან. არა­და, სწო­რედ იქით­კენ მი­დი­ო­და ყვე­ლა­ფე­რი... თე­ატ­რშიც მი­მუ­შა­ვია და კი­ნო­შიც, ძა­ლი­ან ბევ­რი მე­გო­ბა­რი მყავ­და და როცა ჩემს თუ სხვის ოჯახ­ში ვიკ­რი­ბე­ბო­დით, მათ­თან სა­უბ­რი­სას ვფიქ­რობ­დი, სა­ი­დან ამ­დე­ნი სა­ინ­ტე­რე­სო ადა­მი­ა­ნი ამ პა­ტა­რა ქვე­ყა­ნა­ში-მეთ­ქი... მათ კი, ამ პა­ტა­რა ბი­ჭებ­მა, სრუ­ლი­ად უტიფ­რად მოგ­ვა­ძა­ხეს, თქვენ არა­ფე­რი ღი­რე­ბუ­ლი არ შე­გიქ­მნი­ათ და უნდა გა­გა­ნად­გუ­რო­თო. ვუ­ყუ­რებ­დი მათ ყო­ველ ნა­ბიჯს და ვფიქ­რობ­დი, რომ მე­ტის მოთ­მე­ნა არ შე­იძ­ლე­ბო­და, მაგ­რამ ხალ­ხი თით­ქოს მა­ინც რა­ღა­ცას ელო­და. მარ­თლა მად­ლო­ბა ღმერ­თს, რომ ამ ცვლი­ლე­ბას მო­ვეს­წა­რი, თო­რემ დარ­დი გულს გა­მომ­ჭამ­და.

- ცვლი­ლე­ბებ­ზე გკი­თხავთ, მი­ნის­ტრე­ბი­დან ზოგი ძვე­ლია, ზო­გიც - ახა­ლი. რას ელო­დე­ბით მათ­გან?

- არ ვიცი. იმ­დე­ნად მძი­მე მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში იყო ქვე­ყა­ნა, რომ ამის გა­მოს­წო­რე­ბას დიდი დრო დას­ჭირ­დე­ბა. ჩემი აზ­რით, ძი­რი­თა­დად მა­ინც სა­ინ­ტე­რე­სო ხალ­ხი მო­დის, ბევ­რს არ ვიც­ნობ და ვერ გე­ტყვით, რას მო­უ­ტა­ნენ ქარ­თველ ხალ­ხს. ალ­ბათ თან­და­თან და­იხ­ვე­წე­ბა ყვე­ლა­ფე­რი. არ მჯე­რა, რომ ერთი ჯო­ხის აქ­ნე­ვით ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თბა­შად გა­მოს­წორ­დე­ბა და უკე­თე­სო­ბის­კენ წავა... მე არ მჯე­რა პრე­ზი­დენ­ტის გულ­წრფე­ლო­ბის, როცა ის ცდი­ლობს, ღირ­სე­უ­ლად მოგ­ვაჩ­ვე­ნოს თავი და დე­მოკ­რა­ტი­ულ ფა­სე­უ­ლო­ბებს უს­ვამს ხაზს, ეს მას და­სავ­ლეთ­ში ურ­ჩი­ეს, ჩუ­მად ყო­ფი­ლი­ყო. ძა­ლი­ან რთუ­ლი სა­მუ­შაო ექ­ნე­ბა "ქარ­თულ ოც­ნე­ბას", რად­გან მო­წი­ნა­აღ­მდე­გე ოპო­ზი­ცია კი არა, მტრუ­ლად გან­წყო­ბი­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი ეყო­ლე­ბა პარ­ლა­მენ­ტში. ისი­ნი და­მარ­ცხე­ბის მი­უ­ხე­და­ვად არ აპი­რე­ბენ დათ­მო­ბა­ზე წას­ვლას. ძა­ლი­ან რთუ­ლი 9 წე­ლი­წა­დი იყო. უკან რომ მი­ვი­ხე­დავ, ასე მგო­ნია, სა­უ­კუ­ნე გავ­დი­ო­დი ამ რამ­დე­ნი­მე წე­ლი­წადს.

- რა იყო ამ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ყვე­ლა­ზე დიდი შეც­დო­მა?

- ბევ­რი რამ და მერე დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თად დაგ­როვ­და. მათ არ ჰქონ­დათ სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ვი აზ­როვ­ნე­ბა. ვე­რა­ვინ და­მა­ჯე­რებს, რომ მი­ხე­ილ სა­ა­კაშ­ვი­ლი უნი­ჭო კა­ცია, მაგ­რამ მან არ იცის, რომ ცხოვ­რე­ბა არის კომ­პრო­მი­სი, კომ­პრო­მი­სი და კი­დევ კომ­პრო­მი­სი, მით უმე­ტეს, რო­დე­საც ქვე­ყა­ნას მარ­თავ. ხის­ტი პო­ლი­ტი­კა წამ­გე­ბი­ა­ნია პო­ლი­ტი­კო­სის­თვის.

არ შე­იძ­ლე­ბა, მე­ზო­ბელ ქვე­ყა­ნას მუდ­მი­ვად მტე­რი უძა­ხო. გო­ნი­ე­რი ადა­მი­ა­ნი მათ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის ნორ­მა­ლი­ზე­ბა­ზე უნდა ფიქ­რობ­დეს. უფ­როს-უმ­ცრო­სუ­ლი კი არა, თა­ნა­ბა­რი, კე­თილ­მე­ზობ­ლუ­რი, ორი­ვეს­თვის მი­სა­ღე­ბი ურ­თი­ერ­თო­ბა აუ­ცი­ლე­ბე­ლია.

ძა­ლი­ან გა­მი­ხარ­და, რომ კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრად გუ­რამ ოდი­შა­რია და­ნიშ­ნეს, რად­გან ვიცი, რომ ძა­ლი­ან წე­სი­ე­რი, პა­ტი­ო­სა­ნი და სა­ოც­რად ქარ­თუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის ადა­მი­ა­ნია. თუმ­ცა არ ვიცი, რო­გო­რი იქ­ნე­ბა მი­ნის­ტრის რან­გში, რამ­დე­ნად შეძ­ლებს, თავი მო­უ­ყა­როს და ორ­გა­ნი­ზე­ბა გა­უ­კე­თოს იმ საქ­მე­ე­ბის დას­ტას, რო­მე­ლიც მა­გი­და­ზე დახ­ვდა დახ­ვა­ვე­ბუ­ლი.

ისე კი, მარ­ტო მი­ნის­ტრებ­ზე არ არის საქ­მე, როცა საქ­მე კულ­ტუ­რას ეხე­ბა, ცოტა შე­ში­ნე­ბუ­ლი ვუ­ყუ­რებ ამ ყვე­ლა­ფერს, - ვინ­მემ ხომ უნდა შექ­მნას ახა­ლი რამ, რომ­ლის მა­ტე­რი­ა­ლურ სა­ფუძ­ველ­ზე მი­ნის­ტრმა უნდა იზ­რუ­ნოს. კი ბა­ტო­ნო, და­ვუშ­ვათ, სტუ­რუა დაბ­რუნ­და რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რში, ძა­ლი­ან გა­მი­ხარ­და, როცა მისი ბოლო ინ­ტერ­ვიუ წა­ვი­კი­თხე, - რა თქმა უნდა, დავ­ბრუნ­დე­ბი, ოღონდ გარ­კვე­უ­ლი პი­რო­ბე­ბი­თო, მაგ­რამ მარ­ტო ის ვერ იზამს ყვე­ლა­ფერს.

- რა­ტომ მარ­ტო, ბა­ტო­ნო გიგა, ახალ­გაზ­რდა, ნი­ჭი­ე­რი რე­ჟი­სო­რე­ბიც ხომ გვყავს?

- მა­ინც რო­მე­ლი? თქვე­ნი აზ­რით, რო­მე­ლი რე­ჟი­სო­რი ან თე­ატ­რი უნდა წა­ვი­დეს უცხო­ეთ­ში გას­ტრო­ლებ­ზე?

- მა­გა­ლი­თად, ლე­ვან წუ­ლა­ძე, ავთო ვარ­სი­მაშ­ვი­ლი...

- ლე­ვა­ნი ნი­ჭი­ე­რი კაცი და სა­ინ­ტე­რე­სო რე­ჟი­სო­რია, ამას­თან სა­ოც­რად თე­ატ­რა­ლუ­რი ადა­მი­ა­ნია, მაგ­რამ შე­იძ­ლე­ბა გა­გიკ­ვირ­დეთ და მას სარ­დაფ­ში უფრო მა­ღა­ლი დო­ნის თე­ატ­რი ჰქონ­და, ვიდ­რე ახლა არის მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის თე­ატ­რი. იქ უფრო სა­ინ­ტე­რე­სო სპექ­ტაკ­ლებს დგამ­და, ვიდ­რე აქ. მაგ­რამ მა­ინც, კარ­გია, რომ პატ­რო­ნი ჰყავს კოტე მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის თე­ატრს და მგო­ნია, ამ ადა­მი­ანს პერ­სპექ­ტი­ვა აქვს.

რაც შე­ე­ხე­ბა ავთო ვარ­სი­მაშ­ვილს, მე მა­ინ­ცდა­მა­ინც მისი მოტრფი­ა­ლე არას­დროს ვყო­ფილ­ვარ, თუმ­ცა უნი­ჭო კაცი არ არის, ოღონდ რე­ჟი­სო­რის კვა­ლო­ბა­ზე მე­ტის­მე­ტად პრაქ­ტი­კო­სია. იცის, რო­გორ უნდა აა­წყოს თე­ატ­რა­ლუ­რი საქ­მე, ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რუ­ლი ნიჭი აქვს, მაგ­რამ მას არ აქვს ისე­თი სპექ­ტაკ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე გავ­ლე­ნას მო­ახ­დენს. თქვენ წუ­ლა­ძე­სა და ვარ­სი­მაშ­ვილ­ზე მე­კი­თხე­ბით, მაგ­რამ არც გაგ­ხსე­ნე­ბი­ათ დათო დო­ი­აშ­ვი­ლი, ეს თქვე­ნი კი არა, მისი ბრა­ლია. ის უაღ­რე­სად ნი­ჭი­ე­რი კა­ცია, მაგ­რამ ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში ერ­თმა­ნეთ­ზე და­ბა­ლი დო­ნი­სა და ხა­რის­ხის პრო­დუქ­ცი­ას ქმნი­და, რად­გან ამ ვი­თომ თა­ნა­მედ­რო­ვე მო­თხოვ­ნებს აჰ­ყვა. გული მტკი­ვა, ამის თქმა რომ მი­წევს. ამას სი­ძულ­ვი­ლი კი არა, სიყ­ვა­რუ­ლი და მისი ნი­ჭი­სად­მი სი­ნა­ნუ­ლი მა­ლა­პა­რა­კებს, იმედს ვი­ტო­ვებ, რომ სა­ღად შე­ხე­დავს რე­ა­ლო­ბას.

თე­ატრს მარ­ტო ერთი ადა­მი­ა­ნი არ ქმნის, ეს პრო­ფე­სია მთლი­ა­ნად არის და­მო­კი­დე­ბუ­ლი მწერ­ლო­ბა­ზე, თუ მწე­რა­ლი, დრა­მა­ტურ­გი არ გყავს, რე­ჟი­სო­რი რისი გამ­კე­თე­ბე­ლია? ჩემი შე­მოქ­მე­დე­ბა ისეთ ადა­მი­ა­ნებ­თან იყო და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი, რო­გო­რე­ბიც იყ­ვნენ პო­ლი­კარ­პე კა­კა­ბა­ძე, ნო­დარ დუმ­ბა­ძე, რო­მე­ლიც ქარ­თულ თე­ატ­რში მე მო­ვიყ­ვა­ნე. ჩვენ ერ­თად ვიზ­რდე­ბო­დით ვე­რა­ზე და ერ­თნა­ი­რი ხვედ­რი გარ­გუ­ნა გან­გე­ბამ - ორი­ვეს მშობ­ლე­ბი გა­და­სახ­ლე­ბა­ში გვყავ­და, ნო­დარს დე­დაც გა­და­უ­სახ­ლეს. მე ვმუ­შა­ობ­დი ჭა­ბუა ამი­რე­ჯიბ­თან, სერ­გო კლდი­აშ­ვილ­თან. ქარ­თვე­ლი რე­ჟი­სო­რის პირ­ვე­ლა­დი ამო­ცა­ნაა, ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რას აზი­ა­როს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა და თუ ეს კრე­დო ვერ და­ი­ჭი­რა, მის ნა­მუ­შე­ვარს ის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა არ აქვს, რაც უნდა ჰქონ­დეს. ახლა კი ძა­ლი­ან მძი­მე მდგო­მა­რე­ო­ბაა, რად­გან ეს არას­წო­რი პო­ლი­ტი­კუ­რი ვი­თა­რე­ბა მწერ­ლო­ბას ურტყამს და ასეთ დროს თავს წა­მო­ყო­ფენ ხოლ­მე მედ­რო­ვე­ე­ბი, რომ­ლე­ბიც ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას ხოტ­ბას ას­ხა­მენ და ხე­ირს ელო­დე­ბი­ან, არა­და, ჭეშ­მა­რი­ტი შე­მოქ­მე­დე­ბა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას­თან ბრძო­ლა­ში იბა­დე­ბა.

ლალი პა­პას­კი­რი

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
გიორგი ბაჩიაშვილი - საქართველოს წარმომადგენლებმა, ივანიშვილის დავალებით, მიმართეს ბანდიტურ გზას და მოტაცებით ჩამომიყვანეს საქართველოში

გიგა ლორთქიფანიძე: "მადლობა უფალს, რომ ცვლილებას მოვესწარი, თორემ დარდი გულს გამომჭამდა"

გიგა ლორთქიფანიძე: "მადლობა უფალს, რომ ცვლილებას მოვესწარი, თორემ დარდი გულს გამომჭამდა"

"ბოლო 9 წელმა ძალიან დიდი დაღი დამასვა. ამ ახალგაზრდებმა ჩვენ წინააღმდეგ სხვანაირი, ყველაზე სასტიკი იარაღი გამოიყენეს - თქვენ არავის სჭირდებითო! ეს ნამდვილ იარაღზე საშინელი ყოფილა", - ამბობს ჩვენთან საუბარში რეჟისორი გიგა ლორთქიფანიძე გულისტკივილით, თუმცა სიხარულით დასძენს, რომ არჩევნების შემდეგ თითქმის დაკარგული იმედი დაუბრუნდა...

- საქართველო ყოველთვის იყო საინტერესო კულტურის ქვეყანა, არა მხოლოდ საბჭოთა კავშირში, არამედ მსოფლიოში. ჩვენი კინო ერთ-ერთ საუკეთესოდ იყო აღიარებული და ქართულ თეატრსაც მსოფლიოში ძალიან აფასებდნენ. ერთ-ერთი ყველაზე დიდი და ძლიერი დარტყმა, რომელიც ამ ხელისუფლებამ ქართულ კულტურას მიაყენა, თანდათან გამოცლილი საყრდენი იყო, ისეთი საყრდენი, როგორიც იყო რობიკო სტურუა. საუბედუროდ, თავად ქვეყნის ხელმძღვანელს იაფფასიანი, დაბალი დონის, ვითომ გათანამედროვებული კულტურა მოსწონდა.

- კონკრეტულად რას გულისხმობთ, ბატონო გიგა?

- იცით, მე შემზარა, როცა "ქეთო და კოტეს" თანამედროვე ვერსია ვნახე. "ქეთო და კოტე" მშვენიერი ნაწარმოებია, მაგრამ არ შეიძლება, ის ქართული კულტურის ძირითად მიმართულებად მივიჩნიოთ. კულტურის საწინააღმდეგო ქმედების ყველაზე ავადმყოფური და საშინელი ფორმა იყო თუნდაც ის, რომ ქართულ თეატრს წაართვეს რობერტ სტურუა. როგორ შეიძლება, ამას შევეგუო? როგორც ჩემთვის, ისე ნებისმიერი ქართველისთვის ეს დარტყმა იყო, ოღონდ გააჩნია, ვის როგორ ესმის ეს შემოტევა... ეს არის კაცი, რომელიც ჭეშმარიტ ქართულ კულტურას უკანასკნელი მოჰიკანივით შემორჩა და ისიც გააქციეს. მადლობა ღმერთს, ახლა რაღაცები შეიცვალა და ალბათ რობერტიც დაბრუნდება, სხვანაირად ვერც წარმომიდგენია. იმედია, ისევ გვექნება ერთ-ერთი საუკეთესო თეატრი. იმედია, კინოც თანდათან ამოიქაჩება. როცა კულტურის სხვა სფეროებს გადავხედავთ, მივხვდებით, რომ, ჩვენდა საუბედუროდ, მარტო რობიკოს პერსონას არ ებრძოდნენ. ისინი მთლიანად ქართულ კულტურასა და ცნობიერებას ებრძოდნენ. გასაგებია, რომ ქვეყანას უჭირს და კინოს ძალიან დიდი თანხები სჭირდება, მაგრამ რატომ ფერხდებოდა კინოინდუსტრია მაშინ, როცა მილიონები იხარჯებოდა ვიღაც უგემოვნო მომღერლების ჩამოყვანაში? მეტი რა გაგვაჩნია, რომ უარი ვთქვათ ქართულ კინოზე, რომელმაც უამრავი წარმატება და სიხარული მოუტანა ჩვენს ქვეყანას?

- ახლა, როცა ხელისუფლება შეიცვალა, საიდან უნდა დაიწყოს ქართული კულტურის აღმავლობა?

- მე უკვე მჯერა, რომ ხელისუფლების დამოკიდებულება კულტურის მიმართაც შეიცვლება. მე არ ვარ ის კაცი, რომელიც ვიღაცის მიმართ კომპლიმენტებს დაუფიქრებლად ამბობს, მაგრამ თამამად შემიძლია ვთქვა, რომ მაშინ, როცა ეს მას სულაც არ ეხებოდა, ისე პატრონობდა ქართულ კულტურას. ჩვენ ყველანი მისი მფარველობის ქვეშ ვიყავით. ახლა, როცა ის ქვეყნის სათავეში მოვიდა, მჯერა, რომ კულტურასაც ეშველება. თუმცა ციდან არ ჩამოვვარდნილვარ, მე აქ ქვეყნის შვილი ვარ და მიუხედავად იმისა, რომ გარეთ გასვლას ვერ ვახერხებ, მუდმივად მიჯაჭვული ვარ ტელევიზორს და კარგად ვიცი, რა ხდება გარეთ, როგორ უჭირს ხალხს. იმედი მაქვს, ამასაც ეშველება, რადგან როგორც წინა ხელისუფლება გვეუბნებოდა, ზარმაცები კი არ ვართ და მიწის დამუშავება სხვამ კი არ უნდა გვასწავლოს, უბრალოდ, იმდენად დაგვაჩაჩანაკეს, რომ ყველაფრის სტიმული და ხალისი დაგვიკარგეს, მათ შორის მიწის დამუშავებისა და ვაზის მოვლის... მე არ მინდა მაღალი დონის ცხოვრება საქართველოში, თუ კულტურა ვერ განვითარდება. არ მინდა ისეთი ქართველები, რომლებსაც დაბალი დონის კინო და თეატრი შედევრად მიაჩნიათ და ყიჟინით ხვდებიან. არადა, სწორედ იქითკენ მიდიოდა ყველაფერი... თეატრშიც მიმუშავია და კინოშიც, ძალიან ბევრი მეგობარი მყავდა და როცა ჩემს თუ სხვის ოჯახში ვიკრიბებოდით, მათთან საუბრისას ვფიქრობდი, საიდან ამდენი საინტერესო ადამიანი ამ პატარა ქვეყანაში-მეთქი... მათ კი, ამ პატარა ბიჭებმა, სრულიად უტიფრად მოგვაძახეს, თქვენ არაფერი ღირებული არ შეგიქმნიათ და უნდა გაგანადგუროთო. ვუყურებდი მათ ყოველ ნაბიჯს და ვფიქრობდი, რომ მეტის მოთმენა არ შეიძლებოდა, მაგრამ ხალხი თითქოს მაინც რაღაცას ელოდა. მართლა მადლობა ღმერთს, რომ ამ ცვლილებას მოვესწარი, თორემ დარდი გულს გამომჭამდა.

- ცვლილებებზე გკითხავთ, მინისტრებიდან ზოგი ძველია, ზოგიც - ახალი. რას ელოდებით მათგან?

- არ ვიცი. იმდენად მძიმე მდგომარეობაში იყო ქვეყანა, რომ ამის გამოსწორებას დიდი დრო დასჭირდება. ჩემი აზრით, ძირითადად მაინც საინტერესო ხალხი მოდის, ბევრს არ ვიცნობ და ვერ გეტყვით, რას მოუტანენ ქართველ ხალხს. ალბათ თანდათან დაიხვეწება ყველაფერი. არ მჯერა, რომ ერთი ჯოხის აქნევით ყველაფერი ერთბაშად გამოსწორდება და უკეთესობისკენ წავა... მე არ მჯერა პრეზიდენტის გულწრფელობის, როცა ის ცდილობს, ღირსეულად მოგვაჩვენოს თავი და დემოკრატიულ ფასეულობებს უსვამს ხაზს, ეს მას დასავლეთში ურჩიეს, ჩუმად ყოფილიყო. ძალიან რთული სამუშაო ექნება "ქართულ ოცნებას", რადგან მოწინააღმდეგე ოპოზიცია კი არა, მტრულად განწყობილი ადამიანები ეყოლება პარლამენტში. ისინი დამარცხების მიუხედავად არ აპირებენ დათმობაზე წასვლას. ძალიან რთული 9 წელიწადი იყო. უკან რომ მივიხედავ, ასე მგონია, საუკუნე გავდიოდი ამ რამდენიმე წელიწადს.

- რა იყო ამ ხელისუფლების ყველაზე დიდი შეცდომა?

- ბევრი რამ და მერე დროთა განმავლობაში ყველაფერი ერთად დაგროვდა. მათ არ ჰქონდათ სახელმწიფოებრივი აზროვნება. ვერავინ დამაჯერებს, რომ მიხეილ სააკაშვილი უნიჭო კაცია, მაგრამ მან არ იცის, რომ ცხოვრება არის კომპრომისი, კომპრომისი და კიდევ კომპრომისი, მით უმეტეს, როდესაც ქვეყანას მართავ. ხისტი პოლიტიკა წამგებიანია პოლიტიკოსისთვის.

არ შეიძლება, მეზობელ ქვეყანას მუდმივად მტერი უძახო. გონიერი ადამიანი მათთან ურთიერთობის ნორმალიზებაზე უნდა ფიქრობდეს. უფროს-უმცროსული კი არა, თანაბარი, კეთილმეზობლური, ორივესთვის მისაღები ურთიერთობა აუცილებელია.

ძალიან გამიხარდა, რომ კულტურის მინისტრად გურამ ოდიშარია დანიშნეს, რადგან ვიცი, რომ ძალიან წესიერი, პატიოსანი და საოცრად ქართული აზროვნების ადამიანია. თუმცა არ ვიცი, როგორი იქნება მინისტრის რანგში, რამდენად შეძლებს, თავი მოუყაროს და ორგანიზება გაუკეთოს იმ საქმეების დასტას, რომელიც მაგიდაზე დახვდა დახვავებული.

ისე კი, მარტო მინისტრებზე არ არის საქმე, როცა საქმე კულტურას ეხება, ცოტა შეშინებული ვუყურებ ამ ყველაფერს, - ვინმემ ხომ უნდა შექმნას ახალი რამ, რომლის მატერიალურ საფუძველზე მინისტრმა უნდა იზრუნოს. კი ბატონო, დავუშვათ, სტურუა დაბრუნდა რუსთაველის თეატრში, ძალიან გამიხარდა, როცა მისი ბოლო ინტერვიუ წავიკითხე, - რა თქმა უნდა, დავბრუნდები, ოღონდ გარკვეული პირობებითო, მაგრამ მარტო ის ვერ იზამს ყველაფერს.

- რატომ მარტო, ბატონო გიგა, ახალგაზრდა, ნიჭიერი რეჟისორებიც ხომ გვყავს?

- მაინც რომელი? თქვენი აზრით, რომელი რეჟისორი ან თეატრი უნდა წავიდეს უცხოეთში გასტროლებზე?

- მაგალითად, ლევან წულაძე, ავთო ვარსიმაშვილი...

- ლევანი ნიჭიერი კაცი და საინტერესო რეჟისორია, ამასთან საოცრად თეატრალური ადამიანია, მაგრამ შეიძლება გაგიკვირდეთ და მას სარდაფში უფრო მაღალი დონის თეატრი ჰქონდა, ვიდრე ახლა არის მარჯანიშვილის თეატრი. იქ უფრო საინტერესო სპექტაკლებს დგამდა, ვიდრე აქ. მაგრამ მაინც, კარგია, რომ პატრონი ჰყავს კოტე მარჯანიშვილის სახელობის თეატრს და მგონია, ამ ადამიანს პერსპექტივა აქვს.

რაც შეეხება ავთო ვარსიმაშვილს, მე მაინცდამაინც მისი მოტრფიალე არასდროს ვყოფილვარ, თუმცა უნიჭო კაცი არ არის, ოღონდ რეჟისორის კვალობაზე მეტისმეტად პრაქტიკოსია. იცის, როგორ უნდა ააწყოს თეატრალური საქმე, ორგანიზატორული ნიჭი აქვს, მაგრამ მას არ აქვს ისეთი სპექტაკლები, რომლებიც ქართული კულტურის განვითარებაზე გავლენას მოახდენს. თქვენ წულაძესა და ვარსიმაშვილზე მეკითხებით, მაგრამ არც გაგხსენებიათ დათო დოიაშვილი, ეს თქვენი კი არა, მისი ბრალია. ის უაღრესად ნიჭიერი კაცია, მაგრამ ამ ხნის განმავლობაში ერთმანეთზე დაბალი დონისა და ხარისხის პროდუქციას ქმნიდა, რადგან ამ ვითომ თანამედროვე მოთხოვნებს აჰყვა. გული მტკივა, ამის თქმა რომ მიწევს. ამას სიძულვილი კი არა, სიყვარული და მისი ნიჭისადმი სინანული მალაპარაკებს, იმედს ვიტოვებ, რომ საღად შეხედავს რეალობას.

თეატრს მარტო ერთი ადამიანი არ ქმნის, ეს პროფესია მთლიანად არის დამოკიდებული მწერლობაზე, თუ მწერალი, დრამატურგი არ გყავს, რეჟისორი რისი გამკეთებელია? ჩემი შემოქმედება ისეთ ადამიანებთან იყო დაკავშირებული, როგორებიც იყვნენ პოლიკარპე კაკაბაძე, ნოდარ დუმბაძე, რომელიც ქართულ თეატრში მე მოვიყვანე. ჩვენ ერთად ვიზრდებოდით ვერაზე და ერთნაირი ხვედრი გარგუნა განგებამ - ორივეს მშობლები გადასახლებაში გვყავდა, ნოდარს დედაც გადაუსახლეს. მე ვმუშაობდი ჭაბუა ამირეჯიბთან, სერგო კლდიაშვილთან. ქართველი რეჟისორის პირველადი ამოცანაა, ქართულ ლიტერატურას აზიაროს საზოგადოება და თუ ეს კრედო ვერ დაიჭირა, მის ნამუშევარს ის ღირებულება არ აქვს, რაც უნდა ჰქონდეს. ახლა კი ძალიან მძიმე მდგომარეობაა, რადგან ეს არასწორი პოლიტიკური ვითარება მწერლობას ურტყამს და ასეთ დროს თავს წამოყოფენ ხოლმე მედროვეები, რომლებიც ხელისუფლებას ხოტბას ასხამენ და ხეირს ელოდებიან, არადა, ჭეშმარიტი შემოქმედება ხელისუფლებასთან ბრძოლაში იბადება.

ლალი პაპასკირი

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"