სამხედრო
პოლიტიკა
სპორტი

28

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 04:56-ზე, მთვარე კირჩხიბში გადავა 21:36-ზე – კარგია ბიზნესის დაწყება. მუშაობა ინდივიდუალურადაც და გუნდურადაც. მოძებნეთ სპონსორები თქვენი პროექტებისთვის. შეგიძლიათ დაიწყოთ ახალი საგნების სწავლა, ჩაირიცხოთ კურსებზე. მოგზაურობა, მივლინებები. ერთ-ერთი საუკეთესო დღეა ქორწინებისთვის. ამ დღეს შექმნილი ოჯახი ძლიერი და მეგობრული იქნება. კარგია მტვერსასრუტით სახლის დალაგება, სანტექნიკის გამოცვლა. აუცილებელია ნათურების, ჭაღების გაწმენდა, აგრეთვე ჭურჭლისა და სარეცხის გარეცხვა. კარგი დღეებია მცენარეების მორწყვისთვის.
კონფლიქტები
Faceამბები
წიგნები
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ქალბატონი მანანა ხანდახან ქუჩაში მხვდება და გამომლანძღავს ხოლმე"
"ქალბატონი მანანა ხანდახან ქუჩაში მხვდება და გამომლანძღავს ხოლმე"

ტყუ­პის­ცა­ლი და ჰყავს - მაია. და-ძმა ბავ­შვო­ბა­ში ბევ­რს და ინ­ტენ­სი­უ­რად კი­თხუ­ლობ­და და შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, დროს წიგ­ნე­ბით გა­ჯე­რე­ბულ ატ­მოს­ფე­რო­ში ატა­რებ­დნენ. წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­მეც­ნი­ე­რო მოღ­ვა­წე­ო­ბას ეწე­ო­და. 1969-1995 წლებ­ში ის სა­ქარ­თვე­ლოს უზე­ნა­ე­სი საბ­ჭო­სა და სა­ქარ­თვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის წევ­რი გახ­ლდათ. მარ­თა­ლია, დღეს აქ­ტი­ურ პო­ლი­ტი­კა­ში ჩარ­თუ­ლი არ არის, თუმ­ცა მისი პო­ზი­ცია ყო­ველ­თვის სა­ინ­ტე­რე­სო მო­სას­მე­ნი და ჩა­სა­ფიქ­რე­ბე­ლია.

ბევ­რი სხვა პო­ლი­ტი­კო­სის­გან ყო­ველ­თვის მოკ­რძა­ლე­ბუ­ლი ცხოვ­რე­ბის წე­სი­თა და სტი­ლით გა­მო­ირ­ჩე­ო­და, თუმ­ცა აქვე ისიც უნდა აღი­ნიშ­ნოს, რომ მა­შინ­დე­ლი მთავ­რო­ბი­სათ­ვის, ქვეყ­ნის კე­თილ­დღე­ო­ბა­ზე ზრუნ­ვა თით­ქოს უფრო პრი­ო­რი­ტე­ტუ­ლი იყო, ვიდ­რე დღე­ვან­დე­ლი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის წარ­მო­მად­გე­ნელ­თა დიდი ნა­წი­ლი­სათ­ვის. როცა ჩვე­ნი ქვე­ყა­ნა და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის მო­სა­პო­ვებ­ლად იბ­რძო­და, ეს კაცი არა­ვის­გან გა­მორ­ჩე­უ­ლად არ ცხოვ­რობ­და. და მგო­ნი, არც ის ახ­სოვს ვინ­მეს, რომ რო­მე­ლი­მე მთავ­რო­ბის წევ­რს მა­შინ ფული სა­კუ­თარ გარ­თო­ბა­სა და დას­ვე­ნე­ბა­ში აქეთ-იქით ეფ­რი­ა­ლე­ბი­ნა. დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, ბევ­რი იტყვის, რომ მა­შინ სხვა დრო იყო, და­კე­ტი­ლი სა­ზღვრე­ბი, სივ­რცე და ცენ­ზუ­რა, და რომ არც ქვე­ყა­ნას ჰქონ­და ისე­თი ბი­უ­ჯე­ტი, რო­მელ­საც რო­მე­ლი­მე მა­ღალ­ჩი­ნო­სა­ნი სა­კუ­თარ თავს მო­ახ­მარ­და და გაფ­ლან­გავ­და, მაგ­რამ ვფიქ­რობ, ეს და­მა­ჯე­რე­ბე­ლი არ­გუ­მენ­ტი არ უნდა იყოს. ადა­მი­ა­ნის პი­როვ­ნე­ბა­სა და სინ­დის­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, თუ რაზე წავა ის და რაზე არა...

გე­ტყვით იმა­საც, რომ პი­რად­ზე სა­უ­ბა­რი არ უყ­ვარს და არც ეს ინ­ტერ­ვი­უა ამ კუ­თხით გა­მორ­ჩე­უ­ლი. არა­და, მინ­დო­და მე­კი­თხა, რო­გორ გა­ა­ტა­რა 1958 წლის 9 მარ­ტის შემ­დეგ რამ­დე­ნი­მე დღე და­პა­ტიმ­რე­ბულ­მა, მსურ­და, გა­ეხ­სე­ნე­ბი­ნა ცხინ­ვა­ლი­სა და აფხა­ზე­თის ომის პე­რი­ო­დი, ეროვ­ნუ­ლი მოძ­რა­ო­ბა და ისე­თი დე­ტა­ლე­ბი, რო­გო­რე­ბი­ცაა და­ო­ჯა­ხე­ბა და სხვა, მაგ­რამ...

- ბა­ტო­ნო ნო­დარ, რო­გორ ბრძან­დე­ბით? რო­გო­რია თქვე­ნი დღის გან­რი­გი? რა­მეს წერთ, მუ­შა­ობთ?

- მე რა სა­ინ­ტე­რე­სო "თემა" ვარ?! ანა­ტოლ ფრანსს ერთი მო­თხრო­ბა აქვს, რომ­ლის ში­ნა­არ­სი ასე­თია, მე­ფემ თა­ვის აკა­დე­მი­კო­სებს და­ა­ვა­ლა კა­ცობ­რი­ო­ბის, მსოფ­ლიო ის­ტო­რია და­ე­წე­რათ. მე­ფეს "ენ" რა­ო­დე­ნო­ბის ტო­მე­ბი და­უ­წე­რეს. არ მო­ე­წო­ნა - უფრო მოკ­ლედ წე­რე­თო. ტო­მე­ბი რამ­დენ­ჯერ­მე შე­ა­მოკ­ლეს, ამოკ­ლეს, ამოკ­ლეს და ბო­ლოს ასე და­წე­რეს, ადა­მი­ა­ნე­ბი იბა­დე­ბოდ­ნენ, იტან­ჯე­ბოდ­ნენ და იხო­ცე­ბოდ­ნე­ნო.

- მაგ­რამ რე­ა­ლუ­რად ასე არ არის...

- დი­ლით ვდგე­ბი, ვსაქ­მი­ა­ნობ, ზოგ რა­ღა­ცას ძა­ლი­ან წარ­მა­ვალს ვწერ, ზოგ­საც შე­და­რე­ბით სე­რი­ო­ზულს, ან უბ­რა­ლოდ, ილუ­ზი­ას ვიქ­მნი. მერე ვწვე­ბი და ვი­ძი­ნებ. ეს არის ჩემი ცხოვ­რე­ბის წესი.

- და ამ წლე­ბის დიდი ნა­წი­ლი რუს­თა­ვე­ლის კვლე­ვას მო­ახ­მა­რეთ...

- არა, "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი" ჩემ­თვის ჩემი შრო­მის ერთ-ერთი ეპი­ზო­დია. და­ვინ­ტე­რეს­დი და გა­ვა­კე­თე, დღემ­დე ძა­ლი­ან ნელა მი­დის ამ დარ­გის კვლე­ვა. გე­ტყვით, რამ გა­მო­იწ­ვია ჩემი რუს­თა­ვე­ლით და­ინ­ტე­რე­სე­ბა. გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნის 50-იან წლებ­ში სა­ქარ­თვე­ლო­ში ჩა­მო­სუ­ლი იყო გერ­მა­ნე­ლი ქარ­თვე­ლო­ლო­გი ქალ­ბა­ტო­ნი გერტრუდ პეჩი. მა­შინ ენათ­მეც­ნი­ე­რე­ბის ინ­სტი­ტუ­ტში ვმუ­შა­ობ­დი. მის­სა და სხვე­ბის სა­უ­ბარს ვთარ­ჯიმ­ნობ­დი და იმ ქალ­ბა­ტონ­მა ლა­პა­რაკ­ში ახ­სე­ნა, რომ "ვე­ფხის­ტყა­ო­სან­ზე" გა­კე­თე­ბულ ერთ-ერთ კო­მენ­ტარ­ზე ცნო­ბი­ლი ლინგვის­ტის გერ­ჰარდ დე­ე­ტერ­სის რე­ცენ­ზია არ­სე­ბობს, რო­მელ­შიც ის ამ პო­ე­მას ანად­გუ­რებს. ქალ­ბა­ტონ­მა და­ა­სა­ხე­ლა ჟურ­ნა­ლი, სა­დაც რე­ცენ­ზია გა­მოქ­ვეყ­ნდა. რა თქმა უნდა, როცა გა­ვი­გე, რომ დე­და­მი­წა­ზე ვი­ღაც კა­ცია, რო­მე­ლიც "ვე­ფხის­ტყა­ო­სანს" არაფ­რად აგ­დებს, ამ თე­მით და­ვინ­ტე­რეს­დი.

- და გე­წყი­ნათ კი­დეც, ხომ?..

- რა თქმა უნდა. სა­ჯა­რო ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში მო­ვი­ძიე ჟურ­ნა­ლი და რე­ცენ­ზია წა­ვი­კი­თხე. ჩემს მო­ვა­ლე­ო­ბად ჩავ­თვა­ლე, რომ მის­თვის პა­სუ­ხი გა­მე­ცა. მინ­დო­და გან­მე­მარ­ტა მკი­თხვე­ლის­თვის, რაში მდგო­მა­რე­ობს რუს­თა­ვე­ლის უნი­კა­ლუ­რო­ბა და სი­დი­ა­დე; მისი, ასე ვთქვათ, ჩემ­პი­ო­ნო­ბა პო­ე­ზი­ის გარ­კვე­ულ პა­რა­მეტ­რებ­ში და მისი მო­წი­ნა­ვე­ო­ბა დროს­თან ჭი­დილ­ში. ამას და­ახ­ლო­ე­ბით სამი წლის შრო­მა მო­ვან­დო­მე. დე­ტა­ლუ­რად გა­ვე­ცა­ნი იმ და წინა ეპო­ქის ევ­რო­პულ და აღ­მო­სავ­ლურ ლი­ტე­რა­ტუ­რას. ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში რამ­დენ­ჯერ­მე ჩა­ვე­დი მოს­კო­ვის ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში სა­მუ­შა­ოდ და ბო­ლოს დავ­ბეჭ­დე სტა­ტი­ე­ბი გაგ­რძე­ლე­ბე­ბით "ცის­კარ­ში". სტა­ტი­ებ­ში და­ვა­სა­ბუ­თე, რით არის რუს­თა­ვე­ლი თა­ვის ეპო­ქას­თან შე­და­რე­ბით დრო­ში მო­წი­ნა­ვე. ანუ რუს­თა­ველ­მა რე­ნე­სან­სუ­ლი ტი­პის პი­როვ­ნე­ბა 2-3 სა­უ­კუ­ნით ადრე ჩა­მო­ა­ყა­ლი­ბა, ვიდ­რე ეს და­სავ­ლეთ­ში მოხ­და.

მან და­ხა­ტა პი­როვ­ნე­ბის ის ტიპი, რო­მე­ლიც არის წი­ნა­პა­რი თა­ნა­მედ­რო­ვე ცი­ვი­ლი­ზე­ბუ­ლი და­სავ­ლე­ლი ადა­მი­ა­ნი­სა. ახლა გე­ტყვით, რა­შია ის ჩემ­პი­ო­ნი: დე­და­მი­წის ზურ­გზე ვერც ერ­თმა ავ­ტორ­მა ვერ შეძ­ლო მა­სა­ვით რე­ა­ლუ­რად და სა­ინ­ტე­რე­სოდ და­ე­ხა­ტა აბ­სო­ლუ­ტუ­რად იდე­ა­ლუ­რი ადა­მი­ა­ნი. ხში­რად ვინც იდე­ა­ლუ­რი ადა­მი­ანს ხა­ტავს, ის პი­როვ­ნე­ბა არა­და­მა­ჯე­რე­ბე­ლი, მო­სა­წყე­ნი და პლა­კა­ტუ­რია, მაგ­რამ რუს­თა­ველ­თან ეს პი­რი­ქით ხდე­ბა. მან დიდი სი­ზუს­ტით, რე­ა­ლის­ტუ­რად, სა­ინ­ტე­რე­სოდ და დრა­მა­ტურ­გი­ით და­ხა­ტა პერ­სო­ნა­ჟე­ბის ში­ნა­გა­ნი ცხოვ­რე­ბა, ძლი­ე­რი ემო­ცი­ე­ბი­სა და პრობ­ლე­მე­ბის ჩათ­ვლით. 1966 წელს რუს­თა­ვე­ლის იუ­ბი­ლე გა­ი­მარ­თა, რო­მე­ლიც საკ­მა­ოდ პომ­პე­ზუ­რად აღ­ნიშ­ნეს. იმავდრო­უ­ლად და­ი­ნა­ხეს, რომ სკო­ლის, უმაღ­ლე­სი სას­წავ­ლებ­ლე­ბის პროგ­რა­მებ­სა და სხვა­დას­ხვა გა­მო­ცე­მის წი­ნა­სი­ტყვა­ო­ბა­ში უდი­დე­სი პრი­მი­ტი­ვიზ­მი სუ­ფევ­და. მა­გა­ლი­თად, ასე­თი: რუს­თა­ვე­ლი დიდი პო­ე­ტია: მან უმ­ღე­რა სიყ­ვა­რულს, მე­გობ­რო­ბას, კა­ი­კა­ცო­ბას და მსგავ­სი აბ­სურ­დე­ბი. ნა­ხეს, არ არ­სე­ბობ­და და­სა­ბუ­თე­ბა, რო­მე­ლიც შე­იძ­ლე­ბა მი­ა­წო­დო თა­ნა­მედ­რო­ვე და მომ­თხოვნ მკი­თხველს. მომ­მარ­თეს და გა­მა­კე­თე­ბი­ნეს წიგ­ნი "შოთა რუს­თა­ვე­ლი და მისი პო­ე­მა", თა­ნა­ავ­ტო­რი გახ­ლდათ სარ­გის ცა­იშ­ვი­ლი. წიგ­ნი ექვს ენა­ზე და­ი­ბეჭ­და: ქარ­თუ­ლად, ინ­გლი­სუ­რად, გერ­მა­ნუ­ლად, ფრან­გუ­ლად, ეს­პა­ნუ­რად და რუ­სუ­ლად...

ამის შემ­დეგ კი­დევ გა­ვაგ­რძე­ლე მუ­შა­ო­ბა. ვნა­ხე, რომ გა­მო­ცე­მე­ბი იყო არას­რულ­ფა­სო­ვა­ნი და წიგ­ნებს დარ­თუ­ლი ჰქონ­და არას­რულ­ყო­ფი­ლი ლექ­სი­კო­ნე­ბი. მა­შინ სა­ჭი­როდ ჩავ­თვა­ლე, გაგ­ვე­კე­თე­ბი­ნა სას­კო­ლო გა­მო­ცე­მა, რო­მელ­შიც თა­ვი­დან ბო­ლომ­დე იქ­ნე­ბო­და გან­მარ­ტე­ბუ­ლი. ბრწყინ­ვა­ლე ლექ­სი­კო­ლოგ ალექ­სი ჭინ­ჭა­რა­ულ­თან ერ­თად ვი­მუ­შა­ვე წიგნ­ზე და დავ­ბეჭ­დეთ "ვე­ფხის­ტყა­ოს­ნის" სას­კო­ლო გა­მო­ცე­მა, გან­მარ­ტე­ბით, ბო­ლო­სი­ტყვი­თა და კო­მენ­ტა­რით. მას შემ­დეგ ის წიგ­ნი იბეჭ­დე­ბა და იბეჭ­დე­ბა...

- ჩემი წინა თა­ო­ბა, მე და ახ­ლაც, დღე­ვან­დე­ლი თა­ო­ბა ამ წიგ­ნით სწავ­ლო­ბენ "ვე­ფხის­ტყა­ო­სანს" სკო­ლა­ში. რა­ხან ამ თე­მას მივ­ყვე­ბით, მი­თხა­რით, პრო­ფე­სი­უ­ლი არ­ჩე­ვა­ნი ფი­ლო­ლო­გი­ა­ზე რა­ტომ შე­ა­ჩე­რეთ?

- უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სტა­ლი­ნის სი­ცო­ცხლე­ში, ანუ 1947 წელს შევ­დი­ო­დი. მა­მა­ჩე­მი ფი­ლო­სო­ფი­ის ფა­კულ­ტე­ტის დე­კა­ნი გახ­ლდათ და მეც ამ ფა­კულ­ტეტ­ზე სწავ­ლა მინ­დო­და. მა­მამ მი­თხრა, თუ აქ შენს გან­ცხა­დე­ბას ვნა­ხავ, ასანთს მო­ვუ­კი­დებ და დავ­წვა­ვო. ეს იყო "საყ­ვა­რე­ლი" ფა­კულ­ტე­ტი რა­ი­კო­მის მდივ­ნე­ბის მო­სამ­ზა­დებ­ლად და იქ საკ­მა­ოდ ცუდი სი­ტუ­ა­ცია სუ­ფევ­და. მა­თე­მა­ტი­კა კარ­გად ვი­ცო­დი და მა­მას უნ­დო­და, მა­თე­მა­ტი­კო­სი გავმხდა­რი­ყა­ვი, მაგ­რამ მე არ­ჩე­ვა­ნი ფი­ლო­ლო­გი­ის ფა­კულ­ტეტ­ზე შე­ვა­ჩე­რე და ამას ორი მი­ზე­ზი ჰქონ­და. ერთი ის, რომ მომ­წონ­და ჰუ­მა­ნი­ტა­რუ­ლი დარ­გი და იქ შე­საძ­ლე­ბე­ლი იყო კარ­გი ცოდ­ნის მი­ღე­ბა. თან, იმ დროს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში კე­კე­ლი­ძე, შა­ნი­ძე, ჩი­ქო­ბა­ვა ას­წავ­ლიდ­ნენ. მე­ო­რე ის, რომ ცხოვ­რე­ბა­ში რაც უნდა მე­კე­თე­ბი­ნა, აზ­რობ­რი­ვად, ქარ­თუ­ლი ენის მეშ­ვე­ო­ბით უნდა გან­მე­ხორ­ცი­ე­ლე­ბი­ნა და მინ­დო­და, "და­მე­ჭი­რა" ქარ­თუ­ლი ენის ყვე­ლა ნი­უ­ან­სი, ანუ ენის ეფექ­ტე­ბი სრუ­ლად შე­მეს­წავ­ლა.

არ ვტრა­ბა­ხობ, მაგ­რამ გე­ტყვით, რომ V კურ­სზე ენის ნი­უ­ან­სე­ბი სრუ­ლად ვი­ცო­დი და ახ­ლაც ასეა. სწავ­ლა ქარ­თვე­ლო­ლო­გი­ის გან­ხრით და­ვამ­თავ­რე, პრო­ფე­სი­უ­ლი ინ­ტე­რე­სიც ნელ-ნელა იღ­ვი­ძებ­და და ლინგვის­ტუ­რი კვლე­ვე­ბი­სას სა­კუ­თარ თავ­ზე არა­ნა­ი­რი ძალ­და­ტა­ნე­ბა არ დამ­ჭირ­ვე­ბია, პი­რი­ქით, დიდი ინ­ტე­რე­სით ვმუ­შა­ობ­დი. ენათ­მეც­ნი­ე­რე­ბის ინ­სტი­ტუ­ტში 7 წელი დავ­ყა­ვი, იქვე და­ვამ­თავ­რე ას­პი­რან­ტუ­რა, მერე კონ­ფლიქ­ტი მო­მი­ვი­და და ასე ვთქვათ, ამ­თე­სეს იქი­დან. ამის შემ­დეგ ჩემი შტა­ტი­ა­ნად გა­და­ვე­დი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ინ­სტი­ტუ­ტში. იქაც ჩემი ბრა­ლი არა­ფე­რი ყო­ფი­ლა, ცუდ ხალ­ხთან მოხ­და კონ­ფლიქ­ტი და გა­და­ვე­დი ფი­ლო­სო­ფი­ის ინ­სტი­ტუ­ტში, სა­დაც 37 წელი ვი­მუ­შა­ვე. ბო­ლოს იქი­და­ნაც ამ­თე­სეს - სა­ა­კაშ­ვი­ლის პი­რა­დი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით სკა­მი გა­მო­მა­ცა­ლეს და გან­ყო­ფი­ლე­ბა გა­მი­უქ­მეს. დავ­რჩი "ცა­რი­ე­ლი". ახლა პენ­სი­ო­ნე­რი ვარ.

- ბა­ტო­ნო ნო­დარ, თქვენს ცხო­ვრე­ბა­ში იყო ბა­ტონ ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის პე­რი­ო­დი. გა­იხ­სე­ნეთ, რო­გორ და რო­დის და­ახ­ლოვ­დით?

- ზვი­ადს ად­რე­უ­ლი პე­რი­ო­დი­დან ვიც­ნობ­დი. როცა მან აქ­ტი­უ­რო­ბა და­ი­წყო, 70-იანი წლე­ბის და­სა­წყი­სი იდგა. სა­დაც ვხვდე­ბო­დით, ერ­თო­ბის გან­ცდა ყო­ველ­თვის გვქონ­და. 1957 წელს ერ­თმა კარ­გმა კაც­მა აკა­დე­მი­ა­ში შექ­მნა სა­ინ­გი­ლოს სკო­ლე­ბის სა­შე­ფო კო­მი­სია. ინ­ტენ­სი­უ­რად ვმუ­შა­ობ­დით და დიდი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში იმ სკო­ლას ვი­ნარ­ჩუ­ნებ­დით. ზვი­ა­დი მა­ში­ნაც მო­დი­ო­და ჩვენ­თან და ურ­თი­ერ­თო­ბა გვი­წევ­და. მერე ყვე­ლა­ფე­რი თა­ვის­თა­ვად აე­წყო. ჩვე­ნი პირ­ვე­ლი უშუ­ა­ლო კონ­ტაქ­ტი 1987 წლის ბო­ლოს მოხ­და. მა­შინ მარ­ნე­ულ­ში სა­ში­ნე­ლი ამ­ბე­ბი დატ­რი­ალ­და და იქ ვი­ყა­ვით ჩა­სუ­ლი. მერე აქ­ცია აქ­ცი­ა­ზე გა­ი­მარ­თა და რაც შემ­დეგ მოხ­და, ყვე­ლას ახ­სოვს.

- მა­შინ­დე­ლი ახალ­გაზ­რდო­ბის ეროვ­ნულ მუხტსა და დღე­ვან­დელს შო­რის ბევ­რი დიდ გან­სხვა­ვე­ბას ხე­დავს, თქვენც ასე მი­იჩ­ნევთ?

- არა­ვი­თა­რი გან­სხვა­ვე­ბა არ არის. მა­შინ ახალ­გაზ­რდო­ბა იყო მა­ტე­რი­ა­ლუ­რად გამ­ძღა­რი, არ იყ­ვნენ ემიგ­რა­ცი­ა­ში წა­სუ­ლე­ბი და ამ­დე­ნად, თა­ვი­სუ­ფა­ლი ენერ­გი­ის მქო­ნე­ნი. ახლა არის მა­ტე­რი­ა­ლუ­რად გა­ჭირ­ვე­ბუ­ლი, დიდ­წი­ლად ემიგ­რა­ცი­ა­ში მყო­ფი ახალ­გაზ­რდო­ბა, რო­მელ­საც თა­ვი­სუ­ფა­ლი ენერ­გია არ აქვს, მაგ­რამ მუხ­ტი ში­ნა­არ­სობ­რი­ვად და ინ­ტენ­სი­ვო­ბი­თაც ზუს­ტად იგი­ვეა, რაც უწინ იყო და ყო­ველ­თვის ასე იქ­ნე­ბა. ეს ახ­ლა­ხან დამ­ტკიც­და, როცა სტუ­დენ­ტე­ბი ქუ­ჩა­ში გა­მო­ვიდ­ნენ. ამ დროს არა­ფე­რი გამ­კვირ­ვე­ბია, მოხ­და ზუს­ტად ის, რაც უნდა მომ­ხდა­რი­ყო. პი­როვ­ნე­ბა ვერ იტანს ვა­კუ­უმს. ეროვ­ნუ­ლი შეგ­ნე­ბა და ინ­ტე­რე­სი პი­როვ­ნე­ბის ისე­თი კომ­პო­ნენ­ტია, რო­მელ­საც შემ­ცვლე­ლი არ აქვს.

- მიმ­დი­ნა­რე პრო­ცე­სებ­ზეც გკი­თხავთ, ბევ­რი არ ელო­და, რომ "ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი მოძ­რა­ო­ბა" და სა­ა­კაშ­ვი­ლი ად­ვი­ლად დათ­მობ­და პო­ზი­ცი­ებს...

- ეს ძა­ლი­ან რთუ­ლი ოპე­რა­ცი­აა და ბევ­რი ფაქ­ტო­რი აქვს. ამ ფაქ­ტორ­თა­გან ქარ­თვე­ლებს ზო­გი­ერ­თზე ადეკ­ვა­ტუ­რი ტერ­მი­ნო­ლო­გი­ით ლა­პა­რა­კის უფ­ლე­ბა გვაქვს და ზოგ­ზეც - არა. ან უნდა ვი­ლა­პა­რა­კოთ ევ­ფე­მიზ­მე­ბით, ანუ უხე­ში სი­ტყვის მა­გივ­რად რამე ლა­მა­ზი უნდა ვთქვათ, მე ისე გე­ტყვით, იგა­ვუ­რად და გა­ი­გებთ: ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე ნა­ძირ­ლუ­რი ნა­ბი­ჯი სა­ქარ­თვე­ლოს წი­ნა­აღ­მდეგ ის იყო, როცა 2004 წელს ოთხმა ავ­ტორ­მა გა­ზეთ "24 სა­ათ­ში" გა­მო­აქ­ვე­ყა­ნა თა­ვის პრო­ექ­ტი აფხა­ზე­თის და­რე­გუ­ლი­რე­ბის შე­სა­ხებ. მათ გა­აჟ­ღე­რეს პრი­მა­კო­ვის გეგ­მა, რო­მე­ლიც დღეს გა­ე­რო­ში დევს და ვი­თომ ის ჩვე­ნი ქვეყ­ნის და­უ­ძი­ნე­ბე­ლი მტრის დი­ტერ ბო­დე­ნის გეგ­მაა. სი­ნამ­დვი­ლე­ში ასე არ არის - გეგ­მა პრი­მა­კო­ვი­საა. ის ოთხი კა­ციც არა­ვი­თა­რი იდე­ის გე­ნე­რა­ტო­რე­ბი არ იყ­ვნენ და არ არი­ან. არა­ვი­თა­რი ორი­გი­ნა­ლუ­რი აზრი მათ არ ჰქო­ნი­ათ, უბ­რა­ლოდ, იქ ან­ტი­ქარ­თუ­ლი პო­ზი­ცია ქარ­თუ­ლი გვა­რე­ბი­თაა ხელ­მო­წე­რი­ლი. ამ ოთხი ნა­ძი­რა­ლი­დან ორი სა­ა­კაშ­ვი­ლის ბა­ნაკ­შია და ორიც ივა­ნიშ­ვი­ლის. სა­ა­კაშ­ვილ­მა და­ვით ბაქ­რა­ძე პარ­ლა­მენ­ტის თავ­მჯდო­მა­რედ და­ნიშ­ნა და ასე და­ა­ჯილ­დო­ვა, ხოლო კოტე კუბ­ლაშ­ვი­ლი, ჩამ­ჟა­ვე­ბუ­ლი სა­მო­სა­ნი, რო­გორც მას­ზე მისი პრო­ფე­სო­რე­ბი გვე­უბ­ნე­ბი­ან, უზე­ნა­ე­სი სა­სა­მარ­თლოს თავ­მჯდო­მა­რედ დას­ვეს. პა­ა­ტა ზა­ქა­რე­იშ­ვი­ლი და ივ­ლი­ა­ნე ხა­ინ­დრა­ვა კი ივა­ნიშ­ვი­ლის ბა­ნაკ­ში არი­ან. ფაქ­ტი იგა­ვუ­რად გად­მო­გე­ცით, იმ ადა­მი­ან­თა და­ხა­სი­ა­თე­ბა­ზე რაც გი­თხა­რით, პა­სუ­ხის­მგე­ბე­ლი ვარ, უბ­რა­ლოდ, და­ნარ­ჩენ­ზე კო­მენ­ტა­რის გა­კე­თე­ბა არ მინ­და.

- კარ­გი, ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას ოჯა­ხის წევ­რებ­ზე გკი­თხავთ. ქალ­ბა­ტონ მა­ნა­ნას­თან თუ გაქვთ კონ­ტაქ­ტი?

- არა. ქალ­ბა­ტო­ნი მა­ნა­ნა ხან­და­ხან ქუ­ჩა­ში მხვდე­ბა და გა­მომ­ლან­ძღავს ხოლ­მე. მა­ნა­ნის­ტე­ბის შეხ­ვედ­რებ­ზე დავ­დი­ო­დი, ამას ჩემს მო­ვა­ლე­ო­ბად მი­ვიჩ­ნევ­დი, მაგ­რამ ერთხე­ლაც ვი­ღაც ბი­ჭე­ბი დამ­ხვდნენ და მი­თხრეს, აქ არ არის თქვე­ნი ად­გი­ლი და წაბ­რძან­დი­თო. კარ­გი, რო­გორც გნე­ბავთ-მეთ­ქი, და­ვე­თან­ხმე და წა­მო­ვე­დი. რაც შე­ე­ხე­ბა ზვი­ა­დის ოჯა­ხის სხვა წევ­რებს, მას ძა­ლი­ან კარ­გი და ჰყავ­და - თამ­რი­კო. პრო­ფე­სი­ით ის­ტო­რი­კო­სი გახ­ლდათ. ვიც­ნობ­დი, კარ­გი პი­როვ­ნე­ბა იყო.

- მი­გაჩ­ნი­ათ, რომ და­კა­ვე­ბუ­ლი ცოტ­ნე გამ­სა­ხურ­დია პო­ლი­ტი­კუ­რი პა­ტი­მა­რია?

- მას და გი­ორ­გის ერთხელ შევ­ხვდი, რუს­თავ­ში ვი­ყა­ვით დაკ­რძალ­ვა­ზე. მა­ნაც და მის­მა უმ­ცროს­მა ძმა­მაც ჩემ­ზე კარ­გი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა და­ტო­ვეს. რაც შე­ე­ხე­ბა კო­კოს, მა­ნამ­დეც კარ­გად ვიც­ნობ­დი. ვწუხ­ვარ ცოტ­ნეს გამო, რად­გან საქ­მე ცუ­და­დაა.

- მისი ჯან­მრთე­ლო­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბას გუ­ლის­ხმობთ?

- დიახ, დიახ.

- მისი ჯან­მრთე­ლო­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბა მარ­თლაც მძი­მეა, მაგ­რამ ისევ არ გა­მე­ცით პირ­და­პი­რი პა­სუ­ხი. კარ­გი, მა­შინ და­სას­რუ­ლის­თვის გკი­თხავთ, გა­მოვ­ლილ წლებს რომ გა­და­ხე­დოთ, რო­დის მი­გაჩ­ნდათ თავი ბედ­ნი­ე­რად და რო­დის გქონ­დათ ყვე­ლა­ზე რთუ­ლი პე­რი­ო­დი?

- იცით რა, ეს მძი­მე კი­თხვაა. პი­რა­დად ჩემ­თვის არა­ს­ა­სი­ა­მოვ­ნო. აქ­სი­ო­ლო­გია არის მეც­ნი­ე­რე­ბა ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის შე­სა­ხებ და ადრე ვამ­ბობ­დი, რომ ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში რაც შემ­შლია, შემ­შლია აქ­სი­ო­ლო­გი­ა­ში.

- უფრო მე­ტად გან­მი­მარ­ტეთ, თუ შე­იძ­ლე­ბა...

- ანუ რა­ღაც მო­მენ­ტში და­მი­ფა­სე­ბია ის, რაც არ იყო კარ­გი და პი­რი­ქით, რაც კარ­გი იყო, მის­თვის ყუ­რა­დღე­ბა არ მი­მიქ­ცე­ვია, თუმ­ცა შემ­დეგ ამ თვალ­საზ­რისს სხვე­ბიც და­ე­მა­ტა; მხო­ლოდ აქ­სი­ო­ლო­გია არ არის ჩემი შეც­დო­მა, ბევ­რი სხვა შეც­დო­მაც მაქვს, რო­მელ­თა გა­მოც ბევ­რი რამ მაქვს გაც­დე­ნი­ლი და და­კარ­გუ­ლი.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ვინ ხარჯავს ყველაზე მეტს თავდაცვაზე და როგორ გამოიყურება საქართველოს შეირაღებული ძალების შესაძლობები

"ქალბატონი მანანა ხანდახან ქუჩაში მხვდება და გამომლანძღავს ხოლმე"

"ქალბატონი მანანა ხანდახან ქუჩაში მხვდება და გამომლანძღავს ხოლმე"

ტყუპისცალი და ჰყავს - მაია. და-ძმა ბავშვობაში ბევრს და ინტენსიურად კითხულობდა და შეიძლება ითქვას, დროს წიგნებით გაჯერებულ ატმოსფეროში ატარებდნენ. წლების განმავლობაში სამეცნიერო მოღვაწეობას ეწეოდა. 1969-1995 წლებში ის საქართველოს უზენაესი საბჭოსა და საქართველოს პარლამენტის წევრი გახლდათ. მართალია, დღეს აქტიურ პოლიტიკაში ჩართული არ არის, თუმცა მისი პოზიცია ყოველთვის საინტერესო მოსასმენი და ჩასაფიქრებელია.

ბევრი სხვა პოლიტიკოსისგან ყოველთვის მოკრძალებული ცხოვრების წესითა და სტილით გამოირჩეოდა, თუმცა აქვე ისიც უნდა აღინიშნოს, რომ მაშინდელი მთავრობისათვის, ქვეყნის კეთილდღეობაზე ზრუნვა თითქოს უფრო პრიორიტეტული იყო, ვიდრე დღევანდელი ხელისუფლების წარმომადგენელთა დიდი ნაწილისათვის. როცა ჩვენი ქვეყანა დამოუკიდებლობის მოსაპოვებლად იბრძოდა, ეს კაცი არავისგან გამორჩეულად არ ცხოვრობდა. და მგონი, არც ის ახსოვს ვინმეს, რომ რომელიმე მთავრობის წევრს მაშინ ფული საკუთარ გართობასა და დასვენებაში აქეთ-იქით ეფრიალებინა. დარწმუნებული ვარ, ბევრი იტყვის, რომ მაშინ სხვა დრო იყო, დაკეტილი საზღვრები, სივრცე და ცენზურა, და რომ არც ქვეყანას ჰქონდა ისეთი ბიუჯეტი, რომელსაც რომელიმე მაღალჩინოსანი საკუთარ თავს მოახმარდა და გაფლანგავდა, მაგრამ ვფიქრობ, ეს დამაჯერებელი არგუმენტი არ უნდა იყოს. ადამიანის პიროვნებასა და სინდისზეა დამოკიდებული, თუ რაზე წავა ის და რაზე არა...

გეტყვით იმასაც, რომ პირადზე საუბარი არ უყვარს და არც ეს ინტერვიუა ამ კუთხით გამორჩეული. არადა, მინდოდა მეკითხა, როგორ გაატარა 1958 წლის 9 მარტის შემდეგ რამდენიმე დღე დაპატიმრებულმა, მსურდა, გაეხსენებინა ცხინვალისა და აფხაზეთის ომის პერიოდი, ეროვნული მოძრაობა და ისეთი დეტალები, როგორებიცაა დაოჯახება და სხვა, მაგრამ...

- ბატონო ნოდარ, როგორ ბრძანდებით? როგორია თქვენი დღის განრიგი? რამეს წერთ, მუშაობთ?

- მე რა საინტერესო "თემა" ვარ?! ანატოლ ფრანსს ერთი მოთხრობა აქვს, რომლის შინაარსი ასეთია, მეფემ თავის აკადემიკოსებს დაავალა კაცობრიობის, მსოფლიო ისტორია დაეწერათ. მეფეს "ენ" რაოდენობის ტომები დაუწერეს. არ მოეწონა - უფრო მოკლედ წერეთო. ტომები რამდენჯერმე შეამოკლეს, ამოკლეს, ამოკლეს და ბოლოს ასე დაწერეს, ადამიანები იბადებოდნენ, იტანჯებოდნენ და იხოცებოდნენო.

- მაგრამ რეალურად ასე არ არის...

- დილით ვდგები, ვსაქმიანობ, ზოგ რაღაცას ძალიან წარმავალს ვწერ, ზოგსაც შედარებით სერიოზულს, ან უბრალოდ, ილუზიას ვიქმნი. მერე ვწვები და ვიძინებ. ეს არის ჩემი ცხოვრების წესი.

- და ამ წლების დიდი ნაწილი რუსთაველის კვლევას მოახმარეთ...

- არა, "ვეფხისტყაოსანი" ჩემთვის ჩემი შრომის ერთ-ერთი ეპიზოდია. დავინტერესდი და გავაკეთე, დღემდე ძალიან ნელა მიდის ამ დარგის კვლევა. გეტყვით, რამ გამოიწვია ჩემი რუსთაველით დაინტერესება. გასული საუკუნის 50-იან წლებში საქართველოში ჩამოსული იყო გერმანელი ქართველოლოგი ქალბატონი გერტრუდ პეჩი. მაშინ ენათმეცნიერების ინსტიტუტში ვმუშაობდი. მისსა და სხვების საუბარს ვთარჯიმნობდი და იმ ქალბატონმა ლაპარაკში ახსენა, რომ "ვეფხისტყაოსანზე" გაკეთებულ ერთ-ერთ კომენტარზე ცნობილი ლინგვისტის გერჰარდ დეეტერსის რეცენზია არსებობს, რომელშიც ის ამ პოემას ანადგურებს. ქალბატონმა დაასახელა ჟურნალი, სადაც რეცენზია გამოქვეყნდა. რა თქმა უნდა, როცა გავიგე, რომ დედამიწაზე ვიღაც კაცია, რომელიც "ვეფხისტყაოსანს" არაფრად აგდებს, ამ თემით დავინტერესდი.

- და გეწყინათ კიდეც, ხომ?..

- რა თქმა უნდა. საჯარო ბიბლიოთეკაში მოვიძიე ჟურნალი და რეცენზია წავიკითხე. ჩემს მოვალეობად ჩავთვალე, რომ მისთვის პასუხი გამეცა. მინდოდა განმემარტა მკითხველისთვის, რაში მდგომარეობს რუსთაველის უნიკალურობა და სიდიადე; მისი, ასე ვთქვათ, ჩემპიონობა პოეზიის გარკვეულ პარამეტრებში და მისი მოწინავეობა დროსთან ჭიდილში. ამას დაახლოებით სამი წლის შრომა მოვანდომე. დეტალურად გავეცანი იმ და წინა ეპოქის ევროპულ და აღმოსავლურ ლიტერატურას. ამ ხნის განმავლობაში რამდენჯერმე ჩავედი მოსკოვის ბიბლიოთეკაში სამუშაოდ და ბოლოს დავბეჭდე სტატიები გაგრძელებებით "ცისკარში". სტატიებში დავასაბუთე, რით არის რუსთაველი თავის ეპოქასთან შედარებით დროში მოწინავე. ანუ რუსთაველმა რენესანსული ტიპის პიროვნება 2-3 საუკუნით ადრე ჩამოაყალიბა, ვიდრე ეს დასავლეთში მოხდა.

მან დახატა პიროვნების ის ტიპი, რომელიც არის წინაპარი თანამედროვე ცივილიზებული დასავლელი ადამიანისა. ახლა გეტყვით, რაშია ის ჩემპიონი: დედამიწის ზურგზე ვერც ერთმა ავტორმა ვერ შეძლო მასავით რეალურად და საინტერესოდ დაეხატა აბსოლუტურად იდეალური ადამიანი. ხშირად ვინც იდეალური ადამიანს ხატავს, ის პიროვნება არადამაჯერებელი, მოსაწყენი და პლაკატურია, მაგრამ რუსთაველთან ეს პირიქით ხდება. მან დიდი სიზუსტით, რეალისტურად, საინტერესოდ და დრამატურგიით დახატა პერსონაჟების შინაგანი ცხოვრება, ძლიერი ემოციებისა და პრობლემების ჩათვლით. 1966 წელს რუსთაველის იუბილე გაიმართა, რომელიც საკმაოდ პომპეზურად აღნიშნეს. იმავდროულად დაინახეს, რომ სკოლის, უმაღლესი სასწავლებლების პროგრამებსა და სხვადასხვა გამოცემის წინასიტყვაობაში უდიდესი პრიმიტივიზმი სუფევდა. მაგალითად, ასეთი: რუსთაველი დიდი პოეტია: მან უმღერა სიყვარულს, მეგობრობას, კაიკაცობას და მსგავსი აბსურდები. ნახეს, არ არსებობდა დასაბუთება, რომელიც შეიძლება მიაწოდო თანამედროვე და მომთხოვნ მკითხველს. მომმართეს და გამაკეთებინეს წიგნი "შოთა რუსთაველი და მისი პოემა", თანაავტორი გახლდათ სარგის ცაიშვილი. წიგნი ექვს ენაზე დაიბეჭდა: ქართულად, ინგლისურად, გერმანულად, ფრანგულად, ესპანურად და რუსულად...

ამის შემდეგ კიდევ გავაგრძელე მუშაობა. ვნახე, რომ გამოცემები იყო არასრულფასოვანი და წიგნებს დართული ჰქონდა არასრულყოფილი ლექსიკონები. მაშინ საჭიროდ ჩავთვალე, გაგვეკეთებინა სასკოლო გამოცემა, რომელშიც თავიდან ბოლომდე იქნებოდა განმარტებული. ბრწყინვალე ლექსიკოლოგ ალექსი ჭინჭარაულთან ერთად ვიმუშავე წიგნზე და დავბეჭდეთ "ვეფხისტყაოსნის" სასკოლო გამოცემა, განმარტებით, ბოლოსიტყვითა და კომენტარით. მას შემდეგ ის წიგნი იბეჭდება და იბეჭდება...

- ჩემი წინა თაობა, მე და ახლაც, დღევანდელი თაობა ამ წიგნით სწავლობენ "ვეფხისტყაოსანს" სკოლაში. რახან ამ თემას მივყვებით, მითხარით, პროფესიული არჩევანი ფილოლოგიაზე რატომ შეაჩერეთ?

- უნივერსიტეტში სტალინის სიცოცხლეში, ანუ 1947 წელს შევდიოდი. მამაჩემი ფილოსოფიის ფაკულტეტის დეკანი გახლდათ და მეც ამ ფაკულტეტზე სწავლა მინდოდა. მამამ მითხრა, თუ აქ შენს განცხადებას ვნახავ, ასანთს მოვუკიდებ და დავწვავო. ეს იყო "საყვარელი" ფაკულტეტი რაიკომის მდივნების მოსამზადებლად და იქ საკმაოდ ცუდი სიტუაცია სუფევდა. მათემატიკა კარგად ვიცოდი და მამას უნდოდა, მათემატიკოსი გავმხდარიყავი, მაგრამ მე არჩევანი ფილოლოგიის ფაკულტეტზე შევაჩერე და ამას ორი მიზეზი ჰქონდა. ერთი ის, რომ მომწონდა ჰუმანიტარული დარგი და იქ შესაძლებელი იყო კარგი ცოდნის მიღება. თან, იმ დროს უნივერსიტეტში კეკელიძე, შანიძე, ჩიქობავა ასწავლიდნენ. მეორე ის, რომ ცხოვრებაში რაც უნდა მეკეთებინა, აზრობრივად, ქართული ენის მეშვეობით უნდა განმეხორციელებინა და მინდოდა, "დამეჭირა" ქართული ენის ყველა ნიუანსი, ანუ ენის ეფექტები სრულად შემესწავლა.

არ ვტრაბახობ, მაგრამ გეტყვით, რომ V კურსზე ენის ნიუანსები სრულად ვიცოდი და ახლაც ასეა. სწავლა ქართველოლოგიის განხრით დავამთავრე, პროფესიული ინტერესიც ნელ-ნელა იღვიძებდა და ლინგვისტური კვლევებისას საკუთარ თავზე არანაირი ძალდატანება არ დამჭირვებია, პირიქით, დიდი ინტერესით ვმუშაობდი. ენათმეცნიერების ინსტიტუტში 7 წელი დავყავი, იქვე დავამთავრე ასპირანტურა, მერე კონფლიქტი მომივიდა და ასე ვთქვათ, ამთესეს იქიდან. ამის შემდეგ ჩემი შტატიანად გადავედი ლიტერატურის ინსტიტუტში. იქაც ჩემი ბრალი არაფერი ყოფილა, ცუდ ხალხთან მოხდა კონფლიქტი და გადავედი ფილოსოფიის ინსტიტუტში, სადაც 37 წელი ვიმუშავე. ბოლოს იქიდანაც ამთესეს - სააკაშვილის პირადი მონაწილეობით სკამი გამომაცალეს და განყოფილება გამიუქმეს. დავრჩი "ცარიელი". ახლა პენსიონერი ვარ.

- ბატონო ნოდარ, თქვენს ცხო­ვრებაში იყო ბატონ ზვიად გამსახურდიასთან ურთიერთობის პერიოდი. გაიხსენეთ, როგორ და როდის დაახლოვდით?

- ზვიადს ადრეული პერიოდიდან ვიცნობდი. როცა მან აქტიურობა დაიწყო, 70-იანი წლების დასაწყისი იდგა. სადაც ვხვდებოდით, ერთობის განცდა ყოველთვის გვქონდა. 1957 წელს ერთმა კარგმა კაცმა აკადემიაში შექმნა საინგილოს სკოლების საშეფო კომისია. ინტენსიურად ვმუშაობდით და დიდი ხნის განმავლობაში იმ სკოლას ვინარჩუნებდით. ზვიადი მაშინაც მოდიოდა ჩვენთან და ურთიერთობა გვიწევდა. მერე ყველაფერი თავისთავად აეწყო. ჩვენი პირველი უშუალო კონტაქტი 1987 წლის ბოლოს მოხდა. მაშინ მარნეულში საშინელი ამბები დატრიალდა და იქ ვიყავით ჩასული. მერე აქცია აქციაზე გაიმართა და რაც შემდეგ მოხდა, ყველას ახსოვს.

- მაშინდელი ახალგაზრდობის ეროვნულ მუხტსა და დღევანდელს შორის ბევრი დიდ განსხვავებას ხედავს, თქვენც ასე მიიჩნევთ?

- არავითარი განსხვავება არ არის. მაშინ ახალგაზრდობა იყო მატერიალურად გამძღარი, არ იყვნენ ემიგრაციაში წასულები და ამდენად, თავისუფალი ენერგიის მქონენი. ახლა არის მატერიალურად გაჭირვებული, დიდწილად ემიგრაციაში მყოფი ახალგაზრდობა, რომელსაც თავისუფალი ენერგია არ აქვს, მაგრამ მუხტი შინაარსობრივად და ინტენსივობითაც ზუსტად იგივეა, რაც უწინ იყო და ყოველთვის ასე იქნება. ეს ახლახან დამტკიცდა, როცა სტუდენტები ქუჩაში გამოვიდნენ. ამ დროს არაფერი გამკვირვებია, მოხდა ზუსტად ის, რაც უნდა მომხდარიყო. პიროვნება ვერ იტანს ვაკუუმს. ეროვნული შეგნება და ინტერესი პიროვნების ისეთი კომპონენტია, რომელსაც შემცვლელი არ აქვს.

- მიმდინარე პროცესებზეც გკითხავთ, ბევრი არ ელოდა, რომ "ნაციონალური მოძრაობა" და სააკაშვილი ადვილად დათმობდა პოზიციებს...

- ეს ძალიან რთული ოპერაციაა და ბევრი ფაქტორი აქვს. ამ ფაქტორთაგან ქართველებს ზოგიერთზე ადეკვატური ტერმინოლოგიით ლაპარაკის უფლება გვაქვს და ზოგზეც - არა. ან უნდა ვილაპარაკოთ ევფემიზმებით, ანუ უხეში სიტყვის მაგივრად რამე ლამაზი უნდა ვთქვათ, მე ისე გეტყვით, იგავურად და გაიგებთ: ერთ-ერთი ყველაზე ნაძირლური ნაბიჯი საქართველოს წინააღმდეგ ის იყო, როცა 2004 წელს ოთხმა ავტორმა გაზეთ "24 საათში" გამოაქვეყანა თავის პროექტი აფხაზეთის დარეგულირების შესახებ. მათ გააჟღერეს პრიმაკოვის გეგმა, რომელიც დღეს გაეროში დევს და ვითომ ის ჩვენი ქვეყნის დაუძინებელი მტრის დიტერ ბოდენის გეგმაა. სინამდვილეში ასე არ არის - გეგმა პრიმაკოვისაა. ის ოთხი კაციც არავითარი იდეის გენერატორები არ იყვნენ და არ არიან. არავითარი ორიგინალური აზრი მათ არ ჰქონიათ, უბრალოდ, იქ ანტიქართული პოზიცია ქართული გვარებითაა ხელმოწერილი. ამ ოთხი ნაძირალიდან ორი სააკაშვილის ბანაკშია და ორიც ივანიშვილის. სააკაშვილმა დავით ბაქრაძე პარლამენტის თავმჯდომარედ დანიშნა და ასე დააჯილდოვა, ხოლო კოტე კუბლაშვილი, ჩამჟავებული სამოსანი, როგორც მასზე მისი პროფესორები გვეუბნებიან, უზენაესი სასამართლოს თავმჯდომარედ დასვეს. პაატა ზაქარეიშვილი და ივლიანე ხაინდრავა კი ივანიშვილის ბანაკში არიან. ფაქტი იგავურად გადმოგეცით, იმ ადამიანთა დახასიათებაზე რაც გითხარით, პასუხისმგებელი ვარ, უბრალოდ, დანარჩენზე კომენტარის გაკეთება არ მინდა.

- კარგი, ზვიად გამსახურდიას ოჯახის წევრებზე გკითხავთ. ქალბატონ მანანასთან თუ გაქვთ კონტაქტი?

- არა. ქალბატონი მანანა ხანდახან ქუჩაში მხვდება და გამომლანძღავს ხოლმე. მანანისტების შეხვედრებზე დავდიოდი, ამას ჩემს მოვალეობად მივიჩნევდი, მაგრამ ერთხელაც ვიღაც ბიჭები დამხვდნენ და მითხრეს, აქ არ არის თქვენი ადგილი და წაბრძანდითო. კარგი, როგორც გნებავთ-მეთქი, დავეთანხმე და წამოვედი. რაც შეეხება ზვიადის ოჯახის სხვა წევრებს, მას ძალიან კარგი და ჰყავდა - თამრიკო. პროფესიით ისტორიკოსი გახლდათ. ვიცნობდი, კარგი პიროვნება იყო.

- მიგაჩნიათ, რომ დაკავებული ცოტნე გამსახურდია პოლიტიკური პატიმარია?

- მას და გიორგის ერთხელ შევხვდი, რუსთავში ვიყავით დაკრძალვაზე. მანაც და მისმა უმცროსმა ძმამაც ჩემზე კარგი შთაბეჭდილება დატოვეს. რაც შეეხება კოკოს, მანამდეც კარგად ვიცნობდი. ვწუხვარ ცოტნეს გამო, რადგან საქმე ცუდადაა.

- მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობას გულისხმობთ?

- დიახ, დიახ.

- მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობა მართლაც მძიმეა, მაგრამ ისევ არ გამეცით პირდაპირი პასუხი. კარგი, მაშინ დასასრულისთვის გკითხავთ, გამოვლილ წლებს რომ გადახედოთ, როდის მიგაჩნდათ თავი ბედნიერად და როდის გქონდათ ყველაზე რთული პერიოდი?

- იცით რა, ეს მძიმე კითხვაა. პირადად ჩემთვის არასასიამოვნო. აქსიოლოგია არის მეცნიერება ღირებულებების შესახებ და ადრე ვამბობდი, რომ ჩემს ცხოვრებაში რაც შემშლია, შემშლია აქსიოლოგიაში.

- უფრო მეტად განმიმარტეთ, თუ შეიძლება...

- ანუ რაღაც მომენტში დამიფასებია ის, რაც არ იყო კარგი და პირიქით, რაც კარგი იყო, მისთვის ყურადღება არ მიმიქცევია, თუმცა შემდეგ ამ თვალსაზრისს სხვებიც დაემატა; მხოლოდ აქსიოლოგია არ არის ჩემი შეცდომა, ბევრი სხვა შეცდომაც მაქვს, რომელთა გამოც ბევრი რამ მაქვს გაცდენილი და დაკარგული.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"