საზოგადოება
პოლიტიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მსოფლიო
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
გიგა ლორთქიფანიძე ვაჟა-ფშაველას უკანასკნელ ცოლს იცნობდა
გიგა ლორთქიფანიძე ვაჟა-ფშაველას უკანასკნელ ცოლს იცნობდა

კი­ნოს­თან შე­ხე­ბამ ჯერ კი­დევ 5 წლის ასაკ­ში მო­უ­წია, რო­დე­საც ლეო ესა­კია "შა­ქირს" იღებ­და. პა­ტა­რა ბიჭს ეპი­ზო­დუ­რი როლი მის­ცეს, ხის სა­თა­მა­შო ცხენ­ზე იჯდა და მღე­რო­და. ალ­ბათ კი­ნო­სად­მი სიყ­ვა­რუ­ლი სწო­რედ მა­შინ გაჩ­ნდა. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით რე­ჟი­სო­რის პრო­ფე­სი­ას და­უფ­ლე­ბუ­ლი, სხვა­დას­ხვა წელს რამ­დე­ნი­მე თე­ატ­რში მუ­შა­ობ­და. თე­ატ­რში ევ­რო­პულ პი­ე­სებ­საც დგამ­და და კლა­სი­კა­საც, მაგ­რამ უპი­რა­ტე­სო­ბას მა­ინც ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­სა და დრა­მა­ტურ­გი­ას ანი­ჭებ­და. პა­რა­ლე­ლუ­რად ქარ­თუ­ლი კი­ნოს ის­ტო­რი­ა­ში თა­ვი­სი წვლი­ლი შეჰ­ქონ­და და მისი ფილ­მე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბით სა­ქარ­თვე­ლოს კი­ნო­წარ­მო­ე­ბა არა­ერთ ქვე­ყა­ნა­ში ით­ქვამ­და სა­ხელს. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ თავს შე­უძ­ლოდ გრძნობ­და, ინ­ტერ­ვი­უ­ზე უარი არ უთ­ქვამს. მას­თან სახ­ლში მი­სულ­მა მი­თხრა, ცოტა ხან­ში ოთარ მეღ­ვი­ნე­თუ­ხუ­ცე­სი და გუ­რან­და გა­ბუ­ნია უნდა მეს­ტუმ­რო­ნო. სა­უ­ბა­რი რამ­დე­ნი­მე წუ­თის და­წყე­ბუ­ლი გვქონ­და, როცა კარ­ზე ზარი გა­ის­მა. სტუმ­რე­ბი მი­სა­ღებ ოთახ­ში გვე­ლოდ­ნენ, სა­ნამ რე­ჟი­სო­რი გიგა ლორ­თქი­ფა­ნი­ძე თა­ვის ლი­ტე­რა­ტუ­რულ გე­მოვ­ნე­ბა­ზე გვე­სა­უბ­რე­ბო­და...

- დედა ძა­ლი­ან გა­ნათ­ლე­ბუ­ლი და წიგ­ნი­ე­რი ქალი იყო. დღე და ღამე კი­თხუ­ლობ­და. არ მახ­სოვს ხელ­ში წიგ­ნის გა­რე­შე. მე ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი თბი­ლი­სე­ლი ბიჭი ვი­ყა­ვი, არა­სო­დეს ვყო­ფილ­ვარ შინ ჩა­კე­ტი­ლი. ქუ­ჩა­ში გა­სუ­ლი ვთა­მა­შობ­დი ფეხ­ბურთს, დროს მე­გობ­რებ­თან ერ­თად ვა­ტა­რებ­დი. მოკ­ლედ, არა­ფე­რი იყო ჩემ­თვის უცხო, რაც მა­შინ­დელ ბავ­შვებს ახა­სი­ა­თებ­და. თუმ­ცა, წიგ­ნის კი­თხვა ყო­ველ­თვის მიყ­ვარ­და.

ერთ ფსი­ქო­ლო­გი­ურ მო­მენტზე მინ­და შევ­ჩერ­დე. ქუ­ჩა­ში ბი­ჭებ­თან ერ­თად როცა ვი­ყა­ვი, მა­ში­ნაც სულ მახ­სოვ­და, რომ შინ წიგნ­ში ერთ-ერთ ად­გი­ლას ფურ­ცე­ლი მქონ­და გა­და­კე­ცი­ლი და სახ­ლში რომ დავ­ბრუნ­დე­ბო­დი, კი­თხვა უნდა გა­მეგ­რძე­ლე­ბი­ნა.

რა თქმა უნდა, პირ­ვე­ლი პე­რი­ო­დი გა­სარ­თობ, სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რას ვკი­თხუ­ლობ­დი. მომ­წონ­და ისე­თი წიგ­ნე­ბიც, სა­დაც მოვ­ლე­ნა­თა გან­ვი­თა­რე­ბას დე­ტექ­ტი­უ­რი ხა­სი­ა­თი ჰქონ­და. თუმ­ცა, არ შე­მიძ­ლია, არ ვთქვა, რომ ყო­ველ­თვის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად მიყ­ვარ­და ვაჟა-ფშა­ვე­ლა. რაც მე ხელ­ში წიგ­ნი ავი­ღე, მას შემ­დეგ ჩე­მე­უ­ლი შე­ხე­დუ­ლე­ბა მაქვს ვა­ჟა­ზე, რო­გორც გე­ნი­ოს­ზე. ამ სი­მაღ­ლის პო­ე­ტი და შე­მოქ­მე­დი მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში არ წა­მი­კი­თხავს. ვაჟა ფა­ნა­ტი­კუ­რად მიყ­ვარს, რად­გან მას­ში ქარ­თულ სულს ვგრძნობ. არ­სე­ბუ­ლი მო­საზ­რე­ბის მი­ხედ­ვით, ის ხალ­ხურ პო­ე­ტად მო­ი­აზ­რე­ბა, მაგ­რამ ვი­საც წა­კი­თხუ­ლი აქვს ვაჟა-ფშა­ვე­ლას ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი წე­რი­ლე­ბი, დარ­წმუნ­დე­ბო­და, რომ ვაჟა უაღ­რე­სად გა­ნათ­ლე­ბუ­ლი და მო­აზ­როვ­ნე კა­ცია. მისი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი ყო­ველ­თვის გან­მსჭვა­ლუ­ლია სა­ო­ცა­რი ობი­ექ­ტუ­რო­ბით. იმავდრო­უ­ლად ის არ არის ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რად შე­ზღუ­დუ­ლი ადა­მი­ა­ნი. მის­თვის ერ­თნა­ი­რად საყ­ვა­რე­ლია რო­გორც მშობ­ლი­უ­რი სის­ხლის, ისე მო­წი­ნა­აღ­მდე­გე პი­როვ­ნე­ბა. მისი ფიქ­რე­ბი და ტკი­ვი­ლი მსოფ­ლიო მნიშ­ვნე­ლო­ბი­საა. ვა­ჟას ძალა პო­ე­ზი­ა­სა და მის პო­ე­ტუ­რო­ბა­შია. ის ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვნე­ლო­ვან სა­კი­თხებ­ზე სა­უბ­რობს, რო­გორც უდი­დე­სი პო­ე­ტი და დიდი მო­აზ­როვ­ნე. ის სა­ოც­რად ობი­ექ­ტუ­რი იყო და არ მი­აჩ­ნდა, რომ არ­სე­ბობს ცუდი და კარ­გი კაცი. მი­აჩ­ნდა, რომ ადა­მი­ანს ყვე­ლა თვი­სე­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე უნდა გა­უ­გო. მგო­ნია, რომ ვაჟა ჯერ კი­დევ არ არის შეს­წავ­ლი­ლი და "გახ­სნი­ლი" ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რათმცოდ­ნე­ო­ბის მიერ. ვაჟა-ფშა­ვე­ლა ჩვე­ნი ჰო­მე­რო­სია. მგო­ნი, ის ყო­ველ­თვის უს­წრებ­და თა­ვი­სი დრო­ის ლი­ტე­რა­ტუ­რულ და ფი­ლო­სო­ფი­ურ აზ­როვ­ნე­ბას.

სხვა­თა შო­რის, მე კარ­გად ვიც­ნობ­დი ვაჟა-ფშა­ვე­ლას უკა­ნას­კნელ ცოლს. თა­მა­რი ძა­ლი­ან ახალ­გაზ­რდა შე­ირ­თო ვა­ჟამ და მე ის სერ­გო ზა­ქა­რი­ა­ძემ გა­მაც­ნო. სერ­გო ჩემი უახ­ლო­ე­სი ადა­მი­ა­ნი იყო. მა­შინ მე ვა­ჟას სამ­შობ­ლო ჩარ­გალ­ში ნამ­ყო­ფი არ ვი­ყა­ვი და პირ­ვე­ლად იქ სერ­გომ წა­მიყ­ვა­ნა. ვა­ჟას და­სა­მუ­შა­ვე­ბე­ლი მიწა სახ­ლი­დან ძა­ლი­ან შორს ჰქონ­და, ყა­ნამ­დე მი­საღ­წე­ვად მთე­ლი ღამე უნდა ევ­ლოთ. ერთხელ თა­მარს უთ­ქვამს, ლუკა, წა­ვი­დეთ, მი­წას მივ­ხე­დოთ, თო­რემ მო­სავ­ლის გა­რე­შე დავ­რჩე­ბი­თო. და­ღამ­დე­ბა თუ არა, წა­ვი­დეთ, რომ გამ­თე­ნი­ი­სას იქ ვი­ყოთ და მუ­შა­ო­ბას შე­ვუდ­გე­თო, - უპა­სუ­ხა თურ­მე. ასეც მოქ­ცე­უ­ლან. გა­რიჟ­რაჟ­ზე მუ­შა­ო­ბა და­უ­წყი­ათ, მაგ­რამ ვაჟა მა­ლე­ვე გა­ჩე­რე­ბუ­ლა, თოხზე დაყ­რდნო­ბი­ლი გატ­რუ­ნუ­ლი მდგა­რა, ბუ­ნე­ბის გაღ­ვი­ძე­ბას, ჩი­ტე­ბის ჭი­კ­ჭიკს და "გა­თე­ნე­ბას უს­მენ­და". მერე უცებ თოხი გვერ­დით მი­აგ­დო და დაღ­მარ­თზე სირ­ბი­ლით და­ეშ­ვა. მის­მა ცოლ­მა თქვა, ვე­ძახ­დი, მაგ­რამ არ მობ­რუ­ნე­ბუ­ლა. რაღა მექ­ნა, მთე­ლი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში მარ­ტო ვი­მუ­შა­ვე და როცა შინ დავ­ბრუნ­დი, ის ცე­ცხლთან იჯდა და წერ­და. საჭ­მე­ლი შევ­თა­ვა­ზე, მაგ­რამ ხელი ამიქ­ნია, თავი და­მა­ნე­ბეო. ძა­ლი­ან დაღ­ლი­ლი ვი­ყა­ვი, ვჭა­მე და და­ვი­ძი­ნე. დი­ლით, როცა გა­ვიღ­ვი­ძე, ვაჟა იმა­ვე ად­გი­ლას დამ­ხვდა და წერ­და. ლუკა, აღა­რა გშია-მეთ­ქი? - მივ­მარ­თე, მაგ­რამ ისევ გა­მა­ჩუ­მა, - და­მა­ცა, ქალო, და­მა­ცაო. მერე ადგა, ნა­წე­რე­ბი დადო და გა­რეთ გა­ვი­და. ლუ­კას ჩვე­ვად ჰქო­ნია, როცა რო­მე­ლი­მე ნა­წარ­მო­ე­ბის წე­რას და­ამ­თავ­რებ­და, ერთი კვი­რა ან ათი დღე სახ­ლი­დან მი­დი­ო­და და იკარ­გე­ბო­და. რო­გორც ჩანს, იმ დროს მარ­ტო დარ­ჩე­ნა სურ­და და ნა­წერს აა­ნა­ლი­ზებ­და. როცა ვა­ჟას მე­უღ­ლე იმ ნა­წე­რებ­თან მი­სუ­ლა, "სტუ­მარ-მას­პინ­ძე­ლი" დახ­ვედ­რია. ვკი­თხუ­ლობ­დი და ვტი­რო­დიო, - გვიყ­ვე­ბო­და ის ქალი. შე­იძ­ლე­ბა, მან პო­ე­მა ბო­ლომ­დე ვერ გა­ი­გო, მაგ­რამ ტრა­გი­კუ­ლად აღიქ­ვა მთა­ვა­რი აზრი და გა­ნი­ცა­და.

- თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რებ­ზეც გკი­თხავთ. არა­ერ­თს პი­რა­დად იც­ნობ­დით და იც­ნობთ. რაც შე­ე­ხე­ბა ახალ თა­ო­ბას, თუ ადევ­ნებთ თვალს მათ შე­მოქ­მე­დე­ბას?

- ბოლო პე­რი­ოდ­ში შექ­მნილ ნა­წარ­მო­ე­ბებს არ ვკი­თხუ­ლობ, რად­გან რაც წა­მი­კი­თხავს, არ მომ­წო­ნე­ბია. ჩემ­თვის დას­რუ­ლე­ბუ­ლია ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რი­სა და პო­ე­ზი­ის ის დიდი ეტა­პი, რო­მე­ლიც წლე­ბის წინ იყო. მგო­ნია, რომ ახალ­გაზ­რდე­ბის მიერ შექ­მნი­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა დროს ემ­სა­ხუ­რე­ბა, შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში გა­რე­უ­ლია პო­ლი­ტი­კა და მსგავ­სი უაზ­რო­ბე­ბი. ბოლო პო­ე­ტი, რო­მე­ლიც ჩემს დიდ ინ­ტე­რესს იმ­სა­ხუ­რებ­და, მურ­მან ლე­ბა­ნი­ძე იყო. გა­სა­ო­ცა­რი კაცი გახ­ლდათ და მგო­ნია, რომ მის აზ­როვ­ნე­ბა­ში ბევ­რი რამ იყო ვა­ჟა­სე­უ­ლი. ილი­აც მიყ­ვარ­და, აკა­კიც, ბავ­შვო­ბა­ში ალექ­სან­დრე ყაზ­ბე­გი­თაც ვი­ყა­ვი გა­ტა­ცე­ბუ­ლი, მაგ­რამ ვა­ჟას გვერ­დით ვე­რა­ვის და­ვა­ყე­ნებ. ამ­დე­ნი ხნის კაცი და რე­ჟი­სო­რი ვარ, 160 სპექ­ტაკ­ლი მაქვს დად­გმუ­ლი და მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, რამ­დე­ნი ფილ­მი გა­და­ღე­ბუ­ლი, მაგ­რამ ვაჟა-ფშა­ვე­ლას შე­მოქ­მე­დე­ბის­თვის ხე­ლის ხლე­ბა ვე­რა­სო­დეს გავ­ბე­დე, რად­გან ის მე ზე­ა­და­მი­ა­ნი მგო­ნია.

- პო­ე­ტებს შო­რის მურ­მან ლე­ბა­ნი­ძე გა­მო­არ­ჩი­ეთ და რაც შე­ე­ხე­ბა პრო­ზა­ი­კო­სებს, მათ­გან ვის გა­მო­ყოფთ?

- ჭა­ბუა ამი­რე­ჯიბს, რო­მე­ლიც ჩემ­თვის სა­ო­ცა­რი მწე­რა­ლია. რო­გორც თა­ვად შე­ეს­წა­რით, ახლა მეს­ტუმრნენ ჩემი უსაყ­ვარ­ლე­სი მსა­ხი­ო­ბი ოთარ მეღ­ვი­ნე­თუ­ხუ­ცე­სი და მისი მე­უღ­ლე გუ­რან­და გა­ბუ­ნია. მათ გვერ­დით მთე­ლი ცხოვ­რე­ბა გა­ვა­ტა­რე. ოთარს არა­ერთ ჩემს სპექ­ტაკლში უთა­მა­შია და ჩემს ფილმში "დათა თუ­თაშ­ხია" ფან­ტას­ტი­კუ­რად შე­ას­რუ­ლა მთა­ვა­რი როლი. ჩემ­თვის ეს არის მსა­ხი­ო­ბის იდე­ა­ლი.

სა­ერ­თოდ, ღმერ­თმა მარ­გუ­ნა ბედ­ნი­ე­რე­ბა, ძა­ლი­ან დიდ მწერ­ლებს შევ­ხე­ბო­დი. დად­გმუ­ლი მაქვს პო­ლი­კარ­პე კა­კა­ბა­ძის, ნო­დარ დუმ­ბა­ძის და სხვა არა­ერ­თი ავ­ტო­რის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი. ნო­და­რი ჩემი უსაყ­ვარ­ლე­სი ძმა და მე­გო­ბა­რი იყო. მე და ნო­და­რი ერთ უბან­ში ვცხოვ­რობ­დით და ბავ­შვო­ბი­დან ვმე­გობ­რობ­დით. ნო­დარს უკავ­შირ­დე­ბა მთე­ლი ჩემი ბავ­შვო­ბა და ახალ­გაზ­რდო­ბა. ბე­დიც თით­ქმის სა­ერ­თო გვქონ­და - ორი­ვეს რეპ­რე­სი­რე­ბუ­ლი მშობ­ლე­ბი გვყავ­და. სა­ბედ­ნი­ე­როდ, თუ შე­იძ­ლე­ბა, ეს ბედ­ნი­ე­რე­ბა იყოს, დე­და­ჩე­მი არ და­უ­პა­ტიმ­რე­ბი­ათ, მხო­ლოდ მამა. თავ­და­პირ­ვე­ლად მა­მა­ჩე­მის და­სა­პა­ტიმ­რებ­ლად რომ მო­ვიდ­ნენ, ის უკვე წა­სუ­ლი იყო სახ­ლი­დან, რად­გან წი­ნას­წარ ხვდე­ბო­და, მა­საც მო­ა­კი­თხავ­დნენ. 6-7 თვის გან­მავ­ლო­ბა­ში დე­დას ყო­ველ­დღე იბა­რებ­დნენ "კა­გე­ბე­ში" და ეკი­თხე­ბოდ­ნენ სად იყო მისი ქმა­რი. დედა ატყუ­ებ­და, ერ­თმა­ნეთს და­შო­რე­ბუ­ლე­ბი ვართ და მისი ად­გილ­სამ­ყოფ­ლის შე­სა­ხებ არა­ფე­რი ვი­ციო. მამა დიდი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში იმა­ლე­ბო­და, მაგ­რამ ბო­ლოს მა­ინც და­ი­ჭი­რეს. ჩვენ სა­ში­ნელ 1937 წელს მოს­წრე­ბუ­ლი თა­ო­ბა, ერთი ბე­დის ბავ­შვე­ბი ვი­ყა­ვით. თქვენ­თვის ალ­ბათ ეს ძნე­ლი წარ­მო­სად­გე­ნია, მაგ­რამ 1937 წელს, უკვე 10 წლის ასაკ­ში, კარ­გად მახ­სოვს, როცა ქუ­ჩა­ში მან­ქა­ნის ხმა გვეს­მო­და, ყვე­ლა და­ძა­ბუ­ლი რო­გორ ელო­და, სად გა­ჩერ­დე­ბო­და ის და ვისი ოჯა­ხის კარ­ზე და­ა­კა­კუ­ნებ­დნენ...

ერთხე­ლაც ნო­დარ­მა "მე, ბე­ბია, ილი­კო და ილა­რი­ო­ნის" ხელ­ნა­წე­რი წა­სა­კი­თხად მომ­ცა. მა­შინ ქე­თი­ნო ცო­ლად ახა­ლი შერ­თუ­ლი მყავ­და, ჩემი და მა­რი­კა კი უკვე ცალ­კე იყო გა­და­სუ­ლი. მე და ქე­თი­ნო დე­და­ჩემ­თან ერ­თად ვცხოვ­რობ­დით. კი­თხვა რომ და­ვი­წყე, არ გავ­ჩე­რე­ბულ­ვარ, მთე­ლი ღამე ვტი­რო­დი და თან ვი­ცი­ნო­დი. წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია, ერთი წიგ­ნის კი­თხვის დროს თან ტი­რო­დე და თან იცი­ნო­დე, ამი­ტომ ორი­ვეს უფიქ­რია, ეტყო­ბა, გა­აფ­რი­ნა ამ კაც­მაო. დი­ლით კი­თხვა რომ და­ვამ­თავ­რე, ქე­თი­ნო და­ინ­ტე­რეს­და, რას ვკი­თხუ­ლობ­დი. ვუ­თხა­რი, ასე ცხოვ­რე­ბა­ში პირ­ვე­ლად და­მე­მარ­თა და ეს რომ არ დავ­დგა, მოვ­კვდე­ბი-მეთ­ქი. ქე­თი­ნომ ხელ­ნა­წე­რი რომ წა­ი­კი­თხა, მი­თხრა, ბრწყინ­ვა­ლე ნა­წარ­მო­ე­ბია, მაგ­რამ სცე­ნა­ზე ეს რო­გორ უნდა გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლოო. მა­შინ მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის თე­ატ­რში ვმუ­შა­ობ­დი და რო­დე­საც იქ ვთქვი ამ ნა­წარ­მო­ე­ბის დად­გმის შე­სა­ხებ, იფიქ­რეს, გი­გამ გა­აფ­რი­ნა, ამის სცე­ნა­ზე გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა რო­გორ მო­ხერ­ხდე­ბაო. მე გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა არ შე­მიც­ვლია და მუ­შა­ო­ბა მა­ინც და­ვი­წყე. ჩემი ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი დიდი გა­მარ­ჯვე­ბა სწო­რედ სპექ­ტაკლმა "მე, ბე­ბია, ილი­კო და ილა­რი­ონ­მა" მო­მი­ტა­ნა. მას­ში სა­ოც­რა­დაა გად­მო­ცე­მუ­ლი ქარ­თვე­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბის ბუ­ნე­ბა და ბავ­შვის ფსი­ქო­ლო­გია. თან, მე მქონ­და ბედ­ნი­ე­რე­ბა, წიგ­ნის პერ­სო­ნა­ჟე­ბი პი­რა­დად გა­მეც­ნო. გუ­რი­ა­ში ვი­ყა­ვი და ამ წიგ­ნი­დან "ნამ­დვი­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი" გა­ვი­ცა­ნი. ისი­ნი სიყ­ვა­რულს იუ­მო­რით გა­მო­ხა­ტავ­დნენ. ვფიქ­რობ, ამ ნა­წარ­მო­ებ­ში ყვე­ლა­ზე სა­ინ­ტე­რე­სო ისაა, რომ ფი­ნა­ლის გარ­და იქ ერთი წუ­თი­თაც კი არ ჩანს სენ­ტი­მენ­ტა­ლიზ­მი. ფი­ნა­ლი ტრა­გი­კუ­ლია და სპექ­ტაკლზე მუ­შა­ო­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, სულ ვფიქ­რობ­დი, ის რო­გორ და­მედ­გა. დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი, რომ მთე­ლი სპექ­ტაკ­ლი სი­ცი­ლი და ხორ­ხო­ცი იქ­ნე­ბო­და, მაგ­რამ ფი­ნალ­ში ბე­ბი­ის სიკ­ვდი­ლის სცე­ნაა და ამას გვერდს ვერ ავუვ­ლი­დით. ფი­ნა­ლის რე­პე­ტი­ცი­ებს არ გავ­დი­ო­დი და თან, გე­ნი­ა­ლუ­რი ქარ­თვე­ლი მსა­ხი­ო­ბი სე­სი­ლია თა­ყა­იშ­ვი­ლიც სულ მთხოვ­და, სპექ­ტაკ­ლის იმ ნა­წი­ლის რე­პე­ტი­ცი­ე­ბი მო­მავ­ლის­თვის გა­დაგ­ვე­დო. რო­გორც ჩანს, სე­სი­ლია ში­ნა­გა­ნად მზად არ იყო, ზღვა იუ­მო­რის შემ­დეგ ტრა­გი­კუ­ლი წუ­თე­ბი ეთა­მა­შა. ერთ დღე­საც მი­თხრა, ხვალ ფი­ნა­ლის რე­პე­ტი­ცია გა­ვი­ა­რო­თო. სიკ­ვდი­ლის სცე­ნას წინ უძღვის პა­ტა­რა ეპი­ზო­დი: ბე­ბია წევს, ზუ­რი­კე­ლა შე­მორ­ბის, ილი­კო და ილა­რი­ო­ნი ეუბ­ნე­ბი­ან, რომ ბე­ბია ცუ­და­დაა და შვი­ლიშ­ვი­ლი მო­მაკ­ვდავ­თან შე­დის. სე­სი­ლია თა­ყა­იშ­ვი­ლი სპექ­ტაკ­ლის რე­პე­ტი­ცი­ებს ჯვა­ლოს კა­ბით გა­დი­ო­და და ერთხელ მი­თხრა, "ტრუ­სი­კი" გა­მო­ვიც­ვა­ლე და ნი­ფხა­ვი ჩა­ვიც­ვი. ბე­ბი­ას არ შე­იძ­ლე­ბა, "ტრუ­სი­კი" ეც­ვას, ნი­ფხავს უნდა ატა­რებ­დე­სო. ზე­მოხ­სე­ნე­ბუ­ლი სცე­ნა რომ გა­ვი­ა­რეთ და სე­სი­ლი­ას და­ვუ­ძა­ხეთ, მოხ­და სას­წა­უ­ლი. საგ­რი­მი­ო­რო­დან გა­მო­სულ სე­სი­ლი­ას თეთ­რი პე­რან­გი ეცვა, ან­გე­ლო­ზი­ვით იყო. დაწ­ვა სა­წოლ­ზე და ისე გა­ი­ა­რა რე­პე­ტი­ცია, ერთი არ და­უკვნე­სია, ხუმ­რო­ბა­ში გა­ა­ტა­რა ის წუ­თე­ბი და ბო­ლოს ილი­კო და ილა­რი­ო­ნი ოთა­ხი­დან "გა­ყა­რა", დამ­ტი­ეთ მარ­ტო ჩემს ზუ­რი­კე­ლას­თა­ნო. მერე წარ­მოთ­ქვა სი­ტყე­ბი, ღმერ­თო ძლი­ე­რო, შენ მო­უ­მარ­თე ხელი ჩემს ზუ­რი­კე­ლას (თვალ­ზე ცრემ­ლი ერე­ვა, - ავტ).

- ბა­ტო­ნო გიგა, დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, არა­ერ­თი ნა­წარ­მო­ე­ბის კი­თხვი­სას გი­ტი­რი­ათ...

- რო­გორ არ მი­ტი­რია, სა­ერ­თოდ, მე ცრემ­ლი­ა­ნი კაცი ვარ, ახ­ლაც ცრემ­ლე­ბი მაქვს თვა­ლებ­ზე მომ­დგა­რი. სხვა­თა შო­რის, ყვე­ლა­ზე ძა­ლი­ან ნო­დარ­ში ის მიყ­ვარს, რომ ცრემ­ლი და იუ­მო­რი ერ­თა­დაა. მის ყვე­ლა ნა­წარ­მო­ებ­ში ერ­თმა­ნეთს ლი­რიზ­მი და იუ­მო­რი ენაც­ვლე­ბა. ნო­და­რის შე­მოქ­მე­დე­ბა­ზე დღემ­დე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი ვარ და მისი არა­ერ­თი ნა­წარ­მო­ე­ბი მაქვს დად­გმუ­ლი: თბი­ლის­ში, რუს­თავ­ში, მოს­კოვ­ში, ბულ­გა­რეთ­ში. ჩემს შე­მოქ­მე­დე­ბით გზა­ზე უდი­დე­სი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნა პო­ლი­კარ­პე კა­კა­ბა­ძემ. მე მისი "ყვარ­ყვა­რე თუ­თა­ბე­რი" არ და­მიდ­გამს, მაგ­რამ დავ­დგი ფან­ტას­ტი­კუ­რი ნა­წარ­მო­ე­ბი "კა­ხა­ბე­რის ხმა­ლი" და მი­მაჩ­ნია, რომ ჩემი ერთ-ერთი სა­ინ­ტე­რე­სო სპექ­ტაკ­ლია. რო­გორც ჩანს, ჩემ­ში ბუ­ნებ­რი­ვად იყო მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა, ერ­თმა­ნეთ­თან შე­თავ­სე­ბუ­ლი სე­რი­ო­ზუ­ლი თემა და იუ­მო­რი მე­კი­თხა და და­მედ­გა. უბ­რა­ლოდ სი­ცი­ლი არა­სო­დეს მაკ­მა­ყო­ფი­ლებ­და, არც მხო­ლოდ დრა­მა­ტუ­ლი თემა.

- და­სას­რულ ისიც მი­თხა­რით, რის წა­კი­თხვას ურ­ჩევთ ახალ­გაზ­რდო­ბას?

- იცით რა, შე­იძ­ლე­ბა, ეს შე­ზღუ­დუ­ლო­ბად ჩა­მო­მარ­თვათ, მაგ­რამ ახალ­გაზ­რდებს ვურ­ჩევ­დი, რომ, პირ­ველ რიგ­ში, მშობ­ლი­უ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რა უყ­ვარ­დეთ. ჩვე­ნი ლი­ტე­რა­ტუ­რა ისე­თი მდი­და­რია, რომ შეგ­ვიძ­ლია, ნე­ბის­მი­ერ ერს გვერ­დით თა­მა­მად და­ვუდ­გეთ. ვგიჟ­დე­ბი რუ­სულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ზე, ჩემ­თვის უსაყ­ვარ­ლე­სი მწერ­ლე­ბი არი­ან დოს­ტო­ევ­სკი, ჩე­ხო­ვი, ტოლსტოი, მაგ­რამ ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რას თა­ვი­სი გა­ნუ­მე­ო­რე­ბე­ლი ხიბ­ლი, ძალა აქვს და სწო­რედ ამი­ტომ, პირ­ველ რიგ­ში, იკი­თხონ ქარ­თვე­ლი ავ­ტო­რე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბა.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

გიგა ლორთქიფანიძე ვაჟა-ფშაველას უკანასკნელ ცოლს იცნობდა

გიგა ლორთქიფანიძე ვაჟა-ფშაველას უკანასკნელ ცოლს იცნობდა

კინოსთან შეხებამ ჯერ კიდევ 5 წლის ასაკში მოუწია, როდესაც ლეო ესაკია "შაქირს" იღებდა. პატარა ბიჭს ეპიზოდური როლი მისცეს, ხის სათამაშო ცხენზე იჯდა და მღეროდა. ალბათ კინოსადმი სიყვარული სწორედ მაშინ გაჩნდა. მოგვიანებით რეჟისორის პროფესიას დაუფლებული, სხვადასხვა წელს რამდენიმე თეატრში მუშაობდა. თეატრში ევროპულ პიესებსაც დგამდა და კლასიკასაც, მაგრამ უპირატესობას მაინც ქართულ ლიტერატურასა და დრამატურგიას ანიჭებდა. პარალელურად ქართული კინოს ისტორიაში თავისი წვლილი შეჰქონდა და მისი ფილმების საშუალებით საქართველოს კინოწარმოება არაერთ ქვეყანაში ითქვამდა სახელს. მიუხედავად იმისა, რომ თავს შეუძლოდ გრძნობდა, ინტერვიუზე უარი არ უთქვამს. მასთან სახლში მისულმა მითხრა, ცოტა ხანში ოთარ მეღვინეთუხუცესი და გურანდა გაბუნია უნდა მესტუმრონო. საუბარი რამდენიმე წუთის დაწყებული გვქონდა, როცა კარზე ზარი გაისმა. სტუმრები მისაღებ ოთახში გველოდნენ, სანამ რეჟისორი გიგა ლორთქიფანიძე თავის ლიტერატურულ გემოვნებაზე გვესაუბრებოდა...

- დედა ძალიან განათლებული და წიგნიერი ქალი იყო. დღე და ღამე კითხულობდა. არ მახსოვს ხელში წიგნის გარეშე. მე ჩვეულებრივი თბილისელი ბიჭი ვიყავი, არასოდეს ვყოფილვარ შინ ჩაკეტილი. ქუჩაში გასული ვთამაშობდი ფეხბურთს, დროს მეგობრებთან ერთად ვატარებდი. მოკლედ, არაფერი იყო ჩემთვის უცხო, რაც მაშინდელ ბავშვებს ახასიათებდა. თუმცა, წიგნის კითხვა ყოველთვის მიყვარდა.

ერთ ფსიქოლოგიურ მომენტზე მინდა შევჩერდე. ქუჩაში ბიჭებთან ერთად როცა ვიყავი, მაშინაც სულ მახსოვდა, რომ შინ წიგნში ერთ-ერთ ადგილას ფურცელი მქონდა გადაკეცილი და სახლში რომ დავბრუნდებოდი, კითხვა უნდა გამეგრძელებინა.

რა თქმა უნდა, პირველი პერიოდი გასართობ, სათავგადასავლო ლიტერატურას ვკითხულობდი. მომწონდა ისეთი წიგნებიც, სადაც მოვლენათა განვითარებას დეტექტიური ხასიათი ჰქონდა. თუმცა, არ შემიძლია, არ ვთქვა, რომ ყოველთვის განსაკუთრებულად მიყვარდა ვაჟა-ფშაველა. რაც მე ხელში წიგნი ავიღე, მას შემდეგ ჩემეული შეხედულება მაქვს ვაჟაზე, როგორც გენიოსზე. ამ სიმაღლის პოეტი და შემოქმედი მსოფლიო ლიტერატურაში არ წამიკითხავს. ვაჟა ფანატიკურად მიყვარს, რადგან მასში ქართულ სულს ვგრძნობ. არსებული მოსაზრების მიხედვით, ის ხალხურ პოეტად მოიაზრება, მაგრამ ვისაც წაკითხული აქვს ვაჟა-ფშაველას ფილოსოფიური წერილები, დარწმუნდებოდა, რომ ვაჟა უაღრესად განათლებული და მოაზროვნე კაცია. მისი ნაწარმოებები ყოველთვის განმსჭვალულია საოცარი ობიექტურობით. იმავდროულად ის არ არის ნაციონალურად შეზღუდული ადამიანი. მისთვის ერთნაირად საყვარელია როგორც მშობლიური სისხლის, ისე მოწინააღმდეგე პიროვნება. მისი ფიქრები და ტკივილი მსოფლიო მნიშვნელობისაა. ვაჟას ძალა პოეზიასა და მის პოეტურობაშია. ის ყველაზე მნიშვნელოვან საკითხებზე საუბრობს, როგორც უდიდესი პოეტი და დიდი მოაზროვნე. ის საოცრად ობიექტური იყო და არ მიაჩნდა, რომ არსებობს ცუდი და კარგი კაცი. მიაჩნდა, რომ ადამიანს ყველა თვისებიდან გამომდინარე უნდა გაუგო. მგონია, რომ ვაჟა ჯერ კიდევ არ არის შესწავლილი და "გახსნილი" ქართული ლიტერატურათმცოდნეობის მიერ. ვაჟა-ფშაველა ჩვენი ჰომეროსია. მგონი, ის ყოველთვის უსწრებდა თავისი დროის ლიტერატურულ და ფილოსოფიურ აზროვნებას.

სხვათა შორის, მე კარგად ვიცნობდი ვაჟა-ფშაველას უკანასკნელ ცოლს. თამარი ძალიან ახალგაზრდა შეირთო ვაჟამ და მე ის სერგო ზაქარიაძემ გამაცნო. სერგო ჩემი უახლოესი ადამიანი იყო. მაშინ მე ვაჟას სამშობლო ჩარგალში ნამყოფი არ ვიყავი და პირველად იქ სერგომ წამიყვანა. ვაჟას დასამუშავებელი მიწა სახლიდან ძალიან შორს ჰქონდა, ყანამდე მისაღწევად მთელი ღამე უნდა ევლოთ. ერთხელ თამარს უთქვამს, ლუკა, წავიდეთ, მიწას მივხედოთ, თორემ მოსავლის გარეშე დავრჩებითო. დაღამდება თუ არა, წავიდეთ, რომ გამთენიისას იქ ვიყოთ და მუშაობას შევუდგეთო, - უპასუხა თურმე. ასეც მოქცეულან. გარიჟრაჟზე მუშაობა დაუწყიათ, მაგრამ ვაჟა მალევე გაჩერებულა, თოხზე დაყრდნობილი გატრუნული მდგარა, ბუნების გაღვიძებას, ჩიტების ჭიკჭიკს და "გათენებას უსმენდა". მერე უცებ თოხი გვერდით მიაგდო და დაღმართზე სირბილით დაეშვა. მისმა ცოლმა თქვა, ვეძახდი, მაგრამ არ მობრუნებულა. რაღა მექნა, მთელი დღის განმავლობაში მარტო ვიმუშავე და როცა შინ დავბრუნდი, ის ცეცხლთან იჯდა და წერდა. საჭმელი შევთავაზე, მაგრამ ხელი ამიქნია, თავი დამანებეო. ძალიან დაღლილი ვიყავი, ვჭამე და დავიძინე. დილით, როცა გავიღვიძე, ვაჟა იმავე ადგილას დამხვდა და წერდა. ლუკა, აღარა გშია-მეთქი? - მივმართე, მაგრამ ისევ გამაჩუმა, - დამაცა, ქალო, დამაცაო. მერე ადგა, ნაწერები დადო და გარეთ გავიდა. ლუკას ჩვევად ჰქონია, როცა რომელიმე ნაწარმოების წერას დაამთავრებდა, ერთი კვირა ან ათი დღე სახლიდან მიდიოდა და იკარგებოდა. როგორც ჩანს, იმ დროს მარტო დარჩენა სურდა და ნაწერს აანალიზებდა. როცა ვაჟას მეუღლე იმ ნაწერებთან მისულა, "სტუმარ-მასპინძელი" დახვედრია. ვკითხულობდი და ვტიროდიო, - გვიყვებოდა ის ქალი. შეიძლება, მან პოემა ბოლომდე ვერ გაიგო, მაგრამ ტრაგიკულად აღიქვა მთავარი აზრი და განიცადა.

- თანამედროვე ავტორებზეც გკითხავთ. არაერთს პირადად იცნობდით და იცნობთ. რაც შეეხება ახალ თაობას, თუ ადევნებთ თვალს მათ შემოქმედებას?

- ბოლო პერიოდში შექმნილ ნაწარმოებებს არ ვკითხულობ, რადგან რაც წამიკითხავს, არ მომწონებია. ჩემთვის დასრულებულია ქართული ლიტერატურისა და პოეზიის ის დიდი ეტაპი, რომელიც წლების წინ იყო. მგონია, რომ ახალგაზრდების მიერ შექმნილი ლიტერატურა დროს ემსახურება, შემოქმედებაში გარეულია პოლიტიკა და მსგავსი უაზრობები. ბოლო პოეტი, რომელიც ჩემს დიდ ინტერესს იმსახურებდა, მურმან ლებანიძე იყო. გასაოცარი კაცი გახლდათ და მგონია, რომ მის აზროვნებაში ბევრი რამ იყო ვაჟასეული. ილიაც მიყვარდა, აკაკიც, ბავშვობაში ალექსანდრე ყაზბეგითაც ვიყავი გატაცებული, მაგრამ ვაჟას გვერდით ვერავის დავაყენებ. ამდენი ხნის კაცი და რეჟისორი ვარ, 160 სპექტაკლი მაქვს დადგმული და მოგეხსენებათ, რამდენი ფილმი გადაღებული, მაგრამ ვაჟა-ფშაველას შემოქმედებისთვის ხელის ხლება ვერასოდეს გავბედე, რადგან ის მე ზეადამიანი მგონია.

- პოეტებს შორის მურმან ლებანიძე გამოარჩიეთ და რაც შეეხება პროზაიკოსებს, მათგან ვის გამოყოფთ?

- ჭაბუა ამირეჯიბს, რომელიც ჩემთვის საოცარი მწერალია. როგორც თავად შეესწარით, ახლა მესტუმრნენ ჩემი უსაყვარლესი მსახიობი ოთარ მეღვინეთუხუცესი და მისი მეუღლე გურანდა გაბუნია. მათ გვერდით მთელი ცხოვრება გავატარე. ოთარს არაერთ ჩემს სპექტაკლში უთამაშია და ჩემს ფილმში "დათა თუთაშხია" ფანტასტიკურად შეასრულა მთავარი როლი. ჩემთვის ეს არის მსახიობის იდეალი.

საერთოდ, ღმერთმა მარგუნა ბედნიერება, ძალიან დიდ მწერლებს შევხებოდი. დადგმული მაქვს პოლიკარპე კაკაბაძის, ნოდარ დუმბაძის და სხვა არაერთი ავტორის ნაწარმოებები. ნოდარი ჩემი უსაყვარლესი ძმა და მეგობარი იყო. მე და ნოდარი ერთ უბანში ვცხოვრობდით და ბავშვობიდან ვმეგობრობდით. ნოდარს უკავშირდება მთელი ჩემი ბავშვობა და ახალგაზრდობა. ბედიც თითქმის საერთო გვქონდა - ორივეს რეპრესირებული მშობლები გვყავდა. საბედნიეროდ, თუ შეიძლება, ეს ბედნიერება იყოს, დედაჩემი არ დაუპატიმრებიათ, მხოლოდ მამა. თავდაპირველად მამაჩემის დასაპატიმრებლად რომ მოვიდნენ, ის უკვე წასული იყო სახლიდან, რადგან წინასწარ ხვდებოდა, მასაც მოაკითხავდნენ. 6-7 თვის განმავლობაში დედას ყოველდღე იბარებდნენ "კაგებეში" და ეკითხებოდნენ სად იყო მისი ქმარი. დედა ატყუებდა, ერთმანეთს დაშორებულები ვართ და მისი ადგილსამყოფლის შესახებ არაფერი ვიციო. მამა დიდი ხნის განმავლობაში იმალებოდა, მაგრამ ბოლოს მაინც დაიჭირეს. ჩვენ საშინელ 1937 წელს მოსწრებული თაობა, ერთი ბედის ბავშვები ვიყავით. თქვენთვის ალბათ ეს ძნელი წარმოსადგენია, მაგრამ 1937 წელს, უკვე 10 წლის ასაკში, კარგად მახსოვს, როცა ქუჩაში მანქანის ხმა გვესმოდა, ყველა დაძაბული როგორ ელოდა, სად გაჩერდებოდა ის და ვისი ოჯახის კარზე დააკაკუნებდნენ...

ერთხელაც ნოდარმა "მე, ბებია, ილიკო და ილარიონის" ხელნაწერი წასაკითხად მომცა. მაშინ ქეთინო ცოლად ახალი შერთული მყავდა, ჩემი და მარიკა კი უკვე ცალკე იყო გადასული. მე და ქეთინო დედაჩემთან ერთად ვცხოვრობდით. კითხვა რომ დავიწყე, არ გავჩერებულვარ, მთელი ღამე ვტიროდი და თან ვიცინოდი. წარმოუდგენელია, ერთი წიგნის კითხვის დროს თან ტიროდე და თან იცინოდე, ამიტომ ორივეს უფიქრია, ეტყობა, გააფრინა ამ კაცმაო. დილით კითხვა რომ დავამთავრე, ქეთინო დაინტერესდა, რას ვკითხულობდი. ვუთხარი, ასე ცხოვრებაში პირველად დამემართა და ეს რომ არ დავდგა, მოვკვდები-მეთქი. ქეთინომ ხელნაწერი რომ წაიკითხა, მითხრა, ბრწყინვალე ნაწარმოებია, მაგრამ სცენაზე ეს როგორ უნდა განახორციელოო. მაშინ მარჯანიშვილის თეატრში ვმუშაობდი და როდესაც იქ ვთქვი ამ ნაწარმოების დადგმის შესახებ, იფიქრეს, გიგამ გააფრინა, ამის სცენაზე განხორციელება როგორ მოხერხდებაო. მე გადაწყვეტილება არ შემიცვლია და მუშაობა მაინც დავიწყე. ჩემი ერთ-ერთი პირველი დიდი გამარჯვება სწორედ სპექტაკლმა "მე, ბებია, ილიკო და ილარიონმა" მომიტანა. მასში საოცრადაა გადმოცემული ქართველი ადამიანების ბუნება და ბავშვის ფსიქოლოგია. თან, მე მქონდა ბედნიერება, წიგნის პერსონაჟები პირადად გამეცნო. გურიაში ვიყავი და ამ წიგნიდან "ნამდვილი ადამიანები" გავიცანი. ისინი სიყვარულს იუმორით გამოხატავდნენ. ვფიქრობ, ამ ნაწარმოებში ყველაზე საინტერესო ისაა, რომ ფინალის გარდა იქ ერთი წუთითაც კი არ ჩანს სენტიმენტალიზმი. ფინალი ტრაგიკულია და სპექტაკლზე მუშაობის განმავლობაში, სულ ვფიქრობდი, ის როგორ დამედგა. დარწმუნებული ვიყავი, რომ მთელი სპექტაკლი სიცილი და ხორხოცი იქნებოდა, მაგრამ ფინალში ბებიის სიკვდილის სცენაა და ამას გვერდს ვერ ავუვლიდით. ფინალის რეპეტიციებს არ გავდიოდი და თან, გენიალური ქართველი მსახიობი სესილია თაყაიშვილიც სულ მთხოვდა, სპექტაკლის იმ ნაწილის რეპეტიციები მომავლისთვის გადაგვედო. როგორც ჩანს, სესილია შინაგანად მზად არ იყო, ზღვა იუმორის შემდეგ ტრაგიკული წუთები ეთამაშა. ერთ დღესაც მითხრა, ხვალ ფინალის რეპეტიცია გავიაროთო. სიკვდილის სცენას წინ უძღვის პატარა ეპიზოდი: ბებია წევს, ზურიკელა შემორბის, ილიკო და ილარიონი ეუბნებიან, რომ ბებია ცუდადაა და შვილიშვილი მომაკვდავთან შედის. სესილია თაყაიშვილი სპექტაკლის რეპეტიციებს ჯვალოს კაბით გადიოდა და ერთხელ მითხრა, "ტრუსიკი" გამოვიცვალე და ნიფხავი ჩავიცვი. ბებიას არ შეიძლება, "ტრუსიკი" ეცვას, ნიფხავს უნდა ატარებდესო. ზემოხსენებული სცენა რომ გავიარეთ და სესილიას დავუძახეთ, მოხდა სასწაული. საგრიმიოროდან გამოსულ სესილიას თეთრი პერანგი ეცვა, ანგელოზივით იყო. დაწვა საწოლზე და ისე გაიარა რეპეტიცია, ერთი არ დაუკვნესია, ხუმრობაში გაატარა ის წუთები და ბოლოს ილიკო და ილარიონი ოთახიდან "გაყარა", დამტიეთ მარტო ჩემს ზურიკელასთანო. მერე წარმოთქვა სიტყები, ღმერთო ძლიერო, შენ მოუმართე ხელი ჩემს ზურიკელას (თვალზე ცრემლი ერევა, - ავტ).

- ბატონო გიგა, დარწმუნებული ვარ, არაერთი ნაწარმოების კითხვისას გიტირიათ...

- როგორ არ მიტირია, საერთოდ, მე ცრემლიანი კაცი ვარ, ახლაც ცრემლები მაქვს თვალებზე მომდგარი. სხვათა შორის, ყველაზე ძალიან ნოდარში ის მიყვარს, რომ ცრემლი და იუმორი ერთადაა. მის ყველა ნაწარმოებში ერთმანეთს ლირიზმი და იუმორი ენაცვლება. ნოდარის შემოქმედებაზე დღემდე შეყვარებული ვარ და მისი არაერთი ნაწარმოები მაქვს დადგმული: თბილისში, რუსთავში, მოსკოვში, ბულგარეთში. ჩემს შემოქმედებით გზაზე უდიდესი გავლენა მოახდინა პოლიკარპე კაკაბაძემ. მე მისი "ყვარყვარე თუთაბერი" არ დამიდგამს, მაგრამ დავდგი ფანტასტიკური ნაწარმოები "კახაბერის ხმალი" და მიმაჩნია, რომ ჩემი ერთ-ერთი საინტერესო სპექტაკლია. როგორც ჩანს, ჩემში ბუნებრივად იყო მოთხოვნილება, ერთმანეთთან შეთავსებული სერიოზული თემა და იუმორი მეკითხა და დამედგა. უბრალოდ სიცილი არასოდეს მაკმაყოფილებდა, არც მხოლოდ დრამატული თემა.

- დასასრულ ისიც მითხარით, რის წაკითხვას ურჩევთ ახალგაზრდობას?

- იცით რა, შეიძლება, ეს შეზღუდულობად ჩამომართვათ, მაგრამ ახალგაზრდებს ვურჩევდი, რომ, პირველ რიგში, მშობლიური ლიტერატურა უყვარდეთ. ჩვენი ლიტერატურა ისეთი მდიდარია, რომ შეგვიძლია, ნებისმიერ ერს გვერდით თამამად დავუდგეთ. ვგიჟდები რუსულ ლიტერატურაზე, ჩემთვის უსაყვარლესი მწერლები არიან დოსტოევსკი, ჩეხოვი, ტოლსტოი, მაგრამ ქართულ ლიტერატურას თავისი განუმეორებელი ხიბლი, ძალა აქვს და სწორედ ამიტომ, პირველ რიგში, იკითხონ ქართველი ავტორების შემოქმედება.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს