რჩევნების გაყალბების უკვე აპრობირებულ მეთოდებსა და მოსალოდნელ საფრთხეებზე გვესაუბრება წარმომადგენელი კოალიციისა "არჩევანის თავისუფლებისთვის" ირაკლი მელაშვილი:
- არჩევნების გაყალბება იწყება არა არჩევნების დღეს, არამედ წინასაარჩევნო კამპანიისას, იმის გათვალისწინებით, არჩევნებში მონაწილე პოლიტიკური ძალებისთვის საარჩევნო პირობები რამდენად თანაბარია და ხდება თუ არა ამომრჩევლისა და საერთაშორისო ორგანიზაციების ინფორმირება სწორად. არასწორად ინფორმირებულობის ბოლო შემთხვევა ევროკომისარ შტეფან ფიულეს პრესმდივნის უცნაური კომენტარია, თითქოს "ქართული ოცნება" არ აწერდა ხელს რომელიღაც შეთანხმებას, რომლის მიხედვითაც არჩევნების შედეგის აღიარება უნდა მომხდარიყო. მინდა, ოფიციალურად განვაცხადო, რომ არასამთავრობო ორგანიზაციების მიერ მომზადებულ "ქცევის კოდექსის" ტექსტზე ხელმოწერის დასტური ორჯერ მივიღეთ "ქართული ოცნებისგან". დოკუმენტი კი მხოლოდ იმიტომაა დღემდე ხელმოუწერელი, რომ სწორედ "ნაციონალურმა მოძრაობამ" თქვა ხელმოწერაზე უარი. "ნაციონალურ მოძრაობას" სურდა, ტექსტში ჩაწერილიყო შედეგების უპირობო აღიარება, რისი წინააღმდეგებიც ვიყავით არასამთავრობო ორგანიზაციები, რადგან მიგვაჩნია, რომ თუ "ქცევის კოდექსზეა" ლაპარაკი, ეს აუცილებლად უნდა შეეხებოდეს წინასაარჩევნო გარემოსაც, რაც არ უნდოდა "ნაციონალურ მოძრაობას". თუმცა, მოდი, ვილაპარაკოთ იმაზე, უშუალოდ რა შეიძლება მოხდეს არჩევნების დღეს. უმთავრესი პრობლემა, რაც ნათლად ჩანს, დაკავშირებულია ისევ და ისევ სიებთან. როგორც ცნობილია, მამუკა კაციტაძის კომისიამ დაასრულა მუშაობა და გამოაქვეყნა დაზუსტებული სია. ყველა სხვა პრობლემას თავი რომ გავანებოთ და ვაღიაროთ წარმოდგენილი ციფრები რეალურად, გვაქვს ასეთი სურათი: 3.600.000 ამომრჩევლიდან მხოლოდ 2 მილიონ 172 ათასი ცხოვრობს იმ მისამართზე, სადაც რეგისტრირებულია და რის მიხედვითაც წერია ამა თუ იმ საუბნო სიაში. დანარჩენი, ანუ, ფაქტობრივად, ამომრჩევლის მნიშვნელოვანი ნაწილი არ ცხოვრობს იქ, სადაც საარჩევნო კომისიას ჰყავს მიწერილი. მათ შორის არიან საზღვარგარეთ წასული ადამიანები თუ შიგა მიგრანტები. სულ მათი რიცხვი 650.000-ია. ეს ადამიანები იმ მისამართებზე ვერ იპოვეს, რომელზეც იყვნენ რეგისტრირებულნი. შიგა მიგრანტებად მიიჩნევიან ადამიანები, რომელთა შესახებაც "კარდაკარის" ჩამტარებლებს უთხრეს, რომ ისინი სხვა ადგილას ცხოვრობდნენ. როგორც კაციტაძის კომისია ამტკიცებს, კომისიის წევრები ქვეყნის მოსახლეობის 99 პროცენტთან მივიდნენ და აღრიცხეს. და თუ ეს "კარდაკარი" მართლა ისე ჩატარდა, როგორც კომისია ამტკიცებს, ეს ადამიანები სხვა მისამართებზე რატომ ვერ იპოვეს? გამოდის, რომ ძალიან სერიოზულ დარღვევასთან გვაქვს საქმე, ანუ 650.000 კაცი ვერ ვიპოვეთ, თუმცა ისინი საარჩევნო სიაში არიან. ეს ადამიანები სხვა მისამართებზე რომ ეპოვათ, კომისიის წევრები მაშინვე დაარეგისტრირებდნენ რეალური საცხოვრებელი ადგილის მიხედვით, თუმცა ასეთ შემთხვევაში ერთიან სიაში პირადი მონაცემების გაორება მოხდებოდა. ეს არის ძალიან დიდი პრობლემა, რის გამოყენებასაც ეცდებიან "ნაციონალური მოძრაობის" წევრები. თუ ამ ვერნაპოვნი ადამიანების ყალბი პირადობის მოწმობები დაიბეჭდა და ამ მოწმობებით დაიწყეს ხმის მიცემა, არჩევნების შედეგები თავდაყირა დადგება.
- ყალბი პირადობის მოწმობები 2008 წლის საპარლამენტო არჩევნებისას გამოჩნდა...
- გეთანხებით, მასობრივად გამოჩნდა 2008 წელს, თუმცა ამგვარი გაყალბება პირველად 1999 წლის საპარლამენტო არჩევნებზე ვნახე, იმჟამად ჩვენ გვქონდა პირადობის მოწმობა და ე.წ. მიწერის ბარათი, სადაც მითითებული იყო რეგისტრაციის მისამართი, სწორედ ეს უსურათო "მიწერის ბარათები" დაბეჭდეს დიდი რაოდენობით და ადამიანები პირადობის მოწმობითა და ჩაწერის სხვადასხვა დოკუმენტით აძლევდნენ ხმას სხვადასხვა უბანზე. იმხანად გაყალბებაში მონაწილეობდა შინაგან საქმეთა სამინისტრო ბატონი კახა თარგამაძის ხელმძღვანელობით და, რა თქმა უნდა, იხეირა "მოქალაქეთა კავშირმა". შემდეგ ეს მეთოდი 2008 წელს გამოიყენეს, ბოლოს კი - 2010 წელს, თვითმმართველობის არჩევნებზე, როდესაც განსაკუთრებით ბევრი ყალბი პირადობის მოწმობა აღმოაჩინეს სამეგრელოში. ეს არის ყველაზე საშიში მეთოდი, რომლითაც შეიძლება სცადონ არჩევნების გაყალბება. ნაკლებად სავარაუდოა, რომ კენჭისყრისას ბიულეტენებს მასობრივად ჩაყრიან საარჩევნო ყუთებში, როგორც ეს მოხდა 2008 წლის საპრეზიდენტო არჩევნებზე, ვფიქრობ, ამ არჩევნებზე მაქსიმალურად შეეცდებიან გადასატანი ყუთის გამოყენებას, ამ გზით მიღებული ხმები არ შეიძლება 3%-ზე მეტი იყოს, მაგრამ ეს 3% უცებ შეიძლება ასი ათასი ხმა აღმოჩნდეს. ამიტომ კომისიის წევრებს ოპოზიციიდან და სადამკვირვებლო მისიების წარმომადგენლებს აუცილებლად უნდა ჰქონდეთ იმ პირების სიები, რომლებიც კაციტაძის კომისიამ ვერსად იპოვა, ეს ეხება როგორც შიგა მიგრანტებს, ასევე საზღვარგარეთ წასულებს, ამას ემატება კიდევ რიცხვი ადამიანებისა, რომლებიც საერთოდ ვერსად იპოვეს, მათ შესახებ ინფორმაცია საერთოდ არ არსებობს, მათ "მიწერილ ადამიანებად" მოვიხსენიებთ. მოკლედ, ყველა ეს სია უბნების მიხედვით უნდა ჰქონდეს კომისიის წევრებს და შეძლებისდაგვარად უნდა ჩაატარონ აქტიური მონიტორინგი, არის თუ არა ეს ადამიანი ამა თუ იმ უბნისა და სახლის მცხოვრები. ამის გაკეთება ძალიან რთული იქნება, მაგრამ შესაძლებელია, თუ საზოგადოება იაქტიურებს. ამის გამორიცხვის საშუალებას იძლეოდა ბიომეტრია, მაგრამ ამას ხელისუფლება არ დათანხმდა და, სამწუხაროდ, ოპოზიციის ნაწილმაც კვერი დაუკრა მას.
- ბატონო ირაკლი, არაერთი საჯარო მოსამსახურისგან მოგვისმენია, რომ ზემდგომი პირები მათ 5, 10 და ზოგჯერ მეტი პირადი მონაცემების შეგროვებას სთხოვენ. ეს რას ემსახურება?
- პირველი - ეს ემსახურება ფსიქოლოგიურ ტერორს, ცდილობენ, საზოგადოებას აჩვენონ, სულერთია, არჩევნები მაინც გაყალბდება და თქვენს ხმას აზრი არა აქვსო. ვფიქრობ, ამის თაობაზე კითხვით რეგულარულად უნდა მივმართავდეთ ხელისუფლების წარმომადგენლებს. ეგებ მოვისმინოთ მათი ვერსია - რატომ აგროვებენ საჯარო მოხელეების პირადობის მოწმობებს? მე შემიძლია მხოლოდ ვივარაუდო, რომ ეს საჭიროა იმ ყალბი მოწმობების დასამზადებლად, რომლებითაც აპირებენ არჩევნების გაყალბებას, სხვა მოტივაცია ჩემთვის სრულიად აუხსნელია. ჩემი დაკვირვებით, თუ "ქართულმა ოცნებამ" შეძლო თავისი მომხრეების გამოყვანა არჩევნებზე, ის დიდი უპირატესობით გაიმარჯვებს. ეს არ არის ცარიელი სიტყვები. ძალიან ბევრს დავდივარ რეგიონებში, ვხვდები ადამიანებს, მათ შორის "ნაციონალური მოძრაობის" მომხრეებსაც, რომელთაგანაც ბევრი ვნახე ისეთი, ვისაც ნაცმოძრაობის მაისური აცვია, მაგრამ ამ პარტიისთვის ხმის მიცემას არ აპირებს. გგონიათ, ხელისუფლებამ ეს არ იცის? - იცის და ამიტომაც იზრდება გაყალბების საფრთხე. ეს დაგვანახვა ნაცმოძრაობის ყრილობამაც. კახეთში ვიყავი, როდესაც თელავში ჩაატარეს ეს ღონისძიება, ვნახე, როგორი მობილიზება მოახერხეს. ერთი მასწავლებელი ლოგინიდან სიცხიანი წამოაყენეს და წაიყვანეს ყრილობაზე. ვნახე ადამიანები, რომლებიც ამ ძალდატანებით გაბრაზებულები, ადგნენ და მეორე დღეს ბიძინა ივანიშვილის მხარდამჭერ აქციაზე წავიდნენ. ამ არანორმალური მობილიზაციის პირობებშიც კი საქართველოს მასშტაბით 200 000 კაცზე მეტი ვერ შეკრიბეს.
- რას უნდა მიაქციონ ყურადღება კომისიის წევრებმა და რიგითმა ამომრჩევლებმა უშუალოდ საარჩევნო პროცესისას?
- კიდევ ერთ პრობლემად შეიძლება იქცეს არასწორად შევსებული ოქმები. თუ ნახეს, რომ რომელიღაც უბანზე ნაცმოძრაობამ წააგო, შესაძლოა, ოქმს მიზანმიმართულად არ დაარტყან ბეჭედი ან ხელი არ მოაწერონ. აქ ბევრი რამ დამოკიდებული იქნება კომისიის წევრების ყურადღებაზე. კიდევ ერთი პრობლემაც არის: უბნებზე დაახლოებით იციან, ვინ არის "ოცნების" მომხრე, ამიტომაც ამ სავარაუდო მომხრეებზე შეიძლება გაიცეს არასწორად შევსებული ბიულეტენები - შეიძლება ბეჭედი არ ჰქონდეს ან ხელმოწერა აკლდეს, ამიტომაც ამას განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიაქციონ დამკვირვებლებმა და შეძლებისდაგვარად, ამომრჩევლებმაც. ასევე საფრთხის შემცველია ოქმების დაგვიანება. ამიტომ ჩვენ საოლქო კომისიებში გვეყოლება ბევრი დამკვირვებელი, ვიქნებით ძალიან აქტიური, რათა რაც შეიძლება სწრაფად მომზადდეს ოქმები და მათი ასლები. კომისია ვალდებულია, 12 საათის შემდეგ გასცეს ეს ასლები. ზოგადად, ცესკოს კანონი არ დაურღვევია, როდესაც მთელი საქართველოს მასშტაბით, ოპოზიციური კვოტის ფარგლებში, საარჩევნო კომისიის მდივნებად სულ "ქრისტიან-დემოკრატიული მოძრაობის" კანდიდატები შეარჩია, მაგრამ ხარატიშვილსა და მის კომისიას, მიუმხრობლობაზე რომ დებენ თავს, შეეძლოთ უფრო სამართლიანად გაენაწილებინათ მდივნის თანამდებობები.
დღეს შექმნილი ვითარება მიუთითებს, რომ თვითონ არის ცესკო პოლიტიკურად ანგაჟირებული. ცესკომ პოლიტიკური ნეიტრალიტეტის პრინციპი დაარღვია, რაც კიდევ ერთხელ მიდასტურებს ეჭვს, რომ ხარატიშვილის კომისია ერთი მხარის პოზიციის დაცვას ცდილობს... დიდ ქალაქებში არის ე.წ. კარუსელის დატრიალების საფრთხე, როდესაც მიკროავტობუსებით და სხვა ტრანსპორტით დაატარებენ ადამიანებს სხვადასხვა უბანზე ხმის მისაცემად. ამის გაკონტროლებას სჭირდება კამერით აღჭურვილი ბევრი ჟურნალისტი, რომლებსაც გადაადგილების საშუალება ექნებათ, ამგვარი დარღვევები დროულად რომ იყოს აღმოჩენილი და გახმაურებული. ასეთი გაყალბების საფრთხე ძირითადად არის თბილისში, ბათუმში, თელავში, რუსთავში...
- ბატონო ირაკლი, არსებობს საფუძვლიანი ეჭვი, რომ წინასაარჩევნოდ "ნაციონალური მოძრაობა" ადმინისტრაციული რესურსის გამოყენებასთან ერთად საბიუჯეტო თანხებსაც ხარჯავს, როგორც ვიცი, თქვენ ამის თაობაზე აუდიტის სახელმწიფო სამსახურსაც მიმართეთ...
- დიახ, ცენტრალური ბიუჯეტიდან ადგილობრივ ბიუჯეტებში ბოლო თვეების განმავლობაში მილიარდზე მეტი ლარი გადაირიცხა, რაც წინა წლებთან შედარებით რამდენჯერმე მეტია. თანაც ეს ფული ძირითადად იხარჯება გასართობ ღონისძიებებზე. მაგალითად, ბოლო ორი თვის განმავლობაში მხოლოდ ზუგდიდის ბიუჯეტში მთავრობის ბრძანებულებებით 25 მილიონი ლარი გადარიცხეს, აქედან, 7 მილიონი გამოიყო ველობილიკების მოსაწყობად და ეს თანხა უკვე ათვისებულია. თუმცა რა ველობილიკები მოაწყვეს, არ ვიცი. თითქმის 2 მილიონი ლარია გადარიცხული რომელიღაც რესტორნის პლასტიკატით მოსაპირკეთებლად. ვფიქრობ, ამ ფაქტებით აუცილებლად უნდა დაინტერესდეს აუდიტის სახელმწიფო სამსახური, რომელსაც მივმართეთ კიდეც, მაგრამ ყურსაც არავინ იბერტყავს.
- "ხარვეზების მიუხედავად, საქართველოში კონკურენტული საარჩევნო კამპანია მიმდინარეობს", - განაცხადა აშშ-ის სახელმწიფო მდივნის მოადგილე თომას მელიამ საქართველოში ყოფნისას.
- არ ვიცი, რას გულისხმობდა ბატონი მელია. იმის პირდაპირ გაცხადება, რომ საარჩევნო გარემო არ ვარგა, იქნებოდა ლეგიტიმაცია ივანიშვილისთვის არჩევნების შემდეგ ხალხის ქუჩაში გამოსაყვანად, არადა, უცხოელებს ეს ძალიან არ უნდათ. მსოფლიოში იმდენ ადგილას არის არეულობა, რომ კიდევ ერთი თავის ტკივილის გაჩენა არავის სურს, თუმცა შეფარვით ძალიან ბევრი შენიშვნა გამოითქვა. ისიც გავითვალისწინოთ, რომ ლაპარაკია ხელისუფლებაზე, რომელსაც წლების განმავლობაში "დემოკრატიის შუქურას" ეძახდნენ, ამიტომაც ახლა ამერიკელები ტერმინების შერჩევისას ძალიან ფრთხილობენ.
ნათია დოლიძე
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)