სამართალი
პოლიტიკა
მსოფლიო
Faceამბები
სამხედრო
მოზაიკა
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
დათო ფორჩხიძე: "დღეს მხოლოდ დუდუკებისა და ფსევდოქართული ჟღერადობის ზეიმია"
დათო ფორჩხიძე: "დღეს მხოლოდ დუდუკებისა და ფსევდოქართული ჟღერადობის ზეიმია"

იყო ლა­მა­ზი სიმ­ღე­რე­ბი, დიდი პო­პუ­ლა­რო­ბა, თაყ­ვა­ნის­მცე­მელ­თა არ­მია, მერე კი თით­ქოს უცებ გაქ­რა ყვე­ლა­ფე­რი... რა გა­მოჰ­ყვა იმ წლე­ბი­დან თი­ნე­ი­ჯე­რე­ბის კერ­პად ქცე­ულ ახალ­გაზ­რდას? - რუბ­რი­კა "პი­რის­პირს" დღეს 1990-იანი წლე­ბის ძა­ლი­ან პო­პუ­ლა­რუ­ლი ჯგუ­ფის, "სა­ხის" წევ­რი, მუ­სი­კო­სი დათო ფორჩხი­ძე სტუმ­რობს:

- ად­რინ­დე­ლი დათო ფორჩხი­ძე სრუ­ლი­ად გან­სხვავ­დე­ბა დღე­ვან­დე­ლის­გან. არ­ცთუ დიდი სი­ა­მა­ყით, მაგ­რამ შე­მიძ­ლია თა­მა­მად ვთქვა, რომ თა­ვი­სუფ­ლე­ბის ის ხა­რის­ხი აღარ მაქვს. ეს, ალ­ბათ, წლებ­მაც მო­ი­ტა­ნა და დღე­ვან­დელ­მა რე­ა­ლო­ბა­მაც, ჩემს დღე­ვან­დელ შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში არის მეტი გა­მოც­დი­ლე­ბა, ცოდ­ნა, მაგ­რამ ად­რინ­დე­ლი­ვით თა­ვი­სუ­ფა­ლი აღარ ვარ. ად­რეც ვშრო­მობ­დი, ოღონდ სა­კუ­თა­რი ოც­ნე­ბე­ბის ახ­დე­ნით, ანუ რაც გუ­ლი­დან და სუ­ლი­დან ამომ­ქონ­და და მომ­წონ­და, სწო­რედ იმ სიმ­ღე­რე­ბის პო­პუ­ლა­რუ­ლად ქცე­ვით ვშო­უ­ლობ­დი ფულს, ახლა მხო­ლოდ შრო­მით ვშო­უ­ლობ. ამი­ტო­მაც ვი­ყა­ვი იმ­ხა­ნად თა­ვი­სუ­ფა­ლი და დიდი აღ­მაფ­რე­ნაც მქონ­და. ბევ­რი მე­გო­ბა­რი მე­უბ­ნე­ბა, წარ­მო­გიდ­გე­ნია, რა იქ­ნე­ბო­და, დღე­ვან­დე­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა და ტექ­ნი­კა იმ პე­რი­ოდ­ში რომ გქო­ნო­დაო. იმას კი არა­ვინ ამ­ბობს, დღეს რომ ის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა გქონ­დე­სო...

- და­ვი­ჯე­რო, ფრთებს მხო­ლოდ ასა­კი კვეცს ადა­მი­ანს?

- არა. მე, მა­გა­ლი­თად, დღე­საც ძა­ლი­ან თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვიქ­ნე­ბო­დი, იმგვა­რი­ვე გან­ცდე­ბი­თა და ემო­ცი­ით და­ხუნძლუ­ლი ჩემი სიმ­ღე­რე­ბი ად­რინ­დე­ლი­ვით პო­პუ­ლა­რუ­ლი რომ იყოს და თუნ­დაც სხვა ახალ­გაზ­რდე­ბი ას­რუ­ლებ­დნენ. არ მინ­და თა­ნა­მედ­რო­ვე რე­ა­ლო­ბის ლან­ძღვა-გი­ნე­ბას მოვ­ყვე, მაგ­რამ რა­ღაც დო­ზით გაკ­რი­ტი­კე­ბა მა­ინც მო­მი­წევს. ვფიქ­რობ, რომ იმ­ხა­ნად ყალ­ბი პა­თე­ტი­კით გან­მსჭვა­ლუ­ლი არ იყო ქარ­თუ­ლი შე­მოქ­მე­დე­ბა, დღეს კი "ურა" გრძნო­ბე­ბი ჭარ­ბობს, გრძნო­ბე­ბი, რე­ა­ლო­ბას რომ არ ასა­ხავს, ისე­თი. დღეს განა პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლიზ­მი არ არის? მაგ­რამ არ არის გულ­წრფე­ლო­ბა. სი­მარ­თლეს არ მღე­რი­ან და თვი­თონ­ვე არ სჯე­რათ იმ სი­ტყვე­ბის, რა­საც ამ­ბო­ბენ. ეს მხო­ლოდ მომ­ღერ­ლის ბრა­ლი არ არის. მას ხომ ვი­ღა­ცამ და­უ­წე­რა ეს სიმ­ღე­რა, ანუ პრობ­ლე­მა რე­პერ­ტუ­არ­შია. დღეს კარ­გი შემ­სრუ­ლებ­ლე­ბის გა­ცი­ლე­ბით დიდი არ­ჩე­ვა­ნია, ვიდ­რე ჟან­რე­ბით მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი კარ­გი ახა­ლი მუ­სი­კის შემ­ქმნე­ლე­ბი­სა. იმ პე­რი­ო­დის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, დღეს სა­ქარ­თვე­ლო მრა­ვალ­მხრივ თა­ნა­მედ­რო­ვე ქვე­ყა­ნაა, მაგ­რამ მუ­სი­კა­ლუ­რი თვალ­საზ­რი­სით - ჩა­მორ­ჩე­ნი­ლი. მარ­თა­ლია, გვაქვს ჩვე­ნი ფოლკ­ლო­რი, ვქმნით კლა­სი­კას, რი­თაც ხაზს ვუს­ვამთ, რომ ცი­ვი­ლი­ზე­ბუ­ლი სამ­ყა­როს ნა­წი­ლი ვართ, მაგ­რამ, ამას­თა­ნა­ვე, თა­ნა­მედ­რო­ვე რომ იყო, სხვა რა­მეც გჭირ­დე­ბა. ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თობ­ლი­ვად უნდა იყოს, ჩვენ­თან კი ბა­ლან­სი და­ირ­ღვა: თა­ნა­მედ­რო­ვე მუ­სი­კა მო­ის­პო და მხო­ლოდ დუ­დუ­კე­ბი­სა და ფსევ­დო­ქარ­თუ­ლი ჟღე­რა­დო­ბის ზე­ი­მია. ვთქვათ, ბავ­შვო­ბა­ში თუ ვი­ცო­დი, რომ არ­სე­ბობ­და "მოკ­ლე კა­ბის" მსგავ­სი სიმ­ღე­რე­ბი, ისიც ვი­ცო­დი, რომ ამას რეს­ტო­რან­ში მღე­როდ­ნენ და ვერ მო­ვის­მენ­დი სა­ტე­ლე­ვი­ზიო ეთერ­ში თუ სა­კონ­ცერ­ტო დარ­ბაზ­ში. დღეს პრეს­ტი­ჟუ­ლი მუ­სი­კა­ლუ­რი ტე­ლე­არ­ხე­ბიც კი არ გვაქვს. რა­ტომ­ღაც გაგ­ვი­ცივ­და და­სავ­ლუ­რი ცი­ვი­ლი­ზა­ცი­ი­სად­მი ის გრძნო­ბე­ბი, რო­მელ­საც მა­ნამ­დე გან­ვიც­დი­დით. ხომ ვფიქ­რობ­დით, ოღონდ რუ­სეთს და­ვუ­პი­რის­პირ­დეთ და და­სავ­ლე­თი ხელ­გაშ­ლი­ლი მიგ­ვი­ღებ­სო. ახლა ვამ­ბობთ, ევ­რო­პი­დან და ამე­რი­კი­დან კარ­გი რა უნდა წა­მო­ვი­ღოთ, ვთქვათ, არატ­რა­დი­ცი­უ­ლი სექ­სუ­ა­ლუ­რი ორი­ენ­ტა­ცი­ის ადა­მი­ა­ნე­ბის ქორ­წი­ნე­ბაო? შრო­მა და სხვა ადა­მი­ა­ნის ნი­ჭის და­ფა­სე­ბა რომ წა­მო­ვი­ღოთ, ის არ არის მთა­ვა­რი? და­სავ­ლუ­რი ცი­ვი­ლი­ზა­ცია ხომ სწო­რედ ამით ამა­ყობს და არა იმით, რომ არატ­რა­დი­ცი­უ­ლი ორი­ენ­ტა­ცი­ის ადა­მი­ა­ნე­ბის ქორ­წი­ნე­ბა და­უშ­ვა. ტე­ლე­ვი­ზო­რის წინ რომ ზი­ხარ ქარ­თვე­ლი და ამა­ყად ლან­ძღავ შენს მომ­ღე­რალს, სპორ­ტსმენს, ტე­ლე­წამ­ყვანს, კო­მენ­ტა­ტორს, პო­ლი­ტი­კოსს და ა. შ. რა­ტომ არ ფიქ­რობ, რომ თუ ასე­თი მა­გა­რი ხარ, ადე­ქი და შენ იმ­ღე­რე, იას­პა­რე­ზე და ასე შემ­დეგ. არა­ვინ ფიქ­რობს, რომ ეს მათი პრობ­ლე­მა­ცაა.

- თვი­თონ ჩვენ ქარ­თვე­ლებ­მა არ და­ვა­პი­რის­პი­რეთ თუნ­დაც მომ­ღერ­ლე­ბი, მუ­სი­კო­სე­ბი, სპორ­ტსმე­ნე­ბი პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით?

- პო­ლი­ტი­კურ შე­ფა­სე­ბას ნუ მომ­თხოვ... პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით და­უ­პი­რის­პირ­დე­ბა თუ სხვაგ­ვა­რად, სამ­წუ­ხა­როდ, ადა­მი­ა­ნე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბა, კარ­გი ადა­მი­ა­ნე­ბი­საც კი ბოღ­მის, შუ­რის, სხვი­სი ჯობ­ნის სურ­ვი­ლის ხარ­ჯზე ვი­თარ­დე­ბა. ამის გა­რე­შე პროგ­რესს ვერ აღ­წევ, გა­ჯიბ­რე­ბა ადა­მი­ა­ნის ბუ­ნე­ბა­ში დევს.

- თქვენ მდა­რე მუ­სი­კის შეს­რუ­ლე­ბა­ზე ლა­პა­რა­კობ­დით. პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით და­პი­რის­პი­რე­ბის მი­ზე­ზით კი ღი­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კის შემ­სრუ­ლებ­ლე­ბი იჩაგ­რე­ბი­ან. რას იტყვით, რო­გო­რი მომ­ღე­რა­ლია ნატო მე­ტო­ნი­ძე, რო­მე­ლიც დღეს არ ჩანს?

- ნატო მე­ტო­ნი­ძე შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მომ­ღე­რა­ლია, მაგ­რამ თუ გა­ჩუ­მე­ბუ­ლია, ეს, უპირ­ვე­ლე­სად, მისი მსმე­ნე­ლის პრობ­ლე­მაა. სწო­რედ იმ მსმე­ნელ­მა უნდა მო­ი­თხო­ვოს მისი სცე­ნა­ზე გა­მო­ჩე­ნა. მა­გა­ლი­თად, "სახე" რომ და­ი­შა­ლა, ჩვე­ნი მსმე­ნე­ლის­გან ხში­რად მსმე­ნია, დაგ­ვაკ­ლდა ეს ჯგუ­ფიო, ახ­ლაც ამ­ბო­ბენ, მაგ­რამ არ ითხო­ვენ. მე არ ვიცი, რო­გორ მო­ი­თხო­ვონ, მაგ­რამ შენ თუ, მა­გა­ლი­თად, ნატო მე­ტო­ნი­ძის სიმ­ღე­რა დიდ სი­ა­მოვ­ნე­ბას გგვრი­და, პრობ­ლე­მებს გა­ვი­წყებ­და, სუ­ლი­ე­რად გა­მაღ­ლებ­და, ანუ იმას აკე­თებ­და, რის­თვი­საც გინ­და და გიყ­ვარს მუ­სი­კა, ახლა კი და­გაკ­ლდა, რო­გორ­ღაც მო­ი­თხო­ვე და მო­ი­პო­ვე. მოკ­ლედ, ჩვენ­თან ყვე­ლა­ფერს მსმე­ნელს აბ­რა­ლე­ბენ, მსმე­ნე­ლი კი­დევ - მომ­ღე­რალს, რა­ღაც ჩა­კე­ტი­ლი წრე იქ­მნე­ბა და ვერ ვხვდე­ბი, რო­გორ და­ვარ­ღვი­ოთ ეს წრე...

- ახალ პრო­ექ­ტში სა­ხელ­წო­დე­ბით "ახა­ლი ხმა", რო­მე­ლიც მალე და­ი­წყე­ბა ტე­ლე­კომ­პა­ნია "იმე­დის" ეთერ­ში, თქვე­ნი ერთ-ერთი კონ­კუ­რენ­ტი მწვრთნე­ლი ნინო ჩხე­ი­ძე იქ­ნე­ბა. მის მღე­რა­ზე რა აზ­რის ხართ?

- რომ ვთქვა, ნინო ჩხე­ი­ძის მუ­სი­კა მომ­წონს-მეთ­ქი, ყვე­ლა მიხ­ვდე­ბა, რომ ვი­ტყუ­ე­ბი, რად­გან მკი­თხა­ვენ, მა­შინ შენ რა­ტომ არ ქმნი მსგავს მუ­სი­კა­სო? მაგ­რამ ნინო ჩხე­ი­ძემ თა­ვი­სი ფა­ნო­ღუ­რი თუ, არ ვიცი, რა ვუ­წო­დო, მუ­სი­კა მა­ღალ დო­ნე­ზე აიყ­ვა­ნა და საკ­მა­ოდ მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის ჩა­ნა­წე­რე­ბი გა­ა­კე­თა. უბ­რა­ლოდ, შენ არ მოგ­წონს ეს მუ­სი­კა. შე­იძ­ლე­ბა ადა­მი­ა­ნის ან ცხვი­რი არ მოგ­წონ­დეს, ან რამე, მაგ­რამ მას­თან თა­ნა­ცხოვ­რე­ბა უნდა შეძ­ლო. ეს ხომ მისი გა­რეგ­ნო­ბაა, გე­მოვ­ნე­ბაა, აზ­რია და ა.შ. მე პა­ტი­ვი უნდა ვცე მის აზრს და სა­ხალ­ხოდ არ უნდა გავ­კი­ცხო. ეს არის ურ­თი­ერ­თო­ბის ცი­ვი­ლი­ზე­ბუ­ლი ფორ­მა. ნინო ჩხე­ი­ძე კი არ უნდა ავ­კრძა­ლოთ, უნდა ვა­ჯო­ბოთ მას და გავ­ხდეთ მას­ზე პო­პუ­ლა­რუ­ლი... არა­ვის ვკბენ, უბ­რა­ლოდ, ერთს ვამ­ბობ: თუნ­დაც რეზო ლა­ღი­ძის სა­უნ­დტრე­კე­ბის, ვთქვათ, კი­ნო­ფილ­მი­დან "დღე უკა­ნას­კნე­ლი, დღე პირ­ვე­ლი" ან რო­მე­ლი­მეს მოს­მე­ნა რომ მო­მინ­დეს თბი­ლის­ში, სად წა­ვი­დე? სა­დაც მი­ვალ, ყველ­გან მხო­ლოდ ფან­დუ­რის ხმა და "ტაში, ბიჭო გი­ორ­გუ­ნა" დამ­ხვდე­ბა. ად­რეც მით­ქვამს და გა­ვი­მე­ო­რებ: არ შე­იძ­ლე­ბა ჟან­რე­ბის აღ­რე­ვა. ასეთ შემ­თხვე­ვა­ში ორ­თა­ვი­ა­ნი ბავ­შვი იბა­დე­ბა, მუ­ტან­ტი. ნუ აერ­თებ ისეთ რა­ღა­ცებს, რაც შენ­ზე ჭკვია­ნებ­მაც არ შე­ა­ერ­თეს. მეც მი­წევს ეგე­თი მუ­სი­კის კე­თე­ბა, მაგ­რამ ვცდი­ლობ, ისე დავ­ბა­ნო, ჩა­ვაც­ვა და დავ­ვარ­ცხნო, და­სა­ცი­ნი არ გახ­დეს. რა ვქნა, დღეს ასე­თი მო­ცე­მუ­ლო­ბა მაქვს. "სა­ხის" პე­რი­ოდ­ში კი ეს პრობ­ლე­მა არ მქონ­და. არც უფ­რო­სი მყავ­და, ჩემ გვერ­დით მხო­ლოდ თა­ნა­მო­აზ­რე­ე­ბი იყ­ვნენ. დღეს კი დაქ­საქ­სუ­ლე­ბი არი­ან, მაგ­რამ, მი­უ­ხე­და­ვად პო­ლი­ტი­კუ­რი ორი­ენ­ტა­ცი­ი­სა, მა­ინც ვა­მა­ყობ მა­თით - დათო ხუ­ჯა­ძით, შალ­ვა რა­მიშ­ვი­ლი­თა და გოგა ხა­ჩი­ძით. ისი­ნი ჩემი მე­გობ­რე­ბი არი­ან და ერ­თად დიდი საქ­მე­ე­ბი გვი­კე­თე­ბია. ბევ­რს უკ­ვირს, მწა­რედ აღარ ლა­პა­რა­კო­ბო. ეგ პე­რი­ო­დიც გა­ვი­ა­რე, მაგ­რამ ამით ერთი ცუდი ადა­მი­ა­ნი გავ­ხდი. ის არ ჯობ­და, სიმ­ღე­რას რომ ვქმნი­დი? ამი­ტო­მაც გა­დავ­წყვი­ტე, არა­ვის დავ­ცი­ნო, არა­ვინ გა­ვაკ­რი­ტი­კო, მხო­ლოდ იმა­ზე ვიზ­რუ­ნებ, ახალ­გაზ­რდებს, ვის­თა­ნაც მუ­შა­ო­ბა მო­მი­წევს, ბევ­რი რამ ვას­წავ­ლო. ვფიქ­რობ, მა­გის უნა­რი მაქვს. ძვე­ლე­ბის კრი­ტი­კას ავი­ტან, მაგ­რამ ახალ­მა თა­ო­ბამ თუ გა­მაკ­რი­ტი­კა, იმ­წამს და­ვა­ნე­ბებ ყვე­ლა­ფერს თავს.

ირმა ხარ­ში­ლა­ძე

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
გიორგი ბაჩიაშვილი - საქართველოს წარმომადგენლებმა, ივანიშვილის დავალებით, მიმართეს ბანდიტურ გზას და მოტაცებით ჩამომიყვანეს საქართველოში

დათო ფორჩხიძე: "დღეს მხოლოდ დუდუკებისა და ფსევდოქართული ჟღერადობის ზეიმია"

დათო ფორჩხიძე: "დღეს მხოლოდ დუდუკებისა და ფსევდოქართული ჟღერადობის ზეიმია"

იყო ლამაზი სიმღერები, დიდი პოპულარობა, თაყვანისმცემელთა არმია, მერე კი თითქოს უცებ გაქრა ყველაფერი... რა გამოჰყვა იმ წლებიდან თინეიჯერების კერპად ქცეულ ახალგაზრდას? - რუბრიკა "პირისპირს" დღეს 1990-იანი წლების ძალიან პოპულარული ჯგუფის, "სახის" წევრი, მუსიკოსი დათო ფორჩხიძე სტუმრობს:

- ადრინდელი დათო ფორჩხიძე სრულიად განსხვავდება დღევანდელისგან. არცთუ დიდი სიამაყით, მაგრამ შემიძლია თამამად ვთქვა, რომ თავისუფლების ის ხარისხი აღარ მაქვს. ეს, ალბათ, წლებმაც მოიტანა და დღევანდელმა რეალობამაც, ჩემს დღევანდელ შემოქმედებაში არის მეტი გამოცდილება, ცოდნა, მაგრამ ადრინდელივით თავისუფალი აღარ ვარ. ადრეც ვშრომობდი, ოღონდ საკუთარი ოცნებების ახდენით, ანუ რაც გულიდან და სულიდან ამომქონდა და მომწონდა, სწორედ იმ სიმღერების პოპულარულად ქცევით ვშოულობდი ფულს, ახლა მხოლოდ შრომით ვშოულობ. ამიტომაც ვიყავი იმხანად თავისუფალი და დიდი აღმაფრენაც მქონდა. ბევრი მეგობარი მეუბნება, წარმოგიდგენია, რა იქნებოდა, დღევანდელი გამოცდილება და ტექნიკა იმ პერიოდში რომ გქონოდაო. იმას კი არავინ ამბობს, დღეს რომ ის თავისუფლება გქონდესო...

- დავიჯერო, ფრთებს მხოლოდ ასაკი კვეცს ადამიანს?

- არა. მე, მაგალითად, დღესაც ძალიან თავისუფალი ვიქნებოდი, იმგვარივე განცდებითა და ემოციით დახუნძლული ჩემი სიმღერები ადრინდელივით პოპულარული რომ იყოს და თუნდაც სხვა ახალგაზრდები ასრულებდნენ. არ მინდა თანამედროვე რეალობის ლანძღვა-გინებას მოვყვე, მაგრამ რაღაც დოზით გაკრიტიკება მაინც მომიწევს. ვფიქრობ, რომ იმხანად ყალბი პათეტიკით განმსჭვალული არ იყო ქართული შემოქმედება, დღეს კი "ურა" გრძნობები ჭარბობს, გრძნობები, რეალობას რომ არ ასახავს, ისეთი. დღეს განა პროფესიონალიზმი არ არის? მაგრამ არ არის გულწრფელობა. სიმართლეს არ მღერიან და თვითონვე არ სჯერათ იმ სიტყვების, რასაც ამბობენ. ეს მხოლოდ მომღერლის ბრალი არ არის. მას ხომ ვიღაცამ დაუწერა ეს სიმღერა, ანუ პრობლემა რეპერტუარშია. დღეს კარგი შემსრულებლების გაცილებით დიდი არჩევანია, ვიდრე ჟანრებით მრავალფეროვანი კარგი ახალი მუსიკის შემქმნელებისა. იმ პერიოდისგან განსხვავებით, დღეს საქართველო მრავალმხრივ თანამედროვე ქვეყანაა, მაგრამ მუსიკალური თვალსაზრისით - ჩამორჩენილი. მართალია, გვაქვს ჩვენი ფოლკლორი, ვქმნით კლასიკას, რითაც ხაზს ვუსვამთ, რომ ცივილიზებული სამყაროს ნაწილი ვართ, მაგრამ, ამასთანავე, თანამედროვე რომ იყო, სხვა რამეც გჭირდება. ყველაფერი ერთობლივად უნდა იყოს, ჩვენთან კი ბალანსი დაირღვა: თანამედროვე მუსიკა მოისპო და მხოლოდ დუდუკებისა და ფსევდოქართული ჟღერადობის ზეიმია. ვთქვათ, ბავშვობაში თუ ვიცოდი, რომ არსებობდა "მოკლე კაბის" მსგავსი სიმღერები, ისიც ვიცოდი, რომ ამას რესტორანში მღეროდნენ და ვერ მოვისმენდი სატელევიზიო ეთერში თუ საკონცერტო დარბაზში. დღეს პრესტიჟული მუსიკალური ტელეარხებიც კი არ გვაქვს. რატომღაც გაგვიცივდა დასავლური ცივილიზაციისადმი ის გრძნობები, რომელსაც მანამდე განვიცდიდით. ხომ ვფიქრობდით, ოღონდ რუსეთს დავუპირისპირდეთ და დასავლეთი ხელგაშლილი მიგვიღებსო. ახლა ვამბობთ, ევროპიდან და ამერიკიდან კარგი რა უნდა წამოვიღოთ, ვთქვათ, არატრადიციული სექსუალური ორიენტაციის ადამიანების ქორწინებაო? შრომა და სხვა ადამიანის ნიჭის დაფასება რომ წამოვიღოთ, ის არ არის მთავარი? დასავლური ცივილიზაცია ხომ სწორედ ამით ამაყობს და არა იმით, რომ არატრადიციული ორიენტაციის ადამიანების ქორწინება დაუშვა. ტელევიზორის წინ რომ ზიხარ ქართველი და ამაყად ლანძღავ შენს მომღერალს, სპორტსმენს, ტელეწამყვანს, კომენტატორს, პოლიტიკოსს და ა. შ. რატომ არ ფიქრობ, რომ თუ ასეთი მაგარი ხარ, ადექი და შენ იმღერე, იასპარეზე და ასე შემდეგ. არავინ ფიქრობს, რომ ეს მათი პრობლემაცაა.

- თვითონ ჩვენ ქართველებმა არ დავაპირისპირეთ თუნდაც მომღერლები, მუსიკოსები, სპორტსმენები პოლიტიკური ნიშნით?

- პოლიტიკურ შეფასებას ნუ მომთხოვ... პოლიტიკური ნიშნით დაუპირისპირდება თუ სხვაგვარად, სამწუხაროდ, ადამიანების უმრავლესობა, კარგი ადამიანებისაც კი ბოღმის, შურის, სხვისი ჯობნის სურვილის ხარჯზე ვითარდება. ამის გარეშე პროგრესს ვერ აღწევ, გაჯიბრება ადამიანის ბუნებაში დევს.

- თქვენ მდარე მუსიკის შესრულებაზე ლაპარაკობდით. პოლიტიკური ნიშნით დაპირისპირების მიზეზით კი ღირებული მუსიკის შემსრულებლები იჩაგრებიან. რას იტყვით, როგორი მომღერალია ნატო მეტონიძე, რომელიც დღეს არ ჩანს?

- ნატო მეტონიძე შესანიშნავი მომღერალია, მაგრამ თუ გაჩუმებულია, ეს, უპირველესად, მისი მსმენელის პრობლემაა. სწორედ იმ მსმენელმა უნდა მოითხოვოს მისი სცენაზე გამოჩენა. მაგალითად, "სახე" რომ დაიშალა, ჩვენი მსმენელისგან ხშირად მსმენია, დაგვაკლდა ეს ჯგუფიო, ახლაც ამბობენ, მაგრამ არ ითხოვენ. მე არ ვიცი, როგორ მოითხოვონ, მაგრამ შენ თუ, მაგალითად, ნატო მეტონიძის სიმღერა დიდ სიამოვნებას გგვრიდა, პრობლემებს გავიწყებდა, სულიერად გამაღლებდა, ანუ იმას აკეთებდა, რისთვისაც გინდა და გიყვარს მუსიკა, ახლა კი დაგაკლდა, როგორღაც მოითხოვე და მოიპოვე. მოკლედ, ჩვენთან ყველაფერს მსმენელს აბრალებენ, მსმენელი კიდევ - მომღერალს, რაღაც ჩაკეტილი წრე იქმნება და ვერ ვხვდები, როგორ დავარღვიოთ ეს წრე...

- ახალ პროექტში სახელწოდებით "ახალი ხმა", რომელიც მალე დაიწყება ტელეკომპანია "იმედის" ეთერში, თქვენი ერთ-ერთი კონკურენტი მწვრთნელი ნინო ჩხეიძე იქნება. მის მღერაზე რა აზრის ხართ?

- რომ ვთქვა, ნინო ჩხეიძის მუსიკა მომწონს-მეთქი, ყველა მიხვდება, რომ ვიტყუები, რადგან მკითხავენ, მაშინ შენ რატომ არ ქმნი მსგავს მუსიკასო? მაგრამ ნინო ჩხეიძემ თავისი ფანოღური თუ, არ ვიცი, რა ვუწოდო, მუსიკა მაღალ დონეზე აიყვანა და საკმაოდ მაღალი ხარისხის ჩანაწერები გააკეთა. უბრალოდ, შენ არ მოგწონს ეს მუსიკა. შეიძლება ადამიანის ან ცხვირი არ მოგწონდეს, ან რამე, მაგრამ მასთან თანაცხოვრება უნდა შეძლო. ეს ხომ მისი გარეგნობაა, გემოვნებაა, აზრია და ა.შ. მე პატივი უნდა ვცე მის აზრს და სახალხოდ არ უნდა გავკიცხო. ეს არის ურთიერთობის ცივილიზებული ფორმა. ნინო ჩხეიძე კი არ უნდა ავკრძალოთ, უნდა ვაჯობოთ მას და გავხდეთ მასზე პოპულარული... არავის ვკბენ, უბრალოდ, ერთს ვამბობ: თუნდაც რეზო ლაღიძის საუნდტრეკების, ვთქვათ, კინოფილმიდან "დღე უკანასკნელი, დღე პირველი" ან რომელიმეს მოსმენა რომ მომინდეს თბილისში, სად წავიდე? სადაც მივალ, ყველგან მხოლოდ ფანდურის ხმა და "ტაში, ბიჭო გიორგუნა" დამხვდება. ადრეც მითქვამს და გავიმეორებ: არ შეიძლება ჟანრების აღრევა. ასეთ შემთხვევაში ორთავიანი ბავშვი იბადება, მუტანტი. ნუ აერთებ ისეთ რაღაცებს, რაც შენზე ჭკვია­ნებმაც არ შეაერთეს. მეც მიწევს ეგეთი მუსიკის კეთება, მაგრამ ვცდილობ, ისე დავბანო, ჩავაცვა და დავვარცხნო, დასაცინი არ გახდეს. რა ვქნა, დღეს ასეთი მოცემულობა მაქვს. "სახის" პერიოდში კი ეს პრობლემა არ მქონდა. არც უფროსი მყავდა, ჩემ გვერდით მხოლოდ თანამოაზრეები იყვნენ. დღეს კი დაქსაქსულები არიან, მაგრამ, მიუხედავად პოლიტიკური ორიენტაციისა, მაინც ვამაყობ მათით - დათო ხუჯაძით, შალვა რამიშვილითა და გოგა ხაჩიძით. ისინი ჩემი მეგობრები არიან და ერთად დიდი საქმეები გვიკეთებია. ბევრს უკვირს, მწარედ აღარ ლაპარაკობო. ეგ პერიოდიც გავიარე, მაგრამ ამით ერთი ცუდი ადამიანი გავხდი. ის არ ჯობდა, სიმღერას რომ ვქმნიდი? ამიტომაც გადავწყვიტე, არავის დავცინო, არავინ გავაკრიტიკო, მხოლოდ იმაზე ვიზრუნებ, ახალგაზრდებს, ვისთანაც მუშაობა მომიწევს, ბევრი რამ ვასწავლო. ვფიქრობ, მაგის უნარი მაქვს. ძველების კრიტიკას ავიტან, მაგრამ ახალმა თაობამ თუ გამაკრიტიკა, იმწამს დავანებებ ყველაფერს თავს.

ირმა ხარშილაძე

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება