გაუფრთხილებლად სამსახურიდან დათხოვნა, სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას მიღებული ტრავმები, არანორმირებული სამუშო გრაფიკი - დარღვეული შრომითი უფლებები ბევრი მოქალაქისთვის არის პრობლემა. რა უნდა იცოდეთ შრომით უფლებებზე, რა გეკუთვნით და რისი უფლება გაქვთ? თქვენს კითხვებს საქართველოს პროფკავშირების გაერთიანება პასუხობს.
გამოგზავნილი შეკითხვები:
მკითხველი ნიკა: მიზეზის დასახელების გარეშე სამსახურიდან დათხოვნის შემთხვევაში რა ბერკეტები აქვს მოქალაქეს შელახული უფლებების დასაცავად? პრაქტიკაში არსებული მაგალითების გათვალისწინებით, რამდენად შედეგის მომტანია ამ შემთხვევაში საკუთარი უფლებებისთვის ბრძოლა?
სამწუხაროდ, საქართველოს შრომის კოდექსი, რომელიც 2006 წლიდან მოქმედებს, დამსაქმებელს აძლევს უფლებას ყოველგვარი ახსნა-განმარტებების გარეშე დაითხოვოს დასაქმებული სამსახურიდან. დამსაქმებელს ენიჭება თითქმის შეუზღუდავი უფლება პირის სამუშაოზე აყვანისა და გათავისუფლებისა, ყოველგვარი განმარტებებისა და მიზეზების დასახელების გარეშე. კერძოდ, შრომის კოდექსის 37-ე მუხლის "დ" პუნქტისა და 38-ე მუხლის მესამე ნაწილის თანახმად, დამსაქმებელს აქვს უფლება საკუთარი სურვილით შეწყვიტოს შრომის ხელშეკრულება დასაქმებულთან, იმ პირობით, რომ მას მისცეს ერთი თვის ხელფასის ოდენობის კომპენსაცია, თუ ხელშეკრულებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული. აღნიშნული ნორმა დამსაქმებელს აძლევს თვითნებობისა და დასაქმებულის სამუშაოდან უსამართლო გათავისუფლების საშუალებას. აღნიშნულ შემთხვევაში ერთადერთი ვალდებულება, რომელიც ძლიერ მხარეს - დამსაქმებელს ეკისრება არის ის, რომ მან უნდა აუნაზღაეროს დასაქმებულს არანაკლებ ერთი თვის ხელფასი. ნებისმიერ შემთხვევაში, საქართველოს პროფესიული კავშირების გაერთიანება პროფკავშირის წევრებს უწევს უფასო იურიდიულ დახმარებას, იცავს მათ უფლებებს დამსაქმებლებთან ურთიერთობაში და უზრუნველყოფს მათი ინტერესების დაცვას სასამართლოს ყველა ინსტანციაში. სამსახურიდან დისკრიმინაციის სავარაუდო მოტივით დათხოვნის შემთხვევებში (რაც სამწუხაროდ ძალიან ხშირია) პროფკავშირების გაერთიანება ასევე მიმართავს შრომის საერთაშორისო ორგანიზაციის ფარგლებში არსებულ გასაჩივრების მექანიზმებსაც.
აღსანიშნავია, რომ საქართველოს პროფკავშირების გაერთიანების ექვსწლიანი მცდელობების შედეგად (ახალი შრომის კოდექსი მიღებულ იქნა 2006 წელს) დღესდღეობით საქართველოს მთავრობა შრომის კოდექსის ძირეულად შეცვლის მოთხოვნით განიცდის ძლიერ წნეხს საერთაშორისო თანამეგობრობისაგან, მათ შორის აშშ-ს მთავრობის, ევროკავშირის, შრომის საერთაშორისო ორგანიზაციის, ევროსაბჭოს და სხვა საერთაშორისო ორგანიზაციებისაგან.
მკითხველი სანდრო:გავრცელდა ინფორმაცია, რომ საქართველოს მთავრობა დაუსაქმებელ მოქალაქეთათვის ე.წ. "უმუშევრობის ხელფასის" გადახდას აპირებს. რეალურია თუ არა ეს ინფორმაცია და როგორ განისაზღვრება ანალოგიური სახის ხელფასი სხვა ქვეყნებში?
უმუშევართათვის სახელმწიფო კომპენსაციის/შემწეობის დანიშვნის შესახებ რაიმე ოფიციალური ინფორმაცია არ გავრცელებულა. თუმცა ნიშანდობლივია ის გარემოება, რომ ახლადშექმნილი დასაქმების სახელმწიფო მინისტრის აპარატის დებულების მე–3 მუხლის "ი" ქვეპუნქტის თანახმად, დასაქმების სახელმწიფო მინისტრის აპარატი შეიმუშავებს და საქართველოს მთავრობას წარუდგენს
წინადადებებს უმუშევართათვის სახელმწიფო შეღავათების/კომპენსაციების დადგენის შესახებ. ზემოაღნიშნული დეკლარირებული ფუნქციის მიუხედავად, ჯერჯერობით არ გაცხადებულა, თუ როდის ან როგორ განხორციელდება უმუშევართა სამართლებრივი სტატუსის დადგენა, რა ოდენობითა და რა ვადით განისაზღვრება უმუშევართათვის სახელმწიფო კომპენსაციის მიცემა. რაც შეეხება თქვენი შეკითხვის მეორე ნაწილს, უნდა აღინიშნოს, რომ ევროპის, აშშ-სა და ყველა ნაკლებადცივილიზებულ ქვეყნებში მოქმედებს უმუშევართათვის სახელმწიფო კომპენსაციის მიცემის წესი, რაც შესაბამისად ასახულია საკანონმდებლო დონეზე. კომპენსაციის გაანგარიშებისას მხედველობაში მიიღება სხვადასხვა ფაქტობრივი გარემოება, სახელმწიფო ანაზღაურება შრომის სტაჟი, უმუშევრის ოჯახის წევრთა რაოდენობა, უმუშევრად ყოფნის ხანგრძლივობა, მისი პროფესიული გამოცდილება და კვალიფიკაცია, საცხოვრებელი ადგილის მიხედვით სამომხმარებლო ფასები და სხვა.
მკითხველი ხათუნა: როგორც ცნობილია, სადეკრეტო შვებულებაში გასვლა შეუძლია როგორც ცოლს, ასევე ქმარს. რა სახის დანამატია გათვალისწინებული დეკრეტში გასვლის შემდეგ თანამშრომლისთვის და მაქსიმუმ, რამდენ ხანს შეიძლება გრძელდებოდეს ანაზღაურებადი სადეკრეტო შვებულება?
რომელი კანონი არეგულირებს სადეკრეტო შევებულებებს და სად შეიძლება ვიპოვო ეს კანონი?
კანონი ბავშვის მამას მხოლოდ დედის გარდაცვალების შემთხვევაში აძლევს ბავშვის მოვლის გამო ანაზღაურებადი შვებულებით სარგებლობს უფლებას. კერძოდ, საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტის 2006 წელს დამკიცებული "ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის, ასევე ახალშობილის შვილად აყვანის გამო შვებულების ანაზღაურების წესის" თანახმად, ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის გამო შვებულება და შესაბამისად ანაზღაურება ორსული (მშობიარე) ქალის ოჯახის წევრებს არ მიეცემათ, გარდა იმ შემთხვევისა, როცა მშობიარე ქალის გარდაცვალების გამო ცოცხალი ბავშვის დაბადების შემთხვევაში დახმარებას ღებულობს ბავშვის მამა ან მეურვე პირი. თუმცა, ბავშვის მამას აქვს უფლება ბავშვის მოვლის გამო ისარგებლოს ანაზღაურების გარეშე შვებულებით. საქართველოს შრომის კოდექსის 30-ე მუხლის თანახმად ბავშვის მოვლის გამო დამატებითი შვებულება შეიძლება მიეცეს ნებისმიერ პირს, რომელიც ფაქტობრივად უვლის ბავშვს, არანაკლებ წელიწადში 2 კვირისა სანამ ბავშვს შეუსრულდება 5 წელი.
ამავე კოდექსის 27-ე მუხლის პირველი ნაწილის თანახმად, დასაქმებულს თავისი მოთხოვნის საფუძველზე ეძლევა შვებულება ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის გამო – 477 კალენდარული დღის ოდენობით, აქედან ანაზღაურებადია 126 კალენდარული დღე, ხოლო მშობიარობის გართულების ან ტყუპის შობის შემთხვევაში – 140 კალენდარული დღე. "ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის, ასევე ახალშობილის შვილად აყვანის გამო შვებულების ანაზღაურების წესის მე-5 მუხლის თანახმად, დახმარება გაიცემა ფონდის მიერ, მაგრამ არა უმეტეს 600 ლარისა მოქმედი კანონმდებლობის შესაბამისად. თუმცა დასაქმებული და დამსაქმებელი შეიძლება შეთანხმდნენ დამატებით ანაზღაურებაზე.
ამ სახის ურთიერთობებს არეგულირებს საქართველოს შრომის კოდექსი და 2006 წლის 25 აგვისტოს საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის ბრძანება №231/ნ "ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის, ასევე ახალშობილის შვილად აყვანის გამო შვებულების ანაზღაურების წესის" დამტკიცების თაობაზე.
მკითხველი ბაია: მაქვს მუშაობის 15 წლიანი სტაჟი, მაგრამ არც ერთი სამუსაო ადგილი არ არის დაფიქსირებული შრომის წიგნაკში, ასეთი წიგნაკი საერთოდ არ გამაჩნია. 90-იან წლებში მას არავინ კითხულობდა, მოგვიანებით რამდენიმე ადგილზე უარი მითხრეს შრომის წიგნაკის გახსნაზე. ჩემს მდგომარეობაში საკმაოდ ბევრი ადამიანია. როგორ გადაწყდება სამომავლოდ ჩვენი პენსიით უზრუნველყოფა?
პირველ რიგში უნდა მიმართოთ საქართველოს ეროვნულ არქივს, სადაც დაცულია სახელმწიფო ორგანიზაციათა (ყველა იმ ორგანიზაციათა მონაცემები რომლებმაც თავიანთი დოკუმენტაცია არქივს გადააბარეს) საბუღალტრო მასალები, რომლის მიხედვითაც გაიცემა შესაბამის ორგანიზაციაში პიროვნების სამსახურში მიღება-გათავისუფლებასა და შრომის ანაზღაურებასთან დაკავშირებული ცნობები. შრომითი სტაჟის შესახებ ცნობა დაგეხმარებათ საპენსიო და სხვა სოციალური სუბსიდიების მიღებაში.
სამუშაო სტაჟის შესახებ ცნობის მისაღებად თან უნდა იქონიოთ შემდეგი დოკუმენტები: პირადობის მოწმობა; იურიდიული პირის შემთხვევაში, ორგანიზაციის ხელმძღვანელის ან მისი მოადგილის წერილობითი მომართვა ორგანიზაციის ბლანკზე (ასეთის არსებობის შემთხვევაში); მესამე პირის მინდობილობა (ასეთის საჭიროების შემთხვევაში); საბრძოლო მოქმედებების ვეტერანის მოწმობა (უფასოდ მომსახურების სურვილის შემთხვევაში); იძულებით გადაადგილებული პირის მოწმობა (უფასოდ მომსახურების სურვილის შემთხვევაში); ოთხი და მეტი შვილის მშობელის შემთხვევაში, შვილების დაბადების მოწმობები (უფასოდ მომსახურების სურვილის შემთხვევაში); სოციალურად დაუცველი პირის ცნობა (უფასოდ მომსახურების სურვილის შემთხვევაში); I და II ჯგუფის შეზღუდული შესაძლებლობების პირის მოწმობა (უფასოდ მომსახურების სურვილის შემთხვევაში); საპენსიო მოწმობა (50%-იანი შეღავათით მომსახურების სურვილის შემთხვევაში. იმ პირობით, რომ გამოთხოვილი ცნობა ეხება პირადად განმცხადებელს).
იმ შემთხევაში თუკი საქართველოს ეროვნული არქივი უარს გეტყვით სამუშაოს სტაჟის შესახებ ცნობის გაცემაზე, თქვენ უფლება გაქვთ მიმართოთ სასამართლოს.
"შრომითი სტაჟის მიხედვით საპენსიო ასაკის საფუძვლით დანიშნული სახელმწიფო პენსიის დანამატის განსაზღვრის შესახებ" საქართველოს მთავრობის დადგენილების პირველი მუხლის პირველი ნაწილის "გ" ქვეპუნქტის თანახმად, 2007 წლის 1 სექტემბრიდან განსაზღვრულია შრომითი სტაჟის საპენსიო ასაკის საფუძვლით დანიშნული მინიმალური სახელმწიფო პენსიის დანამატი, რაც 15-დან 25 წლამდე საერთო შრომითი სტაჟის მქონე პენსიონერებისათვის – 7 ლარს შეადგენს.
მკითხველი აჩიკო: ამდენი ხალხი რომ იხოცება და შავდება მშენებლობებზე, ასევე უამრავი ადამიანი მუშაობს ფიზიკურად დღეში 9-10 საათის განმავლობაში, ხშირად პაპანაქება სიცხეში ან პირიქით, ძლიერ სიცივეში ან უჰაერო სივრცეში და ჯანმრთელობას ვნებს. მოეთხოვება თუ არა დამსაქმებელს მათი შერყეული ჯანმრთელობისთვის კომპენსაციის ან მკურნალობის ხარჯების გადახდა? საერთოდ, სამუშაო პირობებისა და ხანგრძლივობის რაიმე სტანდარტები მოქმედებს ჩვენს ქვეყანაში?
საქართველოს შრომის კოდექსის 35-ე მუხლის პირველი ნაწილის თანახმად, დამსაქმებელი ვალდებულია უზრუნველყოს დასაქმებული სიცოცხლისა და ჯანმრთელობისათვის მაქსიმალურად უსაფრთხო სამუშაო გარემოთი. ამავე კოდექსის 14-ე მუხლის პირველი ნაწილის თანახმად, თუ შრომითი ხელშეკრულებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული, დამსაქმებლის მიერ განსაზღვრული სამუშაო დროის ხანგრძლივობა, რომლის განმავლობაშიც დასაქმებული ასრულებს სამუშაოს, არ უნდა აღემატებოდეს კვირაში 41 საათს. სამუშაო დროში არ ითვლება შესვენების და დასვენების დრო. აქვე აღსანიშნავია, რომ შრომის საერთაშორისო ორგანიზაცია და საქართველოს პროფესიული კავშირების გაერთიანება, მოუწოდებს საქართველოს მთავრობას, რომ საერთაშორისო კონვენციების შესაბამისად, შრომის კოდექსით იმპერატიულად განსაზღვროს სამუშაო კვირის ხანგძლივობა 41 საათის ოდენობით ანუ დღეში არაუმეტეს 8 საათისა ცვლიანობის უწყვეტი გრაფიკით მუშაობის შემთხვევების გარდა და მხარეებს არ მისცეს უფლება ხელშეკრულებით დაადგინონ უფრო ხანგრძლივი სამუშაო კვირა, რასაც სამწუხაროდ არცთუ იშვითად აქვს ადგილი.
თქვენი შეკითხვის მეორე ნაწილის პასუხად გაცნობებთ, რომ დამსაქმებელი ვალდებულია დასაქმებულს შეუქმნას შრომისათვის ღირსეული პირობები, მისცეს ღირსეული ანაზღაურება და სამსახურეობრივი მოვლეობის შესრულების დროს მიღებული ტრამვის ან დაზიანების შეთხვევაში მოახდინოს შესაბამისი კომპენსაციის გაცემა. კერძოდ, შრომის კოდექსის 35-ე მუხლის მე-6 ნაწილის შესაბამისად, დამსაქმებელი ვალდებულია სრულად აუნაზღაუროს დასაქმებულს სამუშაოს შესრულებასთან დაკავშირებული, ჯანმრთელობის მდგომარეობის გაუარესებით მიყენებული ზიანი და აუცილებელი მკურნალობის ხარჯები. დასაქმებულს თავის მხრივ უფლება აქვს უარი განაცხადოს იმ სამუშაოს შესრულებაზე, რომელიც ეწინააღმდეგება კანონს ან შრომის უსაფრთხოების პირობების დაუცველობის გამო აშკარა და არსებით საფრთხეს უქმნის მის ან მესამე პირის სიცოცხლეს, ჯანმრთელობას, საკუთრებას ან ბუნებრივი გარემოს უსაფრთხოებას. მხარეს ასევე უფლება აქვს მიმართოს სასამართლოს თავისი უფლებებისა და თავისუფლებების დაცვის მიზნით.
სამწუხაროდ, ამ უკანასკნელი უფლების განხორციელება დასაქმებულს ან მათი ოჯახის წევრებს შეზღუდული აქვთ გამომდინარე საადვოკატო მომახურების და სასამართლო საქმის წარმოების სიძვირის გამო. პროფკავშირის წევრებს, პროფკავშირების გაერთიანება უწევდა და კვლავაც უწევს უფასო დახმარებას დამსაქმებელთან უფლებების დაცვის, სასამართლოში ინტერესების წარმომადგენლობისა და სხვა საჭირო საშუალებებით. ამ კუთხით პროფკავშირებს აქვთ არაერთი საქმის წარმატებით დასრულების გამოცდილება.
მკითხველი ლანა: რაიმე შეღავათებს ითვალისწინებს კანონი მცირეწლოვანი ბავშვების დედებისთვის? ვგულისხმობ უფრო ხანგრძლივ შვებულებებს?
საქართველოს შრომის კოდექსის 27-ე მუხლის თანახმად დასაქმებულს თავისი მოთხოვნის საფუძველზე ეძლევა შვებულება ორსულობის, მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის გამო – 477 კალენდარული დღის ოდენობით. ამავე კოდექსის 30-ე მუხლის პირველი ნაწილის შესაბასად დასაქმებულს თავისივე თხოვნით, უწყვეტად ან ნაწილ-ნაწილ, მაგრამ არანაკლებ წელიწადში 2 კვირისა, ეძლევა ანაზღაურების გარეშე შვებულება ბავშვის მოვლის გამო – 12 კვირის ოდენობით, სანამ ბავშვს შეუსრულდება 5 წელი. გარდა შვებულებისა დასაქმებულს რომელიც მეძუძური ქალია და კვებავს ერთ წლამდე ასაკის ბავშვს შეუძლია დამატებითი შესვენებით ისარგებლოს სამუშაო დღს განმავლობაში. შრომის კოდექის მე-19 მუხლის თანახმად, დასაქმებულს, რომელიც მეძუძური ქალია და კვებავს ერთ წლამდე ასაკის ბავშვს, მისი მოთხოვნის საფუძველზე ეძლევა დამატებითი შესვენება დღეში არანაკლებ 1 საათისა. ბავშვის კვებისათვის შესვენება ითვლება სამუშაო დროში და ანაზღაურდება. გარდა ამისა აკრძალულია ღამის სამუშაოზე (22 საათიდან 6 საათამდე) არასრულწლოვნის, ორსული, ახალნამშობიარები ან მეძუძური ქალის დასაქმება, ხოლო 3 წლამდე ასაკის ბავშვის მომვლელის ან შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირის დასაქმება – მისი თანხმობის გარეშე. ასევე, აკრძალულია ორსული ან ახალნამშობიარები ქალის, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირის ზეგანაკვეთურ სამუშაოზე დასაქმება მისი თანხმობის გარეშე.
მკითხველი ირა: ჩვენს ქვეყანაში მართლაც მიმდინარეობს გრანდიოზული მშენებლობები, მაგრამ რატომღაც დასაქმებულთა რიცხვი არ იზრდება. რა არის ამის მიზეზი, მუშა ხელიც უცხოეთიდან ჩამოყავთ?
სამწუხაროდ, საქართველოში სანდო ოფიციალური სტატისტიკა არ მოიპოვება ქვეყანაში დასაქმებული უცხოეთის მოქალაქების შესახებ. ეკონომიკური სიდუხჭირისა და უმუშევრობის მაღალი დონის მიუხედავად, ბოლო დროს შრომითი
მიგრანტები საქართველოშიც გამოჩნდნენ. ჩინეთიდან, თურქეთიდან, ონდოეთიდან და სხვა მეზობელი თუ შორეული ქვეყნებიდან შემოსული ინვესტორები თუ სახელმწიფო ტენდერში გამარჯვებული კომპანიები მეტწილად ტავისივე ქვეყნის მოქალაქეებს ასაქმებენ. ეს დინამიკა მზარდია.
ძირითადად, ქართველი მუშახელისთვის დასაქმებაზე უარის თქმისა და მათთვის დაბალი ანაზღაურების დანიშვნის ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად მათი არასაკმარისი კვალიფიკაცია და ქვეყანაში უცხო ქვეყნის მოქალაქის სამუშაოზე დაქირავების პროცედურის სიმარტივე სახელდება. თუმცა ისიც უნდა აღინიშნოს, რომ უცხოელი ინვესტორები ადგილობრივ მოსახლეობას, ძირითადად, დისკრიმინაციის ხარჯზე ასაქმებს. ამაზე მეტყველებს 2012 წელს გამოქვეყნებული მსოფლიო ჩართულობის რეიტინგიც, რომელშიც უცხოელი მუშახელის დაქირავების სიმარტივით საქართველომ მესამე ადგილი დაიკავა.
რაც შეეხება კითხვას, თუ რატომ არის გრანდიოზული მშენებლობების წარმოების ფონზე უმუშევრობა ჯერ კიდევ მაღალი, უნდა აღინიშნოს, რომ მსგავსი მშენებლობები არის დროებითი ხასიათის, რომ არაფერი ვთქვათ, იმაზე, რომ მხოლოდ ერთ ან ორ ეკონომიკურ სფეროში გააქტიურება ვერ უზრუნველყოფს მყარი და ღირსეული სამუშაო ადგილების შექმნასა და უმუშევრობის შემცირებას.
ამასთან, კვლავაც მიმდინარეობს მუშახელის შემცირება ტრადიციულად მაღალი დასაქმების დონით გამორჩეულ სექტორებში, კერძოდ შპს "საქართველოს რკინიგზამ მხოლოდ 2011-12 წწ.-ებში სამუშაოდან 1500 ადამიანი დაითხოვა. იმავე პერიოდში მასობრივი დათხოვნები განხორციელდა ფოთის პორტიდანაც. ცივილიზებულ შრომის საერთაშორისო სტანდარტებთნ შეუსაბამო ქართული შრომის კანონმდებლობის გამო, დამსაქმებლებს საშუალება აქვთ გაზარდონ სამუშაო დატვირთვები შტატების შემცირების პარალელურად სამუშაო დროის 8სთ-ზე მეტად გაზრდის, ზეგანაკვეთური ანაზღაურებისათვის თავის არიდების, შრომის ანაზღაურების შემცირების, სოციალური შეღავათების გაუქმების/შეკვეცის გზით.
მკითხველი საბა: საქართველოში უმუშევართა რეალური სტატისტიკა თუ არსებობს და როდის მოხდა მისი დადგენა. უმუშევართა რიცხვს ყველა პოლიტიკური ძალა საკუთარი ინტერესების მიხედვის ზრდის ან ამცირებს.რეალური ციფრები არსებობს?
თქვენი შეკითხვის პასუხად გაცნობებთ, რომ საქართველოში არსებული სხვადასხვა სტატისტიკური მონაცემები განთავსებულია საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული სააგენტოს ოფიციალურ ვებგვერდზე. ამ მონაცემებზე დაყრდნობით, დღეს საქართველოში უმუშევართა რაოდენობა 16% აღწევს, თუმცა რეალურად ეს პროცენტული მაჩვენებლი გაცილებით მაღალია. სტატისტიკის დეპარტამენტის მიერ გამოყენებული მეთოდოლოგია უზუსტოა და რეალობას ვერ ასახავს. კვლევის
საყოველთაოდ აღიარებული მეთოდოლოგიის გამოყენებას სახელმწიფო თავს არიდებს.
მკითხველი ნათია: ახლახან კასტინგი გავიარე ტანსაცმლის ერთ-ერთ მაღაზიაში, სადაც საცდელი ვადით 5 დღე მამუშავეს. 9 საათის განმავლობაში მენეჯერი უფლებას არ მაძლევდა დავმჯდარიყავი ან კედელს მაინც მივყრდნობოდი, თუნდაც მაღაზიაში არცერთი მყიდველი არ ყოფილიყო. ასე მუშაობენ დღეს მისი კონსულტანტები, ყველას ფეხები აქვს დასიებული განუწყვეტელი დგომისგან. ასეთ არაადამიანურ პირობებზე ვინმეს პასუხი მოეთხოვება?
ერთ-ერთი ვალდებულება, რომელსაც შრომის კოდექსი დამსაქმებელს აკისრებს არის დასაქმებულისათვის შრომისათვის ღირსეული და უსაფრთხო პირობების შექმნა. საქართველოს შრომის კოდექსის 35-ე მუხლის პირველი ნაწილის შესაბამისად, დამსაქმებელი ვალდებულია უზრუნველყოს დასაქმებული სიცოცხლისა და ჯანმრთელობისათვის მაქსიმალურად უსაფრთხო სამუშაო გარემოთი. დამსაქმებელს ასევე აქვს უფლება პირი სამსახურში მიიღოს გამოსაცდელი ვადით. ამავე კოდექსის მე-9 მუხლის პირველი ნაწილის თანახმად, შესასრულებელ სამუშაოსთან პირის შესაბამისობის დადგენის მიზნით, მხარეთა შეთანხმებით, კანდიდატთან შესაძლებელია მხოლოდ ერთხელ დაიდოს შრომითი ხელშეკრულება გამოსაცდელი ვადით არა უმეტეს 6 თვისა. რაც შეეხება სამუშაო დროის ხანგძლივობას 41 საათიანი სამუშაო კვირის შემთხვევაში, რაც საქართველოს შრომის კოდექსით არის დადგენილი, დღის განმავლობაში არ უნდა აღემატებოს 8 საათს ან გამოყონებულ უნდა იქნას ცვლიანი მუსაობის ისეთი გრაფიკი, რომლის დროსაც სამუსაო დღეებს შროსი შუალედი არ უნდა იყოს 12 საათზე ნაკლები და კვირაში 41 საათის ჯამური რაოდენობა უნდა იყოს დაცული. დღეში 8 საათზე ან კვირაში 41 საათზე ხანგრძლივად ნამუშევარი დრო ითვლება ზეგანაკვეთურად ნამუშევარ დროდ და ის უნდა ანაზღაურდეს განსხვავებული ტარიფით, რომელსაც დამსაქმებელი და დასაქმებული უნდა ადგენდნენ ურთიერთშეთანხმებით. თქვენი შეკითხვიდან არ ირკვევა გაგიფორმათ თუ არა დამსაქმებელმა ხელშეკრულება გამოსაცდელი ვადის პერიოდში. ნებისმიერი ასეთი დარღვევის ფაქტის შემთხვევაში თქვენ შეგიძლიათ მომართოთ საქართველოს პროფესიული კავშირების გაერთიანებას ჩვენ უზრუნველყოფთ თქვენს წარმომადგენლობას და ინტერესების დაცვას, როგორც დამსაქმებელთან ასევე სასამართლო ინსტანციებში.