აზერბაიჯანის პრეზიდენტი ილჰამ ალიევი აცხადებს, რომ ამერიკის შეერთებული შტატები ცდილობდა, ხელი შეეშალა ბაქო-თბილისი-ყარსის სარკინიგზო პროექტის განხორციელებაში.
"ბევრ წინააღმდეგობას წავაწყდით, როცა მისი განხორციელება დავიწყეთ. ახლა შემიძლია ამის თქმა. მიზეზი კი აშშ-ის პროსომხური პოლიტიკა იყო, ამიტომ ძალიან სერიოზული ზეწოლა განხორციელდა ამერიკის სახელმწიფოს მხრიდან საქართველოს მაშინდელ ხელმძღვანელობაზე. რამდენიმე წელი ვაწარმოებდით ქართულ მხარესთან მოლაპარაკებებს და საბოლოოდ შევძელით შეთანხმება“, - განაცხადა ალიევმა 28 იანვარს ტრანსპორტის საკითხებზე გამართულ შეხვედრაზე.
თბილისი და ვაშინგტონი ალიევის განცხადებაზე კომენტარს არ აკეთებენ.
ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზა აზერბაიჯანის, საქართველოსა და თურქეთის სახელმწიფოთაშორისი ხელშეკრულების საფუძველზე აშენდა. პროექტი მოიცავს ყარსი-ახალქალაქის ახალ საავტომობილო გზას 98 კმ სიგრძით, საიდანაც 68 კმ გადის თურქეთზე, 30 კმ საქართველოზე. ასევე რეკონსტრუქცია ჩაუტარდა ახალქალაქი-თბილისის მონაკვეთს.
2022 წელს ილჰამ ალიევმა განაცხადა , რომ ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზაში დამატებით 100 მილიონ დოლარზე მეტი ინვესტიცია განხორციელდება. სარეკონსტრუქციო სამუშაოებს აზერბაიჯანის რკინიგზის ფილიალი აწარმოებდა.
2024 წელს ცნობილი გახდა, რომ ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის მოდერნიზაცია და გაფართოება დასრულდა და ხაზის წლიური გამტარუნარიანობა 1 მილიონი ტონიდან 5 მილიონ ტონამდე გაიზარდა. აზერბაიჯანმა და საქართველომ შექმნეს ერთობლივი საწარმო შპს BTKI Railways, რომელიც პასუხისმგებელია მარაბდა-კარწახის მონაკვეთის ექსპლუატაციასა და მართვაზე.
2019 წელს, რუსეთის, თურქეთისა და აზერბაიჯანის რკინიგზის ხელმძღვანელებმა ანკარაში ხელი მოაწერეს მემორანდუმს რუსეთის რკინიგზის OJSC-ს BTK-თან შეერთების შესაძლებლობის შესახებ. საქართველოს ხელისუფლებამ მაშინ განაცხადა , რომ რკინიგზა არის აზერბაიჯანის, საქართველოსა და თურქეთის სტრატეგიული პროექტი და სხვა მონაწილეს შეერთება მხოლოდ სამივე ქვეყნის თანხმობით შეუძლია...წყარო