საზოგადოება
სამართალი
მსოფლიო

2

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის მეხუთე დღე დაიწყება 07:57-ზე, მთვარე ტყუპშია მოერიდეთ ახალი საქმეების დაწყებას, მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღებას. უძრავი ქონების ყიდვა-გაყიდვა სხვა დღისთვის გადადეთ. არ გირჩევთ საქმეების, ურთიერთობის გარჩევას. მშვიდად აკეთეთ თქვენი საქმე. ნუ განიხილავთ ახალ პროექტებს. ივარჯიშეთ.ცუდი დღეა ნიშნობისა და ქორწინებისთვის. მოერიდეთ ცხოველური საკვებს. ნაკლები დრო გაატარეთ უჰაერო ოთახში, მოერიდეთ ე.წ. მოწევის ადგილებს. გაანიავეთ ოთახი. შეამცირეთ დატვირთვა ხელებსა და მხრებზე.
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
Faceამბები
მოზაიკა
კონფლიქტები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"თუ რაღაც ეტაპები არ გავიარეთ, დიდი მსხვერპლი იქნება... ქართველები იმპულსურები ვართ" - რა შეიძლება გამოიწვიოს იარაღის ტარების საყოველთაო უფლებამ?
"თუ რაღაც ეტაპები არ გავიარეთ, დიდი მსხვერპლი იქნება... ქართველები იმპულსურები ვართ" - რა შეიძლება გამოიწვიოს იარაღის ტარების საყოველთაო უფლებამ?

ქარ­თველ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას პე­რი­ო­დუ­ლად ეს­მის ინი­ცი­ა­ტი­ვა ია­რა­ღის ტა­რე­ბის ლე­გა­ლი­ზა­ცი­ის შე­სა­ხებ. არ­სე­ბობს სხვა­დას­ხვა მო­საზ­რე­ბა, თუ რა შე­დე­გი მოჰ­ყვე­ბო­და, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ყვე­ლას რომ შე­ეძ­ლოს ცე­ცხლსას­რო­ლი ია­რა­ღის შე­ძე­ნა და ტა­რე­ბა.

AMBEBI.GE და­ინ­ტე­რეს­და, თუ რა არის ის არ­გუ­მენ­ტე­ბი, რომ­ლის გა­მოც სა­ქარ­თვე­ლო­ში ია­რა­ღის ტა­რე­ბა დაშ­ვე­ბუ­ლი უნდა იყოს და რა რე­ა­ლო­ბის წი­ნა­შე დავ­დგე­ბო­დით, ეს რომ გან­ხორ­ცი­ელ­დეს.

იდე­ის ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე დიდი აპო­ლო­გე­ტი პარ­ტია "გირ­ჩია", რომ­ლის ერთ-ერთ ლი­დერს, იაგო ხვი­ჩი­ას სა­კი­თხთან და­კავ­ში­რე­ბით რამ­დე­ნი­მე არ­გუ­მენ­ტი აქვს:

"მე ია­რა­ღის ლე­გა­ლი­ზა­ცი­ას ვი­თხოვ ამე­რი­კუ­ლი არ­გუ­მენ­ტით ვი­თხოვ, ანუ რომ ია­რა­ღი გვჭირ­დე­ბა თავ­და­სა­ცა­ვად, ოღონდ თავ­და­სა­ცა­ვად ძა­ლი­ან სპე­ცი­ფი­კუ­რი მო­ძა­ლა­დის­გან. ეს მო­ძა­ლა­დე, რო­გორც წესი, სა­ხელ­მწი­ფოა. ადა­მი­ა­ნებს ამ ქვე­ყა­ნა­ში ია­რა­ღი სულ ჰქონ­დათ, სა­ნამ კო­მუ­ნის­ტე­ბი მო­ვი­დოდ­ნენ. როცა კო­მუ­ნის­ტებ­მა დაგ­ვი­პყრეს, სა­ხელ­მწი­ფომ ჩა­მო­არ­თვა და ხალ­ხი გა­ნა­ი­ა­რა­ღა. შე­სა­ბა­მი­სად, და­მო­ნე­ბამ­დე წინა პე­რი­ო­დი ია­რა­ღის ჩა­მორ­თმე­ვა იყო. მა­გა­ლი­თის­თვის, ამ ქვე­ყა­ნა­ში დიდი ხა­ნია, ვუ­ყუ­რებ მიმ­დი­ნა­რე პო­ლი­ტი­კურ მოვ­ლე­ნებს, ხალ­ხს მი­ტინგზე ხში­რად ცე­მენ - ჩემი აზ­რით, არც ერთი ადა­მი­ა­ნი არ იყო მო­საკ­ლა­ვი, და­სა­სა­ხიჩ­რე­ბე­ლი, არც ერთი მი­ტინ­გი სა­მარ­თლი­ა­ნად და კა­ნო­ნი­ე­რად არ დაგ­ვირ­ბე­ვია. მინ­და, რომ მი­ტინგზე შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი ხალ­ხი იდ­გეს, რად­გან თუ გვინ­და, რომ არ­სე­ბობ­დეს ძალა, რო­მელ­საც ხე­ლი­სუფ­ლე­ბე­ბი იგ­რძნო­ბენ - ნე­ბის­მი­ე­რი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა, - მათ იქ მდგო­მი ადა­მი­ა­ნე­ბის უნდა ეში­ნო­დეთ. იცით, რომ შე­მო­ვა სპეც­რაზ­მი და უია­რა­ღო ადა­მი­ა­ნებს ხან თო­ფებს ეს­ვრი­ან, ხან აბრმა­ვე­ბენ და ა.შ. არა იმი­ტომ, რომ იქ ჩხუ­ბი ატყდე­ბა, არა­მედ იმის­თვის, რომ იქ ჩხუ­ბი არ ატყდეს, მი­ტინგზე ადა­მი­ა­ნე­ბი შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლე­ბი უნდა იდ­გნენ, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი უნდა იყოს, რო­გორც ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი მტრის­გან თა­ვის და­სა­ცა­ვად, ასე­ვე სა­ხელ­მწი­ფო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბე­ბის­გა­ნაც, რად­გან როცა უნდა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას, იმ დროს ბერ­ტყავს სა­კუ­თარ მო­სახ­ლე­ო­ბას და ეს უნდა დამ­თავ­რდეს.

- რა გა­რან­ტია არ­სე­ბობს, რომ პი­რი­ქით, ამ შემ­თხვე­ვა­ში მეტ არე­უ­ლო­ბას და მკვლე­ლო­ბას არ მი­ვი­ღებთ?..

- სა­ქარ­თვე­ლო­ში ია­რა­ღი სულ ლე­გა­ლი­ზე­ბუ­ლი იყო, სა­ნამ კო­მუ­ნის­ტე­ბი მო­ვი­დოდ­ნენ. ქარ­თველ კაცს სულ ჰქონ­და ია­რა­ღი და მას ეს უნდა და­უბ­რუნ­დეს. ია­რა­ღი წაგ­ვარ­თვეს მა­შინ, რო­დე­საც ჩვე­ნი და­ტყვე­ვე­ბა და და­მო­ნე­ბა გა­და­წყვი­ტეს და გა­მო­უ­ვი­დათ კი­დეც. მერე, საბ­ჭო­თა კავ­ში­რი დავ­შა­ლეთ, მაგ­რამ ამ თე­მა­ზე უბ­რა­ლოდ, არ გვი­ფიქ­რია. ია­რა­ღი კი არ კლავს, არა­მედ ადა­მი­ა­ნე­ბი კლა­ვენ, მთა­ვა­რია გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბა ადა­მი­ა­ნის მოკ­ვლა­ზე. ნე­ბის­მი­ე­რი სა­შუ­ა­ლე­ბით შე­იძ­ლე­ბა, ეს მოხ­დეს. ამი­ტომ, ია­რა­ღის აკ­რძალ­ვას ში­ნა­არ­სი არ აქვს. ქვა იყო პირ­ვე­ლი მკვლე­ლო­ბის ია­რა­ღი, ასე­ვე, არ არ­სე­ბობ­და ავ­ტო­მა­ტუ­რი ცე­ცხლსას­რო­ლი ია­რა­ღე­ბი, მაგ­რამ ადა­მი­ა­ნე­ბი ერ­თმა­ნეთს კლავ­დნენ. ჩვენ პის­ტო­ლე­ტი ავ­კრძა­ლეთ არა იმი­ტომ, რომ ადა­მი­ა­ნებს ერ­თმა­ნე­თი არ და­ე­ხო­ცათ, არა­მედ იმი­ტომ, რომ და­ტყვე­ვე­ბულ მო­სახ­ლე­ო­ბას კო­მუ­ნის­ტე­ბის შე­მოს­ვლის მერე ია­რა­ღი არ აეღო ხელ­ში და კო­მუ­ნის­ტე­ბი არ და­ემ­ხო, სულ ეს იყო. ახ­ლაც ეგაა მი­ზე­ზი, რის გა­მოც ია­რა­ღი აკ­რძა­ლუ­ლია - არა ის, რომ ერ­თმა­ნეთს დავ­ხო­ცავთ, არა­მედ ის, რომ მი­ტინგზე ხალ­ხს მთავ­რო­ბა ვერ გა­ლა­ხავს.

იაგო ხვი­ჩია ია­რა­ღის ლე­გა­ლი­ზა­ცი­ის სა­სარ­გებ­ლოდ კი­დევ ორ არ­გუ­მენტს ასა­ხე­ლებს:

"ოკუ­პი­რე­ბულ ქვე­ყა­ნა­ში ია­რა­ღის ტა­რე­ბის აკ­რძალ­ვა და ია­რა­ღის სწავ­ლის აკ­რძალ­ვა აბ­სურ­დი და მტრის საქ­მის ხელ­შე­წყო­ბაა. ერ­თა­დერ­თი, რა­შიც რუ­სებს წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბა შეგ­ვიძ­ლია, გა­ვუ­წი­ოთ, ვინ­მე რომ შე­მო­ვი­დეს, პარ­ტი­ზა­ნუ­ლი ომია, ანუ ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი რომ იყოს შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი და ყვე­ლა კორ­პუ­სი­დან ეს­მო­დეთ, რომ იქ შე­იძ­ლე­ბა, ვი­ღაც ია­რა­ღით და­დის და ია­რა­ღის გა­მო­ყე­ნე­ბა იცის. ჩვენ ფაქ­ტობ­რი­ვად, ეს რის­კი რუ­სებს და­ვუ­ზღვი­ეთ - მთე­ლი ქვეყ­ნის მო­სახ­ლე­ო­ბა­ზე ია­რა­ღი ჩა­მორ­თმე­უ­ლი გვაქვს, ვი­საც არ აქვს ჩა­მორ­თმე­უ­ლი, იმის ბაზა ისეა და­ლა­გე­ბუ­ლი, რომ რუ­სე­ბის­თვი­საც ხელ­მი­საწ­ვდო­მი იქ­ნე­ბა და ასე­თი ნე­ბის­მი­ე­რი ადა­მი­ა­ნი შე­უძ­ლია იპო­ვოს, ანუ შენ­მა მტერ­მა გა­მო­არ­ჩი­ოს, ვინ არის წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბის გამ­წე­ვი.

გარ­და ამი­სა, ვინ სჩა­დის მკვლე­ლო­ბას გა­ფორ­მე­ბუ­ლი ია­რა­ღით? თუ ადა­მი­ანს მე­ო­რე ადა­მი­ა­ნის მოკ­ვლა უნდა, ის აუ­ცი­ლებ­ლად იშო­ვის გა­უ­ფორ­მე­ბელ ია­რაღს. ამი­ტომ ფაქ­ტობ­რი­ვად, ეს აკ­რძალ­ვა პა­ტი­ო­სან მო­ქა­ლა­ქე­ებ­ზე ვრცელ­დე­ბა, რომ­ლე­ბიც უკა­ნო­ნო ია­რაღს არ ეძე­ბენ, თუ აკ­რძა­ლუ­ლია, კა­ნონს იცა­ვენ, მაგ­რამ რჩე­ბი­ან და­უც­ვე­ლი იმ კრი­მი­ნა­ლის წი­ნა­აღ­მდეგ, რო­მე­ლიც ია­რაღს ნე­ბის­მი­ერ შემ­თხვე­ვა­ში იშო­ვის. პო­ლი­ცი­ის ლო­დი­ნი კი, რო­დე­საც ვი­ღაც შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი თავ­ზე გად­გას, აბ­სურ­დია - პო­ლი­ცია კარგ შემ­თხვე­ვა­ში, ნა­ხე­ვარ სა­ათ­ში მოვა" - ხაზს უს­ვამს ხვი­ჩია.

უსაფრ­თხო­ე­ბის ექ­სპერ­ტი, ლაშა პა­ტა­რა­ია AMBEBI.GE-სთან აღ­ნიშ­ნავს, რომ სა­კი­თხი საკ­მა­ოდ გრძელ­ვა­დი­ა­ნია:

- ის მო­დე­ლი, რაც სუფ­თა ამე­რი­კუ­ლია, რომ "ცუდ ტიპს" ია­რა­ღით აჩე­რებს "კარ­გი ტიპი" ია­რა­ღით, პრაქ­ტი­კა­ში რა თქმა უნდა, ხში­რად ასეა, მაგ­რამ არ უნდა დაგ­ვა­ვი­წყდეს ჩვე­ნი ეთ­ნოფ­სი­ქო­ლო­გი­უ­რი გან­მას­ხვა­ვე­ბე­ლი ნიშ­ნე­ბი, რო­მე­ლიც ამ ყვე­ლა­ფერს ცოტა უფრო არ­თუ­ლებს. რაც შე­ე­ხე­ბა იმ ტრენ­დს, რო­მე­ლიც ბოლო პე­რი­ოდ­ში წა­მო­ვი­და პო­ლი­ტი­კო­სე­ბის მიერ, ერთი სა­გან­გა­შო მო­მენ­ტია, რომ ხში­რად ამ მო­ტი­ვა­ცი­ის მიღ­მა არის ის, რომ თით­ქოს, ერ­თგვა­რი შე­ი­ა­რა­ღე­ბა მოხ­დეს ძა­ლე­ბის, ადა­მი­ა­ნე­ბის ჯგუ­ფე­ბის, რომ­ლე­ბიც თით­ქოს­და, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას გა­უ­წე­ვენ წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბას და მათ ერ­თგვარ შიშს ჩა­უ­ნერ­გა­ვენ, რათა ასე ად­ვი­ლად აღარ და­ი­ჩაგ­რონ აქ­ცი­ებ­ზე და ა.შ. ეს ძა­ლი­ან სა­ში­ში ტრენ­დია და ვფიქ­რობ, ამ კუ­თხით არ უნდა გა­ნი­ხი­ლე­ბო­დეს ია­რა­ღის კა­ნო­ნი. ჩვენ დღეს თა­ვი­სუ­ფალ სამ­ყა­რო­ში ვცხოვ­რობთ და ია­რა­ღი ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია ჩვე­ნი უსაფრ­თხო­ე­ბის­თვის, მაგ­რამ კი­დევ ერთხელ, სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ გარ­კვე­უ­ლი ეტა­პე­ბი უნდა გა­ი­ა­როს, სა­ნამ ეს მი­იღ­წე­ვა. ასე­ვე, რა თქმა უნდა, ამის მო­ტი­ვა­ცია არ უნდა იყოს ის, ჩვენ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას გა­ვუ­წევთ თუ არა წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბას რა­ღაც რე­ვო­ლუ­ცი­უ­რი სცე­ნა­რე­ბით.

- ახ­სე­ნეთ, რომ ჩვენს შემ­თხვე­ვა­ში გარ­კვე­უ­ლი გან­სხვა­ვე­ბე­ბი არ­სე­ბობს, რაც ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბას არ­თუ­ლებს. შე­გიძ­ლი­ათ, დაგ­ვი­კონ­კრე­ტოთ?

- ორი ფაქ­ტო­რია ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში, რო­მე­ლიც ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვის მიღ­წე­ვას არ­თუ­ლებს. ერთი, ეს არის კონ­ტრო­ლის მე­ქა­ნიზ­მე­ბი - ძა­ლი­ან ბევ­რი კა­ნო­ნი და რე­გუ­ლა­ცია შე­მო­დის და ჩვენ არ ვართ დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლე­ბი იმა­ში და ბევ­რი სა­პი­რის­პი­რო ფაქ­ტიც გვეს­მის, რომ ამ ყვე­ლაფ­რის კო­რექ­ტუ­ლად უზ­რუნ­ველ­ყო­ფა ხდე­ბა, იმა­ვე, საშ­ვე­ბის მა­გა­ლითს მო­ვიყ­ვან პან­დე­მი­ის პე­რი­ოდ­ში, ან ტექ­ნი­კურ ინ­სპექ­ტი­რე­ბა­ზე ბოლო მა­გა­ლი­თე­ბი რომ გა­ვიხ­სე­ნოთ. ამ ტი­პის კა­ნო­ნის მიღ­წე­ვას გარ­კვე­უ­ლი პრე­რეკ­ვი­ზი­ტე­ბი და მო­თხოვ­ნე­ბი სჭირ­დე­ბა. შე­სა­ბა­მი­სად, პირ­ვე­ლი: კონ­ტრო­ლი­სა და აღ­სრუ­ლე­ბის მე­ქა­ნიზ­მში არ ვართ დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი და ამის ძა­ლი­ან ბევ­რი მი­ზე­ზი გვაქვს; მე­ო­რე ფაქ­ტო­რია ეთ­ნოფ­სი­ქო­ლო­გია - ჩვე­ნი მო­სახ­ლე­ო­ბა იმ­პულ­სუ­რი და ხის­ტია და ჩვენს ეთ­ნოფ­სი­ქო­ლო­გი­ა­ში ძა­ლი­ან ბევ­რი რა­მაა, რაც ია­რა­ღის ნა­წილ­ში ცოტა სა­ში­შია. ამას მეტი ცნო­ბი­ე­რე­ბის კამ­პა­ნია სჭირ­დე­ბა. ასე­ვე, ვფიქ­რობ, ეს კულ­ტუ­რუ­ლი ფე­ნო­მე­ნი უნდა იყოს და არა უბ­რა­ლოდ, ტა­რე­ბის უფ­ლე­ბა და სა­ბუ­თი, რომ ვი­ღა­ცებ­მა ია­რა­ღი ვა­ტა­როთ. აქ ფაქ­ტო­რი პირ­ველ რიგ­ში, მო­სახ­ლე­ო­ბის მომ­ზა­დე­ბა, ცნო­ბი­ე­რე­ბის ამაღ­ლე­ბაა, ანუ ამის, რო­გორც კულ­ტუ­რუ­ლი ფე­ნო­მე­ნის შე­ტა­ნა, რაც შე­იძ­ლე­ბა მა­გა­ლი­თად, სას­რო­ლე­თე­ბით და სხვა­დას­ხვა ელე­მენ­ტით და­ი­წყოს, რო­მე­ლიც ამ ყვე­ლაფ­რის სა­ბო­ლოო ჯამ­ში და­ნერგვას ხელს შე­უ­წყობს.

- მა­ინც რომ წარ­მო­ვიდ­გი­ნოთ, რომ ეს ცვლი­ლე­ბა ამ­ჟა­მინ­დელ მო­ცე­მუ­ლო­ბა­ში მოხ­და, რა სცე­ნა­რი ისა­ხე­ბა?

- ძა­ლი­ან დიდი მსხვერ­პლი გვექ­ნე­ბა, რად­გან თუ გარ­კვე­უ­ლი ეტა­პე­ბი არ იქნა გავ­ლი­ლი, რო­გო­რი­ცაა ცნო­ბი­ე­რე­ბის ამაღ­ლე­ბა და კულ­ტუ­რუ­ლი ფე­ნო­მე­ნის და­ნერგვა, ჩვენ, ქარ­თვე­ლე­ბი, ძა­ლი­ან იმ­პულ­სუ­რი ადა­მი­ა­ნე­ბი ვართ, ამი­ტომ ძა­ლი­ან ბევრ სუფ­რა­ზე გვექ­ნე­ბა პრობ­ლე­მა

დღეს რომ პარ­ლა­მენ­ტი ამ ცვლი­ლე­ბებს გა­ნი­ხი­ლავ­დეს, რო­გო­რი იქ­ნე­ბო­და მათი გან­ხილ­ვი­სა და მი­ღე­ბის პრო­ცე­დუ­რა? ამა­ზე AMBEBI.GE-ს კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლის­ტი, ვა­ხუშ­ტი მე­ნაბ­დე ესა­უბ­რე­ბა:

"ჩემ­თვის არ არის ცნო­ბი­ლი კონ­კრე­ტუ­ლად ის გზე­ბი, რი­თაც ამის მიღ­წე­ვას აპი­რე­ბენ, მაგ­რამ თუ ეს კონ­სტი­ტუ­ცი­ა­ში ცვლი­ლე­ბე­ბის შე­ტა­ნაა, მა­შინ ამას კონ­სტი­ტუ­ცი­ის შეც­ვლა სჭირ­დე­ბა, შე­სა­ბა­მი­სად, კონ­სტი­ტუ­ცი­ის შეც­ვლის პრო­ცე­დუ­რა­ზე უნდა ვი­სა­უბ­როთ. ინი­ცი­ა­ტი­ვის უფ­ლე­ბა აქვს პარ­ლა­მენ­ტარ­თა ნა­ხე­ვარ­ზე მეტს ან 200 000 ამომ­რჩე­ველს.

ამის შემ­დეგ იმარ­თე­ბა მისი სა­ერ­თო სა­ხალ­ხო გან­ხილ­ვა, მერე კი პარ­ლა­მენ­ტში სამი მოს­მე­ნა თა­ვი­სი კო­მი­ტე­ტე­ბის ჩათ­ვლით. შემ­დეგ ორი ვა­რი­ან­ტია: ერთი, თუ აღ­ნიშ­ნუ­ლის მხარ­დამ­ჭერ­თა ხმე­ბის ¾ მოგ­როვ­და, ცვლი­ლე­ბა მა­შინ­ვე შევა ძა­ლა­ში, ხოლო თუ 2/3 მოგ­როვ­და, მა­შინ ის მომ­დევ­ნო მოწ­ვე­ვის პარ­ლა­მენტს გა­და­ე­ცე­მა, რო­მელ­მაც ასე­ვე, 2/3-ით უნდა და­ა­დას­ტუ­როს ცვლი­ლე­ბა. პირ­ველ შემ­თხვე­ვა­ში პრე­ზი­დენტს უფ­ლე­ბა აქვს, და­ა­დოს ვეტო, მერე ეს პარ­ლა­მენ­ტში ბრუნ­დე­ბა და ძა­ლა­ში შე­სას­ვლე­ლად ვეტო პარ­ლა­მენ­ტმა უნდა გა­და­ლა­ხოს; მე­ო­რე შემ­თხვე­ვა­ში კი პრე­ზი­დენ­ტოს ვე­ტოს და­დე­ბის უფ­ლე­ბა არ აქვს", - გან­მარ­ტავს ვა­ხუშ­ტი მე­ნაბ­დე.

00:00 / 00:00
მკითხველის კომენტარები / 141 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
xxx
8

არანაირი ლეგალიზაცია, ისედაც ცოტანი ვართ ეს ქართველობა, რაც ვართ 60 % გავნახევრდებით. ჩვენ მაქსიმალისტები ვართ. ჟიგულში ვის უნდა ჩაჯდომა? ყველას ლიმუზინი უნდა. ანუ მაკაროვს ვინ დაიჭერს? სვდ ზე და პკ ზე ნაკლებს არავინ დაიჭერს მგონი ;)

გიორგი
10

რას უსმენთ მაგ იაგოს, რასაც ამბობს ყველაფერს კი არ უნდა მოისმინოთ

ავტორი:

"თუ რაღაც ეტაპები არ გავიარეთ, დიდი მსხვერპლი იქნება... ქართველები იმპულსურები ვართ" - რა შეიძლება გამოიწვიოს იარაღის ტარების საყოველთაო უფლებამ?

"თუ რაღაც ეტაპები არ გავიარეთ, დიდი მსხვერპლი იქნება... ქართველები იმპულსურები ვართ" - რა შეიძლება გამოიწვიოს იარაღის ტარების საყოველთაო უფლებამ?

ქართველ საზოგადოებას პერიოდულად ესმის ინიციატივა იარაღის ტარების ლეგალიზაციის შესახებ. არსებობს სხვადასხვა მოსაზრება, თუ რა შედეგი მოჰყვებოდა, საზოგადოებაში ყველას რომ შეეძლოს ცეცხლსასროლი იარაღის შეძენა და ტარება.

AMBEBI.GE დაინტერესდა, თუ რა არის ის არგუმენტები, რომლის გამოც საქართველოში იარაღის ტარება დაშვებული უნდა იყოს და რა რეალობის წინაშე დავდგებოდით, ეს რომ განხორციელდეს.

იდეის ერთ-ერთი ყველაზე დიდი აპოლოგეტი პარტია "გირჩია", რომლის ერთ-ერთ ლიდერს, იაგო ხვიჩიას საკითხთან დაკავშირებით რამდენიმე არგუმენტი აქვს:

"მე იარაღის ლეგალიზაციას ვითხოვ ამერიკული არგუმენტით ვითხოვ, ანუ რომ იარაღი გვჭირდება თავდასაცავად, ოღონდ თავდასაცავად ძალიან სპეციფიკური მოძალადისგან. ეს მოძალადე, როგორც წესი, სახელმწიფოა. ადამიანებს ამ ქვეყანაში იარაღი სულ ჰქონდათ, სანამ კომუნისტები მოვიდოდნენ. როცა კომუნისტებმა დაგვიპყრეს, სახელმწიფომ ჩამოართვა და ხალხი განაიარაღა. შესაბამისად, დამონებამდე წინა პერიოდი იარაღის ჩამორთმევა იყო. მაგალითისთვის, ამ ქვეყანაში დიდი ხანია, ვუყურებ მიმდინარე პოლიტიკურ მოვლენებს, ხალხს მიტინგზე ხშირად ცემენ - ჩემი აზრით, არც ერთი ადამიანი არ იყო მოსაკლავი, დასასახიჩრებელი, არც ერთი მიტინგი სამართლიანად და კანონიერად არ დაგვირბევია. მინდა, რომ მიტინგზე შეიარაღებული ხალხი იდგეს, რადგან თუ გვინდა, რომ არსებობდეს ძალა, რომელსაც ხელისუფლებები იგრძნობენ - ნებისმიერი ხელისუფლება, - მათ იქ მდგომი ადამიანების უნდა ეშინოდეთ. იცით, რომ შემოვა სპეცრაზმი და უიარაღო ადამიანებს ხან თოფებს ესვრიან, ხან აბრმავებენ და ა.შ. არა იმიტომ, რომ იქ ჩხუბი ატყდება, არამედ იმისთვის, რომ იქ ჩხუბი არ ატყდეს, მიტინგზე ადამიანები შეიარაღებულები უნდა იდგნენ, საზოგადოება შეიარაღებული უნდა იყოს, როგორც ჩვეულებრივი მტრისგან თავის დასაცავად, ასევე სახელმწიფო ხელისუფლებებისგანაც, რადგან როცა უნდა ხელისუფლებას, იმ დროს ბერტყავს საკუთარ მოსახლეობას და ეს უნდა დამთავრდეს.

- რა გარანტია არსებობს, რომ პირიქით, ამ შემთხვევაში მეტ არეულობას და მკვლელობას არ მივიღებთ?..

- საქართველოში იარაღი სულ ლეგალიზებული იყო, სანამ კომუნისტები მოვიდოდნენ. ქართველ კაცს სულ ჰქონდა იარაღი და მას ეს უნდა დაუბრუნდეს. იარაღი წაგვართვეს მაშინ, როდესაც ჩვენი დატყვევება და დამონება გადაწყვიტეს და გამოუვიდათ კიდეც. მერე, საბჭოთა კავშირი დავშალეთ, მაგრამ ამ თემაზე უბრალოდ, არ გვიფიქრია. იარაღი კი არ კლავს, არამედ ადამიანები კლავენ, მთავარია გადაწყვეტილების მიღება ადამიანის მოკვლაზე. ნებისმიერი საშუალებით შეიძლება, ეს მოხდეს. ამიტომ, იარაღის აკრძალვას შინაარსი არ აქვს. ქვა იყო პირველი მკვლელობის იარაღი, ასევე, არ არსებობდა ავტომატური ცეცხლსასროლი იარაღები, მაგრამ ადამიანები ერთმანეთს კლავდნენ. ჩვენ პისტოლეტი ავკრძალეთ არა იმიტომ, რომ ადამიანებს ერთმანეთი არ დაეხოცათ, არამედ იმიტომ, რომ დატყვევებულ მოსახლეობას კომუნისტების შემოსვლის მერე იარაღი არ აეღო ხელში და კომუნისტები არ დაემხო, სულ ეს იყო. ახლაც ეგაა მიზეზი, რის გამოც იარაღი აკრძალულია - არა ის, რომ ერთმანეთს დავხოცავთ, არამედ ის, რომ მიტინგზე ხალხს მთავრობა ვერ გალახავს.

იაგო ხვიჩია იარაღის ლეგალიზაციის სასარგებლოდ კიდევ ორ არგუმენტს ასახელებს:

"ოკუპირებულ ქვეყანაში იარაღის ტარების აკრძალვა და იარაღის სწავლის აკრძალვა აბსურდი და მტრის საქმის ხელშეწყობაა. ერთადერთი, რაშიც რუსებს წინააღმდეგობა შეგვიძლია, გავუწიოთ, ვინმე რომ შემოვიდეს, პარტიზანული ომია, ანუ ყველა ადამიანი რომ იყოს შეიარაღებული და ყველა კორპუსიდან ესმოდეთ, რომ იქ შეიძლება, ვიღაც იარაღით დადის და იარაღის გამოყენება იცის. ჩვენ ფაქტობრივად, ეს რისკი რუსებს დავუზღვიეთ - მთელი ქვეყნის მოსახლეობაზე იარაღი ჩამორთმეული გვაქვს, ვისაც არ აქვს ჩამორთმეული, იმის ბაზა ისეა დალაგებული, რომ რუსებისთვისაც ხელმისაწვდომი იქნება და ასეთი ნებისმიერი ადამიანი შეუძლია იპოვოს, ანუ შენმა მტერმა გამოარჩიოს, ვინ არის წინააღმდეგობის გამწევი.

გარდა ამისა, ვინ სჩადის მკვლელობას გაფორმებული იარაღით? თუ ადამიანს მეორე ადამიანის მოკვლა უნდა, ის აუცილებლად იშოვის გაუფორმებელ იარაღს. ამიტომ ფაქტობრივად, ეს აკრძალვა პატიოსან მოქალაქეებზე ვრცელდება, რომლებიც უკანონო იარაღს არ ეძებენ, თუ აკრძალულია, კანონს იცავენ, მაგრამ რჩებიან დაუცველი იმ კრიმინალის წინააღმდეგ, რომელიც იარაღს ნებისმიერ შემთხვევაში იშოვის. პოლიციის ლოდინი კი, როდესაც ვიღაც შეიარაღებული თავზე გადგას, აბსურდია - პოლიცია კარგ შემთხვევაში, ნახევარ საათში მოვა" - ხაზს უსვამს ხვიჩია.

უსაფრთხოების ექსპერტი, ლაშა პატარაია AMBEBI.GE-სთან აღნიშნავს, რომ საკითხი საკმაოდ გრძელვადიანია:

- ის მოდელი, რაც სუფთა ამერიკულია, რომ "ცუდ ტიპს" იარაღით აჩერებს "კარგი ტიპი" იარაღით, პრაქტიკაში რა თქმა უნდა, ხშირად ასეა, მაგრამ არ უნდა დაგვავიწყდეს ჩვენი ეთნოფსიქოლოგიური განმასხვავებელი ნიშნები, რომელიც ამ ყველაფერს ცოტა უფრო ართულებს. რაც შეეხება იმ ტრენდს, რომელიც ბოლო პერიოდში წამოვიდა პოლიტიკოსების მიერ, ერთი საგანგაშო მომენტია, რომ ხშირად ამ მოტივაციის მიღმა არის ის, რომ თითქოს, ერთგვარი შეიარაღება მოხდეს ძალების, ადამიანების ჯგუფების, რომლებიც თითქოსდა, ხელისუფლებას გაუწევენ წინააღმდეგობას და მათ ერთგვარ შიშს ჩაუნერგავენ, რათა ასე ადვილად აღარ დაიჩაგრონ აქციებზე და ა.შ. ეს ძალიან საშიში ტრენდია და ვფიქრობ, ამ კუთხით არ უნდა განიხილებოდეს იარაღის კანონი. ჩვენ დღეს თავისუფალ სამყაროში ვცხოვრობთ და იარაღი ძალიან მნიშვნელოვანია ჩვენი უსაფრთხოებისთვის, მაგრამ კიდევ ერთხელ, საზოგადოებამ გარკვეული ეტაპები უნდა გაიაროს, სანამ ეს მიიღწევა. ასევე, რა თქმა უნდა, ამის მოტივაცია არ უნდა იყოს ის, ჩვენ ხელისუფლებას გავუწევთ თუ არა წინააღმდეგობას რაღაც რევოლუციური სცენარებით.

- ახსენეთ, რომ ჩვენს შემთხვევაში გარკვეული განსხვავებები არსებობს, რაც ამ ინიციატივის განხორციელებას ართულებს. შეგიძლიათ, დაგვიკონკრეტოთ?

- ორი ფაქტორია ჩვენს ქვეყანაში, რომელიც ამ ინიციატივის მიღწევას ართულებს. ერთი, ეს არის კონტროლის მექანიზმები - ძალიან ბევრი კანონი და რეგულაცია შემოდის და ჩვენ არ ვართ დარწმუნებულები იმაში და ბევრი საპირისპირო ფაქტიც გვესმის, რომ ამ ყველაფრის კორექტულად უზრუნველყოფა ხდება, იმავე, საშვების მაგალითს მოვიყვან პანდემიის პერიოდში, ან ტექნიკურ ინსპექტირებაზე ბოლო მაგალითები რომ გავიხსენოთ. ამ ტიპის კანონის მიღწევას გარკვეული პრერეკვიზიტები და მოთხოვნები სჭირდება. შესაბამისად, პირველი: კონტროლისა და აღსრულების მექანიზმში არ ვართ დარწმუნებული და ამის ძალიან ბევრი მიზეზი გვაქვს; მეორე ფაქტორია ეთნოფსიქოლოგია - ჩვენი მოსახლეობა იმპულსური და ხისტია და ჩვენს ეთნოფსიქოლოგიაში ძალიან ბევრი რამაა, რაც იარაღის ნაწილში ცოტა საშიშია. ამას მეტი ცნობიერების კამპანია სჭირდება. ასევე, ვფიქრობ, ეს კულტურული ფენომენი უნდა იყოს და არა უბრალოდ, ტარების უფლება და საბუთი, რომ ვიღაცებმა იარაღი ვატაროთ. აქ ფაქტორი პირველ რიგში, მოსახლეობის მომზადება, ცნობიერების ამაღლებაა, ანუ ამის, როგორც კულტურული ფენომენის შეტანა, რაც შეიძლება მაგალითად, სასროლეთებით და სხვადასხვა ელემენტით დაიწყოს, რომელიც ამ ყველაფრის საბოლოო ჯამში დანერგვას ხელს შეუწყობს.

- მაინც რომ წარმოვიდგინოთ, რომ ეს ცვლილება ამჟამინდელ მოცემულობაში მოხდა, რა სცენარი ისახება?

- ძალიან დიდი მსხვერპლი გვექნება, რადგან თუ გარკვეული ეტაპები არ იქნა გავლილი, როგორიცაა ცნობიერების ამაღლება და კულტურული ფენომენის დანერგვა, ჩვენ, ქართველები, ძალიან იმპულსური ადამიანები ვართ, ამიტომ ძალიან ბევრ სუფრაზე გვექნება პრობლემა

დღეს რომ პარლამენტი ამ ცვლილებებს განიხილავდეს, როგორი იქნებოდა მათი განხილვისა და მიღების პროცედურა? ამაზე AMBEBI.GE-ს კონსტიტუციონალისტი, ვახუშტი მენაბდე ესაუბრება:

"ჩემთვის არ არის ცნობილი კონკრეტულად ის გზები, რითაც ამის მიღწევას აპირებენ, მაგრამ თუ ეს კონსტიტუციაში ცვლილებების შეტანაა, მაშინ ამას კონსტიტუციის შეცვლა სჭირდება, შესაბამისად, კონსტიტუციის შეცვლის პროცედურაზე უნდა ვისაუბროთ. ინიციატივის უფლება აქვს პარლამენტართა ნახევარზე მეტს ან 200 000 ამომრჩეველს.

ამის შემდეგ იმართება მისი საერთო სახალხო განხილვა, მერე კი პარლამენტში სამი მოსმენა თავისი კომიტეტების ჩათვლით. შემდეგ ორი ვარიანტია: ერთი, თუ აღნიშნულის მხარდამჭერთა ხმების ¾ მოგროვდა, ცვლილება მაშინვე შევა ძალაში, ხოლო თუ 2/3 მოგროვდა, მაშინ ის მომდევნო მოწვევის პარლამენტს გადაეცემა, რომელმაც ასევე, 2/3-ით უნდა დაადასტუროს ცვლილება. პირველ შემთხვევაში პრეზიდენტს უფლება აქვს, დაადოს ვეტო, მერე ეს პარლამენტში ბრუნდება და ძალაში შესასვლელად ვეტო პარლამენტმა უნდა გადალახოს; მეორე შემთხვევაში კი პრეზიდენტოს ვეტოს დადების უფლება არ აქვს", - განმარტავს ვახუშტი მენაბდე.

×
Live: ეთერშია გადაცემა "360 გრადუსი"