პოლიტიკა
საზოგადოება
მსოფლიო

16

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეოცე დღე დაიწყება 01:14-ზე, მთვარე მერწყულშია – რეკომენდებულია კოლექტიური მუშაობა, ერთობლივი პრობლემების გადაჭრა. ფინანსური საკითხების მოგვარება. მშენებლობის დაწყება. ძველი კავშირების გაძლიერება. გამოავლინეთ ლიდერის თვისებები. არ არის რეკომენდებული შურისა და ბოროტების გამოვლენა. ეგოიზმის და საკუთარი შესაძლებლობების გადაჭარბებული შეფასება. გაუფრთხილდით ხერხემალს. დღე კარგია მარხვისთვის. კარგია რომანტიკული შეხვედრა წყნარ ატმოსფეროში.
სამართალი
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
სამხედრო
მოზაიკა
მეცნიერება
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"სად არის დასავლეთი ამ პროცესში?" - როგორია პუტინის, ალიევისა და ფაშინიანის შეხვედრის შედეგები და როგორ აისახება შექმნილი ვითარება საქართველოზე
"სად არის დასავლეთი ამ პროცესში?" - როგორია პუტინის, ალიევისა და ფაშინიანის შეხვედრის შედეგები და როგორ აისახება შექმნილი ვითარება საქართველოზე

11 იან­ვარს, მოს­კოვ­ში რუ­სე­თის პრე­ზი­დენტ ვლა­დი­მირ პუ­ტინს, აზერ­ბა­ი­ჯა­ნის პრე­ზი­დენტ ილ­ჰამ ალი­ევ­სა და სომ­ხე­თის პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრ ნი­კოლ ფა­ში­ნი­ანს შო­რის სამმხრი­ვი შეხ­ვედ­რა გა­ი­მარ­თა. კრემ­ლის ცნო­ბით, ლი­დე­რებ­მა მთი­ან ყა­რა­ბაღ­ში ინფრას­ტრუქ­ტუ­რუ­ლი პრო­ექ­ტე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბის შე­სა­ხებ ახალ შე­თან­ხმე­ბას ხელი მო­ა­წე­რეს, ამას­თა­ნავ, რო­გორც პუ­ტინ­მა გა­ნა­ცხა­და, მთი­ან ყა­რა­ბაღ­ში ეკო­ნო­მი­კუ­რი, სა­ვაჭ­რო და სატ­რან­სპორ­ტო ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის აღ­დგე­ნის სა­კი­თხებ­ზე სპე­ცი­ა­ლუ­რი სამმხრი­ვი ჯგუ­ფი იმუ­შა­ვებს.

რას მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს შეხ­ვედ­რას, რომ­ლის ფარ­გლებ­შიც რუ­სეთ­ში, სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის ორი ქვეყ­ნის წარ­მო­მად­გენ­ლებს შო­რის მას შემ­დეგ გა­ი­მარ­თა, რაც მთი­ა­ნი ყა­რა­ბა­ღის კონ­ფლიქტზე ცე­ცხლის შე­წყვე­ტის შე­თან­ხმე­ბა რამ­დე­ნი­მე თვის წინ, სწო­რედ რუ­სე­თის შუ­ა­მავ­ლო­ბით გა­ფორმ­და, რამ­დე­ნად იკ­რებს სა­კუ­თა­რი, შუ­ა­მავ­ლის რო­ლით რუ­სე­თი რე­გი­ონ­ში ძა­ლას და რა არის ის კი­თხვე­ბი, რო­მელ­საც სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ა­ში არ­სე­ბუ­ლი ვი­თა­რე­ბა ტო­ვებს? ამ ყვე­ლა­ფერ­ზე AMBEBI.GE-ს ექ­სპერ­ტი, ანა­ლი­ტი­კუ­რი ორ­გა­ნი­ზა­ცია "ჯე­ო­ქე­ი­სის“ თავ­მჯდო­მა­რე, ვიქ­ტორ ყი­ფი­ა­ნი ესა­უბ­რა.

- ნიშ­ნავს თუ არა აზერ­ბა­ი­ჯა­ნი­სა და სომ­ხე­თის ლი­დე­რე­ბის მოს­კოვ­ში შეხ­ვედ­რა იმას, რომ რუ­სე­თი ნელ-ნელა უკვე სრულ კონ­ტროლს ამ­ყა­რებს სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის ამ ორი ქვეყ­ნის ურ­თი­ერ­თო­ბებ­ზე?

- ალ­ბათ, სრუ­ლი კონ­ტრო­ლის დამ­ყა­რე­ბა­ზე ჯერ­ჯე­რო­ბით ძა­ლი­ან კა­ტე­გო­რი­უ­ლი ნათ­ქვა­მი გა­მოგ­ვი­ვა, მაგ­რამ მოს­კო­ვის მხრი­დან ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით მკა­ფიო ნა­ბი­ჯე­ბი რომ იდ­გმე­ბა და ჩვე­ნი ჩრდი­ლო­ე­ლი მე­ზო­ბე­ლი ამას მცდე­ლო­ბას რომ არ აკ­ლებს, ეს ფაქ­ტია. სწო­რად აღ­ნიშ­ნეთ, რომ ეს იყო სა­მე­უ­ლის პირ­ვე­ლი შეხ­ვედ­რა მას შემ­დეგ, რაც 10 ნო­ემ­ბერს ცნო­ბილ შე­თან­ხმე­ბას მო­ე­წე­რა ხელი.

აქვე მინ­და ხაზ­გას­მით აღ­ვნიშ­ნო, რომ რა­ტომ­ღაც ხში­რად პრე­სა­ში შეც­დო­მით უწო­დე­ბენ ამ შე­თან­ხმე­ბას სამ­შვი­დო­ბო შე­თან­ხმე­ბას. ეს არ არის სამ­შვი­დო­ბო შე­თან­ხმე­ბა, არა­მედ ესაა ცე­ცხლის შე­წყვე­ტის შე­თან­ხმე­ბა, ხოლო ამ ორ კა­ტე­გო­რი­ას შო­რის ძა­ლი­ან დიდი გან­სხვა­ვე­ბაა. ნე­ბის­მი­ერ შემ­თხვე­ვა­ში, 10 ნო­ემ­ბრის შემ­დეგ გან­ვლო გარ­კვე­ულ­მა პე­რი­ოდ­მა და ეს მხა­რე­თა პირ­ვე­ლი შეხ­ვედ­რა იყო, სა­დაც ერ­თგვა­რად შე­ჯამ­და, თუ რო­გორ სრულ­დე­ბა 10 ნო­ემ­ბრის ზავი, რო­გო­რია 10 ნო­ემ­ბრის შემ­დგო­მი პე­რი­ო­დის დი­ნა­მი­კა და ამ დრო­ის­თვის რა პრობ­ლე­მე­ბი დაგ­როვ­და სა­მო­მავ­ლოდ გა­და­სა­წყვე­ტად. ასე რომ, ამ შეხ­ვედ­რას თა­ვი­სე­ბუ­რი სიმ­ბო­ლუ­რი და პრაქ­ტი­კუ­ლი დატ­ვირ­თვაც ჰქონ­და.

სა­გუ­ლის­ხმოა, რომ მოს­კოვს ამ შეხ­ვედ­რის შე­სა­ხებ ცნო­ბი­ლი მინ­სკის ჯგუ­ფის არც ერთი წევ­რი ქვე­ყა­ნა საქ­მის კურ­სში არ ჩა­უ­ყე­ნე­ბია. უფრო მე­ტიც, გუ­შინ გავ­რცელ­და ინ­ფორ­მა­ცია, რომ სა­კუთ­რივ პრე­ზი­დენ­ტმა მაკ­რონ­მა და ერ­დო­ღან­მა ამ შეხ­ვედ­რის შე­სა­ხებ თით­ქოს­და პოსტ ფაქ­ტუმ გა­ი­გეს. ეს რამ­დე­ნად სარ­წმუ­ნოა, ამა­ზე, რა თქმა უნდა, ლა­პა­რა­კი რთუ­ლია და თავი უნდა შე­ვი­კა­ვოთ მეტი გან­ვრცო­ბის­გან, მაგ­რამ არა­ერ­თი ანა­ლი­ტი­კო­სი ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო სხვა დე­ტა­ლებ­საც აქ­ცევს ყუ­რა­დღე­ბას, და­წყე­ბუ­ლი შეხ­ვედ­რის ან­ტუ­რა­ჟით, - რო­გორ იყო შეხ­ვედ­რა პრო­ტო­კო­ლუ­რად და­გეგ­მი­ლი და წარ­მარ­თუ­ლი, - და დამ­თავ­რე­ბუ­ლი სწო­რედ იმ ას­პექ­ტე­ბით, რაც უკვე აღ­ვნიშ­ნე. თუ პუ­ტი­ნის გან­ცხა­დე­ბებს შეხ­ვედ­რამ­დე და შეხ­ვედ­რის შემ­დგომ ძა­ლი­ან დაკ­ვირ­ვე­ბით მო­ვის­მენთ, მთლი­ა­ნო­ბა­ში, გე­თან­ხმე­ბით, რომ მოს­კო­ვი ცდი­ლობს, უფრო მკა­ფი­ოდ და უკვე სა­მარ­თლებ­რივ ნი­ა­დაგ­ზე დაყ­რდნო­ბით, რე­ა­ლუ­რად და­იმ­კვიდ­როს სა­კუ­თა­რი თავი სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ა­ში და ერ­თა­დერთ ფაქ­ტობ­რივ სა­პირ­წო­ნედ ალ­ბათ, ამ წუ­თი­სათ­ვის თურ­ქეთს თუ მო­ვი­აზ­რებთ. სხვა სა­კი­თხია, თურ­ქე­თის­გან რა შე­იძ­ლე­ბა იყოს სა­პა­სუ­ხო მოქ­მე­დე­ბე­ბი, რომ გარ­კვე­ულ­წი­ლად ბა­ლან­სი შექ­მნან კავ­კა­სი­ა­ში; ისე­ვე, რო­გორც ერთ-ერთი უმ­თა­ვა­რი შე­კი­თხვაა ის, თუ სად არის და­სავ­ლე­თი. ეს ალ­ბათ ყვე­ლა­ზე ძი­რი­თა­დი და არ­სე­ბი­თი სა­კი­თხია, რაც ჩვენ, ქარ­თვე­ლებს გვა­ღელ­ვებს.

- რო­გორც პუ­ტინ­მა აღ­ნიშ­ნა, მთი­ან ყა­რა­ბაღ­ში ეკო­ნო­მი­კუ­რი, სა­ვაჭ­რო და სატ­რან­სპორ­ტო ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის აღ­დგე­ნის სა­კი­თხებ­ზე, სა­ვა­რა­უ­დოდ, სპე­ცი­ა­ლუ­რი სამმხრი­ვი ჯგუ­ფი იმუ­შა­ვებს. რამ­დე­ნად მიგ­ვა­ნიშ­ნებს ეს იმა­ზე, რომ, სა­ვა­რა­უ­დოდ, სწო­რედ რუ­სე­თის ფე­დე­რა­ცია და­ამ­ყა­რებს ამ სა­კო­მუ­ნი­კა­ციო არ­ხებ­ზე კონ­ტროლს?

- ეს ერთი დიდი, ყუ­რადსა­ღე­ბი თე­მაა ჩვენ­თვის, სა­ქარ­თვე­ლოს სტრა­ტე­გი­უ­ლი ინ­ტე­რე­სე­ბის გად­მო­სა­ხე­დი­დან. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ჩვე­ნი ქვეყ­ნის პო­ზი­ცი­ო­ნი­რე­ბაა, რო­გორც მთა­ვა­რი სატ­რან­ზი­ტო ქვეყ­ნის რე­გი­ონ­ში. შე­სა­ბა­მი­სად, გუ­შინ­დელ შეხ­ვედ­რა­ზე მო­ნა­წი­ლე­თა მხრი­დან ახა­ლი სატ­რან­სპორ­ტო არ­ტე­რი­ე­ბის, სატ­რან­სპორ­ტო კავ­ში­რე­ბის აღ­დგე­ნა­ზე გან­ცხა­დე­ბე­ბი თბი­ლი­სის მხრი­დან სა­გან­გე­ბო დაკ­ვირ­ვე­ბის სა­გა­ნია. ჩვენს მკი­თხველს შე­ვახ­სე­ნებ, რომ 10 ნო­ემ­ბრის შე­თან­ხმე­ბა­ში ლა­პა­რა­კია ნა­ხი­ჩე­ვა­ნის­კენ სატ­რან­სპორ­ტო კო­რი­დო­რის გაჭ­რა­ზე. შე­თან­ხმე­ბის ხელ­მო­წე­რის­თა­ნა­ვე, სა­კითხს არა­ერ­თი დის­კუ­სია მი­ე­ძღვნა, კერ­ძოდ, შე­საძ­ლე­ბე­ლია თუ არა, ამ კო­რი­დორ­მა ჩა­ა­ნაც­ვლოს რე­გი­ონ­ში გა­მა­ვა­ლი სხვა, უკვე არ­სე­ბუ­ლი სატ­რან­ზი­ტო კო­რი­დო­რე­ბი. ყვე­ლა შემ­თხვე­ვა­ში ფაქ­ტია, რომ რო­გორც რუ­სე­თის პრე­ზი­დენ­ტის მხრი­დან, ასე­ვე პრე­ზი­დენტ ალი­ე­ვის მხრი­დან ამ სატ­რან­სპორ­ტო დე­რეფ­ნის მნიშ­ვნე­ლო­ბა­ზე სა­გან­გე­ბოდ აღი­ნიშ­ნა. სხვა სა­კი­თხია, ეს სატ­რან­სპორ­ტო დე­რე­ფა­ნი რა პო­ტენ­ცი­ა­ლის იქ­ნე­ბა და ვის ექ­ნე­ბა კონ­ტრო­ლი მას­ზე, ფაქ­ტობ­რი­ვად, დამ­ყა­რე­ბუ­ლი. ასე მა­გა­ლი­თად, ალი­ე­ვის წი­ნა­და­დე­ბაა, რომ ნა­ხი­ჩე­ვა­ნის სატ­რან­სპორ­ტო არ­ხის სომ­ხურ მო­ნაკ­ვეთ­ზე კონ­ტრო­ლი რუ­სეთ­მა აწარ­მო­ოს და შე­სა­ბა­მი­სად, ამით თურ­ქულ-აზერ­ბა­ი­ჯა­ნულ ინ­ტე­რეს­თა მი­მარ­თე­ბა­ში სატ­რან­სპორ­ტო კო­რი­დორ­ზე სა­უბ­რი­სას ერ­თგვა­რად რუ­სე­თის მხარ­და­ჭე­რა მო­ი­პო­ვოს. ნე­ბის­მი­ერ შემ­თხვე­ვა­ში, რა თქმა უნდა, ეს ჩვენ­თვის ძა­ლი­ან სა­ყუ­რა­დღე­ბო, თუ მე­ტიც - სა­გან­გა­შო ტენ­დენ­ცი­აა, რაც ახალ რე­გი­ო­ნა­ლურ სატ­რან­სპორ­ტო-ინფრას­ტრუქ­ტუ­რულ მო­ნა­ხაზს უკავ­შირ­დე­ბა. აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია ისიც, რომ 10 ნო­ემ­ბრის შე­თან­ხმე­ბა საკ­მა­ოდ ნაჩ­ქა­რე­ვად იყო შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი და ამი­ტომ, ყვე­ლა დე­ტა­ლის ჩაშ­ლა მისი ხელ­მო­წე­რის მო­მენ­ტი­სათ­ვის ვერ მო­ხერ­ხდა. ვფიქ­რობ, რომ თქვენს მიერ ნახ­სე­ნე­ბი სა­მუ­შაო ჯგუ­ფის შეხ­ვედ­რა, თუ არ ვცდე­ბი, 30 იან­ვრის­თვი­საა და­გეგ­მი­ლი, ხოლო სწო­რედ მის შე­დე­გად არა­ერთ სა­კი­თხზე მეტი სი­ცხა­დე უნდა გვქონ­დეს. მაგ­რამ ერ­თია თვა­ლი ვა­დევ­ნოთ პრო­ცესს, ხოლო მე­ო­რეა, რისი გა­კე­თე­ბა შეგ­ვიძ­ლია ან რო­გორ უნდა ვრე­ა­გი­რებ­დეთ, რათა მაქ­სი­მა­ლუ­რად ჩვე­ნი რე­გი­ო­ნა­ლუ­რი რო­ლის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა შევ­ძლოთ. ეს რა თქმა უნდა, გა­ცი­ლე­ბით ვრცე­ლი მსჯე­ლო­ბის სა­გა­ნია.

- რუ­სე­თის პრე­ზი­დენ­ტმა ასე­ვე ისა­უბ­რა სამმხრი­ვი ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბე­ბის თან­მიმ­დევ­რუ­ლად გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის თა­ო­ბა­ზე, აღ­ნიშ­ნა, რომ გა­და­ად­გი­ლე­ბუ­ლი პი­რე­ბი და ლტოლ­ვი­ლე­ბი ყა­რა­ბაღ­ში ბრუნ­დე­ბი­ან. ეს, რა თქმა უნდა, რუ­სეთს სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს, სა­ერ­თა­შო­რი­სო ას­პა­რეზ­ზე წარ­მო­ა­ჩი­ნოს სა­კუ­თა­რი, რო­გორც შუ­ა­მავ­ლის, შემ­რი­გებ­ლის და შემ­დგომ, გრძელ­ვა­დი­ა­ნი მშვი­დო­ბის­მყოფ­ლის როლი. თქვე­ნი აზ­რით, რას შეც­ვლის ეს რუ­სე­თი­სა და და­სავ­ლე­თის ურ­თი­ერ­თო­ბებ­ში და ზო­გა­დად, და­სავ­ლე­თის ხედ­ვებ­ში სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის რე­გი­ონ­თან მი­მარ­თე­ბით?

- რო­გორც ვახ­სე­ნე, ერთი ძა­ლი­ან დიდი შე­კი­თხვა, რო­მელ­ზეც მკა­ფიო პა­სუ­ხი ჯე­რაც არ არ­სე­ბობს, შემ­დე­გია: სად არის და­სავ­ლე­თი ამ პრო­ცეს­ში? თავ­და­პირ­ვე­ლად ის თით­ქოს ჩან­და და 10 ნო­ემ­ბრის შე­თან­ხმე­ბის ირ­გვლივ მიმ­დი­ნა­რე მხა­რე­თა შო­რის კო­მუ­ნი­კა­ცი­ას­თან გარ­კვე­უ­ლი მი­მარ­თე­ბა ჰქონ­და. მაგ­რამ შე­თან­ხმე­ბის შემ­დგომ პე­რი­ოდ­ში ჩვენ და­სავ­ლეთს მე­ტად ვერ ვხე­დავთ, ის არ ჩანს არც სიმ­ბო­ლუ­რად, არც ნო­მი­ნა­ლუ­რად, არც პრაქ­ტი­კუ­ლად და არც ფაქ­ტობ­რი­ვად. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, არ­სე­ბი­თი კი­თხვა მახ­სენ­დე­ბა - რო­გო­რია და­სავ­ლე­თის სტრა­ტე­გია შავი ზღვის, და, კერ­ძოდ, სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის მი­მართ? რა თქმა უნდა, ეს ძა­ლი­ან დიდი შე­კი­თხვაა, მით უმე­ტეს, რომ მას­ზე პა­სუ­ხის გა­ცე­მის შე­უძ­ლებ­ლო­ბა დრო­ში და­ემ­თხვა თეთრ სახ­ლში ად­მი­ნის­ტრა­ცი­ის ცვლი­ლე­ბას, ისე­ვე, რო­გორც ერ­თგვარ გა­ურ­კვევ­ლო­ბას ევ­რო­კავ­ში­რის ფარ­გლებ­ში. ასე რომ, თა­ვის­თა­ვად ცხა­დია, ცალ­კე­უ­ლი წყა­რო­ე­ბის მხრი­დან იმა­ზე ლა­პა­რა­კი, თუ რამ­დე­ნად არის და­სავ­ლე­თის მხრი­დან ე.წ. "შემ­გუ­ებ­ლო­ბა“, რომ რე­გი­ონს ასე ვთქვათ, "მი­ხე­დოს“ ან რუ­სულ-თურ­ქულ­მა ერ­თობ­ლივ­მა ან ცალ­მხრი­ვად, რუ­სულ­მა ინ­ტე­რეს­მა, რა თქმა უნდა, უაღ­რე­სად სა­კა­მა­თოა; მით უმე­ტეს, იმის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს და­სავ­ლეთ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბი­სა და თა­ნამ­შრომ­ლო­ბის სა­კუ­თა­რი ხაზი აქვს. თუმ­ცა კვლავ ხაზ­გას­მით აღ­ვნიშ­ნავ, რომ გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ტენ­დენ­ცი­ე­ბი ძა­ლი­ან სა­ყუ­რა­დღე­ბო და ნი­შან­დობ­ლი­ვია.

რაც შე­ე­ხე­ბა ყა­რა­ბაღ­ში ლტოლ­ვილ­თა დაბ­რუ­ნე­ბა-არ­დაბ­რუ­ნე­ბის სა­კითხს: გუ­შინ­დე­ლი შეხ­ვედ­რის პრო­ცეს­ში არა­ერ­თი პრაქ­ტი­კუ­ლი სა­კი­თხი წა­მო­იჭ­რა, რო­მელ­თა შეს­რუ­ლე­ბის ხა­რისხზე მკა­ფიო ერ­თობ­ლი­ვი შე­ფა­სე­ბა ვერ მო­ი­ძებ­ნა. ესე­ნია ჰუ­მა­ნი­ტა­რუ­ლი, მათ შო­რის ლტოლ­ვი­ლე­ბის დაბ­რუ­ნე­ბის, ტყვე­ე­ბის გაც­ვლის, და­ღუ­პუ­ლე­ბის ცხედ­რე­ბის გაც­ვლის და სხვა სა­კი­თხე­ბი... ამას­თა­ნა­ვე, მა­შინ, რო­დე­საც ბაქო მი­იჩ­ნევს, რომ ყა­რა­ბა­ღის სტა­ტუ­სის სა­კი­თხი უკვე წარ­სულს ჩა­ბარ­და, ერე­ვა­ნი ასე არ თვლის, რაც მიმ­დი­ნა­რე პრო­ცესს დრა­მა­ტიზმს სძენს. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე ვფიქ­რობ, რომ ამ უმ­თავ­რე­სი სა­კი­თხი­სად­მი მხა­რე­თა მიდ­გო­მა პრაქ­ტი­კუ­ლი სა­კი­თხე­ბის გა­დაჭ­რი­სას ერთ-ერთ და­მაბ­რკო­ლე­ბე­ლი გა­რე­მო­ე­ბად იქ­ცე­ვა. ბა­ქოს­თვის სტა­ტუ­სის სა­კი­თხი ამო­წუ­რუ­ლია, ერევ­ნის­თვის კი თურ­მე, ეს სა­კი­თხი ჯერ კი­დევ დღის წეს­რიგ­ში დგას, რა­ზეც გუ­შინ ფა­ში­ნი­ან­მა ძა­ლი­ან არა­ო­რაზ­როვ­ნად გა­ნა­ცხა­და და შე­სა­ბა­მი­სად, ალ­ბათ, მომ­დევ­ნო პე­რი­ოდ­ში ჩვენ ამ სა­კი­თხის ირ­გვლივ არა­ერთ ვნე­ბა­თა­ღელ­ვას ვი­ხი­ლავთ.

- თქვენ ასე­ვე ახ­სე­ნეთ, რომ სა­ქარ­თვე­ლო ერთი მხრივ უნდა და­აკ­ვირ­დეს მოვ­ლე­ნებს, მე­ო­რე მხრივ იფიქ­როს, რომ არ და­ი­კარ­გოს ჩვე­ნი, რო­გორც დე­რეფ­ნის როლი. რა უნდა გა­ვა­კე­თოთ, თუ ჯერ­ჯე­რო­ბით ესეც ბუნ­დო­ვა­ნია?

- დიპ­ლო­მა­ტი­ა­ში არის ტრა­დი­ცი­უ­ლად დამ­კვიდ­რე­ბუ­ლი ხერ­ხე­ბი და, ვვა­რა­უ­დობ, ასეთ დრო­სა და პი­რო­ბებ­ში ჩვე­ნი, ქარ­თუ­ლი დიპ­ლო­მა­ტია ინ­ტენ­სი­ურ კონ­სულ­ტა­ცი­ებს უნდა აწარ­მო­ებ­დეს და­სავ­ლელ კო­ლე­გებ­თან. ამ კონ­სულ­ტა­ცი­ე­ბის მი­ზა­ნი უნდა გახ­დეს, უკეთ გა­ვი­გოთ მათი გან­წყო­ბა, და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა რე­გი­ო­ნი­სად­მი და აქ მიმ­დი­ნა­რე პრო­ცე­სე­ბი­სად­მი. კი­დევ ერთხელ უნდა წა­მო­იჭ­რას ერთი დიდი თემა - აქვს თუ არა და­სავ­ლეთს შავ ზღვას­თან და სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ას­თან მი­მარ­თე­ბა­ში ერ­თი­ა­ნი და მწყობ­რი სტრა­ტე­გია?

ამის შექ­მნის აუ­ცი­ლებ­ლო­ბა­ზე ბოლო პე­რი­ო­დია, მხო­ლოდ სხა­დას­ხვა პუბ­ლი­კა­ცი­ე­ბის დო­ნე­ზე გახ­შირ­და ლა­პა­რა­კი და იმე­დია, ბა­ი­დე­ნის ოფი­ცი­ა­ლუ­რად გაპ­რე­ზი­დენ­ტე­ბის პი­რო­ბებ­ში სტრა­ტე­გი­ა­ზე ჩა­ნა­ფიქ­რი გარ­კვე­ულ მა­ტე­რი­ა­ლი­ზა­ცი­ას შე­ი­ძენს. და­მა­ტე­ბი­თი გა­რე­მო­ბა კი უკვე მე­ტად პრაქ­ტი­კულ ჭრილ­შია მო­სა­ნიშ­ნი. მი­მაჩ­ნია, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს, თა­ვი­სი სატ­რან­სპორ­ტო-სატ­რან­ზი­ტო პო­ტენ­ცი­ა­ლის გა­მო­საკ­ვე­თად, - გარ­და იმ პრო­ექ­ტე­ბი­სა, რომ­ლე­ბიც უკვე გა­დის ქვეყ­ნის ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე და ფუნ­ქცი­ო­ნი­რებს, - კი­დევ მეტი ყუ­რა­დღე­ბა აქვს მი­საქ­ცე­ვი 1-2 მსხვი­ლი ინფრას­ტრუქ­ტუ­რუ­ლი პრო­ექ­ტის ჩაშ­ვე­ბა­ზე. ეს ნა­ბი­ჯი ჩვე­ნი ქვეყ­ნის მნიშ­ვნე­ლო­ბას უფრო მე­ტად გა­მოკ­ვე­თავს რე­გი­ო­ნის სატ­რან­სპორ­ტო რუ­კა­ზე. ვფიქ­რობ იმა­საც, რომ ეს ის ამო­ცა­ნაა, სა­დაც ჩვენ სხვის მომ­ლო­დი­ნე შე­იძ­ლე­ბა არ ვი­ყოთ და თა­მა­მად მო­ვახ­დი­ნოთ პრო­ცე­სის ინი­ცი­რე­ბა სა­სურ­ვე­ლი მი­მარ­თუ­ლე­ბით.

მკითხველის კომენტარები / 33 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
დავითი
117

დასავლეთმა აჩვენა სრული უსუსურობა და უუნარობა ამ პროცესში. ვერანაირ რეალურ ზეგავლენას კავკასიაში მიმდინარე პროცესებზე ვერ ახდენენ, ერთი რიტორიკა ჰქონდათ ყარაბახის კონფლიქტზე და იმსასაც შეეშვენ ამ ბოლო დროს, რადგან დაინახეს ამ რიტორიკის სრული უსაგნობა, ბურთი დამოედანი მთლიანად ჩააბარეს რუსეთს.

tngh
129

დასავლეთს არ სცალია პროცესებში ჩასართველად... წინ "იმპიჩმენტი" და "ინაუგურაცია" აქვთ...

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
როგორ მიმდინარეობს საქალაქო სასამართლოში „სტრატეგია აღმაშენებლის“ ლიდერის, გიორგი ვაშაძის პროცესი
ავტორი:

"სად არის დასავლეთი ამ პროცესში?" - როგორია პუტინის, ალიევისა და ფაშინიანის შეხვედრის შედეგები და როგორ აისახება შექმნილი ვითარება საქართველოზე

"სად არის დასავლეთი ამ პროცესში?" - როგორია პუტინის, ალიევისა და ფაშინიანის შეხვედრის შედეგები და როგორ აისახება შექმნილი ვითარება საქართველოზე

11 იანვარს, მოსკოვში რუსეთის პრეზიდენტ ვლადიმირ პუტინს, აზერბაიჯანის პრეზიდენტ ილჰამ ალიევსა და სომხეთის პრემიერ-მინისტრ ნიკოლ ფაშინიანს შორის სამმხრივი შეხვედრა გაიმართა. კრემლის ცნობით, ლიდერებმა მთიან ყარაბაღში ინფრასტრუქტურული პროექტების განვითარების შესახებ ახალ შეთანხმებას ხელი მოაწერეს, ამასთანავ, როგორც პუტინმა განაცხადა, მთიან ყარაბაღში ეკონომიკური, სავაჭრო და სატრანსპორტო ურთიერთობების აღდგენის საკითხებზე სპეციალური სამმხრივი ჯგუფი იმუშავებს.

რას მნიშვნელობა აქვს შეხვედრას, რომლის ფარგლებშიც რუსეთში, სამხრეთ კავკასიის ორი ქვეყნის წარმომადგენლებს შორის მას შემდეგ გაიმართა, რაც მთიანი ყარაბაღის კონფლიქტზე ცეცხლის შეწყვეტის შეთანხმება რამდენიმე თვის წინ, სწორედ რუსეთის შუამავლობით გაფორმდა, რამდენად იკრებს საკუთარი, შუამავლის როლით რუსეთი რეგიონში ძალას და რა არის ის კითხვები, რომელსაც სამხრეთ კავკასიაში არსებული ვითარება ტოვებს? ამ ყველაფერზე AMBEBI.GE-ს ექსპერტი, ანალიტიკური ორგანიზაცია "ჯეოქეისის“ თავმჯდომარე, ვიქტორ ყიფიანი ესაუბრა.

- ნიშნავს თუ არა აზერბაიჯანისა და სომხეთის ლიდერების მოსკოვში შეხვედრა იმას, რომ რუსეთი ნელ-ნელა უკვე სრულ კონტროლს ამყარებს სამხრეთ კავკასიის ამ ორი ქვეყნის ურთიერთობებზე?

- ალბათ, სრული კონტროლის დამყარებაზე ჯერჯერობით ძალიან კატეგორიული ნათქვამი გამოგვივა, მაგრამ მოსკოვის მხრიდან ამ მიმართულებით მკაფიო ნაბიჯები რომ იდგმება და ჩვენი ჩრდილოელი მეზობელი ამას მცდელობას რომ არ აკლებს, ეს ფაქტია. სწორად აღნიშნეთ, რომ ეს იყო სამეულის პირველი შეხვედრა მას შემდეგ, რაც 10 ნოემბერს ცნობილ შეთანხმებას მოეწერა ხელი.

აქვე მინდა ხაზგასმით აღვნიშნო, რომ რატომღაც ხშირად პრესაში შეცდომით უწოდებენ ამ შეთანხმებას სამშვიდობო შეთანხმებას. ეს არ არის სამშვიდობო შეთანხმება, არამედ ესაა ცეცხლის შეწყვეტის შეთანხმება, ხოლო ამ ორ კატეგორიას შორის ძალიან დიდი განსხვავებაა. ნებისმიერ შემთხვევაში, 10 ნოემბრის შემდეგ განვლო გარკვეულმა პერიოდმა და ეს მხარეთა პირველი შეხვედრა იყო, სადაც ერთგვარად შეჯამდა, თუ როგორ სრულდება 10 ნოემბრის ზავი, როგორია 10 ნოემბრის შემდგომი პერიოდის დინამიკა და ამ დროისთვის რა პრობლემები დაგროვდა სამომავლოდ გადასაწყვეტად. ასე რომ, ამ შეხვედრას თავისებური სიმბოლური და პრაქტიკული დატვირთვაც ჰქონდა.

საგულისხმოა, რომ მოსკოვს ამ შეხვედრის შესახებ ცნობილი მინსკის ჯგუფის არც ერთი წევრი ქვეყანა საქმის კურსში არ ჩაუყენებია. უფრო მეტიც, გუშინ გავრცელდა ინფორმაცია, რომ საკუთრივ პრეზიდენტმა მაკრონმა და ერდოღანმა ამ შეხვედრის შესახებ თითქოსდა პოსტ ფაქტუმ გაიგეს. ეს რამდენად სარწმუნოა, ამაზე, რა თქმა უნდა, ლაპარაკი რთულია და თავი უნდა შევიკავოთ მეტი განვრცობისგან, მაგრამ არაერთი ანალიტიკოსი ძალიან საინტერესო სხვა დეტალებსაც აქცევს ყურადღებას, დაწყებული შეხვედრის ანტურაჟით, - როგორ იყო შეხვედრა პროტოკოლურად დაგეგმილი და წარმართული, - და დამთავრებული სწორედ იმ ასპექტებით, რაც უკვე აღვნიშნე. თუ პუტინის განცხადებებს შეხვედრამდე და შეხვედრის შემდგომ ძალიან დაკვირვებით მოვისმენთ, მთლიანობაში, გეთანხმებით, რომ მოსკოვი ცდილობს, უფრო მკაფიოდ და უკვე სამართლებრივ ნიადაგზე დაყრდნობით, რეალურად დაიმკვიდროს საკუთარი თავი სამხრეთ კავკასიაში და ერთადერთ ფაქტობრივ საპირწონედ ალბათ, ამ წუთისათვის თურქეთს თუ მოვიაზრებთ. სხვა საკითხია, თურქეთისგან რა შეიძლება იყოს საპასუხო მოქმედებები, რომ გარკვეულწილად ბალანსი შექმნან კავკასიაში; ისევე, როგორც ერთ-ერთი უმთავარი შეკითხვაა ის, თუ სად არის დასავლეთი. ეს ალბათ ყველაზე ძირითადი და არსებითი საკითხია, რაც ჩვენ, ქართველებს გვაღელვებს.

- როგორც პუტინმა აღნიშნა, მთიან ყარაბაღში ეკონომიკური, სავაჭრო და სატრანსპორტო ურთიერთობების აღდგენის საკითხებზე, სავარაუდოდ, სპეციალური სამმხრივი ჯგუფი იმუშავებს. რამდენად მიგვანიშნებს ეს იმაზე, რომ, სავარაუდოდ, სწორედ რუსეთის ფედერაცია დაამყარებს ამ საკომუნიკაციო არხებზე კონტროლს?

- ეს ერთი დიდი, ყურადსაღები თემაა ჩვენთვის, საქართველოს სტრატეგიული ინტერესების გადმოსახედიდან. მოგეხსენებათ, ჩვენი ქვეყნის პოზიციონირებაა, როგორც მთავარი სატრანზიტო ქვეყნის რეგიონში. შესაბამისად, გუშინდელ შეხვედრაზე მონაწილეთა მხრიდან ახალი სატრანსპორტო არტერიების, სატრანსპორტო კავშირების აღდგენაზე განცხადებები თბილისის მხრიდან საგანგებო დაკვირვების საგანია. ჩვენს მკითხველს შევახსენებ, რომ 10 ნოემბრის შეთანხმებაში ლაპარაკია ნახიჩევანისკენ სატრანსპორტო კორიდორის გაჭრაზე. შეთანხმების ხელმოწერისთანავე, საკითხს არაერთი დისკუსია მიეძღვნა, კერძოდ, შესაძლებელია თუ არა, ამ კორიდორმა ჩაანაცვლოს რეგიონში გამავალი სხვა, უკვე არსებული სატრანზიტო კორიდორები. ყველა შემთხვევაში ფაქტია, რომ როგორც რუსეთის პრეზიდენტის მხრიდან, ასევე პრეზიდენტ ალიევის მხრიდან ამ სატრანსპორტო დერეფნის მნიშვნელობაზე საგანგებოდ აღინიშნა. სხვა საკითხია, ეს სატრანსპორტო დერეფანი რა პოტენციალის იქნება და ვის ექნება კონტროლი მასზე, ფაქტობრივად, დამყარებული. ასე მაგალითად, ალიევის წინადადებაა, რომ ნახიჩევანის სატრანსპორტო არხის სომხურ მონაკვეთზე კონტროლი რუსეთმა აწარმოოს და შესაბამისად, ამით თურქულ-აზერბაიჯანულ ინტერესთა მიმართებაში სატრანსპორტო კორიდორზე საუბრისას ერთგვარად რუსეთის მხარდაჭერა მოიპოვოს. ნებისმიერ შემთხვევაში, რა თქმა უნდა, ეს ჩვენთვის ძალიან საყურადღებო, თუ მეტიც - საგანგაშო ტენდენციაა, რაც ახალ რეგიონალურ სატრანსპორტო-ინფრასტრუქტურულ მონახაზს უკავშირდება. აღსანიშნავია ისიც, რომ 10 ნოემბრის შეთანხმება საკმაოდ ნაჩქარევად იყო შესრულებული და ამიტომ, ყველა დეტალის ჩაშლა მისი ხელმოწერის მომენტისათვის ვერ მოხერხდა. ვფიქრობ, რომ თქვენს მიერ ნახსენები სამუშაო ჯგუფის შეხვედრა, თუ არ ვცდები, 30 იანვრისთვისაა დაგეგმილი, ხოლო სწორედ მის შედეგად არაერთ საკითხზე მეტი სიცხადე უნდა გვქონდეს. მაგრამ ერთია თვალი ვადევნოთ პროცესს, ხოლო მეორეა, რისი გაკეთება შეგვიძლია ან როგორ უნდა ვრეაგირებდეთ, რათა მაქსიმალურად ჩვენი რეგიონალური როლის შენარჩუნება შევძლოთ. ეს რა თქმა უნდა, გაცილებით ვრცელი მსჯელობის საგანია.

- რუსეთის პრეზიდენტმა ასევე ისაუბრა სამმხრივი ხელშეკრულებების თანმიმდევრულად განხორციელების თაობაზე, აღნიშნა, რომ გადაადგილებული პირები და ლტოლვილები ყარაბაღში ბრუნდებიან. ეს, რა თქმა უნდა, რუსეთს საშუალებას აძლევს, საერთაშორისო ასპარეზზე წარმოაჩინოს საკუთარი, როგორც შუამავლის, შემრიგებლის და შემდგომ, გრძელვადიანი მშვიდობისმყოფლის როლი. თქვენი აზრით, რას შეცვლის ეს რუსეთისა და დასავლეთის ურთიერთობებში და ზოგადად, დასავლეთის ხედვებში სამხრეთ კავკასიის რეგიონთან მიმართებით?

- როგორც ვახსენე, ერთი ძალიან დიდი შეკითხვა, რომელზეც მკაფიო პასუხი ჯერაც არ არსებობს, შემდეგია: სად არის დასავლეთი ამ პროცესში? თავდაპირველად ის თითქოს ჩანდა და 10 ნოემბრის შეთანხმების ირგვლივ მიმდინარე მხარეთა შორის კომუნიკაციასთან გარკვეული მიმართება ჰქონდა. მაგრამ შეთანხმების შემდგომ პერიოდში ჩვენ დასავლეთს მეტად ვერ ვხედავთ, ის არ ჩანს არც სიმბოლურად, არც ნომინალურად, არც პრაქტიკულად და არც ფაქტობრივად. აქედან გამომდინარე, არსებითი კითხვა მახსენდება - როგორია დასავლეთის სტრატეგია შავი ზღვის, და, კერძოდ, სამხრეთ კავკასიის მიმართ? რა თქმა უნდა, ეს ძალიან დიდი შეკითხვაა, მით უმეტეს, რომ მასზე პასუხის გაცემის შეუძლებლობა დროში დაემთხვა თეთრ სახლში ადმინისტრაციის ცვლილებას, ისევე, როგორც ერთგვარ გაურკვევლობას ევროკავშირის ფარგლებში. ასე რომ, თავისთავად ცხადია, ცალკეული წყაროების მხრიდან იმაზე ლაპარაკი, თუ რამდენად არის დასავლეთის მხრიდან ე.წ. "შემგუებლობა“, რომ რეგიონს ასე ვთქვათ, "მიხედოს“ ან რუსულ-თურქულმა ერთობლივმა ან ცალმხრივად, რუსულმა ინტერესმა, რა თქმა უნდა, უაღრესად საკამათოა; მით უმეტეს, იმის გათვალისწინებით, რომ საქართველოს დასავლეთთან ურთიერთობისა და თანამშრომლობის საკუთარი ხაზი აქვს. თუმცა კვლავ ხაზგასმით აღვნიშნავ, რომ განვითარებული ტენდენციები ძალიან საყურადღებო და ნიშანდობლივია.

რაც შეეხება ყარაბაღში ლტოლვილთა დაბრუნება-არდაბრუნების საკითხს: გუშინდელი შეხვედრის პროცესში არაერთი პრაქტიკული საკითხი წამოიჭრა, რომელთა შესრულების ხარისხზე მკაფიო ერთობლივი შეფასება ვერ მოიძებნა. ესენია ჰუმანიტარული, მათ შორის ლტოლვილების დაბრუნების, ტყვეების გაცვლის, დაღუპულების ცხედრების გაცვლის და სხვა საკითხები... ამასთანავე, მაშინ, როდესაც ბაქო მიიჩნევს, რომ ყარაბაღის სტატუსის საკითხი უკვე წარსულს ჩაბარდა, ერევანი ასე არ თვლის, რაც მიმდინარე პროცესს დრამატიზმს სძენს. აქედან გამომდინარე ვფიქრობ, რომ ამ უმთავრესი საკითხისადმი მხარეთა მიდგომა პრაქტიკული საკითხების გადაჭრისას ერთ-ერთ დამაბრკოლებელი გარემოებად იქცევა. ბაქოსთვის სტატუსის საკითხი ამოწურულია, ერევნისთვის კი თურმე, ეს საკითხი ჯერ კიდევ დღის წესრიგში დგას, რაზეც გუშინ ფაშინიანმა ძალიან არაორაზროვნად განაცხადა და შესაბამისად, ალბათ, მომდევნო პერიოდში ჩვენ ამ საკითხის ირგვლივ არაერთ ვნებათაღელვას ვიხილავთ.

- თქვენ ასევე ახსენეთ, რომ საქართველო ერთი მხრივ უნდა დააკვირდეს მოვლენებს, მეორე მხრივ იფიქროს, რომ არ დაიკარგოს ჩვენი, როგორც დერეფნის როლი. რა უნდა გავაკეთოთ, თუ ჯერჯერობით ესეც ბუნდოვანია?

- დიპლომატიაში არის ტრადიციულად დამკვიდრებული ხერხები და, ვვარაუდობ, ასეთ დროსა და პირობებში ჩვენი, ქართული დიპლომატია ინტენსიურ კონსულტაციებს უნდა აწარმოებდეს დასავლელ კოლეგებთან. ამ კონსულტაციების მიზანი უნდა გახდეს, უკეთ გავიგოთ მათი განწყობა, დამოკიდებულება რეგიონისადმი და აქ მიმდინარე პროცესებისადმი. კიდევ ერთხელ უნდა წამოიჭრას ერთი დიდი თემა - აქვს თუ არა დასავლეთს შავ ზღვასთან და სამხრეთ კავკასიასთან მიმართებაში ერთიანი და მწყობრი სტრატეგია?

ამის შექმნის აუცილებლობაზე ბოლო პერიოდია, მხოლოდ სხადასხვა პუბლიკაციების დონეზე გახშირდა ლაპარაკი და იმედია, ბაიდენის ოფიციალურად გაპრეზიდენტების პირობებში სტრატეგიაზე ჩანაფიქრი გარკვეულ მატერიალიზაციას შეიძენს. დამატებითი გარემობა კი უკვე მეტად პრაქტიკულ ჭრილშია მოსანიშნი. მიმაჩნია, რომ საქართველოს, თავისი სატრანსპორტო-სატრანზიტო პოტენციალის გამოსაკვეთად, - გარდა იმ პროექტებისა, რომლებიც უკვე გადის ქვეყნის ტერიტორიაზე და ფუნქციონირებს, - კიდევ მეტი ყურადღება აქვს მისაქცევი 1-2 მსხვილი ინფრასტრუქტურული პროექტის ჩაშვებაზე. ეს ნაბიჯი ჩვენი ქვეყნის მნიშვნელობას უფრო მეტად გამოკვეთავს რეგიონის სატრანსპორტო რუკაზე. ვფიქრობ იმასაც, რომ ეს ის ამოცანაა, სადაც ჩვენ სხვის მომლოდინე შეიძლება არ ვიყოთ და თამამად მოვახდინოთ პროცესის ინიცირება სასურველი მიმართულებით.

როგორ ეხმაურება აშშ-ს საელჩო ეუთო/ოდირის ანგარიშს, რომელიც საქართველოში ჩატარებულ არჩევნებს ეხება

"2011 წელს არის გაკეთებული, რაღაც ფრაგმენტები ამოღებული და შეკოწიწებული" - როგორ აფასებენ პოლიტიკოსები და ომბუდსმენი გავრცელებულ აუდიოჩანაწერებს

"პირადად მე საზიანოდ მიმაჩნია იმ ტიპის ფარული ჩანაწერების გამოქვეყნება, რომელთა კანონიერების წყაროც ცნობილი არ არის" - ბოკერია