მეცნიერება
პოლიტიკა

11

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეთხუთმეტე დღე დაიწყება 20:34-ზე, მთვარე მორიელშია კრიტიკული დღეა. არ იჩხუბოთ. ეცადეთ, ეს დღე მშვიდად განვლოთ. არ დაიწყოთ ახალი საქმეები; მოერიდეთ მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღებას; ფინანსური საკითხების მოგვარება სხვა დღისთვის გადადეთ; ვაჭრობისთვის არახელსაყრელი დღეა, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხები სხვა დღეს მოაგვარეთ. აკონტროლეთ ემოციები. არასასურველია კამათი, ჩხუბი, საქმეების გარჩევა. არ გირჩევთ სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. სხვა დღისთვის გადადეთ მგზავრობა და მივლინება. კარგია შემოქმედებითი საქმიანობა, საოჯახო საქმეების შესრულება. ცუდი დღეა ქორწინებისა და ნიშნობისათვის. მატულობს ვენერიული დაავადებების რისკი. მოსალოდნელია ტრავმები, ქირურგიული ჩარევის ალბათობა.
მსოფლიო
სამხედრო
მოზაიკა
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ყველა ცვლილება, რაც დასაქმებულებს ახალი შრომის კოდექსით შეეხებათ - "ქალმა და მამაკაცმა თანაბარი შრომისთვის უნდა მიიღონ თანაბარი ანაზღაურება"
ყველა ცვლილება, რაც დასაქმებულებს ახალი შრომის კოდექსით შეეხებათ - "ქალმა და მამაკაცმა თანაბარი შრომისთვის უნდა მიიღონ თანაბარი ანაზღაურება"

სა­ქარ­თვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტი უახ­ლო­ეს მო­მა­ვალ­ში შრო­მის კო­დექ­სის რე­ფორ­მას გა­ნი­ხი­ლავს. კა­ნონპ­რო­ექ­ტის ავ­ტო­რი და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი დე­პუ­ტა­ტი დი­მიტ­რი ცქი­ტიშ­ვი­ლია, რო­მე­ლიც AMBEBI.GE-ს იმ მო­სა­ლოდ­ნელ ცვლი­ლე­ბებ­ზე ესა­უბ­რე­ბა, რაც და­საქ­მე­ბუ­ლე­ბის­თვის უფ­ლებ­რივ გა­რან­ტი­ებს შექ­მნის.

- პირ­ველ რიგ­ში, რა იყო მთა­ვა­რი მო­ტი­ვი, რის გა­მოც ჩათ­ვა­ლეთ, რომ შრო­მის კო­დექ­სის რე­ფორ­მაა აუ­ცი­ლე­ბე­ლი?

- პირ­ველ რიგ­ში, ალ­ბათ ის მდგო­მა­რე­ო­ბა, რო­მელ­შიც იმ­ყო­ფე­ბი­ან და­საქ­მე­ბუ­ლე­ბი. და­ახ­ლო­ე­ბით 2006 წლი­დან სა­ხელ­მწი­ფო ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით მთლი­ა­ნად დე­რე­გუ­ლი­რე­ბა­ზე გა­და­ვი­და, 2006-2007 წლებ­ში გა­უქ­მდა ინ­სტი­ტუ­ტე­ბი და აღარც ინ­სპექ­ცია იყო, აღარც და­საქ­მე­ბულ­თა უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვის გა­რან­ტი­ე­ბი იყო შრო­მის კო­დექსში.

რე­ა­ლუ­რად, მძი­მე სუ­რა­თი მი­ვი­ღეთ - ერთი მხრივ, შრო­მის უსაფრ­თხო­ე­ბის კუ­თხით გვქონ­და ძა­ლი­ან მძი­მე მდგო­მა­რე­ო­ბა, რად­გან ძა­ლი­ან გაზ­რდი­ლი იყო უბე­დუ­რი შემ­თხვე­ვე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა, მე­ო­რე მხრივ, შრო­მი­თი უფ­ლე­ბე­ბის კუ­თხით - ამა­ზეც არა­ერთ ფაქტს შეს­წრე­ბია სა­ზო­გა­დო­ე­ბა, ამა­ზე სა­უბ­რობს ბევ­რი სა­ერ­თა­შო­რი­სო და ად­გი­ლობ­რი­ვი ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის ან­გა­რი­შე­ბი, პროფ­კავ­ში­რებს უამ­რა­ვი „ქე­ი­სი“ აქვთ, სა­დაც სა­სა­მარ­თლო­ში და­საქ­მე­ბუ­ლე­ბის უფ­ლე­ბებს იცა­ვენ და უმე­ტეს შემ­თხვე­ვა­ში იმარ­ჯვე­ბენ კი­დეც.

უკა­ნო­ნო გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბე­ბი, სა­მუ­შაო დრო­ის და­უ­რე­გუ­ლი­რებ­ლო­ბა, ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რად მუ­შა­ო­ბა ანა­ზღა­უ­რე­ბის გა­რე­შე თუ იგი­ვე, ანა­ზღა­უ­რე­ბით, მრავ­ლად იყო და ამას ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბა­ში ვხე­დავთ

მე­ო­რეა სა­ერ­თა­შო­რი­სო ვალ­დე­ბუ­ლე­ბე­ბი, რო­მე­ლიც გარ­კვე­ულ­წი­ლად, გზამ­კვლევს გვი­წე­სებს, ე.ი. ევ­რო­კავ­შირ­თან ასო­ცი­რე­ბის შე­თან­ხმე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით რე­ფორ­მე­ბის გარ­კვე­ულ მი­მარ­თუ­ლე­ბებს სა­ხავს. რა თქმა უნდა, ევ­რო­პულ დი­რექ­ტი­ვებს ქარ­თულ რე­ა­ლო­ბას­თან ადაპ­ტა­ცია სჭირ­დე­ბა, მაგ­რამ ასო­ცი­რე­ბის შე­თან­ხმე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად, ცვლი­ლე­ბე­ბი გარ­კვე­ულ დრო­ში აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა მოხ­დეს.

- რა არის ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ცვლი­ლე­ბე­ბი ახალ შრო­მის კო­დექსში და რას შეც­ვლის ის მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბის­თვის?

- ერთი მხრივ, გა­რან­ტი­ე­ბი სა­კა­ნონ­მდებ­ლო დო­ნე­ზე უნდა იყოს ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი ძა­ლი­ან მკა­ფიო, გა­სა­გებ ენა­ზე, ანუ, რა უფ­ლე­ბე­ბი აქვს და­საქ­მე­ბულს; მე­ო­რეა ის, რომ ამ უფ­ლე­ბე­ბის აღ­სრუ­ლე­ბის მე­ქა­ნიზ­მე­ბი უნდა არ­სე­ბობ­დეს. ბუ­ნებ­რი­ვია, ერთი მე­ო­რეს გა­რე­შე ვერ იარ­სე­ბებს. თუ და­ვად­გენთ უფ­ლე­ბებს, აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა იყოს სტრუქ­ტუ­რა, რო­მე­ლიც ამის აღ­სრუ­ლე­ბა­ზე ზე­დამ­ხედ­ვე­ლო­ბას გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლებს.

ჩვენ გან­სა­კუთ­რე­ბით გა­ვა­მახ­ვი­ლეთ ყუ­რა­დღე­ბა გარ­კვე­ულ სა­კი­თხებ­ზე, სა­დაც ყვე­ლა­ზე მწვა­ვე მდგო­მა­რე­ო­ბა და­ვი­ნა­ხეთ, თუმ­ცა პრაქ­ტი­კუ­ლად, შრო­მი­თი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის თით­ქმის მთე­ლი სპექტრი დავ­ფა­რეთ:

პირ­ველ რიგ­ში, ესაა ან­ტი­დის­კრი­მი­ნა­ცი­უ­ლი ზო­მე­ბის გამ­კაც­რე­ბა. მე­ო­რეა დეკ­რე­ტუ­ლი შვე­ბუ­ლე­ბა, რო­მელ­შიც ამ შემ­თხვე­ვა­ში ფუნ­და­მენ­ტუ­რად არ იც­ვლე­ბა ანა­ზღა­უ­რე­ბის სტან­დარ­ტი, მაგ­რამ შე­მო­დის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, რომ მა­მამ დეკ­რე­ტუ­ლი შვე­ბუ­ლე­ბა მთლი­ა­ნად ან ნა­წი­ლობ­რივ გა­ი­ნა­წი­ლოს დე­დას­თან. ასე­ვე, შვი­ლად აყ­ვა­ნის და სუ­რო­გა­ცი­ის შემ­თხვე­ვა­ში და­ბა­დე­ბუ­ლე­ბის­თვი­საც მათ მშობ­ლებს დეკ­რე­ტუ­ლი შვე­ბუ­ლე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ექ­ნე­ბათ - აქამ­დე ეს არ იყო, ვი­ნა­ი­დან, ორ­სუ­ლო­ბა-მშო­ბი­ა­რო­ბი­სა და ბავ­შვის მოვ­ლის გამო შვე­ბუ­ლე­ბე­ბი გა­მიჯ­ნუ­ლი არ იყო. ასე­ვე შე­მო­დის და­მა­ტე­ბი­თი გა­რან­ტი­ე­ბი ქა­ლე­ბის­თვის.

სა­მუ­შაო დრო­ის რე­გუ­ლი­რე­ბა, ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე მსხვი­ლი თე­მაა ჩვენს კა­ნონპ­რო­ექ­ტში - ეს გუ­ლისმხობს, ნორ­მი­რე­ბუ­ლი სა­მუ­შაო დრო­ის ხან­გრძლი­ვო­ბის დად­გე­ნას კვი­რა­ში 40 სა­ა­თის ოდე­ბო­ბით და მხო­ლოდ გა­მო­ნა­კი­სის სა­ხით 48-სა­ა­თი­ა­ნი სა­მუ­შაო კვი­რის დაშ­ვე­ბას.

ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რი სა­მუ­შაო დრო­ის ზედა ზღვრის და­წე­სე­ბას ამ ეტაპ­ზე ვერ ვა­ხერ­ხებთ, რად­გან თა­ვად და­საქ­მე­ბუ­ლე­ბის დიდი ნა­წი­ლია წი­ნა­აღ­მდე­გი. იმის­თვის, რომ გა­მო­ი­მუ­შა­ვონ მეტ-ნაკ­ლე­ბად სამ­ყო­ფი ანა­ზღა­უ­რე­ბა, ბევ­რი და­საქ­მე­ბუ­ლი სა­კუ­თა­რი ნე­ბი­თაც მუ­შა­ობს ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რად და შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბა მათ შე­უქ­მნი­და პრობ­ლე­მას. ამი­ტო­მაც, სა­მუ­შაო დრო­ის ზედა ზღვა­რი არ გვაქვს, მაგ­რამ გვაქვს იმის გა­რან­ტი­ე­ბი, რომ დამ­საქ­მე­ბელ­მა და­საქ­მე­ბულს არ და­ა­ძა­ლოს ზე­გა­ნაკ­ვე­თურ­ზე მუ­შა­ო­ბა, თა­ვი­სი სურ­ვი­ლის მი­უ­ხე­და­ვად და ასე­ვე ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რის ანა­ზღა­უ­რე­ბა უნდა მოხ­დეს რე­ა­ლუ­რად მო­მა­ტე­ბუ­ლი გა­ნაკ­ვე­თით.

ასე­ვე დგინ­დე­ბა შეს­ვე­ნე­ბი­სა და დას­ვე­ნე­ბის დღე­ე­ბის სტან­დარ­ტე­ბიც.

რაც შე­ე­ხე­ბა გა­კონ­ტრო­ლე­ბას, უნდა დად­გინ­დეს, რომ ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რი სა­მუ­შა­ოს შეს­რუ­ლე­ბა წი­ნას­წა­რი შე­თან­ხმე­ბით უნდა მოხ­დეს. თუ ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რად მუ­შა­ო­ბა სა­მუ­შა­ოს სპე­ცი­ფი­კი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს, მა­შინ ეს ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბა­ში უნდა იყოს გა­წე­რი­ლი და თუ ეს ასე არაა, მა­შინ და­საქ­მე­ბუ­ლი ორი კვი­რით ადრე მა­ინც უნდა გა­აფრ­თხი­ლონ. გა­მო­ნაკ­ლი­სი შე­იძ­ლე­ბა იყოს მხო­ლოდ გა­და­უ­დე­ბე­ლი სა­ჭი­რო­ე­ბა, რა­საც დამ­საქ­მე­ბე­ლი წი­ნას­წარ ვერ გან­სა­ზღვრავ­და.

რაც მთა­ვა­რია, ეს ყვე­ლა­ფე­რი უნდა აღი­რი­ცხე­ბო­დეს, რათა ამის გა­კონ­ტრო­ლე­ბა შე­იძ­ლე­ბო­დეს. ადა­მი­ან­მა ზუს­ტად უნდა იცო­დეს, რო­დის მო­ვი­და, რო­დის წა­ვი­და, რამ­დე­ნი სა­ა­თი იმუ­შა­ვა, რამ­დე­ნი სა­ა­თი აიღო ნორ­მი­რე­ბუ­ლი სა­მუ­შა­ოს­თვის ხელ­ფა­სი, რამ­დე­ნი აიღო ზე­გა­ნაკ­ვე­თუ­რის­თვის და ა.შ

ცვლა­ში მუ­შა­ო­ბა­შის მი­მარ­თუ­ლე­ბი­თაც გარ­კვე­უ­ლი სი­ახ­ლე­ე­ბია - მა­გა­ლი­თად, ცვლა­ში ადა­მი­ა­ნი ორ­ჯერ ზე­დი­ზედ არ უნდა მუ­შა­ობ­დეს, რად­გან ფი­ზი­კუ­რად ეს ძა­ლი­ან მძი­მეა; ღამე მუ­შა­ო­ბის მხრი­ვაც გარ­კვე­უ­ლი შე­ზღუდ­ვე­ბია, რად­გან თუ მა­გა­ლი­თად, 22:00-დან 06:00 სა­ა­თამ­დეა სა­მუ­შაო სა­ა­თე­ბი, ეს ღა­მის პე­რი­ო­დია; ადა­მი­ა­ნი თუ თა­ვი­სი 8-9-სა­ა­თი­ა­ნი სა­მუ­შა­ოს პე­რი­ოდ­ში 3 სა­ათს მა­ინც ღა­მის სა­მუ­შა­ო­ზე ატა­რებს, ღა­მის სა­მუ­შა­ოდ ეთ­ვლე­ბა და მის­თვის და­მა­ტე­ბი­თი დაც­ვის გა­რან­ტი­ე­ბი ჩნდე­ბა, მათ შო­რის, სა­მე­დი­ცი­ნო გა­მოკ­ვლე­ვე­ბის ჩა­ტა­რე­ბა,

რე­ფორ­მის შემ­დგო­მი სა­კი­თხია, კონ­სულ­ტა­ცი­ე­ბი და თა­ნამ­შრომ­ლო­ბის ხელ­შე­წყო­ბა დამ­საქ­მე­ბელ­სა და და­საქ­მე­ბუ­ლებს შო­რის. ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში დამ­საქ­მებ­ლე­ბი არ ით­ვა­ლის­წი­ნე­ბენ და­საქ­მე­ბულ­თა პო­ზი­ცი­ას, მა­ში­ნაც კი, რო­დე­საც გარ­კვე­უ­ლი ცვლი­ლე­ბე­ბი თუ გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა თა­ვად და­საქ­მე­ბუ­ლებს ეხე­ბათ. ამი­ტომ, გარ­კვე­უ­ლი რეგ­ლა­მენ­ტი­რე­ბა შე­მო­დის, თუ რო­გორ უნდა მოხ­დეს მათ შო­რის თა­ნამ­შრომ­ლო­ბა, ინ­ფორ­მა­ცი­ის ურ­თი­ერ­თგაც­ვლა, რო­გორ და რა შემ­თხვე­ვა­ში უნდა მი­ა­წო­დონ ინ­ფორ­მა­ცია დამ­საქ­მებ­ლებ­მა და­საქ­მე­ბუ­ლე­ბის წარ­მო­მად­გენ­ლებს.

ბოლო ნა­წი­ლი ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია - აღ­სრუ­ლე­ბის მე­ქა­ნიზ­მე­ბი. ერთი მხრივ, დარ­ღვე­ვებ­ზე სან­ქცი­ე­ბის მე­ქა­ნიზ­მე­ბი გვაქვს, მე­ო­რე მხრივ, პა­კეტ­შია შრო­მის ინ­სპექ­ცი­ის კა­ნონპ­რო­ექ­ტი, რაც გუ­ლის­ხმობს ძლი­ე­რი, და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი შრო­მის ინ­სპექ­ცი­ის ფორ­მი­რე­ბას, რო­მელ­მაც ამ კა­ნო­ნით დად­გე­ნი­ლი ნორ­მე­ბი უნდა აღას­რუ­ლოს.

- რო­გორც ვი­ცით, სტა­ჟი­რე­ბის სა­კი­თხი სქარ­თვე­ლო­ში საკ­მა­ოდ მო­უ­წეს­რი­გე­ბე­ლია. რო­გორ შეც­ვლის ამას ახა­ლი კო­დექ­სი?

- კო­დექსში ცვლი­ლე­ბე­ბის მი­ხედ­ვით სტა­ჟი­რე­ბის შე­სა­ხებ გან­სა­ზღვრე­ბა ჩნდე­ბა, რო­გორც შრო­მი­თი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის მო­ნა­წი­ლე და მას­ზე გავ­რცელ­დეს ყვე­ლა ის უფ­ლე­ბა, რო­მე­ლიც ვრცელ­დე­ბა ნე­ბის­მი­ერ და­საქ­მე­ბულ­ზე. ანუ კო­დექ­სი მთლი­ა­ნად, მხო­ლოდ რამ­დე­ნი­მე გა­მო­ნაკ­ლი­სით, გავ­რცელ­დე­ბა სტა­ჟი­ორ­ზეც.

ვი­ცით, რომ სტა­ჟი­ო­რი ზო­გი­ერთ შემ­თხვე­ვა­ში, აჰ­ყავთ სამ­სა­ხურ­ში და ას­რუ­ლე­ბი­ნე­ბენ იმ სა­მუ­შა­ოს, რისი შეს­რუ­ლე­ბის­თვი­საც შე­ეძ­ლოთ, ხელ­ფა­სიც გა­და­ე­ხა­დათ, რად­გან შტატ­ში ასე­თი ერ­თე­უ­ლი აქვთ, მაგ­რამ უფა­სო შრო­მის გა­მო­ყე­ნე­ბა უნ­დათ. ამ შემ­თხვე­ვა­ში პირ­და­პი­რი აკ­რძალ­ვაა, რომ აკ­რძა­ლუ­ლია სტა­ჟი­ო­რის გა­მო­ყე­ნე­ბა არ­სე­ბუ­ლი საშ­ტა­ტო ერ­თე­უ­ლის ნაც­ვლად.

რა­ტომ? ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი და­საქ­მე­ბუ­ლი და სტა­ჟი­ო­რი ერ­თმა­ნე­თის­გან ფუნ­ქცი­უ­რად უნდა გან­სხვავ­დე­ბოდ­ნენ, რად­გან და­საქ­მე­ბულს, რო­მელ­საც ანა­ზღა­უ­რე­ბა აქვს, სხვა პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბე­ბი და სა­მუ­შაო აქვს; სტა­ჟი­ო­რი კი გუ­ლის­ხმობს, რომ მან რა­ღაც პე­რი­ოდ­ში პრაქ­ტი­კა და გარ­კვე­უ­ლი უნა­რე­ბი უნდა შე­ი­ძი­ნოს, მერე კი - და­საქმდეს. თუ ადა­მი­ანს სურს, რომ მას მთლი­ა­ნად იგი­ვე ფუნ­ქცია შე­ას­რუ­ლე­ბი­ნოს, მა­შინ და­ა­საქ­მოს და ხელ­ფა­სი გა­და­უ­ხა­დოს.

ანა­ზღა­უ­რე­ბა­დი სტა­ჟი­რე­ბის გა­რან­ტია ვერ შე­მოგ­ვაქვს, რად­გან დღე­ვან­დე­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბით, სტა­ჟი­რე­ბე­ბის აბ­სო­ლუ­ტუ­რი უმ­რავ­ლე­სო­ბა არა­ა­ნა­ზღა­უ­რე­ბა­დია და მკაც­რი სტან­დარ­ტის დად­გე­ნა, რომ აუ­ცი­ლებ­ლად ანა­ზღა­უ­რე­ბა­დი ყო­ფი­ლი­ყო, სტა­ჟი­რე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის მნიშ­ვნე­ლო­ვან შემ­ცი­რე­ბას გა­მო­იწ­ვევ­და.

მე­ო­რეს მხრივ, ისიც უნდა ვი­ცო­დეთ, რომ ანა­ზღა­უ­რე­ბა­დი სტა­ჟი­რე­ბა ხელ­ფასს არ ნიშ­ნავს - ზო­გა­დად, სტა­ჟი­რე­ბის ანა­ზღა­უ­რე­ბა გზის ხარ­ჯებს ფა­რავს ხოლ­მე, რო­მე­ლიც გა­ცი­ლე­ბით მცი­რეა ნე­ბის­მი­ერ ქვე­ყა­ნა­ში, ვიდ­რე ნე­ბის­მი­ე­რი მი­ნი­მა­ლუ­რი ანა­ზღა­უ­რე­ბა. ამი­ტომ, დღეს ამის შე­მო­ტა­ნა და დად­გე­ნა, რომ მა­ინ­ცდა­მა­ინც 100 თუ 150 ლარი იყოს, კარ­გი იქ­ნე­ბო­და, მაგ­რამ შე­საძ­ლე­ბე­ლია, ძა­ლი­ან შე­ემ­ცი­რე­ბი­ნა სტა­ჟი­რე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი.

ამ რის­კე­ბის გამო მხო­ლოდ ვამ­ბობთ, რომ 6 თვის მერე სტა­ჟი­ო­რი და­საქ­მე­ბულ­მა ან სამ­სა­ხურ­ში უნდა აიყ­ვა­ნოს, ან ანა­ზღა­უ­რე­ბად სტა­ჟი­რე­ბა­ზე გა­და­იყ­ვა­ნოს, თუ მას­თან შრო­მი­თი ურ­თი­ერ­თო­ბის გაგ­რძე­ლე­ბა უნდა. გა­უ­თა­ვე­ბე­ლი ვა­დით სტა­ჟი­ო­რე­ბის შრო­მის გა­მო­ყე­ნე­ბა რომ არ ხდე­ბო­დეს, ამი­ტო­მაც ჩავ­წე­რეთ მაქ­სი­მუმ 6-თვი­ა­ნი ვადა, რომ ამა­ზე მეტი არა­ა­ნა­ზღა­უ­რე­ბა­დი არ უნდა იყოს.

სტა­ჟი­ორ­ზე კი­დევ და­მა­ტე­ბი­თი დათ­ქმე­ბი გვაქვს, მა­გა­ლი­თად, აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა იყოს წი­ნას­წარ მისი უფ­ლე­ბა-მო­ვა­ლე­ო­ბე­ბი გა­წე­რი­ლი, რათა ადა­მი­ან­მა იცო­დეს, რა მი­მარ­თუ­ლე­ბით უნდა გა­ი­ა­როს სტა­ჟი­რე­ბა და მის ნაც­ვლად სხვა საქ­მე არ აკე­თე­ბი­ნონ.

- ვი­ცით, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­ში მა­მა­კა­ცე­ბის სა­შუ­ა­ლო ხელ­ფა­სი ქა­ლე­ბი­სას აღე­მა­ტე­ბა. რა იქ­ნე­ბა ამ მხრივ სი­ახ­ლე­ე­ბი ახა­ლი შრო­მის კო­დექ­სით ქა­ლე­ბის­თვის?

- ქა­ლი­სა და მა­მა­კა­ცის ყო­ველ­თვი­ურ სა­შუ­ა­ლო ანა­ზღა­უ­რე­ბას შო­რის და­ახ­ლო­ე­ბით 40%-ია­ნია სხვა­ო­ბა, ეს რა თქმა უნდა, მხო­ლოდ ხელ­ფა­სე­ბის კუ­თხით არაა. ეს არის კულ­ტუ­რულ-სტრუქ­ტუ­რუ­ლი მი­ზე­ზე­ბით გა­მოწ­ვე­უ­ლი. ძა­ლი­ან ბევ­რი კომ­პო­ნენ­ტის­გან შედ­გე­ბა. თუმ­ცა, ჩვენ კა­ნონ­ში ვა­ჩენთ ჩა­ნა­წერს, რომ ქა­ლი­სა და მა­მა­კა­ცის თა­ნა­ბა­რი შრო­მის­თვის უნდა მი­ი­ღონ თა­ნა­ბა­რი ანა­ზღა­უ­რე­ბა - ერ­თსა და იმა­ვე თა­ნამ­დე­ბო­ბა­ზე, ერთი და იმა­ვე კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის ადა­მი­ა­ნე­ბი უნდა იღებ­დნენ თა­ნა­ბარ ანა­ზღა­უ­რე­ბას.

ეს მდგო­მა­რე­ო­ბას ფუნ­და­მენ­ტუ­რად ვერ შეც­ვლის, 40%-იან გან­სხვა­ვე­ბას მა­შინ­ვე ვერ შე­ამ­ცი­რებს, მაგ­რამ სა­კა­ნონ­მდებ­ლო სა­ფუძ­ველს შექ­მნის, რომ სა­მუ­შაო ად­გი­ლებ­ზე ადა­მი­ა­ნებ­მა, რო­გორც მი­ნი­მუმ, აი­ღონ თა­ნა­ბა­რი ხელ­ფა­სე­ბი. და­ნარ­ჩე­ნი გან­სხვა­ვე­ბა რის­გა­ნაც გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს, ესაა მა­გა­ლი­თად ის, რომ ქა­ლის პრო­ფე­სი­ე­ბი უფრო და­ბა­ლა­ნა­ზღა­უ­რე­ბა­დია, ვიდ­რე კა­ცის, ან მა­გა­ლი­თად, კა­ცე­ბი უფრო მეტ დროს ატა­რე­ბენ სა­მუ­შა­ო­ზე, რად­გან ქა­ლებს მერე არა­ა­ნა­ზღა­უ­რე­ბა­დი სა­მუ­შა­ოც აქვთ სახ­ლში და ა.შ. ასეთ კომ­პო­ნენ­ტებს რა თქმა უნდა, ასე მარ­ტი­ვად, კა­ნო­ნის ერთი ჩა­ნა­წე­რი ვერ გა­და­წყვეტს, მაგ­რამ კა­ნო­ნი სა­მარ­თლებ­რივ სა­ფუძ­ველს შექ­მნის, რო­მელ­ზეც და­მა­ტე­ბი­თი პო­ლი­ტი­კე­ბი უნდა და­ვა­შე­ნოთ იმის­თვის, რომ ეს სხვა­ო­ბა მარ­თლაც, მი­ნი­მუ­მამ­დე იყოს დაყ­ვა­ნი­ლი და შემ­დგომ, სა­ბო­ლო­ოდ გაქ­რეს კი­დეც.

მკითხველის კომენტარები / 8 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
M777
0

ქალბატონო დიმიტრი, შენ ხარ სირცხვილი, დიდი კომპანიების ლაქია, ყველანაირად ცდილობს რომ საშუალო ბიზნესი გააქრო, ამ შრომის ვაი ინსპექციის ხარჯზე. ნამუსი არ გაქვს

 

Natashka
5

tu es yvelaferi rac weria mogvardeba , shromas fasi daedeba da ra tqmaunda cxovrebac gaumjobesdeba .

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
დღეს, 9 მაისს, მეორე მსოფლიო ომში ფაშიზმზე გამარჯვებიდან 80 წელი შესრულდა
ავტორი:

ყველა ცვლილება, რაც დასაქმებულებს ახალი შრომის კოდექსით შეეხებათ - "ქალმა და მამაკაცმა თანაბარი შრომისთვის უნდა მიიღონ თანაბარი ანაზღაურება"

ყველა ცვლილება, რაც დასაქმებულებს ახალი შრომის კოდექსით შეეხებათ - "ქალმა და მამაკაცმა თანაბარი შრომისთვის უნდა მიიღონ თანაბარი ანაზღაურება"

საქართველოს პარლამენტი უახლოეს მომავალში შრომის კოდექსის რეფორმას განიხილავს. კანონპროექტის ავტორი დამოუკიდებელი დეპუტატი დიმიტრი ცქიტიშვილია, რომელიც AMBEBI.GE-ს იმ მოსალოდნელ ცვლილებებზე ესაუბრება, რაც დასაქმებულებისთვის უფლებრივ გარანტიებს შექმნის.

- პირველ რიგში, რა იყო მთავარი მოტივი, რის გამოც ჩათვალეთ, რომ შრომის კოდექსის რეფორმაა აუცილებელი?

- პირველ რიგში, ალბათ ის მდგომარეობა, რომელშიც იმყოფებიან დასაქმებულები. დაახლოებით 2006 წლიდან სახელმწიფო ამ მიმართულებით მთლიანად დერეგულირებაზე გადავიდა, 2006-2007 წლებში გაუქმდა ინსტიტუტები და აღარც ინსპექცია იყო, აღარც დასაქმებულთა უფლებების დაცვის გარანტიები იყო შრომის კოდექსში.

რეალურად, მძიმე სურათი მივიღეთ - ერთი მხრივ, შრომის უსაფრთხოების კუთხით გვქონდა ძალიან მძიმე მდგომარეობა, რადგან ძალიან გაზრდილი იყო უბედური შემთხვევების რაოდენობა, მეორე მხრივ, შრომითი უფლებების კუთხით - ამაზეც არაერთ ფაქტს შესწრებია საზოგადოება, ამაზე საუბრობს ბევრი საერთაშორისო და ადგილობრივი ორგანიზაციის ანგარიშები, პროფკავშირებს უამრავი „ქეისი“ აქვთ, სადაც სასამართლოში დასაქმებულების უფლებებს იცავენ და უმეტეს შემთხვევაში იმარჯვებენ კიდეც.

უკანონო გათავისუფლებები, სამუშაო დროის დაურეგულირებლობა, ზეგანაკვეთურად მუშაობა ანაზღაურების გარეშე თუ იგივე, ანაზღაურებით, მრავლად იყო და ამას ყოველდღიურობაში ვხედავთ

მეორეა საერთაშორისო ვალდებულებები, რომელიც გარკვეულწილად, გზამკვლევს გვიწესებს, ე.ი. ევროკავშირთან ასოცირების შეთანხმება ამ მიმართულებით რეფორმების გარკვეულ მიმართულებებს სახავს. რა თქმა უნდა, ევროპულ დირექტივებს ქართულ რეალობასთან ადაპტაცია სჭირდება, მაგრამ ასოცირების შეთანხმების შესაბამისად, ცვლილებები გარკვეულ დროში აუცილებლად უნდა მოხდეს.

- რა არის ყველაზე მნიშვნელოვანი ცვლილებები ახალ შრომის კოდექსში და რას შეცვლის ის მოქალაქეებისთვის?

- ერთი მხრივ, გარანტიები საკანონმდებლო დონეზე უნდა იყოს ჩამოყალიბებული ძალიან მკაფიო, გასაგებ ენაზე, ანუ, რა უფლებები აქვს დასაქმებულს; მეორეა ის, რომ ამ უფლებების აღსრულების მექანიზმები უნდა არსებობდეს. ბუნებრივია, ერთი მეორეს გარეშე ვერ იარსებებს. თუ დავადგენთ უფლებებს, აუცილებლად უნდა იყოს სტრუქტურა, რომელიც ამის აღსრულებაზე ზედამხედველობას განახორციელებს.

ჩვენ განსაკუთრებით გავამახვილეთ ყურადღება გარკვეულ საკითხებზე, სადაც ყველაზე მწვავე მდგომარეობა დავინახეთ, თუმცა პრაქტიკულად, შრომითი ურთიერთობების თითქმის მთელი სპექტრი დავფარეთ:

პირველ რიგში, ესაა ანტიდისკრიმინაციული ზომების გამკაცრება. მეორეა დეკრეტული შვებულება, რომელშიც ამ შემთხვევაში ფუნდამენტურად არ იცვლება ანაზღაურების სტანდარტი, მაგრამ შემოდის შესაძლებლობა, რომ მამამ დეკრეტული შვებულება მთლიანად ან ნაწილობრივ გაინაწილოს დედასთან. ასევე, შვილად აყვანის და სუროგაციის შემთხვევაში დაბადებულებისთვისაც მათ მშობლებს დეკრეტული შვებულების გამოყენების შესაძლებლობა ექნებათ - აქამდე ეს არ იყო, ვინაიდან, ორსულობა-მშობიარობისა და ბავშვის მოვლის გამო შვებულებები გამიჯნული არ იყო. ასევე შემოდის დამატებითი გარანტიები ქალებისთვის.

სამუშაო დროის რეგულირება, ერთ-ერთი ყველაზე მსხვილი თემაა ჩვენს კანონპროექტში - ეს გულისმხობს, ნორმირებული სამუშაო დროის ხანგრძლივობის დადგენას კვირაში 40 საათის ოდებობით და მხოლოდ გამონაკისის სახით 48-საათიანი სამუშაო კვირის დაშვებას.

ზეგანაკვეთური სამუშაო დროის ზედა ზღვრის დაწესებას ამ ეტაპზე ვერ ვახერხებთ, რადგან თავად დასაქმებულების დიდი ნაწილია წინააღმდეგი. იმისთვის, რომ გამოიმუშავონ მეტ-ნაკლებად სამყოფი ანაზღაურება, ბევრი დასაქმებული საკუთარი ნებითაც მუშაობს ზეგანაკვეთურად და შეზღუდვების დაწესება მათ შეუქმნიდა პრობლემას. ამიტომაც, სამუშაო დროის ზედა ზღვარი არ გვაქვს, მაგრამ გვაქვს იმის გარანტიები, რომ დამსაქმებელმა დასაქმებულს არ დააძალოს ზეგანაკვეთურზე მუშაობა, თავისი სურვილის მიუხედავად და ასევე ზეგანაკვეთურის ანაზღაურება უნდა მოხდეს რეალურად მომატებული განაკვეთით.

ასევე დგინდება შესვენებისა და დასვენების დღეების სტანდარტებიც.

რაც შეეხება გაკონტროლებას, უნდა დადგინდეს, რომ ზეგანაკვეთური სამუშაოს შესრულება წინასწარი შეთანხმებით უნდა მოხდეს. თუ ზეგანაკვეთურად მუშაობა სამუშაოს სპეციფიკიდან გამომდინარეობს, მაშინ ეს ხელშეკრულებაში უნდა იყოს გაწერილი და თუ ეს ასე არაა, მაშინ დასაქმებული ორი კვირით ადრე მაინც უნდა გააფრთხილონ. გამონაკლისი შეიძლება იყოს მხოლოდ გადაუდებელი საჭიროება, რასაც დამსაქმებელი წინასწარ ვერ განსაზღვრავდა.

რაც მთავარია, ეს ყველაფერი უნდა აღირიცხებოდეს, რათა ამის გაკონტროლება შეიძლებოდეს. ადამიანმა ზუსტად უნდა იცოდეს, როდის მოვიდა, როდის წავიდა, რამდენი საათი იმუშავა, რამდენი საათი აიღო ნორმირებული სამუშაოსთვის ხელფასი, რამდენი აიღო ზეგანაკვეთურისთვის და ა.შ

ცვლაში მუშაობაშის მიმართულებითაც გარკვეული სიახლეებია - მაგალითად, ცვლაში ადამიანი ორჯერ ზედიზედ არ უნდა მუშაობდეს, რადგან ფიზიკურად ეს ძალიან მძიმეა; ღამე მუშაობის მხრივაც გარკვეული შეზღუდვებია, რადგან თუ მაგალითად, 22:00-დან 06:00 საათამდეა სამუშაო საათები, ეს ღამის პერიოდია; ადამიანი თუ თავისი 8-9-საათიანი სამუშაოს პერიოდში 3 საათს მაინც ღამის სამუშაოზე ატარებს, ღამის სამუშაოდ ეთვლება და მისთვის დამატებითი დაცვის გარანტიები ჩნდება, მათ შორის, სამედიცინო გამოკვლევების ჩატარება,

რეფორმის შემდგომი საკითხია, კონსულტაციები და თანამშრომლობის ხელშეწყობა დამსაქმებელსა და დასაქმებულებს შორის. ხშირ შემთხვევაში დამსაქმებლები არ ითვალისწინებენ დასაქმებულთა პოზიციას, მაშინაც კი, როდესაც გარკვეული ცვლილებები თუ გადაწყვეტილება თავად დასაქმებულებს ეხებათ. ამიტომ, გარკვეული რეგლამენტირება შემოდის, თუ როგორ უნდა მოხდეს მათ შორის თანამშრომლობა, ინფორმაციის ურთიერთგაცვლა, როგორ და რა შემთხვევაში უნდა მიაწოდონ ინფორმაცია დამსაქმებლებმა დასაქმებულების წარმომადგენლებს.

ბოლო ნაწილი ძალიან მნიშვნელოვანია - აღსრულების მექანიზმები. ერთი მხრივ, დარღვევებზე სანქციების მექანიზმები გვაქვს, მეორე მხრივ, პაკეტშია შრომის ინსპექციის კანონპროექტი, რაც გულისხმობს ძლიერი, დამოუკიდებელი შრომის ინსპექციის ფორმირებას, რომელმაც ამ კანონით დადგენილი ნორმები უნდა აღასრულოს.

- როგორც ვიცით, სტაჟირების საკითხი სქართველოში საკმაოდ მოუწესრიგებელია. როგორ შეცვლის ამას ახალი კოდექსი?

- კოდექსში ცვლილებების მიხედვით სტაჟირების შესახებ განსაზღვრება ჩნდება, როგორც შრომითი ურთიერთობების მონაწილე და მასზე გავრცელდეს ყველა ის უფლება, რომელიც ვრცელდება ნებისმიერ დასაქმებულზე. ანუ კოდექსი მთლიანად, მხოლოდ რამდენიმე გამონაკლისით, გავრცელდება სტაჟიორზეც.

ვიცით, რომ სტაჟიორი ზოგიერთ შემთხვევაში, აჰყავთ სამსახურში და ასრულებინებენ იმ სამუშაოს, რისი შესრულებისთვისაც შეეძლოთ, ხელფასიც გადაეხადათ, რადგან შტატში ასეთი ერთეული აქვთ, მაგრამ უფასო შრომის გამოყენება უნდათ. ამ შემთხვევაში პირდაპირი აკრძალვაა, რომ აკრძალულია სტაჟიორის გამოყენება არსებული საშტატო ერთეულის ნაცვლად.

რატომ? ჩვეულებრივი დასაქმებული და სტაჟიორი ერთმანეთისგან ფუნქციურად უნდა განსხვავდებოდნენ, რადგან დასაქმებულს, რომელსაც ანაზღაურება აქვს, სხვა პასუხისმგებლობები და სამუშაო აქვს; სტაჟიორი კი გულისხმობს, რომ მან რაღაც პერიოდში პრაქტიკა და გარკვეული უნარები უნდა შეიძინოს, მერე კი - დასაქმდეს. თუ ადამიანს სურს, რომ მას მთლიანად იგივე ფუნქცია შეასრულებინოს, მაშინ დაასაქმოს და ხელფასი გადაუხადოს.

ანაზღაურებადი სტაჟირების გარანტია ვერ შემოგვაქვს, რადგან დღევანდელი მდგომარეობით, სტაჟირებების აბსოლუტური უმრავლესობა არაანაზღაურებადია და მკაცრი სტანდარტის დადგენა, რომ აუცილებლად ანაზღაურებადი ყოფილიყო, სტაჟირების შესაძლებლობების მნიშვნელოვან შემცირებას გამოიწვევდა.

მეორეს მხრივ, ისიც უნდა ვიცოდეთ, რომ ანაზღაურებადი სტაჟირება ხელფასს არ ნიშნავს - ზოგადად, სტაჟირების ანაზღაურება გზის ხარჯებს ფარავს ხოლმე, რომელიც გაცილებით მცირეა ნებისმიერ ქვეყანაში, ვიდრე ნებისმიერი მინიმალური ანაზღაურება. ამიტომ, დღეს ამის შემოტანა და დადგენა, რომ მაინცდამაინც 100 თუ 150 ლარი იყოს, კარგი იქნებოდა, მაგრამ შესაძლებელია, ძალიან შეემცირებინა სტაჟირების შესაძლებლობები.

ამ რისკების გამო მხოლოდ ვამბობთ, რომ 6 თვის მერე სტაჟიორი დასაქმებულმა ან სამსახურში უნდა აიყვანოს, ან ანაზღაურებად სტაჟირებაზე გადაიყვანოს, თუ მასთან შრომითი ურთიერთობის გაგრძელება უნდა. გაუთავებელი ვადით სტაჟიორების შრომის გამოყენება რომ არ ხდებოდეს, ამიტომაც ჩავწერეთ მაქსიმუმ 6-თვიანი ვადა, რომ ამაზე მეტი არაანაზღაურებადი არ უნდა იყოს.

სტაჟიორზე კიდევ დამატებითი დათქმები გვაქვს, მაგალითად, აუცილებლად უნდა იყოს წინასწარ მისი უფლება-მოვალეობები გაწერილი, რათა ადამიანმა იცოდეს, რა მიმართულებით უნდა გაიაროს სტაჟირება და მის ნაცვლად სხვა საქმე არ აკეთებინონ.

- ვიცით, რომ საქართველოში მამაკაცების საშუალო ხელფასი ქალებისას აღემატება. რა იქნება ამ მხრივ სიახლეები ახალი შრომის კოდექსით ქალებისთვის?

- ქალისა და მამაკაცის ყოველთვიურ საშუალო ანაზღაურებას შორის დაახლოებით 40%-იანია სხვაობა, ეს რა თქმა უნდა, მხოლოდ ხელფასების კუთხით არაა. ეს არის კულტურულ-სტრუქტურული მიზეზებით გამოწვეული. ძალიან ბევრი კომპონენტისგან შედგება. თუმცა, ჩვენ კანონში ვაჩენთ ჩანაწერს, რომ ქალისა და მამაკაცის თანაბარი შრომისთვის უნდა მიიღონ თანაბარი ანაზღაურება - ერთსა და იმავე თანამდებობაზე, ერთი და იმავე კვალიფიკაციის ადამიანები უნდა იღებდნენ თანაბარ ანაზღაურებას.

ეს მდგომარეობას ფუნდამენტურად ვერ შეცვლის, 40%-იან განსხვავებას მაშინვე ვერ შეამცირებს, მაგრამ საკანონმდებლო საფუძველს შექმნის, რომ სამუშაო ადგილებზე ადამიანებმა, როგორც მინიმუმ, აიღონ თანაბარი ხელფასები. დანარჩენი განსხვავება რისგანაც გამომდინარეობს, ესაა მაგალითად ის, რომ ქალის პროფესიები უფრო დაბალანაზღაურებადია, ვიდრე კაცის, ან მაგალითად, კაცები უფრო მეტ დროს ატარებენ სამუშაოზე, რადგან ქალებს მერე არაანაზღაურებადი სამუშაოც აქვთ სახლში და ა.შ. ასეთ კომპონენტებს რა თქმა უნდა, ასე მარტივად, კანონის ერთი ჩანაწერი ვერ გადაწყვეტს, მაგრამ კანონი სამართლებრივ საფუძველს შექმნის, რომელზეც დამატებითი პოლიტიკები უნდა დავაშენოთ იმისთვის, რომ ეს სხვაობა მართლაც, მინიმუმამდე იყოს დაყვანილი და შემდგომ, საბოლოოდ გაქრეს კიდეც.

მარინა ეზუგბაია კორონავირუსის ახალ შემთხვევებთან დაკავშირებით განცხადებას აკეთებს

"ონკანის მოშვებიდან წყალმა სასურველია იდინოს 10 წუთი და შემდეგ დალიოთ" - ჯანდაცვის სამინისტროს რეკომენდაციები ზაფხულში გახშირებულ დიარეულ დაავადებებზე

საქართველოში კორონავირუსის 7 ახალი შემთხვევა გამოვლინდა, 7-ით გაიზარდა გამოჯანმრთელებულთა რაოდენობაც