საზოგადოება
პოლიტიკა
სამართალი
Faceამბები
მოზაიკა
კონფლიქტები
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ერთი პირის მიერ საკარანტინე წესების დარღვევის გამო შეიძლება მთელი სოფელი ჩაკეტონ" - რას ითვალისწინებს და როგორია შეფასებები სადავო კანონპროექტზე
"ერთი პირის მიერ საკარანტინე წესების დარღვევის გამო შეიძლება მთელი სოფელი ჩაკეტონ" - რას ითვალისწინებს და როგორია შეფასებები სადავო კანონპროექტზე

მთავ­რო­ბას ქვე­ყა­ნა­ში შემ­ზღუ­და­ვი ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბის გა­ტა­რე­ბა სა­გან­გე­ბო მდგო­მა­რე­ო­ბის გა­მო­ცხა­დე­ბის გა­რე­შეც შე­ეძ­ლე­ბა. პარ­ლა­მენტს "სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ჯან­მრთე­ლო­ბის შე­სა­ხებ" კა­ნონ­ში ცვლი­ლე­ბე­ბის პრო­ექ­ტი წა­რედ­გი­ნა.

კა­ნონპ­რო­ექ­ტის თა­ნახ­მად, სა­კა­რან­ტი­ნო ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბი ახ­ლე­ბუ­რად გა­ნი­სა­ზღვრე­ბა და გუ­ლის­ხმობს ისეთ ღო­ნის­ძი­ე­ბებ­საც, რაც და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია გა­და­ად­გი­ლე­ბის, ეკო­ნო­მი­კუ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის, სა­კუთ­რე­ბის, თავ­შეყ­რის, შრო­მის და სხვა უფ­ლე­ბე­ბის შე­ზღუდ­ვას­თან.

კა­ნონ­ში ცვლი­ლე­ე­ბის შე­ტა­ნა დაჩ­ქა­რე­ბუ­ლი წე­სით, 23 მა­ი­სამ­დე უნდა მოხ­დეს. არა­სამ­თავ­რო­ბო სექ­ტო­რი მთავ­რო­ბის ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვა­ში გარ­კვე­ულ საფრ­თხე­ებს ხე­დავს. სა­ი­ას ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბა­თა დაც­ვის პროგ­რა­მის დი­რე­ტო­რი, კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლის­ტი მე­რაბ ქარ­თვე­ლიშ­ვი­ლი მი­იჩ­ნევს, რომ კა­ნონპ­რო­ექ­ტი ახ­ლან­დე­ლი სა­ხით ქმნის იმის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას, რომ მთავ­რო­ბამ შე­ზღუდ­ვე­ბი არა­ლე­გი­ტი­მუ­რი მიზ­ნე­ბის­თვის გა­მო­ი­ყე­ნოს.

"თუ ჩვენ ვსა­უბ­რობთ, რომ ლე­გი­ტი­მუ­რი მი­ზა­ნი აქ ნა­თე­ლია, რომ ეს ემ­სა­ხუ­რე­ბა სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ჯამ­რთე­ლო­ბის დაც­ვას, არ უნდა დაგ­ვა­ვი­წყდეს, რომ მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია იმ ყვე­ლა გა­ნა­წე­სის დაც­ვა, რა­საც კონ­სტი­ტუ­ცია ით­ვა­ლი­სი­წი­ნებს. კონ­ტი­ტუ­ცი­ა­ში ნათ­ქვა­მია, რომ მი­მოს­ვლის, ეკო­ნო­მი­კუ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის და სხვა უფ­ლე­ბე­ბის შე­ზღუდ­ვა, შე­საძ­ლოა მოხ­დეს სა­გან­გე­ბო მდგო­მა­რე­ო­ბის ფარ­გლებ­ში და კა­ნო­ნის მეშ­ვე­ო­ბით. ამ კა­ნონპ­რო­ექ­ტით კი თა­ვი­სუფ­ლად შე­იძ­ლე­ბა შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბა არ­ცერთ იმ შემ­თხვე­ვა­ში არ მოხ­დეს, რაც კონ­სტი­ტუ­ცი­ი­თა გა­წე­რი­ლი.

იქ­მნე­ბა იმის რის­კი, რომ შეზ­რუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბის უფ­ლე­ბა მთლი­ა­ნად მი­ე­ნი­ჭოს აღ­მას­რუ­ლე­ბებლ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას.

ეს პირ­და­პირ წე­რია კა­ნონპ­რო­ექ­ტში, რომ მთავ­რო­ბას ექ­ნე­ბა სა­შუ­ა­ლე­ბა სპე­ცი­ა­ლუ­რი დად­გე­ნი­ლე­ბე­ბით გან­სა­ზღვროს შე­ზღუდ­ვე­ბი. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, და­და­გე­ნი­ლე­ბე­ბი კა­ნო­ნი არ არის. შე­სა­ბა­მი­სად, აქ ვხე­დავთ საფრ­თხეს, რომ კონ­სტი­ტუ­ცი­ის გვერ­დი ავ­ლით მოხ­დეს გარ­კვე­უ­ლი შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბა. ამას­თან, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ქმე­დე­ბებს ვე­რა­ვინ გა­ა­კონ­ტრო­ლებს და და იქ­მნე­ბა რის­კი, რომ გარ­კვე­უ­ლი შე­ზღუდ­ვე­ბი და­წე­სე­ბუ­ლი იქ­ნას არა­ლე­გი­ტი­მუ­რი მიზ­ნე­ბის­თვის. შე­იძ­ლე­ბა ეს ასე სუ­ლაც არ მოხ­დეს, მაგ­რამ სივ­რცე არას­წო­რი მიზ­ნე­ბის­თვის შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბის, თუ პარ­ლა­მენ­ტმა ამ სა­ხით და­ამ­ტკი­ცა, შე­იქ­მნე­ბა" - ამ­ბობს კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლის­ტი.

მე­რაბ ქარ­თვე­ლიშ­ვი­ლი ასე­ვე გან­მარ­ტავს, იმ სი­ახ­ლეს, რა­საც სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ცვლი­ლე­ბა იით­ვა­ლი­სიწ­ნებს.

"ახა­ლი არის ის, რომ მოქ­მედ კა­ნონ­ში "სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ჯან­მრთე­ლო­ბის დაც­ვის შე­სა­ხებ" გან­სა­ზღვრუ­ლი იყო სა­კა­რან­ტი­ნე პროც­დუ­რე­ბი, მაგ­რამ ეს იყო მხო­ლოდ ერთ პირ­ზე გა­წე­რი­ლი. ახლა შე­მო­დის შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ად­მი­ან­თა ჯგუ­ფებ­ზე.

მა­გა­ლი­თად, ერთი პი­რის მიერ დარ­ღვე­უ­ლი სა­კა­რან­ტი­ნე წე­სე­ბის გამო, მთავ­რო­ბას შე­ეძ­ლე­ბა ჩა­კე­ტოს მთე­ლი სო­ფე­ლი და გა­მო­ა­ცხა­დოს სა­კა­რან­ტი­ნე ზო­ნად.

სწო­რედ ამი­ტო­მაა კრი­ტი­კუ­ლად მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი, რომ მხო­ლოდ აღ­მას­რუ­ლე­ბელ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას არ მი­ე­ნი­ჭოს ეს უფ­ლე­ბე­ბი. იმი­ტომ არ­სე­ბობს სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ორ­გა­ნო, რომ გარ­კვე­უ­ლი უფ­ლე­ბე­ბი შე­მო­უ­ხა­ზოს მთავ­რო­ბას. მეტი კონ­ტრო­ლი უნდა გა­წი­ოს პარ­ლა­მენ­ტმა, რომ თუ რა­ი­მეს შეც­ვლა სა­ჭი­როა, მთლი­ა­ნად აღ­მას­რუ­ლე­ბელ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას კი არ უნდა მი­ა­ნი­ჭოს ეს ძა­ლუფ­ლე­ბა, მა­ნაც უნდა და­ი­ტო­ვოს ბე­კე­ტე­ბი, რომ გა­ა­კონ­ტრო­ლოს რამ­დე­ნად პრო­პორ­ცი­ულ შე­ზღუდ­ვებს და­ა­წე­სებს მთავ­რო­ბა" - აცხა­დებს იუ­რის­ტი.

პარ­ლა­მენ­ტის ჯან­მრთე­ლო­ბის დაც­ვი­სა და სო­ცი­ა­ლურ სა­კი­თხთა კო­მი­ტე­ტის ხელ­მძღვა­ნე­ლის მო­ად­გი­ლე ლადო კა­ხა­ძე ოპო­ნენ­ტებს AMBEBI.GE-სთან პა­სუ­ხობს. მისი თქმით, კა­ნონპ­რო­ექტთან და­კავ­ში­რე­ბით ყო­ველ­გვა­რი კრი­ტი­კა უსა­ფუძ­ვლოა და დესტრუქ­ცი­ის­კენ არის მი­მარ­თუ­ლი.

"ამ ყვე­ლა­ფერ ხომ პარ­ლა­მენ­ტი ანი­ჭებს მთავ­რო­ბას? ახლა ოპო­ნენ­ტებს ვკი­თხოთ, თუ მთავ­რო­ბა არას­წო­რად გა­მო­ი­ყე­ნებს ამას, ხომ შე­უძ­ლია პარ­ლა­მენ­ტმა ჩა­მო­არ­თვას ეს უფ­ლე­ბე­ბი? მარ­ტო პარ­ლა­მენ­ტი ხომ არ გვი­ყუ­რებს, მთე­ლი მსოფ­ლიო გვი­ყუ­რებს. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ამ ორი თვის მან­ძილ­ზე უნაკ­ლოდ გა­ი­ა­რა ეს პრო­ცე­სი და შემ­დეგ­შიც ასე გა­აგ­რძე­ლებს. ჩვენ ვხსნით 22 მა­ისს სა­გან­გე­ბო მდგო­მა­რე­ო­ბას და გვინ­და თა­ვი­სუფ­ლე­ბა ვიგ­რძნოთ, მაგ­რამ ეს სრუ­ლად შე­უძ­ლე­ბე­ლი იქ­ნე­ბა. სა­ჭი­როა მა­ინც კონ­ტრო­ლი, მო­ნი­ტო­რინ­გი და ამის­თვის წეს­დე­ბა ეს შეზ­რუდ­ვე­ბი.

ჩვენ სა­პარ­ლა­მენ­ტო ქვე­ყა­ნა ვართ და ვა­ვა­ლებთ მთავ­რო­ბას, რომ მარ­თონ ეს სი­ტუ­ა­ცია და თუ იქ­ნე­ბა გა­დაც­დო­მე­ბი პარ­ლა­მენტს შე­ეძ­ლე­ბა, ისევ ჩა­მო­არ­თვას ეს უფ­ლე­ბე­ბი მთავ­რო­ბას. ამი­ტომ არა­ნა­ი­რი საფრ­თხე შე­ზღუდ­ვე­ბის არა­ლე­გი­ტი­მუ­რად გა­მო­ყე­ნე­ბის არ არ­სე­ბობს. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა ქვე­ყა­ნამ, რო­მელ­მაც ასეთ გა­მოწ­ვე­ვას კარ­გად უპა­სუ­ხა, მო­სახ­ლე­ო­ბის სა­ზი­ა­ნოდ და­ა­წე­სოს რამე.

ერთი სული გვაქვს რო­დის აღ­დგე­ბა მი­მოს­ვლა ქვეყ­ნებ­თან. ჩვე­ნი თვით­მი­ზა­ნი არ არის შე­ზღუდ­ვე­ბი, ეს და­წეს­დე­ბა იმ ჩვე­ნე­ბე­ბის მი­ხედ­ვით, რაც იქ­ნე­ბა. მკვდა­რი ადა­მი­ა­ნის გა­ცო­ცხლე­ბა შე­უძ­ლე­ბებ­ლია, მაგ­რამ ნე­ბის­მი­ე­რი ჩამ­კვდა­რი ეკო­ნო­მი­კის გა­ცო­ცხლე­ბა არის შე­საძ­ლე­ბე­ლი. ამი­ტომ ჩვენ ყვე­ლა­ფე­რი უნდა გა­ვა­კე­თოთ ადა­მი­ა­ნის სი­ცო­ცხლის დაც­ვა­ზე მორ­გე­ბით.

მე კარ­გად მეს­მის ოპო­ნენ­ტე­ბის კრი­ტი­კის, ისი­ნი არი­ან დესტრუქ­ცი­უ­ლე­ბი და სხვა რა უნდა ისა­უბ­რონ?! ეს ერთი მხრივ კარ­გი­ცაა, რაც მეტი ოპო­ნენ­ტია, უფრო მეტი სი­ფხიზ­ლეა" - აცხა­დებს ლადო კა­ხა­ძე.

მკითხველის კომენტარები / 5 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
:-/
2

ქვეყნებთან მიმოსვლა კიარა, ნეტავ საქალაქთაშორისო ტრანსპორტი აღდგეს, ვისაც მანქანა არ ყავს და ტაქსის საშუალება არ აქვს ვერ გადაადგილდება რაიონიდან ქალაქისკენ და პირიქით, რადგან მიკროავტობუსები არ დადის. 

ნანა
3

ჯობს, ისევ საგანგებო რეჟიმი და კომენდანტის საათი დატოვოთ ძალაში, ვიდრე მიიღოთ კანონი, რომლის მიხედვითაც თქვენს ჭკუაზე, როცა გინდათ მაშინ შეგეძლებათ ჩვენი ამოკეტვა სახლში, ქათმებივით.

საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადებას დასაბუთება მაინც სჭირდება.

თუ ვინმეს საღი აზრი გაგაჩნიათ პარლამენტში, არ მისცეთ ამ კანონის მიღების საშუალება!!!

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
კადრები: რა ხდებოდა 2 ძლიერი მიწისძვრის დროს მიანმარში? - დაღუპულთა რაოდენობა 1 000-ს გასცდა
ავტორი:

"ერთი პირის მიერ საკარანტინე წესების დარღვევის გამო შეიძლება მთელი სოფელი ჩაკეტონ" - რას ითვალისწინებს და როგორია შეფასებები სადავო კანონპროექტზე

"ერთი პირის მიერ საკარანტინე წესების დარღვევის გამო შეიძლება მთელი სოფელი ჩაკეტონ" - რას ითვალისწინებს და როგორია შეფასებები სადავო კანონპროექტზე

მთავრობას ქვეყანაში შემზღუდავი ღონისძიებების გატარება საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადების გარეშეც შეეძლება. პარლამენტს "საზოგადოებრივი ჯანმრთელობის შესახებ" კანონში ცვლილებების პროექტი წარედგინა.

კანონპროექტის თანახმად, საკარანტინო ღონისძიებები ახლებურად განისაზღვრება და გულისხმობს ისეთ ღონისძიებებსაც, რაც დაკავშირებულია გადაადგილების, ეკონომიკური საქმიანობის, საკუთრების, თავშეყრის, შრომის და სხვა უფლებების შეზღუდვასთან.

კანონში ცვლილეების შეტანა დაჩქარებული წესით, 23 მაისამდე უნდა მოხდეს. არასამთავრობო სექტორი მთავრობის ამ ინიციატივაში გარკვეულ საფრთხეებს ხედავს. საიას ადამიანის უფლებათა დაცვის პროგრამის დირეტორი, კონსტიტუციონალისტი მერაბ ქართველიშვილი მიიჩნევს, რომ კანონპროექტი ახლანდელი სახით ქმნის იმის შესაძლებლობას, რომ მთავრობამ შეზღუდვები არალეგიტიმური მიზნებისთვის გამოიყენოს.

"თუ ჩვენ ვსაუბრობთ, რომ ლეგიტიმური მიზანი აქ ნათელია, რომ ეს ემსახურება საზოგადოებრივი ჯამრთელობის დაცვას, არ უნდა დაგვავიწყდეს, რომ მნიშვნელოვანია იმ ყველა განაწესის დაცვა, რასაც კონსტიტუცია ითვალისიწინებს. კონტიტუციაში ნათქვამია, რომ მიმოსვლის, ეკონომიკური საქმიანობის და სხვა უფლებების შეზღუდვა, შესაძლოა მოხდეს საგანგებო მდგომარეობის ფარგლებში და კანონის მეშვეობით. ამ კანონპროექტით კი თავისუფლად შეიძლება შეზღუდვების დაწესება არცერთ იმ შემთხვევაში არ მოხდეს, რაც კონსტიტუციითა გაწერილი.

იქმნება იმის რისკი, რომ შეზრუდვების დაწესების უფლება მთლიანად მიენიჭოს აღმასრულებებლ ხელისუფლებას.

ეს პირდაპირ წერია კანონპროექტში, რომ მთავრობას ექნება საშუალება სპეციალური დადგენილებებით განსაზღვროს შეზღუდვები. მოგეხსენებათ, დადაგენილებები კანონი არ არის. შესაბამისად, აქ ვხედავთ საფრთხეს, რომ კონსტიტუციის გვერდი ავლით მოხდეს გარკვეული შეზღუდვების დაწესება. ამასთან, ხელისუფლების ქმედებებს ვერავინ გააკონტროლებს და და იქმნება რისკი, რომ გარკვეული შეზღუდვები დაწესებული იქნას არალეგიტიმური მიზნებისთვის. შეიძლება ეს ასე სულაც არ მოხდეს, მაგრამ სივრცე არასწორი მიზნებისთვის შეზღუდვების დაწესების, თუ პარლამენტმა ამ სახით დაამტკიცა, შეიქმნება" - ამბობს კონსტიტუციონალისტი.

მერაბ ქართველიშვილი ასევე განმარტავს, იმ სიახლეს, რასაც საკანონმდებლო ცვლილება იითვალისიწნებს.

"ახალი არის ის, რომ მოქმედ კანონში "საზოგადოებრივი ჯანმრთელობის დაცვის შესახებ" განსაზღვრული იყო საკარანტინე პროცდურები, მაგრამ ეს იყო მხოლოდ ერთ პირზე გაწერილი. ახლა შემოდის შეზღუდვების დაწესების შესაძლებლობა ადმიანთა ჯგუფებზე.

მაგალითად, ერთი პირის მიერ დარღვეული საკარანტინე წესების გამო, მთავრობას შეეძლება ჩაკეტოს მთელი სოფელი და გამოაცხადოს საკარანტინე ზონად.

სწორედ ამიტომაა კრიტიკულად მნიშვნელოვანი, რომ მხოლოდ აღმასრულებელ ხელისუფლებას არ მიენიჭოს ეს უფლებები. იმიტომ არსებობს საკანონმდებლო ორგანო, რომ გარკვეული უფლებები შემოუხაზოს მთავრობას. მეტი კონტროლი უნდა გაწიოს პარლამენტმა, რომ თუ რაიმეს შეცვლა საჭიროა, მთლიანად აღმასრულებელ ხელისუფლებას კი არ უნდა მიანიჭოს ეს ძალუფლება, მანაც უნდა დაიტოვოს ბეკეტები, რომ გააკონტროლოს რამდენად პროპორციულ შეზღუდვებს დააწესებს მთავრობა" - აცხადებს იურისტი.

პარლამენტის ჯანმრთელობის დაცვისა და სოციალურ საკითხთა კომიტეტის ხელმძღვანელის მოადგილე ლადო კახაძე ოპონენტებს AMBEBI.GE-სთან პასუხობს. მისი თქმით, კანონპროექტთან დაკავშირებით ყოველგვარი კრიტიკა უსაფუძვლოა და დესტრუქციისკენ არის მიმართული.

"ამ ყველაფერ ხომ პარლამენტი ანიჭებს მთავრობას? ახლა ოპონენტებს ვკითხოთ, თუ მთავრობა არასწორად გამოიყენებს ამას, ხომ შეუძლია პარლამენტმა ჩამოართვას ეს უფლებები? მარტო პარლამენტი ხომ არ გვიყურებს, მთელი მსოფლიო გვიყურებს. ხელისუფლებამ ამ ორი თვის მანძილზე უნაკლოდ გაიარა ეს პროცესი და შემდეგშიც ასე გააგრძელებს. ჩვენ ვხსნით 22 მაისს საგანგებო მდგომარეობას და გვინდა თავისუფლება ვიგრძნოთ, მაგრამ ეს სრულად შეუძლებელი იქნება. საჭიროა მაინც კონტროლი, მონიტორინგი და ამისთვის წესდება ეს შეზრუდვები.

ჩვენ საპარლამენტო ქვეყანა ვართ და ვავალებთ მთავრობას, რომ მართონ ეს სიტუაცია და თუ იქნება გადაცდომები პარლამენტს შეეძლება, ისევ ჩამოართვას ეს უფლებები მთავრობას. ამიტომ არანაირი საფრთხე შეზღუდვების არალეგიტიმურად გამოყენების არ არსებობს. როგორ შეიძლება ქვეყანამ, რომელმაც ასეთ გამოწვევას კარგად უპასუხა, მოსახლეობის საზიანოდ დააწესოს რამე.

ერთი სული გვაქვს როდის აღდგება მიმოსვლა ქვეყნებთან. ჩვენი თვითმიზანი არ არის შეზღუდვები, ეს დაწესდება იმ ჩვენებების მიხედვით, რაც იქნება. მკვდარი ადამიანის გაცოცხლება შეუძლებებლია, მაგრამ ნებისმიერი ჩამკვდარი ეკონომიკის გაცოცხლება არის შესაძლებელი. ამიტომ ჩვენ ყველაფერი უნდა გავაკეთოთ ადამიანის სიცოცხლის დაცვაზე მორგებით.

მე კარგად მესმის ოპონენტების კრიტიკის, ისინი არიან დესტრუქციულები და სხვა რა უნდა ისაუბრონ?! ეს ერთი მხრივ კარგიცაა, რაც მეტი ოპონენტია, უფრო მეტი სიფხიზლეა" - აცხადებს ლადო კახაძე.

სუსი საოკუპაციო ძალების მიერ 21 წლის მამაკაცის გატაცების ფაქტს ადასტურებს

პრემიერი გიორგი შაქარაშვილის საქმეს ეხმაურება

LIVE "ნიუსრუმიდან" - ეკა ბესელია