მოზაიკა
მსოფლიო

19

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

სამშაბათი, მთვარის ოცდამესამე დღე დაიწყება 03:06-ზე, მთვარე თევზებში იქნება 16:24-დან - კარგი დღეა ძველი საქმეების დასასრულებლად. ახლებს ნუ წამოიწყებთ. ნუ განახორციელებთ სერიოზულ ფინანსურ ოპერაციებს. სწავლისთვის ნეიტრალური დღეა, მაგრამ გამოცდა სხვა დროისთვის გადადეთ. უმჯობესია ეს დღე განმარტოებით, ბუნებაში გაატაროთ. მაქსიმალურად შეამცირეთ კონტაქტები, გულითადი საუბრები. მოერიდეთ ხელმძღვანელობასთან კონფლიქტს. სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. გათავისუფლდით უსარგებლო ნივთებისგან. არასასურველი დღეა ქორწინებისა და ნიშნობისთვის. მოერიდეთ დიდი რაოდენობით სითხის, განსაკუთრებით ალკოჰოლის მიღებას. გაუფრთხილდით ფეხებს. არ გადაღალოთ, ჩაიცვით მოსახერხებელი ფეხსაცმელი.
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სამართალი
საზოგადოება
მეცნიერება
სპორტი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რა სიმბოლური დატვირთვა აქვს წითელ კვერცხსა და პასკას - "თუ ადამიანი ვერ ახერხებს ამ ტრადიციის აღსრულებას, არ იფიქროს, რომ ცოდვის ან უბედურების საწინდარია"
რა სიმბოლური დატვირთვა აქვს წითელ კვერცხსა და პასკას - "თუ ადამიანი ვერ ახერხებს ამ ტრადიციის აღსრულებას, არ იფიქროს, რომ ცოდვის ან უბედურების საწინდარია"

მარ­თლმა­დი­დე­ბე­ლი სამ­ყა­რო 3 მა­ისს უფ­ლის ბრწყინ­ვა­ლე აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­ულს აღ­ნიშ­ნავს. პან­დე­მი­ამ ქრის­ტი­ა­ნე­ბის­თვის უდი­დე­სი დღე­სას­წა­უ­ლის, აღ­დგო­მის აღ­ნიშ­ვნის წე­სიც შეც­ვა­ლა.

სა­ქარ­თვე­ლოს სა­პატ­რი­არ­ქოს­თან კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის შე­დე­გად მთავ­რო­ბამ გა­და­წყვი­ტა, რომ სა­დღე­სას­წა­უ­ლო ლი­ტურ­გია ტაძ­რებ­ში ეპი­დე­მი­ო­ლო­გი­უ­რი უსაფრ­თხო­ე­ბის ნორ­მე­ბის მაქ­სი­მა­ლუ­რი დაც­ვით ჩა­ტარ­დეს. ტაძ­რებ­ში უზ­რუნ­ველ­ყო­ფი­ლი იქ­ნე­ბა გახ­მო­ვა­ნე­ბის სის­ტე­მა, და­ცუ­ლი იქ­ნე­ბა სო­ცი­ა­ლუ­რი დის­ტან­ცია და პირ­ბა­დის მოხ­მა­რე­ბის წესი

AMBEBI.GE თბი­ლი­სის სა­სუ­ლი­ე­რო აკა­დე­მი­ის, სა­ქარ­თვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­სა და თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სორს, სა­მე­ბის სა­კა­თედ­რო ტაძ­რის მღვდელმსა­ხურს, დე­კა­ნოზ თე­ი­მუ­რაზ თა­თა­რაშ­ვილს ესა­უბ­რა აღ­დგო­მის მნიშ­ვნე­ლო­ბა­სა და მისი პან­დე­მი­ის დროს აღ­ნიშ­ვნის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა­ზე:

- კო­რო­ნა­ვირუ­სის პან­დე­მი­ის გამო ადა­მი­ა­ნე­ბის გარ­კვე­უ­ლი ნა­წი­ლი ში­შობს, რომ ვერ მო­ა­ხერ­ხებს სა­აღ­დგო­მო ტრა­დი­ცი­ე­ბის სრულ­ყო­ფი­ლად დაც­ვას. გან­გვი­მარ­ტეთ, რა დატ­ვირ­თვა აქვს სა­აღ­დგო­მო პას­კა­სა და კვერ­ცხს ქრის­ტი­ა­ნულ ცხოვ­რე­ბა­ში და რამ­დე­ნად მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია ისი­ნი?

- უპირ­ვე­ლე­სად, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია გან­ვას­ხვა­ვოთ ერ­თმა­ნე­თის­გან ტრა­დი­ცი­ე­ბი და დოგ­მა­ტუ­რი სწავ­ლე­ბე­ბი. წელს ეს რო­გორც არას­დროს ისეა აქ­ტუ­ა­ლუ­რი. ზო­გი­ერ­თმა ტრა­დი­ცი­ამ, თუ რე­ლი­გი­უ­რი სწავ­ლე­ბე­ბის სხვა­დას­ხვა­ნა­ი­რად გა­აზ­რე­ბამ, გა­და­ფა­რა დღე­სას­წა­უ­ლის ჭეშ­მა­რი­ტი არსი.

თუნ­დაც, რაც ახლა სა­აღ­დგო­მო ცე­ცხლთან და­კავ­ში­რე­ბით ხდე­ბა. ადა­მი­ა­ნე­ბის დიდ ნა­წილს ჰგო­ნია, რომ თუ ეს სა­აღ­დგო­მო ცე­ცხლი სა­ქარ­თვე­ლო­ში არ ჩა­მო­ვი­და, რა­ღა­ცა ირ­ღვე­ვა. გა­ვიხ­სე­ნოთ, რომ წინა სა­უ­კუ­ნე­ში, მა­გა­ლი­თად, 90-იან წლებ­ში სა­აღ­დგო­მო ცე­ცხლი სა­ერ­თოდ არ ჩა­მო­დი­ო­და სა­ქარ­თვე­ლო­ში და ყვე­ლა მშვე­ნივ­რად დღე­სას­წა­უ­ლობ­და. წელს ისე და­ი­ხა­ტა სი­ტუ­ა­ცია, რომ მე პი­რა­დად, რო­გორც სა­სუ­ლი­ე­რო პირი, გა­ოგ­ნე­ბუ­ლი დავ­რჩი -

ხალ­ხი, რო­მე­ლიც თავს დებს მარ­თლმა­დი­დებ­ლო­ბა­ზე, შეშ­ფო­თე­ბუ­ლია: ვა­ი­მე, რა გვეშ­ვე­ლე­ბა, ეს ცე­ცხლი თუ სა­ქარ­თვე­ლო­ში არ ჩა­მო­ვაო

მე მინ­და ყვე­ლას ავუხ­სნა, რომ მთა­ვა­რია, ქრის­ტი­ა­ნი აც­ნო­ბი­ე­რებ­დეს რა მოხ­და აღ­დგო­მას და ამ აღ­დგო­მის სი­ხა­რუ­ლით ვი­ყოთ სავ­სე­ნი, ჩვენ უნდა გვეს­მო­დეს, რომ ქრის­ტეს­მი­ე­რი აღ­დგო­მა, ჩვე­ნი სა­კუ­თა­რი აღ­დგო­მის და­სა­ბა­მია, რა­მე­თუ ქრის­ტეს მიერ სიკ­ვდი­ლის დათ­რგუნ­ვით ჩვენ­შიც და­ით­რგუ­ნა სიკ­ვდი­ლი, რაც გა­მო­ხა­ტუ­ლია იმა­ში, რომ მე კი გარ­და­ვიც­ვლე­ბი, მაგ­რამ ისევ აღვდგე­ბი, რო­გორც ქრის­ტე. ამას ადას­ტუ­რებს მრწამ­სიც: "მო­ვე­ლი აღ­დგო­მა­სა მკვდრე­თით და ცხოვ­რე­ბა­სა მერ­მი­სა მის სა­უ­კუ­ნო­სა­სა ამინ".

ყვე­ლა­ფე­რი სხვა კი, არის მე­ო­რე­ხა­რის­ხო­ვა­ნი. შე­იძ­ლე­ბა ისე­თი დო­ნის გან­საც­დე­ლი იყოს მოვ­ლე­ნი­ლი, რომ კვერ­ცხიც კი ვერ შევ­ღე­ბოთ. წელს ძა­ლი­ან ბევრ ადა­მი­ანს უჭირს თუნ­დაც, ენ­დროს ყიდ­ვა. სხვა­თა­შო­რის ერთი ძა­ლი­ან გა­ნათ­ლე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნი მწერ­და ამას­წი­ნათ: იმ­დე­ნად გვიყ­ვარს კვერ­ცხის შე­ღებ­ვის ტრა­დი­ცია, სო­ფელ­ში მივ­დი­ო­დით სპე­ცი­ა­ლუ­რად და მხო­ლოდ სოფ­ლის ნამ­დვილ კვერ­ცხს ვღე­ბავ­დით, სხვას არც ვა­კად­რებთ ამ დღე­სას­წა­ულს და ახლა ვერ ვა­ხერ­ხებთ წას­ვლა­სო, წუხ­და.

ამით იმის თქმა მინ­და, რომ წელს რა­ღა­ცე­ე­ბი შე­იძ­ლე­ბა და­ერ­ღვას მრევლს. ამი­ტომ მე და მინ­და, გა­ვახ­ნე­ვო ჩვე­ნი მკი­თხვე­ლი, რომ თუ ვინ­მემ კვერ­ცხის შე­ღებ­ვა ვერ მო­ა­ხერ­ხა, ან პას­კა ვერ გა­მო­ა­ცხო, ამით არ ინ­გრე­ვა ყვე­ლა­ფე­რი. მთა­ვა­რია, მათ ჰქონ­დეთ ში­ნა­გა­ნი სი­ხი­ა­რუ­ლი და ზე­ი­მი თა­ვი­ანთ სუ­ლი­ერ სამ­ყა­რო­ში. რა თქმა უნდა, მეს­მის იმ ადა­მი­ა­ნე­ბის სევ­დის, ვინც ამას ვერ გა­ა­კე­თებს, მაგ­რამ მინ­და იცოდ­ნენ, რომ ეს ცოდ­ვა არ არის და მათ ოჯა­ხებ­ზე ცუ­დად არ აი­სა­ხე­ბა.

- რა სიმ­ბო­ლუ­რი ახ­სნა აქვს წი­თელ კვერ­ცხსა და პას­კას რე­ლი­გი­უ­რად?

- ხაზ­გას­მით უნდა ვთქვათ, რომ ეს არის ზე­პი­რი გად­მო­ცე­მი­სა და ტრა­დი­ცი­ის ნა­წი­ლი. სჯუ­ლის კა­ნონ­ში პას­კი­სა და კვერ­ცხის შე­ღებ­ვის აუ­ცი­ლებ­ლო­ბა­ზე ვე­რა­ფერს წა­ვი­კი­თხავთ, რად­გან ამის შე­სა­ხებ არა­ნა­ი­რი სა­ეკ­ლე­სიო დად­გე­ნი­ლე­ბა არ არ­სე­ბობს.

ამ ყვე­ლა­ფერს თა­ვი­სი სიმ­ბო­ლუ­რი დატ­ვირ­თვა გა­აჩ­ნია. მი­თუ­მე­ტეს ქრის­ტი­ა­ნო­ბის მარ­თლმა­დი­დებ­ლუ­რი შტო სიმ­ბო­ლი­კა­ზე ძა­ლი­ან ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლია და ამა­საც თა­ვი­სი სიმ­ბო­ლუ­რი დატ­ვირ­თვა აქვს. სიმ­ბო­ლო­ე­ბი გვახ­სე­ნებს ჩვენ ამა თუ იმ მოვ­ლე­ნას, რო­გორც ბიბ­ლი­ა­ში მომ­ხდარს, ისე ის­ტო­რი­ულ ფაქ­ტებს. ამ სიმ­ბო­ლო­ე­ბის გა­ცო­ცხლე­ბით, შე­სა­ბა­მი­სი მოვ­ლე­ნე­ბის თა­ნა­ზი­არ­ნი და თა­ნა­მო­ნა­წი­ლე­ნი ვხდე­ბით.

პას­კა უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა, თა­ვი­სი არ­სით და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია რა­ღა­ცის გა­მო­ცხო­ბას­თან. ფქვი­ლის­გან ყო­ველ­თვის ყვე­ლა­ზე მთა­ვა­რი საჭ­მე­ლი რაც მზად­დე­ბა, ეს არის პური. ებ­რა­უ­ლი პა­ს­ე­ქის დღე­სას­წა­ულ­ზე ხმი­ა­დებს, უსა­ფუ­ა­რო პუ­რებს აცხობ­დნენ. ეს ხმი­ა­დე­ბი იყო სა­ი­დუმ­ლო სე­რო­ბა­ზეც. აღ­მო­სავ­ლეთ­ში კი გა­ფუ­ე­ბუ­ლი კვე­რის გა­მო­ყე­ნე­ბის ტრა­დი­ცია შე­მო­ვი­და. ის ეფუძ­ნე­ბა მა­ცხოვ­რის მიერ მო­ყო­ლილ იგავს სა­სუ­ფევ­ლის შე­სა­ხებ: სა­სუ­ფე­ვე­ლი ჰგავს სა­ფუ­ა­რი­ან ცომს, რომ­ლის მცი­რე ნა­წი­ლი ცომს აფუ­ებს. სა­ფუ­ა­რი მად­ლის სიმ­ბო­ლოა - მად­ლით ხდე­ბა ქვე­ყა­ნა­ზე ჭეშ­მა­რი­ტი სარ­წმუ­ნო­ე­ბის გავ­რცე­ლე­ბა, მად­ლით ხდე­ბა ადა­მი­ა­ნის მო­პო­ვე­ბა სა­სუ­ფევ­ლის­თვის და ცხო­ნე­ბა.

ამი­ტომ აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­ულ­ზე ვამ­ზა­დებთ სა­ფუ­ა­რი­ან პურს, აღ­დგო­მის სი­ხა­რულ­თან ერ­თად პას­კა ასე­ვე ზე­ცი­უ­რი საზ­რდოს სიმ­ბო­ლოა ჩვე­ნი სუ­ლე­ბი­სათ­ვის. პას­კას სიმ­ბო­ლუ­რი დატ­ვირ­თვა აქვს იმ გა­გე­ბით, რომ ის ერ­თგვა­რი მად­ლმო­სი­ლი საკ­ვე­ბი გახ­ლავთ ჩვენს სა­აღ­დგო­მო სუფ­რა­ზე.

კვერ­ცხი კი, ჩვენ შეგ­ვიძ­ლია გა­ვი­გოთ რო­გორც ერ­თგვა­რი სი­ცო­ცხლის, გა­ნახ­ლე­ბის სიმ­ბო­ლო, კვერ­ცხი­დან ყო­ველ­თვის ახა­ლი სი­ცო­ცხლე იბა­დე­ბა. მა­ცხო­ვარ­მა ახა­ლი, მა­რა­დი­უ­ლი სი­ცო­ცხლე მოგ­ვი­ტა­ნა ჩვენ. მან გვი­თხრა, რომ ჩვენ არ ვართ დრო­ე­ბი­თი არ­სე­ბე­ბი დე­და­მი­წა­ზე, ჩვენ ყვე­ლა ვართ მა­რა­დი­სო­ბის შვი­ლე­ბი.

შე­ე­ხე­ბა კვერ­ცხი შე­ღებ­ვის ტრა­დი­ცი­ას, ეს უკვე ბავ­შვებ­მაც კი იცი­ან, რომ და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია მა­რი­ამ მაგ­და­ლი­ნე­ლის ვი­ზიტ­თან რო­მის იმ­პე­რა­ტორ­თან, სა­დაც მათ თვალ­წინ კვერ­ცხი გა­წით­ლდა. ასე რომ, პას­კაც და კვერ­ცხიც არის მხო­ლოდ და მხო­ლოდ სიმ­ბო­ლო მად­ლი­სა, მა­რა­დი­უ­ლო­ბი­სა, ხე­ლა­ხა­ლი შო­ბი­სა, სი­ცო­ცხლი­სა. ეს არის თა­ო­ბი­დან თა­ო­ბა­ში გა­და­სუ­ლი ტრა­დი­ცია, რო­მე­ლის ფეს­ვე­ბიც იკარ­გე­ბა ძა­ლი­ან უხ­სო­ვარ დრო­ში და ჩვენ და­დას­ტუ­რე­ბუ­ლად არ შეგ­ვიძ­ლია ვთქვათ, პირ­ვე­ლად რო­დის და სად აღი­ნიშ­ნა პას­კი­თა და კვერ­ცხით აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­უ­ლი.

სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბი ამას მი­ვე­სალ­მე­ბით, თუმ­ცა ვი­მე­ო­რებ, თუ რამე გა­რე­ფაქ­ტო­რის გამო ადა­მი­ან­მა ვერ მო­ა­ხერ­ხა ამ ტრა­დი­ცი­ის აღ­სრუ­ლე­ბა, არ უნდა იფიქ­როს, რომ რამე ცოდ­ვის ან უბე­დუ­რე­ბის სა­წინ­და­რია.

- ზო­გი­ერთ ქვე­ყა­ნა­ში კვერ­ცხებს სხვა­დას­ხვა ფე­რად ღე­ბა­ვენ. აუ­ცი­ლე­ბე­ლია თუ არა ის მა­ინ­ცდა­მა­ინც წი­თე­ლი იყოს?

- ეს­თე­ტი­კუ­რი ხიბ­ლი სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში თან­და­თან შე­ი­ძი­ნა ამ ტრა­დი­ცი­ამ და შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, ერ­თგვარ ხე­ლოვ­ნე­ბა­დაც იქცა. იღე­ბე­ბა ფე­რა­დი დე­კო­რა­ტი­უ­ლი კვერ­ცხე­ბი, რა­შიც ცუდს ვე­რა­ფერს ვხე­დავ. რო­გორც მა­გა­ლი­თად უძ­ვე­ლეს პე­რი­ოდ­ში სა­ა­ხალ­წლო ნაძ­ვის ხის სა­თა­მა­შო­ე­ბი სხვა­ნა­ი­რი იყო, დღეს კი ძა­ლი­ან გან­ვი­თარ­და ყვე­ლა­ფე­რი და რა არ გვხვდე­ბა.

ზო­გა­დად კვერ­ცხის შე­ღებ­ვა და მისი ფერი არ არის არა­ნა­ი­რი სა­ეკ­ლე­სიო, დოგ­მა­ტუ­რი სწავ­ლე­ბის ნა­წი­ლი, რო­მე­ლი­მე საკ­ლე­სიო კრე­ბის მიერ დამ­ტკი­ცე­ბუ­ლი. ეს არის ტრა­დი­ცია. ამი­ტომ აუ­ცი­ლებ­ლად წი­თე­ლი უნდა იყოს თუ არა, ეს არა­ვის და­უდ­გე­ნია. თუმ­ცა ჩვენს, ქარ­თულ რე­ა­ლო­ბა­ში ასეა დამ­კვიდ­რე­ბუ­ლი და ალ­ბათ სჯობს, რომ წით­ლად შე­ი­ღე­ბოს, ჩვენ­თვის ეს არის არის უფრო ტრა­დი­ცი­უ­ლი და მი­სა­ღე­ბი. თუმ­ცა, სხვა ფე­რა­დაც თუ შევ­ღე­ბავთ, არა­ფერს ვა­შა­ვებთ.

- მინ­და გკი­თხოთ კო­რო­ნა­ვი­სუ­რის გამო ეკ­ლე­სი­ის ირ­გვლივ გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი მოვ­ლე­ნე­ბის შე­სა­ხე­ბაც. სა­ზო­გა­დო­ე­ბის გარ­კვე­უ­ლი ნა­წი­ლი მი­იჩ­ნევს, რომ ზი­ა­რე­ბის წესი უნდა შეც­ვლი­ლი­ყო. რო­გორ შე­ა­ფა­სებთ სა­პატ­რი­არ­ქოს მიერ გა­დად­გმულ ნა­ბი­ჯებს?

- უპირ­ვე­ლე­სად ჯან­მრთე­ლო­ბას ვუ­სურ­ვებ ჩვენს მკი­თხველს და ყვე­ლა ადა­მი­ანს. წირ­ვა იწყე­ბა უნი­კა­ლუ­რი სი­ტყვე­ბით: "მშვი­დო­ბით უფ­ლი­სა მი­მართ ვი­ლო­ცოთ“ და "მშვი­დო­ბი­სათ­ვის ყოვ­ლი­სა სოფ­ლი­სა". გთხოვთ ამ სი­ტყვებს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ყუ­რა­დღე­ბა მი­ვაქ­ცი­ოთ. ქრის­ტი­ა­ნი პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, უფალს ევედ­რე­ბა სამ­ყა­როს მშვი­დო­ბას. მას­ში მო­აზ­რე­ბა ყო­ვე­ლი ადა­მი­ა­ნი, ყო­ვე­ლი ერის შვი­ლი, ჩვენ­გან ცხრა მთა­სა და ცხრა ზღვას იქეთ მყო­ფე­ბიც, ამი­ტომ ჩვენ არა­ვინ უნდა გან­ვი­კი­თხოთ.

ჩემი დაკ­ვირ­ვე­ბით, მე­დი­ა­ში უფრო მე­ტად რე­ლი­გი­ურ პრობ­ლე­მა­ტი­კას ეთ­მო­ბა ყუ­რად­რე­ბა, ვიდ­რე თა­ვად პან­დე­მი­ის პრობ­ლე­მა­ტი­კას და ამის წი­ნა­აღ­მდეგ ბრძო­ლას. მე რო­გორც სა­სუ­ლი­ე­რო პირს, ეჭვი არ მე­პა­რე­ბა, რომ რო­მე­ლი­მე საღვთო სა­ი­დუმ­ლო დე­და­მი­წა­ზე, მათ შო­რის ევ­ქა­რის­ტი­ის, წმინ­და ზი­ა­რე­ბის სა­ი­დუმ­ლო, რამე საფრ­თხის შემ­ცვე­ლი შე­იძ­ლე­ბა იყოს. მაგ­რამ ამავდრო­უ­ლად არ შე­იძ­ლე­ბა არ მი­ვაქ­ცი­ოთ ყუ­რა­დღე­ბა იმას, რომ ეს საფრ­თხე არის სე­რი­ო­ზუ­ლი" ძა­ლი­ან ბევ­რი ადა­მი­ა­ნია და­ა­ვა­დე­ბუ­ლი და ბევ­რიც გარ­დაც­ვლი­ლი.

ჩვენ უნდა და­ვიც­ვათ ის წე­სე­ბი და რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი, რა­საც მეც­ნი­ე­რუ­ლი ცოდ­ნით აღ­ჭურ­ვი­ლი სა­მე­დი­ცი­ნო სა­ზო­გა­დო­ე­ბა გვთა­ვა­ზობს. მი­ვე­სა­ლე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას, რომ მოხ­დეს წე­სე­ბის დაც­ვა ეკ­ლე­სი­ა­ში. პი­რა­დად ჩვენ­თა­ნაც ტა­ძარ­ში ძა­ლი­ან მკაც­რად არის დის­ტან­ცია და­ცუ­ლი, მრევლს სა­კუ­თა­რი სახ­ლი­დან მო­აქვს ერთჯე­რა­დი ჭი­ქე­ბი და თეფ­შე­ბი ზი­ა­რე­ბის შემ­დეგ სიტ­კბო­ე­ბი­სა და სე­ფის­კვე­რის მი­სა­ღე­ბად. რო­გოც იცით, ეს არ არის ზი­ა­რე­ბის ნა­წი­ლი. ბევრ ტა­ძარ­ში სუ­ლაც არ ხდე­ბა ზი­ა­რე­ბის შემ­დეგ სიტ­კბო­ე­ბის შე­თა­ვა­ზე­ბა მრევ­ლის­თვის, რად­გან ზი­ა­რე­ბა არის უშუ­ა­ლოდ ბარ­ძი­მი­დან სა­ერ­თო კოვ­ზით წმინ­და ნა­წი­ლე­ბის მი­ღე­ბის პრო­ცე­სი.

ზი­ა­რე­ბის წესი არ შეც­ვლი­ლა და იგი არც უნდა შეც­ვლი­ლი­ყო, რად­გან არ შე­იძ­ლე­ბა საღვთო სა­ი­დუმ­ლო და­ა­ვა­დე­ბის გა­დამ­ცე­მი იყოს. პი­რი­ქით. თუმ­ცა ყვე­ლა რე­კო­მენ­და­ცი­ას ვი­ცავთ მკაც­რად. ასე­ვე, მო­ვუ­წო­დებთ სახ­ლში დარ­ჩე­ნის­კენ იმ ადა­მი­ა­ნებს, რო­მე­ლე­ბიც თავს უძ­ლუ­რე­ბა­ში გრძნო­ბენ და ზო­გი­ერთ შემ­თხვე­ვა­ში მო­ძღვა­რი აზი­ა­რებს სახ­ლში მათ.

- რო­გორ ფიქ­რობთ, რა­ტომ გაჩ­ნდა ეკ­ლე­სი­ის სა­კი­თხთან და­კავ­ში­რე­ბით ასე­თი ურ­თი­ერ­თდა­პი­რის­პი­რე­ბა აქ­ტი­ურ მრევლსა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის და­ნარ­ჩენ წევ­რებს შო­რის?

- მთა­ვა­რი სათ­ქმე­ლი არის ეს, რა­საც ახლა ვი­ტყვი: მე მო­ვუ­წო­დებ ყვე­ლა ქრის­ტი­ანს, რომ და­იც­ვას ოქ­როს შუ­ა­ლე­დი სა­მე­უ­ფეო გზა­ზე, რაც არის ყვე­ლა­ზე სწო­რი გზა - 50/50-ზე. ე.ი. ქრის­ტი­ა­ნი არც სა­სო­წარ­კვე­თი­ლე­ბა­ა­ში არ უნდა ჩა­ვარ­დეს და არც - ხიბლში. იგი ურ­წმუ­ნო­ე­ბამ­დე არ უნდა მი­ვი­დეს, რომ აღარ გა­ე­კა­როს ეკ­ლე­სი­ას და მოს­წყდეს სა­ეკ­ლე­სიო სა­ი­დუმ­ლო­ებს, მაგ­რამ არ უნდა ჩა­ვარ­დეს მე­ო­რე უკი­დუ­რე­სო­ბა­შიც - ისე გა­თა­მამ­დეს და თვით­და­ჯე­რე­ბუ­ლი გახ­დეს, იფიქ­როს, არა­სო­დეს არა­ფე­რი მო­უ­ვა, არ და­ინ­ფი­ცირ­დე­ბა, რად­გან ის არის რჩე­უ­ლი და ა.შ. ეს უკვე ხიბ­ლის და სი­ა­მა­ყის გა­მოვ­ლი­ნე­ბაა.

ადა­მი­ა­ნი უნდა ხვდე­ბო­დეს, რომ მას საღ­მრთო მად­ლი იცავს, მაგ­რამ უნდა ვი­ყოთ სიფრ­თხი­ლით და მო­რი­დე­ბით, შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნოთ დის­ტან­ცია და ყვე­ლა ის წესი და­ვიც­ვათ, რა­საც მე­დი­კო­სე­ბი მოგ­ვი­წო­დე­ბენ. კარ­გი იქ­ნე­ბა თუ ეს წე­სე­ბი პოსტპან­დე­მი­ურ პე­რი­ოდ­შიც შე­ნარ­ჩუნ­დე­ბა.

მე არ მიყ­ვარს ან­და­ზა "ზოგი ჭირი მარ­გე­ბე­ლია". ვე­თან­ხმე­ბი ივა­ნე კა­რა­მა­ზოვს, დოს­ტო­ევ­სკის რო­მა­ნის გმირს, რო­მე­ლიც ამ­ბობს, რომ არა­ვი­თა­რი ბედ­ნი­ე­რე­ბის არ მჯე­რა, თუ მის ძირ­ში, ფეს­ვებ­ში იკარ­გე­ბა ბავ­შვის ტი­რი­ლი და ადა­მი­ა­ნის უბედ­რუ­რე­ბაო. ე.ი ვე­რა­ნა­ი­რი ეკო­ლო­გი­უ­რი ან სხვა რა­ი­მე სარ­გე­ბე­ლი, ვე­რა­სო­დეს იქ­ნე­ბა სა­პირ­წო­ნე ათა­სო­ბით და­ღუ­პუ­ლი ადა­მი­ა­ნის სი­ცო­ცხლი­სა. რაც არ უნდა კარ­გი რამ მოხ­დეს ამ პან­დე­მი­ის შემ­დეგ, ჩვენ ვე­რა­სო­დეს და­ვი­ვი­წყებთ იმ უამ­რავ ადა­მი­ანს, რო­მე­ლიც ამ ვირუს­მა შე­ი­წი­რა, ან ვი­საც ტან­ჯვა მი­ა­ყე­ნა.

ჩემი რჩე­ვაა ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნის­თვის: მორ­წმუ­ნეს­თვი­საც და ურ­წმუ­ნოს­თვი­საც, რომ კო­რექ­ტუ­ლად, ძა­ლი­ან მშვი­დად და უზ­რდე­ლო­ბის გა­რე­შე და­წე­რონ კო­მენ­ტა­რე­ბი სო­ცი­ა­ლურ ქსელ­ში. ნუ დას­ცი­ნი­ან და შე­უ­რა­ცხყო­ფას ნუ აყე­ნე­ბენ ერ­თმა­ნეთს უფ­ლის სა­ხე­ლით. არ შე­იძ­ლე­ბა მორ­წმუ­ნე ადა­მი­ან­მა უძა­ხოს ვინ­მეს "ეშ­მა­კის მქო­ცი­ქუ­ლო", "სა­ტა­ნა", "ან­ტი­ქი­რის­ტე" - ამ სი­ტყვებს ქრის­ტი­ა­ნი არ ხმა­რობს. შე­უძ­ლე­ბე­ლია ერ­თმა ბა­გემ წარ­მოთ­ქვას "მშვი­დო­ბით უფ­ლი­სა მი­მართ ვი­ლო­ცოთ" და და ეს სა­ში­ნე­ლი სი­ტყვე­ბი. ნუ ჩავ­ვარ­დე­ბით ხიბლში, ვი­ყოთ მშვი­დად, მოთ­მი­ნე­ბით, თავ­მდაბ­ლად. ვი­ლო­ცოთ და და­ვეხ­მა­როთ ერ­თმა­ნეთს თუ შეგ­ვიძ­ლია.

- და ბო­ლოს, მინ­და გკი­თხოთ პატ­რი­არ­ქის ძა­ლი­ან რე­ზო­ნან­სულ ქა­და­გე­ბა­ზე მე­ო­რედ მოს­ვლას­თან და­კავ­ში­რე­ბით, რა­ზეც იან­ვარ­ში ისა­უბ­რა. კო­რო­ნა­ვირუ­სის გავ­რცე­ლე­ბის შემ­დეგ, ხში­რად იხ­სე­ნე­ბენ პატ­რი­არ­ქის ამ ქა­და­გე­ბას და მას ნი­შან­დობ­ლივს უწო­დე­ბენ...

- დიახ, ეს თით­ქოს დრო­ში და­ემ­თხვა პან­დე­მი­ის და­წყე­ბას. მა­შინ მისი უწ­მინ­დე­სო­ბის ქა­და­გე­ბამ გა­მო­იწ­ვია აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბა სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში. თუმ­ცა, ვინც სა­ეკ­ლე­სიო სა­ზო­გა­დო­ე­ბის წევ­რია, ყვე­ლა კარ­გად მიხ­ვდა ყვე­ლა­ფერს. არამ­ხო­ლოდ პატ­რი­არ­ქი, ნე­ბის­მი­ე­რი სა­სუ­ლი­ე­რო პირი ვალ­დე­ბუ­ლია მშვი­დო­ბი­ა­ნო­ბის ჟამ­საც გა­დას­ცეს მრევლს ევ­თა­დო­ლო­გი­უ­რი სწავ­ლე­ბა. ანუ სწავ­ლე­ბა მე­ო­რედ მოს­ვლის, ბოლო ჟა­მის შე­სა­ხებ.

ქრის­ტი­ა­ნო­ბა თა­ვი­სი ში­ნა­არ­სით არის აპო­კა­ლიპ­ტუ­რი რე­ლი­გია. სა­ერ­თოდ, ნე­ბის­მი­ე­რი რე­ლი­გია ას­წავ­ლის სამ­ყა­როს შექ­მნი­სა და მისი აღ­სას­რუ­ლის შე­სა­ხებ. მაზ­დი­ა­ნო­ბა ქა­და­გებ­და სამ­ყა­როს შექ­მნას და გა­ნად­გუ­რე­ბას, იუ­და­იზ­მი ქა­და­გებს სამ­ყა­როს აღ­სას­რულს, რო­დე­საც მოხ­დე­ბა ფი­ნა­ლუ­რი დღის დად­გო­მა, ის­ლა­მი ქა­და­გებს სა­ყო­ველ­თაო აღ­დგო­მას, ყუ­რან­ში პირ­ვე­ლი­ვე სუ­რა­ში აღ­ნიშ­ნუ­ლია "დი­დე­ბა ღმერ­თს გან­კი­თხვის დღი­სას მომ­სვლელს"; ბუ­დიზ­მშიც არის ეს სწავ­ლე­ბა, რომ სამ­ყა­რო პე­რი­ო­დუ­ლად უნდა გაქ­რეს.

ის რომ, სამ­ყა­რო აღ­სრუ­ლი დად­გე­ბა და მისი წინმსწრე­ბი იქ­ნე­ბა გარ­კვე­უ­ლი კა­ტაკ­ლიზ­მე­ბი, ეს ყვე­ლა ცო­ცხალ და მკვდარ რე­ლი­გი­ა­შია. ამი­ტომ თუ ადა­მი­ა­ნი ტა­ძარ­ში და­დის და ის ამ­ბობს, რომ ქრის­ტი­ა­ნია, მე მღვდე­ლი ვალ­დე­ბუ­ლი ვარ, რომ მას ამა­ზე ინ­ფორ­მა­ცია მი­ვა­წო­დო. მაგ­რამ ეს უნდა აში­ნებ­დეს თუ უნდა უხა­რო­დეს მას? მე ვე­უბ­ნე­ბი, რომ შენ საფ­ლავ­ში კი არ უნდა იწვე მუდ­მი­ვად, არა­მედ შენ აღ­დგე­ბი, რო­გორც ქრის­ტე. სუ­ლი­ე­რა­დაც და შე­ნი­ვე სხე­უ­ლით, რო­მელ­საც ვე­რა­ნა­ი­რი ვირუ­სი ვერ მო­ე­რე­ვა და იცხოვ­რებ მა­რა­დი­უ­ლად. ეს არ უნდა გვი­ხა­რო­დეს? გე­კი­თხე­ბით, რა­ტომ გვცემს თავ­ზარს მე­ო­რედ მოს­ვლა?!

კარ­გი, ამ პან­დე­მი­ას გა­და­ვურ­ჩით, ოდეს­ღაც ხომ მა­ინც და­ვი­ხო­ცე­ბით? ის 102 წლის ადა­მი­ა­ნი რომ გა­ნი­კურ­ნა იტა­ლი­ა­ში კო­რო­ნა­ვირუ­სის­გან, რამ­დე­ნი­მე, თუნ­დაც ათე­ულ წელ­ში, ხომ მა­ინც გარ­და­იც­ვლე­ბა? დე­და­მი­წა­ზე ხომ არა­ვინ დარ­ჩე­ბა? ამი­ტომ ქრის­ტე სიკ­ვდი­ლის შემ­დე­გაც გვპირ­დე­ბა აღ­დგო­მას და მა­რა­დი­ულ ცხოვ­რე­ბას სი­ხა­რულ­ში.

პატ­რი­არ­ქი 90-იან წლებ­შიც ქა­და­გებ­და მე­ო­რედ მოს­ვლის შე­სა­ხებ, უნდა ექა­და­გა ახ­ლაც და ისევ უნდა იქა­და­გოს, მან, რო­გორც ერის სუ­ლი­ერ­მა წი­ნამ­ძღოლ­მა მუდ­მი­ვად უნდა შეგ­ვახ­სე­ნოს ამის შე­სა­ხებ. მაგ­რამ ეს უნდა იყოს აუ­ცი­ლებ­ლად სწო­რად გა­გე­ბუ­ლი. ამა­ში არა­ფე­რია თავ­ზარ­და­ცე­მი. მთა­ვა­რი ისაა, რომ არ უნდა და­ვა­კავ­ში­როთ კონ­კრე­ტუ­ლი სა­კი­თხი ამა თუ იმ ბიბ­ლი­ურ მოვ­ლე­ნას­თან. ეს და­ფა­რუ­ლია და მხო­ლოდ უფალ­მა იცის, რო­დის დად­გე­ბა გან­კი­თხვის ჟამი. ხსნა არის უფალ­ში!

მკითხველის კომენტარები / 11 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
გიორგი
32

ეკლესიის კარი დაკეტეთო არავინ გეუბნებათ მაგრამ მოუწოდეთ მრევლს, რომ სახლში დარჩნენ. დავიჯერო ესეთი რთულია?

გასაგებია რომ შეიძლება ცოდვაა, მაგრამ უცოდველი თქვენი თავი რომელს გგონიათ? ან საკუთარი მიზნებისთვის რამდენჯერ ჩაგიდენიათ ცოდვა ნებ(ს)ით ან უნებლიეთ? რა გინდათ მითხრათ, რომ თვითოეული ადამიანის ჯანმრთელობაზე და სიცოცხლეზე ზრუნვა და სახლში დარჩენისკენ მოწოდება უფრო დიდი ცოდვაა ვიდრე მთუნდაც 1 ადამიანის სასიკვდილოდ გაწირვა? ეგეც რომ არ იყოს მოუნანიებელი ცოდვები არ არსებობს.

რომ იძახით, რომ ღმერთი დაგიცავთო, საინტერესოა რომელმა იკისრეთ ღმერთის როლი ასე კარგად რომ ერკვევით უფლის ნებაში? ალბათ მიგაჩნიათ, რომ უფალი შეიცანით ან იმის უფლება გაქვთ მისი სახელით ისაუბროთ და გადაწყვიტოთ რისგან დაგვიცავს უფალი და რისგან არა.

თქვენი ადგილი ნუ გავიწყდებათ ადამიანებო, რაკი ასე კარგად ერკვევით უფლის ნებაში . . . ქედმაღლობის ცოდვაში ხომ არ ხართ გადავარდნილი? 

სტუმარი
12

თქვენ არ გესმით მეგობარო და რაც არ გესმით იმ თემაზე აკეთებთ კომენტარს. ხომ ხედავთ თანამედროვე მედიცინა, ყველა ტექნოლოგია უსუსური ჩანს იმ პატარა სახელის მიმართ რომელსაც კოვიდი დაარქვეს. ამიტომ არც ის მხარე იცით კარგად რასაც საღმრთო საქმე ქვია და ვერც აქეთ ხართ მაინც და მაინც ძლიერები, რასაც კაცობრიობის ევოლუცია ქვია.. ხოდა მოდი ჯერ გავთვიცნობიერდეთ საკითხის არსში როგორც აქეთ ასევე იქით და შმედეგ ავიღოთ კლავიატურები ხელში.

სანამ კაცობრიობა იარაღს ვერ იპოვი ამ ვირუსთნ საბრძოლვევლად ან ეკლესიაში მისვლით ვინმე არ დაშავდება, მანამდე არ მიპასუხოთ.

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ვოლოდიმირ ზელენსკი, რომში აშშ-ის ვიცე-პრეზიდენტს ჯეი დი ვენსს და სახელმწიფო მდივანს მარკო რუბიოს შეხვდა
ავტორი:

რა სიმბოლური დატვირთვა აქვს წითელ კვერცხსა და პასკას - "თუ ადამიანი ვერ ახერხებს ამ ტრადიციის აღსრულებას, არ იფიქროს, რომ ცოდვის ან უბედურების საწინდარია"

რა სიმბოლური დატვირთვა აქვს წითელ კვერცხსა და პასკას - "თუ ადამიანი ვერ ახერხებს ამ ტრადიციის აღსრულებას, არ იფიქროს, რომ ცოდვის ან უბედურების საწინდარია"

მართლმადიდებელი სამყარო 3 მაისს უფლის ბრწყინვალე აღდგომის დღესასწაულს აღნიშნავს. პანდემიამ ქრისტიანებისთვის უდიდესი დღესასწაულის, აღდგომის აღნიშვნის წესიც შეცვალა.

საქართველოს საპატრიარქოსთან კომუნიკაციის შედეგად მთავრობამ გადაწყვიტა, რომ სადღესასწაულო ლიტურგია ტაძრებში ეპიდემიოლოგიური უსაფრთხოების ნორმების მაქსიმალური დაცვით ჩატარდეს. ტაძრებში უზრუნველყოფილი იქნება გახმოვანების სისტემა, დაცული იქნება სოციალური დისტანცია და პირბადის მოხმარების წესი

AMBEBI.GE თბილისის სასულიერო აკადემიის, საქართველოს ეროვნული უნივერსიტეტისა და თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის პროფესორს, სამების საკათედრო ტაძრის მღვდელმსახურს, დეკანოზ თეიმურაზ თათარაშვილს ესაუბრა აღდგომის მნიშვნელობასა და მისი პანდემიის დროს აღნიშვნის შესაძლებლობაზე:

- კორონავირუსის პანდემიის გამო ადამიანების გარკვეული ნაწილი შიშობს, რომ ვერ მოახერხებს სააღდგომო ტრადიციების სრულყოფილად დაცვას. განგვიმარტეთ, რა დატვირთვა აქვს სააღდგომო პასკასა და კვერცხს ქრისტიანულ ცხოვრებაში და რამდენად მნიშვნელოვანია ისინი?

- უპირველესად, მნიშვნელოვანია განვასხვავოთ ერთმანეთისგან ტრადიციები და დოგმატური სწავლებები. წელს ეს როგორც არასდროს ისეა აქტუალური. ზოგიერთმა ტრადიციამ, თუ რელიგიური სწავლებების სხვადასხვანაირად გააზრებამ, გადაფარა დღესასწაულის ჭეშმარიტი არსი.

თუნდაც, რაც ახლა სააღდგომო ცეცხლთან დაკავშირებით ხდება. ადამიანების დიდ ნაწილს ჰგონია, რომ თუ ეს სააღდგომო ცეცხლი საქართველოში არ ჩამოვიდა, რაღაცა ირღვევა. გავიხსენოთ, რომ წინა საუკუნეში, მაგალითად, 90-იან წლებში სააღდგომო ცეცხლი საერთოდ არ ჩამოდიოდა საქართველოში და ყველა მშვენივრად დღესასწაულობდა. წელს ისე დაიხატა სიტუაცია, რომ მე პირადად, როგორც სასულიერო პირი, გაოგნებული დავრჩი -

ხალხი, რომელიც თავს დებს მართლმადიდებლობაზე, შეშფოთებულია: ვაიმე, რა გვეშველება, ეს ცეცხლი თუ საქართველოში არ ჩამოვაო

მე მინდა ყველას ავუხსნა, რომ მთავარია, ქრისტიანი აცნობიერებდეს რა მოხდა აღდგომას და ამ აღდგომის სიხარულით ვიყოთ სავსენი, ჩვენ უნდა გვესმოდეს, რომ ქრისტესმიერი აღდგომა, ჩვენი საკუთარი აღდგომის დასაბამია, რამეთუ ქრისტეს მიერ სიკვდილის დათრგუნვით ჩვენშიც დაითრგუნა სიკვდილი, რაც გამოხატულია იმაში, რომ მე კი გარდავიცვლები, მაგრამ ისევ აღვდგები, როგორც ქრისტე. ამას ადასტურებს მრწამსიც: "მოველი აღდგომასა მკვდრეთით და ცხოვრებასა მერმისა მის საუკუნოსასა ამინ".

ყველაფერი სხვა კი, არის მეორეხარისხოვანი. შეიძლება ისეთი დონის განსაცდელი იყოს მოვლენილი, რომ კვერცხიც კი ვერ შევღებოთ. წელს ძალიან ბევრ ადამიანს უჭირს თუნდაც, ენდროს ყიდვა. სხვათაშორის ერთი ძალიან განათლებული ადამიანი მწერდა ამასწინათ: იმდენად გვიყვარს კვერცხის შეღებვის ტრადიცია, სოფელში მივდიოდით სპეციალურად და მხოლოდ სოფლის ნამდვილ კვერცხს ვღებავდით, სხვას არც ვაკადრებთ ამ დღესასწაულს და ახლა ვერ ვახერხებთ წასვლასო, წუხდა.

ამით იმის თქმა მინდა, რომ წელს რაღაცეები შეიძლება დაერღვას მრევლს. ამიტომ მე და მინდა, გავახნევო ჩვენი მკითხველი, რომ თუ ვინმემ კვერცხის შეღებვა ვერ მოახერხა, ან პასკა ვერ გამოაცხო, ამით არ ინგრევა ყველაფერი. მთავარია, მათ ჰქონდეთ შინაგანი სიხიარული და ზეიმი თავიანთ სულიერ სამყაროში. რა თქმა უნდა, მესმის იმ ადამიანების სევდის, ვინც ამას ვერ გააკეთებს, მაგრამ მინდა იცოდნენ, რომ ეს ცოდვა არ არის და მათ ოჯახებზე ცუდად არ აისახება.

- რა სიმბოლური ახსნა აქვს წითელ კვერცხსა და პასკას რელიგიურად?

- ხაზგასმით უნდა ვთქვათ, რომ ეს არის ზეპირი გადმოცემისა და ტრადიციის ნაწილი. სჯულის კანონში პასკისა და კვერცხის შეღებვის აუცილებლობაზე ვერაფერს წავიკითხავთ, რადგან ამის შესახებ არანაირი საეკლესიო დადგენილება არ არსებობს.

ამ ყველაფერს თავისი სიმბოლური დატვირთვა გააჩნია. მითუმეტეს ქრისტიანობის მართლმადიდებლური შტო სიმბოლიკაზე ძალიან ორიენტირებულია და ამასაც თავისი სიმბოლური დატვირთვა აქვს. სიმბოლოები გვახსენებს ჩვენ ამა თუ იმ მოვლენას, როგორც ბიბლიაში მომხდარს, ისე ისტორიულ ფაქტებს. ამ სიმბოლოების გაცოცხლებით, შესაბამისი მოვლენების თანაზიარნი და თანამონაწილენი ვხდებით.

პასკა უპირველეს ყოვლისა, თავისი არსით დაკავშირებულია რაღაცის გამოცხობასთან. ფქვილისგან ყოველთვის ყველაზე მთავარი საჭმელი რაც მზადდება, ეს არის პური. ებრაული პასექის დღესასწაულზე ხმიადებს, უსაფუარო პურებს აცხობდნენ. ეს ხმიადები იყო საიდუმლო სერობაზეც. აღმოსავლეთში კი გაფუებული კვერის გამოყენების ტრადიცია შემოვიდა. ის ეფუძნება მაცხოვრის მიერ მოყოლილ იგავს სასუფევლის შესახებ: სასუფეველი ჰგავს საფუარიან ცომს, რომლის მცირე ნაწილი ცომს აფუებს. საფუარი მადლის სიმბოლოა - მადლით ხდება ქვეყანაზე ჭეშმარიტი სარწმუნოების გავრცელება, მადლით ხდება ადამიანის მოპოვება სასუფევლისთვის და ცხონება.

ამიტომ აღდგომის დღესასწაულზე ვამზადებთ საფუარიან პურს, აღდგომის სიხარულთან ერთად პასკა ასევე ზეციური საზრდოს სიმბოლოა ჩვენი სულებისათვის. პასკას სიმბოლური დატვირთვა აქვს იმ გაგებით, რომ ის ერთგვარი მადლმოსილი საკვები გახლავთ ჩვენს სააღდგომო სუფრაზე.

კვერცხი კი, ჩვენ შეგვიძლია გავიგოთ როგორც ერთგვარი სიცოცხლის, განახლების სიმბოლო, კვერცხიდან ყოველთვის ახალი სიცოცხლე იბადება. მაცხოვარმა ახალი, მარადიული სიცოცხლე მოგვიტანა ჩვენ. მან გვითხრა, რომ ჩვენ არ ვართ დროებითი არსებები დედამიწაზე, ჩვენ ყველა ვართ მარადისობის შვილები.

შეეხება კვერცხი შეღებვის ტრადიციას, ეს უკვე ბავშვებმაც კი იციან, რომ დაკავშირებულია მარიამ მაგდალინელის ვიზიტთან რომის იმპერატორთან, სადაც მათ თვალწინ კვერცხი გაწითლდა. ასე რომ, პასკაც და კვერცხიც არის მხოლოდ და მხოლოდ სიმბოლო მადლისა, მარადიულობისა, ხელახალი შობისა, სიცოცხლისა. ეს არის თაობიდან თაობაში გადასული ტრადიცია, რომელის ფესვებიც იკარგება ძალიან უხსოვარ დროში და ჩვენ დადასტურებულად არ შეგვიძლია ვთქვათ, პირველად როდის და სად აღინიშნა პასკითა და კვერცხით აღდგომის დღესასწაული.

სასულიერო პირები ამას მივესალმებით, თუმცა ვიმეორებ, თუ რამე გარეფაქტორის გამო ადამიანმა ვერ მოახერხა ამ ტრადიციის აღსრულება, არ უნდა იფიქროს, რომ რამე ცოდვის ან უბედურების საწინდარია.

- ზოგიერთ ქვეყანაში კვერცხებს სხვადასხვა ფერად ღებავენ. აუცილებელია თუ არა ის მაინცდამაინც წითელი იყოს?

- ესთეტიკური ხიბლი საუკუნეების განმავლობაში თანდათან შეიძინა ამ ტრადიციამ და შეიძლება ითქვას, ერთგვარ ხელოვნებადაც იქცა. იღებება ფერადი დეკორატიული კვერცხები, რაშიც ცუდს ვერაფერს ვხედავ. როგორც მაგალითად უძველეს პერიოდში საახალწლო ნაძვის ხის სათამაშოები სხვანაირი იყო, დღეს კი ძალიან განვითარდა ყველაფერი და რა არ გვხვდება.

ზოგადად კვერცხის შეღებვა და მისი ფერი არ არის არანაირი საეკლესიო, დოგმატური სწავლების ნაწილი, რომელიმე საკლესიო კრების მიერ დამტკიცებული. ეს არის ტრადიცია. ამიტომ აუცილებლად წითელი უნდა იყოს თუ არა, ეს არავის დაუდგენია. თუმცა ჩვენს, ქართულ რეალობაში ასეა დამკვიდრებული და ალბათ სჯობს, რომ წითლად შეიღებოს, ჩვენთვის ეს არის არის უფრო ტრადიციული და მისაღები. თუმცა, სხვა ფერადაც თუ შევღებავთ, არაფერს ვაშავებთ.

- მინდა გკითხოთ კორონავისურის გამო ეკლესიის ირგვლივ განვითარებული მოვლენების შესახებაც. საზოგადოების გარკვეული ნაწილი მიიჩნევს, რომ ზიარების წესი უნდა შეცვლილიყო. როგორ შეაფასებთ საპატრიარქოს მიერ გადადგმულ ნაბიჯებს?

- უპირველესად ჯანმრთელობას ვუსურვებ ჩვენს მკითხველს და ყველა ადამიანს. წირვა იწყება უნიკალური სიტყვებით: "მშვიდობით უფლისა მიმართ ვილოცოთ“ და "მშვიდობისათვის ყოვლისა სოფლისა". გთხოვთ ამ სიტყვებს განსაკუთრებული ყურადღება მივაქციოთ. ქრისტიანი პირველ ყოვლისა, უფალს ევედრება სამყაროს მშვიდობას. მასში მოაზრება ყოველი ადამიანი, ყოველი ერის შვილი, ჩვენგან ცხრა მთასა და ცხრა ზღვას იქეთ მყოფებიც, ამიტომ ჩვენ არავინ უნდა განვიკითხოთ.

ჩემი დაკვირვებით, მედიაში უფრო მეტად რელიგიურ პრობლემატიკას ეთმობა ყურადრება, ვიდრე თავად პანდემიის პრობლემატიკას და ამის წინააღმდეგ ბრძოლას. მე როგორც სასულიერო პირს, ეჭვი არ მეპარება, რომ რომელიმე საღვთო საიდუმლო დედამიწაზე, მათ შორის ევქარისტიის, წმინდა ზიარების საიდუმლო, რამე საფრთხის შემცველი შეიძლება იყოს. მაგრამ ამავდროულად არ შეიძლება არ მივაქციოთ ყურადღება იმას, რომ ეს საფრთხე არის სერიოზული,, ძალიან ბევრი ადამიანია დაავადებული და ბევრიც გარდაცვლილი.

ჩვენ უნდა დავიცვათ ის წესები და რეკომენდაციები, რასაც მეცნიერული ცოდნით აღჭურვილი სამედიცინო საზოგადოება გვთავაზობს. მივესალები საქართველოს ეკლესიის გადაწყვეტილებას, რომ მოხდეს წესების დაცვა ეკლესიაში. პირადად ჩვენთანაც ტაძარში ძალიან მკაცრად არის დისტანცია დაცული, მრევლს საკუთარი სახლიდან მოაქვს ერთჯერადი ჭიქები და თეფშები ზიარების შემდეგ სიტკბოებისა და სეფისკვერის მისაღებად. როგოც იცით, ეს არ არის ზიარების ნაწილი. ბევრ ტაძარში სულაც არ ხდება ზიარების შემდეგ სიტკბოების შეთავაზება მრევლისთვის, რადგან ზიარება არის უშუალოდ ბარძიმიდან საერთო კოვზით წმინდა ნაწილების მიღების პროცესი.

ზიარების წესი არ შეცვლილა და იგი არც უნდა შეცვლილიყო, რადგან არ შეიძლება საღვთო საიდუმლო დაავადების გადამცემი იყოს. პირიქით. თუმცა ყველა რეკომენდაციას ვიცავთ მკაცრად. ასევე, მოვუწოდებთ სახლში დარჩენისკენ იმ ადამიანებს, რომელებიც თავს უძლურებაში გრძნობენ და ზოგიერთ შემთხვევაში მოძღვარი აზიარებს სახლში მათ.

- როგორ ფიქრობთ, რატომ გაჩნდა ეკლესიის საკითხთან დაკავშირებით ასეთი ურთიერთდაპირისპირება აქტიურ მრევლსა და საზოგადოების დანარჩენ წევრებს შორის?

- მთავარი სათქმელი არის ეს, რასაც ახლა ვიტყვი: მე მოვუწოდებ ყველა ქრისტიანს, რომ დაიცვას ოქროს შუალედი სამეუფეო გზაზე, რაც არის ყველაზე სწორი გზა - 50/50-ზე. ე.ი. ქრისტიანი არც სასოწარკვეთილებააში არ უნდა ჩავარდეს და არც - ხიბლში. იგი ურწმუნოებამდე არ უნდა მივიდეს, რომ აღარ გაეკაროს ეკლესიას და მოსწყდეს საეკლესიო საიდუმლოებს, მაგრამ არ უნდა ჩავარდეს მეორე უკიდურესობაშიც - ისე გათამამდეს და თვითდაჯერებული გახდეს, იფიქროს, არასოდეს არაფერი მოუვა, არ დაინფიცირდება, რადგან ის არის რჩეული და ა.შ. ეს უკვე ხიბლის და სიამაყის გამოვლინებაა.

ადამიანი უნდა ხვდებოდეს, რომ მას საღმრთო მადლი იცავს, მაგრამ უნდა ვიყოთ სიფრთხილით და მორიდებით, შევინარჩუნოთ დისტანცია და ყველა ის წესი დავიცვათ, რასაც მედიკოსები მოგვიწოდებენ. კარგი იქნება თუ ეს წესები პოსტპანდემიურ პერიოდშიც შენარჩუნდება.

მე არ მიყვარს ანდაზა "ზოგი ჭირი მარგებელია". ვეთანხმები ივანე კარამაზოვს, დოსტოევსკის რომანის გმირს, რომელიც ამბობს, რომ არავითარი ბედნიერების არ მჯერა, თუ მის ძირში, ფესვებში იკარგება ბავშვის ტირილი და ადამიანის უბედრურებაო. ე.ი ვერანაირი ეკოლოგიური ან სხვა რაიმე სარგებელი, ვერასოდეს იქნება საპირწონე ათასობით დაღუპული ადამიანის სიცოცხლისა. რაც არ უნდა კარგი რამ მოხდეს ამ პანდემიის შემდეგ, ჩვენ ვერასოდეს დავივიწყებთ იმ უამრავ ადამიანს, რომელიც ამ ვირუსმა შეიწირა, ან ვისაც ტანჯვა მიაყენა.

ჩემი რჩევაა ყველა ადამიანისთვის: მორწმუნესთვისაც და ურწმუნოსთვისაც, რომ კორექტულად, ძალიან მშვიდად და უზრდელობის გარეშე დაწერონ კომენტარები სოციალურ ქსელში. ნუ დასცინიან და შეურაცხყოფას ნუ აყენებენ ერთმანეთს უფლის სახელით. არ შეიძლება მორწმუნე ადამიანმა უძახოს ვინმეს "ეშმაკის მქოციქულო", "სატანა", "ანტიქირისტე" - ამ სიტყვებს ქრისტიანი არ ხმარობს. შეუძლებელია ერთმა ბაგემ წარმოთქვას "მშვიდობით უფლისა მიმართ ვილოცოთ" და და ეს საშინელი სიტყვები. ნუ ჩავვარდებით ხიბლში, ვიყოთ მშვიდად, მოთმინებით, თავმდაბლად. ვილოცოთ და დავეხმაროთ ერთმანეთს თუ შეგვიძლია.

- და ბოლოს, მინდა გკითხოთ პატრიარქის ძალიან რეზონანსულ ქადაგებაზე მეორედ მოსვლასთან დაკავშირებით, რაზეც იანვარში ისაუბრა. კორონავირუსის გავრცელების შემდეგ, ხშირად იხსენებენ პატრიარქის ამ ქადაგებას და მას ნიშანდობლივს უწოდებენ...

- დიახ, ეს თითქოს დროში დაემთხვა პანდემიის დაწყებას. მაშინ მისი უწმინდესობის ქადაგებამ გამოიწვია აზრთა სხვადასხვაობა საზოგადოებაში. თუმცა, ვინც საეკლესიო საზოგადოების წევრია, ყველა კარგად მიხვდა ყველაფერს. არამხოლოდ პატრიარქი, ნებისმიერი სასულიერო პირი ვალდებულია მშვიდობიანობის ჟამსაც გადასცეს მრევლს ევთადოლოგიური სწავლება. ანუ სწავლება მეორედ მოსვლის, ბოლო ჟამის შესახებ.

ქრისტიანობა თავისი შინაარსით არის აპოკალიპტური რელიგია. საერთოდ, ნებისმიერი რელიგია ასწავლის სამყაროს შექმნისა და მისი აღსასრულის შესახებ. მაზდიანობა ქადაგებდა სამყაროს შექმნას და განადგურებას, იუდაიზმი ქადაგებს სამყაროს აღსასრულს, როდესაც მოხდება ფინალური დღის დადგომა, ისლამი ქადაგებს საყოველთაო აღდგომას, ყურანში პირველივე სურაში აღნიშნულია "დიდება ღმერთს განკითხვის დღისას მომსვლელს"; ბუდიზმშიც არის ეს სწავლება, რომ სამყარო პერიოდულად უნდა გაქრეს.

ის რომ, სამყარო აღსრული დადგება და მისი წინმსწრები იქნება გარკვეული კატაკლიზმები, ეს ყველა ცოცხალ და მკვდარ რელიგიაშია. ამიტომ თუ ადამიანი ტაძარში დადის და ის ამბობს, რომ ქრისტიანია, მე მღვდელი ვალდებული ვარ, რომ მას ამაზე ინფორმაცია მივაწოდო. მაგრამ ეს უნდა აშინებდეს თუ უნდა უხაროდეს მას? მე ვეუბნები, რომ შენ საფლავში კი არ უნდა იწვე მუდმივად, არამედ შენ აღდგები, როგორც ქრისტე. სულიერადაც და შენივე სხეულით, რომელსაც ვერანაირი ვირუსი ვერ მოერევა და იცხოვრებ მარადიულად. ეს არ უნდა გვიხაროდეს? გეკითხებით, რატომ გვცემს თავზარს მეორედ მოსვლა?!

კარგი, ამ პანდემიას გადავურჩით, ოდესღაც ხომ მაინც დავიხოცებით? ის 102 წლის ადამიანი რომ განიკურნა იტალიაში კორონავირუსისგან, რამდენიმე, თუნდაც ათეულ წელში, ხომ მაინც გარდაიცვლება? დედამიწაზე ხომ არავინ დარჩება? ამიტომ ქრისტე სიკვდილის შემდეგაც გვპირდება აღდგომას და მარადიულ ცხოვრებას სიხარულში.

პატრიარქი 90-იან წლებშიც ქადაგებდა მეორედ მოსვლის შესახებ, უნდა ექადაგა ახლაც და ისევ უნდა იქადაგოს, მან, როგორც ერის სულიერმა წინამძღოლმა მუდმივად უნდა შეგვახსენოს ამის შესახებ. მაგრამ ეს უნდა იყოს აუცილებლად სწორად გაგებული. ამაში არაფერია თავზარდაცემი. მთავარი ისაა, რომ არ უნდა დავაკავშიროთ კონკრეტული საკითხი ამა თუ იმ ბიბლიურ მოვლენასთან. ეს დაფარულია და მხოლოდ უფალმა იცის, როდის დადგება განკითხვის ჟამი. ხსნა არის უფალში!

"წლის ბოლოს პანდემია პრაქტიკულად აღარ იქნება, საქართველო ნორმალურ ცხოვრებას დაუბრუნდება" - თენგიზ ცერცვაძე

"გავრცელებულ ვიდეოში ვერაფერი საგანგაშო ვერ ვნახე, რატომ უნდა ჩამოშორდეს მეუფე სპირიდონი, რა გამოიკვეთა მისი მხრიდან?" - დეკანოზი ანდრია ჯაღმაიძე

"ამ დროისთვის, რაც ვნახეთ, სრულიად სიმშვიდეა... ერთადერთი, ბავშვები შეწუხებულები არიან აჟიოტაჟით, რაც შეიქმნა" - დეკანოზი ანდრეა ჯაღმაიძე