პოლიტიკა
მსოფლიო

21

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის ოცდამეხუთე დღე დაიწყება 01:51-ზე, მთვარე კუროში გადაბრძანდება 05:52-ზე – დღე პასიურია, მოუსმინეთ თქვენს შინაგან ხმას. არ იჩქაროთ. დღის პირველ ნახევარში დაისვენეთ. მოაგვარეთ მარტივი საკითხები. გადადეთ რთული მოლაპარაკებები. დაიცავით ნეიტრალიტეტი კოლეგებთან ურთიერთობაში. არ არის რეკომენდებული: აჩქარება, ხელშეკრულებებისა და კონტრაქტების გაფორმება. გადაწყვეტილებების მიღება. გააძლიერეთ თქვენი ფინანსური მდგომარეობა. ხელსაყრელია ავეჯის და უძრავი ქონების შეძენა. შეიძინეთ სურსათი და საყოფაცხოვრებო ნივთები. უმჯობესია თავი შეიკავოთ ქონის, ლორის, ქაშაყის, დამუშავებული ყველის და მსგავსი პროდუქტების ჭამისგან.
საზოგადოება
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სამხედრო
Faceამბები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
თონე, შოთი და ქართული ლავაში - პურის სახეობები უძველეს საქართველოში და მათი ცხობის ტრადიციები
თონე, შოთი და ქართული ლავაში - პურის სახეობები უძველეს საქართველოში და მათი ცხობის ტრადიციები

სა­ქარ­თვე­ლო­ში პუ­რის რამ­დე­ნი­მე ათე­უ­ლი სა­ხე­ო­ბა არ­სე­ბობს, რო­მელ­თა ცხო­ბის ტექ­ნო­ლო­გია და ფორ­მე­ბი ამ საქ­მის ცოდ­ნის დიდ კულ­ტუ­რა­ზე მე­ტყვე­ლებს. პური ყუ­ა­თი­ა­ნი პრო­დუქ­ტია. მისი ცომი უმე­ტე­სად ხორ­ბლის ფქვი­ლის­გან მზად­დე­ბა. სა­ქარ­თვე­ლო პუ­რე­უ­ლი კულ­ტუ­რე­ბის მო­შე­ნე­ბის ერთ-ერთ უძ­ვე­ლეს კე­რად მი­იჩ­ნე­ვა. აღ­მო­სავ­ლეთ სა­ქარ­თვე­ლო­ში ხორ­ბლის მდი­და­რი ჯი­შე­ბი შე­იქ­მნა და და­მუ­შავ­და, რა­მაც ქვეყ­ნის გან­ვი­თა­რე­ბას ხელი დი­დად შე­უ­წყო. და­საფ­ქვავ ხორ­ბალს ადრე სუ­ლადს უწო­დებ­დნენ, ხოლო დაფ­ქვილს - ფქვილს. არ­სე­ბობ­და სხვა­დას­ხვა ხა­რის­ხი­სა და თვი­სე­ბის ხორ­ბა­ლი, რო­მელ­თა­გა­ნაც სხვა­დას­ხვაგ­ვა­რი პური ცხვე­ბო­და...

პურს თო­ნე­შიც აცხო­ბენ და ფურ­ნე­შიც, თუმ­ცა თო­ნის პური უფრო უყ­ვართ და სა­პა­ტი­ო­და­ცაა მიჩ­ნე­უ­ლი. ფურ­ნე­ში კი ყვე­ლა სა­ხის პური ცხვე­ბა

თუ თო­ნე­ში პუ­რის მცხო­ბელს სახე ეწ­ვის, ფურ­ნე­ში გა­მო­ცხო­ბი­სას, ამის­გან და­ზღვე­უ­ლია. ამას­თან, თო­ნის პურს გამ­ძლე­ო­ბაც ნაკ­ლე­ბი აქვს: სამი დღის მერე შრე­ბა, ფურ­ნი­სა კი ერთი კვი­რა ძლებს. პური, ფორ­მის მი­ხედ­ვით, სხვა­დას­ხვაგ­ვა­რი ცხვე­ბო­და - მრგვა­ლი, გრძე­ლი, ოთხკუ­თხე­დი, ადა­მი­ა­ნი­სა და ცხო­ვე­ლის გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბით და გუ­ლი­ა­ნი ნამ­ცხვრე­ბი. პური ასე­ვე და­ნიშ­ნუ­ლე­ბის მი­ხედ­ვით იყო - რი­ტუ­ა­ლუ­რი, სა­ო­ჯა­ხო, სას­ტუმ­რო. რი­ტუ­ა­ლურს გა­ნე­კუთ­ვნე­ბა მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის კულტთან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი, ღვთა­ე­ბა­თა თაყ­ვან­სა­ცე­მად, ბუ­ნე­ბის ძა­ლე­ბის მი­მართ და სხვა ქადა-კვე­რე­ბი.

გა­მომ­ცხვა­რი პური სა­ქარ­თვე­ლოს ზო­გი­ერთ სო­ფელ­ში სა­მო­ხე­ლეო გა­და­სა­ხად­ში შე­დი­ო­და. პუ­რის­თვის ერთი სა­ხის ხორ­ბლის ფქვი­ლი ან შე­რე­უ­ლი გა­მო­ი­ყე­ნე­ბო­და. ძველ სა­ქარ­თვე­ლო­ში "გლეხ­ნი ხმა­რობ­დნენ ოდეს­მე ქერჭ­რელ პურ­სა, ესე იგი ხორ­ბალ­სა და ქერ­სა ერ­თად დაფ­ქვი­ან და გა­მო­ა­ცხო­ბენ" (კალ­მა­სო­ბა). "წმინ­დის" პური დე­ლი­კა­ტესს წარ­მო­ად­გენ­და და სუფ­რა­ზე მხო­ლოდ გან­სა­კუთ­რე­ბულ დღე­ებ­ში მო­იხ­მარ­დნენ.

პუ­რი­სად­მი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ჩვენ­ში ყო­ველ­თვის სა­რი­ტუ­ა­ლო დო­ნე­ზე იყო აყ­ვა­ნი­ლი. მას მო­წი­წე­ბით ეპყრო­ბოდ­ნენ და უფრთხილ­დე­ბოდ­ნენ. სუფ­რა­ზე პირ­ვე­ლად ღვი­ნო და პური მიჰ­ქონ­დათ, რო­მელ­საც კი არ ჭრიდ­ნენ, არა­მედ ხე­ლით ამ­ტვრევ­დნენ, ხოლო თუ ძირს და­უ­ვარ­დე­ბო­დათ, აი­ღებ­დნენ და აკო­ცებ­დნენ. პუ­რის ცხო­ბა ტრა­დი­ცი­უ­ლად სა­ო­ჯა­ხო რი­ტუ­ა­ლიც გახ­ლდათ. თონე წმინ­და ად­გი­ლად მი­იჩ­ნე­ო­და. სწამ­დათ, რომ პუ­რის ცხო­ბი­სას მიც­ვა­ლე­ბულ­თა სუ­ლე­ბიც იქვე ტრი­ა­ლებ­დნენ, ამი­ტომ ცო­მის ზე­ლი­სას და თო­ნის კურ­თხე­ვი­სას მცხო­ბე­ლებს აუ­ცი­ლებ­ლად ახ­სე­ნებ­დნენ. გა­მომ­ცხვარ პუ­რებს აგ­რი­ლებ­დნენ ხის ვარცლ­ში და შემ­დეგ ინა­ხავ­დნენ ასე­ვე ხის კი­დობ­ნებ­ში.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ხორ­ცე­უ­ლი მი­ღე­ბუ­ლი საჭ­მე­ლი იყო ყო­ველ­თვის, არ­სე­ბო­ბის­თვის პურს უპი­რა­ტე­სი მნიშ­ვნე­ლო­ბა ჰქონ­და... თუმ­ცა მთა­ში უპუ­რო­ბა არ­ცთუ იშ­ვი­ა­თი იყო. ამი­ტომ პუ­რის მო­სა­პო­ვებ­ლად სხვა­გან მი­დი­ოდ­ნენ, მა­გა­ლი­თად, მო­ხე­ვე­ე­ბი პუ­რე­უ­ლის მო­სა­მა­რა­გებ­ლად ჩრდი­ლო-კავ­კა­სი­ის სხვა­დას­ხვა რა­ი­ონ­ში სა­მუ­შა­ოდ მი­დი­ოდ­ნენ... სახ­ნა­ვი მი­წის ნაკ­ლე­ბო­ბა და უმო­სავ­ლო წლე­ბი ხევ­სურს აი­ძუ­ლებ­და, პუ­რის მარ­ცვალ­ში სხვა­დას­ხვა თეს­ლი შე­ე­რია. სვა­ნე­თის ეთ­ნოგ­რა­ფი­ულ ყო­ფა­ში გან­სა­კუთ­რე­ბით იყო გა­მოკ­ვე­თი­ლი სქე­სის, ასა­კი­სა და სა­მუ­შა­ოს ხა­სი­ა­თის მი­ხედ­ვით გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი პური და პუ­რის ნამ­ცხვა­რი.

თონე

თონე, თორ­ნე (ძველ ქარ­თუ­ლად) მი­წა­ში ჩად­გმუ­ლი უძი­რო და ცი­ლინ­დრუ­ლი ფორ­მის თი­ხის ნა­კე­თო­ბაა. გავ­რცე­ლე­ბუ­ლია სა­ქარ­თვე­ლოს ბარ­ში და მი­ღე­ბუ­ლია მა­ღა­ლი წე­ბოვ­ნე­ბის მქო­ნე პუ­რის სა­ცხო­ბად. ქარ­თუ­ლი მე­თო­ნე­ო­ბა, ძი­რი­თა­დად, ორგვა­რი სა­ხის თონს იც­ნობს: სა­ო­ჯა­ხოს ანუ სოფ­ლურ თო­ნეს და პრო­ფე­სი­უ­ლი მე­პუ­რის თო­ნეს. სოფ­ლად გავ­რცე­ლე­ბუ­ლია პა­ტა­რა, სა­შუ­ა­ლო და დიდი ზო­მის პირ­მოხ­ვე­უ­ლი და პირ­გა­ნი­ე­რი თო­ნე­ე­ბი. სა­ო­ჯა­ხო თო­ნის მაქ­სი­მა­ლუ­რი სი­მაღ­ლე, რო­გორც წესი, მეტ­რია. სა­ქარ­თვე­ლოს სხვა­დას­ხვა კუ­თხე­ში თონე მი­წა­ში სხვა­დას­ხვა სიღ­რმით იდ­გმე­ბა: მთლი­ა­ნად, სა­ნა­ხევ­როდ ან მხო­ლოდ ძი­რით. თო­ნის მი­წის­ზე­და ნა­წი­ლის გა­სა­მაგ­რებ­ლად და სიმ­ხურ­ვა­ლის შე­სა­ნარ­ჩუ­ნებ­ლად, თონე ირ­გვლივ წნე­ლით შე­მო­იწ­ვნე­ბა, წნუ­ლი­სა და თო­ნის კე­დელს შუა არ­სე­ბუ­ლი ცა­რი­ე­ლი ად­გი­ლი მი­წით ამო­ივ­სე­ბა და და­იტ­კეპ­ნე­ბა. თო­ნეს იყე­ნებ­დნენ აგ­რეთ­ვე პრო­დუქ­ტე­ბის "ჩა­თუთ­ქვის", ხის ნა­წი­ლე­ბის გა­მოშ­რო­ბის, გათ­ბო­ბის მიზ­ნი­თაც. პრო­ფე­სი­უ­ლი მე­პუ­რის თონე სოფ­ლად გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი თო­ნის­გან სი­დი­დი­თაც გან­სხვავ­დე­ბა და მოყ­ვა­ნი­ლო­ბი­თაც. სა­ქარ­თვე­ლო­ში ცნო­ბი­ლია ურ­ბნი­სის (V-VII სს.), თბი­ლი­სის (XI, XII სს.), რუს­თა­ვის (XII-XIII სს.), უფ­ლის­ცი­ხის (XIV-XVI სს.) და სხვა გა­ნა­თხა­რი თო­ნე­ე­ბი. ამი­ერ­კავ­კა­სი­ის ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე ყვე­ლა­ზე ძვე­ლია ძვ. წ. VIII ს. ურარ­ტუ­ლი თონე.

შოთი

შოთი - ქარ­თუ­ლი თო­ნის პუ­რის სა­ხე­ო­ბაა, გრძე­ლი და რკა­ლი­სე­ბუ­რი. აქვს სქე­ლი ყუა, თხე­ლი პირი და წაწ­ვე­ტე­ბუ­ლი ბოლო. გან­სა­კუთ­რე­ბით გრძელ და მოხ­რილ ხმლი­სე­ბურ შო­თებს აცხო­ბენ კა­ხეთ­ში, ქარ­თლში კი შე­და­რე­ბით მოკ­ლე შო­თებს. სა­ხელ­წო­დე­ბა „შოთი“ წარ­მარ­თულ ღვთა­ე­ბას­თან, მთვა­რეს­თან უნდა იყოს და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი. ძველ სა­ის­ტო­რიო წყა­რო­ებ­ში სა­წირ­ვე­ლად პუ­რი­ცაა და­სა­ხე­ლე­ბუ­ლი, ამას­თან, ყო­ფით­მა ტრა­დი­ცი­ამ ხორ­ბლის ზე­და­შე­ე­ბი შე­მო­ი­ნა­ხა, რო­მელ­თა­გან სა­რი­ტუ­ა­ლო პუ­რებს აცხობ­დნენ. შოთი დღე­საც გან­სა­კუთ­რე­ბით სა­დღე­სას­წა­უ­ლო და­ნიშ­ნუ­ლე­ბით გა­მო­ი­ყე­ნე­ბა.

ქარ­თუ­ლი ლა­ვა­ში თო­ნე­ში

ქარ­თუ­ლი ლა­ვა­ში თო­ნის პუ­რის სა­ხე­ო­ბა და აბ­სო­ლუ­ტუ­რად გან­სხვავ­დე­ბა აზი­უ­რი ლა­ვა­შის­გან, რო­მე­ლიც გავ­რცე­ლე­ბუ­ლია სხვა ერებ­სა და ქვეყ­ნებ­ში. აზი­უ­რი ლა­ვა­ში მზად­დე­ბა უსა­ფუვ­რო ცო­მის­გან, გრძე­ლია და თხე­ლი, ქარ­თუ­ლი ლა­ვა­ში კი სა­ფუვ­რი­ა­ნი ცო­მის­გან მზად­დე­ბა, ბევ­რად სქე­ლია და მრგვა­ლი ფორ­მი­საა. ქარ­თუ­ლი ლა­ვა­ში თო­ნე­ში ლა­ფა­თით (ტა­რი­ა­ნი დაფა, რო­მელ­საც ზედ ბა­ლი­ში აქვს გა­დაკ­რუ­ლი) ჩა­იკვრე­ბა.

ლა­ვაშ­მაც დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­რი­ტუ­ა­ლო და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა შე­ი­ძი­ნა. მას აცხობ­დნენ მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე. იცოდ­ნენ ლა­ვა­შის მკვდრის გულ­ზე გა­და­ტეხ­ვა და შემ­დეგ ღვი­ნო­ში ჩამ­ბა­ლი ნა­ტე­ხე­ბის შეჭ­მა, რაც აიხ­სნე­ბა ქრის­ტეს­თან ზი­ა­რე­ბის სიმ­ბო­ლურ გარ­და­სახ­ვად...

ამ­რი­გად, მარ­ცვლე­უ­ლი კულ­ტუ­რე­ბის მოყ­ვა­ნას, პუ­რის ცხო­ბას, თო­ნე­სა თუ ფურ­ნეს დიდი ხნის, სა­ინ­ტე­რე­სო და უძ­ვე­ლე­სი ის­ტო­რია აქვს, რა­საც ჩვე­ნი ქვეყ­ნის გან­ვი­თა­რე­ბის სხვადსხვა ეტაპ­ზე, სე­რი­ო­ზუ­ლი როლი აქვს შე­ტა­ნი­ლი.

მომ­ზა­დე­ბუ­ლია სხვა­დას­ხვა ეთ­ნოგ­რა­ფი­ულ მა­სა­ლა­ზე დაყ­რდნო­ბით

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ისტორიული გამარჯვება - საქართველოს ძიუდოისტთა ნაკრები მსოფლიო ჩემპიონია!
ავტორი:

თონე, შოთი და ქართული ლავაში - პურის სახეობები უძველეს საქართველოში და მათი ცხობის ტრადიციები

თონე, შოთი და ქართული ლავაში - პურის სახეობები უძველეს საქართველოში და მათი ცხობის ტრადიციები

საქართველოში პურის რამდენიმე ათეული სახეობა არსებობს, რომელთა ცხობის ტექნოლოგია და ფორმები ამ საქმის ცოდნის დიდ კულტურაზე მეტყველებს. პური ყუათიანი პროდუქტია. მისი ცომი უმეტესად ხორბლის ფქვილისგან მზადდება. საქართველო პურეული კულტურების მოშენების ერთ-ერთ უძველეს კერად მიიჩნევა. აღმოსავლეთ საქართველოში ხორბლის მდიდარი ჯიშები შეიქმნა და დამუშავდა, რამაც ქვეყნის განვითარებას ხელი დიდად შეუწყო. დასაფქვავ ხორბალს ადრე სულადს უწოდებდნენ, ხოლო დაფქვილს - ფქვილს. არსებობდა სხვადასხვა ხარისხისა და თვისების ხორბალი, რომელთაგანაც სხვადასხვაგვარი პური ცხვებოდა...

პურს თონეშიც აცხობენ და ფურნეშიც, თუმცა თონის პური უფრო უყვართ და საპატიოდაცაა მიჩნეული. ფურნეში კი ყველა სახის პური ცხვება

თუ თონეში პურის მცხობელს სახე ეწვის, ფურნეში გამოცხობისას, ამისგან დაზღვეულია. ამასთან, თონის პურს გამძლეობაც ნაკლები აქვს: სამი დღის მერე შრება, ფურნისა კი ერთი კვირა ძლებს. პური, ფორმის მიხედვით, სხვადასხვაგვარი ცხვებოდა - მრგვალი, გრძელი, ოთხკუთხედი, ადამიანისა და ცხოველის გამოსახულებით და გულიანი ნამცხვრები. პური ასევე დანიშნულების მიხედვით იყო - რიტუალური, საოჯახო, სასტუმრო. რიტუალურს განეკუთვნება მიცვალებულის კულტთან დაკავშირებული, ღვთაებათა თაყვანსაცემად, ბუნების ძალების მიმართ და სხვა ქადა-კვერები.

გამომცხვარი პური საქართველოს ზოგიერთ სოფელში სამოხელეო გადასახადში შედიოდა. პურისთვის ერთი სახის ხორბლის ფქვილი ან შერეული გამოიყენებოდა. ძველ საქართველოში "გლეხნი ხმარობდნენ ოდესმე ქერჭრელ პურსა, ესე იგი ხორბალსა და ქერსა ერთად დაფქვიან და გამოაცხობენ" (კალმასობა). "წმინდის" პური დელიკატესს წარმოადგენდა და სუფრაზე მხოლოდ განსაკუთრებულ დღეებში მოიხმარდნენ.

პურისადმი დამოკიდებულება ჩვენში ყოველთვის სარიტუალო დონეზე იყო აყვანილი. მას მოწიწებით ეპყრობოდნენ და უფრთხილდებოდნენ. სუფრაზე პირველად ღვინო და პური მიჰქონდათ, რომელსაც კი არ ჭრიდნენ, არამედ ხელით ამტვრევდნენ, ხოლო თუ ძირს დაუვარდებოდათ, აიღებდნენ და აკოცებდნენ. პურის ცხობა ტრადიციულად საოჯახო რიტუალიც გახლდათ. თონე წმინდა ადგილად მიიჩნეოდა. სწამდათ, რომ პურის ცხობისას მიცვალებულთა სულებიც იქვე ტრიალებდნენ, ამიტომ ცომის ზელისას და თონის კურთხევისას მცხობელებს აუცილებლად ახსენებდნენ. გამომცხვარ პურებს აგრილებდნენ ხის ვარცლში და შემდეგ ინახავდნენ ასევე ხის კიდობნებში.

მიუხედავად იმისა, რომ ხორცეული მიღებული საჭმელი იყო ყოველთვის, არსებობისთვის პურს უპირატესი მნიშვნელობა ჰქონდა... თუმცა მთაში უპურობა არცთუ იშვიათი იყო. ამიტომ პურის მოსაპოვებლად სხვაგან მიდიოდნენ, მაგალითად, მოხევეები პურეულის მოსამარაგებლად ჩრდილო-კავკასიის სხვადასხვა რაიონში სამუშაოდ მიდიოდნენ... სახნავი მიწის ნაკლებობა და უმოსავლო წლები ხევსურს აიძულებდა, პურის მარცვალში სხვადასხვა თესლი შეერია. სვანეთის ეთნოგრაფიულ ყოფაში განსაკუთრებით იყო გამოკვეთილი სქესის, ასაკისა და სამუშაოს ხასიათის მიხედვით განსხვავებული პური და პურის ნამცხვარი.

თონე

თონე, თორნე (ძველ ქართულად) მიწაში ჩადგმული უძირო და ცილინდრული ფორმის თიხის ნაკეთობაა. გავრცელებულია საქართველოს ბარში და მიღებულია მაღალი წებოვნების მქონე პურის საცხობად. ქართული მეთონეობა, ძირითადად, ორგვარი სახის თონს იცნობს: საოჯახოს ანუ სოფლურ თონეს და პროფესიული მეპურის თონეს. სოფლად გავრცელებულია პატარა, საშუალო და დიდი ზომის პირმოხვეული და პირგანიერი თონეები. საოჯახო თონის მაქსიმალური სიმაღლე, როგორც წესი, მეტრია. საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში თონე მიწაში სხვადასხვა სიღრმით იდგმება: მთლიანად, სანახევროდ ან მხოლოდ ძირით. თონის მიწისზედა ნაწილის გასამაგრებლად და სიმხურვალის შესანარჩუნებლად, თონე ირგვლივ წნელით შემოიწვნება, წნულისა და თონის კედელს შუა არსებული ცარიელი ადგილი მიწით ამოივსება და დაიტკეპნება. თონეს იყენებდნენ აგრეთვე პროდუქტების "ჩათუთქვის", ხის ნაწილების გამოშრობის, გათბობის მიზნითაც. პროფესიული მეპურის თონე სოფლად გავრცელებული თონისგან სიდიდითაც განსხვავდება და მოყვანილობითაც. საქართველოში ცნობილია ურბნისის (V-VII სს.), თბილისის (XI, XII სს.), რუსთავის (XII-XIII სს.), უფლისციხის (XIV-XVI სს.) და სხვა განათხარი თონეები. ამიერკავკასიის ტერიტორიაზე ყველაზე ძველია ძვ. წ. VIII ს. ურარტული თონე.

შოთი

შოთი - ქართული თონის პურის სახეობაა, გრძელი და რკალისებური. აქვს სქელი ყუა, თხელი პირი და წაწვეტებული ბოლო. განსაკუთრებით გრძელ და მოხრილ ხმლისებურ შოთებს აცხობენ კახეთში, ქართლში კი შედარებით მოკლე შოთებს. სახელწოდება „შოთი“ წარმართულ ღვთაებასთან, მთვარესთან უნდა იყოს დაკავშირებული. ძველ საისტორიო წყაროებში საწირველად პურიცაა დასახელებული, ამასთან, ყოფითმა ტრადიციამ ხორბლის ზედაშეები შემოინახა, რომელთაგან სარიტუალო პურებს აცხობდნენ. შოთი დღესაც განსაკუთრებით სადღესასწაულო დანიშნულებით გამოიყენება.

ქართული ლავაში თონეში

ქართული ლავაში თონის პურის სახეობა და აბსოლუტურად განსხვავდება აზიური ლავაშისგან, რომელიც გავრცელებულია სხვა ერებსა და ქვეყნებში. აზიური ლავაში მზადდება უსაფუვრო ცომისგან, გრძელია და თხელი, ქართული ლავაში კი საფუვრიანი ცომისგან მზადდება, ბევრად სქელია და მრგვალი ფორმისაა. ქართული ლავაში თონეში ლაფათით (ტარიანი დაფა, რომელსაც ზედ ბალიში აქვს გადაკრული) ჩაიკვრება.

ლავაშმაც დროთა განმავლობაში სარიტუალო დანიშნულება შეიძინა. მას აცხობდნენ მიცვალებულის სახელზე. იცოდნენ ლავაშის მკვდრის გულზე გადატეხვა და შემდეგ ღვინოში ჩამბალი ნატეხების შეჭმა, რაც აიხსნება ქრისტესთან ზიარების სიმბოლურ გარდასახვად...

ამრიგად, მარცვლეული კულტურების მოყვანას, პურის ცხობას, თონესა თუ ფურნეს დიდი ხნის, საინტერესო და უძველესი ისტორია აქვს, რასაც ჩვენი ქვეყნის განვითარების სხვადსხვა ეტაპზე, სერიოზული როლი აქვს შეტანილი.

მომზადებულია სხვადასხვა ეთნოგრაფიულ მასალაზე დაყრდნობით

კორონავირუსის 1364 ახალი შემთხვევა და 22 გარდაცვლილი - როგორია ეპიდვითარება რეგიონების მიხედვით?

საქართველოში "ასტრაზენეკას" კიდევ 43 200 დოზა ჩამოვიდა

წმინდა ქეთევან წამებულის წმინდა ნაწილები საქართველოშია - რა ინფორმაციას ავრცელებს საგარეო უწყება?