პოლიტიკა
სამართალი

5

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

პარასკევი, მთვარის მეთერთმეტე დღე დაიწყება 17:02-ზე, მთვარე სასწორშია – ერთ-ერთი ყველაზე ენერგიული, წარმატებული და ძლიერი დღეა. ნებისმიერი დავალების შესრულებისას საჭიროა სიფრთხილე და ყურადღება. იმოქმედეთ გადამწყვეტად, ბიზნესში თუ სამსახურში. განხორციელდეთ ის, რაც ჩაფიქრებული გქონდათ. გააფორმეთ კონტრაქტები, დაიკავეთ ახალი პოზიცია. დაასრულეთ რაც დაიწყეთ. დღის საუკეთესო საკვებად ითვლება წვენები და ხილი. გამოიჩინეთ მზრუნველობა და სიყვარული საყვარელი ადამიანის მიმართ, მიართვათ საჩუქარი.
Faceამბები
საზოგადოება
მოზაიკა
სპორტი
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
თბილისიდან ტფილისამდე და პირიქით - ფოტოალბომი, რომელიც დედაქალაქის სხვადასხვა დროში გამოგზაურებთ
თბილისიდან ტფილისამდე და პირიქით - ფოტოალბომი, რომელიც დედაქალაქის სხვადასხვა დროში გამოგზაურებთ

"თბი­ლი­სი - ტფი­ლი­სი" - ეს ფო­ტო­ალ­ბო­მი ფრან­გი ფო­ტოგ­რა­ფი­სა და ქარ­თვე­ლი არტ-პრო­დუ­სე­რის სა­ერ­თო ნა­მუ­შე­ვა­რია, რო­მე­ლიც ძველ თბი­ლის­ში გა­მოგ­ზა­უ­რებთ და თა­ნა­მედ­რო­ვე და ძვე­ლი არ­ქი­ტექ­ტუ­რის ერ­თმა­ნეთ­თან შე­და­რე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას მოგ­ცემთ.

წიგ­ნის იდე­ის ავ­ტო­რის, ფრან­გი ფო­ტო­ხე­ლო­ვა­ნის ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტის ნა­მუ­შევ­რის მეშ­ვე­ო­ბით, თქვენს სა­ცხოვ­რე­ბელ უბანს სულ სხვა­ნა­ი­რად შე­ხე­დავთ, მის ის­ტო­რი­ას უფრო ღრმად გა­ეც­ნო­ბით. ფო­ტოგ­რაფ­მა ის უმ­ცი­რე­სი დე­ტა­ლე­ბიც დიდი დაკ­ვირ­ვე­ბით ასა­ხა, რაც ხში­რად, აღ­ქმა­დი არ არის ხოლ­მე.

ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტი და არტ პრო­დი­უ­სე­რი დალი უბი­ლა­ვა დე-გრა­ა­ფი ძვე­ლი თბი­ლი­სის კარს სა­დარ­ბა­ზო­ე­ბი­დან გვიხ­სნი­ან, გვაჩ­ვე­ნე­ბენ მათ არ­ქი­ტექ­ტუ­რას, იმ დამ­ღას, რო­მე­ლიც მათ დრომ და­ას­ვა; გვაჩ­ვე­ნე­ბენ თბი­ლი­სის მრა­ვალ­ფე­რო­ვან სა­ხეს, რო­მე­ლიც რო­გორც მის გან­ვი­თა­რე­ბას, ისე ნგრე­ვის ეპო­ქას ასა­ხავს.

ფო­ტო­ხე­ლო­ვან­მა თა­ვის ობი­ექ­ტივ­ში, რო­გორც სა­დარ­ბა­ზო­ე­ბი და ეზო­ე­ბი, ისე სა­მე­ბის სა­კა­თედ­რო ტა­ძა­რი, სი­ო­ნის ტა­ძა­რი, სი­ნა­გო­გა, მე­ჩე­თი, მოს­წავ­ლე-ახალ­გაზ­რდო­ბის ეროვ­ნუ­ლი სა­სახ­ლე, ოპე­რი­სა და ბა­ლე­ტის თე­ატ­რი, სა­სა­მარ­თლო, მწე­რალ­თა სახ­ლი, სამ­ხატ­ვრო აკა­დე­მია და იუს­ტი­ცი­ის სახ­ლიც კი აღ­ბეჭ­და. წიგნ-ფო­ტო­ამ­ბავ­ზე მუ­შა­ო­ბი­სას ავ­ტო­რებ­მა ახა­ლი აღ­მო­ჩე­ნე­ბი გა­ა­კე­თეს, რის შე­სა­ხე­ბაც შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი Ambebi.ge-ს გა­უ­ზი­ა­რეს.

აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ თბი­ლი­სის ფო­ტო­ამ­ბის ავ­ტო­რი გა­მოც­დი­ლი ფო­ტოგ­რა­ფია, რო­მელ­მაც უკვე 40-მდე ქვე­ყა­ნა მო­ი­ნა­ხუ­ლა და მათი ის­ტო­რია გა­და­ი­ღო. ეს ორი­ე­ლი­ენ ვი­ლე­ტის სა­ქარ­თვე­ლო­ში მოგ­ზა­უ­რო­ბის პირ­ვე­ლი შემ­თხვე­ვა არაა, ცოტა ხნის წინ, მან სა­კუ­თარ ფირ­ზე ოკუ­პი­რე­ბუ­ლი აფხა­ზე­თიც აღ­ბეჭ­და და მთე­ლი მისი მი­ტო­ვე­ბუ­ლო­ბი­სა და მო­უვ­ლე­ლო­ბის სევ­და ულა­მა­ზე­სი ფო­ტო­მა­სა­ლით წარ­მო­ა­ჩი­ნა.

ორე­ლი­ე­ნი იხ­სე­ნებს, რომ თბი­ლი­სი, პირ­ვე­ლად, 2013 წელს აღ­მო­ა­ჩი­ნა. ჩვენ­თან ინ­ტერ­ვი­უ­ში აღ­ნიშ­ნავს, რომ მას შემ­დეგ დე­და­ქა­ლაქ­ში ბევ­რი რამ შე­იც­ვა­ლა. ამ ცვლი­ლე­ბე­ბის და­ნახ­ვა თბი­ლი­სე­ლე­ბის­თვის შე­და­რე­ბით რთუ­ლია, რად­გან მათი თვა­ლი ამ სივ­რცეს ძა­ლი­ან შე­ეჩ­ვია. მისი გა­მოც­დი­ლე­ბის მან­ძილ­ზე ეს არის პირ­ვე­ლი შემ­თხვე­ვა, როცა ქა­ლა­ქის ასე­თი სწრა­ფი ცვლი­ლე­ბის ნახ­ვის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა მი­ე­ცა. "რა­ღა­ცე­ბი მი­დი­ან, რა­ღა­ცე­ბი იც­ვლე­ბი­ან, რა­ღა­ცე­ბი კი იბა­დე­ბი­ან", - აღ­ნიშ­ნა ორე­ლი­ენ­მა.

"თბი­ლი­სი ყო­ველ­თვის იყო უამ­რა­ვი გავ­ლე­ნის ქვეშ და ეს ბოლო ათწლე­უ­ლიც ვერ გა­ექ­ცა ამ ის­ტო­რი­ას. ეს გან­ვი­თა­რე­ბა არ ხდე­ბა კი­თხვე­ბის გა­რე­შე, რა მო­უ­ვათ ძველ სახ­ლებს, ძვე­ლი ად­გი­ლე­ბის სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ცხოვ­რე­ბას, გარ­კვე­ულ უბ­ნებს? რო­გორ მო­ერ­გე­ბი­ან ახა­ლი შე­ნო­ბე­ბი ძველ გა­რე­მოს? რო­გორ გა­და­წყდე­ბა ურ­ბა­ნუ­ლი და­გეგ­მა­რე­ბის სა­კი­თხე­ბი, რო­გო­რი­ცაა საგ­ზაო სის­ტე­მა? ეს არის ის უზარ­მა­ზა­რი სა­კი­თხე­ბი რომ­ლე­ბიც თბი­ლის­შია აქ­ტუ­ა­ლუ­რი და აღ­ნიშ­ნუ­ლი სა­კი­თხე­ბის გა­დაჭ­რას მისი ტო­პოგ­რა­ფი­აც ვერ უწყობს ხელს", -აღ­ნიშ­ნა ფრან­გმა ფო­ტოგ­რაფ­მა.

მან თა­ვის ნა­მუ­შევ­რებ­ში სწო­რედ ეს ძვე­ლი­სა და ახ­ლის კონ­ტრას­ტი აღ­ბეჭ­და და ეცა­და, ჩვენ­თვის, რო­გორც თბი­ლი­სე­ლე­ბის­თვის ეჩ­ვე­ნე­ბი­ნა, რომ სწრა­ფი ურ­ბა­ნი­ზა­ცი­ის პრო­ცეს­ში შე­საძ­ლოა, ქა­ლა­ქის­თვის ღი­რე­ბუ­ლი, ის­ტო­რი­უ­ლი იერ­სა­ხე, უბ­რა­ლოდ, და­ი­კარ­გოს. ფო­ტოგ­რა­ფი მი­იჩ­ნევს, რომ ის, რაც დე­და­ქა­ლაქ­ში ჯერ კი­დევ შე­მორ­ჩე­ნი­ლია და გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ის­ტო­რი­ას მოგ­ვი­თხრობს, უნდა შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნოთ, ამის სა­ი­ლუსტრა­ცი­ოდ კი თბი­ლი­სის ძვე­ლი უბ­ნე­ბი შთამ­ბეჭ­დავ ფო­ტო­ალ­ბო­მად აქ­ცია.

შე­კი­თხვა­ზე, ჩვენ­თვის, რო­გორც ამ ქა­ლაქ­ში მცხოვ­რებ­თათ­ვის, წიგ­ნი - ფო­ტო­ამ­ბის დათ­ვა­ლი­ე­რე­ბას თბი­ლი­სის თა­ნა­მედ­რო­ვე ის­ტო­რი­ის შე­საც­ნო­ბად, რა მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს, ორე­ლი­ე­ნი პა­სუ­ხობს, თა­ვი­სი ნა­მუ­შევ­რე­ბით უნ­დო­და, წარ­მო­ე­ჩი­ნა, რო­გორც ის ად­გი­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც თით­ქმის აღარ არ­სე­ბობს, ისე ის სო­ცი­ა­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც დრო­ის მსვლე­ლო­ბას­თან ერ­თად, უბ­რა­ლოდ გაქ­რა.

"მი­მაჩ­ნია, რომ ამ შე­ნო­ბე­ბის­გან, ამ გა­რე­მოს­გან დის­ტან­ცი­რე­ბა, მათი და­ვი­წყე­ბა სო­ცი­ა­ლუ­რი ინ­ტე­რაქ­ცი­ის საფრ­თხე­ში ჩაგ­დე­ბას ნიშ­ნავს. ეს ნა­მუ­შე­ვა­რი ჩემს ფიქ­რებს პირ­და­პირ ურ­ბა­ნუ­ლი გან­ვი­თა­რე­ბის­კენ, სხვა­დას­ხვა ტე­რი­ტო­რი­ი­სა და ევო­ლუ­ცი­ის­კენ მი­მარ­თავს. აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ ფო­ტო­ე­ბი, რომ­ლე­ბიც მე წიგ­ნის­თვის გა­და­ვი­ღე სა­ბო­ლოო ვერ­სი­ას არ წარ­მო­ად­გე­ნენ. წიგნ­ში მო­ცე­მუ­ლია ყვე­ლა­ფე­რი, რა იდე­ებ­ზეც წი­ნას­წარ ვფიქ­რობ­დი დ აამ პა­ტა­რა გე­ოგ­რა­ფი­ულ არე­ალ­ში გან­ვი­ხი­ლავ­დი (განხსვა­ვე­ბუ­ლო­ბა, ის­ტო­რია და ა.შ). სირ­თუ­ლეს წარ­მო­ად­გენ­და ყვე­ლა იმ შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ად­გი­ლის­თვის კონ­კრე­ტუ­ლი მი­სა­მარ­თის, და­ნიშ­ნუ­ლე­ბის მი­ნი­ჭე­ბა, რო­მელ­თა წიგნ­ში ინ­ტეგ­რი­რე­ბაც არ ხერ­ხდე­ბო­და", - აღ­ნიშ­ნა ორე­ლი­ენ ვი­ლეტ­მა.

იმის გამო, რომ ფო­ტოგ­რა­ფი თა­ვის ბევრ ნა­მუ­შე­ვარს "ვერ შე­ე­ლია", არ გა­მო­რი­ცხავს, რომ ისი­ნი მო­მა­ვალ გა­მო­ცე­მა­შიც კი მოხ­ვდნენ. შე­სა­ბა­მი­სად, ფრან­გი ფო­ტოგ­რა­ფის თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი თბი­ლი­სის კი­დევ ერთი ნა­წი­ლიც შე­იძ­ლე­ბა ვი­ხი­ლოთ.

თბი­ლი­სის ფო­ტო­ამ­ბავ­ზე მუ­შა­ო­ბის დას­რუ­ლე­ბის შემ­დეგ, ფრან­გმა ფო­ტოგ­რაფ­მა სა­კუ­თა­რი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი იმ ად­გი­ლე­ბის შე­სა­ხებ გაგ­ვი­ზი­ა­რა, რომ­ლებ­მაც მას­ში ყვე­ლა­ზე დიდი აღ­ფრთო­ვა­ნე­ბა გა­მო­იწ­ვია.

პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კა, სამ­ხატ­ვრო აკა­დე­მია და ძვე­ლი თბი­ლი­სი - ეს ის ად­გი­ლე­ბია, რომ­ლე­ბიც ორე­ლი­ენ ვი­ლეტს ყვე­ლა­ზე მე­ტად მო­ე­წო­ნა. წიგნ­შიც, ეს შე­ნო­ბე­ბი და უბ­ნე­ბი სწო­რედ ისეა წარ­მო­ჩე­ნი­ლი, რო­გორც ფო­ტოგ­რაფ­მა Ambebi.ge-სთან სა­უ­ბარ­ში აღ­წე­რა.

"შთამ­ბეჭ­და­ვი იყო პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კა, სა­დაც დიდი სამ­კი­თხვე­ლო დარ­ბაზ­ში წიგ­ნე­ბის თა­რო­ებს შო­რის სი­ჩუ­მე სუ­ფევს. ამ ოთა­ხი­დან პირ­და­პირ ეზო­ში გა­დი­ხარ, ეს გა­რე­მო კი ტარ­კოვ­სკის ფილ­მებს მახ­სე­ნებს. წიგ­ნე­ბი მიყ­ვარს და ამ სივ­რცე­ში აღ­მო­ჩე­ნა პა­რა­ლე­ლურ სამ­ყა­რო­ში ყოფ­ნას გავს. ის გა­ფორ­მე­ბუ­ლია ქარ­თუ­ლი, დე­კო­რა­ტი­უ­ლი ორ­ნა­მენ­ტე­ბით, დარ­ბა­ზი კი სავ­სეა წიგ­ნე­ბით. ეს ყვე­ლა­ფე­რი ერ­თად, თით­ქოს წარ­სუ­ლის მოგ­ზა­უ­რო­ბას ჰგავ­და. მიყ­ვარს ად­გი­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც წარ­სულ­ზე ინ­ფორ­მა­ცი­ის წვდო­მის სა­შუ­ა­ლე­ბას გაძ­ლე­ვენ", - აღ­ნიშ­ნავს ორე­ლი­ე­ნი.

ფრან­გმა ფო­ტოგ­რაფ­მა ნა­მუ­შევ­რებ­ზე სამ­ხატ­ვრო აკა­დე­მი­ის სარ­კე­ე­ბი­ა­ნი დარ­ბა­ზიც აღ­ბეჭ­და, ყვე­ლა­ზე დიდი ყუ­რა­დღე­ბა კი სა­ღე­ბა­ვე­ბის ქვეშ შე­მა­ლულ ორ­ნა­მენ­ტებ­ზე გა­ა­მახ­ვი­ლა, რომ­ლე­ბიც, მისი თქმით, შე­ნო­ბის მნიშ­ვნე­ლო­ბას უს­ვამს ხაზს.

"ჩემს ფო­ტო­ებ­ში რო­გორც გა­ნახ­ლე­ბის პრო­ცე­სი, ისე წარ­სუ­ლი მაქ­სი­მა­ლუ­რად არის წარ­მო­ჩე­ნი­ლი. კი­დევ ერთი ად­გი­ლი, რო­მე­ლიც პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბი­სას სა­ინ­ტე­რე­სო იყო, ქა­ლა­ქის ძვე­ლი ნა­წი­ლია. აქ ჯერ კი­დევ არის ტი­პუ­რი ხის აივ­ნე­ბის ხიბ­ლი, შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბუ­ლია მე-19 სა­უ­კუ­ნის არ­ქი­ტექ­ტუ­რუ­ლი სტი­ლი, რო­მე­ლიც შე­ნო­ბებ­ში შე­მა­ლულ, მან­ქა­ნე­ბით სავ­სე ქუ­ჩებს მო­ი­ცავს”, - აღ­ნიშ­ნა ორე­ლი­ენ ვი­ლეტ­მა.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტი ცნო­ბი­ლი ფრან­გი ფო­ტოგ­რა­ფია, რო­მელ­საც არა­ერთ გახ­მა­უ­რე­ბულ პრო­ექ­ტზე აქვს ნა­მუ­შე­ვა­რი, აღ­ნიშ­ნავს, რომ ფო­ტო­ამ­ბავ­ზე მუ­შა­ო­ბა იმა­ზე უფრო მეტი იყო, ვიდ­რე უბ­რა­ლოდ გა­მოც­დი­ლე­ბა.

"წიგნ­ზე მუ­შა­ო­ბა მხო­ლოდ კონ­კრე­ტუ­ლი ად­გი­ლე­ბის დათ­ვა­ლი­ე­რე­ბას არ გუ­ლის­ხმობ­და. ეს იყო თი­თო­ე­უ­ლი ად­გი­ლის სო­ცი­ა­ლუ­რი ხა­სი­ა­თის და­ნახ­ვა, მისი შეც­ნო­ბა, სი­ახ­ლე­ე­ბის შეგ­რძნე­ბა, ემო­ცი­ე­ბის აღ­ქმა და ევო­ლუ­ცი­ის მი­მართ ად­გი­ლობ­რი­ვე­ბის ში­შის და­ნახ­ვა. როცა ამ პრო­ექ­ტზე მუ­შა­ო­ბი­სას გარ­კვე­უ­ლი მიზ­ნე­ბი და­ვი­სა­ხე, არ მი­ფიქ­რია, რომ მათი შეს­რუ­ლე­ბი­სას ამ­დენ რა­მეს შე­ვი­ტყობ­დი და ასეთ სიღ­მე­ებ­ში წა­ვი­დო­დი: არ­ქი­ტექ­ტუ­რა, მათი სპონ­სო­რე­ბი, მომ­ხმა­რებ­ლე­ბი, მსხვერ­პლი და ცვლი­ლე­ბებ­ზე პა­სუ­ხის­მგე­ბე­ლი პი­რე­ბი. ბედ­ნი­ე­რი ვარ, რომ ასე­თი პრო­ექ­ტი სწო­რედ თბი­ლის­ში გან­ვა­ხორ­ცი­ე­ლე და ვი­მე­დოვ­ნებ, მსგავ­სი სა­შუ­ა­ლე­ბა სხვა ქა­ლა­ქებ­შიც მო­მე­ცე­მა", - აღ­ნიშ­ნა ორე­ლი­ენ ვი­ლეტ­მა.

ფო­ტო­ამ­ბავ­ზე მუ­შა­ო­ბის პრო­ცეს­თან და­კავ­ში­რე­ბით, სა­კუ­თა­რი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი AMBEBI.GE-ს დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­აფ­მაც გა­უ­ზი­ა­რა. რო­გორც არტ-პრო­დუ­სე­რი იხ­სე­ნებს, რამ­დე­ნი­მეთ­ვი­ა­ნი ფიქ­რის შემ­დეგ ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტის შე­თა­ვა­ზე­ბას და­თან­ხმდა, რომ ალ­ბომ­ზე ფარ­თო­მას­შტა­ბი­ა­ნი სა­მუ­შა­ო­ე­ბი და­ე­წყოთ. შე­თან­ხმე­ბას 2017 წელს მი­აღ­წი­ეს, უამ­რა­ვი ფო­ტო­სე­სი­ი­სა და დიდი ოდე­ნო­ბით ლი­ტე­რა­ტუ­რის გაც­ნო­ბის შემ­დეგ კი მუ­შა­ო­ბა თით­ქმის ორი წლის შემ­დეგ და­ას­რუ­ლეს.

„თბი­ლის­ზე უამ­რა­ვი შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ალ­ბო­მია შექ­მნი­ლი. ვფიქ­რობ, ეს ალ­ბო­მი მათ შო­რის გა­მორ­ჩე­უ­ლია, სპე­ცი­ფი­უ­რია, უნი­კა­ლუ­რია. რამ­დე­ნი­მე თა­ვი­სე­ბუ­რა­ბეს გა­მოვ­ყოფ­დი მა­ნამ­დე კი გა­ვი­მე­ო­რებ ერთი კომ­პე­ტენ­ტუ­რი უცხო­ე­ლი კო­ლე­გის აზრს: „ესაა ალ­ბო­მი მაგ­ნი­ტი, რო­მე­ლიც ხელ­ში აღე­ბის­თა­ნა­ვე გი­ზი­დავს და გიხ­მობს, რომ სას­წრა­ფოდ გა­და­დო ყვე­ლა საქ­მე და ეს­ტუმ­რო ამ მა­გი­ურ ქა­ლაქ თბი­ლისს“. ძნე­ლი მი­სახ­ვედ­რი არაა, თუ ფო­ტო­ალ­ბო­მი თუ ასეთ გან­წყო­ბას აღ­ძრავს პუბ­ლი­კა­ში - ესე იგი, მი­ზა­ნი მიღ­წე­უ­ლია“, -აღ­ნიშ­ნა დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­აფ­მა.

არტ-პრო­დუ­სე­რი აღ­ნიშ­ნავს, რომ თი­თო­ე­უ­ლი ფოტო მხო­ლოდ ამ ფო­ტო­ალ­ბო­მის­თვის გა­და­ღე­ბუ­ლი და ჯერ არ­სად არ გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბუ­ლა, - “იგი­ვე ით­ქმის ტექ­სტობ­რივ მხა­რე­ზეც, რო­მე­ლიც არის შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ლი­ტე­რა­ტო­რის, თა­მარ შა­იშ­მე­ლაშ­ვი­ლის მიერ მოკ­ლედ, სა­ინ­ტე­რე­სოდ გად­მო­ცე­მუ­ლი და იმ ეპო­ქის სურ­ნე­ლით გა­ჯე­რე­ბუ­ლი პა­ტა­რა ის­ტო­რი­ე­ბი.

კი­დევ ერთი დე­ტა­ლი, რაც ამ­ჯე­რად ქარ­თუ­ლი სა­ხელ­მწი­ფოს­თვის ძა­ლი­ან პრი­ო­რი­ტე­ტუ­ლია "ემიგ­რან­ტე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის" მი­მარ­თუ­ლე­ბით, ესაა კი­დევ ერთი მოკ­რძა­ლე­ბუ­ლი წვლი­ლი ქარ­თვე­ლი ემიგ­რან­ტი­სა, მისი სა­ერ­თა­შო­რი­სო კონ­ტაქ­ტე­ბი­სა სა­ქარ­თვე­ლოს პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცი­ის საქ­მე­ში”, - გან­მარ­ტა დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­აფ­მა, რო­მე­ლიც უკვე მრა­ვა­ლი წე­ლია ჰო­ლან­დი­ა­ში ცხოვ­რობს და იქ საქ­მი­ა­ნობს.

დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­ა­ფის თქმით, მის­თვის მუ­შა­ო­ბის პრო­ცე­სი უაღ­რე­სად რთუ­ლი და სა­ინ­ტე­რე­სო იყო, სა­ბო­ლო­ოდ კი, ფო­ტო­ალ­ბო­მის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლო­ბა გა­მო­ი­ხა­ტა ის­ტო­რი­ე­ბის, ფე­რე­ბის, ხა­სი­ა­თი­სა და სხვა­დას­ხვა სტი­ლის მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა­ში.

„აღ­მო­ჩე­ნებს რაც შე­ე­ხე­ბა, მი­ხა­რია რომ ამ პრო­ექ­ტმა - ფო­ტო­ალ­ბომ­მა "ტფი­ლი­სი-თბი­ლი­სი" ერთ "ჭერ­ქვეშ" გა­ა­ერ­თი­ა­ნა არა მხო­ლოდ სხვა­დას­ხვა ეპო­ქის და თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბის ათე­უ­ლო­ბით სრუ­ლი­ად სხვა­დას­ხვა სტი­ლის, იტო­რი­ის მქო­ნე შე­ნო­ბე­ბი, არა­მედ დღეს, 21-ე სა­უ­კუ­ნის 10-იან წლებ­ში, ამ შე­ნო­ბე­ბის კედ­ლებ­ში მოღ­ვა­წე თუ მცხოვ­რე­ბი ადა­მი­ა­ნე­ბი, სხვა­დას­ხვა სა­ხელ­მწი­ფო ინ­სტი­ტუ­ცი­ე­ბი, სამ­თავ­რო­ბო და არა­სამ­თავ­რო­ბო, კო­მერ­ცი­უ­ლი თუ არა­კო­მერ­ცი­უ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბი. უკან რომ გა­ვი­ხე­დავ თვალ­წინ კი­ნო­ფი­რი­ვით მიტ­რი­ა­ლებს ამ პრო­ექ­ტში ნე­ბის­მი­ე­რი სა­ხით ჩარ­თუ­ლი თი­თო­ე­უ­ლი ადა­მი­ა­ნის სახე, კე­თილ­გან­წყო­ბა, ენ­თუ­ზი­აზ­მი”, - აღ­ნიშ­ნავს წიგ­ნის ერთ-ერთი ავ­ტო­რი.

ინა­ხავს თუ არა ეს წიგ­ნი - ფო­ტო­ალ­ბო­მი სა­ქარ­თვე­ლოს უახ­ლეს ის­ტო­რი­ას?

ამ კი­თხვა­ზე დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­ა­ფიც ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტის მსგავ­სად პა­სუ­ხობს, რომ დიახ, ეს იყო ქა­ლა­ქის კი­დევ ერთხელ აღ­მო­ჩე­ნა და მისი თა­ნა­მედ­რო­ვე ის­ტო­რი­ის შთამ­ბეჭ­და­ვად წარ­მო­ჩე­ნა.

„ღრმად მჯე­რა, რომ თბი­ლის­ზე, მის მრა­ვალ­ფე­რო­ვან არ­ქი­ტექ­ტუ­რა­ზე, ხა­სი­ათ­სა და უნი­კა­ლუ­რო­ბა­ზე გა­მო­ცე­მულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში ჩვე­ნი ფო­ტო­ალ­ბო­მი თა­ვის ნი­შას და­ი­კა­ვებს. მეტ­საც გა­გან­დობთ, რომ ფო­ტო­ალ­ბომს უკვე ელო­დე­ბა სა­კუ­თა­რი ღირ­სე­უ­ლი ად­გი­ლი ჰო­ლან­დი­ის და საფ­რან­გე­თის ბიბ­ლი­ო­თე­კებ­ში. მსოფ­ლი­ოს ქა­ლა­ქებ­ზე წიგ­ნე­ბის კა­ტა­ლო­გებს ამ­ჯე­რად "ტფი­ლი­სი-თბი­ლი­სიც" შე­ე­მა­ტე­ბა”, - აღ­ნიშ­ნა მან.

დალი უბი­ლა­ვა-დე გრა­ა­ფის, ორე­ლი­ენ ვი­ლე­ტის, გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „პა­ლიტ­რა L”-ისა და თბი­ლის­ზე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი სხვა ენ­თუ­ზი­ას­ტე­ბის მეშ­ვე­ო­ბით, შე­იძ­ლე­ბა, სა­კუ­თარ ქა­ლაქ­ში ტუ­რის­ტე­ბის ჯგუფ­თან შე­რე­ვა და იმ ად­გი­ლე­ბი­სა და შე­ნო­ბე­ბის თა­ვი­დან აღ­მო­ჩე­ნა თქვენც მო­ი­სურ­ვოთ, რო­მელ­საც ხან­და­ხან გულ­გრი­ლად ჩა­უვ­ლი­დით-ხოლ­მე, თით­ქოს მათ შე­სა­ხებ ახალს ვე­რა­ფერს შე­იც­ნობ­დით.

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ქართულ კომერციულ ბანკებში დაახლოებით 2 მილიარდი რუსული რუბლი ინახება
ავტორი:

თბილისიდან ტფილისამდე და პირიქით - ფოტოალბომი, რომელიც დედაქალაქის სხვადასხვა დროში გამოგზაურებთ

თბილისიდან ტფილისამდე და პირიქით - ფოტოალბომი, რომელიც დედაქალაქის სხვადასხვა დროში გამოგზაურებთ

"თბილისი - ტფილისი" - ეს ფოტოალბომი ფრანგი ფოტოგრაფისა და ქართველი არტ-პროდუსერის საერთო ნამუშევარია, რომელიც ძველ თბილისში გამოგზაურებთ და თანამედროვე და ძველი არქიტექტურის ერთმანეთთან შედარების საშუალებას მოგცემთ.

წიგნის იდეის ავტორის, ფრანგი ფოტოხელოვანის ორელიენ ვილეტის ნამუშევრის მეშვეობით, თქვენს საცხოვრებელ უბანს სულ სხვანაირად შეხედავთ, მის ისტორიას უფრო ღრმად გაეცნობით. ფოტოგრაფმა ის უმცირესი დეტალებიც დიდი დაკვირვებით ასახა, რაც ხშირად, აღქმადი არ არის ხოლმე.

ორელიენ ვილეტი და არტ პროდიუსერი დალი უბილავა დე-გრააფი ძველი თბილისის კარს სადარბაზოებიდან გვიხსნიან, გვაჩვენებენ მათ არქიტექტურას, იმ დამღას, რომელიც მათ დრომ დაასვა; გვაჩვენებენ თბილისის მრავალფეროვან სახეს, რომელიც როგორც მის განვითარებას, ისე ნგრევის ეპოქას ასახავს.

ფოტოხელოვანმა თავის ობიექტივში, როგორც სადარბაზოები და ეზოები, ისე სამების საკათედრო ტაძარი, სიონის ტაძარი, სინაგოგა, მეჩეთი, მოსწავლე-ახალგაზრდობის ეროვნული სასახლე, ოპერისა და ბალეტის თეატრი, სასამართლო, მწერალთა სახლი, სამხატვრო აკადემია და იუსტიციის სახლიც კი აღბეჭდა. წიგნ-ფოტოამბავზე მუშაობისას ავტორებმა ახალი აღმოჩენები გააკეთეს, რის შესახებაც შთაბეჭდილებები Ambebi.ge-ს გაუზიარეს.

აღსანიშნავია, რომ თბილისის ფოტოამბის ავტორი გამოცდილი ფოტოგრაფია, რომელმაც უკვე 40-მდე ქვეყანა მოინახულა და მათი ისტორია გადაიღო. ეს ორიელიენ ვილეტის საქართველოში მოგზაურობის პირველი შემთხვევა არაა, ცოტა ხნის წინ, მან საკუთარ ფირზე ოკუპირებული აფხაზეთიც აღბეჭდა და მთელი მისი მიტოვებულობისა და მოუვლელობის სევდა ულამაზესი ფოტომასალით წარმოაჩინა.

ორელიენი იხსენებს, რომ თბილისი, პირველად, 2013 წელს აღმოაჩინა. ჩვენთან ინტერვიუში აღნიშნავს, რომ მას შემდეგ დედაქალაქში ბევრი რამ შეიცვალა. ამ ცვლილებების დანახვა თბილისელებისთვის შედარებით რთულია, რადგან მათი თვალი ამ სივრცეს ძალიან შეეჩვია. მისი გამოცდილების მანძილზე ეს არის პირველი შემთხვევა, როცა ქალაქის ასეთი სწრაფი ცვლილების ნახვის შესაძლებლობა მიეცა. "რაღაცები მიდიან, რაღაცები იცვლებიან, რაღაცები კი იბადებიან", - აღნიშნა ორელიენმა.

"თბილისი ყოველთვის იყო უამრავი გავლენის ქვეშ და ეს ბოლო ათწლეულიც ვერ გაექცა ამ ისტორიას. ეს განვითარება არ ხდება კითხვების გარეშე, რა მოუვათ ძველ სახლებს, ძველი ადგილების საზოგადოებრივ ცხოვრებას, გარკვეულ უბნებს? როგორ მოერგებიან ახალი შენობები ძველ გარემოს? როგორ გადაწყდება ურბანული დაგეგმარების საკითხები, როგორიცაა საგზაო სისტემა? ეს არის ის უზარმაზარი საკითხები რომლებიც თბილისშია აქტუალური და აღნიშნული საკითხების გადაჭრას მისი ტოპოგრაფიაც ვერ უწყობს ხელს", -აღნიშნა ფრანგმა ფოტოგრაფმა.

მან თავის ნამუშევრებში სწორედ ეს ძველისა და ახლის კონტრასტი აღბეჭდა და ეცადა, ჩვენთვის, როგორც თბილისელებისთვის ეჩვენებინა, რომ სწრაფი ურბანიზაციის პროცესში შესაძლოა, ქალაქისთვის ღირებული, ისტორიული იერსახე, უბრალოდ, დაიკარგოს. ფოტოგრაფი მიიჩნევს, რომ ის, რაც დედაქალაქში ჯერ კიდევ შემორჩენილია და გასული საუკუნეების ისტორიას მოგვითხრობს, უნდა შევინარჩუნოთ, ამის საილუსტრაციოდ კი თბილისის ძველი უბნები შთამბეჭდავ ფოტოალბომად აქცია.

შეკითხვაზე, ჩვენთვის, როგორც ამ ქალაქში მცხოვრებთათვის, წიგნი - ფოტოამბის დათვალიერებას თბილისის თანამედროვე ისტორიის შესაცნობად, რა მნიშვნელობა აქვს, ორელიენი პასუხობს, თავისი ნამუშევრებით უნდოდა, წარმოეჩინა, როგორც ის ადგილები, რომლებიც თითქმის აღარ არსებობს, ისე ის სოციალური ურთიერთობები, რომლებიც დროის მსვლელობასთან ერთად, უბრალოდ გაქრა.

"მიმაჩნია, რომ ამ შენობებისგან, ამ გარემოსგან დისტანცირება, მათი დავიწყება სოციალური ინტერაქციის საფრთხეში ჩაგდებას ნიშნავს. ეს ნამუშევარი ჩემს ფიქრებს პირდაპირ ურბანული განვითარებისკენ, სხვადასხვა ტერიტორიისა და ევოლუციისკენ მიმართავს. აღსანიშნავია, რომ ფოტოები, რომლებიც მე წიგნისთვის გადავიღე საბოლოო ვერსიას არ წარმოადგენენ. წიგნში მოცემულია ყველაფერი, რა იდეებზეც წინასწარ ვფიქრობდი დ აამ პატარა გეოგრაფიულ არეალში განვიხილავდი (განხსვავებულობა, ისტორია და ა.შ). სირთულეს წარმოადგენდა ყველა იმ შესანიშნავი ადგილისთვის კონკრეტული მისამართის, დანიშნულების მინიჭება, რომელთა წიგნში ინტეგრირებაც არ ხერხდებოდა", - აღნიშნა ორელიენ ვილეტმა.

იმის გამო, რომ ფოტოგრაფი თავის ბევრ ნამუშევარს "ვერ შეელია", არ გამორიცხავს, რომ ისინი მომავალ გამოცემაშიც კი მოხვდნენ. შესაბამისად, ფრანგი ფოტოგრაფის თვალით დანახული თბილისის კიდევ ერთი ნაწილიც შეიძლება ვიხილოთ.

თბილისის ფოტოამბავზე მუშაობის დასრულების შემდეგ, ფრანგმა ფოტოგრაფმა საკუთარი შთაბეჭდილებები იმ ადგილების შესახებ გაგვიზიარა, რომლებმაც მასში ყველაზე დიდი აღფრთოვანება გამოიწვია.

პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკა, სამხატვრო აკადემია და ძველი თბილისი - ეს ის ადგილებია, რომლებიც ორელიენ ვილეტს ყველაზე მეტად მოეწონა. წიგნშიც, ეს შენობები და უბნები სწორედ ისეა წარმოჩენილი, როგორც ფოტოგრაფმა Ambebi.ge-სთან საუბარში აღწერა.

"შთამბეჭდავი იყო პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკა, სადაც დიდი სამკითხველო დარბაზში წიგნების თაროებს შორის სიჩუმე სუფევს. ამ ოთახიდან პირდაპირ ეზოში გადიხარ, ეს გარემო კი ტარკოვსკის ფილმებს მახსენებს. წიგნები მიყვარს და ამ სივრცეში აღმოჩენა პარალელურ სამყაროში ყოფნას გავს. ის გაფორმებულია ქართული, დეკორატიული ორნამენტებით, დარბაზი კი სავსეა წიგნებით. ეს ყველაფერი ერთად, თითქოს წარსულის მოგზაურობას ჰგავდა. მიყვარს ადგილები, რომლებიც წარსულზე ინფორმაციის წვდომის საშუალებას გაძლევენ", - აღნიშნავს ორელიენი.

ფრანგმა ფოტოგრაფმა ნამუშევრებზე სამხატვრო აკადემიის სარკეებიანი დარბაზიც აღბეჭდა, ყველაზე დიდი ყურადღება კი საღებავების ქვეშ შემალულ ორნამენტებზე გაამახვილა, რომლებიც, მისი თქმით, შენობის მნიშვნელობას უსვამს ხაზს.

"ჩემს ფოტოებში როგორც განახლების პროცესი, ისე წარსული მაქსიმალურად არის წარმოჩენილი. კიდევ ერთი ადგილი, რომელიც პროექტის განხორციელებისას საინტერესო იყო, ქალაქის ძველი ნაწილია. აქ ჯერ კიდევ არის ტიპური ხის აივნების ხიბლი, შენარჩუნებულია მე-19 საუკუნის არქიტექტურული სტილი, რომელიც შენობებში შემალულ, მანქანებით სავსე ქუჩებს მოიცავს”, - აღნიშნა ორელიენ ვილეტმა.

მიუხედავად იმისა, რომ ორელიენ ვილეტი ცნობილი ფრანგი ფოტოგრაფია, რომელსაც არაერთ გახმაურებულ პროექტზე აქვს ნამუშევარი, აღნიშნავს, რომ ფოტოამბავზე მუშაობა იმაზე უფრო მეტი იყო, ვიდრე უბრალოდ გამოცდილება.

"წიგნზე მუშაობა მხოლოდ კონკრეტული ადგილების დათვალიერებას არ გულისხმობდა. ეს იყო თითოეული ადგილის სოციალური ხასიათის დანახვა, მისი შეცნობა, სიახლეების შეგრძნება, ემოციების აღქმა და ევოლუციის მიმართ ადგილობრივების შიშის დანახვა. როცა ამ პროექტზე მუშაობისას გარკვეული მიზნები დავისახე, არ მიფიქრია, რომ მათი შესრულებისას ამდენ რამეს შევიტყობდი და ასეთ სიღმეებში წავიდოდი: არქიტექტურა, მათი სპონსორები, მომხმარებლები, მსხვერპლი და ცვლილებებზე პასუხისმგებელი პირები. ბედნიერი ვარ, რომ ასეთი პროექტი სწორედ თბილისში განვახორციელე და ვიმედოვნებ, მსგავსი საშუალება სხვა ქალაქებშიც მომეცემა", - აღნიშნა ორელიენ ვილეტმა.

ფოტოამბავზე მუშაობის პროცესთან დაკავშირებით, საკუთარი შთაბეჭდილებები AMBEBI.GE-ს დალი უბილავა-დე გრააფმაც გაუზიარა. როგორც არტ-პროდუსერი იხსენებს, რამდენიმეთვიანი ფიქრის შემდეგ ორელიენ ვილეტის შეთავაზებას დათანხმდა, რომ ალბომზე ფართომასშტაბიანი სამუშაოები დაეწყოთ. შეთანხმებას 2017 წელს მიაღწიეს, უამრავი ფოტოსესიისა და დიდი ოდენობით ლიტერატურის გაცნობის შემდეგ კი მუშაობა თითქმის ორი წლის შემდეგ დაასრულეს.

„თბილისზე უამრავი შესანიშნავი ალბომია შექმნილი. ვფიქრობ, ეს ალბომი მათ შორის გამორჩეულია, სპეციფიურია, უნიკალურია. რამდენიმე თავისებურაბეს გამოვყოფდი მანამდე კი გავიმეორებ ერთი კომპეტენტური უცხოელი კოლეგის აზრს: „ესაა ალბომი მაგნიტი, რომელიც ხელში აღებისთანავე გიზიდავს და გიხმობს, რომ სასწრაფოდ გადადო ყველა საქმე და ესტუმრო ამ მაგიურ ქალაქ თბილისს“. ძნელი მისახვედრი არაა, თუ ფოტოალბომი თუ ასეთ განწყობას აღძრავს პუბლიკაში - ესე იგი, მიზანი მიღწეულია“, -აღნიშნა დალი უბილავა-დე გრააფმა.

არტ-პროდუსერი აღნიშნავს, რომ თითოეული ფოტო მხოლოდ ამ ფოტოალბომისთვის გადაღებული და ჯერ არსად არ გამოქვეყნებულა, - “იგივე ითქმის ტექსტობრივ მხარეზეც, რომელიც არის შესანიშნავი ლიტერატორის, თამარ შაიშმელაშვილის მიერ მოკლედ, საინტერესოდ გადმოცემული და იმ ეპოქის სურნელით გაჯერებული პატარა ისტორიები.

კიდევ ერთი დეტალი, რაც ამჯერად ქართული სახელმწიფოსთვის ძალიან პრიორიტეტულია "ემიგრანტები საქართველოსთვის" მიმართულებით, ესაა კიდევ ერთი მოკრძალებული წვლილი ქართველი ემიგრანტისა, მისი საერთაშორისო კონტაქტებისა საქართველოს პოპულარიზაციის საქმეში”, - განმარტა დალი უბილავა-დე გრააფმა, რომელიც უკვე მრავალი წელია ჰოლანდიაში ცხოვრობს და იქ საქმიანობს.

დალი უბილავა-დე გრააფის თქმით, მისთვის მუშაობის პროცესი უაღრესად რთული და საინტერესო იყო, საბოლოოდ კი, ფოტოალბომის განსაკუთრებულობა გამოიხატა ისტორიების, ფერების, ხასიათისა და სხვადასხვა სტილის მრავალფეროვნებაში.

„აღმოჩენებს რაც შეეხება, მიხარია რომ ამ პროექტმა - ფოტოალბომმა "ტფილისი-თბილისი" ერთ "ჭერქვეშ" გააერთიანა არა მხოლოდ სხვადასხვა ეპოქის და თანამედროვეობის ათეულობით სრულიად სხვადასხვა სტილის, იტორიის მქონე შენობები, არამედ დღეს, 21-ე საუკუნის 10-იან წლებში, ამ შენობების კედლებში მოღვაწე თუ მცხოვრები ადამიანები, სხვადასხვა სახელმწიფო ინსტიტუციები, სამთავრობო და არასამთავრობო, კომერციული თუ არაკომერციული საქმიანობის ორგანიზაციები. უკან რომ გავიხედავ თვალწინ კინოფირივით მიტრიალებს ამ პროექტში ნებისმიერი სახით ჩართული თითოეული ადამიანის სახე, კეთილგანწყობა, ენთუზიაზმი”, - აღნიშნავს წიგნის ერთ-ერთი ავტორი.

ინახავს თუ არა ეს წიგნი - ფოტოალბომი საქართველოს უახლეს ისტორიას?

ამ კითხვაზე დალი უბილავა-დე გრააფიც ორელიენ ვილეტის მსგავსად პასუხობს, რომ დიახ, ეს იყო ქალაქის კიდევ ერთხელ აღმოჩენა და მისი თანამედროვე ისტორიის შთამბეჭდავად წარმოჩენა.

„ღრმად მჯერა, რომ თბილისზე, მის მრავალფეროვან არქიტექტურაზე, ხასიათსა და უნიკალურობაზე გამოცემულ ლიტერატურაში ჩვენი ფოტოალბომი თავის ნიშას დაიკავებს. მეტსაც გაგანდობთ, რომ ფოტოალბომს უკვე ელოდება საკუთარი ღირსეული ადგილი ჰოლანდიის და საფრანგეთის ბიბლიოთეკებში. მსოფლიოს ქალაქებზე წიგნების კატალოგებს ამჯერად "ტფილისი-თბილისიც" შეემატება”, - აღნიშნა მან.

დალი უბილავა-დე გრააფის, ორელიენ ვილეტის, გამომცემლობა „პალიტრა L”-ისა და თბილისზე შეყვარებული სხვა ენთუზიასტების მეშვეობით, შეიძლება, საკუთარ ქალაქში ტურისტების ჯგუფთან შერევა და იმ ადგილებისა და შენობების თავიდან აღმოჩენა თქვენც მოისურვოთ, რომელსაც ხანდახან გულგრილად ჩაუვლიდით-ხოლმე, თითქოს მათ შესახებ ახალს ვერაფერს შეიცნობდით.

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია

8-9 ოქტომბერს ძლიერი წვიმა და ქარია, 10-ში კვლავ გამოიდარებს - უახლოესი დღეების ამინდის პროგნოზი