პოლიტიკა

10

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

მთვარის მეთექვსმეტე დღე დაიწყება 23:24-ზე, მთვარე მშვილდოსანშია – შეინარჩუნეთ ბალანსი. კარგია ვარჯიში. სასარგებლოა ყველაფრის გაწმენდა, მოწესრიგება. დაასრულეთ დაუსრულებელი დავალებები. კარგია მიღწეული პოზიციების გაძლიერება. უფროსებმა არ მოსთხოვოთ ზედმეტ მიღწევები ქვეშევრდომებს. გადადეთ სერიოზული საქმეები. მოერიდეთ აურზაურსა და სტრესს. ყურადღება მიაქციეთ თქვენი სამუშაო ადგილის კომფორტულ მოწყობას. დაკავდით შემოქმედებით, მუსიკით და პოეზიით. არ არის რეკომენდებული ცხოველური საკვების, სოკოსა და პარკოსნების მიღება.
სამხედრო
Faceამბები
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ევროპაშია და კარგადაა", "იაპონური მანქანები დანაძირია", "ტაქსისტებს ხურდა არ აქვთ" - რატომ არის საქართველოში ყველა ყველაფრის ექსპერტი?
"ევროპაშია და კარგადაა", "იაპონური მანქანები დანაძირია", "ტაქსისტებს ხურდა არ აქვთ" - რატომ არის საქართველოში ყველა ყველაფრის ექსპერტი?

"არ­სე­ბობს გარ­კვე­უ­ლი წარ­მოდ­გე­ნე­ბი, რო­მე­ლიც არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა სი­ნამ­დვი­ლეს, თუმ­ცა ისი­ნი სხვა­დას­ხვა ფაქ­ტო­რის გამო ჩა­მო­ყა­ლიბ­და, გამ­ყარ­და, იქცა სტე­რე­ო­ტი­პად და დღეს ჩვე­ნი თა­ვის ტკი­ვი­ლია," - გვე­უბ­ნე­ბა პი­ა­რის სპე­ცი­ა­ლის­ტი, "ჯეპ­რას" უფ­რო­სი კონ­სულ­ტან­ტი კახა მაღ­რა­ძე, რო­მელ­თა­ნაც სწო­რედ ამ სტე­რე­ო­ტი­პებ­სა და მათ მავ­ნე გავ­ლე­ნა­ზე ვსა­უბ­რობთ. მისი თქმით, რო­დე­საც სა­ინ­ფორ­მა­ციო სივ­რცე­ზე ვლა­პა­რა­კობთ, სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი უნდა გან­ვი­ხი­ლოთ, რო­გორც მცდა­რი და არამ­ცდა­რი, იმი­ტომ, რომ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის დიდ ნა­წილ­ში, ამა თუ იმ მოვ­ლე­ნის შფა­სე­ბი­სას, მყა­რად არის ისი­ნი გა­ბა­ტო­ნე­ბუ­ლი.

კახა მაღ­რა­ძე:

- ბევრ სტე­რე­ო­ტიპს გა­უ­ნათ­ლებ­ლო­ბა, უცო­დინ­რო­ბა, ინ­ფორ­მა­ცი­ის ნაკ­ლე­ბო­ბა და ცოდ­ნის მი­ღე­ბის ჩვე­ვის უქონ­ლო­ბა წარ­მოქ­მნის. ურ­ჩევ­ნი­ათ, ორი­ენ­ტი­რად რა­ღაც გა­ბა­ტო­ნე­ბუ­ლი აზრი ჰქონ­დეთ, მა­გა­ლი­თად, ასე­თი, "ქა­ლე­ბი ცუდი მძღო­ლე­ბი არი­ან", "ყვე­ლა ტაქ­სისტს ხურ­და არ აქვს", "პო­ლი­ტი­კო­სე­ბი იტყუ­ე­ბი­ან", "ჩვე­ნი პრობ­ლე­მა გა­უ­ნათ­ლებ­ლო­ბა­შია"... ეს სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი იმ­დე­ნად მყა­რია, რომ რთუ­ლია შეც­ვლა, გარ­კვე­უ­ლი დრო და ძა­ლის­ხმე­ვა სჭირ­დე­ბა. თუმ­ცა არ­სე­ბობს სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი, რომ­ლებ­საც სა­ქარ­თვე­ლო­ში ვე­რა­ფერს უზამ, მა­გა­ლი­თად, "თა­ვი­დან ყვე­ლა კარ­გად იწყებს და მერე აფუ­ჭებს", რო­მელ­საც ამა თუ იმ ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის სერ­ვი­სის მი­სა­მარ­თით მო­ის­მენთ და ეს ალ­ბათ ერთხელ მა­ინც ყვე­ლას გვით­ქვამს.

- გა­მო­დის, ეს ფრა­ზე­ბი სა­ი­დან­ღაც ჩნდე­ბა, რო­მელ­საც შემ­დეგ სა­უ­ბარ­ში ვი­ყე­ნებთ, ისე, რომ ამა­ზე სე­რი­ო­ზუ­ლი დის­კუ­სი­აც შე­იძ­ლე­ბა გავ­მარ­თოთ... რა­ღა­ცე­ბი ჯი­უ­ტად ვამ­ტკი­ცოთ.

- ერ­თია, რომ ეს სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი არ­სე­ბობს, რაც ჯან­საღ პრო­ცე­სებს აფერ­ხებს და მე­ო­რეა, რომ არ ხდე­ბა მათი მეც­ნი­ე­რუ­ლი კუ­თხით კვლე­ვა (სა­ი­დან მომ­დი­ნა­რე­ობს, ადა­მი­ა­ნე­ბი ასე რა­ტომ ფიქ­რო­ბენ). მა­გა­ლი­თად, რა­ტომ სვამ­დნენ ლუ­დით სა­პი­რის­პი­რო სა­დღეგ­რძე­ლო­ებს?

- რა­ტომ?

- ლუდი სა­ქარ­თვე­ლო­ში მა­სობ­რი­ვად XIX სა­უ­კუ­ნე­ში გავ­რცელ­და, მას ბარ­ში არ მი­ირ­თმევ­დნენ, მთის პრო­დუქ­ტი იყო. მე­ფის რუ­სე­თის დროს, როცა ლუდ­ხა­ნე­ბი და ტრაქ­ტი­რე­ბი შე­მო­ვი­და, იქ არა სახ­ლში დამ­ზა­დე­ბულ, არა­მედ ფარ­თო მოხ­მა­რე­ბის ლუდს მი­ირ­თმევ­დნენ, რო­მე­ლიც ია­ფ­ფა­სი­ან ალ­კოჰო­ლურ სა­შუ­ა­ლე­ბად მი­იჩ­ნე­ო­და, იმი­ტომ, რომ და­ბა­ლი ხა­რის­ხის იყო. ვინც სვამ­და, უკ­მა­ყო­ფი­ლო იყო და მა­შინ გაჩ­ნდა სა­დღეგ­რძე­ლო - "მოდი, იმას გა­უ­მარ­ჯოს, ვის გა­მოც ამ ლუ­დის სმა გვი­წევს" და სტე­რე­ო­ტი­პიც, "ლუ­დით სა­დღეგ­რძე­ლოს თქმა არ შე­იძ­ლე­ბა", აქე­დან და­ი­წყო. ამას­თან, საბ­ჭო­თა პე­რი­ო­დი ხომ ხელ­საყ­რე­ლი დრო იყო მცდა­რი სტე­რე­ო­ტი­პე­ბის და­სამ­კვიდ­რებ­ლად?! - XX სა­უ­კუ­ნე­ში, საბ­ჭო­თა სივ­რცე­ში არ­სე­ბუ­ლი სის­ტე­მის გამო, სა­ქარ­თვე­ლო მო­წყვე­ტი­ლი იყო და­ნარ­ჩენ მსოფ­ლი­ოს და ცხა­დია, სტე­რე­ო­ტი­პე­ბიც სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ად­ვი­ლად იმ­კვიდ­რებ­და ად­გილს...

ადა­მი­ა­ნებს რაც თავ­ში ჰქონ­დათ ჩა­ჭე­დი­ლი, იქი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე ცხოვ­რობ­დნენ და მოქ­მე­დებ­დნენ. სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი იქ­მნე­ბო­და არა მარ­ტო მიმ­დი­ნა­რე მოვ­ლე­ნებ­ზე, ის­ტო­რი­ულ წარ­სულ­ზეც, რად­გა­ნაც ბევრ რა­მე­ზე არ ფლობ­დნენ რე­ა­ლურ ინ­ფორ­მა­ცი­ას, სა­ო­ცა­რი რა­ღა­ცე­ბის სჯე­რო­დათ. 90-ია­ნე­ბის და­სა­წყის­ში ბევ­რს ეგო­ნა, ბორ­ჯო­მი და წყა­ლი გვარ­ჩენ­და. სამ­წუ­ხა­როდ, ეს სტე­რე­ო­ტი­პი ისევ ცო­ცხა­ლია.

- რა­ტომ ვერ გა­მო­ვე­დით მდგო­მა­რე­ო­ბი­დან - რა არის ამის მი­ზე­ზი?

- მი­ზე­ზი ის არის, რომ ჩვე­ნი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი არ არის იმა­ზე, რომ ადა­მი­ა­ნებს ალ­ტერ­ნა­ტი­ვე­ბი და­ა­ნა­ხოს და ალ­ბათ ამა­შია გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მის პრობ­ლე­მაც და არა მიდ­გო­მებ­ში, პრო­დუქ­ტუ­ლო­ბა­ში... გაწ­ვდის მზა მო­საზ­რე­ბებს და ნაკ­ლე­ბად არის კვლე­ვი­სა და კრი­ტი­კის უნა­რებ­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი. მა­გა­ლი­თად, ბავ­შვო­ბი­დან ვი­ცით, რომ ვაჟა-ფშა­ვე­ლას "არ­წი­ვი" პატ­რი­ო­ტიზ­მის თე­მა­ზეა შექ­მნი­ლი, ამას ასე გვაწ­ვდიდ­ნენ, მაგ­რამ იმა­ზე არა­ვის უფიქ­რია, - ხომ შე­იძ­ლე­ბა, პო­ეტს დაჭ­რი­ლი არ­წი­ვი მარ­თლაც ენა­ხა და ამა­ზე და­ე­წე­რა?! მაგ­რამ ასეთ რა­ღა­ცებ­ზე ალ­ბათ მა­შინ უმე­ტე­სად "კა­გე­ბე" მუ­შა­ობ­და.

- სტე­რე­ო­ტი­პე­ბით სავ­სე სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში პი­ა­რის სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი რო­გორ მუ­შა­ობთ, რო­დე­საც ამა თუ იმ სა­კი­თხზე კო­მუ­ნი­კა­ცია გი­წევთ. სტე­რე­ო­ტი­პე­ბის მსხვრე­ვა რთუ­ლი არ არის?

- კი, კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის დროს ეს ერთ-ერთი შე­მა­ფერ­ხე­ბე­ლი ფაქ­ტო­რია... ახლა ზო­გა­დად რა ის­ტე­რი­ა­ცაა ჩვენს გარ­შე­მო, სამ­წუ­ხა­როდ, მისი ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რე­ბი ხში­რად პო­ლი­ტი­კო­სე­ბი და მე­დი­აა. მა­გა­ლი­თად, შევ­ხე­დოთ იმას, რო­გო­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბაა სა­ფი­ნან­სო ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის მი­მართ. ბან­კებს და სა­და­ზღვე­ვო სის­ტე­მას რო­გორც მე­ვახ­შე­ებს ისე ვუ­ყუ­რებთ, ამ დროს თა­ნა­მედ­რო­ვე ცხოვ­რე­ბა­ში სა­ფი­ნან­სო ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის გა­რე­შე პრო­ცე­სე­ბის მარ­თვა შე­უძ­ლე­ბე­ლია. არა­და, ისე­თი ხალ­ხი და­გიმ­ტკი­ცებს, რომ ეს ყვე­ლა­ფე­რი "ტუფ­ტაა", გა­ოც­დე­ბი, თან, რაც მთა­ვა­რია, ამის თქმის სა­ფუძ­ვე­ლი შე­საძ­ლოა არც ჰქონ­დეს. იტყვის, - "მე ვიცი, მანდ რაც ხდე­ბა". ამ დროს არა­ფე­რიც არ იცის და მისი ყვე­ლა ფრა­ზა სტე­რე­ო­ტი­პუ­ლია. მა­გა­ლი­თად, თუ ვინ­მე უცხო­ეთ­შია, ამის შე­სა­ხებ აუ­ცი­ლებ­ლად არ­სე­ბობს გა­ბა­ტო­ნე­ბუ­ლი აზრი: "ევ­რო­პა­შია და კარ­გად არის". მან­ქა­ნებ­შიც ხომ ყვე­ლა სპე­ცი­ა­ლის­ტია და ხში­რად გა­ი­გებ ასეთს "ია­პო­ნუ­რი არ ვარ­გა, ყვე­ლა და­ნა­ძი­რია".

- ფაქ­ტია, რომ ასე­თი სტე­რე­ო­ტი­პე­ბის ათ­ვი­სე­ბის კარ­გი უნა­რი აღ­მოგ­ვაჩ­ნდა...

- ამი­ტო­მაც არის, რომ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის სფე­რო­ში სე­რი­ო­ზუ­ლი პრობ­ლე­მე­ბი გვაქვს: მა­გა­ლი­თად, ჰიდ­რო­ე­ლექტრო­სად­გუ­რე­ბი რომ გა­ნახ­ლე­ბა­დი ენერ­გი­ის წყა­როა, ამის დამ­ტკი­ცე­ბა გა­ჭირ­დე­ბა, რად­გა­ნაც ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი სტე­რე­ო­ტი­პია, რომ გან­სა­კუთ­რე­ბით დიდი ზო­მის ჰე­სე­ბი ბო­რო­ტე­ბაა! ამ დროს მთელ მსოფ­ლი­ო­ში ეს ჰე­სე­ბი გა­ნახ­ლე­ბად ენერ­გი­ად მი­იჩ­ნე­ვა, მის გან­ვი­თა­რე­ბას ყვე­ლა მხარს უჭერს. ასე­ვე რთუ­ლია, და­ამ­ტკი­ცო, რომ ქარ­თუ­ლი ლუდი კარ­გია, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ქარ­თველ ლუ­დის მწარ­მო­ებ­ლებს ძა­ლი­ან კარ­გი ნედ­ლე­უ­ლი შე­მო­აქვთ და ლუ­დის სა­წარ­მო­ებ­ლად უმაღ­ლე­სი ხა­რის­ხის და­ნად­გა­რე­ბი აქვთ. თუმ­ცა ვე­რა­ფერს უშ­ვე­ლი საბ­ჭო­თა დროს ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბულ სტე­რე­ო­ტიპს, რომ "ქარ­თუ­ლი ლუდი ცუ­დია და მხო­ლოდ ჩე­ხუ­რი ან გერ­მა­ნუ­ლია კარ­გი". თან, ისე, რომ "ვერ­კვე­ვით", "ზე­პი­რად ვი­ცით" ჩე­ხუ­რი, გერ­მა­ნუ­ლი ლუ­დის შე­სა­ხებ ყვე­ლა­ფე­რი, ოღონდ, სი­ნამ­დვი­ლე­ში არა­ვინ არა­ფე­რი იცის, უბ­რა­ლოდ, სა­ი­დან­ღაც თავ­ში ჩა­ვი­დეთ, რომ იქა­უ­რი ლუდი კარ­გია და ჩვე­ნი სპირტგა­რე­უ­ლი. სპირ­ტის გა­რე­ვა ქი­მი­უ­რად შე­უძ­ლე­ბე­ლია, მა­ღა­ლალ­კოჰო­ლუ­რი ლუ­დის წარ­მო­ე­ბი­სას სტრუქ­ტუ­რას მთლი­ა­ნად შეც­ვლის. ან ასე­თი, "ლუდს "პა­რა­შო­კის­გან" აკე­თე­ბენ" - ასე­თი რამ ბუ­ნე­ბა­ში არ არ­სე­ბობს, მაგ­რამ ზო­გი­ერთს ასე ჰგო­ნია და მორ­ჩა! რე­ა­ლუ­რად უცხო­უ­რი და­სა­ხე­ლე­ბით ად­გილ­ზე სხვა­დას­ხვა ლუდი იწარ­მო­ე­ბა. კომ­პა­ნი­ებ­მა და­ნად­გა­რე­ბი შე­მო­ი­ტა­ნეს, უფ­ლე­ბა იყი­დეს და პრო­დუქტს ცნო­ბი­ლი ლუ­დე­ბის სა­ხელ­წო­დე­ბე­ბით აწარ­მო­ე­ბენ. ვსვამთ ამ ლუ­დებს და გვგო­ნია, რომ ქარ­თუ­ლი არ არის.

- მცდა­რი სტე­რე­ო­ტი­პე­ბის ნუს­ხა რომ გავ­ნაგ­რძოთ, კი­დევ რისი და­სა­ხე­ლე­ბა შეგ­ვიძ­ლია?

- მცდა­რია სტე­რე­ო­ტი­პი - "ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა იმ­დე­ნად არა­ე­ფექ­ტი­ა­ნია, რომ ყვე­ლა­ფე­რი ეშ­ლე­ბა". "ტა­მიფ­ლუს" ფა­სებ­ზე ამ­ბა­ვი ატყდა. "ტა­მიფ­ლუ" ყო­ველ­თვის ძვი­რად ღი­რე­ბუ­ლი პრე­პა­რა­ტი იყო, მაგ­რამ აქ ხომ ერთ-ერთი სტე­რე­ო­ტი­პია, "ფარ­მა­ცევ­ტულ კომ­პა­ნი­ებს აქვთ კარ­ტე­ლუ­რი შე­თან­ხმე­ბა, რომ ისი­ნი ზე­მო­გე­ბებ­ზე გა­დი­ან, რომ ფა­სე­ბი არა­ა­დეკ­ვა­ტუ­რია, წამ­ლის ხა­რის­ხი არ ვარ­გა, ფა­სე­ბი ზედ­მე­ტად მო­მა­ტე­ბუ­ლია და ფარ­მა­ცევ­ტუ­ლი კომ­პა­ნი­ე­ბი სარ­გებ­ლო­ბენ ამ ეპი­დე­მი­ით". ეპი­დე­მი­ის თემა რომ გან­ვაგ­რძოთ, ესეც მცდა­რი სტე­რე­ო­ტი­პია, რად­გან არ ვი­ცით, რამ­დენ მო­სახ­ლე­ში რამ­დე­ნი უნდა იყოს და­ა­ვა­დე­ბუ­ლი, ეპი­დე­მია რომ და­ერ­ქვას, მაგ­რამ "ჩემ გარ­შე­მო ყვე­ლა ცუ­დად არის, ხალ­ხი პან­ტა-პუნ­ტით იღუ­პე­ბა, რას შვრე­ბა ეს მთავ­რო­ბა?!" - ამას გა­ვი­ძა­ხით. ამ სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი­სა და პა­ნი­კის ფონ­ზე, გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტრო იძუ­ლე­ბუ­ლი გახ­და, სწავ­ლა გა­და­ე­დო, პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრმაც "ტა­მიფ­ლუს" უფა­სო გავ­რცე­ლე­ბა­ზე ამ პა­ნი­კის შემ­დეგ გან­ცხა­დე­ბა გა­ა­კე­თა.

- არა­და, პა­ა­ტა იმ­ნა­ძე სწავ­ლის გა­და­დე­ბის წი­ნა­აღ­მდე­გი იყო.

- მაგ­რამ "თავ­ში ჩა­ჭე­დი­ლი" აზ­რის, ამ საბ­ჭო­თა სტე­რე­ო­ტი­პის გამო, რომ "სკო­ლა­ში ბავ­შვი არ უნდა გა­უშ­ვა," გა­და­ი­დო სწავ­ლა. ყვე­ლა­ფე­რი კი იქი­დან გა­მომ­დი­ნა­რეა, რომ პირ­ვე­ლა­დი ჯან­დაც­ვის, სა­ყო­ფა­ცხოვ­რე­ბო დო­ნის ჯან­დაც­ვის გონ­ზე არ ვართ, ამას სკო­ლა­ში არ ვას­წავ­ლით. მოკ­ლედ, "ბან­კე­ბი მე­ვახ­შე­ე­ბი არი­ან", "ფარ­მა­ცევ­ტე­ბი გა­რი­გე­ბუ­ლე­ბი", "ლუდი "პა­რა­შო­კის­გან" იწარ­მო­ე­ბა", "ლუ­გა­რის ლა­ბო­რა­ტო­რია ვირუ­სებს ავ­რცე­ლებს". მე­ო­რე უკი­დუ­რე­სო­ბა, როცა ვთქვათ, ვი­ღაც პროგ­რე­სუ­ლი ტიპი დას­ცი­ნის მათ, ვინც იმას ამ­ტკი­ცებს, რომ "ვირუ­სებს ლუ­გა­რის ლა­ბო­რა­ტო­რია ავ­რცე­ლებს", თუმ­ცა თა­ვად ბან­კებს მე­ვახ­შე­ებს უწო­დებს. არის ასე­თი შემ­თხვე­ვაც, აღ­შფო­თე­ბუ­ლი ინ­ტერ­ნეტ­მომ­ხმა­რე­ბე­ლი სო­ცი­ა­ლურ ქსელ­ში აღელ­ვე­ბულ პოსტს, მა­გა­ლი­თად, სამ­შე­ნებ­ლო კომ­პა­ნი­ებ­ზე და­წერს, - "ყვე­ლა ხე გა­ჩე­ხეს", ოღონდ, რე­ა­ლუ­რად აზ­რზე არ არის, სად რა გა­ი­ჩე­ხა. პოს­ტის და­წე­რის შემ­დეგ შე­იძ­ლე­ბა, ად­გეს და მი­წის­ქვე­შა გა­და­სას­ვლელ­ზე ზე­მო­დან გა­და­ვი­დეს, - რა მოხ­და, ცუდს რას აკე­თებს?! ან კი­დევ ვი­ღაც სტუ­დენ­ტი იტყვის "სწავ­ლის გა­და­სა­ხა­დი მა­ღა­ლია" თან ისე, ლექ­ცი­ა­ზეც რომ არც ყო­ფი­ლა.

- რო­გორ უნდა და­იძ­ლი­ოს ეს სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი?

- არ მაქვს პრე­ტენ­ზია, რომ ამის­თვის რა­ი­მე რე­ცეპ­ტი ვიცი. გარ­და იმი­სა, რომ გა­ნათ­ლე­ბას რე­ფორ­მა სჭირ­დე­ბა, უნდა ვი­ცო­დეთ, რომ როცა შევ­ხვდე­ბით მცდარ სტე­რე­ო­ტიპს, არ უნდა და­ვი­ზა­როთ და შე­ვე­წი­ნა­აღ­მდე­გოთ. სო­ცი­ა­ლურ ქსელს რომ ვუ­ყუ­რებ, მთე­ლი დღე­ე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ადა­მი­ა­ნე­ბი სტე­რე­ო­ტი­პუ­ლი არ­გუ­მენ­ტე­ბის გავ­რცე­ლე­ბა­ში ერ­თმა­ნეთს ეჯიბ­რე­ბი­ან და ხში­რად შემ­ხვედ­რია ასე­თი - "წყა­ლი უფა­სოდ უნდა გქონ­დეს", "ელექტრო­ე­ნერ­გი­ის გა­და­სა­ხა­დი ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში არ უნდა იმა­ტებ­დეს". რო­გორც ჩანს, მათ­თვის ეს თვით­რე­ა­ლი­ზა­ცი­ის და სა­კუ­თა­რი თა­ვის წარ­მო­ჩე­ნის სა­შუ­ა­ლე­ბა­ცაა. უმაღ­ლეს სას­წავ­ლე­ბელ­ში ვას­წავ­ლი და ვხე­დავ, რომ მონ­დო­მე­ბუ­ლი სტუ­დენ­ტი ძა­ლი­ან ცო­ტაა, რაც იმას ნიშ­ნავს, რომ დღემ­დე ცო­ცხა­ლია სტე­რე­ო­ტი­პი, რომ "უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბა ჩემ­მა შვილ­მა უნდა მი­ი­ღოს". ამ სტე­რე­ო­ტი­პის ხარ­ჯზე რამ­დე­ნი უმაღ­ლე­სი სას­წავ­ლე­ბე­ლი აკე­თებს ფულს, ეს იმის ფონ­ზე, როცა ავ­ტო­რი­ზა­ცია მხო­ლოდ 2-მა უმაღ­ლეს­მა სას­წავ­ლე­ბელ­მა (ილი­ა­უნ­მა და თა­ვი­სუ­ფალ­მა უნი­ვერ­სი­ტეტ­მა) გა­ი­ა­რა. მოკ­ლედ, ქარ­თუ­ლი სი­ზარ­მა­ცე საბ­ჭო­თა სის­ტე­მას კარ­გად მო­ერ­გო იმ კუ­თხით, რომ, იმ სის­ტე­მა­ში შე­ეძ­ლოთ, არა­ფე­რი ეკე­თე­ბი­ნათ და კარ­გად ეცხოვ­რათ. ამის ზე­ნი­ტი უმაღ­ლე­სის დამ­თავ­რე­ბა იყო, რის შემ­დე­გაც უზ­რუნ­ვე­ლი ცხოვ­რე­ბა ბო­ლომ­დე გა­რან­ტი­რე­ბუ­ლი გქონ­და. ერ­თმა­ნეთ­თან იყო და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ქურ­დი-მი­ლი­ცი­ე­ლი-პრო­კუ­რო­რი-რა­ი­კო­მის მდი­ვა­ნი და ესაა სტე­რე­ო­ტი­პის - "ჩემ­მა შვილ­მა უმაღ­ლე­სი სას­წავ­ლე­ბე­ლი აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა და­ამ­თავ­როს" სა­ფუძ­ვე­ლიც.

- მგო­ნი, მცდა­რი სტე­რე­ო­ტი­პია - "ქარ­თულ მი­წა­ზე მოყ­ვა­ნი­ლი პრო­დუქ­ტი არის ჯან­სა­ღი". ამა­ზე კა­მა­თი მეც ხში­რად მო­მის­მე­ნია...

- საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში ქი­მი­ურ სა­სუ­ქებს არც ისე ნორ­მი­რე­ბუ­ლად იყე­ნებ­დნენ. ამი­ტომ, ჩვენ­თან იშ­ვი­ა­თად ნა­ხავთ მი­წას, რო­მელ­ზეც ბი­ოპ­რო­დუქტს უპ­რობ­ლე­მოდ მო­იყ­ვან, სე­რი­ო­ზუ­ლი სტან­დარ­ტე­ბის დაც­ვა უნდა. ჩვე­ნი ნი­ა­და­გის დიდი ნა­წი­ლი ამას არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა, გვარ­ჯი­ლი­თია მო­წამ­ლუ­ლი. გვარ­ჯი­ლა ნი­ა­დაგ­ში ილე­ქე­ბა და გარ­კვე­უ­ლი პე­რი­ო­დი სჭირ­დე­ბა, რომ მიწა ბუ­ნებ­რი­ვად გა­იწ­მინ­დოს. ცუ­დია, რომ ამ მცდარ სტე­რე­ო­ტი­პებს ეკო­ნო­მი­კუ­რი და პო­ლი­ტი­კუ­რი მიზ­ნე­ბის­თვის იყე­ნე­ბენ, რაც კი­დევ უფრო აფერ­ხებს ქვე­ყა­ნა­ში წინსვლის პრო­ცე­სებს. დროა, გა­მოვ­ფხიზ­ლდეთ...

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
უკონტროლო ვითარება ლოს-ანჯელესის ქუჩებში - პოლიციასა და მომიტინგეებს შორის შეტაკებები გრძელდება
ავტორი:

"ევროპაშია და კარგადაა", "იაპონური მანქანები დანაძირია", "ტაქსისტებს ხურდა არ აქვთ" - რატომ არის საქართველოში ყველა ყველაფრის ექსპერტი?

"ევროპაშია და კარგადაა", "იაპონური მანქანები დანაძირია", "ტაქსისტებს ხურდა არ აქვთ" - რატომ არის საქართველოში ყველა ყველაფრის ექსპერტი?

"არსებობს გარკვეული წარმოდგენები, რომელიც არ შეესაბამება სინამდვილეს, თუმცა ისინი სხვადასხვა ფაქტორის გამო ჩამოყალიბდა, გამყარდა, იქცა სტერეოტიპად და დღეს ჩვენი თავის ტკივილია," - გვეუბნება პიარის სპეციალისტი, "ჯეპრას" უფროსი კონსულტანტი კახა მაღრაძე, რომელთანაც სწორედ ამ სტერეოტიპებსა და მათ მავნე გავლენაზე ვსაუბრობთ. მისი თქმით, როდესაც საინფორმაციო სივრცეზე ვლაპარაკობთ, სტერეოტიპები უნდა განვიხილოთ, როგორც მცდარი და არამცდარი, იმიტომ, რომ საზოგადოების დიდ ნაწილში, ამა თუ იმ მოვლენის შფასებისას, მყარად არის ისინი გაბატონებული.

კახა მაღრაძე:

- ბევრ სტერეოტიპს გაუნათლებლობა, უცოდინრობა, ინფორმაციის ნაკლებობა და ცოდნის მიღების ჩვევის უქონლობა წარმოქმნის. ურჩევნიათ, ორიენტირად რაღაც გაბატონებული აზრი ჰქონდეთ, მაგალითად, ასეთი, "ქალები ცუდი მძღოლები არიან", "ყველა ტაქსისტს ხურდა არ აქვს", "პოლიტიკოსები იტყუებიან", "ჩვენი პრობლემა გაუნათლებლობაშია"... ეს სტერეოტიპები იმდენად მყარია, რომ რთულია შეცვლა, გარკვეული დრო და ძალისხმევა სჭირდება. თუმცა არსებობს სტერეოტიპები, რომლებსაც საქართველოში ვერაფერს უზამ, მაგალითად, "თავიდან ყველა კარგად იწყებს და მერე აფუჭებს", რომელსაც ამა თუ იმ ორგანიზაციის სერვისის მისამართით მოისმენთ და ეს ალბათ ერთხელ მაინც ყველას გვითქვამს.

- გამოდის, ეს ფრაზები საიდანღაც ჩნდება, რომელსაც შემდეგ საუბარში ვიყენებთ, ისე, რომ ამაზე სერიოზული დისკუსიაც შეიძლება გავმართოთ... რაღაცები ჯიუტად ვამტკიცოთ.

- ერთია, რომ ეს სტერეოტიპები არსებობს, რაც ჯანსაღ პროცესებს აფერხებს და მეორეა, რომ არ ხდება მათი მეცნიერული კუთხით კვლევა (საიდან მომდინარეობს, ადამიანები ასე რატომ ფიქრობენ). მაგალითად, რატომ სვამდნენ ლუდით საპირისპირო სადღეგრძელოებს?

- რატომ?

- ლუდი საქართველოში მასობრივად XIX საუკუნეში გავრცელდა, მას ბარში არ მიირთმევდნენ, მთის პროდუქტი იყო. მეფის რუსეთის დროს, როცა ლუდხანები და ტრაქტირები შემოვიდა, იქ არა სახლში დამზადებულ, არამედ ფართო მოხმარების ლუდს მიირთმევდნენ, რომელიც იაფფასიან ალკოჰოლურ საშუალებად მიიჩნეოდა, იმიტომ, რომ დაბალი ხარისხის იყო. ვინც სვამდა, უკმაყოფილო იყო და მაშინ გაჩნდა სადღეგრძელო - "მოდი, იმას გაუმარჯოს, ვის გამოც ამ ლუდის სმა გვიწევს" და სტერეოტიპიც, "ლუდით სადღეგრძელოს თქმა არ შეიძლება", აქედან დაიწყო. ამასთან, საბჭოთა პერიოდი ხომ ხელსაყრელი დრო იყო მცდარი სტერეოტიპების დასამკვიდრებლად?! - XX საუკუნეში, საბჭოთა სივრცეში არსებული სისტემის გამო, საქართველო მოწყვეტილი იყო დანარჩენ მსოფლიოს და ცხადია, სტერეოტიპებიც საზოგადოებაში ადვილად იმკვიდრებდა ადგილს...

ადამიანებს რაც თავში ჰქონდათ ჩაჭედილი, იქიდან გამომდინარე ცხოვრობდნენ და მოქმედებდნენ. სტერეოტიპები იქმნებოდა არა მარტო მიმდინარე მოვლენებზე, ისტორიულ წარსულზეც, რადგანაც ბევრ რამეზე არ ფლობდნენ რეალურ ინფორმაციას, საოცარი რაღაცების სჯეროდათ. 90-იანების დასაწყისში ბევრს ეგონა, ბორჯომი და წყალი გვარჩენდა. სამწუხაროდ, ეს სტერეოტიპი ისევ ცოცხალია.

- რატომ ვერ გამოვედით მდგომარეობიდან - რა არის ამის მიზეზი?

- მიზეზი ის არის, რომ ჩვენი განათლების სისტემა ორიენტირებული არ არის იმაზე, რომ ადამიანებს ალტერნატივები დაანახოს და ალბათ ამაშია განათლების სისტემის პრობლემაც და არა მიდგომებში, პროდუქტულობაში... გაწვდის მზა მოსაზრებებს და ნაკლებად არის კვლევისა და კრიტიკის უნარებზე ორიენტირებული. მაგალითად, ბავშვობიდან ვიცით, რომ ვაჟა-ფშაველას "არწივი" პატრიოტიზმის თემაზეა შექმნილი, ამას ასე გვაწვდიდნენ, მაგრამ იმაზე არავის უფიქრია, - ხომ შეიძლება, პოეტს დაჭრილი არწივი მართლაც ენახა და ამაზე დაეწერა?! მაგრამ ასეთ რაღაცებზე ალბათ მაშინ უმეტესად "კაგებე" მუშაობდა.

- სტერეოტიპებით სავსე საზოგადოებაში პიარის სპეციალისტები როგორ მუშაობთ, როდესაც ამა თუ იმ საკითხზე კომუნიკაცია გიწევთ. სტერეოტიპების მსხვრევა რთული არ არის?

- კი, კომუნიკაციის დროს ეს ერთ-ერთი შემაფერხებელი ფაქტორია... ახლა ზოგადად რა ისტერიაცაა ჩვენს გარშემო, სამწუხაროდ, მისი ორგანიზატორები ხშირად პოლიტიკოსები და მედიაა. მაგალითად, შევხედოთ იმას, როგორი დამოკიდებულებაა საფინანსო ინსტიტუტების მიმართ. ბანკებს და სადაზღვევო სისტემას როგორც მევახშეებს ისე ვუყურებთ, ამ დროს თანამედროვე ცხოვრებაში საფინანსო ინსტიტუტების გარეშე პროცესების მართვა შეუძლებელია. არადა, ისეთი ხალხი დაგიმტკიცებს, რომ ეს ყველაფერი "ტუფტაა", გაოცდები, თან, რაც მთავარია, ამის თქმის საფუძველი შესაძლოა არც ჰქონდეს. იტყვის, - "მე ვიცი, მანდ რაც ხდება". ამ დროს არაფერიც არ იცის და მისი ყველა ფრაზა სტერეოტიპულია. მაგალითად, თუ ვინმე უცხოეთშია, ამის შესახებ აუცილებლად არსებობს გაბატონებული აზრი: "ევროპაშია და კარგად არის". მანქანებშიც ხომ ყველა სპეციალისტია და ხშირად გაიგებ ასეთს "იაპონური არ ვარგა, ყველა დანაძირია".

- ფაქტია, რომ ასეთი სტერეოტიპების ათვისების კარგი უნარი აღმოგვაჩნდა...

- ამიტომაც არის, რომ საზოგადოებასთან ურთიერთობის სფეროში სერიოზული პრობლემები გვაქვს: მაგალითად, ჰიდროელექტროსადგურები რომ განახლებადი ენერგიის წყაროა, ამის დამტკიცება გაჭირდება, რადგანაც ჩამოყალიბებული სტერეოტიპია, რომ განსაკუთრებით დიდი ზომის ჰესები ბოროტებაა! ამ დროს მთელ მსოფლიოში ეს ჰესები განახლებად ენერგიად მიიჩნევა, მის განვითარებას ყველა მხარს უჭერს. ასევე რთულია, დაამტკიცო, რომ ქართული ლუდი კარგია, მიუხედავად იმისა, რომ ქართველ ლუდის მწარმოებლებს ძალიან კარგი ნედლეული შემოაქვთ და ლუდის საწარმოებლად უმაღლესი ხარისხის დანადგარები აქვთ. თუმცა ვერაფერს უშველი საბჭოთა დროს ჩამოყალიბებულ სტერეოტიპს, რომ "ქართული ლუდი ცუდია და მხოლოდ ჩეხური ან გერმანულია კარგი". თან, ისე, რომ "ვერკვევით", "ზეპირად ვიცით" ჩეხური, გერმანული ლუდის შესახებ ყველაფერი, ოღონდ, სინამდვილეში არავინ არაფერი იცის, უბრალოდ, საიდანღაც თავში ჩავიდეთ, რომ იქაური ლუდი კარგია და ჩვენი სპირტგარეული. სპირტის გარევა ქიმიურად შეუძლებელია, მაღალალკოჰოლური ლუდის წარმოებისას სტრუქტურას მთლიანად შეცვლის. ან ასეთი, "ლუდს "პარაშოკისგან" აკეთებენ" - ასეთი რამ ბუნებაში არ არსებობს, მაგრამ ზოგიერთს ასე ჰგონია და მორჩა! რეალურად უცხოური დასახელებით ადგილზე სხვადასხვა ლუდი იწარმოება. კომპანიებმა დანადგარები შემოიტანეს, უფლება იყიდეს და პროდუქტს ცნობილი ლუდების სახელწოდებებით აწარმოებენ. ვსვამთ ამ ლუდებს და გვგონია, რომ ქართული არ არის.

- მცდარი სტერეოტიპების ნუსხა რომ გავნაგრძოთ, კიდევ რისი დასახელება შეგვიძლია?

- მცდარია სტერეოტიპი - "ხელისუფლება იმდენად არაეფექტიანია, რომ ყველაფერი ეშლება". "ტამიფლუს" ფასებზე ამბავი ატყდა. "ტამიფლუ" ყოველთვის ძვირად ღირებული პრეპარატი იყო, მაგრამ აქ ხომ ერთ-ერთი სტერეოტიპია, "ფარმაცევტულ კომპანიებს აქვთ კარტელური შეთანხმება, რომ ისინი ზემოგებებზე გადიან, რომ ფასები არაადეკვატურია, წამლის ხარისხი არ ვარგა, ფასები ზედმეტად მომატებულია და ფარმაცევტული კომპანიები სარგებლობენ ამ ეპიდემიით". ეპიდემიის თემა რომ განვაგრძოთ, ესეც მცდარი სტერეოტიპია, რადგან არ ვიცით, რამდენ მოსახლეში რამდენი უნდა იყოს დაავადებული, ეპიდემია რომ დაერქვას, მაგრამ "ჩემ გარშემო ყველა ცუდად არის, ხალხი პანტა-პუნტით იღუპება, რას შვრება ეს მთავრობა?!" - ამას გავიძახით. ამ სტერეოტიპებისა და პანიკის ფონზე, განათლების სამინისტრო იძულებული გახდა, სწავლა გადაედო, პრემიერ-მინისტრმაც "ტამიფლუს" უფასო გავრცელებაზე ამ პანიკის შემდეგ განცხადება გააკეთა.

- არადა, პაატა იმნაძე სწავლის გადადების წინააღმდეგი იყო.

- მაგრამ "თავში ჩაჭედილი" აზრის, ამ საბჭოთა სტერეოტიპის გამო, რომ "სკოლაში ბავშვი არ უნდა გაუშვა," გადაიდო სწავლა. ყველაფერი კი იქიდან გამომდინარეა, რომ პირველადი ჯანდაცვის, საყოფაცხოვრებო დონის ჯანდაცვის გონზე არ ვართ, ამას სკოლაში არ ვასწავლით. მოკლედ, "ბანკები მევახშეები არიან", "ფარმაცევტები გარიგებულები", "ლუდი "პარაშოკისგან" იწარმოება", "ლუგარის ლაბორატორია ვირუსებს ავრცელებს". მეორე უკიდურესობა, როცა ვთქვათ, ვიღაც პროგრესული ტიპი დასცინის მათ, ვინც იმას ამტკიცებს, რომ "ვირუსებს ლუგარის ლაბორატორია ავრცელებს", თუმცა თავად ბანკებს მევახშეებს უწოდებს. არის ასეთი შემთხვევაც, აღშფოთებული ინტერნეტმომხმარებელი სოციალურ ქსელში აღელვებულ პოსტს, მაგალითად, სამშენებლო კომპანიებზე დაწერს, - "ყველა ხე გაჩეხეს", ოღონდ, რეალურად აზრზე არ არის, სად რა გაიჩეხა. პოსტის დაწერის შემდეგ შეიძლება, ადგეს და მიწისქვეშა გადასასვლელზე ზემოდან გადავიდეს, - რა მოხდა, ცუდს რას აკეთებს?! ან კიდევ ვიღაც სტუდენტი იტყვის "სწავლის გადასახადი მაღალია" თან ისე, ლექციაზეც რომ არც ყოფილა.

- როგორ უნდა დაიძლიოს ეს სტერეოტიპები?

- არ მაქვს პრეტენზია, რომ ამისთვის რაიმე რეცეპტი ვიცი. გარდა იმისა, რომ განათლებას რეფორმა სჭირდება, უნდა ვიცოდეთ, რომ როცა შევხვდებით მცდარ სტერეოტიპს, არ უნდა დავიზაროთ და შევეწინააღმდეგოთ. სოციალურ ქსელს რომ ვუყურებ, მთელი დღეების განმავლობაში, ადამიანები სტერეოტიპული არგუმენტების გავრცელებაში ერთმანეთს ეჯიბრებიან და ხშირად შემხვედრია ასეთი - "წყალი უფასოდ უნდა გქონდეს", "ელექტროენერგიის გადასახადი ჩვენს ქვეყანაში არ უნდა იმატებდეს". როგორც ჩანს, მათთვის ეს თვითრეალიზაციის და საკუთარი თავის წარმოჩენის საშუალებაცაა. უმაღლეს სასწავლებელში ვასწავლი და ვხედავ, რომ მონდომებული სტუდენტი ძალიან ცოტაა, რაც იმას ნიშნავს, რომ დღემდე ცოცხალია სტერეოტიპი, რომ "უმაღლესი განათლება ჩემმა შვილმა უნდა მიიღოს". ამ სტერეოტიპის ხარჯზე რამდენი უმაღლესი სასწავლებელი აკეთებს ფულს, ეს იმის ფონზე, როცა ავტორიზაცია მხოლოდ 2-მა უმაღლესმა სასწავლებელმა (ილიაუნმა და თავისუფალმა უნივერსიტეტმა) გაიარა. მოკლედ, ქართული სიზარმაცე საბჭოთა სისტემას კარგად მოერგო იმ კუთხით, რომ, იმ სისტემაში შეეძლოთ, არაფერი ეკეთებინათ და კარგად ეცხოვრათ. ამის ზენიტი უმაღლესის დამთავრება იყო, რის შემდეგაც უზრუნველი ცხოვრება ბოლომდე გარანტირებული გქონდა. ერთმანეთთან იყო დაკავშირებული ქურდი-მილიციელი-პროკურორი-რაიკომის მდივანი და ესაა სტერეოტიპის - "ჩემმა შვილმა უმაღლესი სასწავლებელი აუცილებლად უნდა დაამთავროს" საფუძველიც.

- მგონი, მცდარი სტერეოტიპია - "ქართულ მიწაზე მოყვანილი პროდუქტი არის ჯანსაღი". ამაზე კამათი მეც ხშირად მომისმენია...

- საბჭოთა პერიოდში ქიმიურ სასუქებს არც ისე ნორმირებულად იყენებდნენ. ამიტომ, ჩვენთან იშვიათად ნახავთ მიწას, რომელზეც ბიოპროდუქტს უპრობლემოდ მოიყვან, სერიოზული სტანდარტების დაცვა უნდა. ჩვენი ნიადაგის დიდი ნაწილი ამას არ შეესაბამება, გვარჯილითია მოწამლული. გვარჯილა ნიადაგში ილექება და გარკვეული პერიოდი სჭირდება, რომ მიწა ბუნებრივად გაიწმინდოს. ცუდია, რომ ამ მცდარ სტერეოტიპებს ეკონომიკური და პოლიტიკური მიზნებისთვის იყენებენ, რაც კიდევ უფრო აფერხებს ქვეყანაში წინსვლის პროცესებს. დროა, გამოვფხიზლდეთ...

ჭარბი წონა და Covid-19 - რა ცვლილებები მიდის ინფიცირებულის ორგანიზმში სიმსუქნის დროს და რატომ არის მნიშვნელოვანი სითხე და C და D ვიტამინები

"ვაძლიერებთ კლინიკურ სასტუმროებს, სადაც ხდება, როგორც თერაპიული სერვისის მიწოდება, ასევე არის ჟანგბადის კონცენტრატორები" - ბოჭორიშვილის კლინიკის დირექტორი

რა ტიპის რეკლამებია ყველაზე აქტუალური დღეს ციფრულ სამყაროში (ინფოგრაფიკა)