პოლიტიკა
სამართალი

19

ივლისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის ოცდამეხუთე დღე დაიწყება 00:21-ზე – დღე პასიურია, მოუსმინეთ თქვენს შინაგან ხმას. არ იჩქაროთ. დღის პირველ ნახევარში დაისვენეთ. მოაგვარეთ მარტივი საკითხები. გადადეთ რთული მოლაპარაკებები. დაიცავით ნეიტრალიტეტი კოლეგებთან ურთიერთობაში. არ არის რეკომენდებული აჩქარება, აქტიურობა. ხელშეკრულებების და კონტრაქტების გაფორმება. გადაწყვეტილებების მიღება. დღე ხელსაყრელია მოგზაურობისა და მივლინებისთვის. დღე შესაფერისია ორგანიზმის გასაწმენდად. არ არის რეკომენდებული სოკოსა და ნესვის ჭამა.
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
საზოგადოება
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
სპორტი
წიგნები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რას უნდა აკმაყოფილებდეს ქართული პროდუქტი, რომ ევროპულ ბაზარზე მოხვდეს - რჩევები დამწყებ ფერმერებს
რას უნდა აკმაყოფილებდეს ქართული პროდუქტი, რომ ევროპულ ბაზარზე მოხვდეს - რჩევები დამწყებ ფერმერებს

ევ­რო­კავ­შირ­თან ღრმა და ყოვ­ლის­მომ­ცვე­ლი თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვაჭ­რო­ბის შე­სა­ხებ შე­თან­ხმე­ბა (DCFTA) ასო­ცი­რე­ბის ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი ნა­წი­ლია და გუ­ლის­ხმობს რო­გორც სა­ქონ­ლით, ისე მომ­სა­ხუ­რე­ბით ვაჭ­რო­ბის ლი­ბე­რა­ლი­ზა­ცი­ას. იგი ქარ­თველ მე­წარ­მე­ებს სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს გა­თა­ვი­სუფ­ლდნენ სა­ბა­ჟო ტა­რი­ფე­ბი­სა­გან და ცალ­კე­უ­ლი მო­თხოვ­ნე­ბის დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში მი­ა­წო­დონ სა­კუ­თა­რი პრო­დუქ­ცია ევ­რო­კავ­ში­რის მო­ქა­ლა­ქე­ებს.

სა­ქარ­თვე­ლოს ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით საკ­მა­ოდ კარ­გი პო­ტენ­ცი­ა­ლი აქვს და სხვა­დას­ხვა სა­მე­ურ­ნეო დარ­გე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა, მნიშ­ვნე­ლოვ­ნად გაზ­რდი­და ქარ­თუ­ლი პრო­დუქ­ცი­ის კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნო­ბას. ამ შე­ფა­სე­ბას ის ფაქ­ტიც ამ­ყა­რებს, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­დან ბევრ კომ­პა­ნი­ას უკვე აქვს ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე სა­კუ­თა­რი პრო­დუქ­ცი­ის ექ­სპორ­ტი­რე­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბა.

მათ შო­რი­საა თხი­ლის მწარ­მო­ე­ბელ-რე­ა­ლი­ზა­ტო­რი შპს "ქეს­კია", სა­ო­ჯა­ხო მე­ურ­ნე­ო­ბა, რო­მე­ლიც 1996 წლი­დან მის­დევს ფერ­მე­რულ საქ­მი­ა­ნო­ბას და მისი კლი­ენ­ტე­ბის სი­ა­ში უკვე არი­ან კომ­პა­ნი­ე­ბი - ეს­პა­ნე­თი­დან, საფ­რან­გე­თი­დან, გერ­მა­ნი­ი­დან, იტა­ლი­ი­დან, ჩე­ხე­თი­დან და პო­ლო­ნე­თი­დან.

"ქეს­კი­ას" ერთ-ერთი მფლო­ბე­ლის, მა­რი­ამ კო­დუ­ას თქმით, იმ მო­თხოვ­ნე­ბის ჩა­მო­ნათ­ვალ­ში, რო­მელ­თა დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბაც ექ­სპორ­ტი­ო­რებს ევა­ლე­ბათ, შე­დის ძი­რი­თა­დად ფი­ტო­სა­ნი­ტა­რუ­ლი, ჰი­გი­ე­ნუ­რი, უსაფრ­თხო­ე­ბი­სა და ხა­რის­ხი­ა­ნო­ბის მაჩ­ვე­ნებ­ლე­ბი.

„მა­გა­ლი­თად, თხი­ლის შემ­თხვე­ვა­ში, ყუ­რა­დღე­ბა ექ­ცე­ვა მის პა­რა­მეტ­რებს/ზო­მას, ასე­ვე ტე­ნი­ა­ნო­ბას. ერთ-ერთი უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი მო­თხოვ­ნაა პრო­დუქ­ტის უვ­ნებ­ლო­ბა, რო­მელ­ზეც ცნო­ბას სურ­სა­თის ეროვ­ნუ­ლი სა­ა­გენ­ტო გას­ცემს. ამას­თა­ნა­ვე, პრო­დუქ­ცია არ უნდა იყოს და­ბინ­ძუ­რე­ბუ­ლი უცხო მი­ნე­რა­ლე­ბის­გან, მწე­რე­ბის­გან, არ უნდა შე­ი­ცავ­დეს ტოქ­სი­ნებს და ა.შ." - ამ­ბობს კო­დუა.

კი­თხვა­ზე, რამ­დე­ნად ხარ­ჯე­ფექ­ტუ­რია ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე გას­ვლა, ახალ­გაზ­რდა ფერ­მერ­მა გვი­თხრა, რომ ექ­სპორ­ტი­რე­ბის ძი­რი­თა­დი ხარ­ჯი ფი­ტო­სა­ნი­ტა­რუ­ლი სერ­ტი­ფი­კა­ტის აღე­ბას უკავ­შირ­დე­ბა, ცალ­კე­ულ შემ­თხვე­ვებ­ში კი, კლი­ენ­ტის მო­თხოვ­ნის არ­სე­ბო­ბი­სას, ლა­ბო­რა­ტო­რი­უ­ლი შე­მოწ­მე­ბის ჩა­ტა­რე­ბას. მისი თქმით, ევ­რო­კავ­ში­რის ბაზ­რის უპი­რა­ტე­სო­ბა მდგო­მა­რე­ობს იმა­ში, რომ სტა­ბი­ლუ­რია, სხვა, თუნ­დაც რუ­სუ­ლი ბაზ­რის­გან გან­სხვა­ვე­ბით და ნე­ბის­მი­ე­რი გარ­თუ­ლე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში, სა­მარ­თლებ­რი­ვი დავა უფრო გამჭვირ­ვა­ლე და სან­დოა.

სა­კუ­თა­რი გა­მოც­დი­ლე­ბი­დან, მა­რი­ამ კო­დუა დამ­წყებ და გა­მოც­დილ მე­წარ­მე­ებს ურ­ჩევს, ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე კლი­ენ­ტე­ბის მო­სა­ძი­ებ­ლად გა­მო­ი­ყე­ნონ სხვა­დას­ხვა სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი, იქ­ნე­ბა ეს ინ­ტერ­ნეტ­სა­ი­ტე­ბი თუ გა­მო­ფე­ნე­ბი.

„არ­სე­ბობს სხვა­დას­ხვა სა­რეკ­ლა­მო გვერ­დე­ბი, სა­დაც შე­გიძ­ლი­ათ გა­ნა­თავ­სოთ ინ­ფორ­მა­ცია სა­კუ­თა­რი კომ­პა­ნი­ის შე­სა­ხებ. თა­ვად აქ­ტი­უ­რად ვა­თავ­სებთ ინ­ფორ­მა­ცი­ას alibaba.com-ზე, LinkedIn-ზე. ასე­ვე, შე­გიძ­ლი­ათ გა­წევ­რი­ან­დეთ ექ­სპორ­ტი­ორ­თა სა­ერ­თა­შო­რი­სო ასო­ცი­ა­ცი­ა­ში. თუმ­ცა ყვე­ლა­ზე ეფექ­ტუ­რი მა­ინც გა­მო­ფე­ნებ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბაა“ - ამ­ბობს მა­რი­ა­მი.

რაც შე­ე­ხე­ბა, ქარ­თუ­ლი პრო­დუქ­ცი­ის კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნო­ბას ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე, ამ ეტაპ­ზე, ქარ­თუ­ლი თხი­ლის უპი­რა­ტე­სო­ბა არის ის რომ 50 ცენ­ტით ია­ფია თურ­ქულ­თან შე­და­რე­ბით, თუმ­ცა ხა­რის­ხობ­რი­ვი თვალ­საზ­რი­სით, კვლავ სა­ჭი­რო­ებს გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბას.

კი­დევ ერთი მა­გა­ლი­თი, რო­მე­ლიც ქარ­თუ­ლი ხი­ლის კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნო­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლია, კი­ვის მიმ­წო­დე­ბე­ლი კომ­პა­ნი­ის - შპს ნერ­გე­ტას მიერ გერ­მა­ნუ­ლი ბაზ­რის ათ­ვი­სე­ბაა. კომ­პა­ნი­ის თა­ნა­დამ­ფუძ­ნებ­ლის, რო­მეო ჯა­ფა­ვას ინ­ფორ­მა­ცი­ით, ქარ­თუ­ლი კივი უკვე 5 წე­ლია Lidl-ის სუ­პერ­მარ­კე­ტე­ბის ქსელ­ში იკა­ვებს ად­გილს და დიდი მო­წო­ნე­ბი­თაც სარ­გებ­ლობს. მისი თქმით, იმი­სათ­ვის რომ, ფერ­მერ­მა შეძ­ლოს ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე გას­ვლა, ერთ-ერთი მო­თხოვ­ნაა GLOBAL G.A.P-ის სერ­ტი­ფი­კა­ტის ფლო­ბა. ამ უკა­ნას­კნე­ლის მი­სა­ღე­ბად „ნერ­გე­ტამ“ სა­ქარ­თვე­ლო­ში მო­იწ­ვია ევ­რო­პუ­ლი კომ­პა­ნია, რო­მელ­მაც უზ­რუნ­ველ­ყო ხი­ლის ხა­რის­ხი­სა და უვ­ნებ­ლო­ბის შე­მოწ­მე­ბა.

„ხი­ლის ვი­ზუ­ა­ლურ მხა­რეს რაც შე­ე­ხე­ბა, ეს უფრო კერ­ძო კლი­ენ­ტე­ბის მო­თხოვ­ნე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად უნდა დაკ­მა­ყო­ფილ­დეს. მა­გა­ლი­თად არის გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი მო­თხოვ­ნე­ბი ზო­მებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით“ - გვი­თხრა რო­მეო ჯა­ფა­ვამ.

ქარ­თუ­ლი პრო­დუქ­ცი­ის კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნო­ბა­სა და შე­საძ­ლებ­ლო­ბებ­ზე გვე­სა­უბ­რა კომ­პა­ნია „ქა­რე­ლის ხი­ლის“ მარ­კე­ტინ­გის კო­ორ­დი­ნა­ტო­რი, თა­მაზ კვი­რი­კა­ძე. აღ­ნიშ­ნუ­ლი კომ­პა­ნია 2015 წლი­დან ფუნ­ქცი­ო­ნი­რებს და ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლია ქარ­თუ­ლი ჩი­რის წარ­მო­ე­ბა­ზე.

ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე სულ რა­ღაც ერთი წლის წინ გა­მოჩ­ნდა, რის­თვი­საც გარ­კვე­უ­ლი პრო­ცე­დუ­რე­ბის გავ­ლა მო­უხ­და - პირ­ველ რიგ­ში „ISO“ სერ­ტი­ფი­კა­ტის აღე­ბა, რო­მე­ლიც წარ­მო­ად­გენს უვ­ნებ­ლო­ბი­სა და ხა­რის­ხის კონ­ტრო­ლის სტან­დარტს. ასე­ვე მი­ი­ღეს კონ­კრე­ტუ­ლად საკ­ვე­ბის ხა­რის­ხის სა­ერ­თა­შო­რი­სო სტან­დარ­ტის გან­მსა­ზღვრე­ლი “HACCP” სერ­ტი­ფი­კა­ტი. ამის შემ­დეგ გა­ნა­ახ­ლეს და შეც­ვა­ლეს პრო­დუქ­ცი­ის შე­ფუთ­ვა და გა­ი­ტა­ნეს ევ­რო­კავ­ში­რის შიდა ბა­ზარ­ზე.

„თუკი სა­სურ­სა­თო პრო­დუქ­ცი­ის სტან­დარ­ტე­ბი და­ცუ­ლი იქ­ნე­ბა და უპი­რა­ტე­სო­ბაც ექ­ნე­ბა კონ­კუ­რენ­ტებ­თან მი­მარ­თე­ბით, თუნ­დაც ფა­სის თვალ­საზ­რი­სით, ქარ­თულ პრო­დუქტს ნამ­დვი­ლად სე­რი­ო­ზუ­ლი შან­სე­ბი აქვს ევ­რო­კავ­ში­რის ბა­ზარ­ზე, გან­სა­კუთ­რე­ბით მა­შინ, რო­დე­საც საქ­მე გვაქვს სა­ბი­თუ­მო შემ­სყიდ­ვე­ლებ­თან. პირ­და­პირ სა­ცა­ლო ბა­ზარ­ზე გას­ვლას რაც შე­ე­ხე­ბა, აქ უფრო სე­რი­ო­ზუ­ლი მარ­კე­ტინ­გუ­ლი ინ­ვეს­ტი­ცი­ე­ბის ჩა­დე­ბაა სა­ჭი­რო, რომ­ლის გა­რე­შეც წარ­მა­ტე­ბის მიღ­წე­ვა საკ­მა­ოდ რთუ­ლი იქ­ნე­ბა“ - აღ­ნიშ­ნა „ქა­რე­ლის ხი­ლის“ მარ­კე­ტინ­გის კო­ორ­დი­ნა­ტორ­მა თა­მაზ კვი­რი­კა­ძემ.

სა­ერ­თო ჯამ­ში ცალ­სა­ხაა, რომ ევ­რო­კავ­ში­რის შიდა ბა­ზა­რი იძ­ლე­ვა სტა­ბი­ლუ­რო­ბი­სა და ხა­რის­ხი­ა­ნო­ბის გა­რან­ტი­ას. იქ მო­სახ­ვედ­რად კი ყო­ველ­გვა­რი სა­ტა­რი­ფო და სა­ბა­ჟო ბა­რი­ე­რი მოხ­სნი­ლია, მხო­ლოდ სა­ჭი­როა უსაფრ­თხო­ე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი მო­თხოვ­ნე­ბის დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა და იქ არ­სე­ბუ­ლი ტენ­დენ­ცი­ე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბა.

ავ­ტო­რი: გვან­ცა კა­კა­უ­რი­ძე

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ლევან ხაბეიშვილს პირდაპირ ეთერში თავს დაესხნენ - დაპირისპირების ამსახველი კადრები

რას უნდა აკმაყოფილებდეს ქართული პროდუქტი, რომ ევროპულ ბაზარზე მოხვდეს - რჩევები დამწყებ ფერმერებს

რას უნდა აკმაყოფილებდეს ქართული პროდუქტი, რომ ევროპულ ბაზარზე მოხვდეს - რჩევები დამწყებ ფერმერებს

ევროკავშირთან ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება (DCFTA) ასოცირების ხელშეკრულების უმნიშვნელოვანესი ნაწილია და გულისხმობს როგორც საქონლით, ისე მომსახურებით ვაჭრობის ლიბერალიზაციას. იგი ქართველ მეწარმეებს საშუალებას აძლევს გათავისუფლდნენ საბაჟო ტარიფებისაგან და ცალკეული მოთხოვნების დაკმაყოფილების შემთხვევაში მიაწოდონ საკუთარი პროდუქცია ევროკავშირის მოქალაქეებს.

საქართველოს ამ მიმართულებით საკმაოდ კარგი პოტენციალი აქვს და სხვადასხვა სამეურნეო დარგების განვითარება, მნიშვნელოვნად გაზრდიდა ქართული პროდუქციის კონკურენტუნარიანობას. ამ შეფასებას ის ფაქტიც ამყარებს, რომ საქართველოდან ბევრ კომპანიას უკვე აქვს ევროკავშირის ბაზარზე საკუთარი პროდუქციის ექსპორტირების გამოცდილება.

მათ შორისაა თხილის მწარმოებელ-რეალიზატორი შპს "ქესკია", საოჯახო მეურნეობა, რომელიც 1996 წლიდან მისდევს ფერმერულ საქმიანობას და მისი კლიენტების სიაში უკვე არიან კომპანიები - ესპანეთიდან, საფრანგეთიდან, გერმანიიდან, იტალიიდან, ჩეხეთიდან და პოლონეთიდან.

"ქესკიას" ერთ-ერთი მფლობელის, მარიამ კოდუას თქმით, იმ მოთხოვნების ჩამონათვალში, რომელთა დაკმაყოფილებაც ექსპორტიორებს ევალებათ, შედის ძირითადად ფიტოსანიტარული, ჰიგიენური, უსაფრთხოებისა და ხარისხიანობის მაჩვენებლები.

„მაგალითად, თხილის შემთხვევაში, ყურადღება ექცევა მის პარამეტრებს/ზომას, ასევე ტენიანობას. ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი მოთხოვნაა პროდუქტის უვნებლობა, რომელზეც ცნობას სურსათის ეროვნული სააგენტო გასცემს. ამასთანავე, პროდუქცია არ უნდა იყოს დაბინძურებული უცხო მინერალებისგან, მწერებისგან, არ უნდა შეიცავდეს ტოქსინებს და ა.შ." - ამბობს კოდუა.

კითხვაზე, რამდენად ხარჯეფექტურია ევროკავშირის ბაზარზე გასვლა, ახალგაზრდა ფერმერმა გვითხრა, რომ ექსპორტირების ძირითადი ხარჯი ფიტოსანიტარული სერტიფიკატის აღებას უკავშირდება, ცალკეულ შემთხვევებში კი, კლიენტის მოთხოვნის არსებობისას, ლაბორატორიული შემოწმების ჩატარებას. მისი თქმით, ევროკავშირის ბაზრის უპირატესობა მდგომარეობს იმაში, რომ სტაბილურია, სხვა, თუნდაც რუსული ბაზრისგან განსხვავებით და ნებისმიერი გართულების შემთხვევაში, სამართლებრივი დავა უფრო გამჭვირვალე და სანდოა.

საკუთარი გამოცდილებიდან, მარიამ კოდუა დამწყებ და გამოცდილ მეწარმეებს ურჩევს, ევროკავშირის ბაზარზე კლიენტების მოსაძიებლად გამოიყენონ სხვადასხვა საშუალებები, იქნება ეს ინტერნეტსაიტები თუ გამოფენები.

„არსებობს სხვადასხვა სარეკლამო გვერდები, სადაც შეგიძლიათ განათავსოთ ინფორმაცია საკუთარი კომპანიის შესახებ. თავად აქტიურად ვათავსებთ ინფორმაციას alibaba.com-ზე, LinkedIn-ზე. ასევე, შეგიძლიათ გაწევრიანდეთ ექსპორტიორთა საერთაშორისო ასოციაციაში. თუმცა ყველაზე ეფექტური მაინც გამოფენებში მონაწილეობაა“ - ამბობს მარიამი.

რაც შეეხება, ქართული პროდუქციის კონკურენტუნარიანობას ევროკავშირის ბაზარზე, ამ ეტაპზე, ქართული თხილის უპირატესობა არის ის რომ 50 ცენტით იაფია თურქულთან შედარებით, თუმცა ხარისხობრივი თვალსაზრისით, კვლავ საჭიროებს გაუმჯობესებას.

კიდევ ერთი მაგალითი, რომელიც ქართული ხილის კონკურენტუნარიანობის მაჩვენებელია, კივის მიმწოდებელი კომპანიის - შპს ნერგეტას მიერ გერმანული ბაზრის ათვისებაა. კომპანიის თანადამფუძნებლის, რომეო ჯაფავას ინფორმაციით, ქართული კივი უკვე 5 წელია Lidl-ის სუპერმარკეტების ქსელში იკავებს ადგილს და დიდი მოწონებითაც სარგებლობს. მისი თქმით, იმისათვის რომ, ფერმერმა შეძლოს ევროკავშირის ბაზარზე გასვლა, ერთ-ერთი მოთხოვნაა GLOBAL G.A.P-ის სერტიფიკატის ფლობა. ამ უკანასკნელის მისაღებად „ნერგეტამ“ საქართველოში მოიწვია ევროპული კომპანია, რომელმაც უზრუნველყო ხილის ხარისხისა და უვნებლობის შემოწმება.

„ხილის ვიზუალურ მხარეს რაც შეეხება, ეს უფრო კერძო კლიენტების მოთხოვნების შესაბამისად უნდა დაკმაყოფილდეს. მაგალითად არის განსხვავებული მოთხოვნები ზომებთან დაკავშირებით“ - გვითხრა რომეო ჯაფავამ.

ქართული პროდუქციის კონკურენტუნარიანობასა და შესაძლებლობებზე გვესაუბრა კომპანია „ქარელის ხილის“ მარკეტინგის კოორდინატორი, თამაზ კვირიკაძე. აღნიშნული კომპანია 2015 წლიდან ფუნქციონირებს და ორიენტირებულია ქართული ჩირის წარმოებაზე.

ევროკავშირის ბაზარზე სულ რაღაც ერთი წლის წინ გამოჩნდა, რისთვისაც გარკვეული პროცედურების გავლა მოუხდა - პირველ რიგში „ISO“ სერტიფიკატის აღება, რომელიც წარმოადგენს უვნებლობისა და ხარისხის კონტროლის სტანდარტს. ასევე მიიღეს კონკრეტულად საკვების ხარისხის საერთაშორისო სტანდარტის განმსაზღვრელი “HACCP” სერტიფიკატი. ამის შემდეგ განაახლეს და შეცვალეს პროდუქციის შეფუთვა და გაიტანეს ევროკავშირის შიდა ბაზარზე.

„თუკი სასურსათო პროდუქციის სტანდარტები დაცული იქნება და უპირატესობაც ექნება კონკურენტებთან მიმართებით, თუნდაც ფასის თვალსაზრისით, ქართულ პროდუქტს ნამდვილად სერიოზული შანსები აქვს ევროკავშირის ბაზარზე, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც საქმე გვაქვს საბითუმო შემსყიდველებთან. პირდაპირ საცალო ბაზარზე გასვლას რაც შეეხება, აქ უფრო სერიოზული მარკეტინგული ინვესტიციების ჩადებაა საჭირო, რომლის გარეშეც წარმატების მიღწევა საკმაოდ რთული იქნება“ - აღნიშნა „ქარელის ხილის“ მარკეტინგის კოორდინატორმა თამაზ კვირიკაძემ.

საერთო ჯამში ცალსახაა, რომ ევროკავშირის შიდა ბაზარი იძლევა სტაბილურობისა და ხარისხიანობის გარანტიას. იქ მოსახვედრად კი ყოველგვარი სატარიფო და საბაჟო ბარიერი მოხსნილია, მხოლოდ საჭიროა უსაფრთხოებასთან დაკავშირებული მოთხოვნების დაკმაყოფილება და იქ არსებული ტენდენციების გათვალისწინება.

ავტორი: გვანცა კაკაურიძე

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია

8-9 ოქტომბერს ძლიერი წვიმა და ქარია, 10-ში კვლავ გამოიდარებს - უახლოესი დღეების ამინდის პროგნოზი