საზოგადოება
მსოფლიო
პოლიტიკა

14

ივლისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეოცე დღე დაიწყება 23:39-ზე, მთვარე თევზებში იქნება 03-44-დან –რეკომენდებულია კოლექტიური მუშაობა, ერთობლივი პრობლემების გადაჭრა. ფინანსური საკითხების მოგვარება. მშენებლობის დაწყება. ძველი კავშირების გაძლიერება. მოერიდეთ ეგოიზმს და საკუთარი შესაძლებლობების გადაჭარბებულ შეფასებას. გამოავლინეთ ლიდერის თვისებები. არ არის რეკომენდებული შურისა და ბოროტების გამოვლენა. აქტიურია ზურგის ზედა ნაწილი. გაუფრთხილდით ხერხემალს. მთვარის ამ დღეს შექმნილი ოჯახები იშვიათად იშლება ეჭვიანობის, ღალატის ან ფინანსური პრობლემების გამო.
სამართალი
მოზაიკა
მეცნიერება
კონფლიქტები
სამხედრო
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ვინ იყო ქართველი, რომელიც ღაზას სექტორში ეკლესია-მონასტრებს აშენებდა - წმინდა მიწაზე მორიგი უნიკალური აღმოჩენის დეტალები
ვინ იყო ქართველი, რომელიც ღაზას სექტორში ეკლესია-მონასტრებს აშენებდა - წმინდა მიწაზე მორიგი უნიკალური აღმოჩენის დეტალები

ცოტა ხნის წინ, ქა­ლაქ აშ­დოდ­ში, ზღვის სა­ნა­პი­როს­თან, არ­ქე­ო­ლო­გი­უ­რი გა­თხრე­ბის შე­დე­გად, V სა­უ­კუ­ნის მო­ნას­ტრის მო­ზა­ი­კა აღ­მოჩ­ნდა, რომ­ლის აშე­ნე­ბა ქარ­თუ­ლი ქო­რო­ნი­კო­ნით თა­რიღ­დე­ბა - ეს უნი­კა­ლუ­რი აღ­მო­ჩე­ნა წმი­და მი­წა­ზე ძლი­ე­რი ქარ­თუ­ლი კო­ლო­ნი­ის არ­სე­ბო­ბის კი­დევ ერთი დას­ტუ­რია და იმის, რომ ქარ­თვე­ლე­ბი არა მარ­ტო იე­რუ­სა­ლიმ­ში, არა­მედ მთელ ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე ყვე­ლა­ზე გავ­ლე­ნი­ა­ნი თემი იყო.

ამ ინ­ფორ­მა­ცი­ას კი­დევ ერთი ის­ტო­რი­უ­ლი ფაქ­ტიც ადას­ტუ­რებს, რომ პეტ­რე იბე­რი (ქარ­თვე­ლი თე­ო­ლო­გი, ფი­ლო­სო­ფო­სი) მა­ი­უ­მის (ღაზა) ეპის­კო­პო­სი გახ­ლდათ და იე­რუ­სა­ლიმ­ში, ხმელ­თა­შუ­ა­ზღვის­პი­რეთ­ში, ახ­ლან­დელ ღა­ზას სექ­ტორ­ში ეკ­ლე­სია-მო­ნას­ტრებს აშე­ნებ­და... აშ­დო­დი იე­რუ­სა­ლი­მი­დან 70 კი­ლო­მეტ­რით არის და­შო­რე­ბუ­ლი, ხოლო პეტ­რე იბე­რის ად­გილ­სამ­ყო­ფე­ლი 40-50 კი­ლო­მეტრში იყო... თუ არ ხარ გავ­ლე­ნი­ა­ნი და ძლი­ე­რი თემი, შე­უძ­ლე­ბე­ლია ქარ­თუ­ლი ქო­რო­ნი­კო­ნით თა­რიღ­დე­ბო­დეს ესა თუ ის ბი­ზან­ტი­უ­რი ძეგლი. ასე რომ, ქარ­თუ­ლი თემი იყო არა მხო­ლოდ იე­რუ­სა­ლიმ­ში, არა­მედ ხმელ­თა­შუ­ა­ზღვის სა­ნა­პი­რო­ზეც.

ამი­ტომ, რო­გორც მეც­ნი­ე­რე­ბი ამ­ბო­ბენ, ეს ახა­ლი აღ­მო­ჩე­ნა, ახლო აღ­მო­სავ­ლეთ­ში ქარ­თვე­ლე­ბის მოღ­ვა­წე­ო­ბის კი­დევ ერთი და­მა­დას­ტუ­რე­ბე­ლი ფაქ­ტი იქ­ნე­ბა.

მა­ნამ­დე კი მივ­ყვეთ პეტ­რე იბე­რის ცხოვ­რე­ბას და გა­ვარ­კვი­ოთ თუ რო­გორ აღ­მოჩ­ნდა აღ­თქმულ მი­წა­ზე.

პეტ­რე იბე­რი იყო იბე­რი­ის მე­ფის შვი­ლი, ცხოვ­რობ­და და მოღ­ვა­წე­ობ­და 411-491 წლებ­ში. ერის­კა­ცო­ბა­ში მურ­ვა­ნო­სის სა­ხე­ლით იც­ნობ­დნენ.

სა­ქარ­თვე­ლოს გაქ­რის­ტი­ა­ნე­ბის შემ­დეგ კულ­ტუ­რუ­ლი კონ­ტაქ­ტე­ბი იე­რუ­სა­ლიმ­თან გა­ფარ­თოვ­და. და­ი­წყეს სა­ეკ­ლე­სიო წიგ­ნე­ბის თარ­გმნა, რე­ლი­გი­უ­რი მის­წრა­ფე­ბე­ბი ქარ­თველ მორ­წმუ­ნე­ებს იე­რუ­სა­ლი­მი­სა­კენ და პა­ლეს­ტი­ნის სხვა წმინ­და სა­ვა­ნე­ე­ბის­კენ უბიძ­გებ­და და IV სა­უ­კუ­ნის მე­ო­რე ნა­ხევ­რი­დან პა­ლეს­ტი­ნა­ში პირ­ვე­ლი ქარ­თვე­ლე­ბიც გა­მოჩ­ნდნენ. აგებ­დნენ სა­კუ­თარ ეკ­ლე­სია-მო­ნას­ტრებს, სახ­ლებს. იე­რუ­სა­ლი­მის პირ­ვე­ლი ქარ­თვე­ლი მომ­ლოც­ვე­ლე­ბი­დან თა­ვი­სი წარ­მო­მავ­ლო­ბით, გა­ნათ­ლე­ბით, საქ­მი­ა­ნო­ბის მას­შტა­ბით, პეტ­რე იბე­რი გა­მო­ირ­ჩე­ვა.

12 წლის ასაკ­ში კონ­სტან­ტი­ნო­პოლ­ში, ბი­ზან­ტი­ის კე­ის­რის კარ­ზე მძევ­ლად გაგ­ზავ­ნეს. მისი სწავ­ლა-აღ­ზრდის საქ­მე კოლ­ხე­თი­დან მოწ­ვე­ულ ქარ­თველ ფი­ლო­სო­ფოს მით­რი­და­ტეს მი­ან­დეს. ბიჭს ნიჭი ჰქო­ნია და კარ­გი სა­ეკ­ლე­სიო და ფო­ლო­სო­ფი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბა მი­უ­ღია. მთელ დღეს ლოც­ვა­ში, მარ­ხვა­ში ატა­რებ­და და ადა­მი­ან­თა გან­კურ­ნე­ბის უნა­რიც ჰქო­ნია.

შემ­დეგ კი სუ­ლი­ე­რი და ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი მო­თხოვ­ნი­ლე­ბე­ბის და­საკ­მა­ყო­ფი­ლებ­ლად, რამ­დე­ნი­მე ქარ­თველ­თან (მით­რი­და­ტე ლაზ­თან და ზა­ქა­რია ქარ­თველ­თან) ერ­თად, სა­სახ­ლი­დან გა­ი­პა­რა და პა­ლეს­ტი­ნა­ში გა­და­სახ­ლდა, ბე­რად აღიკ­ვე­ცა და იწო­და პეტ­რედ.

452 წელს პეტ­რე იბე­რი მა­ი­უ­მის (ღაზა) ეპის­კო­პო­სად აკურ­თხეს. პა­ლეს­ტი­ნა­სა და ეგ­ვიპ­ტე­ში ბევ­რი მო­ნას­ტე­რი აა­შე­ნა, მათ შო­რის, იე­რუ­სა­ლიმ­ში - ქარ­თველ­თა მო­ნას­ტე­რი, სას­ტუმ­რო სახ­ლი და და­ა­არ­სა სკო­ლა. ეგ­ვიპ­ტე­ში პეტ­რეს აშე­ნე­ბუ­ლია თე­ბეს ნეკ­რო­პოლ­ში მდე­ბა­რე ეკ­ლე­სია; იე­რუ­სა­ლიმ­ში, სი­ო­ნის ეკ­ლე­სი­ას­თან, და­ვი­თის კოშ­კის სი­ახ­ლო­ვეს, "იბერ­თა მო­ნას­ტე­რი" აუ­შე­ნე­ბია.

1652 წელს იტა­ლი­ელ­მა არ­ქე­ო­ლოგ­მა კორ­ბომ იუ­დას უდაბ­ნო­ში ქარ­თუ­ლი მო­ნას­ტრის ნან­გრე­ვე­ბი აღ­მო­ა­ჩი­ნა, რომ­ლის ია­ტა­კი შემ­კუ­ლი იყო ქარ­თუ­ლი ასომ­თავ­რუ­ლით შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი მო­ზა­ი­კუ­რი წარ­წე­რე­ბით. წარ­წე­რა­ში მოხ­სე­ნი­ე­ბუ­ლი პი­რე­ბი იდენ­ტი­ფი­ცი­რე­ბულ­ნი არი­ან პეტ­რე იბერ­თან (მურ­ვა­ნო­სი), მის მა­მას­თან (ბურ­ზე­ნი) და პა­პას­თან (ბა­კუ­რი). ამ მო­ნას­ტრის აშე­ნე­ბაც პეტ­რე იბე­რის სა­ხელ­თა­ნაა და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი.

შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ქრის­ტი­ა­ნულ საღვთის­მე­ტყვე­ლო-ფი­ლო­სო­ფი­ურ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში ცნო­ბი­ლია ე.წ. "არე­ო­პა­გი­ტუ­ლი კორ­პუ­სი". დიდი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში მის ავ­ტო­რად I სა­უ­კუ­ნე­ში მოღ­ვა­წე დი­ო­ნი­სე არე­ო­პა­გე­ლი მი­იჩ­ნე­ო­და, რო­მელ­საც თვით მო­ცი­ქულ პავ­ლეს­გან ჰქონ­და მოს­მე­ნი­ლი ქრის­ტეს მო­ძღვრე­ბა. "არე­ო­პა­გი­ტუ­ლი კორ­პუ­სის" დი­ო­ნი­სე არე­ო­პა­გე­ლი­სად­მი მი­წე­რა XIV სა­უ­კუ­ნე­ში ბი­ზან­ტი­ელ­მა და და­სავ­ლეთ ევ­რო­პელ­მა ჰუ­მა­ნის­ტებ­მა ეჭ­ვის ქვეშ და­ა­ყე­ნეს. XIX სა­უ­კუ­ნი­დან კი მის ავ­ტო­რად პეტ­რე იბე­რი მი­იჩ­ნი­ეს. "არე­ო­პა­გი­ტუ­ლი კორ­პუ­სის" ავ­ტორ­თან მისი იდენ­ტი­ფი­კა­ცია ერ­თმა­ნე­თის­გან და­მო­უ­კი­დებ­ლად ქარ­თველ­მა მეც­ნი­ერ­მა შალ­ვა ნუ­ცუ­ბი­ძემ და ბელ­გი­ელ­მა მეც­ნი­ერ­მა ერ­ნესტ ჰო­ნიგ­მან­მა მო­ახ­დი­ნეს.

პეტ­რე იბე­რი XII-XIII სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მიჯ­ნა­ზე იქნა აღი­ა­რე­ბუ­ლი და წმინ­და­ნად შე­რა­ცხუ­ლი. მისი ხსე­ნე­ბის დღედ 3 დე­კემ­ბე­რი და­წეს­და.…

ლალი ფა­ცია

AMBEBI.GE

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
საბავშვო ბაღში გარდაცვლილი 2 წლის დაჩის დედის პირველი კომენტარი - "ჩემზეც ბევრი ბრალდებები წამოვიდა"

ვინ იყო ქართველი, რომელიც ღაზას სექტორში ეკლესია-მონასტრებს აშენებდა - წმინდა მიწაზე მორიგი უნიკალური აღმოჩენის დეტალები

ვინ იყო ქართველი, რომელიც ღაზას სექტორში ეკლესია-მონასტრებს აშენებდა - წმინდა მიწაზე მორიგი უნიკალური აღმოჩენის დეტალები

ცოტა ხნის წინ, ქალაქ აშდოდში, ზღვის სანაპიროსთან, არქეოლოგიური გათხრების შედეგად, V საუკუნის მონასტრის მოზაიკა აღმოჩნდა, რომლის აშენება ქართული ქორონიკონით თარიღდება - ეს უნიკალური აღმოჩენა წმიდა მიწაზე ძლიერი ქართული კოლონიის არსებობის კიდევ ერთი დასტურია და იმის, რომ ქართველები არა მარტო იერუსალიმში, არამედ მთელ ტერიტორიაზე ყველაზე გავლენიანი თემი იყო.

ამ ინფორმაციას კიდევ ერთი ისტორიული ფაქტიც ადასტურებს, რომ პეტრე იბერი (ქართველი თეოლოგი, ფილოსოფოსი) მაიუმის (ღაზა) ეპისკოპოსი გახლდათ და იერუსალიმში, ხმელთაშუაზღვისპირეთში, ახლანდელ ღაზას სექტორში ეკლესია-მონასტრებს აშენებდა... აშდოდი იერუსალიმიდან 70 კილომეტრით არის დაშორებული, ხოლო პეტრე იბერის ადგილსამყოფელი 40-50 კილომეტრში იყო... თუ არ ხარ გავლენიანი და ძლიერი თემი, შეუძლებელია ქართული ქორონიკონით თარიღდებოდეს ესა თუ ის ბიზანტიური ძეგლი. ასე რომ, ქართული თემი იყო არა მხოლოდ იერუსალიმში, არამედ ხმელთაშუაზღვის სანაპიროზეც.

ამიტომ, როგორც მეცნიერები ამბობენ, ეს ახალი აღმოჩენა, ახლო აღმოსავლეთში ქართველების მოღვაწეობის კიდევ ერთი დამადასტურებელი ფაქტი იქნება.

მანამდე კი მივყვეთ პეტრე იბერის ცხოვრებას და გავარკვიოთ თუ როგორ აღმოჩნდა აღთქმულ მიწაზე.

პეტრე იბერი იყო იბერიის მეფის შვილი, ცხოვრობდა და მოღვაწეობდა 411-491 წლებში. ერისკაცობაში მურვანოსის სახელით იცნობდნენ.

საქართველოს გაქრისტიანების შემდეგ კულტურული კონტაქტები იერუსალიმთან გაფართოვდა. დაიწყეს საეკლესიო წიგნების თარგმნა, რელიგიური მისწრაფებები ქართველ მორწმუნეებს იერუსალიმისაკენ და პალესტინის სხვა წმინდა სავანეებისკენ უბიძგებდა და IV საუკუნის მეორე ნახევრიდან პალესტინაში პირველი ქართველებიც გამოჩნდნენ. აგებდნენ საკუთარ ეკლესია-მონასტრებს, სახლებს. იერუსალიმის პირველი ქართველი მომლოცველებიდან თავისი წარმომავლობით, განათლებით, საქმიანობის მასშტაბით, პეტრე იბერი გამოირჩევა.

12 წლის ასაკში კონსტანტინოპოლში, ბიზანტიის კეისრის კარზე მძევლად გაგზავნეს. მისი სწავლა-აღზრდის საქმე კოლხეთიდან მოწვეულ ქართველ ფილოსოფოს მითრიდატეს მიანდეს. ბიჭს ნიჭი ჰქონია და კარგი საეკლესიო და ფოლოსოფიური განათლება მიუღია. მთელ დღეს ლოცვაში, მარხვაში ატარებდა და ადამიანთა განკურნების უნარიც ჰქონია.

შემდეგ კი სულიერი და ინტელექტუალური მოთხოვნილებების დასაკმაყოფილებლად, რამდენიმე ქართველთან (მითრიდატე ლაზთან და ზაქარია ქართველთან) ერთად, სასახლიდან გაიპარა და პალესტინაში გადასახლდა, ბერად აღიკვეცა და იწოდა პეტრედ.

452 წელს პეტრე იბერი მაიუმის (ღაზა) ეპისკოპოსად აკურთხეს. პალესტინასა და ეგვიპტეში ბევრი მონასტერი ააშენა, მათ შორის, იერუსალიმში - ქართველთა მონასტერი, სასტუმრო სახლი და დააარსა სკოლა. ეგვიპტეში პეტრეს აშენებულია თებეს ნეკროპოლში მდებარე ეკლესია; იერუსალიმში, სიონის ეკლესიასთან, დავითის კოშკის სიახლოვეს, "იბერთა მონასტერი" აუშენებია.

1652 წელს იტალიელმა არქეოლოგმა კორბომ იუდას უდაბნოში ქართული მონასტრის ნანგრევები აღმოაჩინა, რომლის იატაკი შემკული იყო ქართული ასომთავრულით შესრულებული მოზაიკური წარწერებით. წარწერაში მოხსენიებული პირები იდენტიფიცირებულნი არიან პეტრე იბერთან (მურვანოსი), მის მამასთან (ბურზენი) და პაპასთან (ბაკური). ამ მონასტრის აშენებაც პეტრე იბერის სახელთანაა დაკავშირებული.

შუა საუკუნეების ქრისტიანულ საღვთისმეტყველო-ფილოსოფიურ ლიტერატურაში ცნობილია ე.წ. "არეოპაგიტული კორპუსი". დიდი ხნის განმავლობაში მის ავტორად I საუკუნეში მოღვაწე დიონისე არეოპაგელი მიიჩნეოდა, რომელსაც თვით მოციქულ პავლესგან ჰქონდა მოსმენილი ქრისტეს მოძღვრება. "არეოპაგიტული კორპუსის" დიონისე არეოპაგელისადმი მიწერა XIV საუკუნეში ბიზანტიელმა და დასავლეთ ევროპელმა ჰუმანისტებმა ეჭვის ქვეშ დააყენეს. XIX საუკუნიდან კი მის ავტორად პეტრე იბერი მიიჩნიეს. "არეოპაგიტული კორპუსის" ავტორთან მისი იდენტიფიკაცია ერთმანეთისგან დამოუკიდებლად ქართველმა მეცნიერმა შალვა ნუცუბიძემ და ბელგიელმა მეცნიერმა ერნესტ ჰონიგმანმა მოახდინეს.

პეტრე იბერი XII-XIII საუკუნეების მიჯნაზე იქნა აღიარებული და წმინდანად შერაცხული. მისი ხსენების დღედ 3 დეკემბერი დაწესდა.…

ლალი ფაცია

AMBEBI.GE

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია

8-9 ოქტომბერს ძლიერი წვიმა და ქარია, 10-ში კვლავ გამოიდარებს - უახლოესი დღეების ამინდის პროგნოზი