პოლიტიკა
მსოფლიო
საზოგადოება

30

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 07:11-ზე, მთვარე ვერძშია კარგი დღეა ნებისმიერი საქმის დასაწყებად; ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; ვაჭრობისთვის. არ იკამათოთ, გადადეთ სასამართლო საქმეები. კარგ დღეა შემოქმედებითი და სამეცნიერო საქმეებისთვის. სწავლისთვის და გამოცდების ჩასაბარებლად. უფროსთან შეხვედრა სიკეთეს არ მოგიტანთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. თამამად გაემგზავრეთ სამოგზაუროდ, მივლინებაში. სხვა დღისთვის გადადეთ ნიშნობა და ქორწინება. შეამცირეთ ალკოჰოლისა და სასმლის დოზა. მოერიდეთ ყოველგვარ ოპერაციასა და პროცედურას: თვალებზე, პირის ღრუში, ყურებზე; აგრეთვე დიდხანს კითხვასა და ტელევიზორის ყურებას.
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
კონფლიქტები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"თუ წყევლა ამინის ჩამოვლას დაემთხვეოდა, შეიძლება ნათქვამი შესრულებულიყო" - მოქმედებს თუ არა წყევლა მომავალ თაობაზე?
"თუ წყევლა ამინის ჩამოვლას დაემთხვეოდა, შეიძლება ნათქვამი შესრულებულიყო" - მოქმედებს თუ არა წყევლა მომავალ თაობაზე?

წყევ­ლა აგ­რე­სი­ის გა­მო­ხატ­ვის ერთ-ერთი ფორ­მაა, რო­მე­ლიც ოდით­გან­ვე არ­სე­ბობ­და, რა­საც ძვე­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა და წყა­რო­ე­ბი ადას­ტუ­რებს.

წყევ­ლის დროს ადა­მი­ა­ნი, ნე­გა­ტი­უ­რი ენერ­გი­ის მოხმო­ბით (რა­საც სი­ტყვე­ბით გა­მო­ხა­ტავს), გა­მიზ­ნულ დარ­ტყმას აყე­ნებს სხვას. ასე­თი ფაქ­ტე­ბი ჩვენს ცხოვ­რე­ბა­ში უამ­რა­ვია, რად­გა­ნაც წყევ­ლა-კრულ­ვის სხვა­დას­ხვაგ­ვა­რი ვა­რი­ა­ცი­ის წარ­მოთ­ქმა თა­ნა­მედ­რო­ვე ადა­მი­ა­ნის მე­ტყვე­ლე­ბა­ში უკვე ჩვე­ვად­ქ­ცე­უ­ლი საქ­ცი­ე­ლია. მა­გა­ლი­თად, კრულ­ვის უნი­კა­ლუ­რი ნი­მუ­შე­ბი მაქვს მოს­მე­ნი­ლი ქარ­თლის რე­გი­ონ­ში, ასე­ვე იმე­რეთ­ში...

ამ­ბო­ბენ, თუ წყევ­ლა გუ­ლი­დან მო­დის, მას გარ­კვე­უ­ლი ძალა აქვს და ად­რე­სა­ტამ­დე აღ­წევ­სო. ესეც რომ არ იყოს, სი­ტყვა ბგე­რე­ბის უბ­რა­ლო ერ­თობ­ლი­ო­ბა არ არის, ზო­გა­დად, დიდი ენერ­გი­ით არის და­მუხ­ტუ­ლი და ადა­მი­ან­ზე სე­რი­ო­ზუ­ლი გავ­ლე­ნის მოხ­დე­ნა შე­უძ­ლია. აქ მა­გა­ლი­თის­თვის სულ­ხან-საბა ორ­ბე­ლი­ა­ნის იგავ-არა­კი - "ენით და­კო­დი­ლი" გა­მოდ­გე­ბა, როცა ცუ­ლით და­სა­ხიჩ­რე­ბუ­ლი თავი გამ­თელ­და, ენით მი­ყე­ნე­ბულ ზი­ანს კი არა­ფე­რი ეშ­ვე­ლა...

რო­გორც ეკ­ლე­სია ამ­ბობს, წყევ­ლის გავ­ლე­ნას შთა­მო­მავ­ლო­ბაც გა­ნიც­დის, ანუ და­წყევ­ლა მო­მა­ვალ თა­ო­ბა­ზე მოქ­მე­დებს. ამი­ტომ ეკ­ლე­სი­ას აქვს გან­ჩი­ნე­ბა და კურ­თხე­ვან­ში წე­რია სპე­ცი­ა­ლუ­რი ლოც­ვა, რო­მე­ლიც ადა­მი­ანს (მა­წყე­ვარ­საც და და­წყევ­ლილ­საც) სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს, წყევ­ლის­გან გა­თა­ვი­სუფ­ლდეს მა­შინ, როცა მიხ­ვდე­ბა, რომ ამ ყვე­ლაფ­რით ცუდი საქ­ცი­ე­ლი ჩა­ი­დი­ნა და უნდა მო­ი­ნა­ნი­ოს...

მოკ­ლედ, კრულ­ვა ერთ-ერთი მო­მაკ­ვდი­ნე­ბე­ლი ცოდ­ვაა. ამას­თან, მშობ­ლის წყევ­ლა-აღ­შფო­თე­ბა შვილ­ზე ძლი­ე­რად მოქ­მე­დებს, იმ­დე­ნად, რომ შე­იძ­ლე­ბა ად­რე­სატს მოს­ვე­ნე­ბა და­ა­კარ­გი­ნოს და ცხოვ­რე­ბაც აუ­რი­ოს, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ამ­ბო­ბენ, როცა დედა შვილს წყევ­ლის, მისი ძუ­ძუ­ე­ბი ლო­ცა­ვე­ნო...

ლე­ი­ლა, დი­ა­სახ­ლი­სი, 45 წლის:

- ტყუ­ილს ვერ ვი­ტყვი, ვი­წყევ­ლე­ბი. როცა რა­ღა­ცა­ზე გავ­ბრაზ­დე­ბი, შე­იძ­ლე­ბა სა­ში­ნე­ლი სი­ტყვე­ბით ნე­ბის­მი­ე­რი ადა­მი­ა­ნი გა­ვი­მე­ტო. ვიცი, რომ ეს კარ­გი საქ­ცი­ე­ლი არ არის, მერე სა­კუ­თარ თავ­ზე გუ­ლიც კი მომ­დის, მაგ­რამ გას­რო­ლილ სი­ტყვას უკან ხომ ვერ და­აბ­რუ­ნებ?!

ია, ბუ­ღალ­ტე­რი, 38 წლის:

- წყევ­ლა რო­გორ არ ვიცი. ადა­მი­ა­ნი რომ გა­გამ­წა­რებს, არა­ა­და­მი­ა­ნი­ვით რომ მო­გექ­ცე­ვა, რო­გორ გინ­და ამის­გან თა­ვის შე­კა­ვე­ბა?! ამი­ტომ და­მი­წყევ­ლია. რამ­დე­ნად მის­ვლია მას ჩემი წყევ­ლა, არ ვიცი, მაგ­რამ ამით ეტყო­ბა, გულს იფხან ადა­მი­ა­ნი. თუმ­ცა, ჩემი ცუდი საქ­ცი­ე­ლი ისიც არის, რომ შვი­ლიც და­მი­წყევ­ლია...

იზო, გა­რე­მო­ვაჭ­რე, 57 წლის:

- ერთხელ ერთი ადა­მი­ა­ნი დავ­წყევ­ლე და ორ დღე­ში ძა­ლი­ან ცუ­დად გახ­და. არ ვიცი, ჩემი წყევ­ლის გამო მოხ­და ასე, თუ უბ­რა­ლოდ, და­ემ­თხვა... არა­და, ძა­ლი­ან გა­მაბ­რა­ზა - დიდ ტყუ­ილ­ში გა­მო­ვი­ჭი­რე, მაგ­რად გავმწარ­დი.

ივე­რი, მშე­ნე­ბე­ლი, 60 წლის:

- კა­ცებ­მა უფრო გი­ნე­ბა ვი­ცით, მაგ­რამ წყევ­ლა მეც წა­მომ­ცდე­ნია, ამ­ბო­ბენ, კა­ცის წყევ­ლა ხდე­ბაო, მაგ­რამ სა­ბედ­ნი­ე­როდ, ჩემი სი­ტყვე­ბით უბე­დუ­რე­ბა არა­ვის და­მარ­თნია. თუმ­ცა ჩვენს სო­ფელ­ში ერთი ქალი იყო, სა­ში­ნე­ლი წყევ­ლა იცო­და, შვი­ლიშ­ვილს ისე­თი სი­ტყვე­ბით ამ­კობ­და, ლა­მის ქვა "დნე­ბო­და". შენ არ გა­ი­ზარ­დე, - სულ ამას დას­ძა­ხო­და. ბავ­შვი კი გა­ი­ზარ­და, მაგ­რამ ცხოვ­რე­ბა ვერ აე­წყო. არ ვიცი, ეს ბე­ბი­ა­მი­სის კრულ­ვის ბრა­ლია, თუ მისი უნი­ა­თო­ბის.

ხალ­ხში წყევ­ლის, ისე­ვე რო­გორც გი­ნე­ბის, სა­ო­ცა­რი ვა­რი­ა­ცე­ბი არ­სე­ბობს, რომ­ლე­ბიც დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, თი­თო­ე­ულ თქვენ­განს სა­ქარ­თვე­ლოს მას­შტა­ბით მო­უს­მე­ნია. ვი­ნა­ი­დან ეს ყვე­ლა­ფე­რი ზე­პირ­სი­ტყვი­ე­რად არ­სე­ბობს, ამი­ტომ და­ვინ­ტე­რეს­დით, ფოლკ­ლო­რის­ტე­ბის მიერ შეს­წავ­ლი­ლია თუ არა ეს თემა. ჩვენს კი­თხვებს პრო­ფე­სო­რი ქე­თე­ვან სი­ხა­რუ­ლი­ძე, თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ჰუ­მა­ნი­ტა­რუ­ლი ფა­კულ­ტე­ტის ფოლკ­ლო­რის­ტი­კის კა­თედ­რის გამ­გე პა­სუ­ხობს:

- ძველ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში, სა­სუ­ლი­ე­რო მწერ­ლო­ბა­ში, ძეგ­ლებ­ში წყევ­ლა-კრულ­ვის მა­გა­ლი­თე­ბი საკ­მა­რი­სად არის გაბ­ნე­უ­ლი, მაგ­რამ ხალ­ხურ ნი­მუ­შებ­ში თით­ქმის არ გვხვდე­ბა (აქ იმ მა­სა­ლას ვგუ­ლის­ხმობ, რომ­ლის შეგ­რო­ვე­ბა ჩვენ­ში აქ­ტი­უ­რად XIX სა­უ­კუ­ნი­დან და­ი­წყო). მეტ­საც გე­ტყვით, ახლა XIX სა­უ­კუ­ნის რუ­სულ პე­რი­ო­დი­კა­ში ქარ­თულ-კავ­კა­სი­ურ ფოლკ­ლო­რულ მა­სა­ლას ვსწავ­ლობთ და არ­სად მსგავ­სი არა­ფე­რია და­ცუ­ლი. ამი­ტომ წყევ­ლა ფოლკ­ლორ­ში რო­გორც ჟან­რი არ გა­ნი­ხი­ლე­ბა. რო­გორც ჩანს, იგი­ვე მთქმე­ლებს, შემ­სრუ­ლებ­ლებს, წყევ­ლა-კრულ­ვა­ზე ასე არც უფიქ­რი­ათ, ვი­ნა­ი­დან ფოლკ­ლო­რი იშიფ­რე­ბა რო­გორც ხალ­ხის სიბ­რძნე...

- ვფიქ­რობ, რომ ამ მა­სა­ლის შეს­წავ­ლა ალ­ბათ, მა­ინც შე­იძ­ლე­ბო­და...

- იცით, რომ წყევ­ლას რე­ლი­გია კრძა­ლავს, რად­გა­ნაც მა­წყე­ვარს მო­უბ­რუნ­დე­ბაო, თით­ქოს ბუ­მე­რან­გის ძალა აქვს, სხვა­თა შო­რის სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­საც ყო­ველ­თვის ეში­ნო­და ამის, რად­გა­ნაც ფიქ­რობ­დნენ, რომ ამ ყვე­ლა­ფერს თა­ვის შე­დე­გი აქვს და სი­ტყვის ძა­ლას მა­გი­უ­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბა, - ამი­ტო­მაც არ აღი­ნუს­ხა ეს სა­ში­ნე­ლი ფორ­მუ­ლე­ბი.

თუმ­ცა მხო­ლოდ ერთ მოხ­სე­ნე­ბას ვიხ­სე­ნებ, რო­მე­ლიც წლე­ბის წინ, ქუ­თა­ი­სის დი­ა­ლო­ქ­ტო­ლო­გი­ის ინ­სტი­ტუ­ტის კონ­ფე­რენ­ცი­ა­ზე მო­ვის­მი­ნე, სა­დაც წყევ­ლის მა­გა­ლი­თე­ბი ჰქონ­დათ შეგ­რო­ვე­ბუ­ლი, მომხსე­ნე­ბელ­მა უბ­რა­ლოდ ნი­მუ­შე­ბი წარ­მოგ­ვიდ­გი­ნა. მაგ­რამ იმ მწი­რი მა­სა­ლის მი­ხედ­ვით რა­ი­მე დას­კვნის გა­კე­თე­ბა შე­უძ­ლე­ბე­ლია. თან, მომხსე­ნე­ბე­ლი მხო­ლოდ იმე­რე­თის რე­გი­ონ­ში შეგ­რო­ვე­ბულ ნი­მუ­შებ­ზე გვე­სა­უბ­რე­ბო­და...

წი­ნათ დე­დებ­მაც იცოდ­ნენ შვი­ლის და­წყევ­ლა, რაც მსუ­ბუ­ქად აღიქ­მე­ბო­და, იმ გა­გე­ბით, რომ როცა დედა იწყევ­ლე­ბა, მისი ძუ­ძუ­ე­ბი ილო­ცე­ბაო, მაგ­რამ იქვე აფრ­თხი­ლებ­დნენ, - არ და­წყევ­ლო, ამინ­მა (ამი­ნი - უხი­ლა­ვი ძალა, რო­მე­ლიც ვი­თომ­და ადა­მი­ანს ნატ­ვრას უს­რუ­ლებს) არ ჩა­მო­ი­ა­რო­სო. "ამინს" პერ­სო­ნი­ფი­ცი­რე­ბუ­ლი სახე ჰქონ­და მი­ნი­ჭე­ბუ­ლი, ანუ თუ და­წყევ­ლა ამი­ნის ჩა­მოვ­ლის დროს და­ემ­თხვე­ო­და, ის დას­ტურს მის­ცემ­და და შე­იძ­ლე­ბა ნათ­ქვა­მი შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი­ყო...

- უც­ნა­უ­რია ისიც, რომ წყევ­ლა ფოლკ­ლორ­ში ჟან­რად არ გა­ნი­ხი­ლე­ბა, რად­გა­ნაც ხალ­ხში წყევ­ლის მარ­თლაც მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი ფორ­მუ­ლე­ბი არ­სე­ბობს...

- კი, ტრა­დი­ცი­ულ ჟან­რებ­ში გვაქვს მოხ­სე­ნი­ე­ბუ­ლი გა­მო­ცა­ნა, ან­და­ზა, მაგ­რამ კრულ­ვა - არა. სხვა­თა შო­რის, თვი­თონ ფოლკ­ლო­რულ ტექ­სტებ­ში (ზღაპ­რე­ბი, თქმუ­ლე­ბე­ბი) პერ­სო­ნა­ჟე­ბიც არ იწყევ­ლე­ბი­ან. ამას იქ ვერ შეხ­ვდე­ბით. თუნ­დაც უარ­ყო­ფი­თი პერ­სო­ნა­ჟი - კუ­დი­ა­ნი დე­და­ბე­რი, თუ ჯა­დო­ქა­რი ცუდ საქ­ცი­ელს წყევ­ლის გა­რე­შე სჩა­დის...

ვფიქ­რობ, რომ ამ მა­გა­ლი­თე­ბის აღ­ნუს­ხვას და ჟან­რობ­რივ გან­ხილ­ვას ფოლკ­ლო­რის­ტე­ბი მა­ინც იმი­ტომ გა­ექ­ცნენ, რომ ეს მა­გა­ლი­თე­ბი თა­ვის­თა­ვად უსი­ა­მოვ­ნო მო­სას­მე­ნი იყო...

მაგ­რამ არ გა­მოვ­რი­ცხავ, რომ ახლა ამ სა­კითხს შე­იძ­ლე­ბა სად­მე სწავ­ლობს კი­დეც ვინ­მე, უბ­რა­ლოდ მსგავს ნაშ­რომს ჯერ ჩვე­ნამ­დე არ მო­უღ­წე­ვია. მაგ­რამ ვი­მე­ო­რებ, ლი­ტე­რა­ტუ­რულ წყა­რო­ებ­ში, ძეგ­ლებ­ში, სა­სუ­ლი­ე­რო მწერ­ლო­ბა­ში წყევ­ლა-კრულ­ვის საკ­მა­ოდ მძი­მე ფორ­მუ­ლე­ბი არ­სე­ბობს. თვი­თონ მო­ნას­ტრებ­ში ტექ­სტე­ბის გა­დამ­წე­რე­ბი მი­უ­თი­თებ­დნენ, "ვინც ეს მო­ნას­ტრი­დან გა­ი­ტა­ნოს, ვინც ამ ნა­წერ­ში რა­ი­მე შეც­ვა­ლოს, წყე­უ­ლიმც იყოს, კრულ იყოს", ამას­თან, იმ ტექ­სტებ­ში უფრო მძი­მე ფორ­მე­ბია გაბ­ნე­უ­ლი.

ავტორი:

"თუ წყევლა ამინის ჩამოვლას დაემთხვეოდა, შეიძლება ნათქვამი შესრულებულიყო" - მოქმედებს თუ არა წყევლა მომავალ თაობაზე?

"თუ წყევლა ამინის ჩამოვლას დაემთხვეოდა, შეიძლება ნათქვამი შესრულებულიყო" - მოქმედებს თუ არა წყევლა მომავალ თაობაზე?

წყევლა აგრესიის გამოხატვის ერთ-ერთი ფორმაა, რომელიც ოდითგანვე არსებობდა, რასაც ძველი ლიტერატურა და წყაროები ადასტურებს.

წყევლის დროს ადამიანი, ნეგატიური ენერგიის მოხმობით (რასაც სიტყვებით გამოხატავს), გამიზნულ დარტყმას აყენებს სხვას. ასეთი ფაქტები ჩვენს ცხოვრებაში უამრავია, რადგანაც წყევლა-კრულვის სხვადასხვაგვარი ვარიაციის წარმოთქმა თანამედროვე ადამიანის მეტყველებაში უკვე ჩვევადქცეული საქციელია. მაგალითად, კრულვის უნიკალური ნიმუშები მაქვს მოსმენილი ქართლის რეგიონში, ასევე იმერეთში...

ამბობენ, თუ წყევლა გულიდან მოდის, მას გარკვეული ძალა აქვს და ადრესატამდე აღწევსო. ესეც რომ არ იყოს, სიტყვა ბგერების უბრალო ერთობლიობა არ არის, ზოგადად, დიდი ენერგიით არის დამუხტული და ადამიანზე სერიოზული გავლენის მოხდენა შეუძლია. აქ მაგალითისთვის სულხან-საბა ორბელიანის იგავ-არაკი - "ენით დაკოდილი" გამოდგება, როცა ცულით დასახიჩრებული თავი გამთელდა, ენით მიყენებულ ზიანს კი არაფერი ეშველა...

როგორც ეკლესია ამბობს, წყევლის გავლენას შთამომავლობაც განიცდის, ანუ დაწყევლა მომავალ თაობაზე მოქმედებს. ამიტომ ეკლესიას აქვს განჩინება და კურთხევანში წერია სპეციალური ლოცვა, რომელიც ადამიანს (მაწყევარსაც და დაწყევლილსაც) საშუალებას აძლევს, წყევლისგან გათავისუფლდეს მაშინ, როცა მიხვდება, რომ ამ ყველაფრით ცუდი საქციელი ჩაიდინა და უნდა მოინანიოს...

მოკლედ, კრულვა ერთ-ერთი მომაკვდინებელი ცოდვაა. ამასთან, მშობლის წყევლა-აღშფოთება შვილზე ძლიერად მოქმედებს, იმდენად, რომ შეიძლება ადრესატს მოსვენება დააკარგინოს და ცხოვრებაც აურიოს, მიუხედავად იმისა, რომ ამბობენ, როცა დედა შვილს წყევლის, მისი ძუძუები ლოცავენო...

ლეილა, დიასახლისი, 45 წლის:

- ტყუილს ვერ ვიტყვი, ვიწყევლები. როცა რაღაცაზე გავბრაზდები, შეიძლება საშინელი სიტყვებით ნებისმიერი ადამიანი გავიმეტო. ვიცი, რომ ეს კარგი საქციელი არ არის, მერე საკუთარ თავზე გულიც კი მომდის, მაგრამ გასროლილ სიტყვას უკან ხომ ვერ დააბრუნებ?!

ია, ბუღალტერი, 38 წლის:

- წყევლა როგორ არ ვიცი. ადამიანი რომ გაგამწარებს, არაადამიანივით რომ მოგექცევა, როგორ გინდა ამისგან თავის შეკავება?! ამიტომ დამიწყევლია. რამდენად მისვლია მას ჩემი წყევლა, არ ვიცი, მაგრამ ამით ეტყობა, გულს იფხან ადამიანი. თუმცა, ჩემი ცუდი საქციელი ისიც არის, რომ შვილიც დამიწყევლია...

იზო, გარემოვაჭრე, 57 წლის:

- ერთხელ ერთი ადამიანი დავწყევლე და ორ დღეში ძალიან ცუდად გახდა. არ ვიცი, ჩემი წყევლის გამო მოხდა ასე, თუ უბრალოდ, დაემთხვა... არადა, ძალიან გამაბრაზა - დიდ ტყუილში გამოვიჭირე, მაგრად გავმწარდი.

ივერი, მშენებელი, 60 წლის:

- კაცებმა უფრო გინება ვიცით, მაგრამ წყევლა მეც წამომცდენია, ამბობენ, კაცის წყევლა ხდებაო, მაგრამ საბედნიეროდ, ჩემი სიტყვებით უბედურება არავის დამართნია. თუმცა ჩვენს სოფელში ერთი ქალი იყო, საშინელი წყევლა იცოდა, შვილიშვილს ისეთი სიტყვებით ამკობდა, ლამის ქვა "დნებოდა". შენ არ გაიზარდე, - სულ ამას დასძახოდა. ბავშვი კი გაიზარდა, მაგრამ ცხოვრება ვერ აეწყო. არ ვიცი, ეს ბებიამისის კრულვის ბრალია, თუ მისი უნიათობის.

ხალხში წყევლის, ისევე როგორც გინების, საოცარი ვარიაცები არსებობს, რომლებიც დარწმუნებული ვარ, თითოეულ თქვენგანს საქართველოს მასშტაბით მოუსმენია. ვინაიდან ეს ყველაფერი ზეპირსიტყვიერად არსებობს, ამიტომ დავინტერესდით, ფოლკლორისტების მიერ შესწავლილია თუ არა ეს თემა. ჩვენს კითხვებს პროფესორი ქეთევან სიხარულიძე, თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ჰუმანიტარული ფაკულტეტის ფოლკლორისტიკის კათედრის გამგე პასუხობს:

- ძველ ლიტერატურაში, სასულიერო მწერლობაში, ძეგლებში წყევლა-კრულვის მაგალითები საკმარისად არის გაბნეული, მაგრამ ხალხურ ნიმუშებში თითქმის არ გვხვდება (აქ იმ მასალას ვგულისხმობ, რომლის შეგროვება ჩვენში აქტიურად XIX საუკუნიდან დაიწყო). მეტსაც გეტყვით, ახლა XIX საუკუნის რუსულ პერიოდიკაში ქართულ-კავკასიურ ფოლკლორულ მასალას ვსწავლობთ და არსად მსგავსი არაფერია დაცული. ამიტომ წყევლა ფოლკლორში როგორც ჟანრი არ განიხილება. როგორც ჩანს, იგივე მთქმელებს, შემსრულებლებს, წყევლა-კრულვაზე ასე არც უფიქრიათ, ვინაიდან ფოლკლორი იშიფრება როგორც ხალხის სიბრძნე...

- ვფიქრობ, რომ ამ მასალის შესწავლა ალბათ, მაინც შეიძლებოდა...

- იცით, რომ წყევლას რელიგია კრძალავს, რადგანაც მაწყევარს მოუბრუნდებაო, თითქოს ბუმერანგის ძალა აქვს, სხვათა შორის საზოგადოებასაც ყოველთვის ეშინოდა ამის, რადგანაც ფიქრობდნენ, რომ ამ ყველაფერს თავის შედეგი აქვს და სიტყვის ძალას მაგიური მნიშვნელობა, - ამიტომაც არ აღინუსხა ეს საშინელი ფორმულები.

თუმცა მხოლოდ ერთ მოხსენებას ვიხსენებ, რომელიც წლების წინ, ქუთაისის დიალოქტოლოგიის ინსტიტუტის კონფერენციაზე მოვისმინე, სადაც წყევლის მაგალითები ჰქონდათ შეგროვებული, მომხსენებელმა უბრალოდ ნიმუშები წარმოგვიდგინა. მაგრამ იმ მწირი მასალის მიხედვით რაიმე დასკვნის გაკეთება შეუძლებელია. თან, მომხსენებელი მხოლოდ იმერეთის რეგიონში შეგროვებულ ნიმუშებზე გვესაუბრებოდა...

წინათ დედებმაც იცოდნენ შვილის დაწყევლა, რაც მსუბუქად აღიქმებოდა, იმ გაგებით, რომ როცა დედა იწყევლება, მისი ძუძუები ილოცებაო, მაგრამ იქვე აფრთხილებდნენ, - არ დაწყევლო, ამინმა (ამინი - უხილავი ძალა, რომელიც ვითომდა ადამიანს ნატვრას უსრულებს) არ ჩამოიაროსო. "ამინს" პერსონიფიცირებული სახე ჰქონდა მინიჭებული, ანუ თუ დაწყევლა ამინის ჩამოვლის დროს დაემთხვეოდა, ის დასტურს მისცემდა და შეიძლება ნათქვამი შესრულებულიყო...

- უცნაურია ისიც, რომ წყევლა ფოლკლორში ჟანრად არ განიხილება, რადგანაც ხალხში წყევლის მართლაც მრავალფეროვანი ფორმულები არსებობს...

- კი, ტრადიციულ ჟანრებში გვაქვს მოხსენიებული გამოცანა, ანდაზა, მაგრამ კრულვა - არა. სხვათა შორის, თვითონ ფოლკლორულ ტექსტებში (ზღაპრები, თქმულებები) პერსონაჟებიც არ იწყევლებიან. ამას იქ ვერ შეხვდებით. თუნდაც უარყოფითი პერსონაჟი - კუდიანი დედაბერი, თუ ჯადოქარი ცუდ საქციელს წყევლის გარეშე სჩადის...

ვფიქრობ, რომ ამ მაგალითების აღნუსხვას და ჟანრობრივ განხილვას ფოლკლორისტები მაინც იმიტომ გაექცნენ, რომ ეს მაგალითები თავისთავად უსიამოვნო მოსასმენი იყო...

მაგრამ არ გამოვრიცხავ, რომ ახლა ამ საკითხს შეიძლება სადმე სწავლობს კიდეც ვინმე, უბრალოდ მსგავს ნაშრომს ჯერ ჩვენამდე არ მოუღწევია. მაგრამ ვიმეორებ, ლიტერატურულ წყაროებში, ძეგლებში, სასულიერო მწერლობაში წყევლა-კრულვის საკმაოდ მძიმე ფორმულები არსებობს. თვითონ მონასტრებში ტექსტების გადამწერები მიუთითებდნენ, "ვინც ეს მონასტრიდან გაიტანოს, ვინც ამ ნაწერში რაიმე შეცვალოს, წყეულიმც იყოს, კრულ იყოს", ამასთან, იმ ტექსტებში უფრო მძიმე ფორმებია გაბნეული.

3 დიდი გამზირის რეაბილიტაცია, უბნების დამაკავშირებელი ხიდები და  "მარშრუტკების" ჩანაცვლება - რა პროექტები იგეგმება თბილისში

"მთავარ არხზე" თათია თოფურია და თამრიკო ჭოხონელიძე გამოჩნდებიან - რას ყვება თაკო მესხი დილის გადაცემის კულუარებზე

ვინ იყო ქალი, რომელიც სალომე ზურაბიშვილთან ერთად სალობიე "ბიაში" იმყოფებოდა