უახლოეს პერიოდში საქართველო საწვავის შემოტანას ირანიდანაც დაიწყებს. აქამდე იმპორტიორი კომპანიებისთვის ერთადერთი ბარიერი პროდუქტის ხარისხი იყო. როგორც გაზეთი „რეზონანსი" წერს, ნავთობპროდუქტების იმპორტიორთა კავშირის ინფორმაციით, ირანი უკვე იწყებს ევროსტანდარტთან შესაბამისი საწვავის წარმოებას, რის შემდეგაც იგი ქართული კომპანიებისთვის ერთ-ერთი პერსპექტიული მიმართულება გახდება. მოსალოდნელია, რომ საწვავის იმპორტში რუსული, თურქმენული და უკრაინული საწვავის წილიც თვალშისაცემად მოიმატებს.
ამჟამად საწვავის იმპორტში რუსულ და თურქმენულ საწვავს ერთობლივად 25% უჭირავს, 60% ევროპულ პროდუქტზე მოდის. ეს-ეს არის იმპორტი დაიწყო უკრაინიდანაც. ამ ქვეყნიდან იმპორტირებული საწვავის წილი ჯერ 3%-ს არ აღემატება.
სპეციალისტების შეფასებით, არეალის გაფართოება ნავთობის ბაზარზე კონკურენციის ზრდამ გამოიწვია. ამის შესაძლებლობა მცირე და საშუალო კომპანიებს აქამდე არ ჰქონდათ. ამ ქვეყნებიდან იმპორტის ზრდას საწვავის მისაღები ფასი განაპირობებს. ნავთობპროდუქტების იმპორტიორთა კავშირში, ფასის გარდა, მიზეზად საწვავის ხარისხს მიიჩნევენ. კავშირის ხელმძღვანელის ვანო მთვრალაშვილის ინფორმაციით, რუსეთიდან და თურქმენეთიდან საწვავის იმპორტი 2000 წლიდან ხორციელდება, მაგრამ ბოლო წლებში ეს პროცესი მკვეთრად გააქტიურდა.
"თურქმენეთი 2000-იანი წლებიდან ნავთობპროდუქტების ტრადიციული სტაბილური მომწოდებელია. ბოლო დრომდე ამ ქვეყნიდან ბენზინი და დიზელი შემოდიოდა. შემდეგ ბენზინის შემოსვლა შეწყდა, რადგან იქ წარმოებული პროდუქტი ჩვენთან არსებულ სტანდარტს არ აკმაყოფილებდა. ამ ეტაპზე შემოდის მხოლოდ დიზელი, მათ შორის ევრო 5-ის სტანდარტის შესაბამისი. პარალელურად შედარებით დაბალხარისხიანი დიზელის იმპორტიც ხორციელდება. შეიძლება ითქვას, რომ თურქმენეთი საქართველოს სტაბილური სავაჭრო პარტნიორია", - განმარტავს მთვრალაშვილი.
რაც შეეხება რუსეთს, ბოლო 4 წელია, ამ ქვეყნიდან იმპორტი სტაბილურად დაიწყო. რუსეთიც, ძირითადად, დიზელის მომწოდებელია, მაგრამ უკვე ბენზინიც აქტიურად შემოდის. 2 წელია, ბაზარზე რუსული საწვავის ხვედრითი წილი საკმაოდ გაიზარდა. იმპორტის საერთო მოცულობაში 12%-ს გადააბიჯეს, რაც საკმაოდ მაღალი მაჩვენებელია.
"ცხადია, საწვავის შემოტანის მხრივ არანაირი შემზღუდავი მექანიზმი არ არსებობს. მთავარია, იმპორტირებული პროდუქტი საქართველოში მოქმედ სტანდარტს აკმაყოფილებდეს. შეიძლება, ეს არ არის უმაღლესი ხარისხის საწვავი, მაგრამ დამაკმაყოფილებელია და პრეტენზია ამ დროისთვის არც კომპანიების, არც მომხმარებლის მხრიდან არ დაფიქსირებულა.
როგორც წესი, კომპანიები გადაწყვეტილებას ფასისა და ხარისხიდან გამომდინარე იღებენ. ბაზარზე ძალიან ბევრი იმპორტიორი ოპერირებს და შემოტანილი პროდუქტი ფასითაც და ხარისხითაც უნდა იყოს მისაღები", - აცხადებს მთვრალაშვილი.