მინისტრის თანამდებობაზე რამდენიმე თვის წინ დაინიშნა, თუმცა ამბობს, რომ ძირითადად მემკვიდრეობით მიღებული სიტუაციის გამოსწორება უწევს. დაინტერესდება თუ არა დარღვევებით შედგენილი ხელშეკრულებებით პროკურატურა და რა ცვლილებები გატარდება მომავალი წლიდან, "კვირის პალიტრასთან" საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის მინისტრი ნოდარ ჯავახიშვილი საუბრობს:
- ამ ეტაპზე უამრავ მასშტაბურ პროექტს ვახორციელებთ, მათ შორის, ავტობანის, წყლისა და კანალიზაციის მოწესრიგებისთვის. ზუგდიდის წყალმომარაგებაზე ტენდერი, პრაქტიკულად, დასრულდა, ფოთში კი ანალოგიური ტენდერი ამ დღეებში გაიხსნება. თავდაპირველად წყალმომარაგებაში 28 სხვადასხვა პროექტის განხორციელება იგეგმებოდა, თუმცა ეს ვერ მოხერხდა და საბოლოოდ 22 პროექტი დამტკიცდა. ეს 22 პროექტიც დღეს პრობლემების წინაშე დგას, რადგან მისი დაგეგმვისას დონორის მოთხოვნები არ შესრულებულა - უნდა გაკეთებულიყო ევროპული სტანდარტის პროექტი, თუმცა ის საბჭოთა სნიპებით (სამშენებლო ნორმები) შესრულდა. ასეთი პროექტი კი, ბუნებრივია, არც ერთმა დონორმა არ დააფინანსა. ამის გამო პროექტების გადაკეთება დაიწყეს, თუმცა ისევ სნიპებით. მთელი წელი ამ ხარვეზების გამოსწორებას მოვანდომეთ. იმედია, წლის ბოლომდე პროექტირება დასრულდება.
- რა პერიოდში შეიქმნა 28 პროექტი ხარვეზებით?
- 28 პროექტის შესრულება 3 წლის წინ დაიგეგმა, თუმცა ამ ხნის განმავლობაში პროექტები არასწორად კეთდებოდა. ხარვეზები გამოვასწორეთ და საერთაშორისო დონორებმაც დამატებითი ფინანსები გამოგვიყვეს. როდესაც არასრულყოფილი პროექტების გზადაგზა შესწორება გიწევს, კომპანიას ობიექტის დროულად ჩაბარებასა და ხარისხიანად შესრულებულ სამუშაოს ვერ მოსთხოვ. უამრავ კომპანიასთან გვაქვს პრეტენზია, მაგრამ ვერაფერს ვამბობთ, რადგან დამნაშავეები ჩვენ ვართ. სხვა მიმართულებითაც ვაწყდებით პრობლემებს. მაგალითად, პროექტის ჩაბარების შემდეგ საპროექტო ორგანიზაციებს პასუხისმგებლობა არაფერზე არ ეკისრებათ. ახალ კონტრაქტებში ეს მიდგომა შეიცვლება - ჩემი მოთხოვნაა, პროექტის დასრულებამდე მიმდინარე სამუშაოებზე პასუხისმგებელი პროექტანტი იყოს. რაც მთავარია,
წლების განმავლობაში გვეგონა, რომ სერიოზულ პროექტებს უცხოური კომპანიები ახორციელებდნენ, თუმცა აღმოჩნდა, რომ უცხოურ აბრებს ქართველები არიან შეფარებული და პროექტებსაც ისინი გვაძლევენ.
ქართველების შრომასა და უნარს არ ვაკნინებ, უბრალოდ, პასუხისმგებლობის არარსებობის გამო უცხოური კომპანიები ქართველებს აბრებს მარტივად აძლევენ. ახალ კონტრაქტებში რეპუტაციური რისკიც ჩაიწერება და უცხოური კომპანიები ე.წ. ქართულ ფილიალებს უპასუხისმგებლობის შესაძლებლობასაც აღარ მისცემენ. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მსხვილი უცხოური კომპანიები მთელ მსოფლიოში "გაშავდებიან".
- არ ფიქრობთ, რომ დამატებითი პირობების ხელშეკრულებაში ჩადება პროექტების შესრულებას კიდევ უფრო შეაფერხებს, თანაც შესრულებულ სამუშაოებს დამატებითი ექსპერტიზაც ხომ უტარდება?
- უწესრიგობიდან წესრიგზე გადასვლა ყოველთვის შემაფერხებელია, მაგრამ ეს ერთადერთი სწორი გამოსავალია. ახლა საერთაშორისო პრაქტიკაზე ვსაუბრობ და არა ნოდარ ჯავახიშვილის ახირებაზე. რაც შეეხება ექსპერტიზას, უმრავლეს შემთხვევაში ექსპერტიზის პასუხი არაფერს ნიშნავს. კიდევ ერთი პარადოქსი: გაფორმდა ხელშეკრულებები, რომლებშიც სამინისტრო და გზების დეპარტამენტი აპრიორი პირობის დამრღვევებად არიან წარმოჩენილი. ყველა კონტრაქტში, რომელშიც პირადად ჩავიხედე, სახელმწიფო იღებს ვალდებულებას, რომ კომპანიას მთლიან სამუშაო ფართობზე მისცემს 100-პროცენტიან წვდომას. ანუ მთელ იმ რადიუსზე, სადაც სამუშაოები აქვს კომპანიას ჩასატარებელი, სამუშაო მოედანს გაუთავისუფლებს. არც ერთ პროექტში ეს პირობა შესრულებული არ არის.
გამოდის, რომ ხელშეკრულების მოქმედების დაწყებისთანავე დამნაშავეები ვართ, რადგან კონტრაქტის პირობას არ ვასრულებთ. ვეჭვობ, ეს შეგნებულად კეთდებოდა, რადგან ჩვენი მხრიდან კონტრაქტის ხელმომწერმა ყველა პირმა იცოდა, რომ სამშენებლო მოედანი მთლიან ფართობზე რეალურად ვერ გათავისუფლდებოდა.
- მიანიშნებთ, რომ სამინისტროს მაღალჩინოსნები კომპანიებთან იყვნენ გარიგებული?
- ფაქტია, სამინისტრო და სტრუქტურული ქვედანაყოფები მსგავს ხელშეკრულებებს ხელს აწერდნენ, რაც მუშაობაში სერიოზულ პრობლემებს გვიქმნიდა. ამ შემთხვევაში პროკურატურას არ წარმოვადგენ, ვცდილობ, არასწორი მიდგომები გამოვასწორო.
- ფაქტობრივად, სისხლის სამართლის დანაშაულზე საუბრობთ. მიაწოდეთ მასალები შესაბამის უწყებებს?
- თუ აქ დანაშაული იკვეთება, ამ მასალას წაიკითხავენ და ზომებსაც მიიღებენ.