საზოგადოება
მსოფლიო
პოლიტიკა

13

ივლისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეცხრამეტე დღე დაიწყება 23:31-ზე, მთვარე მერწყულშია – ფრთხილად იყავით სიტყვებთან და ქმედებებთან, იოლია კონფლიქტური სიტუაციის პროვოცირება. დღე მშვიდად გაატარე, მაგრამ არა მარტოობაში. ყურადღებით შეამოწმეთ ყველა ინფორმაცია. სერიოზული საქმეები გადადე. გაასუფთავეთ თქვენი სამუშაო ადგილი არასაჭირო ნივთებისგან. თანამშრომლებს ნაკლები შეხება უნდა ჰქონდეთ უფროსთან, მხოლოდ საჭიროების შემთხვევაში. დაიცავით ნეიტრალიტეტი კოლეგების მიმართ. არ არის რეკომენდებული შეხვედრების დანიშვნა. ხელშეკრულებების გაფორმება. ახალ სამსახურში გადასვლა. დაუფიქრებლად მოქმედება. ნუ აჰყვებით პროვოკაციებს და ნუ მოახდინეთ სხვების პროვოცირება. მოერიდეთ მთვრალ ადამიანებთან ურთიერთობა. უცნობ ადამიანებთან კონტაქტი.
სამართალი
მოზაიკა
მეცნიერება
კონფლიქტები
სამხედრო
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
5 ყველაზე გემრიელი კერძის რეცეპტი საქართველოს მაღალმთიანი რეგიონებიდან
5 ყველაზე გემრიელი კერძის რეცეპტი საქართველოს მაღალმთიანი რეგიონებიდან

ქარ­თუ­ლი სამ­ზა­რე­უ­ლო მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბით გა­მო­ირ­ჩე­ვა, თუმ­ცა სამ­წუ­ხა­როდ, ბევ­რი ქარ­თუ­ლი მთის კერ­ძი თან­და­თან "იკარ­გე­ბა" და მხო­ლოდ აქა-იქ თუა შე­მორ­ჩე­ნი­ლი.

AMBEBI.GE ჟურ­ნალ "გემ­რი­ე­ლის" მთა­ვარ რე­დაქ­ტორს ქე­თე­ვან ადე­იშ­ვილს მა­ღალმთი­ა­ნი რე­გი­ო­ნე­ბის 5 ყვე­ლა­ზე გემ­რი­ე­ლი კერ­ძის რე­ცეპ­ტის შე­სა­ხებ ესა­უბ­რა.

ჩვე­ნი რეს­პონ­დენ­ტის თქმით, ამ კერ­ძე­ბის და­სა­სა­ხე­ლებ­ლად მე­გობ­რებ­ში პა­ტა­რა გა­მო­კი­თხვაც ჩა­ა­ტა­რა და შე­დე­გი ასე­თია - ხინ­კა­ლი, ხა­ჭო­ერ­ბო, კუბ­და­რი, ჩო­ბან ყა­ურ­მა, რა­ჭუ­ლი ლორი. ამას გარ­და მთის კერ­ძე­ბი­დან ემა­ტე­ბა კა­ი­მა­ღი და ფხლო­ვა­ნე­ბი.

ხა­ჭო­ერ­ბო

ეს არის დამ­ბალ ხა­ჭო­სა და ერ­ბოს ნა­რე­ვი. დამ­ბა­ლი ხაჭო არის ხაჭო, რო­მელ­საც ფშავ­ში სპე­ცი­ა­ლუ­რი წე­სით აშ­რო­ბენ, შემ­დეგ კი­დე­ბენ ხის­გან დაწ­ნულ პა­ტა­რა სა­თავ­სო­ებ­ში - ჯო­ბა­ნებ­ში. ხა­ჭოს მა­სის­გან აკე­თე­ბენ 300-გრა­მი­ან გუნ­დებს, ეს რომ და­იწ­რი­ტე­ბა, მი­ი­ღე­ბენ გუნ­დებს, რო­მელ­საც ხე­ლით ზე­ლენ და დე­ბენ ამ ძო­ბა­ნებ­ში და აშ­რო­ბენ, გაშ­რო­ბის შემ­დეგ კი ქოთ­ნებ­ში დე­ბენ და თავ­სა­ხურს აფა­რე­ბენ. მის დალ­ბო­ბას თვე-თვე­ნა­ხე­ვა­რი სჭირ­დე­ბა და ამი­ტომ ეძა­ხი­ან დამ­ბალ ხა­ჭოს, იკი­დებს ობს და ეს ობი ორ­გა­ნიზ­მის­თვის ძა­ლი­ან სა­სარ­გებ­ლოა. რაც შე­ე­ხე­ბა კონ­კრე­ტუ­ლად ხა­ჭო­ერ­ბოს, ამ დამ­ბალ ხა­ჭოს ჩათ­ლი­ან, ერ­ბო­ში ად­ნო­ბენ და პურ­თან ერ­თად მი­ირ­თმე­ვენ.

ხინ­კა­ლი

ქარ­თულ რე­ა­ლო­ბა­ში ფშა­ურ კერ­ძად ით­ვლე­ბა და შემ­დეგ არის გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი სა­ქარ­თვე­ლოს და­ნარ­ჩენ მთი­ა­ნეთ­ში. არის კი­დევ სა­უ­ბა­რი, რომ ხინ­კა­ლი შე­იძ­ლე­ბა მონ­ღო­ლებს შე­მო­ე­ტა­ნათ. ხინ­კალ­ზე სულ­ხან-სა­ბას სრუ­ლი­ად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი გან­მარ­ტე­ბა აქვს გა­კე­თე­ბუ­ლი. ის ამ­ბობს, რომ ეს არის დუ­მის შაშ­ხი, თუმ­ცა რომ და­ფიქ­რდე ამ ყვე­ლა­ფერს სა­ერ­თოდ არა­ნა­ი­რი კავ­ში­რი არ აქვს. ჩი­ნუ­რი ხინ­კა­ლი რომ ნა­ხოთ, მა­საც ზუს­ტად ანა­ლო­გი­უ­რი ფორ­მა აქვს, უბ­რა­ლოდ გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი შე­მად­გენ­ლო­ბა და მო­ხარ­შვის პრინ­ცი­პი აქვს.

ხინ­კა­ლი მთი­ან მხა­რე­ში დიდ რი­ტუ­ა­ლებს უკავ­შირ­დე­ბა. არ არ­სე­ბობს სა­დღე­სას­წა­უ­ლო სუფ­რა ხინ­კლის გა­რე­შე. უშუ­ა­ლოდ ფშავ­ში ხინ­კლის რამ­დე­ნი­მე სა­ხე­ო­ბა არ­სე­ბობს და ძი­რი­თა­დი გან­მას­ხვა­ვე­ბე­ლი ნი­შა­ნი მათი შე­მად­გენ­ლო­ბაა. ბუ­ნებ­რი­ვია, ცომი წყლი­თა და ფქვი­ლით კეთ­დე­ბა. ზოგი აკე­თებს ხა­ჭოს ფარშს, თუმ­ცა ყვე­ლა­ზე პო­პუ­ლა­რუ­ლი ხორ­ცი­ა­ნი ფარ­შია. ხორ­ცი­ან ფარშში ორი ვა­რი­ან­ტია, აუ­ცი­ლე­ბე­ლი და­ნა­მა­ტია მა­რი­ლი, პილ­პი­ლი, ხახ­ვი და ამას­თან ერ­თად უმა­ტე­ბენ ბე­გ­ქონ­და­რას, რო­მე­ლიც ბარ­ში ჩა­ნაც­ვლე­ბუ­ლია ძი­რით, ან უმა­ტე­ბენ პიტ­ნას, რო­მე­ლიც სრუ­ლი­ად გან­სხვა­ვე­ბულ გე­მოს აძ­ლევს.

სამ­წუ­ხა­როდ, ბარ­ში ეს კერ­ძი სრუ­ლი­ად გარ­დაქ­მნეს, გან­სა­კუთ­რე­ბით რეს­ტორ­ნებ­ში, სა­დაც ამან სა­ში­ნე­ლი სახე მი­ი­ღო. ხინ­კალს და­უ­მა­ტეს სა­ხა­მე­ბე­ლი, იყე­ნე­ბენ გა­ყი­ნულ ცომს, გა­ყი­ნულ ფარშს, რაც სრუ­ლი­ად არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა იმ კერძს, რა­საც ხინ­კა­ლი ჰქვია. მაგ­რამ შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ ხინ­კა­ლი ყვე­ლა­ზე პო­პუ­ლა­რუ­ლი მთის კერ­ძია სა­ქარ­თვე­ლო­ში.

კუბ­და­რი

კუბ­და­რი სვა­ნუ­რი სამ­ზა­რე­უ­ლოს დე­ლი­კა­ტე­სია. ის ფაქ­ტობ­რი­ვად პუ­რის ცო­მი­სა და ხორ­ცის ფარ­შის­გან მომ­ზა­დე­ბუ­ლი ე.წ. ხა­ჭა­პუ­რია. აქვე გე­ტყვით, თუ რა­ტომ აქვს ლო­ბი­ანს, ხა­ჭა­პურს, კუბ­დარს და ცო­მე­უ­ლო­ბას მრგვა­ლი ფორ­მა. ყვე­ლა­ფე­რი წარ­მარ­თუ­ლი მზის კულ­ტი­დან მო­დის, მას აქვს მრგვა­ლი ფორ­მა და ამას უკავ­შირ­დე­ბა ქარ­თუ­ლი ხა­ჭა­პუ­რის და მსგავ­სი ცო­მე­უ­ლის მრგვა­ლი ფორ­მე­ბი.

კუბ­და­რი შემ­დეგ­ნა­ი­რად მზად­დე­ბა: მზად­დე­ბა სა­ფუ­ა­რი­ა­ნი ცომი, ხორ­ცი არ უნდა იყოს ბე­ბე­რი სა­ქონ­ლის ან ღო­რის იმი­ტომ, რომ ის ნა­ხე­ვა­რი სა­ა­თის გან­მავ­ლო­ბა­ში უნდა და­ი­კე­პოს ხე­ლით სა­ნე­ლებ­ლებ­თან - ნი­ორ­თან და გიც­რულ­თან ერ­თად, რო­მე­ლიც ერ­თგვა­რი ბე­გ­ქონ­და­რაა. უნდა და­ი­ზი­ლოს ხე­ლით, რომ არო­მა­ტი კარ­გად გა­უჯ­დეს.

ხორცს, ხე­ლით აზელ­ვის შემ­დეგ ცომ­ში დე­ბენ. ჯერ ზე­მო­დან აცხო­ბენ ტა­ფა­ზე, შემ­დეგ უკვე ღუ­მელ­ში დგა­მენ. მთე­ლი სა­ოც­რე­ბა ის არის, რომ ხორ­ცი ას­წრებს გა­მო­ცხო­ბას იმი­ტომ, რომ ცომი შე­და­რე­ბით მა­გა­რია და თან ბო­ლომ­დე არ უნდა აფუვ­დეს, ამი­ტომ გა­მო­დის უფრო ხრა­შუ­ნა და გულ­სარ­თი მთლი­ა­ნად დარ­ბი­ლე­ბუ­ლია, ძა­ლი­ან გემ­რი­ე­ლია.

სხვა­თა­შო­რის სვა­ნებს აქვთ კი­დევ ერთი წესი, კუბ­დარს ნაკ­ვერ­ჩხალ­ზე აცხე­ლე­ბენ და ნაკ­ვერ­ჩხალ­ზე გა­ცხე­ლე­ბუ­ლი კუბ­და­რი ძა­ლი­ან გემ­რი­ე­ლია.

ჩო­ბან ყა­ურ­მა

ჩო­ბან ყა­ურ­მა სა­ქარ­თვე­ლოს მთი­ა­ნეთ­შიც არის გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი და იცი­ან ჩრდი­ლო­ეთ კავ­კა­სი­ა­შიც. "ჩო­ბან" თურ­ქუ­ლი სი­ტყვაა და მწყემსს ნიშ­ნავს. ფაქ­ტობ­რი­ვად, ეს მწყემ­სუ­რი ყა­ურ­მაა.

ყვე­ლა­ზე სა­ინ­ტე­რე­სო მისი მომ­ზა­დე­ბის პრო­ცე­სია, თუ რო­გორ აკე­თე­ბენ მწყემ­სე­ბი ამ კერძს: ამო­თხრი­ან ორ­მოს და ხორ­ცით სავ­სე გუ­დას მო­ა­თავ­სე­ბენ ორ­მო­ში, გა­და­ა­ფა­რე­ბენ მი­წას, ზე­მო­დან და­ან­თე­ბენ ცე­ცხლს და კერ­ძი ქვე­ვით მი­წა­ში მზად­დე­ბა, გა­მო­დის რა­ღაც უგემ­რი­ე­ლე­სი კერ­ძი.

რაც შე­ე­ხე­ბა სა­ნე­ლებ­ლებს, მწყემსს იმ მო­მენ­ტში რა უნდა ჰქონ­დეს, ეს იქ­ნე­ბა მა­რი­ლი, ნი­ო­რი, შე­იძ­ლე­ბა ვე­ლის პიტ­ნა და­ა­მა­ტოს და ძი­რი­თა­დი ტექ­ნო­ლო­გია ეს არის. სხვა­თა­შო­რის ჩო­ბან ყა­ურ­მა სხვა ქვეყ­ნებ­შიც არის გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი.

რა­ჭუ­ლი ლორი

მისი მომ­ზა­დე­ბაც ფაქ­ტობ­რი­ვად, მთე­ლი რი­ტუ­ა­ლია იმი­ტომ, რომ ნამ­დვი­ლი რა­ჭუ­ლი ლორი ექ­ვსი თვის გან­მავ­ლო­ბა­ში მზად­დე­ბა.

ლო­რის მომ­ზა­დე­ბა ღო­რის გაზ­რდი­დან იწყე­ბა, რად­გან უნდა იყოს სწო­რად გაზ­რდი­ლი ღორი, რომ ჰქონ­დეს შე­სა­ბა­მი­სი ხორ­ცი. თუ ის ნამ­დვი­ლად რა­ჭუ­ლი ტექ­ნო­ლო­გი­ი­თაა გა­მოყ­ვა­ნი­ლი, ძა­ლი­ან ძვი­რია იმი­ტომ, რომ დრო­საც მო­თხოვს, შრო­მა­საც, პრო­დუქ­ტიც მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის უნდა იყოს. რაჭ­ვე­ლე­ბი ამ ლორს ლო­ბი­ან­შიც ამა­ტე­ბენ, ლო­ბი­ო­შიც, მათ­თვის აუ­ცი­ლე­ბე­ლი პრო­დუქ­ტია, მაგ­რამ ძი­რი­თა­დად სა­დღე­სას­წა­უ­ლო.

რო­დე­საც რა­ჭა­ში ღორს დაკ­ლა­ვენ, დამ­დუღ­რა­ვენ, გა­ა­სუფ­თა­ვე­ბენ, ამო­აც­ლი­ან გულ-ღვიძლს, ყვე­ლა ნა­წილს დაჭ­რი­სას ამა­რი­ლე­ბენ. შე­ბოლ­ვის პრო­ცე­სი ძა­ლი­ან ხან­გრძლი­ვია, გა­მოყ­ვა­ნილ ხორცს ძი­რი­თა­დად სა­დღე­სას­წა­უ­ლოდ მი­ირ­თმე­ვენ ხოლ­მე.

კი­დევ ორი, მთა­ში გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი და გემ­რი­ე­ლი კერ­ძია - კა­ი­მა­ღი და ფხლო­ვა­ნე­ბი. კა­ი­მა­ღი ახალ­მოხ­დი­ლი ნა­ღე­ბია, რო­მელ­შიც იდე­ბა ახა­ლი, დაფშვნი­ლი ყვე­ლი. ეს არის აჭა­რუ­ლი კერ­ძი, თუმ­ცა გავ­რცე­ლე­ბუ­ლია მცხე­თა-მთი­ა­ნეთ­შიც.

რაც შე­ე­ხე­ბა ფხლო­ვა­ნებს, ის ფაქ­ტობ­რი­ვად, მხლის ხა­ჭა­პუ­რა. ზოგი აკე­თებს ჭარხლით და ჭახ­რა­კი­ნებს უწო­დებს, ზოგი კი ის­პა­ნა­ხით ან მინ­დვ­რის მხა­ლე­უ­ლით. მომ­ზა­დე­ბის რამ­დე­ნი­მე ვა­რი­ან­ტი არ­სე­ბობს, ერ­თია, რომ უმად დაჭ­რილ მხალს ურე­ვენ გა­ხე­ხილ ყველ­ში, მე­ო­რე, როცა მო­შუ­შულ ხახვს უმა­ტე­ბენ და ცომ­ში მხო­ლოდ ბა­ლა­ხე­უ­ლი იდე­ბა. სა­ბო­ლოო ჯამ­ში უმად ჩა­დე­ბუ­ლი მხა­ლი უფრო გემ­რი­ე­ლია.

მთა­ვა­რი ფოტო: ხა­ვი­წი - თუ­შუ­რი საჭ­მე­ლი, ავ­ტო­რი: danoeli.wordpress.com

მკითხველის კომენტარები / 6 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
საბავშვო ბაღში გარდაცვლილი 2 წლის დაჩის დედის პირველი კომენტარი - "ჩემზეც ბევრი ბრალდებები წამოვიდა"
ავტორი:

5 ყველაზე გემრიელი კერძის რეცეპტი საქართველოს მაღალმთიანი რეგიონებიდან

5 ყველაზე გემრიელი კერძის რეცეპტი საქართველოს მაღალმთიანი რეგიონებიდან

ქართული სამზარეულო მრავალფეროვნებით გამოირჩევა, თუმცა სამწუხაროდ, ბევრი ქართული მთის კერძი თანდათან "იკარგება" და მხოლოდ აქა-იქ თუა შემორჩენილი.

AMBEBI.GE ჟურნალ "გემრიელის" მთავარ რედაქტორს ქეთევან ადეიშვილს მაღალმთიანი რეგიონების 5 ყველაზე გემრიელი კერძის რეცეპტის შესახებ ესაუბრა.

ჩვენი რესპონდენტის თქმით, ამ კერძების დასასახელებლად მეგობრებში პატარა გამოკითხვაც ჩაატარა და შედეგი ასეთია - ხინკალი, ხაჭოერბო, კუბდარი, ჩობან ყაურმა, რაჭული ლორი. ამას გარდა მთის კერძებიდან ემატება კაიმაღი და ფხლოვანები.

ხაჭოერბო

ეს არის დამბალ ხაჭოსა და ერბოს ნარევი. დამბალი ხაჭო არის ხაჭო, რომელსაც ფშავში სპეციალური წესით აშრობენ, შემდეგ კიდებენ ხისგან დაწნულ პატარა სათავსოებში - ჯობანებში. ხაჭოს მასისგან აკეთებენ 300-გრამიან გუნდებს, ეს რომ დაიწრიტება, მიიღებენ გუნდებს, რომელსაც ხელით ზელენ და დებენ ამ ძობანებში და აშრობენ, გაშრობის შემდეგ კი ქოთნებში დებენ და თავსახურს აფარებენ. მის დალბობას თვე-თვენახევარი სჭირდება და ამიტომ ეძახიან დამბალ ხაჭოს, იკიდებს ობს და ეს ობი ორგანიზმისთვის ძალიან სასარგებლოა. რაც შეეხება კონკრეტულად ხაჭოერბოს, ამ დამბალ ხაჭოს ჩათლიან, ერბოში ადნობენ და პურთან ერთად მიირთმევენ.

ხინკალი

ქართულ რეალობაში ფშაურ კერძად ითვლება და შემდეგ არის გავრცელებული საქართველოს დანარჩენ მთიანეთში. არის კიდევ საუბარი, რომ ხინკალი შეიძლება მონღოლებს შემოეტანათ. ხინკალზე სულხან-საბას სრულიად განსხვავებული განმარტება აქვს გაკეთებული. ის ამბობს, რომ ეს არის დუმის შაშხი, თუმცა რომ დაფიქრდე ამ ყველაფერს საერთოდ არანაირი კავშირი არ აქვს. ჩინური ხინკალი რომ ნახოთ, მასაც ზუსტად ანალოგიური ფორმა აქვს, უბრალოდ განსხვავებული შემადგენლობა და მოხარშვის პრინციპი აქვს.

ხინკალი მთიან მხარეში დიდ რიტუალებს უკავშირდება. არ არსებობს სადღესასწაულო სუფრა ხინკლის გარეშე. უშუალოდ ფშავში ხინკლის რამდენიმე სახეობა არსებობს და ძირითადი განმასხვავებელი ნიშანი მათი შემადგენლობაა. ბუნებრივია, ცომი წყლითა და ფქვილით კეთდება. ზოგი აკეთებს ხაჭოს ფარშს, თუმცა ყველაზე პოპულარული ხორციანი ფარშია. ხორციან ფარშში ორი ვარიანტია, აუცილებელი დანამატია მარილი, პილპილი, ხახვი და ამასთან ერთად უმატებენ ბეგქონდარას, რომელიც ბარში ჩანაცვლებულია ძირით, ან უმატებენ პიტნას, რომელიც სრულიად განსხვავებულ გემოს აძლევს.

სამწუხაროდ, ბარში ეს კერძი სრულიად გარდაქმნეს, განსაკუთრებით რესტორნებში, სადაც ამან საშინელი სახე მიიღო. ხინკალს დაუმატეს სახამებელი, იყენებენ გაყინულ ცომს, გაყინულ ფარშს, რაც სრულიად არ შეესაბამება იმ კერძს, რასაც ხინკალი ჰქვია. მაგრამ შეიძლება ითქვას, რომ ხინკალი ყველაზე პოპულარული მთის კერძია საქართველოში.

კუბდარი

კუბდარი სვანური სამზარეულოს დელიკატესია. ის ფაქტობრივად პურის ცომისა და ხორცის ფარშისგან მომზადებული ე.წ. ხაჭაპურია. აქვე გეტყვით, თუ რატომ აქვს ლობიანს, ხაჭაპურს, კუბდარს და ცომეულობას მრგვალი ფორმა. ყველაფერი წარმართული მზის კულტიდან მოდის, მას აქვს მრგვალი ფორმა და ამას უკავშირდება ქართული ხაჭაპურის და მსგავსი ცომეულის მრგვალი ფორმები.

კუბდარი შემდეგნაირად მზადდება: მზადდება საფუარიანი ცომი, ხორცი არ უნდა იყოს ბებერი საქონლის ან ღორის იმიტომ, რომ ის ნახევარი საათის განმავლობაში უნდა დაიკეპოს ხელით სანელებლებთან - ნიორთან და გიცრულთან ერთად, რომელიც ერთგვარი ბეგქონდარაა. უნდა დაიზილოს ხელით, რომ არომატი კარგად გაუჯდეს.

ხორცს, ხელით აზელვის შემდეგ ცომში დებენ. ჯერ ზემოდან აცხობენ ტაფაზე, შემდეგ უკვე ღუმელში დგამენ. მთელი საოცრება ის არის, რომ ხორცი ასწრებს გამოცხობას იმიტომ, რომ ცომი შედარებით მაგარია და თან ბოლომდე არ უნდა აფუვდეს, ამიტომ გამოდის უფრო ხრაშუნა და გულსართი მთლიანად დარბილებულია, ძალიან გემრიელია.

სხვათაშორის სვანებს აქვთ კიდევ ერთი წესი, კუბდარს ნაკვერჩხალზე აცხელებენ და ნაკვერჩხალზე გაცხელებული კუბდარი ძალიან გემრიელია.

ჩობან ყაურმა

ჩობან ყაურმა საქართველოს მთიანეთშიც არის გავრცელებული და იციან ჩრდილოეთ კავკასიაშიც. "ჩობან" თურქული სიტყვაა და მწყემსს ნიშნავს. ფაქტობრივად, ეს მწყემსური ყაურმაა.

ყველაზე საინტერესო მისი მომზადების პროცესია, თუ როგორ აკეთებენ მწყემსები ამ კერძს: ამოთხრიან ორმოს და ხორცით სავსე გუდას მოათავსებენ ორმოში, გადააფარებენ მიწას, ზემოდან დაანთებენ ცეცხლს და კერძი ქვევით მიწაში მზადდება, გამოდის რაღაც უგემრიელესი კერძი.

რაც შეეხება სანელებლებს, მწყემსს იმ მომენტში რა უნდა ჰქონდეს, ეს იქნება მარილი, ნიორი, შეიძლება ველის პიტნა დაამატოს და ძირითადი ტექნოლოგია ეს არის. სხვათაშორის ჩობან ყაურმა სხვა ქვეყნებშიც არის გავრცელებული.

რაჭული ლორი

მისი მომზადებაც ფაქტობრივად, მთელი რიტუალია იმიტომ, რომ ნამდვილი რაჭული ლორი ექვსი თვის განმავლობაში მზადდება.

ლორის მომზადება ღორის გაზრდიდან იწყება, რადგან უნდა იყოს სწორად გაზრდილი ღორი, რომ ჰქონდეს შესაბამისი ხორცი. თუ ის ნამდვილად რაჭული ტექნოლოგიითაა გამოყვანილი, ძალიან ძვირია იმიტომ, რომ დროსაც მოთხოვს, შრომასაც, პროდუქტიც მაღალი ხარისხის უნდა იყოს. რაჭველები ამ ლორს ლობიანშიც ამატებენ, ლობიოშიც, მათთვის აუცილებელი პროდუქტია, მაგრამ ძირითადად სადღესასწაულო.

როდესაც რაჭაში ღორს დაკლავენ, დამდუღრავენ, გაასუფთავებენ, ამოაცლიან გულ-ღვიძლს, ყველა ნაწილს დაჭრისას ამარილებენ. შებოლვის პროცესი ძალიან ხანგრძლივია, გამოყვანილ ხორცს ძირითადად სადღესასწაულოდ მიირთმევენ ხოლმე.

კიდევ ორი, მთაში გავრცელებული და გემრიელი კერძია - კაიმაღი და ფხლოვანები. კაიმაღი ახალმოხდილი ნაღებია, რომელშიც იდება ახალი, დაფშვნილი ყველი. ეს არის აჭარული კერძი, თუმცა გავრცელებულია მცხეთა-მთიანეთშიც.

რაც შეეხება ფხლოვანებს, ის ფაქტობრივად, მხლის ხაჭაპურა. ზოგი აკეთებს ჭარხლით და ჭახრაკინებს უწოდებს, ზოგი კი ისპანახით ან მინდვრის მხალეულით. მომზადების რამდენიმე ვარიანტი არსებობს, ერთია, რომ უმად დაჭრილ მხალს ურევენ გახეხილ ყველში, მეორე, როცა მოშუშულ ხახვს უმატებენ და ცომში მხოლოდ ბალახეული იდება. საბოლოო ჯამში უმად ჩადებული მხალი უფრო გემრიელია.

მთავარი ფოტო: ხავიწი - თუშური საჭმელი, ავტორი: danoeli.wordpress.com

"მეუფე სტეფანეს ყველა გადაწყვეტილება და მოქმედება, რაც მან ეპარქიაში განახორციელა, არის სრულად მხარდაჭერილი" - დეკანოზი ანდრია ჯაღმაიძე

საქართველოში ტემპერატურა მნიშვნელოვნად დაიკლებს - როდიდან აცივდება?

აძლევენ თუ არა 55 წელს ქვემოთ მყოფ პირებს "ასტრაზენეკას" მეორე დოზით აცრის რეკომენდაციას? - რას აცხადებს ბიძინა კულუმბეგოვი