10 წლის ილიკო ქუჩაში უცნობ მამაკაცს გამოესარჩლა. მამაკაცი ნასვამი იყო და მალაკნების ბაზართან ბარბაცით მიდიოდა. მას დახეული ქურთუკი და ჩექმა ეცვა. უკან ბავშვების გუნდი მისდევდა და მთვრალს აბუჩად იგდებდა. ილიკომ ჯოხი მოიმარჯვა და თანატოლებს შეუტია. შეშინებულმა ბავშვებმა მთვრალს თავი დაანებეს. უცნობმა მშველელი იცნო. იგი მუშტაიდის ბაღში არაერთხელ უნახავს, როცა ბიჭი იმ დროს თბილისში ყველაზე მოდურ ცეკვას "შამილს" ასრულებდა. მამაკაცმა ილიკოს მადლობა გადაუხადა და ჩრდილოკავკასიელთა ლეგენდის - შამილის ნახატის ჩვენება შესთავაზა. ნესტიან ოთახში, სადაც არც საწოლი იდგა და არც - სკამი, უცნობმა ბავშვს ზეთის საღებავებით შესრულებული ნახატი უჩვენა. შემდეგ ცეკვა შეუქო და ურჩია, ამ საქმეს გაჰყოლოდა. დამშვიდობებისას ილიკომ მასპინძელს ვინაობა ჰკითხა. მამაკაცმა უპასუხა, რომ მხატვარი ნიკალა ფიროსმანაშვილი იყო.
ერთხელ ილიკო სუხიშვილი საქართველოს კომპარტიის ცენტრალურ კომიტეტში დაიბარეს - ცეკვის ანსამბლის დაარსების საკითხი უნდა გადაწყვეტილიყო. სუხიშვილმა იცოდა, რომ კომუნისტები ყოველგვარ ინდივიდუალიზმს ეჭვით უყურებდნენ, ამიტომ ცეკვები ხალხურ შემოქმედებად წარადგინა და დამალა, რომ ილეთების უდიდესი ნაწილი მისივე შექმნილი იყო. კულტურის სფეროს ერთ-ერთი ხელძღვანელის, ვარლამ შადურის, კაბინეტში ილიკომ პიჯაკი და ფეხსაცმელი გაიხადა და პარტიულ ჩინოსნებს წარმოდგენა გაუმართა. თავისივე გახმოვანებით "ყაზბეგური", "მოხევური", "ქართული" და "ბაღდადური"”იცეკვა. მამაკაცის პარტიებთან ერთად ქალის ილეთებსაც ასრულებდა და თან თითოეულ ცეკვას შესაბამის კომენტარს ურთავდა. არტისტიზმითა და საოცარი შესრულებით ისეთი ეფექტი მოახდინა, რომ შადურმა განუცხადა, - ანსამბლი აუცილებლად უნდა შექმნაო. ეს ამბავი ზუსტად 70 წლის წინ, 1945 წლის ზაფხულში მოხდა... სუხიშვილებს მაყურებელი დღემდე აღტაცებაში მოჰყავს.
მილანის ლა-სკალას თეატრში, სადაც სუხიშვილებამდე არც ერთი ერის ფოლკლორულ დასს ფეხი არ დაუდგამს, ქართველი მოცეკვავეების წარმოდგენის დასრულების შემდეგ, ოვაციების თანხლებით, ფარდა 14-ჯერ აიწია და ლეგენდარული ტენორის, ენრიკო კარუზოს "რეკორდს" გადააჭარბა - მისი გამოსვლის შემდეგ ლა-სკალაში ფარდა 11-ჯერ ასწიეს.
სუხიშვილების თაყვანისმცემელთა შორის იყვნენ: ჯონ კენედი, ფიდელ კასტრო, ჯავაჰარლარ ნერუ, ინდირა განდი, პელე, ფრენკ სინატრა, ჟან გაბენი, ბრიჟიტ ბარდო, უოლტ დისნეი, ჩარლი ჩაპლინი... ნიუ-იორკში, ბროდვეიზე, დასის წარმოდგენები წლის საუკეთესო შოუდ ორჯერ აღიარეს. სხვადასხვა წლებში "ნიუ-იორკ თაიმსმა", "ვაშინგტონ პოსტმა", "დეილი ტელეგრაფმა", "ფიგარომ" და სხვა წამყვანმა გაზეთებმა ილიკო სუხიშვილისა და ნინო რამიშვილის ანსამბლი მსოფლიოს ყველა დროის საუკეთესო ფოლკლორულ კოლექტივად დაასახელეს...
1917 წელს ნინო რამიშვილი უმცროს დასთან - თამართან ერთად, თბილისის ყველაზე პრესტიჟულ, მარია პერინის საბალეტო სტუდიაში მიიყვანეს. გოგონების ცეკვამ სტუდიის ხელმძღვანელები აღაფრთოვანა, მაგრამ სწავლის გადასახადი დიდი აღმოჩნდა, რამიშვილებს ამდენი ფული არ ჰქონდათ და დედამ გულდაწყვეტილი შვილები შინ წამოიყვანა. მეორე დღეს რამიშვილების ოჯახს თავად მარია პერინი ესტუმრა, იმდენად კარგი გოგოები გყავთ, თანახმა ვარ, უფასოდ იარონო!”ეს ეპიზოდი ფილმ "ვერის უბნის მელოდიებში" აისახა...
1924 წლის 26 აპრილს ილიკო სუხიშვილი თავისმა კლასელმა სერგო ზაქარიაძემ ოპერაში დაპატიჟა. იქ მარია პერინის სტუდიის გოგონები ცეკვავდნენ. იმ საღამოს ილიკო მასზე 3 წლით უმცროსმა, 14 წლის მოცეკვავე გოგომ მოხიბლა, რომელიც“ყვითელი მარგალიტის როლს ასრულებდა. წარმოდგენის პროგრამაში ყვითელი მარგალიტის გასწვრივ რამიშვილის გვარი ეწერა. ილიკომ ეს გვარი ფრჩხილის გასმით მონიშნა... ამაყი ნინო დაკემსილსამოსიან თაყვანისმცემელს ყურადღებას არ აქცევდა, მაგრამ ბიჭი ჯიუტი იყო, ფეხდაფეხ დაჰყვებოდა, მალე კი ბედნიერი შემთხვევაც მოხდა. ილიკო პერინის საბალეტო სტუდიაში მიიღეს და ცეკვისთვის მეწყვილე გამოუძებნეს - ნინო რამიშვილი. მას შემდეგ ერთმანეთს არ დასცილებიან, თუმცა ქორწილი არ ჰქონიათ და ცხოვრების ბოლომდე ოფიციალური რეგისტრაციაც კი არ გაუვლიათ.
გაგრძელება