საზოგადოება
პოლიტიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მსოფლიო
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ქართული სერვისის ნაკლოვანებები: რას ატყუებენ და რითი აღიზიანებენ კომპანიები მომხმარებლებს
ქართული სერვისის ნაკლოვანებები: რას ატყუებენ და რითი აღიზიანებენ კომპანიები მომხმარებლებს

სტრა­ტე­გი­უ­ლი კვლე­ვე­ბი­სა და გან­ვი­თა­რე­ბის ცენ­ტრის ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი სო­ცი­ო­ლო­გი­უ­რი კვლე­ვის მი­ზა­ნი იმის გარ­კვე­ვა იყო, თუ რა აწუ­ხებს ქარ­თველ მომ­ხმა­რე­ბელს და რამ­დე­ნად აქ­ტი­უ­რად იცავს სა­კუ­თარ ინ­ტე­რე­სებს. კვლე­ვამ მო­იც­ვა კვე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი მომ­სა­ხუ­რე­ბა, კო­მუ­ნა­ლუ­რი მომ­სა­ხუ­რე­ბა, ტრან­სპორ­ტის და ბენ­ზინ/გაზ­გა­სა­მარ­თი სად­გუ­რე­ბის მომ­სა­ხუ­რე­ბა, არა­სა­სურ­სა­თო-სა­მომ­ხმა­რებ­ლო პრო­დუქ­ტე­ბის მი­წო­დე­ბა.

პი­რის­პი­რი ინ­ტერ­ვი­უს მე­თო­დით 11 ქა­ლაქ­ში 1140 სრულ­წლო­ვა­ნი რეს­პონ­დენ­ტი გა­მო­ი­კი­თხა.

კვლე­ვის შე­დე­გე­ბის მი­ხედ­ვით, მომ­ხმა­რე­ბელ­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბა სურ­სა­თის სფე­რო­ში სა­ნი­ტა­რულ-ჰი­გი­ე­ნუ­რი პი­რო­ბე­ბის დარ­ღვე­ვას და ვა­და­გა­სუ­ლი პრო­დუქ­ცი­ის პრობ­ლე­მას აღ­ნიშ­ნავს. სა­სურ­სა­თო ბაზ­რებ­ში მომ­ხმა­რე­ბე­ლი ხში­რად ტყუვ­დე­ბა წო­ნა­ში. ჰი­პერ­მარ­კე­ტებ­ში კი მთა­ვა­რი წუ­ხი­ლი დიდი რი­გე­ბია.

კო­მუ­ნა­ლურ სფე­რო­ში მომ­ხმა­რე­ბე­ლი ძი­რი­თა­დად უკ­მა­ყო­ფი­ლოა მომ­სა­ხუ­რე­ბის მა­ღა­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბით, მი­წო­დე­ბუ­ლი რე­სურ­სის ხა­რის­ხით და მი­წო­დე­ბის ხში­რი და მო­უ­ლოდ­ნე­ლი წყვე­ტით. უკ­მა­ყო­ფი­ლო მომ­ხმა­რებ­ლე­ბის რი­ცხვი შე­და­რე­ბით და­ბა­ლია არა­სა­სურ­სა­თო სა­ქონ­ლით ვაჭ­რო­ბი­სა და სატ­რან­სპორ­ტო სფე­რო­ში.

არა­სა­სურ­სა­თო სა­ქონ­ლის სფე­რო­ში უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბის ძი­რი­თა­დი მი­ზე­ზე­ბია ბრენ­დის ფალ­სი­ფი­კა­ცია და სერ­ვის-ცენ­ტრში შე­კე­თე­ბუ­ლი სა­ქონ­ლის ხე­ლა­ხა­ლი გა­ფუ­ჭე­ბა.

წამ­ლებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით მომ­ხმა­რე­ბელ­თა 2/3 აღ­ნიშ­ნავს გა­მო­წე­რი­ლის ნაც­ვლად სხვა წამ­ლის მი­ყიდ­ვის იძუ­ლე­ბის ფაქ­ტებს, ხოლო წამ­ლებ­სა და კოს­მე­ტი­კას­თან და­კავ­ში­რე­ბით - ვა­და­გა­სუ­ლი პრო­დუქ­ტის მი­ყიდ­ვის ფაქ­ტებს. საწ­ვავ­თან და­კავ­ში­რე­ბით მომ­ხმა­რებ­ლე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ პრო­დუქ­ცი­ის მო­ცუ­ლო­ბის ან ხა­რის­ხის ნაკ­ლუ­ლო­ბას.

სატ­რან­სპორ­ტო სფე­რო­ში უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბის ძი­რი­თა­დი მი­ზე­ზე­ბია სა­ნი­ტა­რუ­ლი ნორ­მე­ბის და­უც­ვე­ლო­ბა და მგზავ­რთა გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი რა­ო­დე­ნო­ბა. სა­მარ­შრუ­ტო ტაქ­სებ­ში მომ­ხმა­რებ­ლე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ წეს­რი­გის და­უც­ვე­ლო­ბას, მძღო­ლე­ბის არაპრო­ფე­სი­ო­ნა­ლიზმს და მომ­სა­ხუ­რე­ბის სიძ­ვი­რეს.

სხვა­დას­ხვა კო­მუ­ნა­ლუ­რი მომ­სა­ხუ­რე­ბის ოფი­სე­ბის/სერ­ვის ცენ­ტრე­ბის (გა­ზის, ელექტრო­ე­ნერ­გი­ის, წყლის, სა­ტე­ლე­ფო­ნო, ინ­ტერ­ნეტ და სა­კა­ბე­ლო კომ­პა­ნი­ე­ბის) მუ­შა­ო­ბით რეს­პონ­დენ­ტთა კმა­ყო­ფი­ლე­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი სა­შუ­ა­ლო­ზე მა­ღა­ლია (წამ­ყვა­ნი პო­ზი­ცი­აა "უფრო კმა­ყო­ფი­ლი ვარ, ვიდ­რე უკ­მა­ყო­ფი­ლო"). კო­მუ­ნა­ლუ­რი მომ­სა­ხუ­რე­ბის ერთი რო­მე­ლი­მე კომ­პა­ნი­ის მუ­შა­ო­ბით კმა­ყო­ფი­ლია 52.8%. კმა­ყო­ფი­ლე­ბის ძი­რი­თად მი­ზე­ზებს შო­რის შე­და­რე­ბით გა­მო­იკ­ვე­თა ორი მი­ზე­ზი: შეც­დო­მებ­სა და პრობ­ლე­მებ­ზე სწრა­ფი რე­ა­გი­რე­ბა და ხა­რის­ხი­ა­ნი პრო­დუქ­ტი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბის მო­წო­დე­ბა.

რაც შე­ე­ხე­ბა უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბას - მი­ნი­მუმ ერთი სერ­ვი­სით მა­ინც უკ­მა­ყო­ფი­ლოა რეს­პონ­დენ­ტთა 47.2%, ხოლო ძი­რი­თად მი­ზე­ზებს შო­რის ამ შემ­თხვე­ვა­შიც ორი ფაქ­ტო­რი გა­მო­იკ­ვე­თა: მომ­სა­ხუ­რე­ბის სიძ­ვი­რე და მომ­სა­ხუ­რე­ბის მი­წო­დე­ბის ხში­რი წყვე­ტა.

სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­სპორ­ტის სა­ხე­ო­ბე­ბი­დან რეს­პონ­დენ­ტე­ბი ძი­რი­თა­დად სა­მარ­შრუ­ტო ტაქსს იყე­ნე­ბენ. უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბის ორ ყვე­ლა­ზე გა­მოკ­ვე­თილ მი­ზეზს, ყვე­ლა სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ტრან­სპორტთან მი­მარ­თე­ბა­ში, წარ­მო­ად­გენს სა­ნი­ტა­რუ­ლი ნორ­მე­ბის და­უც­ვე­ლო­ბა და მგზავ­რთა გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი რა­ო­დე­ნო­ბა. სა­მარ­შრუ­ტო ტაქ­სე­ბის მომ­სა­ხუ­რე­ბის მი­მართ შე­ნიშ­ვნე­ბი მა­ტუ­ლობს და ძი­რი­თად მი­ზე­ზებ­თან ერ­თად იკ­ვე­თე­ბა წეს­რი­გის და­უც­ვე­ლო­ბა, არაპრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი მძღო­ლე­ბი და სიძ­ვი­რე. სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­სპორ­ტით მომ­სა­ხუ­რე­ბის დარ­ღვე­ვებ­ზე, მომ­ხმა­რე­ბელ­თა რე­ა­გი­რე­ბა თით­ქმის არ ხდე­ბა - მხო­ლოდ 3.6% მი­მარ­თავს სა­ჩივ­რით უშუ­ა­ლოდ კომ­პა­ნი­ას ან მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტეტს.

ავ­ტო­მო­ბი­ლის მფლო­ბე­ლი ოჯა­ხე­ბის წარ­მო­მად­გე­ნე­ლი რეს­პონ­დენ­ტე­ბი სა­უბ­რო­ბენ ბენ­ზინ­გა­სა­მართ სად­გუ­რებ­ზე მათ მი­მართ გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბულ უკა­ნო­ნო ქმე­დე­ბე­ბის ცალ­კე­ულ შემ­თხვე­ვებ­ზე.

უკა­ნო­ნო შემ­თხვე­ვე­ბი/დარ­ღვე­ვე­ბი ძი­რი­თა­დად და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია საწ­ვავ­თან. დარ­ღვე­ვე­ბის შემ­სწრე რეს­პონ­დენ­ტთა დიდ­მა უმ­რავ­ლე­სო­ბამ (81.1%) არა­ვი­თარ სა­პა­სუ­ხო ღო­ნის­ძი­ე­ბას არ მი­მარ­თა - მათი გან­წყო­ბა მო­ცე­მუ­ლი სა­კი­თხის მი­მართ კვლავ უი­მე­დოა ("მა­ინც არა­ფე­რი შე­იც­ვლე­ბა"). დარ­ღვე­ვე­ბის შე­თხვე­ვა­ში სა­ჩივ­რით მი­მარ­თვის მცი­რე რა­ო­დე­ნო­ბი­დან (15.5%) უმ­რავ­ლე­სო­ბა ბენ­ზინ­გა­სა­მარ­თი სად­გუ­რის მომ­სა­ხუ­რე პერ­სო­ნალ­ზე მო­დის.

თაკო ესე­ბუა

AMBEBI.GE

momxmarebeli.ge-ზე გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბუ­ლი კვლე­ვის შე­დე­გე­ბის მი­ხედ­ვით

რუბრიკის სხვა სიახლეები

ქართული სერვისის ნაკლოვანებები: რას ატყუებენ და რითი აღიზიანებენ კომპანიები მომხმარებლებს

ქართული სერვისის ნაკლოვანებები: რას ატყუებენ და რითი აღიზიანებენ კომპანიები მომხმარებლებს

სტრატეგიული კვლევებისა და განვითარების ცენტრის ჩატარებული სოციოლოგიური კვლევის მიზანი იმის გარკვევა იყო, თუ რა აწუხებს ქართველ მომხმარებელს და რამდენად აქტიურად  იცავს საკუთარ ინტერესებს. კვლევამ მოიცვა კვებასთან დაკავშირებული მომსახურება, კომუნალური მომსახურება, ტრანსპორტის და ბენზინ/გაზგასამართი სადგურების მომსახურება, არასასურსათო-სამომხმარებლო პროდუქტების მიწოდება.

პირისპირი ინტერვიუს მეთოდით 11 ქალაქში 1140 სრულწლოვანი რესპონდენტი გამოიკითხა.

კვლევის შედეგების მიხედვით, მომხმარებელთა უმრავლესობა სურსათის სფეროში სანიტარულ-ჰიგიენური პირობების დარღვევას და ვადაგასული პროდუქციის პრობლემას აღნიშნავს. სასურსათო ბაზრებში მომხმარებელი ხშირად ტყუვდება წონაში. ჰიპერმარკეტებში კი მთავარი წუხილი დიდი რიგებია.

კომუნალურ სფეროში მომხმარებელი ძირითადად უკმაყოფილოა მომსახურების მაღალი ღირებულებით, მიწოდებული რესურსის ხარისხით და მიწოდების ხშირი და მოულოდნელი წყვეტით. უკმაყოფილო მომხმარებლების რიცხვი შედარებით დაბალია არასასურსათო საქონლით ვაჭრობისა და სატრანსპორტო სფეროში.

არასასურსათო საქონლის სფეროში უკმაყოფილების ძირითადი მიზეზებია ბრენდის ფალსიფიკაცია და სერვის-ცენტრში შეკეთებული საქონლის ხელახალი გაფუჭება.

წამლებთან დაკავშირებით მომხმარებელთა 2/3 აღნიშნავს გამოწერილის ნაცვლად სხვა წამლის მიყიდვის იძულების ფაქტებს, ხოლო წამლებსა და კოსმეტიკასთან დაკავშირებით - ვადაგასული პროდუქტის მიყიდვის ფაქტებს. საწვავთან დაკავშირებით მომხმარებლები აღნიშნავენ პროდუქციის მოცულობის ან ხარისხის ნაკლულობას.

სატრანსპორტო სფეროში უკმაყოფილების ძირითადი მიზეზებია სანიტარული ნორმების დაუცველობა და მგზავრთა გადაჭარბებული რაოდენობა. სამარშრუტო ტაქსებში მომხმარებლები აღნიშნავენ წესრიგის დაუცველობას, მძღოლების არაპროფესიონალიზმს და მომსახურების სიძვირეს.

სხვადასხვა კომუნალური მომსახურების ოფისების/სერვის ცენტრების (გაზის, ელექტროენერგიის, წყლის, სატელეფონო, ინტერნეტ და საკაბელო კომპანიების) მუშაობით რესპონდენტთა კმაყოფილების მაჩვენებელი საშუალოზე მაღალია (წამყვანი პოზიციაა "უფრო კმაყოფილი ვარ, ვიდრე უკმაყოფილო"). კომუნალური მომსახურების ერთი რომელიმე კომპანიის მუშაობით კმაყოფილია 52.8%. კმაყოფილების ძირითად მიზეზებს შორის შედარებით გამოიკვეთა ორი მიზეზი: შეცდომებსა და პრობლემებზე სწრაფი რეაგირება და ხარისხიანი პროდუქტისა და მომსახურების მოწოდება.

რაც შეეხება უკმაყოფილებას - მინიმუმ ერთი სერვისით მაინც უკმაყოფილოა რესპონდენტთა 47.2%, ხოლო ძირითად მიზეზებს შორის ამ შემთხვევაშიც ორი ფაქტორი გამოიკვეთა: მომსახურების სიძვირე და მომსახურების მიწოდების ხშირი წყვეტა.

საზოგადოებრივი ტრანსპორტის სახეობებიდან რესპონდენტები ძირითადად სამარშრუტო ტაქსს იყენებენ. უკმაყოფილების ორ ყველაზე გამოკვეთილ მიზეზს, ყველა საზოგადოებრივ ტრანსპორტთან მიმართებაში, წარმოადგენს სანიტარული ნორმების დაუცველობა და მგზავრთა გადაჭარბებული რაოდენობა. სამარშრუტო ტაქსების მომსახურების მიმართ შენიშვნები მატულობს და ძირითად მიზეზებთან ერთად იკვეთება წესრიგის დაუცველობა, არაპროფესიონალი მძღოლები და სიძვირე. საზოგადოებრივი ტრანსპორტით მომსახურების დარღვევებზე, მომხმარებელთა რეაგირება თითქმის არ ხდება - მხოლოდ 3.6% მიმართავს საჩივრით უშუალოდ კომპანიას ან მუნიციპალიტეტს.

ავტომობილის მფლობელი ოჯახების წარმომადგენელი რესპონდენტები საუბრობენ ბენზინგასამართ სადგურებზე მათ მიმართ განხორციელებულ უკანონო ქმედებების ცალკეულ შემთხვევებზე.

უკანონო შემთხვევები/დარღვევები ძირითადად დაკავშირებულია საწვავთან. დარღვევების შემსწრე რესპონდენტთა დიდმა უმრავლესობამ (81.1%) არავითარ საპასუხო ღონისძიებას არ მიმართა - მათი განწყობა მოცემული საკითხის მიმართ კვლავ უიმედოა ("მაინც არაფერი შეიცვლება"). დარღვევების შეთხვევაში საჩივრით მიმართვის მცირე რაოდენობიდან (15.5%) უმრავლესობა ბენზინგასამართი სადგურის მომსახურე პერსონალზე მოდის.

თაკო ესებუა

AMBEBI.GE

momxmarebeli.ge-ზე გამოქვეყნებული კვლევის შედეგების მიხედვით

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია