მსოფლიო
პოლიტიკა
საზოგადოება

17

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ხუთშაბათი, მთვარის მეცხრამეტე დღე დაიწყება 01:29-ზე, მთვარე მშვილდოსანშია საშიში, ე.წ. სატანური დღეა, ფრთხილად იყავით. არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. მოერიდეთ ყოველგვარ ვაჭრობას, ფინანსური ოპერაციების ჩატარებას. ცუდი დღეა საქმის, საქმიანობის შესაცვლელად. მოგზაურობა და შორ მანძილზე მგზავრობა დაუშვებელია. უფრო მეტიც, უმჯობესია, ეს დღე შინ გაატაროთ. პასიურად დაისვენეთ. არავითარ შემთხვევაში არ დაქორწინდეთ ამ დღეს, გადადეთ ნიშნობაც. განქორწინებაც კი სხვა დღეს დანიშნეთ. არ გადაუსხათ სხვას სისხლი და პირიქით. ჯანმრთელობის გაუმჯობესების მიზნით კარგ შედეგს მოგიტანთ: სირბილი, ველოსიპედი, სწრაფი სიარული. არ გადატვირთოთ კუჭი. მოერიდეთ ცხიმიან საკვებს.
წიგნები
სამხედრო
მოზაიკა
სპორტი
კონფლიქტები
Faceამბები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
გიორგი ლობჟანიძე: "ფერეიდანში უამრავი ქართული წარწერაა, ქუჩაში ქართული ისმის"
გიორგი ლობჟანიძე: "ფერეიდანში უამრავი ქართული წარწერაა, ქუჩაში ქართული ისმის"

და­სავ­ლე­თი თუ აღ­მო­სავ­ლე­თი? აზია თუ ევ­რო­პა? - ეს კი­თხვა ყო­ველ­თვის და­მოკ­ლეს მახ­ვი­ლი­ვით ეკი­და სა­ქარ­თვე­ლოს თავ­ზე და პა­სუ­ხიც არა­ერ­თგვა­რო­ვა­ნი იყო... ირან-სა­ქარ­თვე­ლოს ურ­თი­ერ­თო­ბა­სა და სხვა მნიშ­ვნე­ლო­ვან სა­კი­თხებ­ზე აღ­მო­სავ­ლეთმცოდ­ნე, მთარ­გმნე­ლი, თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ასო­ცი­რე­ბუ­ლი პრო­ფე­სო­რი გი­ორ­გი ლობ­ჟა­ნი­ძე გვე­სა­უბ­რე­ბა.

- ცნო­ბილ ფრა­ზას: "ვარ ქარ­თვე­ლი, მა­შა­სა­და­მე - ევ­რო­პე­ლი" ჩვენს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში კა­მა­თი და აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბა მოჰ­ყვა. თქვე­ნი აზ­რით, ვინ ვართ ქარ­თვე­ლე­ბი: ევ­რო­პე­ლე­ბი თუ აზი­ე­ლე­ბი?

- ამა­ზე ერ­თმნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი პა­სუ­ხის გა­ცე­მა რთუ­ლია. აღ­მო­სავ­ლეთ­ში ყოფ­ნი­სას ვფიქ­რობ ხოლ­მე, რომ იმ­დე­ნი რამ გვაქვს სა­ერ­თო, ტი­პუ­რი აღ­მო­სავ­ლე­ლე­ბი ვართ და ევ­რო­პას­თან თით­ქმის არა­ფე­რი გვა­კავ­ში­რებს. სა­ქარ­თვე­ლო და ირა­ნი სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში ერ­თი­ან პო­ლი­ტი­კურ სივ­რცე­ში ცხოვ­რობ­დნენ. აღ­მო­სავ­ლუ­რი, სპარ­სუ­ლი კულ­ტუ­რა ჩვენ­ში არა მხო­ლოდ შე­მო­დი­ო­და, აქვე იქ­მნე­ბო­და ამ კულ­ტუ­რის ნი­მუ­შე­ბი. სა­ქარ­თვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი სა­გან­ძუ­რი თუნ­დაც ყა­ჯარ­თა პე­რი­ო­დის კულ­ტუ­რის არა­ერთ ნი­მუშს მო­ი­ცავს; სა­ქარ­თვე­ლო აღ­მო­სავ­ლე­თია გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლა­დაც, ევ­რო­პულ უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში ქარ­თუ­ლი ენა და ლი­ტე­რა­ტუ­რა აღ­მო­სავ­ლეთმცოდ­ნე­ო­ბის ფა­კულ­ტე­ტებ­ზე ის­წავ­ლე­ბა. მაგ­რამ ჩვენ ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი აღ­მო­სავ­ლე­თი ვართ, რაც თა­ვის­თა­ვად გვა­კავ­ში­რებს ევ­რო­პას­თან. ქრის­ტი­ა­ნო­ბა და­სავ­ლუ­რი კულ­ტუ­რის სა­ფუძ­ვე­ლი, ქვა­კუ­თხე­დია, აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ჩვენ ევ­რო­პე­ლე­ბიც ვართ. თუმ­ცა, უნდა ვა­ღი­ა­როთ, რომ ორი სამ­ყა­როს - აზი­ი­სა და ევ­რო­პის მიჯ­ნა­ზე ვართ, ორი­ვე კულ­ტუ­რულ ნა­კადს შე­მოქ­მე­დე­ბი­თად გა­და­ვა­მუ­შა­ვებთ და თვითმყო­ფად ეროვ­ნულ კულ­ტუ­რას ვქმნით. ეს ფაქ­ტია, და იმი­ტომ ნამ­დვი­ლად არ ვამ­ბობ, რომ "რაც კარ­გე­ბი ვართ, ქარ­თვე­ლე­ბი ვართ".

- რას იტყვით ჩვე­ნი სა­ხელ­მწი­ფოს, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის დღე­ვან­დელ პო­ლი­ტი­კურ კურ­სზე, გა­ცხა­დე­ბულ პრო­და­სავ­ლურ ორი­ენ­ტა­ცი­ა­ზე? ერთი მხრივ, ვამ­ბობთ, რომ აშშ-ის სტრა­ტე­გი­უ­ლი მო­კავ­ში­რე ვართ, მე­ო­რე მხრივ, ირან­თან უვი­ზო რე­ჟი­მი გვაქვს.

- ეს პო­ლი­ტი­კაა, მი­ვიჩ­ნევ, რომ ამა­ში ცუდი არა­ფე­რია, სა­ქარ­თვე­ლო უნდა ლა­ვი­რებ­დეს, მოქ­ნილ პო­ლი­ტი­კას ატა­რებ­დეს ორ სამ­ყა­როს შო­რის, კარ­გი გა­გე­ბით. მი­მაჩ­ნია, რომ ყვე­ლა კონ­ფლიქ­ტში მი­უმხრო­ბე­ლი უნდა ვი­ყოთ, პა­ტა­რა ქვე­ყა­ნა ვართ და ნე­ბის­მი­ე­რი მკვეთ­რად გა­მო­ხა­ტუ­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი სიმ­პა­თია დაგ­ვა­ზა­რა­ლებს. უნდა ვე­ცა­დოთ, ყვე­ლა მე­ზო­ბელ სა­ხელ­მწი­ფოს­თან, მათ შო­რის რუ­სეთ­თან, კე­თილ­მე­გობ­რუ­ლი თუ არა, კე­თილ­მე­ზობ­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბა გვქონ­დეს; ახლა მო­დუ­რია, გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი თვალ­საზ­რი­სის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნებს ჯა­შუ­შო­ბა დას­წა­მონ, მაგ­რამ მი­მაჩ­ნია, რომ რუ­სეთ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის მოგ­ვა­რე­ბას უნდა ვცდი­ლობ­დეთ, ცხა­დია, არა ნე­ბის­მი­ერ ფა­სად. ჩვე­ნი დღე­ვან­დე­ლი და­სავ­ლუ­რი ორი­ენ­ტა­ცია კი მხო­ლოდ დეკ­ლა­რი­რე­ბა, ხმა­მა­ღა­ლი გა­ნა­ცხა­დია, მეტი არა­ფე­რი: ვამ­ბობთ, რომ ევ­რო­პის ნა­წი­ლი ვართ, მაგ­რამ და­სავ­ლურ ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს არ ვი­ზი­ა­რებთ. სი­ტყვით, ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის სა­ერ­თა­შო­რი­სო დეკ­ლა­რა­ცი­ას ვა­ღი­ა­რებთ, მაგ­რამ აღ­მო­სავ­ლე­ლი დეს­პო­ტე­ბი­ვით ვიქ­ცე­ვით.

- რა არის ირა­ნუ­ლი თე­ოკ­რა­ტია, რო­მელ­საც დღეს ეს სა­ხელ­მწი­ფო ეფუძ­ნე­ბა?

- ირა­ნის დღე­ვან­დე­ლი სა­ხელ­მწი­ფო წყო­ბა და­ფუძ­ნე­ბუ­ლია ის­ლა­მის ერთ-ერთი მიმ­დი­ნა­რე­ო­ბის, ში­იზ­მის ფი­ლო­სო­ფი­ა­ზე. ირა­ნის 1979 წლის ის­ლა­მურ­მა რე­ვო­ლუ­ცი­ამ შეც­ვა­ლა შა­ჰის რე­ჟი­მი, რო­მელ­საც პრო­და­სავ­ლუ­რი კურ­სი ჰქონ­და დეკ­ლა­რი­რე­ბუ­ლი და ჩა­ა­ნაც­ვლა ეროვ­ნულ იდე­ო­ლო­გი­ა­ზე, ღი­რე­ბუ­ლე­ბებ­ზე დამ­ყა­რე­ბუ­ლი სა­ხელ­მწი­ფო წეს-წყო­ბი­ლე­ბით (რო­გორც ამას ირან­ში აფა­სე­ბენ). ეს მარ­თლაც სა­ხალ­ხო რე­ვო­ლუ­ცია იყო და არა ერთი ჯგუ­ფის ახი­რე­ბა, ხოლო ის, რომ ამ სა­ხალ­ხო რე­ვო­ლუ­ცი­ას სა­თა­ვე­ში სა­სუ­ლი­ე­რო პირი ჩა­უდ­გა, ბუ­ნებ­რი­ვია, რად­გან სწო­რედ ის იყო ეროვ­ნუ­ლი ინ­ტე­რე­სე­ბის, ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის გა­მომ­ხატ­ვე­ლი. ირა­ნელ­თა ტრა­დი­ცი­უ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი კი ში­იზმს ეფუძ­ნე­ბა. ში­იზ­მი მე­ტად რთუ­ლი იდე­ო­ლო­გი­ურ-სო­ცი­ა­ლუ­რი სის­ტე­მაა, ამ ქვე­ყა­ნა­ში პო­ლი­ტი­კუ­რი ში­იზ­მი იმა­მა­თის ინ­სტი­ტუტს ემ­ყა­რე­ბა, ანუ იმა­მი ღვთის­გან ხელ­დას­ხმუ­ლი ლი­დე­რია, ხალ­ხის წი­ნამ­ძღო­ლი გარ­კვე­ულ ის­ტო­რი­ულ ეტაპ­ზე. ასე­თი ლი­დე­რი რე­ვო­ლუ­ცი­ის შემ­დეგ, წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში აია­თო­ლა ჰო­მე­ი­ნი იყო, დღეს სა­ხელ­მწი­ფოს მე­თა­უ­რი აია­თო­ლა ალი ჰა­მე­ნე­ია.

- ირა­ნი­სა და და­სავ­ლუ­რი სამ­ყა­როს საკ­მა­ოდ და­ძა­ბუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბის ფონ­ზე, ბოლო ხანს ვა­შინგტო­ნი­დან კეთ­დე­ბა მი­ნიშ­ნე­ბე­ბი, რომ ვი­თა­რე­ბა შე­საძ­ლოა, გა­ნი­მუხ­ტოს და სამ­ხედ­რო და­პი­რის­პი­რე­ბა თა­ვი­დან ავი­ცი­ლოთ. თვი­თონ სპარ­სუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა რო­გორ უყუ­რებს ამ პრო­ცე­სებს?

- ხან­და­ხან მეჩ­ვე­ნე­ბა, რომ სა­ქარ­თვე­ლო­ში უფრო ნერ­ვი­უ­ლო­ბენ ამ ყვე­ლა­ფერ­ზე, ვიდ­რე ირან­ში. ახ­ლა­ხან ორი თვით ვი­ყა­ვი მათ სა­სუ­ლი­ე­რო ცენ­ტრ ყუმ­ში, ირა­ნის სა­სუ­ლი­ე­რო-პო­ლი­ტი­კუ­რი წრე­ე­ბის წარ­მო­მად­გენ­ლებ­თან აქ­ტი­უ­რი კონ­ტაქ­ტი მქონ­და და ვი­ტყვი, რომ იქ ძალ­ზე მშვი­დად უყუ­რე­ბენ ამ პრო­ცესს. სა­ქარ­თვე­ლო­დან კი ჩემი მე­გობ­რე­ბი მი­კავ­შირ­დე­ბოდ­ნენ და მე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ: სას­წრა­ფოდ და­ტო­ვე თე­ი­რა­ნი, ტე­ლე­ვი­ზი­ით გად­მოს­ცეს, რომ მანდ ომი იწყე­ბაო... კონ­კრე­ტულ თა­რიღ­საც კი მი­სა­ხე­ლებ­დნენ, როცა ამე­რი­კე­ლებს ირა­ნის­თვის უნდა და­ერ­ტყათ. ვფიქ­რობ, ვა­შინგტონ­ში კარ­გად იცი­ან, რა საფრ­თხის შემ­ცვე­ლი შე­იძ­ლე­ბა იყოს ირან­ზე შე­ტე­ვა მთე­ლი მსოფ­ლი­ოს­თვის, მათ შო­რის, ამე­რი­კის შე­ერ­თე­ბუ­ლი შტა­ტე­ბის­თვის. და რაც მთა­ვა­რია - ჩემი ამ სა­ხელ­მწი­ფო­ე­ბი­სად­მი დიდი პა­ტი­ვის­ცე­მის მი­უ­ხე­და­ვად, ირა­ნი არც ავ­ღა­ნე­თია და არც ერა­ყი, ის გა­ცი­ლე­ბით დიდი სა­ხელ­მწი­ფოა და მას­ზე თავ­დას­ხმას, შე­საძ­ლოა, შე­უქ­ცე­ვა­დი პრო­ცე­სე­ბი მოჰ­ყვეს, ცხა­დია, ეს ამე­რი­კის შე­ერ­თე­ბულ შტა­ტებ­შიც კარ­გად ეს­მით და, რო­გორც ჩანს, კონ­ფლიქ­ტის გა­დაჭ­რის სხვა გა­სა­ღებ­საც ეძე­ბენ. შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი კონ­ფლიქ­ტი არც ირა­ნულ მხა­რეს აძ­ლევს ხელს. ამას­თა­ნა­ვე, თე­ი­რან­ში გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას ერ­თპი­როვ­ნუ­ლად არა­ვინ იღებს, ნე­ბის­მი­ე­რი ინი­ცი­ა­ტი­ვა ფარ­თო მსჯე­ლო­ბის სა­გა­ნი ხდე­ბა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბაც აქ­ტი­უ­რია.

- რო­გო­რია, რა თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბით გა­მო­ირ­ჩე­ვა, თუნ­დაც აღ­მო­სავ­ლურ სამ­ყა­რო­ში, სპარ­სუ­ლი ხა­სი­ა­თი?

- ეროვ­ნუ­ლი ხა­სი­ა­თის თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბებ­ზე სა­უ­ბა­რი რთუ­ლია. უკი­დუ­რე­სო­ბე­ბი, ცხა­დია იქაც არ­სე­ბობს... სპარ­სუ­ლი ხა­სი­ა­თი წი­ნა­აღ­მდე­გობ­რი­ვია, გარ­კვე­ულ სი­ტუ­ა­ცი­ა­ში ის შე­იძ­ლე­ბა იყოს ძალ­ზე კე­თილ­შო­ბი­ლი და უკე­თუ­რიც... ისი­ნი პო­ე­ტუ­რად მო­აზ­როვ­ნე, მაგ­რამ ამას­თა­ნა­ვე, სიღ­რმი­სე­უ­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი არი­ან. ამის დას­ტუ­რია თუნ­დაც დღე­ვან­დე­ლი ირა­ნუ­ლი კინო; როცა ირა­ნულ კი­ნე­მა­ტოგ­რაფს ახ­ლან­დელ ქარ­თულ კი­ნოს ვა­და­რებ, გან­სხვა­ვე­ბა მარ­თლაც შემ­ზა­რა­ვია. ირა­ნე­ლი არის ინ­ტრო­ვენ­ტი. სა­კუ­თარ თავ­ში ჩა­კე­ტი­ლი, მაგ­რამ ამას­თა­ნა­ვე, სამ­ყა­რო­სად­მი ემო­ცი­უ­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა აქვს, რაც ჩვენ­თან, სამ­წუ­ხა­როდ, თან­და­თან იკარ­გე­ბა. ხან­და­ხან მგო­ნია, რომ საბ­ჭო­ურ ეპო­ქა­ში უფრო იყ­ვნენ პი­როვ­ნე­ბე­ბი, დღეს კი მა­სობ­რივ აზ­როვ­ნე­ბას უფრო ვხე­დავ. ირა­ნე­ლე­ბი სტუ­მარ­თმოყ­ვა­რე­ნი არი­ან. ში­რაზ­ში ჩემ­თვის სრუ­ლი­ად უცხო ადა­მი­ან­მა ისე მი­მას­პინ­ძლა, მთე­ლი დღე­ე­ბი გვერ­დი­დან არ მომ­ცი­ლე­ბია. ის სა­ქარ­თვე­ლო­ში ნამ­ყო­ფი იყო და მი­თხრა: ისე­თი სი­კე­თე მახ­სოვს ქარ­თვე­ლე­ბის­გან, რო­გორ შე­მიძ­ლია თქვენ არ და­გეხ­მა­რო­თო... ირა­ნე­ლი ყო­ველ­თვის მზად არის, სხვას მო­ემ­სა­ხუ­როს, ამ სი­ტყვის სა­უ­კე­თე­სო გა­გე­ბით, ოღონდ არა სა­კუ­თა­რი ღირ­სე­ბის ფა­სად. ამ­გვა­რი ადა­მი­ა­ნე­ბი, ჩემს ბავ­შვო­ბა­ში, ქარ­თულ სო­ფელ­ში თუ შემ­ხვედ­რია, ახლა სამ­წუ­ხა­როდ, სო­ფე­ლიც გა­დაგ­ვარ­და.

- ოფი­ცი­ა­ლუ­რი სტა­ტის­ტი­კით, ამ ქვე­ყა­ნა­ში მო­სახ­ლე­ო­ბის 0,01 პრო­ცენ­ტი ქარ­თვე­ლია. არის თუ არა დღე­ვან­დელ ირან­ში მათი უფ­ლე­ბე­ბი და­ცუ­ლი?

- ცნო­ბი­ლი ანეკ­დო­ტუ­რი ნათ­ქვა­მი­სა არ იყოს, ფე­რე­იდ­ნე­ლი ქარ­თვე­ლი 400 წე­ლია სუ­ლი­კოს არ მღე­რის, მაგ­რამ მან შეძ­ლო თა­ვი­სი ენის, ეროვ­ნუ­ლი თვითმყო­ფა­დო­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა. სა­ქარ­თვე­ლო­ში ამას, ძი­რი­თა­დად, ქარ­თვე­ლე­ბის გამ­ძლე­ო­ბას, სიმ­ტკი­ცეს მი­ა­წე­რენ, თუმ­ცა ავი­წყდე­ბათ მე­ო­რე მხა­რის დამ­სა­ხუ­რე­ბა. რომ არა ირა­ნის ოფი­ცი­ა­ლუ­რი წრე­ე­ბის ნება, პრო­ცე­სი შე­საძ­ლოა სხვაგ­ვა­რა­დაც წარ­მარ­თუ­ლი­ყო. ოფი­ცი­ა­ლუ­რი ირა­ნის პო­ზი­ცი­ას ცხად­ყოფს ისიც, რომ ფე­რე­ი­დან­ში უამ­რა­ვი ქარ­თუ­ლი წარ­წე­რაა, ქუ­ჩა­ში ქარ­თუ­ლი ის­მის. მე­ტიც, არი­ან ფე­რე­იდ­ნე­ლი ქარ­თვე­ლე­ბი, ძი­რი­თა­დად, უფ­რო­სი თა­ო­ბის წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი, რომ­ლებ­მაც სპარ­სუ­ლი არც კი იცი­ან, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ამ ქვე­ყა­ნა­ში და­ი­ბად­ნენ, მისი მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბი არი­ან. ასე რომ, თუ ჩვენ თვი­თონ არ შევ­ქმნით პრობ­ლე­მას არა­ჯან­სა­ღი აჟი­ო­ტა­ჟით, ინ­ტე­რე­სით (გან­სა­კუთ­რე­ბით, ტე­ლე­ვი­ზი­ე­ბის მხრი­დან), ფე­რე­იდ­ნე­ლი ქარ­თვე­ლე­ბის თვითმყო­ფა­დო­ბას არა­ფე­რი ემუქ­რე­ბა! ამი­ტომ ამ საქ­მე­ში ზო­მი­ე­რე­ბი­სა და არაპრო­ფე­სი­ო­ნალ­თა ჩა­რე­ვის წი­ნა­აღ­მდე­გი ვარ, რომ­ლე­ბიც პო­ლი­ტი­კუ­რი კო­ნი­უნ­ქტუ­რი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე აკე­თე­ბენ ხმა­მა­ღალ გან­ცხა­დე­ბებს. ნუ გა­ვუ­წევთ ჩვენს თა­ნა­მე­მა­მუ­ლე­ებს დათ­ვურ სამ­სა­ხურს.

ნინო კვი­ტაშ­ვი­ლი

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
სადგურის მოედანი და დადიანის გამზირი ერთმანეთს ხიდით დაუკავშირდება

გიორგი ლობჟანიძე: "ფერეიდანში უამრავი ქართული წარწერაა, ქუჩაში ქართული ისმის"

გიორგი ლობჟანიძე: "ფერეიდანში უამრავი ქართული წარწერაა, ქუჩაში ქართული ისმის"

დასავლეთი თუ აღმოსავლეთი? აზია თუ ევროპა? - ეს კითხვა ყოველთვის დამოკლეს მახვილივით ეკიდა საქართველოს თავზე და პასუხიც არაერთგვაროვანი იყო... ირან-საქართველოს ურთიერთობასა და სხვა მნიშვნელოვან საკითხებზე აღმოსავლეთმცოდნე, მთარგმნელი, თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ასოცირებული პროფესორი გიორგი ლობჟანიძე გვესაუბრება.

- ცნობილ ფრაზას: "ვარ ქართველი, მაშასადამე - ევროპელი" ჩვენს საზოგადოებაში კამათი და აზრთა სხვადასხვაობა მოჰყვა. თქვენი აზრით, ვინ ვართ ქართველები: ევროპელები თუ აზიელები?

- ამაზე ერთმნიშვნელოვანი პასუხის გაცემა რთულია. აღმოსავლეთში ყოფნისას ვფიქრობ ხოლმე, რომ იმდენი რამ გვაქვს საერთო, ტიპური აღმოსავლელები ვართ და ევროპასთან თითქმის არაფერი გვაკავშირებს. საქართველო და ირანი საუკუნეების განმავლობაში ერთიან პოლიტიკურ სივრცეში ცხოვრობდნენ. აღმოსავლური, სპარსული კულტურა ჩვენში არა მხოლოდ შემოდიოდა, აქვე იქმნებოდა ამ კულტურის ნიმუშები. საქართველოს ეროვნული საგანძური თუნდაც ყაჯართა პერიოდის კულტურის არაერთ ნიმუშს მოიცავს; საქართველო აღმოსავლეთია გეოგრაფიულადაც, ევროპულ უნივერსიტეტებში ქართული ენა და ლიტერატურა აღმოსავლეთმცოდნეობის ფაკულტეტებზე ისწავლება. მაგრამ ჩვენ ქრისტიანული აღმოსავლეთი ვართ, რაც თავისთავად გვაკავშირებს ევროპასთან. ქრისტიანობა დასავლური კულტურის საფუძველი, ქვაკუთხედია, აქედან გამომდინარე, ჩვენ ევროპელებიც ვართ. თუმცა, უნდა ვაღიაროთ, რომ ორი სამყაროს - აზიისა და ევროპის მიჯნაზე ვართ, ორივე კულტურულ ნაკადს შემოქმედებითად გადავამუშავებთ და თვითმყოფად ეროვნულ კულტურას ვქმნით. ეს ფაქტია, და იმიტომ ნამდვილად არ ვამბობ, რომ "რაც კარგები ვართ, ქართველები ვართ".

- რას იტყვით ჩვენი სახელმწიფოს, ხელისუფლების დღევანდელ პოლიტიკურ კურსზე, გაცხადებულ პროდასავლურ ორიენტაციაზე? ერთი მხრივ, ვამბობთ, რომ აშშ-ის სტრატეგიული მოკავშირე ვართ, მეორე მხრივ, ირანთან უვიზო რეჟიმი გვაქვს.

- ეს პოლიტიკაა, მივიჩნევ, რომ ამაში ცუდი არაფერია, საქართველო უნდა ლავირებდეს, მოქნილ პოლიტიკას ატარებდეს ორ სამყაროს შორის, კარგი გაგებით. მიმაჩნია, რომ ყველა კონფლიქტში მიუმხრობელი უნდა ვიყოთ, პატარა ქვეყანა ვართ და ნებისმიერი მკვეთრად გამოხატული პოლიტიკური სიმპათია დაგვაზარალებს. უნდა ვეცადოთ, ყველა მეზობელ სახელმწიფოსთან, მათ შორის რუსეთთან, კეთილმეგობრული თუ არა, კეთილმეზობლური ურთიერთობა გვქონდეს; ახლა მოდურია, განსხვავებული თვალსაზრისის მქონე ადამიანებს ჯაშუშობა დასწამონ, მაგრამ მიმაჩნია, რომ რუსეთთან ურთიერთობის მოგვარებას უნდა ვცდილობდეთ, ცხადია, არა ნებისმიერ ფასად. ჩვენი დღევანდელი დასავლური ორიენტაცია კი მხოლოდ დეკლარირება, ხმამაღალი განაცხადია, მეტი არაფერი: ვამბობთ, რომ ევროპის ნაწილი ვართ, მაგრამ დასავლურ ღირებულებებს არ ვიზიარებთ. სიტყვით, ადამიანის უფლებების საერთაშორისო დეკლარაციას ვაღიარებთ, მაგრამ აღმოსავლელი დესპოტებივით ვიქცევით.

- რა არის ირანული თეოკრატია, რომელსაც დღეს ეს სახელმწიფო ეფუძნება?

- ირანის დღევანდელი სახელმწიფო წყობა დაფუძნებულია ისლამის ერთ-ერთი მიმდინარეობის, შიიზმის ფილოსოფიაზე. ირანის 1979 წლის ისლამურმა რევოლუციამ შეცვალა შაჰის რეჟიმი, რომელსაც პროდასავლური კურსი ჰქონდა დეკლარირებული და ჩაანაცვლა ეროვნულ იდეოლოგიაზე, ღირებულებებზე დამყარებული სახელმწიფო წეს-წყობილებით (როგორც ამას ირანში აფასებენ). ეს მართლაც სახალხო რევოლუცია იყო და არა ერთი ჯგუფის ახირება, ხოლო ის, რომ ამ სახალხო რევოლუციას სათავეში სასულიერო პირი ჩაუდგა, ბუნებრივია, რადგან სწორედ ის იყო ეროვნული ინტერესების, ღირებულებების გამომხატველი. ირანელთა ტრადიციული ღირებულებები კი შიიზმს ეფუძნება. შიიზმი მეტად რთული იდეოლოგიურ-სოციალური სისტემაა, ამ ქვეყანაში პოლიტიკური შიიზმი იმამათის ინსტიტუტს ემყარება, ანუ იმამი ღვთისგან ხელდასხმული ლიდერია, ხალხის წინამძღოლი გარკვეულ ისტორიულ ეტაპზე. ასეთი ლიდერი რევოლუციის შემდეგ, წლების განმავლობაში აიათოლა ჰომეინი იყო, დღეს სახელმწიფოს მეთაური აიათოლა ალი ჰამენეია.

- ირანისა და დასავლური სამყაროს საკმაოდ დაძაბული ურთიერთობის ფონზე, ბოლო ხანს ვაშინგტონიდან კეთდება მინიშნებები, რომ ვითარება შესაძლოა, განიმუხტოს და სამხედრო დაპირისპირება თავიდან ავიცილოთ. თვითონ სპარსული საზოგადოება როგორ უყურებს ამ პროცესებს?

- ხანდახან მეჩვენება, რომ საქართველოში უფრო ნერვიულობენ ამ ყველაფერზე, ვიდრე ირანში. ახლახან ორი თვით ვიყავი მათ სასულიერო ცენტრ ყუმში, ირანის სასულიერო-პოლიტიკური წრეების წარმომადგენლებთან აქტიური კონტაქტი მქონდა და ვიტყვი, რომ იქ ძალზე მშვიდად უყურებენ ამ პროცესს. საქართველოდან კი ჩემი მეგობრები მიკავშირდებოდნენ და მეუბნებოდნენ: სასწრაფოდ დატოვე თეირანი, ტელევიზიით გადმოსცეს, რომ მანდ ომი იწყებაო... კონკრეტულ თარიღსაც კი მისახელებდნენ, როცა ამერიკელებს ირანისთვის უნდა დაერტყათ. ვფიქრობ, ვაშინგტონში კარგად იციან, რა საფრთხის შემცველი შეიძლება იყოს ირანზე შეტევა მთელი მსოფლიოსთვის, მათ შორის, ამერიკის შეერთებული შტატებისთვის. და რაც მთავარია - ჩემი ამ სახელმწიფოებისადმი დიდი პატივისცემის მიუხედავად, ირანი არც ავღანეთია და არც ერაყი, ის გაცილებით დიდი სახელმწიფოა და მასზე თავდასხმას, შესაძლოა, შეუქცევადი პროცესები მოჰყვეს, ცხადია, ეს ამერიკის შეერთებულ შტატებშიც კარგად ესმით და, როგორც ჩანს, კონფლიქტის გადაჭრის სხვა გასაღებსაც ეძებენ. შეიარაღებული კონფლიქტი არც ირანულ მხარეს აძლევს ხელს. ამასთანავე, თეირანში გადაწყვეტილებას ერთპიროვნულად არავინ იღებს, ნებისმიერი ინიციატივა ფართო მსჯელობის საგანი ხდება და საზოგადოებაც აქტიურია.

- როგორია, რა თავისებურებით გამოირჩევა, თუნდაც აღმოსავლურ სამყაროში, სპარსული ხასიათი?

- ეროვნული ხასიათის თავისებურებებზე საუბარი რთულია. უკიდურესობები, ცხადია იქაც არსებობს... სპარსული ხასიათი წინააღმდეგობრივია, გარკვეულ სიტუაციაში ის შეიძლება იყოს ძალზე კეთილშობილი და უკეთურიც... ისინი პოეტურად მოაზროვნე, მაგრამ ამასთანავე, სიღრმისეული ადამიანები არიან. ამის დასტურია თუნდაც დღევანდელი ირანული კინო; როცა ირანულ კინემატოგრაფს ახლანდელ ქართულ კინოს ვადარებ, განსხვავება მართლაც შემზარავია. ირანელი არის ინტროვენტი. საკუთარ თავში ჩაკეტილი, მაგრამ ამასთანავე, სამყაროსადმი ემოციური დამოკიდებულება აქვს, რაც ჩვენთან, სამწუხაროდ, თანდათან იკარგება. ხანდახან მგონია, რომ საბჭოურ ეპოქაში უფრო იყვნენ პიროვნებები, დღეს კი მასობრივ აზროვნებას უფრო ვხედავ. ირანელები სტუმართმოყვარენი არიან. შირაზში ჩემთვის სრულიად უცხო ადამიანმა ისე მიმასპინძლა, მთელი დღეები გვერდიდან არ მომცილებია. ის საქართველოში ნამყოფი იყო და მითხრა: ისეთი სიკეთე მახსოვს ქართველებისგან, როგორ შემიძლია თქვენ არ დაგეხმაროთო... ირანელი ყოველთვის მზად არის, სხვას მოემსახუროს, ამ სიტყვის საუკეთესო გაგებით, ოღონდ არა საკუთარი ღირსების ფასად. ამგვარი ადამიანები, ჩემს ბავშვობაში, ქართულ სოფელში თუ შემხვედრია, ახლა სამწუხაროდ, სოფელიც გადაგვარდა.

- ოფიციალური სტატისტიკით, ამ ქვეყანაში მოსახლეობის 0,01 პროცენტი ქართველია. არის თუ არა დღევანდელ ირანში მათი უფლებები დაცული?

- ცნობილი ანეკდოტური ნათქვამისა არ იყოს, ფერეიდნელი ქართველი 400 წელია სულიკოს არ მღერის, მაგრამ მან შეძლო თავისი ენის, ეროვნული თვითმყოფადობის შენარჩუნება. საქართველოში ამას, ძირითადად, ქართველების გამძლეობას, სიმტკიცეს მიაწერენ, თუმცა ავიწყდებათ მეორე მხარის დამსახურება. რომ არა ირანის ოფიციალური წრეების ნება, პროცესი შესაძლოა სხვაგვარადაც წარმართულიყო. ოფიციალური ირანის პოზიციას ცხადყოფს ისიც, რომ ფერეიდანში უამრავი ქართული წარწერაა, ქუჩაში ქართული ისმის. მეტიც, არიან ფერეიდნელი ქართველები, ძირითადად, უფროსი თაობის წარმომადგენლები, რომლებმაც სპარსული არც კი იციან, მიუხედავად იმისა, რომ ამ ქვეყანაში დაიბადნენ, მისი მოქალაქეები არიან. ასე რომ, თუ ჩვენ თვითონ არ შევქმნით პრობლემას არაჯანსაღი აჟიოტაჟით, ინტერესით (განსაკუთრებით, ტელევიზიების მხრიდან), ფერეიდნელი ქართველების თვითმყოფადობას არაფერი ემუქრება! ამიტომ ამ საქმეში ზომიერებისა და არაპროფესიონალთა ჩარევის წინააღმდეგი ვარ, რომლებიც პოლიტიკური კონიუნქტურიდან გამომდინარე აკეთებენ ხმამაღალ განცხადებებს. ნუ გავუწევთ ჩვენს თანამემამულეებს დათვურ სამსახურს.

ნინო კვიტაშვილი

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"