სამართალი
მსოფლიო
სამხედრო

2

ივნისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეშვიდე დღე დაიწყება 11:53-ზე, მთვარე ქალწულს ესტუმრება 07:02-ზე – კარგია მოლაპარაკებების წარმოება. ახალი კავშირების დამყარება. სარეკლამო კამპანიების, კონფერენციების და მსგავსი ღონისძიებების ჩატარება. გამოიყენეთ სიტყვები პარტნიორების, ინვესტორების და სპონსორების დასარწმუნებლად. ბიზნესმენებმა ხელი უნდა შეუწყონ და დააფინანსონ შემოქმედებითი ადამიანები. ბევრმა მუშაობამ შეიძლება გამოიწვიოს გადაღლილობა. უმჯობესია თავი შეიკავოთ დიდი რაოდენობით ქონის, ლორის, ქაშაყის, დამუშავებული ყველის და მსგავსი პროდუქტების მიღებაზე.
საზოგადოება
სპორტი
პოლიტიკა
მოზაიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მეცნიერება
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ნინო იოსელიანი - მოდის სამყაროში ხელით ნაკეთობებზე მოთხოვნა გაიზრდება
ნინო იოსელიანი - მოდის სამყაროში ხელით ნაკეთობებზე მოთხოვნა გაიზრდება

Art Cafe Sfumato-ში სტუმ­რე­ბის­თვის მყუდ­რო გა­რე­მოა შექ­მნი­ლი, სა­დაც ნინო იო­სე­ლი­ა­ნი გვსტუმ­რობს, რო­მელ­საც სა­ქარ­თვე­ლო­ში კარ­გად იც­ნო­ბენ, თუმ­ცა ცო­ტამ თუ იცის მისი ძი­რი­თა­დი სპე­ცი­ა­ლო­ბის შე­სა­ხებ.

- ნინო, შენს ძი­რი­თად პრო­ფე­სი­ა­ზე გვე­სა­უბ­რე.

- პა­რი­ზის უნი­ვერ­სი­ტე­ტის სა­ერ­თა­შო­რი­სო კო­მუ­ნი­კა­ცი­ე­ბის ფა­კულ­ტე­ტი და­ვამ­თავ­რე. ჩემი პრო­ფე­სია მარ­კე­ტინგს, რეკ­ლა­მას, პი­არს უკავ­შირ­დე­ბა. არ­ჩე­უ­ლი პრო­ფი­ლი კი - მო­დას.

- უფრო რომ დაგ­ვი­კონ­კრე­ტო...

- მო­დის მარ­კე­ტინ­გის სპე­ცი­ა­ლის­ტი ვარ და ჩემი პრო­ფე­სია მო­დის სტრა­ტე­გი­ულ და­გეგ­მვა­სა და გან­ვი­თა­რე­ბას ემ­სა­ხუ­რე­ბა. ეს პრო­ფე­სია სა­ზღვარ­გა­რე­თაც ახა­ლია. როცა მსოფ­ლიო ბა­ზარ­ზე ამ­დე­ნი მო­დის სახ­ლი გაჩ­ნდა, სა­ჭი­რო გახ­და მათი სწო­რი მარ­თვა, ნე­ბის­მი­ე­რი ბრენ­დის მთა­ვა­რი კონ­ცეფ­ცია ხომ კო­მერ­ცი­უ­ლი წარ­მა­ტე­ბაა. ჩემი პრო­ფე­სი­ის ადა­მი­ა­ნის მთა­ვა­რი ამო­ცა­ნა დი­ზა­ი­ნერ­თან თა­ნამ­შრომ­ლო­ბაა - მას­თან კო­ლექ­ცი­ის და­გეგ­მვა, ანუ ბაზ­რის მო­თხოვ­ნე­ბის სწო­რად მი­წო­დე­ბა, შემ­დეგ შექ­მნი­ლი კო­ლექ­ცი­ის ფა­სის გან­სა­ზღვრა. ასე­ვე კონ­სულ­ტა­ცი­ე­ბი, რო­გორ გა­ხა­დო კო­ლექ­ცია კო­მერ­ცი­უ­ლი, რომ მას­ზე მო­თხოვ­ნა გა­ი­ზარ­დოს. ეს რთუ­ლი პრო­ცე­სია.

- შე­გიძ­ლია დე­ტა­ლუ­რად აღ­წე­რო როლი და ფუნ­ქცი­ე­ბი?

- მო­დის მარ­კე­ტო­ლო­გის მთა­ვა­რი მო­თხოვ­ნა ბაზ­რის მო­თხოვ­ნე­ბის შეს­წავ­ლა, შემ­დეგ­ში კი შე­სა­ბა­მი­სი კონ­ცეფ­ცი­ის და­გეგ­მვა, ასე­ვე ძი­რი­თა­დი მი­მარ­თუ­ლე­ბე­ბის და სა­რეკ­ლა­მო სტრა­ტე­გი­ის შე­მუ­შა­ვე­ბაა. ამ ეტაპ­ზე ჩემს პრო­ფე­სი­ა­ზე დიდი მო­თხოვ­ნაა. შე­იძ­ლე­ბა იყო ძა­ლი­ან კარ­გი დი­ზა­ი­ნე­რი, უმ­შვე­ნი­ე­რეს ნივ­თებს ქმნი­დე, მაგ­რამ არ იყო კო­მერ­ცი­უ­ლი ნი­ჭის მქო­ნე. შე­იძ­ლე­ბა გა­გიჩ­ნდეს კი­თხვა, ესა თუ ის დი­ზა­ი­ნე­რი ლა­მაზ კო­ლექ­ცი­ას რომ ქმნის, რა­ტომ არ იყი­დე­ბა? იმი­ტომ, რომ ბა­ზარ­ზე არ არის მო­თხოვ­ნა ან იმ­დე­ნად ძვი­რად აფა­სებს, კლი­ენტს არ უღირს. ათა­სი კომ­პო­ნენ­ტია, რო­მე­ლიც უნდა გა­ით­ვა­ლის­წი­ნო. იოლი არ არის, რომ ტრენ­დი კო­მერ­ცი­უ­ლად მომ­გე­ბი­ა­ნი გა­ხა­დო. ყო­ვე­ლი მო­დის სახ­ლის უკან დგას ერთი მთა­ვა­რი ფი­გუ­რა, დი­ზა­ი­ნე­რი, რო­მელ­თა­ნაც ბევ­რი სხვა დი­ზა­ი­ნე­რი თა­ნამ­შრომ­ლობს. სა­მუ­შაო იმ­დე­ნად მრა­ვალ­მხრი­ვია, ერთი ადა­მი­ა­ნის გო­ნე­ბა ვერ გას­წვდე­ბა. ეს პრო­ცე­სე­ბი ევ­რო­პა­ში მარ­თუ­ლი და და­ლა­გე­ბუ­ლია. არის მთა­ვა­რი დი­ზა­ი­ნე­რი, რო­მელ­თა­ნაც მუ­შა­ობს მო­დის მარ­კე­ტო­ლო­გი. მათ მიერ შე­მუ­შა­ვე­ბუ­ლი სტრა­ტე­გი­ის მი­ხედ­ვით და­ქი­რა­ვე­ბულ დი­ზა­ი­ნე­რებს გარ­კვე­უ­ლი მი­მარ­თუ­ლე­ბა ეძ­ლე­ვათ. მა­გა­ლი­თად, ერთი წლით ადრე იცი­ან ტენ­დენ­ცია, რო­მელ­საც ით­ვა­ლის­წი­ნე­ბენ ქსო­ვი­ლის, სტი­ლი­სა თუ ფე­რე­ბის შერ­ჩე­ვი­სას. აქვე მი­უ­თი­თებ თუ რა სუ­ლის­კვე­თე­ბას უნდა ატა­რებ­დეს კო­ლექ­ცია. შემ­დეგ დი­ზა­ი­ნე­რე­ბი იწყე­ბენ ეს­კი­ზე­ბის შექ­მნას. ეს ეს­კი­ზე­ბი იცხრი­ლე­ბა. ასო­ბით თუ ათა­სო­ბით ეს­კი­ზი­დან შე­იძ­ლე­ბა ძა­ლი­ან ცოტა დარ­ჩეს. შერ­ჩე­უ­ლი ეს­კი­ზე­ბის მი­ხედ­ვით იკე­რე­ბა სა­ტეს­ტო მო­დე­ლე­ბი. აქე­და­ნაც გარ­კვე­უ­ლი რა­ო­დე­ნო­ბა იცხრი­ლე­ბა და რჩე­ბა ძი­რი­თა­დი კო­ლექ­ცია. სა­ბო­ლო­ოდ, შექ­მნი­ლი კო­ლექ­ცი­ე­ბი კარ­გად ნა­ფიქ­რი და კო­მერ­ცი­უ­ლად გათ­ვლი­ლი პრო­ექ­ტე­ბია, ცნო­ბი­ლი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის უკან ბევ­რი ადა­მი­ა­ნი მუ­შა­ობს, - ბიზ­ნე­სად­მი­ნის­ტრი­რე­ბის თუ შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი ჯგუ­ფე­ბი. ამ სქე­მით მუ­შა­ობს წამ­ყვა­ნი მო­დის სახ­ლე­ბი.

- ეს სქე­მა მო­დის კო­მერ­ცი­უ­ლი კუ­თხით გან­ვი­თა­რე­ბამ და მას­შტა­ბე­ბის გაზ­რდამ მო­ი­ტა­ნა?

- კი, ასეა.

- ანუ ერთი მხრივ არის ნი­ჭი­ე­რი დი­ზა­ი­ნე­რი, რო­მე­ლიც იდე­ე­ბი­სა და მუ­ზის ნაკ­ლე­ბო­ბას არ უჩი­ვის და არის მარ­კე­ტო­ლო­გი, რო­მე­ლიც ამ დი­ზა­ი­ნერს გარ­კვე­ულ ჩარ­ჩოს და­უ­წე­სებს?

- თუ დი­ზა­ი­ნერს ხუთი კა­ბის გა­ყიდ­ვა აკ­მა­ყო­ფი­ლებს, ამ სქე­მას არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნებს. მი­ზანს და მას­შტაბს გა­აჩ­ნია.

- უხე­შად რომ ვთქვათ, ფული, იგი­ვე კო­მერ­ცია, კარ­ნა­ხობს მო­დას?

- ასეა. რა გა­გიკ­ვირ­და, დღეს­დღე­ო­ბით მთე­ლი მსოფ­ლიო მოდა ამ წე­სე­ბით მუ­შა­ობს. თუმ­ცა, როცა მო­და­ში მსგავ­სი ინ­დუსტრი­უ­ლი წარ­მო­ე­ბა პიკს მი­აღ­წევს, ხე­ლით ნა­კე­თო­ბებ­ზე მო­თხოვ­ნა გა­იზ­რდე­ბა. ძვე­ლი ტი­პის ატე­ლი­ე­ბი უკვე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად ფა­სობს და ძვი­რად ღი­რე­ბუ­ლია.

- კო­მერ­ცი­უ­ლი მხრი­დან წარ­მა­ტე­ბა­ზე ფიქ­რი ზღუ­დავს დი­ზა­ი­ნე­რის შე­მოქ­მე­დე­ბით ნიჭს?

- კო­მერ­ცი­უ­ლი გათ­ვლა აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, ვი­ნა­ი­დან არა­ვის სჭირ­დე­ბა ისე­თი ნიჭი, რო­მელ­საც ვე­რა­ვინ გა­ი­გებს. კო­ლექ­ცია ხომ მა­ინც გა­სა­ყი­დად იკე­რე­ბა?

- დღე­ვან­დელ მსოფ­ლიო მო­და­ში რა პრო­ცე­სე­ბია?

- წარ­მო­ე­ბე­ბი იაფი მუ­შა­ხე­ლის გამო ჩი­ნეთ­სა და სხვა ქვეყ­ნებ­ში გა­და­ი­ტა­ნეს. შე­სა­ბა­მი­სად, ხა­რის­ხიც და­ე­ცა. მო­და­ში იტა­ლი­უ­რი და ფრან­გუ­ლი კულ­ტუ­რის გავ­ლე­ნა და ხა­რის­ხი ნელ-ნელა იკარ­გე­ბა. ეს­პა­ნე­თის მა­გა­ლით­ზე გე­ტყვით: ევ­რო­პა­ში ბევ­რი ფაბ­რი­კა გა­ჩე­რე­ბუ­ლია, ვი­ნა­ი­დან წარ­მო­ე­ბამ ჩი­ნეთ­ში გა­და­ი­ნაც­ვლა, დღეს­დღე­ო­ბით იქ ხე­ლოვ­ნუ­რი, უხა­რის­ხო ქსო­ვი­ლით იკე­რე­ბა სა­მო­სი, ეს­პა­ნეთ­ში გა­მოს­ვლე­ბიც კი და­ი­წყო. ამის გამო ევ­რო­პა­ში გა­ი­ზარ­და ნა­ტუ­რა­ლურ ქსო­ვი­ლებ­ზე მო­თხოვ­ნა.

- ფიქ­რობ, რომ მსოფ­ლიო მო­დის მო­მა­ვა­ლი ნა­ტუ­რა­ლურ ქსო­ვი­ლებ­ზე იქ­ნე­ბა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი?

- აუ­ცი­ლებ­ლად. ბი­ო­ლო­გი­უ­რად სუფ­თა ქსო­ვილ­ზე იქ­ნე­ბა დიდი მო­თხოვ­ნა.

- სა­ნამ ქარ­თულ მო­და­ზე და­ვი­წყებ­დეთ სა­უ­ბარს, მა­ინ­ტე­რე­სებს, რას ნიშ­ნავს ტენ­დენ­ცია და რა­ტომ უნდა ჰგავ­დეს სხვა­დას­ხვა მო­დის სახ­ლე­ბის კო­ლექ­ცი­ე­ბი ერ­თმა­ნეთს. იქ რა ით­ვლე­ბა ტენ­დენ­ცი­ად და რა - კო­პი­რე­ბად?

- ტენ­დენ­ცია ყვე­ლას­თვის ერ­თია. დი­ზა­ი­ნე­რი ვალ­დე­ბუ­ლია, გა­ით­ვა­ლის­წი­ნოს ეს ტენ­დენ­ცია და კო­ლექ­ცი­ა­ში სა­კუ­თა­რი ხედ­ვით ასა­ხოს. ეს ეხე­ბა ფერს, ფორ­მას, თარ­გს და ასე შემ­დეგ, მაგ­რამ იმ დი­ზა­ი­ნე­რის ხედ­ვა მა­ინც მკა­ფი­ოდ უნდა გა­მო­ი­ხა­ტოს. თუმ­ცა ტენ­დენ­ცია ერ­თია, მაგ­რამ სხვი­სი იდე­ე­ბის ზუს­ტი კო­პი­რე­ბა კი­დევ სხვა მოვ­ლე­ნა.

- წინა კი­თხვი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, მინ­და შენი აზრი გა­ვი­გო; სა­ქარ­თვე­ლო­ში აქ­ტუ­ა­ლუ­რია, გან­სა­კუთ­რე­ბით ქარ­თვე­ლი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის­თვის, სხვი­სი იდე­ე­ბის "მო­პარ­ვის" დაბ­რა­ლე­ბა, ქარ­თვე­ლი მკი­თხვე­ლიც სი­ა­მოვ­ნე­ბით აი­ტა­ცებს ხოლ­მე ამ თე­მას.

- რო­გორც გი­თხა­რი, დი­ზა­ი­ნე­რი, ქარ­თვე­ლი იქ­ნე­ბა თუ არა­ქარ­თვე­ლი, უნდა ით­ვა­ლის­წი­ნებ­დეს მსოფ­ლიო მო­დის მიმ­დი­ნა­რე ტენ­დენ­ცი­ებს. სხვა შემ­თხვე­ვა­ში ის და მისი კო­ლექ­ცი­ე­ბი ბაზ­რის­თვის არა­აქ­ტუ­ა­ლუ­რი იქ­ნე­ბა. ეგ სა­კი­თხი არა მარ­ტო სა­ქარ­თვე­ლო­შია აქ­ტუ­ა­ლუ­რი.

- მიმ­დი­ნა­რე სე­ზონ­ზე პა­რიზ­ში ყვე­ლა ვიტ­რი­ნა­ში შავ-თეთ­რი დო­მი­ნი­რებ­და, ასე­ვე წამ­ყვა­ნი მო­დის ჟურ­ნა­ლე­ბი სე­ზო­ნის და­სა­წყის­ში პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცი­ას უწევ­დნენ იმა­ვე ფე­რებს, სა­ზღვარ­გა­რეთ ეს ნორ­მა­ლუ­რად ით­ვლე­ბა, ჩვენ­თან კი პი­რი­ქით.

- წლის ტენ­დენ­ცი­აა და ეგ­რეც უნდა იყოს. მო­და­ზე ათა­სი რამ ახ­დენს გავ­ლე­ნას. ტენ­დენ­ცი­ის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას მხატ­ვრო­ბა, კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფი და ა.შ. უწყობს ხელს. მა­გა­ლი­თად, წელს ორმა ფილმმა მო­ახ­დი­ნა გავ­ლე­ნა მო­და­ზე. ეს ფილ­მე­ბი იყო: "ანა კა­რე­ნი­ნა" და "დიდი გეთსბი". ტრენ­და­ნა­ლიზს თუ მივ­მარ­თავთ, ყვე­ლა დი­ზა­ი­ნერ­თან მო­მა­ვალ სე­ზონ­ში ამ ფილ­მე­ბის გავ­ლე­ნა იგ­რძნო­ბო­და. გლა­მუ­რუ­ლი სტი­ლი, პრი­ა­ლა და ნა­ქარ­გი ქსო­ვი­ლე­ბი, ბი­სე­რე­ბი, თვლე­ბი და ბეწ­ვე­უ­ლი ამ ფილ­მე­ბის შთა­გო­ნე­ბით წა­მო­ვი­და. ეს უკვე 2013-14 წლის შე­მოდ­გო­მა-ზამ­თრის ტენ­დენ­ცი­აა. ბა­ლენ­სი­ა­გამ, ვერა ვან­გიმ, ჟი­ვან­შიმ ამ სუ­ლის­კვე­თე­ბით შექ­მნეს კო­ლექ­ცი­ე­ბი. და­ახ­ლო­ე­ბით 18 დი­ზა­ი­ნე­რი გან­ვი­ხი­ლე და მინ­და გი­თხრათ, რომ ეს ტენ­დენ­ცია ყო­ველ­მა მათ­გან­მა გა­ით­ვა­ლის­წი­ნა. თვლე­ბი და ხელ­თათ­მა­ნე­ბი თით­ქმის ყვე­ლა კო­ლექ­ცი­ა­ში ფი­გუ­რი­რებ­და. ყვე­ლა ჩვე­ნე­ბა­ზე შოუ ძა­ლი­ან გლა­მუ­რუ­ლი იყო. დი­ზა­ი­ნე­რი ტენ­დენ­ცი­ას თუ არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნებს, მო­დის სი­ახ­ლე­ე­ბის შე­სა­ხებ კარ­გად ინ­ფორ­მი­რე­ბუ­ლი კლი­ენ­ტი ამ ბრენ­დის სა­მოსს ყუ­რა­დღე­ბას არ მი­აქ­ცევს.

თუ ვთან­ხმდე­ბით, რომ ზო­ლი­ა­ნი სა­მო­სი ტენ­დენ­ცი­აა და ასე­თი ქსო­ვი­ლი ბევ­რმა დი­ზა­ი­ნერ­მა გა­მო­ი­ყე­ნა, ეს იმას არ ნიშ­ნავს, რომ ამ დი­ზა­ი­ნე­რებ­მა სი­ლუ­ე­ტი, აქ­სე­სუ­ა­რე­ბი და დე­ტა­ლე­ბი ერ­თმა­ნე­თის­გან მო­ი­პა­რეს. კი­დევ სხვა თე­მაა ტრენ­დი.

- ტრენ­დის შე­ნე­უ­ლი გან­მარ­ტე­ბა მი­თხა­რი.

- ეს გახ­ლავთ ფი­ნან­სუ­რად გათ­ვლი­ლი იდეა, რო­მე­ლიც სპე­ცი­ა­ლუ­რი სკა­ლით იზო­მე­ბა. არის ზე­მოთ აღ­მა­ვა­ლი სკა­ლა, რაც კო­ლექ­ცი­ი­სა თუ მისი ცალ­კე­უ­ლი კომ­პო­ნენ­ტის წარ­მა­ტე­ბას ნიშ­ნავს და არის დაღ­მა­ვა­ლი - როცა ჩა­მოს­ვლას იწყებს, ისი­ნი კარ­გა­ვენ ამ სტა­ტუსს.

- ქარ­თველ დი­ზა­ი­ნე­რებ­ში გრძნობ სა­ერ­თა­შო­რი­სო ბა­ზარ­ზე გას­ვლის პო­ტენ­ცი­ალს?

- პო­ტენ­ცი­ა­ლი არის, თუ ამ ყვე­ლა­ფერს სწო­რად მი­უდ­გე­ბი­ან. ჩვე­ნი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის უმე­ტე­სო­ბას უჭირს კო­მერ­ცი­უ­ლად მომ­გე­ბი­ა­ნი ნა­ბი­ჯის გა­დად­გმა. თუ ასე გა­აგ­რძე­ლე­ბენ, კი­დევ მეტი პრობ­ლე­მა შე­ექ­მნე­ბათ. ქარ­თულ ბა­ზარ­ზე დიდი კონ­კუ­რენ­ცი­აა. ბევ­რი მე­გაბ­რენ­დია შე­მო­სუ­ლი, თა­ნაც ჩვე­ნი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის სა­მო­სი საკ­მა­ოდ ძვი­რია. ამის გამო ცნო­ბილ სა­ხე­ლებს კონ­კუ­რენ­ცი­ას ვერ გა­უ­წე­ვენ.

- პირ­ველ­მა მო­დის კვი­რე­უ­ლებ­მა სა­ქარ­თვე­ლო­ში დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის ბუმი გა­მო­იწ­ვია, მერე ეს ინ­ტე­რე­სი მი­ნელ­და. რამ გა­ნა­პი­რო­ბა ეს?

- სწო­რედ ამას ვამ­ბობ­დი. ამ წლებ­ში ძა­ლი­ან ბევ­რი ბრენ­დი შე­მო­ვი­და. ქარ­თველ დი­ზა­ი­ნე­რებს კონ­კუ­რენ­ცი­ას ინ­ტერ­ნეტ­გა­ყიდ­ვე­ბიც უწევს.

- ანუ, ქარ­თუ­ლი ბრენ­დი იმ­დე­ნად მოქ­ნი­ლი უნდა იყოს კო­მერ­ცი­უ­ლა­დაც, რომ კონ­კუ­რენ­ცი­ის გა­წე­ვა შეძ­ლოს, თუმ­ცა სა­ქარ­თვე­ლო­ში სა­მო­სის შე­კერ­ვა უფრო ძვი­რი სი­ა­მოვ­ნე­ბაა, ვიდ­რე, ვთქვათ, ჩი­ნეთ­ში ან მე­ზო­ბელ თურ­ქეთ­ში, სა­დაც ეს მე­გაბ­რენ­დე­ბი კე­რა­ვენ თა­ვი­ანთ პრო­დუქ­ცი­ას. ჩვენ­თან სა­მო­სი იმ­პორ­ტი­რე­ბუ­ლი ნედ­ლე­უ­ლით იკე­რე­ბა, რაც სიძ­ვი­რეს გა­ნა­პი­რო­ბებს.

- გე­თან­ხმე­ბი. ქარ­თუ­ლი პრო­დუქ­ტი ძვი­რია და მე­გაბ­რენ­დებ­სა და მა­სმარ­კე­ტებს კონ­კუ­რენ­ცი­ას ვერ უწევს. ტრენ­დის ტა­რე­ბა ხომ გარ­კვე­ულ სტა­ტუს­საც უკავ­შირ­დე­ბა. ბაზ­რის მო­თხოვ­ნა უნდა გათ­ვა­ლონ და ფა­სებს გა­და­ხე­დონ. იყო დრო, როცა ქარ­თვე­ლი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის ალ­ტერ­ნა­ტი­ვა მხო­ლოდ ბაზ­რო­ბა იყო. ახლა, სუ­რა­თი შე­იც­ვა­ლა და ამას უნდა მო­ერ­გონ. წი­ნა­აღ­მდეგ შემ­თხვე­ვა­ში, პრობ­ლე­მე­ბი შე­ექ­მნე­ბათ, რად­გან ბა­ზარ­ზე არ­ჩე­ვა­ნი დი­დია. კო­მერ­ცი­უ­ლად კარ­გად გათ­ვლილ პრო­ექ­ტებს ვე­ღარ და­უ­პი­რის­პირ­დე­ბი­ან, პლუს ბევრ ქარ­თველ მომ­ხმა­რე­ბელს ურ­ჩევ­ნია, ლან­ვი­ნის ასლი გა­ცი­ლე­ბით ია­ფად იყი­დოს, ვიდ­რე ქარ­თვე­ლი დი­ზა­ი­ნე­რის სა­მო­სი შე­ი­ძი­ნოს. ეს არას­წო­რია და არა­კა­ნო­ნი­ე­რიც - ამ ყალ­ბი პრო­დუქ­ცი­ით ვაჭ­რო­ბა უნდა აიკ­რძა­ლოს.

- ბევ­რი ყვე­ლა­ზე წარ­მა­ტე­ბუ­ლი მო­დის სახ­ლი წლე­ბის წინ ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ატე­ლიე იყო და არა ისე­თი იმ­პე­რია, რა­საც დღეს წარ­მო­ად­გენს. შე­საძ­ლე­ბე­ლია, რომ წლე­ბის შემ­დეგ სა­ქარ­თვე­ლო­ში სხვა სუ­რა­თი იყოს?

- მგო­ნია, სა­ქარ­თვე­ლომ, რო­მელ­საც საკ­მა­ოდ დიდი კულ­ტუ­რა ჰქონ­და ამ სფე­რო­ში ყო­ველ­თვის ეკო­ლო­გი­უ­რად სუფ­თა ქსო­ვი­ლე­ბის წარ­მო­ე­ბა უნდა აღად­გი­ნოს და გა­ნა­ვი­თა­როს, ასე­ვე სამ­კერ­ვა­ლო ფაბ­რი­კე­ბიც, მა­შინ ევ­რო­პას შე­იძ­ლე­ბა და­ვე­წი­ოთ.

ზურა მგა­ლობ­ლიშ­ვი­ლი

ყო­ველ­თვი­უ­რი ჟურ­ნა­ლი "ბო­მონ­დი"

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
რუსეთ-უკრაინის პირდაპირი სამშვიდობო მოლაპარაკებების მეორე რაუნდი დღეს, კვლავ სტამბოლში შედგება

ნინო იოსელიანი - მოდის სამყაროში ხელით ნაკეთობებზე მოთხოვნა გაიზრდება

ნინო იოსელიანი - მოდის სამყაროში ხელით ნაკეთობებზე მოთხოვნა გაიზრდება

Art Cafe Sfumato-ში სტუმრებისთვის მყუდრო გარემოა შექმნილი, სადაც ნინო იოსელიანი გვსტუმრობს, რომელსაც საქართველოში კარგად იცნობენ, თუმცა ცოტამ თუ იცის მისი ძირითადი სპეციალობის შესახებ.

- ნინო, შენს ძირითად პროფესიაზე გვესაუბრე.

- პარიზის უნივერსიტეტის საერთაშორისო კომუნიკაციების ფაკულტეტი დავამთავრე. ჩემი პროფესია მარკეტინგს, რეკლამას, პიარს უკავშირდება. არჩეული პროფილი კი - მოდას.

- უფრო რომ დაგვიკონკრეტო...

- მოდის მარკეტინგის სპეციალისტი ვარ და ჩემი პროფესია მოდის სტრატეგიულ დაგეგმვასა და განვითარებას ემსახურება. ეს პროფესია საზღვარგარეთაც ახალია. როცა მსოფლიო ბაზარზე ამდენი მოდის სახლი გაჩნდა, საჭირო გახდა მათი სწორი მართვა, ნებისმიერი ბრენდის მთავარი კონცეფცია ხომ კომერციული წარმატებაა. ჩემი პროფესიის ადამიანის მთავარი ამოცანა დიზაინერთან თანამშრომლობაა - მასთან კოლექციის დაგეგმვა, ანუ ბაზრის მოთხოვნების სწორად მიწოდება, შემდეგ შექმნილი კოლექციის ფასის განსაზღვრა. ასევე კონსულტაციები, როგორ გახადო კოლექცია კომერციული, რომ მასზე მოთხოვნა გაიზარდოს. ეს რთული პროცესია.

- შეგიძლია დეტალურად აღწერო როლი და ფუნქციები?

- მოდის მარკეტოლოგის მთავარი მოთხოვნა ბაზრის მოთხოვნების შესწავლა, შემდეგში კი შესაბამისი კონცეფციის დაგეგმვა, ასევე ძირითადი მიმართულებების და სარეკლამო სტრატეგიის შემუშავებაა. ამ ეტაპზე ჩემს პროფესიაზე დიდი მოთხოვნაა. შეიძლება იყო ძალიან კარგი დიზაინერი, უმშვენიერეს ნივთებს ქმნიდე, მაგრამ არ იყო კომერციული ნიჭის მქონე. შეიძლება გაგიჩნდეს კითხვა, ესა თუ ის დიზაინერი ლამაზ კოლექციას რომ ქმნის, რატომ არ იყიდება? იმიტომ, რომ ბაზარზე არ არის მოთხოვნა ან იმდენად ძვირად აფასებს, კლიენტს არ უღირს. ათასი კომპონენტია, რომელიც უნდა გაითვალისწინო. იოლი არ არის, რომ ტრენდი კომერციულად მომგებიანი გახადო. ყოველი მოდის სახლის უკან დგას ერთი მთავარი ფიგურა, დიზაინერი, რომელთანაც ბევრი სხვა დიზაინერი თანამშრომლობს. სამუშაო იმდენად მრავალმხრივია, ერთი ადამიანის გონება ვერ გასწვდება. ეს პროცესები ევროპაში მართული და დალაგებულია. არის მთავარი დიზაინერი, რომელთანაც მუშაობს მოდის მარკეტოლოგი. მათ მიერ შემუშავებული სტრატეგიის მიხედვით დაქირავებულ დიზაინერებს გარკვეული მიმართულება ეძლევათ. მაგალითად, ერთი წლით ადრე იციან ტენდენცია, რომელსაც ითვალისწინებენ ქსოვილის, სტილისა თუ ფერების შერჩევისას. აქვე მიუთითებ თუ რა სულისკვეთებას უნდა ატარებდეს კოლექცია. შემდეგ დიზაინერები იწყებენ ესკიზების შექმნას. ეს ესკიზები იცხრილება. ასობით თუ ათასობით ესკიზიდან შეიძლება ძალიან ცოტა დარჩეს. შერჩეული ესკიზების მიხედვით იკერება სატესტო მოდელები. აქედანაც გარკვეული რაოდენობა იცხრილება და რჩება ძირითადი კოლექცია. საბოლოოდ, შექმნილი კოლექციები კარგად ნაფიქრი და კომერციულად გათვლილი პროექტებია, ცნობილი დიზაინერების უკან ბევრი ადამიანი მუშაობს, - ბიზნესადმინისტრირების თუ შემოქმედებითი ჯგუფები. ამ სქემით მუშაობს წამყვანი მოდის სახლები.

- ეს სქემა მოდის კომერციული კუთხით განვითარებამ და მასშტაბების გაზრდამ მოიტანა?

- კი, ასეა.

- ანუ ერთი მხრივ არის ნიჭიერი დიზაინერი, რომელიც იდეებისა და მუზის ნაკლებობას არ უჩივის და არის მარკეტოლოგი, რომელიც ამ დიზაინერს გარკვეულ ჩარჩოს დაუწესებს?

- თუ დიზაინერს ხუთი კაბის გაყიდვა აკმაყოფილებს, ამ სქემას არ გაითვალისწინებს. მიზანს და მასშტაბს გააჩნია.

- უხეშად რომ ვთქვათ, ფული, იგივე კომერცია, კარნახობს მოდას?

- ასეა. რა გაგიკვირდა, დღესდღეობით მთელი მსოფლიო მოდა ამ წესებით მუშაობს. თუმცა, როცა მოდაში მსგავსი ინდუსტრიული წარმოება პიკს მიაღწევს, ხელით ნაკეთობებზე მოთხოვნა გაიზრდება. ძველი ტიპის ატელიები უკვე განსაკუთრებულად ფასობს და ძვირად ღირებულია.

- კომერციული მხრიდან წარმატებაზე ფიქრი ზღუდავს დიზაინერის შემოქმედებით ნიჭს?

- კომერციული გათვლა აუცილებელია, ვინაიდან არავის სჭირდება ისეთი ნიჭი, რომელსაც ვერავინ გაიგებს. კოლექცია ხომ მაინც გასაყიდად იკერება?

- დღევანდელ მსოფლიო მოდაში რა პროცესებია?

- წარმოებები იაფი მუშახელის გამო ჩინეთსა და სხვა ქვეყნებში გადაიტანეს. შესაბამისად, ხარისხიც დაეცა. მოდაში იტალიური და ფრანგული კულტურის გავლენა და ხარისხი ნელ-ნელა იკარგება. ესპანეთის მაგალითზე გეტყვით: ევროპაში ბევრი ფაბრიკა გაჩერებულია, ვინაიდან წარმოებამ ჩინეთში გადაინაცვლა, დღესდღეობით იქ ხელოვნური, უხარისხო ქსოვილით იკერება სამოსი, ესპანეთში გამოსვლებიც კი დაიწყო. ამის გამო ევროპაში გაიზარდა ნატურალურ ქსოვილებზე მოთხოვნა.

- ფიქრობ, რომ მსოფლიო მოდის მომავალი ნატურალურ ქსოვილებზე იქნება დამოკიდებული?

- აუცილებლად. ბიოლოგიურად სუფთა ქსოვილზე იქნება დიდი მოთხოვნა.

- სანამ ქართულ მოდაზე დავიწყებდეთ საუბარს, მაინტერესებს, რას ნიშნავს ტენდენცია და რატომ უნდა ჰგავდეს სხვადასხვა მოდის სახლების კოლექციები ერთმანეთს. იქ რა ითვლება ტენდენციად და რა - კოპირებად?

- ტენდენცია ყველასთვის ერთია. დიზაინერი ვალდებულია, გაითვალისწინოს ეს ტენდენცია და კოლექციაში საკუთარი ხედვით ასახოს. ეს ეხება ფერს, ფორმას, თარგს და ასე შემდეგ, მაგრამ იმ დიზაინერის ხედვა მაინც მკაფიოდ უნდა გამოიხატოს. თუმცა ტენდენცია ერთია, მაგრამ სხვისი იდეების ზუსტი კოპირება კიდევ სხვა მოვლენა.

- წინა კითხვიდან გამომდინარე, მინდა შენი აზრი გავიგო; საქართველოში აქტუალურია, განსაკუთრებით ქართველი დიზაინერებისთვის, სხვისი იდეების "მოპარვის" დაბრალება, ქართველი მკითხველიც სიამოვნებით აიტაცებს ხოლმე ამ თემას.

- როგორც გითხარი, დიზაინერი, ქართველი იქნება თუ არაქართველი, უნდა ითვალისწინებდეს მსოფლიო მოდის მიმდინარე ტენდენციებს. სხვა შემთხვევაში ის და მისი კოლექციები ბაზრისთვის არააქტუალური იქნება. ეგ საკითხი არა მარტო საქართველოშია აქტუალური.

- მიმდინარე სეზონზე პარიზში ყველა ვიტრინაში შავ-თეთრი დომინირებდა, ასევე წამყვანი მოდის ჟურნალები სეზონის დასაწყისში პოპულარიზაციას უწევდნენ იმავე ფერებს, საზღვარგარეთ ეს ნორმალურად ითვლება, ჩვენთან კი პირიქით.

- წლის ტენდენციაა და ეგრეც უნდა იყოს. მოდაზე ათასი რამ ახდენს გავლენას. ტენდენციის ჩამოყალიბებას მხატვრობა, კინემატოგრაფი და ა.შ. უწყობს ხელს. მაგალითად, წელს ორმა ფილმმა მოახდინა გავლენა მოდაზე. ეს ფილმები იყო: "ანა კარენინა" და "დიდი გეთსბი". ტრენდანალიზს თუ მივმართავთ, ყველა დიზაინერთან მომავალ სეზონში ამ ფილმების გავლენა იგრძნობოდა. გლამურული სტილი, პრიალა და ნაქარგი ქსოვილები, ბისერები, თვლები და ბეწვეული ამ ფილმების შთაგონებით წამოვიდა. ეს უკვე 2013-14 წლის შემოდგომა-ზამთრის ტენდენციაა. ბალენსიაგამ, ვერა ვანგიმ, ჟივანშიმ ამ სულისკვეთებით შექმნეს კოლექციები. დაახლოებით 18 დიზაინერი განვიხილე და მინდა გითხრათ, რომ ეს ტენდენცია ყოველმა მათგანმა გაითვალისწინა. თვლები და ხელთათმანები თითქმის ყველა კოლექციაში ფიგურირებდა. ყველა ჩვენებაზე შოუ ძალიან გლამურული იყო. დიზაინერი ტენდენციას თუ არ გაითვალისწინებს, მოდის სიახლეების შესახებ კარგად ინფორმირებული კლიენტი ამ ბრენდის სამოსს ყურადღებას არ მიაქცევს.

თუ ვთანხმდებით, რომ ზოლიანი სამოსი ტენდენციაა და ასეთი ქსოვილი ბევრმა დიზაინერმა გამოიყენა, ეს იმას არ ნიშნავს, რომ ამ დიზაინერებმა სილუეტი, აქსესუარები და დეტალები ერთმანეთისგან მოიპარეს. კიდევ სხვა თემაა ტრენდი.

- ტრენდის შენეული განმარტება მითხარი.

- ეს გახლავთ ფინანსურად გათვლილი იდეა, რომელიც სპეციალური სკალით იზომება. არის ზემოთ აღმავალი სკალა, რაც კოლექციისა თუ მისი ცალკეული კომპონენტის წარმატებას ნიშნავს და არის დაღმავალი - როცა ჩამოსვლას იწყებს, ისინი კარგავენ ამ სტატუსს.

- ქართველ დიზაინერებში გრძნობ საერთაშორისო ბაზარზე გასვლის პოტენციალს?

- პოტენციალი არის, თუ ამ ყველაფერს სწორად მიუდგებიან. ჩვენი დიზაინერების უმეტესობას უჭირს კომერციულად მომგებიანი ნაბიჯის გადადგმა. თუ ასე გააგრძელებენ, კიდევ მეტი პრობლემა შეექმნებათ. ქართულ ბაზარზე დიდი კონკურენციაა. ბევრი მეგაბრენდია შემოსული, თანაც ჩვენი დიზაინერების სამოსი საკმაოდ ძვირია. ამის გამო ცნობილ სახელებს კონკურენციას ვერ გაუწევენ.

- პირველმა მოდის კვირეულებმა საქართველოში დიზაინერების ბუმი გამოიწვია, მერე ეს ინტერესი მინელდა. რამ განაპირობა ეს?

- სწორედ ამას ვამბობდი. ამ წლებში ძალიან ბევრი ბრენდი შემოვიდა. ქართველ დიზაინერებს კონკურენციას ინტერნეტგაყიდვებიც უწევს.

- ანუ, ქართული ბრენდი იმდენად მოქნილი უნდა იყოს კომერციულადაც, რომ კონკურენციის გაწევა შეძლოს, თუმცა საქართველოში სამოსის შეკერვა უფრო ძვირი სიამოვნებაა, ვიდრე, ვთქვათ, ჩინეთში ან მეზობელ თურქეთში, სადაც ეს მეგაბრენდები კერავენ თავიანთ პროდუქციას. ჩვენთან სამოსი იმპორტირებული ნედლეულით იკერება, რაც სიძვირეს განაპირობებს.

- გეთანხმები. ქართული პროდუქტი ძვირია და მეგაბრენდებსა და მასმარკეტებს კონკურენციას ვერ უწევს. ტრენდის ტარება ხომ გარკვეულ სტატუსსაც უკავშირდება. ბაზრის მოთხოვნა უნდა გათვალონ და ფასებს გადახედონ. იყო დრო, როცა ქართველი დიზაინერების ალტერნატივა მხოლოდ ბაზრობა იყო. ახლა, სურათი შეიცვალა და ამას უნდა მოერგონ. წინააღმდეგ შემთხვევაში, პრობლემები შეექმნებათ, რადგან ბაზარზე არჩევანი დიდია. კომერციულად კარგად გათვლილ პროექტებს ვეღარ დაუპირისპირდებიან, პლუს ბევრ ქართველ მომხმარებელს ურჩევნია, ლანვინის ასლი გაცილებით იაფად იყიდოს, ვიდრე ქართველი დიზაინერის სამოსი შეიძინოს. ეს არასწორია და არაკანონიერიც - ამ ყალბი პროდუქციით ვაჭრობა უნდა აიკრძალოს.

- ბევრი ყველაზე წარმატებული მოდის სახლი წლების წინ ჩვეულებრივი ატელიე იყო და არა ისეთი იმპერია, რასაც დღეს წარმოადგენს. შესაძლებელია, რომ წლების შემდეგ საქართველოში სხვა სურათი იყოს?

- მგონია, საქართველომ, რომელსაც საკმაოდ დიდი კულტურა ჰქონდა ამ სფეროში ყოველთვის ეკოლოგიურად სუფთა ქსოვილების წარმოება უნდა აღადგინოს და განავითაროს, ასევე სამკერვალო ფაბრიკებიც, მაშინ ევროპას შეიძლება დავეწიოთ.

ზურა მგალობლიშვილი

ყოველთვიური ჟურნალი "ბომონდი"

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება